Scielo RSS <![CDATA[Ideas y Valores]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-006220090002&lang=en vol. 58 num. 140 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<i>Image, Aspect, and Emotion</i>: Towards a Phenomenology of Metaphor]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622009000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo se centra en dos aspectos poco estudiados de la comprensión de metáforas fuertes: la dimensión visual y factores emocionales. En concreto, intento responder las siguientes preguntas: 1) ¿Qué significa comprender una metáfora visual? 2) ¿Es posible que las ideas de Wittgenstein sobre la visión de aspectos nos ayuden a comprender mejor dicha comprensión? 3) ¿En qué sentido enriquece su noción de significado secundario la reflexión filosófica sobre la comprensión de metáforas? 4) ¿En qué sentido puede decirse que las emociones representan un importante factor en la interpretación de ciertas metáforas? El trabajo se inscribe en el marco de una propuesta metodológica: abogo por una fenomenología de la metáfora, es decir, por una prolija descripción de nuestras experiencias con metáforas, en este caso, su comprensión.<hr/>This article focuses on two largely ignored aspects of the understanding of strong metaphors: the visual dimension and the emotional factors. Particularly, I intend to offer answers to the following questions: 1) What does it mean to understand a visual metaphor? 2) Can Wittgenstein's ideas about the vision of aspects help to better understand this understanding? 3) In what sense does his notion of secondary sense enrich the philosophical reflection on the understanding of metaphors? 4) In what sense may emotions be an important factor in the understanding of certain metaphors? The article is framed in a methodological proposal: I defend a phenomenology of the metaphor, that is, an accurate description of our experiences with metaphors, and in this case, its understanding. <![CDATA[<i>Individuals and Their Masks</i>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622009000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Ensayo sobre la contraposición rostro/máscara, donde por 'rostro' se entiende aquello que singulariza a cada ser humano, aquello que hace visible su ser único y valioso, mientras que por 'máscara' se hace alusión a aquello que oculta esa singularidad, aquello que lo remite a una categoría, a un estereotipo. La historia etimológica que relaciona rostro y máscara con persona, y la historia del retrato moderno que alterna representaciones del 'rostro' y de la 'máscara', conducen a la discusión con los autores que diagnostican una "derrota del rostro" contemporánea, fruto de la crisis del humanismo y del individualismo ético que dotan de sentido y dignidad a ese rostro.<hr/>This essay works on the opposition between face and mask, where 'face' is understood as that which makes every human being singular, and makes visible her or his unique worth, while 'mask' is understood as whatever hides that singularity, and refers to a category, stereotype or cliché. The etymological history that relates face and mask to the concept of person, and the history of modern portrait painting, which alternates representations of face and mask, both lead to a discussion with authors who diagnose a contemporary "defeat of the face" as a result of the crisis of humanism and of ethical individualism, which give meaning and dignity to that face. <![CDATA[<i>Ethics and Human Person According to Hispanic Ratiovitalism</i>: Contributions of Julián Marías's Philosophy]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622009000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se trata de exponer y examinar los argumentos del filósofo Julián Marías en relación con el problema de la ética de la persona humana, desde la perspectiva de la vida humana y de la Antropología metafísica. Integrante de la "Escuela de Madrid", su pensamiento ha sido inspirado por la filosofía raciovitalista de Ortega y Gasset. En este trabajo se pretende recuperar el contexto de esa influencia, para introducir los principales conceptos de su modelo teórico, y presentar sus consideraciones sobre la vida como un argumento biográfico proyectivo, la instalación de las circunstancias y las mundanidades como formas de hacer la persona.<hr/>This paper intends to expose and analyze the arguments of philosopher Julián Marías regarding the problem of ethics of the human person, from the approach of human life and the metaphysical anthropology. A member of the "School of Madrid", his thinking has been inspired by the philosophy of Ortega y Gasset. This paper seeks to recover that influence's context, to introduce the main concepts of its theoretical model, and to present their considerations about life as a projective, biographical argument, an installation of the circumstances and mundane situations, as ways of constructing the person. <![CDATA[<i>Hayden White and a Literarily Informed Philosophy of History</i>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622009000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en En el 2008 se cumplen 25 años de la aparición de Metahistoria: la imaginación histórica en el siglo XIX, punto de inflexión para la filosofía de la historia en tanto se aviene a su giro lingüístico. 