Scielo RSS <![CDATA[Vniversitas]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0041-906020100001&lang=en vol. num. 120 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0041-90602010000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>JURIDICAL ORGANIZATION OF POWER: SOURCE SYSTEM IN THE CONSTITUTION OF BOLIVIA OF 2009</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0041-90602010000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en La recientemente en vigor Constitución boliviana del 2009 trae consigo cambios en la estructura del sistema jurídico. Este artículo analiza dichas transformaciones a través de las relaciones formales entre las distintas fuentes del derecho y expone la estructura unitaria y a la vez territorialmente descentralizada inaugurada por la Constitución. Además de un marco teórico previo, el artículo está dividido en dos partes principales: la primera se ocupa de la Constitución como fuente del derecho, e incluye las consecuencias jurídicas de su supremacía, los límites de la cláusula de interpretación de la Constitución y el carácter vinculante de los precedentes del Tribunal Constitucional; la segunda parte presenta las fuentes de derecho ordinario, sus respectivas posiciones en la estructura del sistema y las relaciones formales de jerarquía y competencia entre ellas.<hr/>The recently in force Bolivian Constitution of 2009 brings a change in the structure of the legal system. This paper analyzes such change through the formal relations among the legal sources and exposes the structure of the Unitarian and territorially decentralized State shaped by the Constitution. Besides a previous theoretical frame, the paper is divided into two main parts: the first one regards the Constitution as a legal source, and includes the legal consequences of its supremacy, the limits of the interpretation clause of the Constitution and the application of the stare decisis doctrine to the Constitutional Court precedents; the second part exposes the ordinary legal sources, its respective position in the structure of the legal system and the formal relations among them. <![CDATA[<b>CONSTITUTIONAL ACTION</b>: <b>ON ITS 100TH ANNIVERSARY OF VALIDITY IN COLOMBIA</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0041-90602010000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en La acción pública de inconstitucionalidad está próxima a cumplir cien años de existencia ininterrumpida en Colombia, lo que significa que en nuestro país estábamos haciendo control de constitucionalidad abstracto diez años antes de que se creara el Tribunal Constitucional austríaco y diecinueve antes de que KELSEN propusiera su teoría del legislador negativo. De estos dos últimos hechos mucho se ha dicho a nivel internacional, pero no se ha reconocido al derecho constitucional colombiano como pionero de este tipo de control. Desde los inicios de nuestro constitucionalismo han existido mecanismos de participación directa de los ciudadanos frente a actos emanados de los poderes públicos, mecanismos que se han fortalecido o debilitado según el momento histórico por el que atravesemos. Algo diferente ocurrió en Europa, donde históricamente el control político no es realizado por los ciudadanos sino por sus representantes. La ortodoxia del viejo continente no acepta la acción pública de inconstitucionalidad como un mecanismo válido para evitar el abuso del poder, con el argumento de que esto significaría una gran congestión del tribunal constitucional. Pero en América esta figura se alza como una herramienta de protección de las minorías e individuos frente a los poderes Ejecutivo y Legislativo.<hr/>The citizen action of unconstitutionality in Colombia is going to be one hundred years of uninterrupted validity. It means that in this country there were on abstracted control of constitutionality ten years before of the creation of the Austrian Constitutional Court and nineteen years before Kelsen created his theory of negative legislator. About the two latest, these have been a lot of discussions in the international field of laws but the Colombian constitutionalism has not been recognized as a pioneer in this field. From the beginning of the Colombian constitutionalism there have been mechanism of direct citizen participation towards acts emanated from the public powers which have been strengthened on weakened according to the historic time is going on. A different case has occurred in Europe where historically the politic control is not done by the citizens but their representants. The orthodoxy of the European continent does not accept the public action of unconstitutionality as a mechanism valid to avoid the abuse of power argued the constitutional court's collapse. On the other hand in America, this figure raises as institution to protect the individual and minorities rights against the power presidents and parlaments. <![CDATA[<b>THE STATE HAS DIED! A VIVA TO THE STATE!</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0041-90602010000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Los estados nacionales nacieron de la paulatina disolución de la sociedad medieval y terminaron convertidos en un paradigma del pensamiento moderno. Sin embargo en el siglo xxi acusan factores de crisis. La nueva realidad "glocal" pone al descubierto muchas ficciones asumidas como verdades incontrovertibles durante los últimos quinientos años.