Scielo RSS <![CDATA[Ideas y Valores]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-006220170001&lang=es vol. 66 num. 163 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<strong>La plausible</strong> <strong><em>impronta</em></strong> <strong>(política) de diderot en kant</strong>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622017000100013&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Así como Hume despertó a Kant del sueño dogmático y Rousseau le descubrió el mundo moral, Diderot le habría hecho acceder al universo de la política. El último Kant podría estar muy influido, sin saberlo, por el Diderot que convirtió la Historia de las dos Indias en la "Biblia de las revoluciones", así como por el de la Enciclopedia. Se defiende la tesis de que todo el proyecto ilustrado tendría una índole radical, y conviene matizar la distinción entre Ilustración moderada e Ilustración radical, toda vez que los puntos en común parecen superar a las discrepancias. Spinoza y Heine podrían resultar útiles para enfatizar este parecer.<hr/>ABSTRACT Just as Hume awoke Kant from his dogmatic slumber and Rousseau unveiled the moral world for him, Diderot may have introduced him to the universe of politics. Without knowing it, the mature Kant might have been quite influenced by both the Diderot who made the History of the Two Indies the "Bible of revolutions" and that of the Encyclopedia. The article defends the thesis that the entire Enlightenment project was a radical one and that it is convenient to downplay the distinction between moderate and radical Enlightenment, given that their commonalities seem to outweigh their differences. Spinoza and Heine could be useful in terms of highlighting this idea. <![CDATA[La creación de la justicia en un mundo naciente el fundamento iusnaturalista del pensamiento político e internacional de francisco de vitoria]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622017000100039&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT This article outlines Francisco de Vitoria's conception of natural law and natural right in an effort to amend a number of interpretations in the academic literature on his political and international thought that misapprehend Vitoria's iusnaturalism. In this view, his use of the Thomist doctrine of natural law and justice lays the foundation for his works on politics, society and international relations since the doctrine itself espouses equality and justice both within the domestic realm and between discrete communities. In an implicit appeal to the link between ethics and politics, his doctrine of natural law, moreover, fulfills a critical and constitutional role by designating justice and the common good as a pattern of order to which power and authority must conform in order to be legitimate.<hr/>RESUMEN Se esboza la concepción de ley natural y derecho natural de Francisco de Vitoria con el fin de corregir varias de las interpretaciones de su pensamiento político e internacional que se encuentran en la literatura académica y que malentienden el iusnaturalismo de Vitoria. Se argumenta que la utilización que hace Vitoria de la doctrina tomista de ley y derecho natural constituye el fundamento de sus obras sobre política, sociedad y relaciones internacionales ya que dicha doctrina propugna la igualdad y la justicia tanto en el ámbito interno como entre comunidades distintas. Su doctrina sobre la ley natural apela implícitamente al vínculo entre ética y política y desempeña un papel crítico y constitucional al concebir la justicia y el bien común como un patrón de orden al que se deben conformar el poder y la autoridad para obtener legitimidad. <![CDATA[<strong>La actividad infinita del yo en la <em>wissenschaftslehre</em> de 1794-1795 de Johann Gottlieb Fichte</strong>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622017000100065&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Se analiza el concepto de actividad infinita del yo, desarrollado en la Grundlage der gesamten Wissenschaftslehre de 1794-1795. Se afirma la gran relevancia de este concepto para la reconstrucción de la teoría fichteana de la autoconciencia, al desvelar la estructura interna de la actividad del yo y su relación con conceptos como reflexión e impulso inicial (Anstoβ), lo que aporta elementos relevantes para la comprensión del sistema.<hr/>ABSTRACT The article analyzes the concept of infinite activity of the ego developed in the 17941795 Grundlage der gesamten Wissenschaftslehre. It highlights the great relevance of this concept for the reconstruction of Fichte's theory of self-consciousness, as it reveals the internal structure of the ego's activity and its relation to concepts such as those of reflection and initial impulse (Anstoβ), all of which provides important elements for the understanding of the system. <![CDATA[¿Es la vida familiar relevante para la justicia social?]