2008 también es el 80 aniversario del propio Hayden White, ocasión que ha convocado a los filósofos de la historia y a diversos historiadores a revisitar su obra y reconsiderar los desafíos que nos legó. Fundamentalmente, su insistencia en volver una y otra vez a diversas expresiones y manifestaciones de la teorización literaria para iluminar la naturaleza del discurso histórico. El presente escrito evalúa críticamente las consecuencias que la información literaria implica para el status cognitivo de la representación histórica.<hr/>The year 2008 is the 25th of the publication of Metahistory: The Historical Imagination in Nineteenth-Century Europe, a milestone for the philosophy of history, since it comprehends its linguistic turn. 2008 is also the 80th birthday of Hayden White, an occasion for philosophers of history and historians from several areas to revisit his work and reconsider the challenges that it has delegated to us. A fundamental challenge is the necessity of going back, again and again, to literary theory to elucidate the nature of historical discourse. This article makes a critical evaluation on the consequences that literary information has for the cognitive status of historical representation. <![CDATA[<b>Aristotle's Logic at the University of Buffalo's Department of Philosophy</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622009000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en We begin with an introductory overview of contributions made by more than twenty scholars associated with the Philosophy Department at the University of Buffalo during the last half-century to our understanding and evaluation of Aristotle's logic. More well-known developments are merely mentioned in order to make room to focus on issues at the center of attention from the beginning: existential import and, more generally, the analysis of categorical propositions. I include a list of the UB scholars, a list of collaborators and supporters from fellow institutions, a bibliography of relevant publications by UB scholars, and a bibliography of important related works.<hr/>Este artículo inicia con una visión introductoria de las contribuciones realizadas durante la segunda mitad del siglo pasado a nuestra comprensión y evaluación de la lógica de Aristóteles por más de veinte académicos asociados al Departamento de Filosofía de la Universidad de Búfalo. Los desarrollos más conocidos se mencionan con el objetivo de abrir espacio a temas que desde el principio llamaron nuestra atención: el importe existencial y, de modo más general, el análisis de las proposiciones categóricas. Incluyo una lista de los profesores de la UB, una lista de colaboradores y apoyos de instituciones hermanas, una bibliografía de las publicaciones relevantes de los profesores de la UB, y una bibliografía de trabajos relacionados importantes. <![CDATA[<b>Conceptual Content and Unattended Visual Features</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622009000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en McDowell (1994) proposed a philosophical theory about perceptual content -call it "conceptualism"- that states that in every case the content of a visual experience necessarily involves concepts that fully specify every single feature consciously and simultaneously available during the experience. In this paper I will question conceptualism, arguing that some visual experiences carry information about so many objects, properties and relations at the same time that it is unlikely for subjects to possess and implement concepts for every feature represented simultaneously by the experience at that time. If this is the case, then McDowell's conceptualism is insufficiently grounded.<hr/>McDowell (1994) propuso una teoría filosófica sobre el contenido perceptual -"conceptualismo"-, que establece que, en todos los casos, el contenido de una experiencial visual necesariamente contiene conceptos que especifican a cabalidad cada uno de los elementos disponibles a nivel consciente y de manera simultánea durante una experiencia. En este artículo cuestionaré la tesis conceptualista, argumentando que algunas experiencias visuales conllevan información acerca de tantos objetos, propiedades y relaciones en un instante, que parece improbable que los sujetos posean e implementen conceptos para cada uno de los elementos representados de forma simultánea por la experiencia en ese momento. Si esto es así, entonces el conceptualismo de McDowell carece de suficiente respaldo. <![CDATA[<i>The Historical-Conceptual Language of Philosophy</i>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622009000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en En un ensayo dedicado al método de la filosofía, Ernst Tugendhat (1989) advertía sobre