<hr/>National states were born out of the gradual dissolution of the medieval society and ended up as a paradigm of the modern system of thought. Nonetheless in the XXI Century there are crises factors present. The new "local" reality discovers many factions assumed as truths not subject to discussion during the last 500 years. <![CDATA[<b>THE CONSTITUTIONAL REFORM OF 1936 AND THE ROAD TOWARDS THE CONSTRUCTION OF SOCIAL SECURITY</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0041-90602010000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Durante mucho tiempo se ha entendido a la seguridad social como una parte del derecho laboral, como una prestación derivada de la relación laboral, pero si se logró su independencia y necesidad de estudio individual como institución de gran trascendencia, también hay que llamar la atención sobre la necesidad de superar la consideración de ser la suma de arreglos, de ser una construcción técnica y especializada hecha de retazos para dar paso a un análisis de su teoría, de su razón de ser que permita decisiones de cualquier tipo, pero que resulten consecuentes, serias, cercanas a la población para que logre ser un derecho general y fundamental, sin desconocer las dificultades propias y restricciones que impone la situación particular del país. Los retos y las necesidades diarias obligan a repensar a la seguridad social como un todo, con sus componentes, con los propósitos y contextos particulares para darle la relevancia e importancia que tiene. Se propone entonces la necesidad de repensar y analizar la seguridad social no sólo en su estudio normativo actual sino en su contexto, en su tránsito histórico al momento presente, reconociendo las tensiones y discursos implícitos en su construcción. Dentro del estudio de la seguridad social se ha entendido como hecho fundante la creación del Instituto Colombiano de Seguridad Social (ICSS) en 1946 por medio de la Ley 90. Sin embargo, es necesario reconocer la existencia de un sistema previo que en muchas de sus consideraciones y procedimientos se mantiene. Son las discusiones de los años treinta y el reconocimiento de la necesidad de participación del Estado hecho en la reforma constitucional de 1936, lo que dará posteriormente desarrollo a la institucionalidad en materia de seguridad social. Por ello, es necesario reconocer el aporte y reconocimiento político que significaron los cambios constitucionales de este año.<hr/>For a prolonged period of time, Social had been understood as a part of the academic field concernid with Labor Law only, implicity connected as the out come of the relationship between employer and employe. This perspective was later on changed and the need for a separate field of study recognized its imperative importance. This is why we must take into consideration the necessity of over coming the thought of the never ending chain of adjustments. It is vital to view the Social Security as a technical and elaborate construction, specialized and complex, in order to embark on an analysis of this theory. If this is accomplished we can reach consequent and serious decisions, taking into account the needs of the general population, and understand that Social Security is, and should be a universal right. With out forgetting of course the particular difficulties and restrictions the country (Colombia) has. The challenges and daily needs the Colombian population has, obligates us to rethink the Social Security as a whole, with its components, goals, and unique context in order to properly give it the relevance it truly deserves. We now proposethe obligation to rethink and analyze the Social Security not only from its normative stand, but from its actual context, where its historic transition until now has suffered several tensions and theories implied in its construction. On the other hand, and moving on with the study of the Social Security in Colombia, it is allegad that the creation of the Social Security Institute in 1946 with the Law90, was the breakpoint in Social Security. This is a understandable conception, since befote the foundation of the Institute the existence of a previous system was evident, and some of its considerations and procedures held are now days being implemented. Furthemore the permanent debates that ocurred in the 1930´s, and the acknowledgment of the indispensable participation from the Government, was translated in the constitucional reform of 1936. Reform that would soon after generate the institutionalization of the Social Security in Colombia. This constitutional modification and political recognition made possible this basic transformation. <![CDATA[<b>THE ACQUISITION OR SUPPLY OF GOODS AND SERVICES OF UNIFORM TECHNICAL CHARACTERISTICS AND OF COMMON USE THROUGH DUTCH AUCTIONS</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0041-90602010000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente artículo busca demostrar el desbordamiento de la potestad reglamentaria del Gobierno nacional en el ámbito de la contratación estatal, específicamente a partir de las disposiciones establecidas en el Decreto 2474 del 2008 en lo que concierne a la adquisición y suministro de bienes y servicios de características técnicas uniformes y de común utilización bajo el procedimiento de subasta inversa, frente a los criterios de selección objetiva desarrollados en la Ley 1150 expedida en el año 2007.