Scielo RSS <![CDATA[Revista Colombiana de Psiquiatría]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0034-745020210003&lang=en vol. 50 num. 3 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Salud mental y COVID en Latinoamérica Mental Health and COVID in Latin America]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502021000300001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[The True Impact of the COVID-19 Pandemic on the Younger Population with Pre-Existing Psychiatric Disorders]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502021000300002&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Review of the COVID-19 Pandemic-related Perceived Stress Scale (PSS-10-C)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502021000300004&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Statistical Relationship Networks in Psychiatric Research: The Case of Delirium in the Context of Covid-19]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502021000300007&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[The dynamic network relationships of obsession and death from COVID-19 anxiety among Peruvian university students during the second quarantine]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502021000300009&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Stress Level During the COVID-19 Pandemic in Cuban Medical Sciences Students]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502021000300013&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Factors Associated With Psychiatric Adverse Effects in Healthcare Personnel During the COVID-19 Pandemic in Ecuador]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502021000300015&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Introducción: Desde la aparición de la enfermedad por el nuevo coronavirus de 2019 (COVID-19), el mundo se enfrentó a una pandemia con consecuencias a todo nivel. En muchos países los sistemas de salud se han visto colapsados y el personal de salud ha tenido que enfrentarse a esta crisis en primera línea. Los efectos adversos sobre la salud mental del personal sanitario han sido ampliamente reportados. La presente investigación se enfoca en identificar los principales factores asociados con efectos adversos psicológicos. Métodos: Estudio descriptivo, transversal, basado en encuestas, aplicando los test PHQ-9, GAD-7, ISI y EIE-R a personal de salud de Ecuador durante la pandemia de COVID-19. Resultados: Participaron 1.028 personas, distribuidas en: 557 médicos (54,18%), 349 enfermeras (33,94%), 29 laboratoristas (2,82%), 27 paramédicos (2,62%), 52 psicólogos (5,05%) y 14 terapeutas respiratorios (1,36%), de 16 de las 24 provincias de Ecuador. El 27,3% tenía síntomas de depresión; el 39,2%, síntomas de ansiedad; el 16,3%, insomnio y el 43,8%, síntomas de TEPT; los 4 tipos de síntomas iban de moderados a graves. Los factores asociados más relevantes fueron: trabajar en Guayas (la provincia más afectada) (OR = 2,18 para síntomas depresivos y OR = 2,59 para síntomas de TEPT); ser médico posgradista (OR = 1,52 para síntomas depresivos y OR = 1,57 para insomnio), percepción de no contar con el equipo de protección adecuado (OR = 1,71 para síntomas de depresión y OR = 1,57 para síntomas de ansiedad) y ser mujer (OR = 1,39 para ansiedad). Conclusiones: El personal de salud puede tener una afección mental importante que puede requerir intervención médica psiquiátrica y psicológica. Los principales factores asociados se relacionan sobre todo con vivir y trabajar en ciudades con mayor número de casos y las características del trabajo, como ser médico posgradista, así como la percepción propia de seguridad. Se requiere realizar más estudios según evolucione la pandemia.<hr/>ABSTRACT Introduction: Since the emergence of the novel coronavirus disease (COVID-19), the world has faced a pandemic with consequences at all levels. In many countries, the health systems collapsed and healthcare professionals had to be on the front line of this crisis. The adverse effects on the mental health of healthcare professionals have been widely reported. This research focuses on identifying the main factors associated with adverse psychological outcomes. Methods: Descriptive, cross-sectional study based on surveys, applying the PHQ-9, GAD-7, ISI and EIE-R tests to healthcare professionals from Ecuador during the COVID-19 pandemic. Results:1,028 participants, distributed in: 557 physicians (54.18%), 349 nurses (33.94%), 29 laboratory workers (2.82%), 27 paramedics (2.62%), 52 psychologists (5.05%) and 14 respiratory therapists (1.36%), from 16 of the 24 provinces of Ecuador. Of these, 27.3% presented symptoms of depression, 39.2% anxiety symptoms, 16.3% insomnia and 43.8% symptoms of PTSD, with the 4 types of symptoms ranging from moderate to severe. The most relevant associated factors were: working in Guayas (the most affected province) (OR = 2.18 for depressive symptoms and OR = 2.59 for PTSD symptoms); being a postgraduate