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622017000100081&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Desde la crítica feminista a John Rawls y la teoría del reconocimiento de Axel Honneth, se propone ampliar la noción liberal de justicia social para que las relaciones de amor y cuidado recuperen su papel vital. Se examina en qué medida y sentido la vida familiar constituye una esfera de justicia para mostrar cómo, además de la regulación externa, es necesaria una mirada valorativa de sus relaciones internas, sin olvidar que en la familia intervienen virtudes que exceden a la justicia.<hr/>ABSTRACT On the basis of the feminist critique of John Rawls and of Axel Honneth's theory of recognition, the paper suggests a broader liberal notion of social justice that reinstates the vital role of the relationships of love and care. It examines to what extent and in what sense family life constitutes a sphere of justice, in order to show that, in addition to external regulation, an evaluative approach of its internal relations is necessary, without neglecting the fact that virtues that go beyond justice are at stake in the family. <![CDATA[<strong>La herencia escotista en la Filosofía política moderna</strong>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622017000100105&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Se busca mostrar la fuerte herencia voluntarista tardo-medieval de origen escotista en la filosofía política moderna, sobre todo en Bodino, Maquiavelo y Hobbes, pero también en Locke, Rousseau y Kant. Se examina la concepción escotista del poder y su fundamentación filosófico-teológica, así como algunos tópicos de su "nueva" metafísica y antropología para desglosar sus consecuencias directas o indirectas en la filosofía política moderna.<hr/>ABSTRACT The article seeks to demonstrate the strong late medieval voluntaristic legacy of Scotus in modern political philosophy, especially in Bodin, Machiavelli, and Hobbes, but also in Locke, Rousseau, and Kant. It examines the Scotist conception of power and its philosophical-theological foundations, as well as some of the topics of his "new" metaphysics and anthropology in order to identify their direct or indirect consequences for modern political philosophy. <![CDATA[<strong>¿Soluciona el descriptivismo causal el problema de la referencia de los términos teóricos?</strong>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622017000100125&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Las teorías de la referencia puramente descriptivistas o causales fracasan a la hora de dar cuenta del modo en que se fija y puede rastrearse la referencia de los términos teóricos. Psillos propuso dos versiones del descriptivismo causal que recogen argumentos presentes en defensas previas de dicha posición. Se trata de una teoría mixta que pretende solucionar el problema y acomodarse a intuiciones presentes en enfoques alternativos, como el que apela a oraciones de Ramsey. El artículo se propone mostrar la insuficiencia del descriptivismo causal como solución al problema de la referencia de los términos teóricos.<hr/>ABSTRACT Purely descriptivist or purely causal reference theories fail to account for the manner in which the reference of theoretical terms is fixed and can be traced. S. Psillos proposed two versions of causal descriptivism that take up arguments set forth in previous defenses of said position. His is a mixed theory that attempts to solve the problem by adopting insights from alternative approaches, such as those that resort to Ramsey sentences. The objective of the article is to show the insufficiency of causal descriptivism as a solution to the problem of reference of theoretical terms. <![CDATA[Las contrapartidas incongruentes y el cuerpo propio en el idealismo trascendental de kant]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622017000100153&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Se defiende la tesis de que la teoría kantiana del espacio, en el contexto del idealismo trascendental, constituye un marco adecuado para solucionar la paradoja de las contrapartidas incongruentes. Se incluyen dos hipótesis: a) la solución kantiana implica una referencia a la conciencia de la propia corporalidad, para comprender cómo poseemos la capacidad para orientarnos en el espacio; b) no existe contradicción en el uso kantiano de las contrapartidas incongruentes en diferentes estadios de su pensamiento. La solución kantiana de 1768 constituye una versión germinal del desarrollo que culminará en la teoría idealista trascendental acerca del espacio como una forma de nuestra sensibilidad.