Scielo RSS <![CDATA[Ideas y Valores]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-006220130001&lang=pt vol. 62 num. 151 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<i>Postfoundationalism or Consummation of Metaphysics? Ernesto Laclau's Theory of Hegemony</i>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622013000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Según Oliver Marchart, autores como Badiou, Lefort, Rancière o Laclau son parte de una misma corriente: el pensamiento político posfundacionalista. Su caracte-rística central no es el rechazo de todo fundamento del orden político, sino de todo fundamento que pretenda ser necesario. En oposición a esta postura y, a partir de un análisis del concepto de hegemonía, se busca mostrar cómo el pensamiento de Laclau no se libra de la metafísica, sino que, por el contrario, desarrolla políticamente la que es -según Heidegger, el padre espiritual del posfundacionalismo- su forma consumada: la metafísica nietzscheana de la voluntad de poder.<hr/>According to Oliver Marchart, authors such as Badiou, Lefort, Rancière or Laclau are representatives of postfoundationalist political thought, which does not reject all foundations of the political order, but rather those that claim to be necessary. In opposition to this viewpoint and on the basis of an analysis of the concept of hegemony, the paper seeks to show how Laclau's thought fails to free itself of metaphysics. Rather, it develops politically that which according to Heidegger, the "spiritual father" of postfoundationalism, is its consummated form: Nietzsche's metaphysics of the will to power. <![CDATA[<b>PROBABILITY-LOWERING CAUSES AND THE CONNOTATIONS OF CAUSATION</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622013000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A common objection to probabilistic theories of causation is that there are prima facie causes that lower the probability of their effects. Among the many replies to this objection, little attention has been given to Mellor's (1995) indirect strategy to deny that probability-lowering factors are bona fide causes. According to Mellor, such factors do not satisfy the evidential, explanatory, and instrumental connotations of causation. The paper argues that the evidential connotation only entails an epistemically relativized form of causal attribution, not causation itself, and that there are clear cases of explanation and instrumental reasoning that must appeal to negatively relevant factors. In the end, it suggests a more liberal interpretation of causation that restores its connotations.<hr/>Una objeción común a las teorías probabilísticas de la causalidad es que aparentemente existen causas que disminuyen la probabilidad de sus efectos. Entre las muchas respuestas a esta objeción, se le ha dado poca atención a la estrategia indirecta de D. H. Mellor (1995) para negar que un factor que disminuya la probabilidad de un efecto sea una causa legítima. Según Mellor, tales factores no satisfacen las connotaciones evidenciales, explicativas e instrumentales de la causalidad. El artículo argumenta que la connotación evidencial sólo implica una forma epistémicamente relativizada de atribución causal y no la causalidad misma, y que hay casos claros de explicación y razonamiento instrumental que deben apelar a factores negativamente relevantes. Se sugiere una interpretación más liberal de la causalidad que reinstaura sus connotaciones. <![CDATA[<i>Sacred/Profane. The Durkheimian Aspect of William James's Philosophy of Religion</i>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622013000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo de este artículo es mostrar la existencia de un aspecto durkheimiano en la filosofía de la religión de William James, aspecto habitualmente inadvertido en las interpretaciones corrientes de su obra. Para ello mostraré cómo subyace en Las variedades de la experiencia religiosa la prototípica distinción durkheimiana entre lo sagrado y lo profano como rasgo esencial de la religión.<hr/>The purpose of this article is to demonstrate the existence of a Durkheimian aspect in William James' philosophy of religion, an aspect that has gone unnoticed in the usual interpretations of his work. To this effect, the article shows how Durkheim's prototypical distinction between sacred and profane underlies The Varieties of Religious Experience as an essential feature of religion. <![CDATA[<b>THE ORIGIN AND NATURE OF THE STATE IN FRANCISCO DE VITORIA'S MORAL PHILOSOPHY</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622013000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Sixteenth-century Spanish thought is constitutive of an established, though insufficiently studied, tradition of European political theorizing. As against the politics of Machiavellism, the Spanish tradition argued in favor of an ethical perspective on statecraft. As an introduction to the subject, this article addresses key concepts set forth by the Dominican theologian-jurist Francisco de Vitoria regarding the natural foundations and teleology of the state and its coercive power. Terms such as "natural law", "dominium", and "perfect community" describe the Thomistic basis of his political philosophy and illustrate the moral significance and legitimate basis of political society in early modern Spanish politico-theological thought.