Scielo RSS <![CDATA[Revista Colombiana de Psiquiatría]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0034-745020190004&lang=pt vol. 48 num. 4 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Editorial]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502019000400197&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Internet Addiction and Academic Performance in Dental Students]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502019000400198&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Objetivo: Estimar la asociación entre la adicción a internet (AI) y el rendimiento académico de los estudiantes de Odontología de la Universidad de Cartagena. Material y métodos: Estudio de corte transversal en 402 estudiantes, seleccionados de modo no probabilístico, que respondieron a un cuestionario anónimo autoaplicado que incluía variables sociodemográficas, rendimiento académico (promedio acumulado del último semestre), presencia de AI (test de Young) y variables relacionadas con la AI en función del rendimiento académico. Los datos se analizaron a partir de proporciones, relaciones entre variables con test de la X 2, y la asociación se obtuvo por razones de disparidad (OR) a través de regresión logística nominal. Resultados: El 75,3% de los estudiantes mostraban AI; el 24,63% utilizaba internet mucho menos que la población promedio; el 73,13% mostraba una AI leve; el 2,24%, una AI moderada y no hubo casos de AI grave; el 5,2% tenía bajo rendimiento académico. En el análisis multivariable, el modelo que mejor explica la AI en relación con el rendimiento académico fue: estudiar en semestres inferiores (OR = 0,54; IC95%, 0,32-0,91), estudiar en lugar distinto de la casa (OR = 3,38; IC95%, 1,71-6,68), usar elemento no portátil para estudiar (OR = 0,41; IC95%, 0,19-0,89), chatear por celular (OR = 2,43; IC95%, 1,45-3,06) y demorar más de 18 min (OR = 3,20; IC95%, 1,71-5,99) mientras se estudia. Conclusiones: El rendimiento académico no se asocia con la AI. Sin embargo, estudiar en semestres inferiores, en un lugar distinto de la casa, emplear elementos no portátiles para estudiar e invertir más de 18 min en contestar el celular y chatear mientras se estudia son covariables estadísticamente asociadas con la AI.<hr/>ABSTRACT Objective: To determine the association between Internet addiction (IA) and academic performance in dental students at the University of Cartagena. Material and methods: A cross-sectional study was conducted in 402 students included through non-probabilistic sampling who answered an anonymous and self-reporting questionnaire that included socio-demographic variables, academic performance (last semester overall grade), presence of IA (Young's Test) and covariates related to IA based on academic performance. Data were analysed by means of proportions, relationships between variables with the X 2 test and strength of association was estimated with odds ratios (OR) using nominal logistic regression. Results: Approximately 24.63% of the students used the Internet much less than the average population, but 75.3% had IA; 73.13% of cases were considered mild and 2.24% moderate. There were no severe cases. Around 5.2% had poor academic performance. In multivariate analysis, the model that best explained IA in relation to academic performance was: studying in lower-level courses (OR=0.54; 95% CI, 0.32-0.91); studying in a different places of the house (OR=3.38; 95% CI, 1.71-6.68); not using laptop for studying (OR=0.41; 95% CI, 0.19-0.89), chatting on mobile phone (OR=2.43; 95% CI, 1.45-3.06); and spending more than 18 minutes on mobile phone while studying (OR=3.20; 95% CI, 1.71-5.99). Conclusions: Academic performance was not associated with AI. However, studying in lower-level courses, in a different place of the house, not using laptop to study, and spending more than 18 minutes answering their mobile phone and chatting on mobile phone while studying were covariates statistically associated with IA. <![CDATA[Factors associated with homophobia in medical students from eleven Peruvian universities]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502019000400208&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Introducción: Las consecuencias de la homofobia pueden afectar a la integridad y la salud mental y física de los individuos homosexuales en la sociedad. En Perú hay escasos estudios que hayan evaluado la homofobia en la población médico-estudiantil. Objetivo: Determinar los factores sociales, educativos y culturales asociados con la homofobia entre estudiantes de Medicina peruanos. Métodos: Se realizó un estudio de tipo transversal