Scielo RSS <![CDATA[Revista Colombiana de Psiquiatría]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0034-745020120005&lang=pt vol. 41 num. lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Education in Psychiatry]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502012000500001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b>Conceptual Aspects of the Teaching Psychiatry in Colombia</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502012000500002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Introducción: La enseñanza de la psiquiatría en Colombia es el resultado de la confluencia de diferentes corrientes conceptuales que desde inicios del siglo XX empezaron a hacer parte del quehacer psiquiátrico. Este conocimiento se trasladó de generación en generación mediante métodos pedagógicos hasta cristalizarse en la noción actual de la formación. Métodos: Se reconocen los diferentes momentos fundamentales de la historia de la psiquiatría en el mundo y la introducción de estas tendencias en Colombia, especificando su impacto en la enseñanza. Resultados: La estructuración actual toma de la psiquiatría organodinámica francesa algunos reductos, especialmente de los aspectos conceptuales y clínicos; así mismo, se forma a partir de la concepción kraepeliana y las terapias biológicas introducidas desde el segundo cuarto del siglo pasado y la tendencia psicoanalítica introducida desde 1950. Conclusión: Los departamentos de psiquiatría de nuestro país forman un psiquiatra hábil y destacado en el manejo de las enfermedades mentales, con conocimientos básicos en la fisiopatología y la psicopatología, con buen entrenamiento en psicofarmacología y en mayor o menor proporción en psicoterapia, se evidencia una limitación en la formación de salud mental comunitaria.<hr/>Introduction: The teaching of Psychiatry in Colombia is the result of the accumulation of different conceptual streams dating back to early twentieth century and the beginning of Psychiatric study. By a way of different teaching methods, this knowledge was transferred from generation to generation to materialize into its current formation. Methods: Different key moments are recognized in the history of Psychiatry throughout the world and the introduction of these trends in Colombia, and specifically its impact on teaching. Results: The current structure derives from French elements of organdynamic Psychiatry, both conceptual and clinical, likewise, it is formed from conception kraepeliana and biologic therapies introduced from the second quarter of the last century and the psychoanalytic trend introduced since 1950. Conclusion: The Psychiatric Departments of Colombia form prominently in Psychiatry and are skillful in managing mental illness, with basic knowledge of pathophysiology and psychopathology, as well as good training in psychopharmacology and psychotherapy. A limitation is evident in the formation of community mental health. <![CDATA[<b>The Biology of Learning</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502012000500003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El esfuerzo por correlacionar el funcionamiento mental con el biológico ha oscilado entre dos doctrinas: una intenta explicar el funcionamiento mental como una propiedad colectiva del cerebro y la otra relaciona procesos mentales con regiones específicas del encéfalo. El artículo recorre las principales teorías aparecidas en los últimos doscientos años: la frenología, el campo agregado del encéfalo, la acción de masa, el conexionismo celular y el procesamiento distribuido, entre otros, hasta los planteamientos surgidos en los últimos años, que permiten aproximarse a una comprensión de los determinantes biológicos y las diferencias individuales en los procesos mentales complejos a través de lo que se ha llamado neurociencia cognitiva. Conocer la definición de la neurociencia del aprendizaje y la memoria, los modos como ocurre el aprendizaje, los principios de las bases neurales de la memoria y los efectos del aprendizaje sobre el funcionamiento cerebral, entre otros conceptos, nos permite la comprensión básica de los procesos de memoria y aprendizaje como un requisito importante para poder abordar de la mejor manera el compromiso de formar a los futuros especialistas en psiquiatría.<hr/>The effort to relate mental and biological functioning has fuctuated between two doctrines: 1) an attempt to explain mental functioning as a collective property of the brain and 2) as one relatied to other mental processes associated with specific regions of the brain. The article reviews the main theories developed over the last 200 years: phrenology, the psuedo study of the brain, mass action, cellular connectionism and distributed processing among others. In addition, approaches have emerged in recent years that allows for an understanding of the biological determinants and individual differences in complex mental processes through what is called cognitive neuroscience. Knowing the definition of neuroscience, the learning of memory, the ways in which learning occurs, the principles of the neural basis of memory and learning and its effects on brain function, among other things, allows us the basic understanding of the processes of memory and learning and is an important requirement