<hr/>El pensamiento español del siglo XVI constituye una tradición establecida de teorización política europea poco estudiada en los círculos académicos angloparlantes. En contraste con el maquiavelismo, la tradición española argumentó a favor de una perspectiva ética en torno al arte de gobernar. Como introducción a dicha temática, se abordan los conceptos clave establecidos por Francisco de Vitoria res-pecto de los fundamentos naturales y la teleología del Estado y su poder coercitivo. Conceptos tales como "ley natural", "dominio" y "comunidad perfecta" describen la base tomista de su filosofía política e ilustran el significado moral y fundamento legítimo de la sociedad política en el pensamiento político-teológico de la época. <![CDATA[<b>THE PRACTICAL INTERPRETATION OF THE CATEGORICAL IMPERATIVE</b>: <b>A DEFENSE</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622013000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The article compares two different interpretations of Kant's categorical imperative −the practical and the logical one− and defends the practical one, arguing that it is superior because it rejects cases of free riding without necessarily rejecting cases of coordination or timing. The logical interpretation, on the other hand, leads to the undesirable outcome that it does not reject immoral cases of free riding, and to the desired outcome that it does not reject maxims of coordination/timing. Given that neither of them rejects maxims of coordination/timing (they are similar in that sense) and only the practical interpretation rejects free riding, the logical interpretation should be rejected.<hr/>El artículo compara dos interpretaciones diferentes del imperativo categórico kantiano −la práctica y la lógica− y defiende la superioridad de la práctica debido a que rechaza los casos de free riding, sin rechazar necesariamente los casos de coordinación/tiempo. La interpretación lógica, en cambio, lleva al resultado indeseable de no rechazar casos inmorales de free riding, y al resultado deseable de rechazar las máximas de coordinación/tiempo. Dado que ninguna de las dos rechaza las máximas de coordinación/tiempo (y en este sentido son similares) y solamente la interpretación práctica rechaza los casos de free riding, debe rechazarse la interpretación lógica. <![CDATA[<i>Justice and Genetics</i>: <i>Of</i>fsetting the Difference]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622013000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se analizan los dilemas morales asociados a los avances científicos que en la actualidad nos exigen repensar el concepto de igualdad equitativa de oportunidades. Asimismo, se pasa revista a la discusión filosófica en torno al origen de las desventajas sociales y genéticas que permiten las desigualdades sociales.<hr/>This paper discusses the moral dilemmas associated with scientific advances that require rethinking the concept of fair equality of opportunity. It also reviews the philosophical discussion about the origin of the genetic and social disadvantages that allow for social inequalities. <![CDATA[<i>Life, Inwardness and Struggle. The Definition of Life in the Thought of H. Plessner and H. Jonas</i>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622013000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo de este artículo es examinar la definición de "vida" en el pensamiento de Helmut Plessner y de Hans Jonas, para, con base en las evidencias biológicas y las reflexiones de estos autores, plantear la pregunta por las categorías fundamentales que diferencian lo vital de lo inerte, que son, a nuestro juicio, tres: la célula como unidad estructural y funcional, la transmisión de información genética, y la evolución por selección natural.<hr/>The objective of the article is to explore the definition of "life" in the thought of Helmut Plessner and Hans Jonas. On the basis of biological evidence and the authors' reflections, the paper inquires into the three fundamental categories that differentiate living and non-living things: the cell as a structural and functional unit, the transmission of genetic information, and evolution due to natural selection. <![CDATA[<i>Edmund Husserl on the Structure of Instrumental Reason</i>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622013000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente trabajo aborda el problema de la justificación de la normatividad de los imperativos instrumentales. Husserl critica la pretensión kantiana de justificar la fuerza normativa de este tipo de requerimientos de racionalidad con recurso a un mero análisis semántico de lo que significa querer un fin. La constitución genética de la noción de medio y, derivadamente, de los imperativos instrumentales supondría, por el contrario, la cooperación de actos lógicos y afectivos, y sólo a partir de su convergencia se volvería comprensible la estructura funcional de la razón volitiva, en cuanto facultad referible a intenciones prácticas con pretendida eficacia causal.