analítico en 12 sedes de Medicina humana peruanas. Se definió homofobia según un test validado, que se asoció con otras variables. Se obtuvieron estadísticos de asociación. Resultados: Las 4 universidades de Lima obtuvieron menores porcentajes de alumnos homofóbicos (15-20%) que las universidades del interior del país (22-62%). Al realizar el análisis multivariable, disminuyeron la frecuencia de homofobia: ser mujer (RPa = 0,74; IC95%, 0,610,92; p = 0,005), estudiar en una universidad de Lima (RPa = 0,57; IC95%, 0,43-0,75; p &lt; 0,001), profesar la religión católica (RPa = 0,53; IC95%, 0,37-0,76; p &lt; 0,001), conocer a un homosexual (RPa = 0,73; IC95%, 0,60-0,90; p = 0,003) y haber atendido a un paciente homosexual (RPa = 0,76; IC95%, 0,59-0,98; p = 0,036); en cambio, ser machista aumentó la frecuencia de homofobia (RPa = 1,37; IC95%, 1,09-1,72; p = 0,007), ajustado por 4 variables. Conclusiones: La homofobia fue menos frecuente entre las mujeres, los que estudiaban en la capital, los que profesan el catolicismo y los que conocen/han atendido a un homosexual; por el contrario, los machistas fueron más homofóbicos.<hr/>ABSTRACT Background: The consequences of homophobia can affect the integrity, mental and physical health of homosexual individuals in society. There are few studies in Peru that have evaluated homophobia in the medical student population. Objective: To establish the social, educational and cultural factors associated with homophobia among Peruvian medical students. Methods: A cross-sectional analytical study was conducted in 12 medicine schools in Peru. Homophobia was defined according to a validated test, which was associated with other variables. Statistical associations were identified. Results: The lowest percentages of homophobic students (15-20%) were found in the four universities in Lima, while universities in the interior of the country had the highest percentages (22-62%). Performing a multivariate analysis, we found that the frequency of homophobia was lower for the following variables: the female gender (PRa=0.74; 95% CI, 0.61-0.92; p=0.005), studying at a university in Lima (PRa=0.57; 95% CI, 0.43-0.75; p&lt;0.001), professing the Catholic religion (PRa=0.53; 95% CI, 0.37-0.76;p&lt;0.001), knowing a homosexual (PRa=0.73; 95% CI, 0.60-0.90; p=0.003) and having treated a homosexual patient (PRa=0.76; 95% CI, 0.59-0.98; p=0.036). In contrast, the frequency of homophobia increased in male chauvinists (PRa=1.37; 95% CI, 1.09-1.72; p=0.007), adjusted by four variables. Conclusions: Homophobia was less common in women, in those who study in the capital, those who profess Catholicism and those who know/have treated a homosexual. In contrast, male chauvinists were more homophobic. <![CDATA[Male Chauvinism Among Peruvian Medical Students: Related Socio-Educational Factors in 12 Peruvian Universities]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502019000400215&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Introducción: El machismo está arraigado en ciertas poblaciones, pero no se ha medido esto entre los que se encargarán de la atención de la salud. Objetivo: Determinar los factores asociados con el machismo entre los estudiantes de Medicina de 12 universidades peruanas. Métodos: Estudio transversal analítico de tipo multicéntrico, con datos recogidos previamente, en el que se usaron tests validados para la medición del machismo y la religiosidad; además, se indagaron otras características sociales y educativas y se cruzaron los datos. Se obtuvieron estadísticos descriptivos y analíticos. Resultados: En el análisis multivariable, se encontró asociación entre ser machista y no creyente (RP = 1,88; IC95%, 1,47-2,40), así como ser mujer (RP = 0,35; IC95%, 0,27-0,46). De las 12 universidades evaluadas, la universidad menos machista fue una particular en Lima. Utilizando esta universidad como categoría de comparación, las universidades estadísticamente más machistas fueron una privada de Chiclayo (a=3,63; p &lt; 0,001), seguida de una particular en Huancayo (a=3,20; p = 0,001), la nacional de Huancayo (a = 2,79; p &lt; 0,001) y la pública de Ica (a = 2,32; p = 0,006); los cruces se ajustaron por la edad. Conclusiones: Se encontró que el machismo es mayor entre los no creyentes, los varones y en algunas universidades, con predominio de universidades de la sierra central del Perú o con migrantes de la serranía. Esto es importante, ya que brinda un panorama acerca de este rasgo de los que serán los futuros encargados de velar por la salud de los peruanos.