<hr/>ABSTRACT The article argues that the Kantian theory of space, in the context of transcendental idealism, constitutes an adequate framework to resolve the paradox of incongruent counterparts. Two hypotheses are considered: a) the Kantian solution implies a reference to the awareness of one's corporeity in order to understand how we have the capacity to orient ourselves in space; b) there is no contradiction in the Kantian use of incongruent counterparts throughout the different stages of his thought. The Kantian solution of 1768 is a germinal version of the development leading up to the transcendental idealist theory of space as a form of our sensibility. <![CDATA[Tres enfoques del pluralismo para la política del siglo XXI]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622017000100177&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Desde diversos ámbitos se ha señalado la necesidad de abordar las nociones y dificultades del pluralismo que caracteriza a la sociedad actual. Se busca aportar una lectura crítica de tres abordajes considerablemente diferentes del tema: En torno a lo político (2005) de Chantal Mouffe, Political Liberalism (1996) de John Rawls y Pluralism (2005) de William E. Connolly. Se sopesan sus fortalezas y debilidades, así como las posibilidades que brindan para comprender el pluralismo y llevar los aportes teóricos a la esfera práctica.<hr/>ABSTRACT Different sectors have expressed the need to address the different notions of pluralism that characterize modern society, as well as their difficulties. The article provides a critical reading of three significantly different approaches to the issue: Chantal Mouffe's On the Political (2005), John Rawls' Political Liberalism (1996), and William E. Connolly's Pluralism (2005). It discusses their strengths and weaknesses, as well as the possibilities they provide to understand pluralism and take their theoretical contributions to the field of practice. <![CDATA["Exportando" el conocimiento de los modelos económicos]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622017000100203&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Se critican dos tesis de Nancy Cartwright. Por un lado, se examina el enfoque de las "capacidades" en el campo de lo económico para argumentar que estas responden a la lógica de los "árboles de posibilidades" o resultados de final abierto; por el otro, se ofrece una alternativa al problema de "sobre-restricción" de los modelos económicos para mostrar cómo el gran número de supuestos auxiliares acota las posibilidades de extrapolar las conclusiones obtenidas en el modelo a condiciones distintas de las explicitadas en él. Se muestra la utilidad del análisis de robustez para descubrir las condiciones esenciales que cierran el árbol de posibilidades.<hr/>ABSTRACT The article criticizes two of Nancy Cartwright's theses. On the one hand, it examines the capabilities approach in the field of economics in order to argue that those capabilities function according to the logic of probability trees or open-ended results. On the other hand, it proposes an alternative to the problem of "over-restriction" of economic models, in order to show that the great number of auxiliary assumptions limits the possibilities of extrapolating the conclusions drawn from the model to conditions other than those it takes into account. The article shows the utility of robustness analysis in order to discover the essential conditions that surround the tree of probabilities. <![CDATA[Epistemic justification foundationalism and coherentism]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622017000100223&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O artigo de E. Gettier, "É Conhecimento Crença Verdadeira Justificada?" mudou o curso da epistemologia ao analisar a questão da verdade justificada pertinente ao conhecimento proposicional e detectar uma falha na definição tradicional de conhecimento, dando origem a diferentes comentários. Várias teorias sobre o assunto são discutidas, sendo as mais utilizadas aquelas que enfatizam o fundacionismo e o coerentismo em seu caráter internalista.