<hr/>The paper addresses the problem of the justification of the normativity of instrumental imperatives. Husserl criticizes the Kantian attempt to justify the normative force of this type of rationality requirements through a mere semantic analysis of what willing an end means. The genetic constitution of the concept of means and, derivatively, of instrumental imperatives, would, on the contrary, involve the cooperation of logical and emotional acts. Thus, the paper argues that the functional structure of volitional reason becomes intelligible only on the basis of the convergence of those two elements, insofar as it is a faculty that can be referred to practical intentions with alleged causal eficacy. <![CDATA[<i>The Historical End of the City. Concerning the Relationship between Architecture and Police</i>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622013000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente artículo investiga acerca del fin histórico de la ciudad como elemento ligado a la política. El preámbulo lo constituye la posición filosófica de Platón frente a la democracia, y el extremo lo establece la re-escenificación de lo urbano desde el siglo XIX, momento en el cual la construcción de la metrópoli coincide con el surgimiento de la policía, en una fusión de arquitectura y ciencia-social. Se realiza una introducción al vínculo de ciudad y política en Grecia, y se aborda luego el vínculo de arquitectura, ciencia y mercado en el siglo XIX. Finalmente, se examina la realización de la polis como dominación policial de lo urbano.<hr/>The article addresses the historical end of the city as a process linked to politics. The starting point of the process is Plato's conception of democracy and the endpoint is the reformulation of the urban in the 19th century, when the construction of the metropolis coincides with the birth of the Police, in a fusion of architecture and social science. The paper starts out by exploring the link between city and politics in Greece, and then goes on to examine the relationship among architecture, social science, and the capitalist market of the 19th century. Finally, it addresses the polis in terms of the police domination of the urban scenario. <![CDATA[<i>Civil Power and Natural Rights of the Indigenous Peoples of the New World according to Fray Alonso de la Veracruz</i>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622013000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente trabajo investiga las tesis sobre el poder civil de Alonso de la Veracruz que buscan incorporar en la comunidad política española a los habitantes autóctonos del Nuevo Mundo, tesis que suelen relacionarse con F. de Vitoria y el tomismo español, y que últimamente son consideradas parte del republicanismo novohispano elaborado desde la periferia americana. Se busca demostrar que su propósito era aplicar una teoría de derechos naturales, sin que ello implique participación política de los indios americanos. Se analiza la postura del fraile frente a la diversidad cultural y la guerra contra los indios.<hr/>The paper explores Alonso de la Veracruz's theses on civil power, which sought to integrate the native inhabitants of the New World into the Spanish political community. These theses, which have usually been associated with F. de Vitoria and Spanish Thomism, have recently come to be considered part of a Novohispanic republicanism developed in the American periphery. The article seeks to show that the purpose of such theses was to apply a theory of natural rights that did not entail the political participation of the indigenous population, as well as to analyze Veracruz's position regarding cultural diversity and the war against the indigenous peoples. <![CDATA[<b>DIÓGENES LAERCIO IX 61-116</b>: <b>PIRRÓN Y LOS PIRRÓNICOS</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622013000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente trabajo investiga las tesis sobre el poder civil de Alonso de la Veracruz que buscan incorporar en la comunidad política española a los habitantes autóctonos del Nuevo Mundo, tesis que suelen relacionarse con F. de Vitoria y el tomismo español, y que últimamente son consideradas parte del republicanismo novohispano elaborado desde la periferia americana. Se busca demostrar que su propósito era aplicar una teoría de derechos naturales, sin que ello implique participación política de los indios americanos. Se analiza la postura del fraile frente a la diversidad cultural y la guerra contra los indios.<hr/>The paper explores Alonso de la Veracruz's theses on civil power, which sought to integrate the native inhabitants of the New World into the Spanish political community. These theses, which have usually been associated with F. de Vitoria and Spanish Thomism, have recently come to be considered part of a Novohispanic republicanism developed in the American periphery. The article seeks to show that the purpose of such theses was to apply a theory of natural rights that did not entail the political participation of the indigenous population, as well as to analyze Veracruz's position regarding cultural diversity and the war against the indigenous peoples. <![CDATA[<b>Vanzago, Luca</b>. <i>Breve historia del alma</i>, De Ruschi, M. J. (trad.)