<hr/>The present article seeks to demonstrate the overflow of the regulation legal authority of the national government in the area of the state contracting, specifically from the regulations established in the Decree 2474 of 2008 regarding the acquisition and supply of goods and services of technical uniform characteristics and of common utilization under the procedure of inverse auction, opposite to the criteria of objective selection developed in the law 1150 sent in the year of 2007. <![CDATA[<b>ETHICAL AND JURIDICAL PRINCIPLES OF GENETIC LAW IN INTERNATIONAL DECLARATIONS RELATED TO INTERVENTIONS ON HUMAN GENOMA</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0041-90602010000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en El desarrollo del conocimiento genómico aplicado a la salud humana ofrece grandes beneficios bajo la forma de medicina genómica, predictiva o reparativa; sin embargo, conlleva profundas implicaciones de índole social, política, ética, económica e ideológica, las cuales requieren un marco regulatorio, que de manera genérica se denomina derecho genético. Este artículo pretende caracterizar el derecho genético únicamente en lo referente a las intervenciones en el genoma humano en el área de la biomedicina, desde los principios éticos y jurídicos que deben hacer parte de su fundamentación filosófica, para tal fin se analizarán las más importantes declaraciones emanadas por los organismos y las asociaciones de carácter internacional relacionadas con el tema, para identificar los principios éticos y jurídicos que deben orientar la caracterización del derecho genético.<hr/>The development of genomic knowledge applied to human health offers great benefits in the form of genomic, predictive or repair medicine; nevertheless carries profound implications for social, political, ethical, economic and ideological, which require an effective regulatory framework, which is known generically genetic law. This article aims to characterize the genetic law only with regard to interventions in the human genome in the area of biomedicine, from the ethical and legal principles that must be part of its philosophical foundation to this en end we analyze the most important statements issued agencies and international associations related to the subject to identify the ethical and legal principles that should guide the characterization of the genetic right. <![CDATA[<b>FOR A CRITIQUE OF THE CIVIL LAW'S VIOLENCE</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0041-90602010000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en La violencia se encuentra presente en el derecho desde su emergencia, esto es, desde que el animal humano se convierte en animal social. Dicha violencia permanece en todas las facetas del derecho, incluida el área civil, como violencia conservadora a la cual se le puede oponer una violencia pura con potencialidad de articular una nueva subjetividad social. Sin embargo, para entender la violencia del derecho debe rastrearse hasta el núcleo mismo de la subjetividad humana como base de la sociedad, y para ello una mirada al psicoanálisis se presenta como una propuesta transdisciplinaria para el estudio de la ciencia jurídica.<hr/>The violence is present in the law since its emergence; this is, since the human animal becomes a social animal. Such violence is present in all facets of law, including civil law, as conservative violence to which we can oppose a pure violence with potentiality to articulate a new social subjectivity. However, to understand the violence of the law, we need to search into the very core of human subjectivity as the basis of society. We present a look at the psychoanalysis as a transdiscipline proposal for the study of legal science. <![CDATA[<b>THE RESPONSIBILITY OF SECURITIES ANALYSTS AS GATEKEEPERS</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0041-90602010000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Los escándalos corporativos en los Estados Unidos y en Europa han llamado la atención sobre la importancia que tienen los terceros de confianza o gatekeepers en el mercado, provocando la necesidad inminente de regular su actividad y responsabilidad. En los casos donde existe una relación contractual es claro cómo encauzar su responsabilidad, existiendo ambigüedad en la forma legal de proceder cuando ésta no existe. Este artículo analiza las distintas posiciones que se han sostenido y propone una visión unificada para regular la actividad y responsabilidad del analista financiero como tercero de confianza, ante la ausencia de una relación contractual. Se argumenta, sobre la base del análisis de derecho comparado, que el analista como tercero de confianza será responsable ante terceros cuando éstos formen parte del grupo de personas a las que va dirigida la información o se preveía que la podían obtener, y el daño se cause en la realización de la operación para la cual fue elaborada. En los sistemas de derecho civil, la responsabilidad extracontractual es el instrumento más eficaz para resarcir estos casos.