<hr/>ABSTRACT E. Gettier's article "Is Justified True Belief Knowledge?" changed the course of epistemology by analyzing the issue of justified truth regarding propositional knowledge and detecting a problem with the traditional definition of knowledge. The paper discusses various theories on this matter, especially those that highlight foundationalism and coherentism in its internalist aspect. <![CDATA[<strong>Noología y técnica en zubiri</strong>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622017000100243&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Se muestra cómo la "inteligencia sentiente", en sus elementos "noológicos", adquiere cierto carácter "técnico" primario y constitutivo que se despliega en el logos y en la razón de manera individual, social e histórica. En la aprehensión primordial de la realidad se juega la viabilidad misma del hombre en su estar siendo en el mundo como animal humano, donde lo "técnico" juega un papel relevante. En los elementos noológicos primarios de la aprehensión primordial se hallan los cimientos de los que surge la "técnica", que no es entonces elemento accesorio, sino parte constitutiva del hacerse cargo de la realidad.<hr/>ABSTRACT The paper shows how "sentient intelligence", in its noological elements, acquires a certain primary and constitutive "technological" character that is deployed individually, socially, and historically in logos and reason. The very viability of man's being in the world as a human animal is at stake in the primordial apprehension of reality, and the "technological" plays a relevant role here. It is in the primary noological elements of primordial apprehension that we find the bases for the emergence of "technology", which would then be not an accessory element, but a constitutive part of taking charge of reality. <![CDATA[On values and norms hilary putnam and the search for consensus between moral obligation and relativism]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622017000100261&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Analisa-se a possibilidade de conciliar o ceticismo diante das teorias morais e a ideia de que a filosofia moral é o tribunal supremo de toda justificativa moral. As máximas universalmente válidas não podem ser tomadas como mandamentos descritivos nem cair num relativismo individualista. H. Putmann procura desconstruir a separação habermasiana entre valores e normas, e mostra a necessidade dessa conciliação.<hr/>ABSTRACT The article analyzes the possibility of reconciling skepticism with moral theories and the idea that moral philosophy is the supreme arbiter of all moral justification. We cannot take universally valid maxims as descriptive rules nor can we fall into an individualistic relativism. H. Putnam seeks to deconstruct Habermas' separation of values and norms, and, in doing so, he shows the need for such a reconciliation. <![CDATA[<strong>La reciente filosofía de la imagen análisis crítico del debate actual y consideración de posibles aportes</strong>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622017000100273&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El debate central en filosofía de la imagen se articula en torno a la oposición entre un enfoque semiótico, que considera a la imagen como un determinado tipo de signo, y uno perceptualista, que se orienta hacia la captación de imágenes y la caracteriza en su relación con la percepción sensible. Se señalan algunas dificultades de dicha articulación y se analiza el enfoque hermenéutico y la ontología heideggeriana de la imagen para mostrar cómo puede contribuir a renovar el debate, afectando incluso su pregunta conductora.<hr/>ABSTRACT The central debate in the field of philosophy of mage concerns the opposition between a semiotic approach, which considers images to be a certain type of signs, and a conceptualist approach, focused on the apprehension an images and its relation to sensory perception. The article points out some of the difficulties of this formulation and analyzes Heidegger's hermeneutical approach and ontology of the image in order to show how it can contribute to enriching the debate and even modify its guiding question. <![CDATA[<strong>Suceso y teleología un indicio sobre la "lectura" de kant en kleist</strong>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622017000100299&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Se aborda la llamada Kantkrise de Heinrich von Kleist, entendida como el colapso epistemológico de toda posibilidad de acceso a la cosa en sí debido a su carácter radicalmente indecidible. Sin embargo, tal imposibilidad sigue conservando una vigencia negativa, como una brecha que adquiere para Kleist el carácter del suceso y, por consiguiente, de la soberanía de la contingencia. Esta se convierte en el principio fundamental de la producción literaria (dramatúrgica, narrativa y ensayística) de Kleist, reconocible en el lema "el frágil ordenamiento del mundo", en la frágil constitución del sujeto y la inminencia constante de su destitución.