doctor (OR = 1.52 for depressive symptoms and OR = 1.57 for insomnia), perception of not having the proper protective equipment (OR = 1.71 for symptoms of depression and OR = 1.57 for symptoms of anxiety) and being a woman (OR = 1.39 for anxiety). Conclusions: Healthcare professionals can suffer a significant mental condition that may require psychiatric and psychological intervention. The main associated factors are primarily related to living and working in cities with a higher number of cases and the characteristics of the job, such as being a postgraduate doctor, as well as the perception of security. The main risk factors are primarily related to geographical distribution and job characteristics, such as being a resident physician and self-perception of safety. Further studies are required as the pandemic evolves. <![CDATA[Perceived Stress by Students of the Medical Sciences in Cuba Toward the COVID-19 Pandemic: Results of an Online Survey]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502021000300025&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT Introduction: The aims of this study were to determine the usefulness of the Modified (10-item) Scale of Perceived Stress related to COVID-19 (EEP-10-C, for its acronym in Spanish) and to identify the levels of stress perceived by students of medical sciences in Cuba due to the COVID-19 pandemic. Methods: A cross-sectional study was conducted, with self-reported data of students from 14 Cuban universities of medical sciences (n = 200), through an online survey. The EEP-10-C was used as an instrument to identify stress. Its validity was determined through a confirmatory factor analysis and its internal consistency and reliability was measured by the Cronbach's alpha. A cluster analysis was performed to establish as the cut-off point the centre of the cluster with the highest values of stress perceived by the scale. Results: The average age of the sample was 23.30 ± 1.91 years, with observed scores of the EEP-10-C between 0 and 29 points (13.25 ± 5.404). When applying the cut-off point &gt;25, only two students had high rates of perceived stress. The confirmatory factor analysis supported the validity of the instrument (a = 0.755). The cut-off point &gt;20 was proposed as a reference of high stress perceived for the study population, when applying this one, 14% of students presented high rates of stress. Conclusions: In Cuba, students of the medical sciences have participated in research and healthcare support, despite which they have presented low levels of stress. The main contribution of the research was the validation of the EEP-10-C for its use in assessing levels of stress in Cuban medical students, proposing the cut-off point &gt;20 as a reference of high stress perceived.<hr/>RESUMEN Introducción: Los objetivos de este estudio fueron determinar la utilidad de la Escala de Estrés Percibido Modificada (10 ítems) relacionada con COVID-19 (EEP-10-C) e identificar los niveles de estrés percibido por estudiantes de ciencias médicas en Cuba por la pandemia de COVID-19. Métodos: Se realizó un estudio transversal, con datos informados por los estudiantes de 14 universidades de ciencias médicas de Cuba (n = 200) a través de una encuesta en línea. El EEP-10-C se utilizó como instrumento para identificar el estrés. Su validez se determinó mediante análisis factorial confirmatorio y su consistencia interna y su confiabilidad, mediante alfa de Cronbach. Se realizó un análisis de conglomerados para establecer como punto de corte el centro del conglomerado con los valores más altos de estrés percibido en la escala. Resultados: La edad promedio de la muestra fue 23,30 ± 1,91 anos, con puntajes observados de la EEP-10-C entre0y29 puntos (13,25 ± 5,404). Al aplicar el punto de corte &gt; 25, solo 2 estudiantes tuvieron altos índices de estrés percibido. El análisis factorial confirmatorio respaldó la validez del instrumento (a = 0,755). Se propuso el punto de corte &gt; 20 como referencia de alto estrés percibido para la población de estudio; al aplicarlo, el 14% de los estudiantes tenían altos índices de estrés. Conclusiones: En Cuba, estudiantes de ciencias médicas han participado en investigaciones y apoyo a la atención de la salud, a pesar de lo cual han presentado bajos niveles de estrés. El principal aporte de la investigación fue la validación de la EEP-10-C para su uso en la evaluación de los niveles de estrés de los estudiantes de Medicina cubanos, y se propone el punto de corte &gt; 20 como referencia del alto estrés percibido. <![CDATA[The Role of Colombian Psychiatrists in the Midst of the COVID 19 Pandemic]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502021000300033&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Introducción: La pandemia de COVID-19 genera impactos en múltiples niveles, uno de ellos es la forma de prestar servicios de atención en salud mental. Este estudio se planteó con el fin de identificar las posturas sobre el rol que