<hr/>Corporate scandals in the United States and Europe have drawn attention to the importance of "gatekeepers" in the market, causing the imminent need to regulate their activity and responsibility. In cases where there is a contract, is clear how to manage the responsibility, ambiguity exists in the legal way to proceed if it does not exist. This article discusses the different positions that have been held so far, and proposes a unified vision for regulating the activity and responsibility of the financial analyst as a gatekeeper, in the absence of a contractual relationship. It is argued, on the basis of comparative law analysis, that the analyst as a gatekeeper will be liable before third parties when they are part of the group of persons to whom the information was provided or that reasonably could obtain it, and the damage is cause in the operation for which the information was developed. Torts are the most effective instrument for these cases in civil law systems. <![CDATA[<b>A <i>PEER TO PEER</i> COLISION</b>: <b>HABEAS DATA VERSUS COPYRIGHTS</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0041-90602010000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Las redes P2P les permiten a millones de usuarios en Internet descargar archivos que, al menos en teoría, deberían protegerse por las normas sobre derecho de autor. La reacción de la industria del entretenimiento ha sido iniciar múltiples procesos judiciales en contra de los usuarios de esta tecnología, en diferentes partes del mundo. Uno de los medios que con mayor frecuencia se ha empleado para este propósito ha sido el descubrimiento de la identidad de los usuarios a través de sus direcciones IP, mediante órdenes impartidas por jueces a los proveedores de servicio de Internet. Sin embargo, esta práctica constituye una manifiesta y comprobada violación de derechos constitucionales como el habeas data y la privacidad.<hr/>P2P networks allow millions of Internet users to download files that, at least in theory, ought to be protected by the laws of copyright. The entertainment industry's reaction has been to file multiple lawsuits against users of this technology in different parts of the world. One of the measures by which the latter has been achieved has been the discovery of users' identities through their IP addresses by means of judicial orders given to internet service providers. Nevertheless, this practice constitutes a manifest and proven violation of constitutional rights such as habeas data and privacy. <![CDATA[<b>THE DOCTRINE OF SELF ACTS AND THE INTERPRETATION OF CONTRACTS</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0041-90602010000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo es uno de los productos del proyecto de investigación "Interpretación y aplicación del derecho privado" adelantado por el Grupo de Investigación en Derecho Privado de la facultad de Ciencias Jurídicas de la Pontificia Universidad Javeriana. Este texto pretende demostrar la utilidad de la doctrina de los actos propios como herramienta para la interpretación de los contratos. Con este fin, en primer lugar, se explica la noción de acto propio, una figura que no ha sido analizada en profundidad en Colombia. Se analiza el concepto de manera general para luego revisar su relación con el principio de la buena fe, desde la perspectiva de su función integradora e interpretativa del derecho. En segundo lugar, se analizan los requisitos de aplicación de la doctrina y finalmente sus límites, temas indispensables para el uso adecuado de la misma en el proceso interpretativo de los contratos.<hr/>This article is one of the products of the research project "Interpretation and Application of Private Law" that has been carried out by the Study Group on Private Law in the Pontificia Universidad Javeriana. In this text we intend to prove that the actos propios doctrine is a useful tool of contractual interpretation. The figure has barely been studied in Colombia that is the reason why we start by explaining the notion of that doctrine in particular as a derivation of the good faith principle given its binding force and interpretation function. Then, the article analyses the application requirements of the figure and finally it describes its limits, essential subjects to an adequate use of the doctrine during the interpretative process of the contracts. <![CDATA[<b>JUDICIAL VALIDATION OF PRIVATE RESTRUCTURING AGREEMENTS. AN EXAMPLE OF "PRIVATIZATION" OF THE INSOLVENCY LAW IN COLOMBIA</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0041-90602010000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo 84 de la Ley 1116 del 2006 introdujo al ordenamiento jurídico colombiano una norma que permite que acuerdos privados de reorganización tengan los mismos efectos que los celebrados dentro de un procedimiento judicial de insolvencia de los regulados por dicha ley. Con lo anterior, el derecho colombiano da otro paso adelante en lo que podría denominarse la "privatización del Derecho concursal", fenómeno que viene observándose desde años atrás, no sólo en Colombia sino en diversos ordenamientos jurídicos. En el presente artículo se realiza un estudio detallado de la figura de la validación judicial de acuerdos privados de reorganización en Colombia, para comprender los efectos e implicaciones que la misma posee con respecto al Derecho concursal colombiano.