<hr/>ABSTRACT Introduction: Male chauvinism is rooted in certain populations, but it has not been measured among those who will be responsible for healthcare. Objective: To determine the factors associated with male chauvinism among the medical students of 12 Peruvian universities. Methods: Cross-sectional multicentre analytical study, with previously collected data, which used validated tests to measure male chauvinism and strong religious beliefs. In addition, other social and educational factors were analysed and the data was crossed. Descriptive and analytical statistics were obtained. Results: In the multivariate analysis, we found an association between male chauvinism and religious non-believers (RP=1.88; 95% CI, 1.47-2.40), as well as being female (RP=0.35; 95% CI, 0.27-0.46). Of the 12 universities evaluated, the least chauvinistic university was in Lima. Using this university as a comparison category, the statistically more chauvinistic universities were a private university in Chiclayo (a=3.63; p&lt;0.001), followed by a university in Huancayo (a=3.20; p=0.001), Huancayo national university (a=2.79; p&lt;0.001) and the public university of Ica (a=2.32; p=0.006); the crossed data were adjusted for age. Conclusions: It was found that male chauvinism is greater among non-religious believers, men and in some universities, with a predominance of universities in the central highlands of Peru or that had migrants from the mountains. This is important, since it gives us an overview about this trait in those who will be responsible for the future healthcare of Peruvians. <![CDATA[Factors Associated with Excessive Daytime Sleepiness in Medical Students of a Higher Education Institution of Bucaramanga]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502019000400222&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Introducción: La somnolencia diurna excesiva (SDE) puede llegar a interferir en el desempeño académico y profesional, debido a que las personas afectadas tienden a quedarse dormidas en situaciones que exigen un alto nivel de atención. Los estudiantes de Medicina representan una población en riesgo de SDE, dada la exigencia académica de numerosas horas de estudio, debido al gran número de créditos por asignatura contenidos en el plan de estudios del programa académico, las prácticas docentes asistenciales y los turnos nocturnos, que pueden generar privación o déficit acumulado del sueño. Por esta razón, es importante estimar la prevalencia de SDE y los factores asociados en estudiantes de Medicina de una institución de educación superior (IES) de Bucaramanga, con el objetivo de implementar estrategias de prevención primaria que disminuyan la presentación de este problema y mejoren la calidad de vida y el desempeño académico de los estudiantes. Material y métodos: Estudio transversal analítico observacional, con una muestra poblacional de 458 estudiantes de Medicina matriculados en el segundo semestre de 2015 en la Universidad Autónoma de Bucaramanga (UNAB), quienes respondieron a 4 cuestionarios: variables sociodemográficas, escala de somnolencia de Epworth, índice de calidad del sueño de Pittsburg (ICSP) e índice de higiene del sueño (IHS). Se realizó el análisis bivariable y multivariable en busca de asociación con SDE. Resultados: Los estudiantes tenían una media de edad de 20,3 arios; de los 458 encuestados, el 62,88% eran mujeres. Se estableció que el 80,75% de los participantes tenían SDE y el 80,55%, una percepción negativa de la calidad del sueño (OR = 1,91;IC95%, 1,11-3,29; p = 0,019). En el análisis multivariable, se encontró que el hecho de estar cursando ciencias clínicas disminuye el riesgo de SDE respecto a quienes estaban cursando el ciclo básico. Además, se observó que una puntuación &gt; 15 en el IHS aumenta de manera significativa el riesgo de padecer SDE. Conclusiones: Aunque es frecuente encontrar SDE en los estudiantes de Medicina, solo un pequeño porcentaje de ellos sufren la forma severa de este trastorno del sueño. Estar cursando asignaturas del ciclo básico se asocia con mayor riesgo de SDE, por lo cual es importante que los comités curriculares de las IES evalúen regularmente la cantidad de horas de trabajo supervisado e independiente que realizan los estudiantes de Medicina. Finalmente, es importante emprender campañas orientadas a mejorar la percepción de riesgo sobre el uso de bebidas energizantes de los estudiantes universitarios y realizar, desde el ingreso al programa académico, recomendaciones sobre los hábitos de higiene del sueño.