la escasez de clarificaciones metodológicas generales que la disciplina ofrece a su propio quehacer. Detrás de la variedad de formas de hacer filosofía que existen en la actualidad y a lo largo de su vasta historia, esa falta de claridad sobre sus procedimientos puede detectar una persistente irresolución acerca del concepto y del alcance de la filosofía; y en este aspecto el diagnóstico de Tugendhat me parece acertado. Sin embargo, creo que su propuesta, formulada en términos bastantes clásicos de la tradición analítica ("aclaración del uso de las expresiones lingüísticas") es incompleta en cuanto deja de lado el carácter histórico. Aunque no discutiré las tesis de este autor, en este artículo pretendo abordar el mencionado problema metodológico que él señalara, haciéndolo a partir de lo que considero un paso previo indispensable: esclarecer el tipo de vocabulario conceptual con que opera la filosofía así como su impronta histórica, para obtener, desde allí, algunas conclusiones sobre su método y objetivos.<hr/>In an essay devoted to the method of philosophy, Ernst Tugendhat (1989) warned about the scarcity of general methodological clarifications that this discipline offers for its own labor. Beyond the many ways there currently exist to make philosophy, and along its vast history, such lack of clarifications about the procedures can signal a lasting fault in the concept and scope of philosophy. Although Tugendhat is certainly right in his diagnosis, his proposal is quite incomplete and its formulation in the classical terms of the analytic tradition -according to which doing philosophy is a form of clarification in the use of linguistic expressions- must be completed with the historical feature which is peculiar to the discipline. However, in this paper I will not discuss this author's thesis, but I will examine the methodological problem mapped out by him. The strategy is to start from what I consider a necessary previous step: to clarify the conceptual and historical dimensions of the philosophical vocabulary whereby this discipline handles its own topics. As a result, I will be able to derive some consequences vis-à-vis the method and goals of philosophy. <![CDATA[<i>A Causal Theory of Modality</i>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622009000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en El trabajo presenta una concepción causal de la modalidad metafísica en la que un estado de cosas es metafísicamente posible si y sólo si podría ser causado (en el pasado, el presente o el futuro) por entidades actuales. La concepción es contrastada con lo que se llama la concepción "combinatoria" de la modalidad, en la que cualquier cosa puede co-existir con cualquier otra. Este trabajo explica cómo debe interpretarse la noción de 'causalidad' en la teoría causal, qué diferencia existe entre las modalidades definidas de este modo y la modalidad nomológica, cómo deben tomarse las relaciones de accesibilidad entre mundos posibles y qué relación tiene la concepción causal con la necesidad de origen.<hr/>This work presents a causal conception of metaphysical modality in which a state of affairs is metaphysically possible if and only if it can be caused (in the past, the present or the future) by current entities. The conception is contrasted with what is called the "combinatorial" conception of modality, in which everything can coexist with anything else. This work explains how the notion of 'causality' should be construed in the causal theory, what difference exists between modalities thus defined from nomological modality, how accessibility relations between possible worlds should be interpreted, and what is the relation between the causal conception and the necessity of origin. <![CDATA[<i>Representation, Concept, and Formalism Gadamer, Kosuth, and the Dematerialization of the Artwork</i>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622009000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Las razones con las que Joseph Kosuth ha defendido el arte conceptual dan por supuestas las categorías del formalismo que Kosuth pretende criticar, y meramente las invierte. Ello obedece a una noción restringida de verdad, entendida como adequatio o como tautología (formal). La consecuencia ineludible de este enfoque es una consideración subjetivista e internista de la obra de arte. Una concepción diferente de la verdad artística emerge si hacemos valer, siguiendo a Gadamer, una noción hermenéutica de la identidad de la obra, que incluya inextricablemente las condiciones sensibles de su manifestación.<hr/>Joseph Kosuth's arguments for supporting Conceptual Art take for granted, and merely invert, the very categories of Formalism which are the critical target of his proposal. That is due to a narrow notion of truth, understood as adequatio or as (formal) tautology. A subjectivist and internist conception of the work of art is an unexpected consequence of this view. A different conception comes out if we follow Gadamer in adopting a hermeneutic view regarding the identity of the work, which considers the material conditions of its manifestation. <![CDATA[<b>Ricoeur, P.