<hr/>ABSTRACT The article addresses Heinrich von Kleist's so-called Kantkrise, understood as the epistemological collapse of any possibility of access to the thing-in-itself, given its radically undecidable nature. However, that impossibility maintains a negative validity as a gap that takes on the character of an event and, therefore, of the sovereignty of contingency in Kleist. This becomes the fundamental principle of Kleist's literary production (drama, narrative and essay), as expressed in his motto "the fragile order of the world", that is, the fragile constitution of the subject and the constant imminence of its destitution. <![CDATA[El sentimiento de muerte como límite existencial en la obra de E.M. Cioran]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622017000100311&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Se aborda el pensamiento de E.M. Cioran desde la perspectiva de un sinsabor vital denominado sentimiento de muerte. El término, aunque aparece solo en su primer escrito, es transversal a toda su obra, puesto que para el autor los seres humanos nos intuimos como posesos de la muerte en cada momento de nuestra existencia. Esto cambia el tono normal de la vida, al poner frente a la persona una realidad carente de sentido y dominada por circunstancias radicales y limitantes como el dolor y la agonía, que culmina en una atmósfera gobernada por la intuición trágica de la vida.<hr/>ABSTRACT The article addresses the thought of E.M. Cioran from the perspective of that vital uneasiness known as the sentiment of death. Although the term appears only in his first book, the idea cuts across his entire work given that, for Cioran, human beings intuit themselves as possessed by death at every moment of their lives. When persons are faced with a meaningless reality, dominated by radical and limiting circumstances such as pain and agony, the whole tenor of life changes until it becomes a tragic intuition of life. <![CDATA[INTRODUCCIÓN]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622017000100333&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Se aborda el pensamiento de E.M. Cioran desde la perspectiva de un sinsabor vital denominado sentimiento de muerte. El término, aunque aparece solo en su primer escrito, es transversal a toda su obra, puesto que para el autor los seres humanos nos intuimos como posesos de la muerte en cada momento de nuestra existencia. Esto cambia el tono normal de la vida, al poner frente a la persona una realidad carente de sentido y dominada por circunstancias radicales y limitantes como el dolor y la agonía, que culmina en una atmósfera gobernada por la intuición trágica de la vida.<hr/>ABSTRACT The article addresses the thought of E.M. Cioran from the perspective of that vital uneasiness known as the sentiment of death. Although the term appears only in his first book, the idea cuts across his entire work given that, for Cioran, human beings intuit themselves as possessed by death at every moment of their lives. When persons are faced with a meaningless reality, dominated by radical and limiting circumstances such as pain and agony, the whole tenor of life changes until it becomes a tragic intuition of life. <![CDATA[HIPIAS MENOR PLATÓN]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622017000100355&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Se aborda el pensamiento de E.M. Cioran desde la perspectiva de un sinsabor vital denominado sentimiento de muerte. El término, aunque aparece solo en su primer escrito, es transversal a toda su obra, puesto que para el autor los seres humanos nos intuimos como posesos de la muerte en cada momento de nuestra existencia. Esto cambia el tono normal de la vida, al poner frente a la persona una realidad carente de sentido y dominada por circunstancias radicales y limitantes como el dolor y la agonía, que culmina en una atmósfera gobernada por la intuición trágica de la vida.<hr/>ABSTRACT The article addresses the thought of E.M. Cioran from the perspective of that vital uneasiness known as the sentiment of death. Although the term appears only in his first book, the idea cuts across his entire work given that, for Cioran, human beings intuit themselves as possessed by death at every moment of their lives. When persons are faced with a meaningless reality, dominated by radical and limiting circumstances such as pain and agony, the whole tenor of life changes until it becomes a tragic intuition of life. <![CDATA[<strong>Lozano-Vásquez, Andrea y Meléndez, Germán, comps.</strong> <em><strong><em>Convertir la vida en arte: una introducción histórica a la filosofía como forma de vida.