to address the best manner to commit to the of training future specialists in Psychiatry. <![CDATA[<b>Social Pertinence and the Post-Graduate in Psychiatry</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502012000500004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El comportamiento epidemiológico de la población resulta del proceso salud-enfermedad y de las diferentes variables biopsicosociales que participan en él. Los cambios demográficos que muestran inversión de la pirámide poblacional y alta incidencia de enfermedades crónicas -entre ellas los trastornos mentales y las neurodegenerativas- han originado una alta demanda de atención psiquiátrica en los diferentes niveles. El sistema de salud, con su profunda crisis, y la falta de respuesta del sector educativo en la formación del recurso humano muestran la carencia de responsabilidad social de la especialidad psiquiátrica en el país. No tenemos un proceso educativo que garantice que los egresados médicos puedan atender de manera adecuada a las personas que requieran el servicio, nuestros posgrados no responden a las necesidades en salud respecto al número de especialistas que se forman, como tampoco en la calidad y pertinencia del especialista que necesita la región. Los altos costos en la utilización de servicios de salud mental (consulta, medicamentos), así como la falta de accesibilidad a ellos, son la muestra de que el país no tiene una respuesta oportuna y eficaz a la situación epidemiológica de las alteraciones mentales. Se requieren políticas solidas, válidas, continuas, que involucren el sector educativo y el de la salud con el propósito de darle solución a esta problemática.<hr/>The epidemiological behavior of the population stems from health-disease processes and different biopsychosocial variables in which they participate in. Demographic changes show change in the population pyramid and the high incidence of chronic diseases, including mental disorders and neurodegenerative diseases, which have led to a high demand for psychiatric care at different levels. The health system, with its deep crisis, and the lack of response of the education sector in human resource training show a lack of social responsibility with regards to Psychiatric specialty in the country. We have an educational process that ensures that medical graduates respond appropriately to people who require service. However, our graduate programs do not meet the health needs and the number of specialists are not qualified as specialists and do not meet the needs in this region. The high costs of mental health services (eg, consultation and medicines) and lack of access to these services are proof that Colombia does not have a timely and effective response to the epidemiological situation of mental illness. Solid, valid, and continous policies are needed to invole education and health sectors in order to provide solutions to this problem. <![CDATA[<b>Virtual Patients and Medical Teaching</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502012000500005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Introducción: La tecnología ha avanzado hasta el punto de que nuevas aplicaciones didácticas pueden ser implementadas para representar escenarios de la vida real. En el campo de la medicina, por ejemplo, existen los pacientes virtuales (PV). Desarrollo: Los pacientes virtuales son programas de computador que simulan escenarios clínicos, lo cual permite que el estudiante haga un diagnóstico y tome las decisiones terapéuticas. En este artículo se discutirán las ventajas y desventajas del uso de esta novedosa tecnología. Conclusión: Los pacientes virtuales son una herramienta útil para el aprendizaje de los estudiantes en psiquiatría.<hr/>Introduction: Biomedical advancements have evolved to the point where teaching software may be implemented to represent real-life scenarios. Development: Virtual Patients or VPs are software programs that simulate clinical scenarios allowing students to generate a diagnosis and make treatment decisions. In this article, advantages and disadvantages regarding the use of this state-of-the-art technology are discussed. Conclusions: VP is a useful technique for psychiatry students. <![CDATA[<b>Clinical Simulation and Emotional Learning</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502012000500006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Introducción: En la actualidad la simulación clínica se ha incorporado cada vez más al currículum de las facultades de medicina. Se considera que la simulación es útil para el desarrollo de competencias, y de ahí su difusión. Dentro de la adquisición de las competencias es fundamental el componente emocional en el aprendizaje significativo del estudiante y este punto es esencial para optimizar los resultados de la experiencia de simulación. Métodos: Descripción narrativa sobre el tema de la simulación y el grado de emocionabilidad. Desarrollo: Se describe la taxonomía utilizada respecto a los tipos de fidelidad en simulación clínica y se correlaciona con el grado de emocionabilidad que se requiere para lograr aprendizajes significativos y perdurables por parte del educando. Conclusión: Es fundamental tener en cuenta el grado de emoción del estudiante en el proceso de aprendizaje mediante la estrategia de simulación.