Scielo RSS <![CDATA[Vniversitas]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0041-906020130001&lang=en vol. num. 126 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<b>HACIA LA EXCELENCIA EN LA EDUCACIÓN JURÍDICA</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0041-90602013000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b><i>MEDICAL LIABILITY AS A DANGEROUS ACTIVITY</i></b>: <b><i>A CASE STUDY IN THE JURISPRUDENCE OF THE COLOMBIAN SUPREME COURT Of JUSTICE</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0041-90602013000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en La Corte Suprema de Justicia de Colombia, en decisión del pasado 11 de abril del 2012, califica como actividades peligrosas la prestación de servicios médicos, si bien la misma Corporación ha establecido los parámetros dentro de los cuales se debe evaluar este tipo de actividades e incluye en ellos la culpa presunta. El concluir que la ejecución de servicios médicos debe regirse por tales planteamientos supondría un cambio respecto a la evaluación que la jurisprudencia ha adelantado sobre este régimen. Así, a través de una metodología centrada principalmente en el análisis de la jurisprudencia de la Corte Suprema de Justicia, y puntualmente en el caso de fecha arriba citada este artículo, producto de investigación, pretende demostrar que pese al calificativo contenido en la decisión referida, el régimen que gira en torno a las actividades médicas continúa siendo de responsabilidad subjetiva y de culpa probada.<hr/>On April 11th 2012, the Colombian Supreme Court of Justice qualified as dangerous activities the provision of medical services, even though it also established the parameters according to which this type of activities should be evaluated and in which the presumption of guilt is included. The fact that the execution of medical services must comply with such guidelines supposes a change regarding the way jurisprudence has so far evaluated this regimen. Consequently, and by way of a methodology mainly centred on the analysis of the jurisprudence of the Supreme Court and particularly on the ruling aforementioned, the present research paper intends to show that notwithstanding the way medical activities were qualified in the ruling, the regimen regarding them continues to enclose subjective responsibility and the presumption of innocence. <![CDATA[<b><i>THE JURIDICAL NATURE OF CIVIL RESPONSIBILITY AS DERIVED FROM THE INOBSERVANCE OF COLLATERAL CONDUCT DUTIES</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0041-90602013000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en En virtud de la función de integración del principio general de la buena fe, existen deberes que deben asumir las partes, aun sin haberlos pactado de forma expresa, como el deber de información, de lealtad, de reserva, de coherencia, de colaboración, entre otros. En este artículo se pretende determinar la naturaleza jurídica de la responsabilidad civil derivada del incumplimiento de estos deberes dadas las distintas posiciones que se presentan tanto en el derecho comparado como en la doctrina y jurisprudencia nacional. El estudio se realiza teniendo en cuenta las fases del contrato y las dificultades prácticas y conceptuales que se presentan en cada una de ellas.<hr/>In virtue of the integrative function of the general principle of good faith, there are duties that must be assumed by the parts, even if they have not committed to it expressly, such as the duties of disclosure, loyalty, confidentiality, coherence and collaboration, among others. The present paper intends to determine the juridical nature of civic responsibility derived from the failure to comply with such duties, bearing in mind the different positions presented by comparative law and by national doctrine and jurisprudence. The study takes into account the phases of the contact and the practical and conceptual difficulties present in each of them. <![CDATA[<b><i>THE MAKING OF CONTRACTS IN COMMON-LAW MARRIAGES</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0041-90602013000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo presenta los resultados del proyecto de investigación titulado "La celebración de capitulaciones en la unión marital de hecho", con el que se quiso dar respuesta al problema de investigación materializado en el siguiente interrogante: ¿En qué momento pueden celebrar capitulaciones maritales los compañeros permanentes? A partir de la consideración hipotética de que tales momentos podrían ser: antes de iniciar la unión marital de hecho, antes de constituir la sociedad patrimonial de hecho o una vez consolidada la misma, se utilizó un tipo de investigación descriptivo con un diseño de campo que permitió, a través de la aplicación de un instrumento, recolectar la información necesaria en todas las notarías del Círculo de Bogotá. También se recurrió a un diseño bibliográfico para la recaudación de los datos secundarios, cuyas fuentes principales fueron la doctrina, la legislación y la jurisprudencia. El análisis efectuado desde lo cualitativo y lo cuantitativo permitió establecer que existe ausencia legislativa respecto del momento en el que el pacto capitular puede ser celebrado, razón por la que se encontraron escrituras públicas firmadas en diferentes momentos.