debemos asumir como psiquiatras en el marco de la pandemia de COVID-19 en Colombia. Métodos: Se desarrolló un estudio mediante metodología tipo Delphi. Para la aplicación del instrumento, se incluyeron 3 tipos de participantes: psiquiatras directores de programas académicos de psiquiatría, psiquiatras directores de instituciones de salud mental y psiquiatras que ejercieran su labor clínica fuera del contexto académico. Resultados: Recolectaron las respuestas en el transcurso de 1 mes (entre abril y mayo) 24 participantes: 14 psiquiatras clínicos (58,3%), 6 directores de residencia (25,1%) y 4 coordinadores de servicios de salud mental (16,6%). Se describen los resultados agrupados en torno al quehacer psiquiátrico, el impacto generado por la pandemia y el posible rol del especialista. Conclusiones: Se identificó consistencia en torno a la necesidad de brindar un abordaje diferencial acorde con las vulnerabilidades propias de cada grupo de personas expuestas a la pandemia, así como la implementación de estrategias de atención psiquiátrica a distancia. © 2021 Publicado por Elsevier España, S.L.U. en nombre de Asociación Colombiana de Psiquiatría.<hr/>ABSTRACT Introduction: The COVID-19 pandemic is having an impact on multiple levels, one being the way of providing mental health care services. A study was proposed in order to identify the standpoints regarding the role we must assume as psychiatrists in the setting of this pandemic in Colombia. Methods: A study was developed employing a Delphi-type methodology. Three types of psychiatrist were included for the application of the instrument: directors of academic psychiatry programmes, directors of mental health institutions and private practitioners. Results: Responses were collected over the course of a month (between April and May) by 24 participants corresponding to 14 private practitioners (58.3%), 6 heads of academic programmes (25.1%) and 4 directors of mental health services (16.6%). The results, grouped around the psychiatric work, describe the impact generated by the pandemic and the possible role of the specialist. Conclusions: Consistency was identified around the need to provide a differential approach according to the vulnerabilities of each group of people exposed to the pandemic; as well as the remote provision of health care through technology, often using videoconferencing. <![CDATA[Emotional Impact on Health Personnel, Medical Students, and General Population Samples During the COVID-19 Pandemic in Lima, Peru]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502021000300038&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT Background: The aim of the study is to compare the emotional effects of COVID-19 among three different groups, namely: health personnel, medical students, and a sample of the general population. Methods: 375 participants were recruited for this study, of which 125 were medical students (preclinical studies, 59; clinical studies, 66), 125 were health personnel (COVID-19 frontline personnel, 59; personnel not related with COVID-19, 66), and 125 belonged to the general population. The PHQ-9, GAD-7, and CPDI scales were used to assess the emotional impact. A multinomial logistic regression was performed to measure differences between groups, considering potential confounding factors. Results: Regarding CPDI values, all other groups showed reduced values compared to COVID-19 frontline personnel. However, the general population, preclinical and clinical medical students showed increased PHQ-9 values compared to COVID-19 frontline personnel. Finally, confounding factors, gender and age correlated negatively with higher CPDI and PHQ-9 scores. Conclusions: Being frontline personnel is associated with increased COVID-19-related stress. Depression is associated, however, with other groups not directly involved with the treatment of COVID-19 patients. Female gender and younger age correlated with COVID-19-related depression and stress.<hr/>RESUMEN Introducción: El objetivo del estudio es comparar los efectos emocionales de la COVID-19 entre 3 grupos diferentes, a saber: personal de salud, estudiantes de Medicina y una muestra de la población general. Métodos: Se incluyó a 375 participantes en este estudio, de los que 125 eran estudiantes de Medicina (estudios preclínicos, 59; estudios clínicos, 66), 125 eran personal de salud (personal de primera línea contra la COVID-19, 59; personal no relacionado con la COVID-19, 66) y 125 pertenecían a la población general. Las escalas PHQ-9, GAD-7 y CPDI se utilizaron para evaluar el impacto emocional. Se realizó una regresión logística multinomial para medir las diferencias entre grupos, considerando posibles factores de confusión. Resultados: Con respecto a los valores del CPDI, todos los demás grupos mostraron valores reducidos en comparación con el personal de primera línea contra la COVID-19. Sin embargo, la población general y los estudiantes de Medicina preclínica y clínica mostraron un aumento