<hr/>ABSTRACT Introduction: Excessive daytime sleepiness (EDS) can interfere with academic and professional performance, as affected individuals tend to fall asleep in situations that demand a high level of alertness. Medical students are often a population at risk of suffering from EDS due to the demanding number of study hours, the significant number of credits per subject in the academic curriculum, practical teaching sessions and hospital night shifts, which can lead to sleep deprivation or sleep debt. It is for these reasons that it is important to estimate the prevalence of EDS and its associated factors in medical students of a Higher Education Institution (HEI) in Bucaramanga, in order to implement early prevention strategies to reduce the occurrence of this problem and to improve the students' quality of life and academic performance. Material and methods: An observational, cross-sectional analytical study with a population sample of 458 medical students enrolled in the second semester of 2015 at the Universidad Autonomade Bucaramanga (UNAB), who completed four questionnaires: Sociodemographic Variables, Epworth Sleepiness Scale, Pittsburgh Sleep Quality Index and Sleep Hygiene Index (SHI). A bivariate and multivariate analysis was performed to identify any correlations with EDS. Results: Mean student age was 20.3 years and 62.88% of the 458 respondents were women. We were able to establish that 80.75% of participants suffered from EDS and 80.55% had a negative perception of their sleep quality (OR=1.91; 95% CI, 1.11-3.29; p =0.019). In the multivariate analysis, it was found that the risk of EDS is lower in the clinical sciences than in the basic cycle. Furthermore, it was noted that a score higher than 15 in the Sleep Hygiene Index significantly increases the risk of suffering from EDS. Conclusions: Although EDS is very common in medical students, only a small percentage present the most severe form of this sleep disorder. Being enrolled in basic cycle subjects is associated with a higher risk of suffering EDS, so it is important for the curriculum committees of higher education institutions to regularly evaluate the number of hours of supervised and independent work performed by medical students. Finally, it is important to implement campaigns aimed at improving university students' perception of the risk of taking energy drinks and to establish sleep hygiene recommendations from the start of the academic programme. <![CDATA[Investigating Correlations Between Defence Mechanisms and Pathological Personality Characteristics]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502019000400232&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt ABSTRACT Introduction: The purpose of this study was to investigate the relationship between defence mechanisms and pathological personality traits. Material and methods: We analysed 320 participants aged from 18 to 64 years (70.6% women, 87.5% university students) who completed the Dimensional Clinical Personality Inventory (IDCP) and the Defence Style Questionnaire (DSQ-40). We conducted comparisons and correlations and a regression analysis. Results: The results showed expressive differences (d&gt;1.0) between mature, neurotic and immature defence mechanism groups, and it was observed that pathological personality traits are more typical in people who use less mature defence mechanisms (i.e., neurotic and immature), which comprises marked personality profiles for each group, according to the IDCP. We also found correlations between some of the 40 specific mechanisms of the DSQ-40 and the 12 dimensions of pathological personality traits from the IDCP (r ≥ 0.30 to r ≤ 0.43), partially supported by the literature. In addition, we used regression analysis to verify the potential of the IDCP dimension clusters (related to personality disorders) to predict defence mechanisms, revealing some minimally expressive predictive values (between 20% and 35%). Discussion: The results indicate that those who tend to use immature defence mechanisms are also those most likely to present pathological personality traits. Conclusions: The findings indicate the importance of investigating these correlations as a possible improvement to clinical assessment and intervention.