<hr/>The present paper includes the results of a research project titled 'The Making of Contracts in Common-Law Marriages', the purpose of which was to answer the following question: At what moments may permanent partners sign a common-law marriage contract? Based on the hypothetical consideration that such moments may be: before starting the common-law marriage, before constituting the common-law patrimonial company or just after constituting it, a descriptive type of research was used, together with a field design that allowedfor the recollection of the necessary information from all the notaries in the Circle of Bogotá, through the application of a tool. We also resorted to a bibliographical design for the gathering of secondary data, the main sources of which were doctrine, legislation and jurisprudence. The analysis carried out both quantitatively and qualitatively allowed us to establish that there is a legislative absence regarding the moment in which the mentioned contract may be constituted, which is why public scriptures were found that had been signed at different times. <![CDATA[<b><i>CONSTITUTIONAL ENGINEERING. THE EVOLUTION OF CHECKS AND BALANCES IN THE STATE BASED ON THE RULE OF LAW</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0041-90602013000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en La separación de poderes y el checks and balances son considerados como elementos esenciales del Estado de derecho moderno, presupuesto sin el cual no podemos siquiera considerar la existencia de una Constitución. Pero en la actualidad no solo le exigimos al Estado una abstención en su actuar, sino que con frecuencia resulta necesaria una realización positiva del establecimiento público, en virtud de la cual se dé la consecución efectiva de los derechos. En el presente artículo se pretende buscar la armonía entre el Estado social de derecho y la figura de la separación de poderes y el checks and balances, procurando un entendimiento compatible entre la forma, razón y significado -en constante evolución-, que debe dársele a las figuras que limitan el poder; de tal manera que estos sean compatibles con la necesidad de un actuar positivo por parte del Estado. Concluye este artículo con la idea de que el valor de la separación de poderes y del checks and balances es un Deus ex machina, ya que la importancia de la figura no surge de un diseño abstracto, sino de la estructuración funcional de los elementos que integran la organización estatal en virtud de la cual se construye una maquinaria constitucional efectiva, reflejándose en una organización eficiente para la realización del Estado social de derecho.<hr/>The separation ofpowers and checks and balances are considered essential elements of a State based on the rule of law, for without them the creation of a Constitution is not possible. Currently, nevertheless, we not only demand abstention from the State but frequently a positive realisation of the public establishment is necessary, in order to effectively achieve the pertinent rights. The present paper intends to find a balance between a State based on the rule of law and the separation of powers and checks and balances, procuring a compatible agreement between form, reason and meaning -in constant evolution-, which should be supplied to figures that limit power, so as to make them compatible with the need ofpositive action from the State. The paper concludes with the idea that the value of the separation ofpowers and of checks and balances is a Deus ex machine, because the importance of the figure does not come from an abstract design, butfrom the functional structuring of the elements integrating the state organisation in virtue of which an effective constitutional machinery is put together, reflected in an efficient organisation for the realisation of the State based on the rule of law. <![CDATA[<b><i>CONSTITUTIONAL CHANGES IN 1971 IN FRANCE AND IN 1991 IN COLOMBIA. AN ANALYSIS FROM THE POINT OF VIEW OF THE THEORY OF JURIDICAL REVOLUTION</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0041-90602013000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Francia revisa su Constitución en 1971; sin embargo, esta modificación no es hecha por alguno de los órganos autorizados en este mismo texto. Colombia sustituye su Constitución en 1991, empero, ¿estos cambios constitucionales se ajustaron a las normas jurídicas en vigor? Este escrito hace un recorrido por estas transformaciones jurídicas, todo esto aplicando la teoría de la revolución jurídica a dichos cambios para determinar el nuevo fundamento de validez de cada uno de estos ordenamientos jurídicos.