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622013000100012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente trabajo investiga las tesis sobre el poder civil de Alonso de la Veracruz que buscan incorporar en la comunidad política española a los habitantes autóctonos del Nuevo Mundo, tesis que suelen relacionarse con F. de Vitoria y el tomismo español, y que últimamente son consideradas parte del republicanismo novohispano elaborado desde la periferia americana. Se busca demostrar que su propósito era aplicar una teoría de derechos naturales, sin que ello implique participación política de los indios americanos. Se analiza la postura del fraile frente a la diversidad cultural y la guerra contra los indios.<hr/>The paper explores Alonso de la Veracruz's theses on civil power, which sought to integrate the native inhabitants of the New World into the Spanish political community. These theses, which have usually been associated with F. de Vitoria and Spanish Thomism, have recently come to be considered part of a Novohispanic republicanism developed in the American periphery. The article seeks to show that the purpose of such theses was to apply a theory of natural rights that did not entail the political participation of the indigenous population, as well as to analyze Veracruz's position regarding cultural diversity and the war against the indigenous peoples. <![CDATA[<b>Descartes, René</b>.<i> </i><i>Descartes. </i>Estudio introductorio de Cirilo Flórez Miguel]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622013000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente trabajo investiga las tesis sobre el poder civil de Alonso de la Veracruz que buscan incorporar en la comunidad política española a los habitantes autóctonos del Nuevo Mundo, tesis que suelen relacionarse con F. de Vitoria y el tomismo español, y que últimamente son consideradas parte del republicanismo novohispano elaborado desde la periferia americana. Se busca demostrar que su propósito era aplicar una teoría de derechos naturales, sin que ello implique participación política de los indios americanos. Se analiza la postura del fraile frente a la diversidad cultural y la guerra contra los indios.<hr/>The paper explores Alonso de la Veracruz's theses on civil power, which sought to integrate the native inhabitants of the New World into the Spanish political community. These theses, which have usually been associated with F. de Vitoria and Spanish Thomism, have recently come to be considered part of a Novohispanic republicanism developed in the American periphery. The article seeks to show that the purpose of such theses was to apply a theory of natural rights that did not entail the political participation of the indigenous population, as well as to analyze Veracruz's position regarding cultural diversity and the war against the indigenous peoples. <![CDATA[<b>Brooks, David</b>.<i> The Social Animal</i>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622013000100014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente trabajo investiga las tesis sobre el poder civil de Alonso de la Veracruz que buscan incorporar en la comunidad política española a los habitantes autóctonos del Nuevo Mundo, tesis que suelen relacionarse con F. de Vitoria y el tomismo español, y que últimamente son consideradas parte del republicanismo novohispano elaborado desde la periferia americana. Se busca demostrar que su propósito era aplicar una teoría de derechos naturales, sin que ello implique participación política de los indios americanos. Se analiza la postura del fraile frente a la diversidad cultural y la guerra contra los indios.<hr/>The paper explores Alonso de la Veracruz's theses on civil power, which sought to integrate the native inhabitants of the New World into the Spanish political community. These theses, which have usually been associated with F. de Vitoria and Spanish Thomism, have recently come to be considered part of a Novohispanic republicanism developed in the American periphery. The article seeks to show that the purpose of such theses was to apply a theory of natural rights that did not entail the political participation of the indigenous population, as well as to analyze Veracruz's position regarding cultural diversity and the war against the indigenous peoples. <![CDATA[<b>Madanes, Leiser</b>.<b> </b><i> Una alegría secreta. Ensayos de filosofía moderna</i>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622013000100015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente trabajo investiga las tesis sobre el poder civil de Alonso de la Veracruz que buscan incorporar en la comunidad política española a los habitantes autóctonos del Nuevo Mundo, tesis que suelen relacionarse con F. de Vitoria y el tomismo español, y que últimamente son consideradas parte del republicanismo novohispano elaborado desde la periferia americana. Se busca demostrar que su propósito era aplicar una teoría de derechos naturales, sin que ello implique participación política de los indios americanos. Se analiza la postura del fraile frente a la diversidad cultural y la guerra contra los indios.