<hr/>RESUMEN Introducción: El objetivo de este estudio es investigar la relación entre los mecanismos de defensa y los rasgos patológicos de la personalidad. Material y métodos: Se analizó a 320 participantes de 18 a 64 años (el 70,6% mujeres y el 87,5% Autoevaluación estudiantes universitarios) que respondieron al Inventario Dimensional Clínico de Personalidad (IDCP) y el Cuestionario de Estilo Defensivo (DSQ-40). Se hicieron comparaciones, correlaciones y análisis de regresión. Resultados: Aparecieron diferencias expresivas (d &gt; 1,0) entre grupos de mecanismos de defensa maduros, neuróticos e inmaduros, y se observó que los rasgos de personalidad patológicos son más típicos de personas que usan mecanismos de defensa menos maduros (es decir, neuróticos e inmaduros), lo cual comprende perfiles de personalidad marcados para estos grupos, según el IDCP. También se hallaron correlaciones entre algunos de los 40 mecanismos específicos del DSQ-40 y las 12 dimensiones de los rasgos patológicos de la personalidad del IDCP (r ≥ 0,30 a r ≤ 0,43), parcialmente respaldados en la literatura. Además, se usó el análisis de regresión para buscar el potencial de los clusters de las dimensiones del IDCP (relacionados con los trastornos de personalidad) para predecir los mecanismos de defensa, lo cual reveló algunos valores predictivos mínimamente expresivos (entre el 20 y el 35%). Discusión: Los resultados indican que quienes tienden a utilizar mecanismos de defensa inmaduros son también los que tienen más probabilidades de presentar rasgos de personalidad patológicos. Conclusiones: Los hallazgos señalan la relevancia de investigar estas relaciones como una posible mejora en la evaluación y la intervención clínica. <![CDATA[Self-disorders in Early Stages of the Schizophrenia Spectrum]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502019000400244&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El núcleo patogénico de la esquizofrenia ha variado de acuerdo con la época y la influencia de insignes investigadores. También se ha reconocido a las alteraciones del Yo como el eje de este trastorno, aunque están poco estudiadas debido a su naturaleza subjetiva. En los últimos arios, dado el creciente interés por las fases iniciales de la esquizofrenia, se ha retomado el estudio de las alteraciones del Yo. El modelo de las alteraciones del Yo en la esquizofrenia, desarrollado por Sass y Parnas, propone que en este trastorno la persona sufre pérdida de la perspectiva en primera persona y experimenta fenómenos de hiperreflexibilidad, el sentido disminuido del Yo y trastornos del campo de la conciencia. Por ello, experimenta sentimientos de extrañeza de sí mismo, dificultad para entender el sentido común de las cosas y problemas de interacción con el entorno. Con base en este modelo, se han elaborado instrumentos de evaluación de las alteraciones del Yo y se han conducido estudios empíricos para la evaluación de pacientes en riesgo de sufrir un trastorno del espectro esquizofrénico. Estos estudios muestran que las alteraciones del Yo se encuentran en estadios prepsicóticos y que su presencia puede predecir la transición a trastornos del espectro esquizofrénico. Estos resultados tienen importantes implicaciones clínicas, pues permiten identificar a personas en fases iniciales del trastorno y crean la oportunidad de aplicar intervenciones terapéuticas tempranas.<hr/>ABSTRACT The pathogenic nucleus of schizophrenia has varied according to the different eras and influences of distinguished clinical researchers. Self-disorders have also been recognised to be at the heart of this disorder, although they have seldom been studied due to their subjective nature. Recently, due to the growing interest in the study of the early stages of schizophrenia, the study of self-disorders has been resumed. The self-disorders in schizophrenia model, developed by Sass and Parnas, proposes that in this disorder the person suffers loss of the first-person perspective and experiences hyperreflexibility, diminished self-affection and disturbance of the field of awareness. Therefore, the person experiences feelings of strangeness about him/herself, difficulty in understanding the common sense of things and difficulty interacting with his/her environment. Based on this model, self-disorder evaluation instruments have been developed and empirical studies have been conducted to evaluate people at risk of developing a schizophrenia spectrum disorder. These studies show that self-disorders are found in prepsychotic stages and that their manifestation may predict the transition to schizophrenia spectrum disorders. These results have important clinical implications as they enable people in the early stages of the disorder to be identified and create the opportunity to apply early therapeutic interventions. <![CDATA[Functional Recovery in Schizophrenia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502019000400252&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La recuperación funcional en la esquizofrenia es un tema que genera gran atención no solo clínica, sino también económica y social. Hasta hace pocas