</b> <i>Vivo hasta la muerte, seguido de Fragmentos</i>, trad. Horacio Pons. México: Fondo de Cultura Económica, 2008. 120 pp]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622009000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Las razones con las que Joseph Kosuth ha defendido el arte conceptual dan por supuestas las categorías del formalismo que Kosuth pretende criticar, y meramente las invierte. Ello obedece a una noción restringida de verdad, entendida como adequatio o como tautología (formal). La consecuencia ineludible de este enfoque es una consideración subjetivista e internista de la obra de arte. Una concepción diferente de la verdad artística emerge si hacemos valer, siguiendo a Gadamer, una noción hermenéutica de la identidad de la obra, que incluya inextricablemente las condiciones sensibles de su manifestación.<hr/>Joseph Kosuth's arguments for supporting Conceptual Art take for granted, and merely invert, the very categories of Formalism which are the critical target of his proposal. That is due to a narrow notion of truth, understood as adequatio or as (formal) tautology. A subjectivist and internist conception of the work of art is an unexpected consequence of this view. A different conception comes out if we follow Gadamer in adopting a hermeneutic view regarding the identity of the work, which considers the material conditions of its manifestation. <![CDATA[<b>Fernández, E.</b> <i>¿Estados fallidos o Estados en crisis?</i> Granada: Editorial Comares, 2009. 183 pp]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622009000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Las razones con las que Joseph Kosuth ha defendido el arte conceptual dan por supuestas las categorías del formalismo que Kosuth pretende criticar, y meramente las invierte. Ello obedece a una noción restringida de verdad, entendida como adequatio o como tautología (formal). La consecuencia ineludible de este enfoque es una consideración subjetivista e internista de la obra de arte. Una concepción diferente de la verdad artística emerge si hacemos valer, siguiendo a Gadamer, una noción hermenéutica de la identidad de la obra, que incluya inextricablemente las condiciones sensibles de su manifestación.<hr/>Joseph Kosuth's arguments for supporting Conceptual Art take for granted, and merely invert, the very categories of Formalism which are the critical target of his proposal. That is due to a narrow notion of truth, understood as adequatio or as (formal) tautology. A subjectivist and internist conception of the work of art is an unexpected consequence of this view. A different conception comes out if we follow Gadamer in adopting a hermeneutic view regarding the identity of the work, which considers the material conditions of its manifestation. <![CDATA[<b>Thiebaut, C.</b> <i>Invitación a la filosofía. </i><i>Un modo de pensar el mundo y la vida</i>. Bogotá: Siglo del Hombre Editores- Pontificia Universidad Javeriana, 2008. 259 pp]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622009000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Las razones con las que Joseph Kosuth ha defendido el arte conceptual dan por supuestas las categorías del formalismo que Kosuth pretende criticar, y meramente las invierte. Ello obedece a una noción restringida de verdad, entendida como adequatio o como tautología (formal). La consecuencia ineludible de este enfoque es una consideración subjetivista e internista de la obra de arte. Una concepción diferente de la verdad artística emerge si hacemos valer, siguiendo a Gadamer, una noción hermenéutica de la identidad de la obra, que incluya inextricablemente las condiciones sensibles de su manifestación.<hr/>Joseph Kosuth's arguments for supporting Conceptual Art take for granted, and merely invert, the very categories of Formalism which are the critical target of his proposal. That is due to a narrow notion of truth, understood as adequatio or as (formal) tautology. A subjectivist and internist conception of the work of art is an unexpected consequence of this view. A different conception comes out if we follow Gadamer in adopting a hermeneutic view regarding the identity of the work, which considers the material conditions of its manifestation. <![CDATA[<b>Carbonell, C.</b> <i>Movimiento y forma en Aristóteles</i>. Pamplona: Ediciones Universidad de Navarra (EUNSA), 2007. 267 pp]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622009000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Las razones con las que Joseph Kosuth ha defendido el arte conceptual dan por supuestas las categorías del formalismo que Kosuth pretende criticar, y meramente las invierte. Ello obedece a una noción restringida de verdad, entendida como adequatio o como tautología (formal). La consecuencia ineludible de este enfoque es una consideración subjetivista e internista de la obra de arte. Una concepción diferente de la verdad artística emerge si hacemos valer, siguiendo a Gadamer, una noción hermenéutica de la identidad de la obra, que incluya inextricablemente las condiciones sensibles de su manifestación.