<hr/>The paper explores Alonso de la Veracruz's theses on civil power, which sought to integrate the native inhabitants of the New World into the Spanish political community. These theses, which have usually been associated with F. de Vitoria and Spanish Thomism, have recently come to be considered part of a Novohispanic republicanism developed in the American periphery. The article seeks to show that the purpose of such theses was to apply a theory of natural rights that did not entail the political participation of the indigenous population, as well as to analyze Veracruz's position regarding cultural diversity and the war against the indigenous peoples. <![CDATA[<b>Vega-Reñón, Luis & Olmos, Paula</b> <b>(eds.).</b><i> </i><i>Compendio de lógica, argumentación y retórica</i>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622013000100016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente trabajo investiga las tesis sobre el poder civil de Alonso de la Veracruz que buscan incorporar en la comunidad política española a los habitantes autóctonos del Nuevo Mundo, tesis que suelen relacionarse con F. de Vitoria y el tomismo español, y que últimamente son consideradas parte del republicanismo novohispano elaborado desde la periferia americana. Se busca demostrar que su propósito era aplicar una teoría de derechos naturales, sin que ello implique participación política de los indios americanos. Se analiza la postura del fraile frente a la diversidad cultural y la guerra contra los indios.<hr/>The paper explores Alonso de la Veracruz's theses on civil power, which sought to integrate the native inhabitants of the New World into the Spanish political community. These theses, which have usually been associated with F. de Vitoria and Spanish Thomism, have recently come to be considered part of a Novohispanic republicanism developed in the American periphery. The article seeks to show that the purpose of such theses was to apply a theory of natural rights that did not entail the political participation of the indigenous population, as well as to analyze Veracruz's position regarding cultural diversity and the war against the indigenous peoples. <![CDATA[<b>Garrido, Juan Manuel</b>.<b> </b><i>On Time, Being and Hunger. Challenging the Traditional Way of Thinking Life</i>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622013000100017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente trabajo investiga las tesis sobre el poder civil de Alonso de la Veracruz que buscan incorporar en la comunidad política española a los habitantes autóctonos del Nuevo Mundo, tesis que suelen relacionarse con F. de Vitoria y el tomismo español, y que últimamente son consideradas parte del republicanismo novohispano elaborado desde la periferia americana. Se busca demostrar que su propósito era aplicar una teoría de derechos naturales, sin que ello implique participación política de los indios americanos. Se analiza la postura del fraile frente a la diversidad cultural y la guerra contra los indios.<hr/>The paper explores Alonso de la Veracruz's theses on civil power, which sought to integrate the native inhabitants of the New World into the Spanish political community. These theses, which have usually been associated with F. de Vitoria and Spanish Thomism, have recently come to be considered part of a Novohispanic republicanism developed in the American periphery. The article seeks to show that the purpose of such theses was to apply a theory of natural rights that did not entail the political participation of the indigenous population, as well as to analyze Veracruz's position regarding cultural diversity and the war against the indigenous peoples. <![CDATA[<b>Westman, Robert S</b>. <i>The Copernican Question. Prognostication, skepticism, and celestial order</i>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622013000100018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente trabajo investiga las tesis sobre el poder civil de Alonso de la Veracruz que buscan incorporar en la comunidad política española a los habitantes autóctonos del Nuevo Mundo, tesis que suelen relacionarse con F. de Vitoria y el tomismo español, y que últimamente son consideradas parte del republicanismo novohispano elaborado desde la periferia americana. Se busca demostrar que su propósito era aplicar una teoría de derechos naturales, sin que ello implique participación política de los indios americanos. Se analiza la postura del fraile frente a la diversidad cultural y la guerra contra los indios.<hr/>The paper explores Alonso de la Veracruz's theses on civil power, which sought to integrate the native inhabitants of the New World into the Spanish political community. These theses, which have usually been associated with F. de Vitoria and Spanish Thomism, have recently come to be considered part of a Novohispanic republicanism developed in the American periphery. The article seeks to show that the purpose of such theses was to apply a theory of natural rights that did not entail the political participation of the indigenous population, as well as to analyze Veracruz's position regarding cultural diversity and the war against the indigenous peoples. <![CDATA[<b>Miller, James</b>.