de los valores del PHQ-9 en comparación con el personal en primera línea. Por último, los factores de confusión, sexo y edad se correlacionaron negativamente con puntuaciones más altas del CPDI y el PHQ-9. Conclusiones: Ser personal de primera línea se asocia con más estrés relacionado con la COVID-19. Sin embargo, la depresión está asociada con otros grupos que no están directamente involucrados en el tratamiento de los pacientes con COVID-19. Las mujeres y los participantes más jóvenes se correlacionaron con la depresión y el estrés relacionados con la COVID-19. <![CDATA[Mental health interventions for college and university students during the COVID-19 pandemic: a critical synthesis of the literature]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502021000300048&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Introducción: Los estudiantes de educación superior son una población vulnerable a los trastornos mentales, más aún durante la pandemia por COVID-19. Su salud mental se ha visto afectada por el confinamiento, las dificultades en el desarrollo de las actividades académicas y las exigencias de las nuevas modalidades pedagógicas. Se planteó entonces la pregunta: en las instituciones de educación superior, ¿cuáles acciones en torno a a) promoción y prevención, b) atención a síntomas mentales y c) adaptaciones pedagógicas pueden desarrollarse con el fin de mejorar la salud mental de sus estudiantes? Métodos: Síntesis crítica a partir de la revisión sistemática de la literatura. Se realizó la búsqueda de artículos científicos de alcance descriptivo, analítico, experimental o evaluativo, así como recursos web de organizaciones relacionadas con el tema. Se realizó una síntesis en función de los 3 focos de la pregunta mediante comparación constante, hasta realizar la agrupación de acciones por similitud en los actores que las ejecutarían y recibirían. Se anticipó una baja calidad de la evidencia, por lo que no se realizó evaluación estandarizada. Resultados: Se exploraron 68 artículos y 99 recursos web. Después de la revisión del texto completo se incluyeron 12 artículos científicos y 11 recursos web. Como lineamentos generales, se encontró que la propuesta más frecuente es el diseño de un programa estructurado específico para el tema de salud mental en las instituciones educativas, que sea multidisciplinario, incluyente, dinámico y sensible a la cultura. Las acciones deben ser divulgadas periódicamente para que los estudiantes y demás miembros de la comunidad educativa las tengan claras, e idealmente se propone mantenerlas hasta el periodo pospandémico e incluir a los egresados. Para a) la promoción y prevención, se encontró la psicoeducación por vía electrónica, donde se expliquen estilos de vida saludable, reacciones emocionales en pandemia, estrategias de afrontamiento y signos de alarma. Se propone la participación de los pares como estrategia de apoyo y espacios de interacción social que no se enfoquen únicamente en aspectos académicos. Se reporta la necesidad de cribar síntomas mentales por medio de envío frecuente de formularios en línea o aplicaciones móviles, donde también se indague por la satisfacción de las necesidades básicas y tecnológicas. En cuanto a b) atención de síntomas mentales, una de las acciones que se encontró con mayor frecuencia es disponer de un centro de consultoría que sea capaz de realizar atención en salud mental por vía telefónica, por tecnologías e incluso presencial, con atención permanente las 24 h o equipos de respuesta rápida ante una situación de crisis, como la conducta suicida y la violencia doméstica. Para c) las adaptaciones pedagógicas, se señala como requisito indispensable la comunicación fluida para tener instrucciones claras sobre el desarrollo de las actividades académicas para disminuir la incertidumbre y, por ende, la ansiedad y favorecer la gestión del tiempo por el estudiante. Los profesores y pedagogos de la institución pueden ofrecer asesorías directas (por videollamadas o reuniones de grupos en línea) para proveer apoyo en hábitos de estudios, materias propias de cada carrera y salud mental. Conclusiones: Los recursos incluidos proponen que la institución educativa cree un programa que aborde específicamente la salud mental de los estudiantes. Esta síntesis puede proveer lineamientos que faciliten la toma de decisiones, sin perder de vista que la institución y el estudiante están inmersos en un contexto complejo, con circunstancias y otros actores en varios niveles que también intervienen en la salud mental. Se requieren investigaciones sobre la evolución de la situación de salud mental y el efecto de las acciones que se vayan tomando.