décadas, los pacientes esquizofrénicos permanecían recluidos en instituciones psiquiátricas o asilos, sin esperanza de reintegrarse a la comunidad. Se realizó una revisión narrativa de la literatura científica relevante, con el objetivo de responder a preguntas clave en relación con la recuperación en la esquizofrenia. Los objetivos terapéuticos en esquizofrenia han cambiado sustancialmente, de un tiempo en el que se esperaba un discreto control de los síntomas psicóticos al momento actual, cuando los esfuerzos terapéuticos se encaminan a que una proporción de pacientes alcancen la recuperación funcional. La evidencia disponible indica que 1 de cada 7 pacientes con esquizofrenia puede lograr la recuperación funcional, lo que implica la remisión sintomática no como meta final del tratamiento, sino como la base que permitirá alcanzar un mejor funcionamiento social y cognitivo que se traduce en mejor calidad de vida. Esta visión esperanzadora para este importante trastorno mental hasta hace poco no se creía posible.<hr/>ABSTRACT Recovery in schizophrenia is a topic that generates not only major clinical attention but also a significant economic and social impact. Until seventy years ago, these patients remained held in psychiatric institutions or asylums, usually with no hope of reintegrating into the community. A narrative review of relevant literature was conducted in order to answer key questions regarding recovery in schizophrenia. Treatment objectives in schizophrenia have changed substantially: from expecting a modest control of psychotic symptoms to considering functional recovery as a possibility. Available evidence indicates that one in seven patients with schizophrenia will achieve functional recovery, which implies that remission of positive symptoms is not the ultimate goal of treatment but only a basis for better social and cognitive functioning that translates into better quality of life. This view until recently was not believed to be possible for this major mental disorder. <![CDATA[Skin Picking Disorder in a Woman with Polyarteritis Nodosa. Case Report]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502019000400261&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Introducción: El trastorno por excoriación está incluido en el DSM - 5 dentro de la categoría Recibido el 4 de abril de 2017 de trastorno obsesivo compulsivo y trastornos relacionados. Se define como la urgencia Aceptado el 18 de marzo de 2018 de tocar, rascar, frotar, restregar, friccionar, apretar, morder o excavar la piel de forma On-line el 7 de mayo de 2018 recurrente hasta producirse lesiones cutáneas. Es un trastorno poco frecuente (1.4 - 5.4% de la población) y se presenta principalmente en mujeres. Presentación de caso: Se presenta el caso de una mujer de 31 años quien fue valorada por dermatología y ortopedia por presencia de lesiones ulceradas e infectadas en miembros inferiores, junto con otras lesiones superficiales por rascado en tórax, brazos, antebrazos, espalda y cabeza; además reportando síntomas ansiosos, razón por la cual es valorada por el servicio de Psiquiatría de enlace Discusión: El rascado cutáneo, conducta normal en los mamíferos, cobra valor patológico desde el punto de vista psiquiátrico al ser un acto repetitivo y persistente, como la conducta que se presenta en el trastorno por excoriación. Dada la relación descrita con el espectro obsesivo - compulsivo, se recomienda el uso de inhibidores selectivos de la recaptación de serotonina y la terapia cognitivo conductual.<hr/>ABSTRACT Introduction: Excoriation (skin picking) disorder is included in the DSM-5 in the obsessive compulsive and related disorders category. It is defined as the recurrent urge to touch, scratch, scrape, scrub, rub, squeeze, bite or dig in the skin, leading to skin lesions. It is a rare disorder (1.4-5.4% of the population) and occurs mainly in women. Case report: this article reports the case of a 31-year-old female patient, initially assessed by dermatology and orthopaedics for the presence of infected ulcerated lesions on her lower limbs, with other superficial lesions from scratching on her chest, arms, forearms, back and head. The patient also reported symptoms of anxiety, so was assessed by consultation-liaison psychiatry. Discussion: skin picking, normal behaviour in mammals, becomes pathological from a psychiatric point of view when it is repetitive and persistent, as in the case of excoriation disorder. In view of the reported relationship with the obsessive-compulsive spectrum, use of selective serotonin reuptake inhibitors and cognitive behavioural therapy are recommended.