<hr/>Introduction: At present, the clinical simulation has been incorporated into medical school curriculum. It is considered that the simulation is useful to develop skills, and as such its diffusion. Within the acquisition of skills, meaningful learning is an essential emotional component for the student and this point is essential to optimize the results of the simulation experience. Methods: Narrative description on the subject of simulation and the degree of "emotionality." Development: The taxonomy is described for the types of clinical simulation fidelity and correlates it with the degree of emotionality required to achieve significant and lasting learning by students. Conclusion: It is essential to take into account the student's level of emotion in the learning process through simulation strategy. <![CDATA[<b>Use of Simulated Pacients in Psychiatry</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502012000500007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Introducción: Los avances científicos y la complejidad del conocimiento humano generan una constante necesidad de crear nuevas herramientas que faciliten el aprendizaje de una forma amena y duradera. En la docencia médica, una de estas herramientas es el uso de pacientes simulados. Los pacientes simulados o estandarizados son actores o personas entrenadas rigorosamente para presentar una historia clínica o, de ser posible, hallazgos físicos específicos, con la finalidad de ser un complemento educativo y evaluativo de la práctica clínica. Específicamente en psiquiatría, el uso de pacientes simulados ha tenido en general una gran acogida; sin embargo, se cuestiona su utilidad en áreas como la psicoterapia o la evaluación de residentes. Métodos: Revisión a partir de la búsqueda en PubMed con los términos MESH: ("Psychiatry/education" y "Patient Simulation"); búsqueda en LILACS y Schoolar Google, utilizando términos similares. Resultados: Los pacientes simulados son ampliamente usados alrededor del mundo en el área de psiquiatría; su utilidad como herramienta de enseñanza a estudiantes de pregrado se confirma en la mayoría de literatura revisada. Uno de los principales beneficios del uso de estos pacientes es la adquisición de habilidades específicas (por ejemplo, toma correcta de la historia clínica); no obstante, hay opiniones encontradas en cuanto a su efectividad en experiencias más complejas, como la psicoterapia o la certificación de residencia. Conclusiones: A pesar de la controversia, la gran mayoría de la literatura revisada confirma los beneficios y la aceptación que ha tenido esta metodología en la formación de estudiantes y psiquiatras.<hr/>Introduction: Scientific advances and the complexity of human knowledge generate a constant need for creating new tools intended to facilitate learning in an agreeable and lasting form. Simulated patients are one of such tools in medical education. Standardized or simulated patients are actors or people vigorously trained to represent a medical history or, if possible, specific physical findings with the purpose of using such representations as an educational and evaluating supplement in clinic practice. The use of simulated patients has been very well received, particularly in the psychiatric field; however, its usefulness in areas such as psychotherapy or evaluation of residents remains questionable. Methods: A search was made in PubMed with the MESH words ("Psychiatry/education" and "Patient Simulation"); a search was also made in LILACS and scholar Google using similar words. Results: Simulated patients are widely used throughout the world in the psychiatry field and their usefulness as an academic tool for pre-graduate students is confirmed in most of the literature reviewed. One of the main benefits of the use of this kind of patients is the acquisition of specific abilities (e.g.: medical history recording); nevertheless, its efficacy in more complex experiences like psychotherapy or certification of psychiatry residents is questioned. Conclusions: Notwithstanding the controversy, most of the literature reviewed confirms the benefits and acceptance of this methodology in the formation of students and psychiatrists. <![CDATA[<b>Effective Presentations in Medicine The Art of Communication and Transmission</b>: <b>Ten Recommendations</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502012000500008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Para lograr una comunicación efectiva durante una conferencia o presentación, es necesario seguir reglas simples, que incluyen la preparación de la conferencia con el auditorio en mente y con la definición de un mensaje específico para dejar a la audiencia. Debe capturarse pronto la atención del público y todas las acciones posteriores deben ir encaminadas a mantenerla. Los textos deben ser precisos y con tamaños fácilmente visibles, las diapositivas deben ofrecer buen contraste, con fondos sólidos y simples y deben evitarse las animaciones excesivas. Al cierre de la conferencia, las conclusiones y la sesión de preguntas ofrecen la oportunidad invaluable de reforzar el mensaje que se quería dejar.