</em></strong></em> Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, 2016. 389 pp.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622017000100373&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Se aborda el pensamiento de E.M. Cioran desde la perspectiva de un sinsabor vital denominado sentimiento de muerte. El término, aunque aparece solo en su primer escrito, es transversal a toda su obra, puesto que para el autor los seres humanos nos intuimos como posesos de la muerte en cada momento de nuestra existencia. Esto cambia el tono normal de la vida, al poner frente a la persona una realidad carente de sentido y dominada por circunstancias radicales y limitantes como el dolor y la agonía, que culmina en una atmósfera gobernada por la intuición trágica de la vida.<hr/>ABSTRACT The article addresses the thought of E.M. Cioran from the perspective of that vital uneasiness known as the sentiment of death. Although the term appears only in his first book, the idea cuts across his entire work given that, for Cioran, human beings intuit themselves as possessed by death at every moment of their lives. When persons are faced with a meaningless reality, dominated by radical and limiting circumstances such as pain and agony, the whole tenor of life changes until it becomes a tragic intuition of life. <![CDATA[<strong>Garzón Vallejo, Iván.</strong> <em><strong><em>La religión en la razón pública.</em></strong></em> Bogotá; Buenos Aires: Universidad de la Sabana; Editorial Astrea, 2014. 287 pp.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622017000100379&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Se aborda el pensamiento de E.M. Cioran desde la perspectiva de un sinsabor vital denominado sentimiento de muerte. El término, aunque aparece solo en su primer escrito, es transversal a toda su obra, puesto que para el autor los seres humanos nos intuimos como posesos de la muerte en cada momento de nuestra existencia. Esto cambia el tono normal de la vida, al poner frente a la persona una realidad carente de sentido y dominada por circunstancias radicales y limitantes como el dolor y la agonía, que culmina en una atmósfera gobernada por la intuición trágica de la vida.<hr/>ABSTRACT The article addresses the thought of E.M. Cioran from the perspective of that vital uneasiness known as the sentiment of death. Although the term appears only in his first book, the idea cuts across his entire work given that, for Cioran, human beings intuit themselves as possessed by death at every moment of their lives. When persons are faced with a meaningless reality, dominated by radical and limiting circumstances such as pain and agony, the whole tenor of life changes until it becomes a tragic intuition of life. <![CDATA[<strong>Staley, Kent W.</strong> <em><strong><em>An Introduction to the Philosophy of Science.</em></strong></em> Cambridge Introductions to Philosophy. Cambridge: Cambridge University Press, 2014. 297 pp.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622017000100381&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Se aborda el pensamiento de E.M. Cioran desde la perspectiva de un sinsabor vital denominado sentimiento de muerte. El término, aunque aparece solo en su primer escrito, es transversal a toda su obra, puesto que para el autor los seres humanos nos intuimos como posesos de la muerte en cada momento de nuestra existencia. Esto cambia el tono normal de la vida, al poner frente a la persona una realidad carente de sentido y dominada por circunstancias radicales y limitantes como el dolor y la agonía, que culmina en una atmósfera gobernada por la intuición trágica de la vida.<hr/>ABSTRACT The article addresses the thought of E.M. Cioran from the perspective of that vital uneasiness known as the sentiment of death. Although the term appears only in his first book, the idea cuts across his entire work given that, for Cioran, human beings intuit themselves as possessed by death at every moment of their lives. When persons are faced with a meaningless reality, dominated by radical and limiting circumstances such as pain and agony, the whole tenor of life changes until it becomes a tragic intuition of life. <![CDATA[<strong>Ford, Anton; Hornsby, Jennifer and Stoutland, Frederick, eds.</strong> <em><strong><em>Essays on Anscombe's Intention.</em></strong></em> Cambridge, ma: Harvard University Press, 2011. 314 pp.