<b> </b><i>La pasión de Michel Foucault</i>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622013000100019&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente trabajo investiga las tesis sobre el poder civil de Alonso de la Veracruz que buscan incorporar en la comunidad política española a los habitantes autóctonos del Nuevo Mundo, tesis que suelen relacionarse con F. de Vitoria y el tomismo español, y que últimamente son consideradas parte del republicanismo novohispano elaborado desde la periferia americana. Se busca demostrar que su propósito era aplicar una teoría de derechos naturales, sin que ello implique participación política de los indios americanos. Se analiza la postura del fraile frente a la diversidad cultural y la guerra contra los indios.<hr/>The paper explores Alonso de la Veracruz's theses on civil power, which sought to integrate the native inhabitants of the New World into the Spanish political community. These theses, which have usually been associated with F. de Vitoria and Spanish Thomism, have recently come to be considered part of a Novohispanic republicanism developed in the American periphery. The article seeks to show that the purpose of such theses was to apply a theory of natural rights that did not entail the political participation of the indigenous population, as well as to analyze Veracruz's position regarding cultural diversity and the war against the indigenous peoples. <![CDATA[<b>Stewart, Matthew</b>.<b> </b><i>El hereje y el cortesano. Spinoza y Leibniz, y el destino de Dios en el mundo moderno</i>. Sarret, J. (trad.)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622013000100020&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente trabajo investiga las tesis sobre el poder civil de Alonso de la Veracruz que buscan incorporar en la comunidad política española a los habitantes autóctonos del Nuevo Mundo, tesis que suelen relacionarse con F. de Vitoria y el tomismo español, y que últimamente son consideradas parte del republicanismo novohispano elaborado desde la periferia americana. Se busca demostrar que su propósito era aplicar una teoría de derechos naturales, sin que ello implique participación política de los indios americanos. Se analiza la postura del fraile frente a la diversidad cultural y la guerra contra los indios.<hr/>The paper explores Alonso de la Veracruz's theses on civil power, which sought to integrate the native inhabitants of the New World into the Spanish political community. These theses, which have usually been associated with F. de Vitoria and Spanish Thomism, have recently come to be considered part of a Novohispanic republicanism developed in the American periphery. The article seeks to show that the purpose of such theses was to apply a theory of natural rights that did not entail the political participation of the indigenous population, as well as to analyze Veracruz's position regarding cultural diversity and the war against the indigenous peoples. <![CDATA[<b>Coelho, Jonas</b>. "Externalismo social: mente, pensamento e linguagem", <i>Trans/Form/Ação</i> [Universidade Estadual]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622013000100021&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente trabajo investiga las tesis sobre el poder civil de Alonso de la Veracruz que buscan incorporar en la comunidad política española a los habitantes autóctonos del Nuevo Mundo, tesis que suelen relacionarse con F. de Vitoria y el tomismo español, y que últimamente son consideradas parte del republicanismo novohispano elaborado desde la periferia americana. Se busca demostrar que su propósito era aplicar una teoría de derechos naturales, sin que ello implique participación política de los indios americanos. Se analiza la postura del fraile frente a la diversidad cultural y la guerra contra los indios.<hr/>The paper explores Alonso de la Veracruz's theses on civil power, which sought to integrate the native inhabitants of the New World into the Spanish political community. These theses, which have usually been associated with F. de Vitoria and Spanish Thomism, have recently come to be considered part of a Novohispanic republicanism developed in the American periphery. The article seeks to show that the purpose of such theses was to apply a theory of natural rights that did not entail the political participation of the indigenous population, as well as to analyze Veracruz's position regarding cultural diversity and the war against the indigenous peoples. <![CDATA[<b>García Varas, Ana</b>. "Ideas e imágenes: un estudio de la teoría de las ideas abstractas en Hume", <i>Revista de Filosofía</i> [Universidad de Chile] 66 (2010): 93-106]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622013000100022&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente trabajo investiga las tesis sobre el poder civil de Alonso de la Veracruz que buscan incorporar en la comunidad política española a los habitantes autóctonos del Nuevo Mundo, tesis que suelen relacionarse con F. de Vitoria y el tomismo español, y que últimamente son consideradas parte del republicanismo novohispano elaborado desde la periferia americana. Se busca demostrar que su propósito era aplicar una teoría de derechos naturales, sin que ello implique participación política de los indios americanos. Se analiza la postura del fraile frente a la diversidad cultural y la guerra contra los indios.