<hr/>To communicate effectively during a lecture or presentation it is necessary to follow simple rules, including the preparation of the conference with the audience in mind and with the definition of a specific message to leave the audience. The public's attention should be quickly captured and all subsequent actions should aim to keep it. The text must be accurate and sizes easily visible, the slides should provide good contrast with solid and simple backgrounds and should avoid excessive animations. At the close of the conference, the conclusions and question session offers the invaluable opportunity to reinforce the desired message. <![CDATA[<b>Assessment in Medical Education</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502012000500009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Introducción: La evaluación en educación médica es parte fundamental para la adecuada retroalimentación y valoración de los estudiantes que formamos. Desarrollo: Se revisan los propósitos generales de la evaluación en su vertiente sumativa y formativa. Se describen los procesos de evaluación sugeridos, teniendo en cuenta la pirámide de competencia de Miller; se presenta una herramienta para el diseño de evaluaciones y se postulan los conceptos de validez y reproducibilidad dentro de las evaluaciones. Se plantea la utilidad de la evaluación para el alumno y el docente. Conclusiones: El tema de evaluación debe salir de los parámetros de conocimiento que habitualmente hemos medido.<hr/>Introduction: The assessment of medical education is fundamental for proper feedback and evaluation of students. Development: The overall purpose of the evaluation is numerically and formatively revised. The suggested evaluation processes is described taking into account the Miller competence pyramid as a tool for designing evaluations and concepts of validity and reproducibility in assessments. The utility of student and the teacher is also raised. Conclusions: The issue of assessment should leave the knowledge parameters that are usually used. <![CDATA[<b>Assessment of an Evaluation System for Psychiatry Learning</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502012000500010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Introducción: Mediante el análisis del sistema de evaluación del aprendizaje utilizado en un curso de psiquiatría ofrecido a estudiantes de medicina, este artículo revisa elementos básicos de todo proceso de evaluación del aprendizaje. Métodos: Análisis de los métodos de evaluación utilizados y las calificaciones obtenidas por los estudiantes de cada uno de los cuatro grupos en que se divide el grupo total de alumnos. Resultados: Los métodos de evaluación seleccionados son apropiados para evaluar los objetivos educacionales; el contenido es definido mediante una matriz de especificaciones; el coeficiente de correlación alto entre las calificaciones acumuladas en los semestres académicos anteriores y las alcanzadas en el curso, y entre las calificaciones (considerando tanto la totalidad como solo una parte del examen) son evidencia de la validez de los resultados. La curva de calificaciones desviada a la derecha demuestra que la mayor parte de los alumnos adquiere los conocimientos esperados. Conclusión: El sistema de evaluación utilizado en el curso de psicopatología es justo, válido y confiable, en especial en lo referente a los métodos objetivos utilizados, pero debe mejorar la evaluación conceptual o, preferiblemente, eliminarse como parte constitutiva del sistema de evaluación.<hr/>Through the analysis of a teaching evaluation system for a Psychiatry course aimed at Medicine students, the author reviews the basic elements taken into account in a teaching assessment process. Methods: Analysis was carried out of the assessment methods used as well as of the grades obtained by the students from four groups into which the they were divided. Results: The selected assessment methods are appropriate to evaluate educational objectives; the contents are selected by means of a specification matrix; there is a high correlation coefficient between the grades obtained in previous academic periods and the ones obtained in the course, thus demonstrating the validity of the results (both considering the whole exam or just a part of it). Most of the students are on the right side of the grading curve, which means that the majority of them acquire the knowledge expected. Conclusions: The assessment system used in the Psycho-pathology course is fair, valid and reliable, specifically concerning the objective methods used, but the conceptual evaluation should be improved or, preferably, eliminated as a constituernt part of the evaluation system. <![CDATA[<b>Comprehensive Assessment of Psychiatric Residents</b>: <b>An Addition to the Program Admission Process</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502012000500011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La formación de especialistas médicos es un proceso largo y complejo, cuyo objetivo primordial es garantizarle a la sociedad que sean profesionales idóneos para atender las necesidades de salud de la población. El primer paso para garantizar este objetivo es el proceso de admisión. En psiquiatría, como en otras especialidades, este proceso, el seguimiento a los residentes y los criterios utilizados para cada uno, son diferentes en cada país. En Colombia la admisión es un proceso heterogéneo, no