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622017000100385&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Se aborda el pensamiento de E.M. Cioran desde la perspectiva de un sinsabor vital denominado sentimiento de muerte. El término, aunque aparece solo en su primer escrito, es transversal a toda su obra, puesto que para el autor los seres humanos nos intuimos como posesos de la muerte en cada momento de nuestra existencia. Esto cambia el tono normal de la vida, al poner frente a la persona una realidad carente de sentido y dominada por circunstancias radicales y limitantes como el dolor y la agonía, que culmina en una atmósfera gobernada por la intuición trágica de la vida.<hr/>ABSTRACT The article addresses the thought of E.M. Cioran from the perspective of that vital uneasiness known as the sentiment of death. Although the term appears only in his first book, the idea cuts across his entire work given that, for Cioran, human beings intuit themselves as possessed by death at every moment of their lives. When persons are faced with a meaningless reality, dominated by radical and limiting circumstances such as pain and agony, the whole tenor of life changes until it becomes a tragic intuition of life. <![CDATA[<strong>Santamaría, Freddy.</strong> <em><strong><em>Haciendo mundos: el nombrar y la significatividad.</em></strong></em> Bogotá: Siglo del Hombre, 2016. 296 pp.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622017000100394&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Se aborda el pensamiento de E.M. Cioran desde la perspectiva de un sinsabor vital denominado sentimiento de muerte. El término, aunque aparece solo en su primer escrito, es transversal a toda su obra, puesto que para el autor los seres humanos nos intuimos como posesos de la muerte en cada momento de nuestra existencia. Esto cambia el tono normal de la vida, al poner frente a la persona una realidad carente de sentido y dominada por circunstancias radicales y limitantes como el dolor y la agonía, que culmina en una atmósfera gobernada por la intuición trágica de la vida.<hr/>ABSTRACT The article addresses the thought of E.M. Cioran from the perspective of that vital uneasiness known as the sentiment of death. Although the term appears only in his first book, the idea cuts across his entire work given that, for Cioran, human beings intuit themselves as possessed by death at every moment of their lives. When persons are faced with a meaningless reality, dominated by radical and limiting circumstances such as pain and agony, the whole tenor of life changes until it becomes a tragic intuition of life. <![CDATA[<strong>Verano, Leonardo.</strong> "La idea de un tiempo salvaje en Merleau-Ponty." <em>Eidos</em> 24 (2016): 49-67.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622017000100401&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Se aborda el pensamiento de E.M. Cioran desde la perspectiva de un sinsabor vital denominado sentimiento de muerte. El término, aunque aparece solo en su primer escrito, es transversal a toda su obra, puesto que para el autor los seres humanos nos intuimos como posesos de la muerte en cada momento de nuestra existencia. Esto cambia el tono normal de la vida, al poner frente a la persona una realidad carente de sentido y dominada por circunstancias radicales y limitantes como el dolor y la agonía, que culmina en una atmósfera gobernada por la intuición trágica de la vida.<hr/>ABSTRACT The article addresses the thought of E.M. Cioran from the perspective of that vital uneasiness known as the sentiment of death. Although the term appears only in his first book, the idea cuts across his entire work given that, for Cioran, human beings intuit themselves as possessed by death at every moment of their lives. When persons are faced with a meaningless reality, dominated by radical and limiting circumstances such as pain and agony, the whole tenor of life changes until it becomes a tragic intuition of life. <![CDATA[<strong>Barrero, Tomás Andrés.</strong> "Aserción, expresión y acción. Una lectura de J. L. Austin." <em>Dianoia</em> 60.74 (2015): 81-107.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622017000100403&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Se aborda el pensamiento de E.M. Cioran desde la perspectiva de un sinsabor vital denominado sentimiento de muerte. El término, aunque aparece solo en su primer escrito, es transversal a toda su obra, puesto que para el autor los seres humanos nos intuimos como posesos de la muerte en cada momento de nuestra existencia. Esto cambia el tono normal de la vida, al poner frente a la persona una realidad carente de sentido y dominada por circunstancias radicales y limitantes como el dolor y la agonía, que culmina en una atmósfera gobernada por la intuición trágica de la vida.