<hr/>ABSTRACT Background: College and university students are a population vulnerable to mental disorders, especially during the COVID-19 pandemic. Their mental health has been affected by confinement, difficulties in the development of academic activities, and the demands of new pedagogical modalities. We aimed to respond to the question: what are the actions around a) promotion and prevention, b) mental symptoms care, and c) pedagogical adaptations that can be developed in order to improve the mental health of college and university students? Methods: We conducted a critical synthesis from a systematic review of the literature. A search was made for scientific articles with descriptive, analytical, empirical or evaluative designs, as well as web resources of organizations related to the topic. A synthesis was carried out based on the three aspects of the question by means of a constant comparative method, until the aggregation of actions by similarity in the actors. We anticipated low evidence quality; therefore, a standardized evaluation was not performed. Results: We explored 68 articles and 99 web resources. After reviewing the full text, 12 scientific articles and 11 web resources were included. As general guidelines, we found that the most frequent suggestion is the design of a specific structured mental health program within universities, one that should be multidisciplinary, inclusive, dynamic and culturally sensitive. All actions taken by the university should be reported and published periodically so that students and other members of the university community are clear about them. Ideally, it is suggested to keep them until the post-pandemic period and include alumni. Regarding a) promotion and prevention, digital psychoeducation was recommended, with information about healthy lifestyles, common emotional reactions to epidemics, coping strategies and warning signs. Peer participation is suggested as a support strategy, as well as spaces for social interaction that focus not only on academic aspects but also on leisure. Screening for mental symptoms is suggested through frequent submission of online forms or mobile applications. In addition to mental health, it is important to inquire about the degree of satisfaction of basic and technology-related needs. For b) the care of mental symptoms, one of the actions commonly identified was a consulting centre that can provide mental health care by telephone, by technology, and even in person -if required -, with permanent availability with rapid response teams for crisis situations, such as suicidal behavior and domestic violence. For c) pedagogical adaptations, fluent communication is an indispensable requirement; having clear instructions on academic activities can reduce uncertainty and therefore anxiety. The teaching and pedagogical staff at the institution can offer direct advice (via video calls or online group meetings) to provide support in study habits, degree-specific material and mental health. Conclusions: Included resources suggest the creation of a program that specifically addresses the mental health of students. This synthesis can provide guidelines that facilitate decision-making by the university, without losing sight of the fact that the institution and the student are immersed in a complex context, with circumstances and other actors at various levels that also intervene in mental health. Research is required on the evolution of the mental health situation and the effect of the actions that are being taken. <![CDATA[Psychosocial impact on health-related and non-health related university students during the COVID-19 pandemic. Results of an electronic survey]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502021000300063&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT Introduction: The current SARS-CoV-2 pandemic has caused feelings of anxiety, confusion, and panic among the world population. Due to these psychological changes resulting from the stress produced by the disease, we sought to investigate the psychological impact of the pandemic on the university student community. Material and methods: 1,283 students were surveyed, of which 1,149 students were selected. The majority of the subjects were female, and the overall average age was of 20 years. They were provided with an 82-question online questionnaire divided into four sections; looking for the prevalence of significant symptomatology of major depression and generalised anxiety using the PHQ-9 and GAD-7 scales; and factors that potentially affect the mental health of our university population. Results: We found a high prevalence of significant depression (47.08%) and anxiety (27.06%) symptomatology, considering a score of 10 or more as cut-off point. There was no significant difference in depression and anxiety symptomatology between the health-care students and non-health-care students. Conclusions: Our results, together with what is observed in the literature, allow us to conclude that the college student population has a high risk of mental illness, and these should be taken into consideration for the search of effective strategies for detection and control of mental health illnesses. Undoubtedly, the COVID-19 pandemic is a red flag that shows the need to upgrade mental health programmes in universities and to validate virtual instruments.