estandarizado, que varía de manera significativa de una universidad a otra, incluso entre las mismas instituciones pertenecientes al sector público y entre aquellas de carácter privado. En la Universidad Nacional de Colombia el proceso de admisión está centralizado en la Oficina de Admisiones e incluye un examen escrito, en el que se debe obtener la puntuación estipulada como punto de corte o más, la calificación de la hoja de vida y una entrevista. El Comité Docente del Departamento de Psiquiatría consideraba que el procedimiento de admisión en general era bueno, pero, al igual que todo proceso de selección, imperfecto. Con base en esta consideración, la experiencia de algunos docentes y apoyados en la normatividad vigente que exigía una "evaluación integral" para los estudiantes de maestría y doctorado, se decidió, a partir de 1996, establecer esta modalidad de evaluación para los admitidos a la especialización en Psiquiatría, con el objeto de servir como complemento al proceso de admisión. El artículo describe la experiencia del proceso y sus resultados, fortalezas y debilidades.<hr/>The training of medical specialists is a long and complex process. Its purpose is to guarantee the society that they are the right professionals to meet the health needs of the population. The first step to ensure this objective is the admission process. In psychiatry this process, monitoring resident students and the criteria for each one are different in each country. Admission in Colombia is a heterogeneous process, not standardized, which varies greatly from one university to another, even between private and public universities. At the National University of Colombia, the admissions process is hand-led by the Admissions Office and includes: a written test for which you must obtain a minimum score, a resume rating and an interview. The Teaching Committee and the Department of Psychiatry considered the admission procedure in general to be good, but in need of refinement. Due to the experience of some teachers and given the current rules, a "comprehensive assessment" for master and doctoral students was required and in 1996 it was decided that this method of assessment for admission to a specialization in Psychiatry would serve to complement the admission process. The article describes the experience of the process and its outcomes, strengths and weaknesses. <![CDATA[<b>Research and Post-graduate in Psychiatry</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502012000500012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El componente investigativo y la adquisición de competencias relacionadas con la generación de conocimiento en la formación de especialistas clínicos y quirúrgicos en el país es un tema que ha comenzado a discutirse recientemente. Durante más de 50 años esta formación solo ha incluido el área de profesionalización como copia de un modelo educativo de mitad del siglo XX. Actualmente el país requiere especialistas con capacidades críticas y analíticas, que cuestionen su hacer y su saber, que generen nuevas alternativas de atención con la generación de conocimiento en su ejercicio clínico para ser aplicable a la población en general en búsqueda de su bienestar. Este artículo es una revisión en la cual se hace un análisis sobre la situación actual en la enseñanza de la psiquiatría y la inserción de la investigación en los procesos académicos de nuestras residencias en el país.<hr/>The research component and the acquisition of skills related to the generation of knowledge in the training of medical and surgical specialists in the country is an issue that has recently begun to be discussed. For over 50 years this training has included only the area of professionalism as a copy of an educational model from the mid-twentieth century. Currently the country requires specialists with critical and analytical skills to question their actions and knowledge and generate alternative clinical care to apply to the general population in the search of bettering their own welfare. This article is a review in which the current situation of the teaching of psychiatry and the inclusion of research in the academic processes of our medical specialties in the country are analyzed. <![CDATA[<b>Transgressive Conducts in the Academic Environment</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502012000500013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Introducción: Este artículo presenta un resumen histórico, desde la perspectiva ética, de la legislación nacional que regula el ejercicio médico en Colombia; el concepto de código de ontológico y la mención del código psiquiátrico colombiano, y el compromiso local de la Facultad de Salud de la Universidad del Valle con la conducta ética. Desarrollo: Se presenta la ética como una facultad innata original, como resultado de un desarrollo cognitivo y del aprendizaje, como manifestación de procesos biológicos subyacentes o como producto de la interacción de los diferentes modelos. El proceso de enseñanza-aprendizaje es una situación que convoca a un docente y a unos alumnos con el propósito de adquirir competencias que se espera que se expresen éticamente. Estudios empíricos han mostrado conductas transgresoras en docentes, estudiantes y administradores académicos alrededor del mundo, pero además los medios masivos difunden las cometidas por otros grupos sociales, como políticos, financieros, religiosos, investigadores, etc. Conclusión: Como estrategias de solución se propone aceptar que las transgresiones existen, conformar un comité que identifique unos principios para, posteriormente, adelantar acciones educativas y de seguimiento, sancionando cuando sea necesario. Se enuncia la propuesta de adopción de las estrategias de solución por parte de la Facultad de Salud de la Universidad del Valle.