<hr/>France revised its Constitution in 1971, but the modification was not carried out by one of the organs authorised by that same text. Colombia replaced its Constitution in 1991, but did these constitutional changes comply with the laws of the time? The present paper is an overview of these juridical transformations from the point of view of the theory ofjuridical revolution, which is applied in order to determine the new legal basis of each of these legal systems. <![CDATA[<b><i>"YOU ARE SAYING THAT YOUR PROSECUTOR'S OFFICE MISLED THE FBI...?" WHEN INTERNATIONAL LITIGATION AND CRIMINAL DEFENSE ARE CONFUSED</i></b>: <b><i>COMMENTS ON THE CASE OF MASSACRE OF SANTO DOMINGO V. COLOMBIA</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0041-90602013000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en El litigio interamericano de derechos humanos no cesa de generar sorpresas. Por una parte, con agencias de Estado que confunden el sistema con defensa penal y, por otra, con una Corte Interamericana que, excepcionalmente, rescata a la justicia interna. Pues bien, eso fue lo que precisamente ocurrió en el Caso Masacre de Santo Domingo Vs. Colombia, donde murieron 17 civiles y se causaron heridas a otros 27, mientras se desarrollaban hostilidades entre fuerzas militares del Estado y un grupo de guerrilla de las Farc. En la primera parte de este estudio se ponen de presente las incongruencias del Estado -el único con capacidad para responder ante la Corte-, cuya "defensa" en la mencionada causa se empleó en atacar a su propia rama judicial, bien sea denunciando la existencia de un presunto fraude de la Fiscalía, o bien refutando las decisiones de las instancias penales y contencioso administrativas. Una estrategia que, paradójicamente, podría estar en las antípodas de un beneficio para los militares involucrados en el trágico acontecimiento. En una segunda parte, se analiza la forma en que la Corte IDH termina redimiendo a la administración de justicia, calificando de estoppel los argumentos del agente del Estado (con relación a lo actuado ante la CIDH) y describiendo, sin dudar, dicho comportamiento como contrario a los principios de buena fe, equidad procesal y seguridad jurídica.<hr/>The Inter-American Human Rights system continues to be one full of surprises. On the one hand, there are State official agencies that see no distinction between the system itself and any defense in a typical criminal case, and on the other hand, there is an Inter-American Court that only exceptionally rescues the judicial internal system of the States. That was exactly what occurred in the Massacre of Santo Domingo v. Colombia case involving a tragic event where 17 civilians were killed and 27 were injured while a violent fight took place between the Colombian military and the FARC. The first part of this manuscript will feature the inconsistencies of the State -the only entity with standing before the Court- which resorted to a defense that assailed its own Judicial Branch by both denouncing an alleged fraud on the part of the Prosecutor's Office and by dismissing the decisions made by the criminal and administrative judicial instances. Ironically enough, this strategy could well be the total opposite of what an appropriate defense of the troops involved in this tragic event should look like. The second part of this manuscript will feature the form in which the Inter-American Court ended up saving the judicial branch when it labeled the grounds of the State agent (as to the defense presented before the IAHR Commission) as estoppel and when it described such behavior, without hesitation, as contrary to the principles of good faith, equity and legal stability. <![CDATA[<b><i>ARBITRATION AND LEGAL SYSTEMS IN LATIN AMERICA</i></b>: <b><i>A STUDY ON FORMALISATION AND JUDICIALISATION</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0041-90602013000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente artículo de revisión bibliográfica, que constituye el primer documento del autor en el programa de Doctorado en Ciencias Jurídicas de la Universidad Javeriana, describe el estado del arte en materia de formalización y judicialización del arbitraje en algunos ordenamientos de América Latina. Para estos efectos, se abordan temas como la definición de la naturaleza jurídica del arbitraje, las estructuras legislativas monistas y dualistas, la constitucionalización de la figura y el fenómeno de la intervención judicial.