<hr/>RESUMEN Introducción y objetivos: La actual pandemia de SARS-CoV-2ha causado sentimientos de ansiedad, confusión y pánico entre la población mundial. Debido a estos cambios psi cológicos derivados del estrés que produce la enfermedad, se buscó investigar el impacto psicológico de la pandemia en la comunidad estudiantil universitaria. Material y métodos: Se encuestó a 1.283 estudiantes, de los que se seleccionó a 1.149. La mayoría eran mujeres y la media de edad fue 20 anos. Se les proporcionó un cuestionario en línea de 82 preguntas divididas en 4 secciones para indagar la prevalencia de síntomas signi ficativos de depresión mayor y ansiedad generalizada utilizando las escalas PHQ-9 y GAD-7, además factores que pueden afectar a la salud mental de nuestra población universitaria. Resultados: Se halló una alta prevalencia de síntomas significativos de depresión (47,08%) y ansiedad (27,06%), considerando como umbral un total de 10 o más puntos. No hubo difer encias significativas entre los estudiantes relacionados con la salud y los no relacionados con la salud. Conclusiones: Nuestros resultados, en conjunto con lo observado en la literatura, muestran que la comunidad universitaria es una población en riesgo de enfermedades mentales, por lo que el Gobierno debería considerar la creación de estrategias efectivas para la detección de problemas de salud mental; sin duda alguna, la actual pandemia de COVID-19 es un foco rojo sobre las necesidad de mejores programas de salud mental en universidades y validación de instrumentos virtuales. <![CDATA[Mental Health Care of Health Workers During Covid-19: Recommendations Based on Evidence and Expert Consensus]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502021000300074&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Introducción: La situación de crisis generada por la COVID-19 y las medidas adoptadas han generado cambios sociales en las dinámicas normales de la población general y en especial para los trabajadores de la salud, que se encuentran en atención del paciente con infección sospechada o confirmada. Estudios recientes han detectado en ellos síntomas depresivos y ansiosos y síndrome de burnout, afecciones personales y sociales que alteran su capacidad de respuesta durante la emergencia sanitaria. El objetivo es generar recomendaciones de promoción y protección de la salud mental de los trabajadores y equipos de salud dispuestos como primera línea de atención en la emergencia sanitaria por COVID-19. Métodos: Se realizó una búsqueda rápida de literatura en PubMed y Google Scholar, y un consenso de expertos iterativo y mediante consulta electrónica, con 13 participantes de las áreas de psicología, psiquiatría y medicina; la gradación de su fuerza y direccionalidad se realizó según las normas internacionales del Joanna Briggs Institute. Resultados: Se generaron 31 recomendaciones sobre el autocuidado del trabajador de la salud, el cuidado comunitario entre los equipos de salud, el cribado de signos de alarma en salud mental y para las instituciones sanitarias. Conclusiones: Las actividades de promoción y protección en salud mental para el afrontamiento de la emergencia sanitaria generada por la COVID-19 en todo el mundo pueden abarcar acciones articuladas entre el trabajador, los equipos de salud y las instituciones sanitarias como parte de un cuidado integral, comunitario, corresponsable y sostenidas en el tiempo.<hr/>ABSTRACT Introduction: The crisis situation generated by COVID-19 and the measures adopted have generated social changes in the normal dynamics of the general population and especially for health workers, who find themselves caring for patients with suspected or confirmed infection. Recent studies have detected in them depression and anxiety symptoms and burnout syndrome, with personal and social conditions impacting their response capacity during the health emergency. Our aim was to generate recommendations for the promotion and protection of the mental health of health workers and teams in the first line of care in the health emergency due to COVID-19. Methods: A rapid literature search was carried out in PubMed and Google Scholar, and an iterative expert consensus and through electronic consultation, with 13 participants from the areas of psychology, psychiatry and medicine; the grading of its strength and directionality was carried out according to the international standards of the Joanna Briggs Institute. Results:Thirty-one recommendations were generated on self-care of health workers, community care among health teams, screening for alarm signs in mental health and for health institutions. Conclusions: The promotion and protection activities in mental health to face the health emergency generated by COVID-19 worldwide can include coordinated actions between workers, health teams and health institutions as part of a comprehensive, community care, co-responsible and sustained over time.