<hr/>Introduction: This article presents a historical review, from an ethic standpoint, of the national legislation that rules the practice of Medicine in Colombia; it also refers to the deontological code and the Colombian psychiatric code as well as to the commitment of the Health Faculty of the Universidad del Valle regarding ethical conducts. Development: Ethics is introduced as an original innate faculty, resulting from cognitive development and learning while being also a manifestation of underlying biological processes or a result of the interaction of different models. The teaching-learning process is a situation in which teachers and students get together in order to acquire competences that are to be ethically expressed. Empirical studies have shown transgressive forms of behavior in teachers, students and academic administrators throughout the world; in addition, the mass media expose transgressions committed by other social groups such as politicians, financiers, clergymen, researchers, etc. Conclusions: Firstly proposed as a problem-solving strategy is the acceptance of the very existence of transgressions, followed by the conformation of a committee aimed at principle-identification for, subsequently, undertaking educational and following-up actions, while administering sanctions when necessary. The proposal for adopting problem-solving strategies for the Faculty of Health of the Universidad del Valle is also presented. <![CDATA[<b>Perception of Psychiatry among Undergraduate Students of a School of Medicine</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502012000500014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Introducción: Los objetivos de este artículo son conocer las percepciones y creencias acerca de la psiquiatría en estudiantes de pregrado de medicina y comparar concepciones y apreciaciones sobre aspectos positivos y negativos antes y después de la formación específica en psiquiatría. Métodos: Estudio observacional, transversal; investigación cualitativa y cuantitativa, aplicando una encuesta a 90 estudiantes de pregrado de medicina de la Universidad de La sabana, en dos grupos: uno antes y otro después de recibir el curso de psiquiatría. Resultados: El 52,2% correspondió a semestres previos al curso de Psiquiatría; 25,5% mostró intención en especializarse en Psiquiatría antes del curso; este porcentaje bajó al 13,4% luego del curso. Se asocia la intención de no especializarse en psiquiatría con haber tenido el curso en esta área (prueba exacta de Fisher, p=0,042). Hay menos variabilidad del concepto de psiquiatría después del curso. La mayoría no se especializará en psiquiatría por interés en otras áreas. Antes del curso, los estudiantes resaltaron los aspectos biológicos de la enfermedad mental; después, prestan atención adicionalmente a otros factores. Antes y después del curso se considera que el manejo de estos pacientes es principalmente farmacológico. Se resalta el carácter incurable de las enfermedades mentales, el riesgo de enfermarse al atender los pacientes y la estigmatización. Conclusiones: La psiquiatría es concebida como una especialidad con énfasis en el tratamiento farmacológico. Hay baja frecuencia de estudiantes interesados en especializarse en esta área. El curso de psiquiatría se asocia con reducción de esta frecuencia y limita la variabilidad del concepto.<hr/>Objective: Learn about perceptions and beliefs regarding psychiatry among undergraduate medicine students and compare their conceptions and appreciations concerning positive and negative aspects, before and after specific training in psychiatry. Methods: Observational, cross-sectional study; qualitative and quantitative research with application of a survey for undergraduate medicine students of the Universidad de La Sabana, before and after a specific psychiatry course. 90 students answered the survey in two groups: one of them before the course, and the other one afterwards; Results: 52,2% corresponded to semesters prior to the course of psychiatry; 25.5% expressed the purpose to specialize in Psychiatry before the course, and such percentage decreased to 13.4% after the course. Association was found between the purpose of not specializing in Psychiatry with the fact of having taken said course (Fisher's exact test, p=0,042). Most students would not specialize in psychiatry because they are interested in other areas. Before the course, students made emphasis on the biological aspects of mental disease. After the course, they also directed their attention to other factors. The two groups believe that the management of these patients is mainly pharmacological. The incurable character of mental illness was also highlighted together with the risk of getting ill and the stigma it entails. Conclusions: Psychiatry is perceived as a medical specialization with emphasis on pharmacological treatment. There is a low frequency of students interested in this area. The course of psychiatry is associated with reduction of this frequency and limits the variability of the psychiatric concept. <![CDATA[<b>The Purpose of Medical Education</b>: <b>Proposal to Standardize a System of Credits for Medical Specializations Programs</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502012000500015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo busca conceptualizar el sistema de créditos académicos y proponer una sistematización de su abordaje en los programas de especializaciones médicas. El sistema de créditos es una forma de reconocer y estandarizar el tiempo total que un estudiante debe dedicar a su formación. De esta forma, un crédito equivale a un determinado número de horas de actividades formativas presenciales e independientes. Un programa educativo se expresaría en la cantidad de créditos necesaria para realizar todo el proceso formativo, para lograr las competencias esperadas. Se realiza entonces una revisión del concepto de competencia en el campo educativo. Se identifica la introducción del término y su relación con la necesidad de medir desempeños en los futuros profesionales según las necesidades del mercado laboral. Después de una discusión crítica sobre las competencias, se definen los diferentes tipos de competencias del campo educativo. Posteriormente, se presenta el marco normativo colombiano sobre las competencias; en especial, el Decreto 1295 de 2010, que define un crédito académico como 48 horas en un periodo académico, de las cuales 16 horas son presenciales y 32 horas son de estudio independiente. Posteriormente, se realiza un recorrido por los principales hitos de la historia de la educación médica. Se revisa la estructura de créditos y horas presenciales e independientes de los posgrados de psiquiatría del país, mostrando la heterogeneidad en su abordaje. Se presenta la propuesta, definiendo los tipos de actividades presenciales y la forma de cálculo de las horas de estudio independiente según el tipo de actividad presencial.<hr/>This article analyzes the concept of an academic credit system and proposes a way to systematize medical specialization programs. The credit system is a way to recognize and standardize the total time that a student must devote to their training. Thus, a credit equalto a certain number of hours of classroom training and independent activities is proposed. An educational program is expressed in the number of credits needed for the whole training process to achieve the competencies expected. A review of the concept of competition in education is also performed. The introduction of the term and its relation to the need to measure performance in future professionals according to labor market needs is identified. A critical discussion about skills defining the different types of skills in the educational feld is later discussed. Subsequently, the Colombian regulatory framework is presented concerning the powers, in particular, Decree 1295 of 2010, which defines one academic credit equal to 48 hours in a semester, of which 16 hours are classroom and 32 hours are independent study. A tor of the major milestones in the history of medical education is later made. The structure of credits and contact hours, independent of postgraduate psychiatry in the country is reviewed showing the heterogeneity in their approach. The proposal is presented, defining the types of classroom activities and how to calculate the hours of independent study by type of classroom activity. <![CDATA[<b>Proposal for Recertification of Medical Specialties in Colombia</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502012000500016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo hace una breve revisión de los aspectos que justifican implementar un proceso de recertificación de los médicos. Luego hace una descripción de este proceso en los países donde se cuenta con mayor experiencia y de las ventajas de tener un proceso de recertificación, así como de las críticas hacia el sistema. Finalmente, se presenta la creación del Consejo Colombiano de Acreditación y Recertificación Médica, de Especialistas y Profesionales Afines (CAMEC), como producto del trabajo de la Asociación Colombiana de Sociedades Científicas, y también el borrador del decreto del gobierno nacional en el que se propone la creación del Sistema Integrado para la Educación Continuada y el Desarrollo Profesional Continuo en Salud (SFCTHS).<hr/>This article gives a brief overview of the aspects that justify implementing a recertification of doctors. After a description of this process in the countries where it has the most experience, the advantages of having a recertification process and the criticism of the system is also discussed. Finally, the creation of the Council on Accreditation and Recertification Colombian Medical Specialist professionals (CAMEC, in Spanish), as a product of the work of the Colombian Association of Scientific Societies, and also the draft decree of the national government is proposed in the creation of the Integrated System for Continuing Education and Continuing Professional Development in Health (SFCTHS, in Spanish).