<hr/>The present paper is a bibliographical overview which constitutes the author's first document presented for his PhD in Law from the Universidad Javeriana. It presents the latest studies on formalisation and judicialisation of arbitration in some legal systems in Latin America. For this purpose, it will deal with matters such as the definition of the legal nature of arbitration, monism and dualism in legislative structures, the constitutionalisation of the figure and phenomenon ofjudicial intervention. <![CDATA[<b><i>TOWARDS A MODEL FOR THE HARMONISATION OF LATIN AMERICAN CONTRACT LAW</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0041-90602013000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente trabajo propone la formación de un modelo de armonización del derecho de contratos en Latinoamérica. Para ello dos condiciones son relevantes: la valoración fáctica del fenómeno de desarticulación del derecho contractual tradicional y la valoración de la creación de una cultura jurídica común latinoamericana. Con base en ello se construye un método de armonización singular a fin de mitigar los vértices de la dispersión jurídica que existe en el derecho contractual Latinoamericano.<hr/>The present paper proposes the creation of a model for the harmonisation of contract law in Latin America. For this purpose two conditions are relevant: the factual assessment of the phenomenon of the disassembling of traditional contract law and the assessment of the creation of a common Latin American legal culture. Based on them, a singular method of harmonisation can be constructed, the scope of which is to reduce legal dispersion in Latin American contract law. <![CDATA[<b><i>FOLLOW-ON INNOVATION AS AN ECONOMIC REASON TO ALLOW INTERVENTIONS FROM COMPETITION LAW IN REFUSAL TO DEAL OR TO LICENSE CASES</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0041-90602013000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Uno de los problemas más relevantes que enfrenta el derecho de la competencia al tratar la relación compleja entre competencia e innovación se presenta en la valoración de las eficiencias dinámicas, tanto por los perjuicios que una intervención de la autoridad de competencia pueda causar sobre las condiciones de acceso con relación a los procesos de inversión e innovación, como por los beneficios que se pueden obtener por la intervención que facilita el acceso o las condiciones de acceso. En este artículo se estudia, desde la perspectiva del bienestar del consumidor y con especial referencia a la casuística europea, la capacidad del derecho de la competencia para intervenir en materia de propiedad intelectual cuando los comportamientos de las empresas dominantes pretenden excluir una competencia por sustitución, fundamentalmente frenando la innovación subsiguiente; y de forma excepcional, se considera la competencia por imitación cuando esta es el único camino para participar en un mercado tecnológico que requiere dicha imitación como base para el desarrollo de nuevos y mejores productos que el consumidor valora y para los que existe una demanda potencial en la misma vía que la innovación subsiguiente. En este último caso, se considera de forma importante el fenómeno de los estándares como instrumentos o derechos que permiten excluir o contribuir al proceso de innovación en la forma de recursos indispensables para la competencia en una industria tecnológica donde la innovación y la diferenciación son el camino óptimo para obtener cuota de mercado, permanencia y rendimientos económicos.<hr/>One of the most relevant issues that competition Law has to confront in the complex field of the relation between competition and innovation is the assessment of dynamic efficiencies, either on the ex ante assessment of the possible harms that a competition authority could do to the market access conditions for investments and innovation process, as well as the benefits that could be expected by the authority intervention to allow better conditions of access to innovators. In this paper we studied, from a consumer well-being perspective and with a special reference to European case Law, the ability of antitrust law to intervene on intellectual property cases when dominant firm behaviors is willing to exclude competition by substitution, especially when she is impairing cumulative innovation. And we exceptionally deal with competition by imitation, particularly when it is the unique solution to participate in a technological market which requires an imitation on the bottom to allow competitors to be able to develop new and better products that consumers are theoretically willing to demand. In this respect, competition by imitation plays a roll closer to competition by substitution. In the last case, we recognize the importance of the standards in the market than can be used as a tool to achieve exclusionary objectives or that can contribute to the innovation process as a form of essen tial resources (a manner of essen tial facility build on intellectual property resource) that allows competition on technologic industries, where innovation and differentiation are the optimal path to achieve market share, stability and economic growth.