<hr/>Joseph Kosuth's arguments for supporting Conceptual Art take for granted, and merely invert, the very categories of Formalism which are the critical target of his proposal. That is due to a narrow notion of truth, understood as adequatio or as (formal) tautology. A subjectivist and internist conception of the work of art is an unexpected consequence of this view. A different conception comes out if we follow Gadamer in adopting a hermeneutic view regarding the identity of the work, which considers the material conditions of its manifestation. <![CDATA[<b>Arrese Igor, H. O</b>. "El rol de la intersubjetividad en la constitución de la autoconciencia: acerca de la influencia fichteana en la <i>Ethik</i> de Hermann Cohen", <i>Revista Latinoamericana de Filosofía</i> 2 (2008): 301-324]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622009000200014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Las razones con las que Joseph Kosuth ha defendido el arte conceptual dan por supuestas las categorías del formalismo que Kosuth pretende criticar, y meramente las invierte. Ello obedece a una noción restringida de verdad, entendida como adequatio o como tautología (formal). La consecuencia ineludible de este enfoque es una consideración subjetivista e internista de la obra de arte. Una concepción diferente de la verdad artística emerge si hacemos valer, siguiendo a Gadamer, una noción hermenéutica de la identidad de la obra, que incluya inextricablemente las condiciones sensibles de su manifestación.<hr/>Joseph Kosuth's arguments for supporting Conceptual Art take for granted, and merely invert, the very categories of Formalism which are the critical target of his proposal. That is due to a narrow notion of truth, understood as adequatio or as (formal) tautology. A subjectivist and internist conception of the work of art is an unexpected consequence of this view. A different conception comes out if we follow Gadamer in adopting a hermeneutic view regarding the identity of the work, which considers the material conditions of its manifestation. <![CDATA[<b>Pineda, D.</b> "Una lectura del <i>Discurso del método</i> desde la perspectiva del reconocimiento", <i>Universitas Philosophica</i> 50 (2008): 41-61]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622009000200015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Las razones con las que Joseph Kosuth ha defendido el arte conceptual dan por supuestas las categorías del formalismo que Kosuth pretende criticar, y meramente las invierte. Ello obedece a una noción restringida de verdad, entendida como adequatio o como tautología (formal). La consecuencia ineludible de este enfoque es una consideración subjetivista e internista de la obra de arte. Una concepción diferente de la verdad artística emerge si hacemos valer, siguiendo a Gadamer, una noción hermenéutica de la identidad de la obra, que incluya inextricablemente las condiciones sensibles de su manifestación.<hr/>Joseph Kosuth's arguments for supporting Conceptual Art take for granted, and merely invert, the very categories of Formalism which are the critical target of his proposal. That is due to a narrow notion of truth, understood as adequatio or as (formal) tautology. A subjectivist and internist conception of the work of art is an unexpected consequence of this view. A different conception comes out if we follow Gadamer in adopting a hermeneutic view regarding the identity of the work, which considers the material conditions of its manifestation. <![CDATA[<b>Muchnik, P.</b> "Kant y la antinomia de la <i>razón política</i> moderna", <i>Revista Latinoamericana de Filosofía</i> 1 (2008): 39-61]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622009000200016&lng=en&nrm=iso&tlng=en Las razones con las que Joseph Kosuth ha defendido el arte conceptual dan por supuestas las categorías del formalismo que Kosuth pretende criticar, y meramente las invierte. Ello obedece a una noción restringida de verdad, entendida como adequatio o como tautología (formal). La consecuencia ineludible de este enfoque es una consideración subjetivista e internista de la obra de arte. Una concepción diferente de la verdad artística emerge si hacemos valer, siguiendo a Gadamer, una noción hermenéutica de la identidad de la obra, que incluya inextricablemente las condiciones sensibles de su manifestación.<hr/>Joseph Kosuth's arguments for supporting Conceptual Art take for granted, and merely invert, the very categories of Formalism which are the critical target of his proposal. That is due to a narrow notion of truth, understood as adequatio or as (formal) tautology. A subjectivist and internist conception of the work of art is an unexpected consequence of this view. A different conception comes out if we follow Gadamer in adopting a hermeneutic view regarding the identity of the work, which considers the material conditions of its manifestation.