<hr/>ABSTRACT The article addresses the thought of E.M. Cioran from the perspective of that vital uneasiness known as the sentiment of death. Although the term appears only in his first book, the idea cuts across his entire work given that, for Cioran, human beings intuit themselves as possessed by death at every moment of their lives. When persons are faced with a meaningless reality, dominated by radical and limiting circumstances such as pain and agony, the whole tenor of life changes until it becomes a tragic intuition of life. <![CDATA[<strong>Cabrera Rodríguez, José Antonio.</strong> "El trasfondo psicologista en la teoría schopenhaueriana de la percepción." <em>Estudios de Filosofía</em> 52 (2015): 95-110.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622017000100406&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Se aborda el pensamiento de E.M. Cioran desde la perspectiva de un sinsabor vital denominado sentimiento de muerte. El término, aunque aparece solo en su primer escrito, es transversal a toda su obra, puesto que para el autor los seres humanos nos intuimos como posesos de la muerte en cada momento de nuestra existencia. Esto cambia el tono normal de la vida, al poner frente a la persona una realidad carente de sentido y dominada por circunstancias radicales y limitantes como el dolor y la agonía, que culmina en una atmósfera gobernada por la intuición trágica de la vida.<hr/>ABSTRACT The article addresses the thought of E.M. Cioran from the perspective of that vital uneasiness known as the sentiment of death. Although the term appears only in his first book, the idea cuts across his entire work given that, for Cioran, human beings intuit themselves as possessed by death at every moment of their lives. When persons are faced with a meaningless reality, dominated by radical and limiting circumstances such as pain and agony, the whole tenor of life changes until it becomes a tragic intuition of life. <![CDATA[<strong>Respuesta al comentario de David Camilo Téllez Guzmán.</strong> "Berkeley: el papel de Dios en la teoría de la visión." <em>Ideas y Valores</em> 65.161 (2016): 417-419.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622017000100409&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Se aborda el pensamiento de E.M. Cioran desde la perspectiva de un sinsabor vital denominado sentimiento de muerte. El término, aunque aparece solo en su primer escrito, es transversal a toda su obra, puesto que para el autor los seres humanos nos intuimos como posesos de la muerte en cada momento de nuestra existencia. Esto cambia el tono normal de la vida, al poner frente a la persona una realidad carente de sentido y dominada por circunstancias radicales y limitantes como el dolor y la agonía, que culmina en una atmósfera gobernada por la intuición trágica de la vida.<hr/>ABSTRACT The article addresses the thought of E.M. Cioran from the perspective of that vital uneasiness known as the sentiment of death. Although the term appears only in his first book, the idea cuts across his entire work given that, for Cioran, human beings intuit themselves as possessed by death at every moment of their lives. When persons are faced with a meaningless reality, dominated by radical and limiting circumstances such as pain and agony, the whole tenor of life changes until it becomes a tragic intuition of life. <![CDATA[<strong>Respuesta al comentario de Juan Esteban Sarmiento.</strong> "El testimonio de Aristóteles sobre Zenón de Elea como un detractor de 'lo uno'." <em>Ideas y Valores</em> 65.161 (2016): 424-427.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622017000100412&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Se aborda el pensamiento de E.M. Cioran desde la perspectiva de un sinsabor vital denominado sentimiento de muerte. El término, aunque aparece solo en su primer escrito, es transversal a toda su obra, puesto que para el autor los seres humanos nos intuimos como posesos de la muerte en cada momento de nuestra existencia. Esto cambia el tono normal de la vida, al poner frente a la persona una realidad carente de sentido y dominada por circunstancias radicales y limitantes como el dolor y la agonía, que culmina en una atmósfera gobernada por la intuición trágica de la vida.<hr/>ABSTRACT The article addresses the thought of E.M. Cioran from the perspective of that vital uneasiness known as the sentiment of death. Although the term appears only in his first book, the idea cuts across his entire work given that, for Cioran, human beings intuit themselves as possessed by death at every moment of their lives. When persons are faced with a meaningless reality, dominated by radical and limiting circumstances such as pain and agony, the whole tenor of life changes until it becomes a tragic intuition of life.