<hr/>Article 84 of Law 1116 of 2006 (Colombian insolvency regime) created in Colombian law the possibility to turn into mandatory for all the creditors of an insolvent debtor the private agreement made between the majority of those creditors and the debtor. This is a completely new institution in Colombian law and turns into an example of what has been called the "privatization" of insolvency law. This article studies the institution of judicial recognition of private agreements in Colombia, in order to comprehend its implications for Colombian insolvency law. <![CDATA[<b>BIBLIOGRAPHICAL COMMENT. COLLECTIVE DAMAGE OF Lidia Garrido Cordobera</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0041-90602010000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo 84 de la Ley 1116 del 2006 introdujo al ordenamiento jurídico colombiano una norma que permite que acuerdos privados de reorganización tengan los mismos efectos que los celebrados dentro de un procedimiento judicial de insolvencia de los regulados por dicha ley. Con lo anterior, el derecho colombiano da otro paso adelante en lo que podría denominarse la "privatización del Derecho concursal", fenómeno que viene observándose desde años atrás, no sólo en Colombia sino en diversos ordenamientos jurídicos. En el presente artículo se realiza un estudio detallado de la figura de la validación judicial de acuerdos privados de reorganización en Colombia, para comprender los efectos e implicaciones que la misma posee con respecto al Derecho concursal colombiano.<hr/>Article 84 of Law 1116 of 2006 (Colombian insolvency regime) created in Colombian law the possibility to turn into mandatory for all the creditors of an insolvent debtor the private agreement made between the majority of those creditors and the debtor. This is a completely new institution in Colombian law and turns into an example of what has been called the "privatization" of insolvency law. This article studies the institution of judicial recognition of private agreements in Colombia, in order to comprehend its implications for Colombian insolvency law. <![CDATA[<b>COLLECTIVE DAMAGES, GENERAL PROSPECTIVE OF Lidia M. Garrido Cordobera.</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0041-90602010000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo 84 de la Ley 1116 del 2006 introdujo al ordenamiento jurídico colombiano una norma que permite que acuerdos privados de reorganización tengan los mismos efectos que los celebrados dentro de un procedimiento judicial de insolvencia de los regulados por dicha ley. Con lo anterior, el derecho colombiano da otro paso adelante en lo que podría denominarse la "privatización del Derecho concursal", fenómeno que viene observándose desde años atrás, no sólo en Colombia sino en diversos ordenamientos jurídicos. En el presente artículo se realiza un estudio detallado de la figura de la validación judicial de acuerdos privados de reorganización en Colombia, para comprender los efectos e implicaciones que la misma posee con respecto al Derecho concursal colombiano.<hr/>Article 84 of Law 1116 of 2006 (Colombian insolvency regime) created in Colombian law the possibility to turn into mandatory for all the creditors of an insolvent debtor the private agreement made between the majority of those creditors and the debtor. This is a completely new institution in Colombian law and turns into an example of what has been called the "privatization" of insolvency law. This article studies the institution of judicial recognition of private agreements in Colombia, in order to comprehend its implications for Colombian insolvency law. <![CDATA[<b>GOOD TIMES FOR NEO-CONSTITUTIONALISM (ON THE APPEARANCE OF <i>THE EXAM OF PROPORTIONALITY IN CONSTITUTIONAL LAW</i>)</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0041-90602010000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo 84 de la Ley 1116 del 2006 introdujo al ordenamiento jurídico colombiano una norma que permite que acuerdos privados de reorganización tengan los mismos efectos que los celebrados dentro de un procedimiento judicial de insolvencia de los regulados por dicha ley. Con lo anterior, el derecho colombiano da otro paso adelante en lo que podría denominarse la "privatización del Derecho concursal", fenómeno que viene observándose desde años atrás, no sólo en Colombia sino en diversos ordenamientos jurídicos. En el presente artículo se realiza un estudio detallado de la figura de la validación judicial de acuerdos privados de reorganización en Colombia, para comprender los efectos e implicaciones que la misma posee con respecto al Derecho concursal colombiano.<hr/>Article 84 of Law 1116 of 2006 (Colombian insolvency regime) created in Colombian law the possibility to turn into mandatory for all the creditors of an insolvent debtor the private agreement made between the majority of those creditors and the debtor. This is a completely new institution in Colombian law and turns into an example of what has been called the "privatization" of insolvency law. This article studies the institution of judicial recognition of private agreements in Colombia, in order to comprehend its implications for Colombian insolvency law.