<hr/>The paper explores Alonso de la Veracruz's theses on civil power, which sought to integrate the native inhabitants of the New World into the Spanish political community. These theses, which have usually been associated with F. de Vitoria and Spanish Thomism, have recently come to be considered part of a Novohispanic republicanism developed in the American periphery. The article seeks to show that the purpose of such theses was to apply a theory of natural rights that did not entail the political participation of the indigenous population, as well as to analyze Veracruz's position regarding cultural diversity and the war against the indigenous peoples. <![CDATA[<b>Cadahia, María Luciana</b>. "Dos caras de una misma moneda: Libertad y Poder en los escritos foucaultianos", <i>Logos, Anales del Seminario de Metafísica</i> [Universidad Autónoma de Madrid, España] 44 (2011): 165-188.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622013000100023&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente trabajo investiga las tesis sobre el poder civil de Alonso de la Veracruz que buscan incorporar en la comunidad política española a los habitantes autóctonos del Nuevo Mundo, tesis que suelen relacionarse con F. de Vitoria y el tomismo español, y que últimamente son consideradas parte del republicanismo novohispano elaborado desde la periferia americana. Se busca demostrar que su propósito era aplicar una teoría de derechos naturales, sin que ello implique participación política de los indios americanos. Se analiza la postura del fraile frente a la diversidad cultural y la guerra contra los indios.<hr/>The paper explores Alonso de la Veracruz's theses on civil power, which sought to integrate the native inhabitants of the New World into the Spanish political community. These theses, which have usually been associated with F. de Vitoria and Spanish Thomism, have recently come to be considered part of a Novohispanic republicanism developed in the American periphery. The article seeks to show that the purpose of such theses was to apply a theory of natural rights that did not entail the political participation of the indigenous population, as well as to analyze Veracruz's position regarding cultural diversity and the war against the indigenous peoples. <![CDATA[<b>Val, Alejandra</b>. "Imágenes en contexto: genealogía, representación social e imaginario pictórico del cuerpo femenino", <i>Aisthesis</i> [Universidad Católica de Chile] 49 (2011): 53-66]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622013000100024&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente trabajo investiga las tesis sobre el poder civil de Alonso de la Veracruz que buscan incorporar en la comunidad política española a los habitantes autóctonos del Nuevo Mundo, tesis que suelen relacionarse con F. de Vitoria y el tomismo español, y que últimamente son consideradas parte del republicanismo novohispano elaborado desde la periferia americana. Se busca demostrar que su propósito era aplicar una teoría de derechos naturales, sin que ello implique participación política de los indios americanos. Se analiza la postura del fraile frente a la diversidad cultural y la guerra contra los indios.<hr/>The paper explores Alonso de la Veracruz's theses on civil power, which sought to integrate the native inhabitants of the New World into the Spanish political community. These theses, which have usually been associated with F. de Vitoria and Spanish Thomism, have recently come to be considered part of a Novohispanic republicanism developed in the American periphery. The article seeks to show that the purpose of such theses was to apply a theory of natural rights that did not entail the political participation of the indigenous population, as well as to analyze Veracruz's position regarding cultural diversity and the war against the indigenous peoples. <![CDATA[<b>GUILLERMO HOYOS VÁSQUEZ (1935-2013)</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622013000100025&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente trabajo investiga las tesis sobre el poder civil de Alonso de la Veracruz que buscan incorporar en la comunidad política española a los habitantes autóctonos del Nuevo Mundo, tesis que suelen relacionarse con F. de Vitoria y el tomismo español, y que últimamente son consideradas parte del republicanismo novohispano elaborado desde la periferia americana. Se busca demostrar que su propósito era aplicar una teoría de derechos naturales, sin que ello implique participación política de los indios americanos. Se analiza la postura del fraile frente a la diversidad cultural y la guerra contra los indios.<hr/>The paper explores Alonso de la Veracruz's theses on civil power, which sought to integrate the native inhabitants of the New World into the Spanish political community. These theses, which have usually been associated with F. de Vitoria and Spanish Thomism, have recently come to be considered part of a Novohispanic republicanism developed in the American periphery. The article seeks to show that the purpose of such theses was to apply a theory of natural rights that did not entail the political participation of the indigenous population, as well as to analyze Veracruz's position regarding cultural diversity and the war against the indigenous peoples.