Scielo RSS <![CDATA[Ideas y Valores]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-006220190004&lang=en vol. 68 num. lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Presentación]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622019000400011&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[EMBODIED MEMORIES AND CREDIBILITY IN WOMEN VICTIMS OF VIOLENCE POSSIBILITIES OF RESIGNIFICATION AND REPARATION]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622019000400020&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Se analiza la relación entre las memorias inscritas en el cuerpo, el trauma y los recursos corporizados subjetivos y colectivos con los que cuentan las mujeres víctimas de violencia para reconstruir y resignificarse como personas dignas de credibilidad y agentes de cambio. Se refieren casos específicos de violencia sexual en Colombia y se expone la importancia de la creación de comunidades de confianza que propicien espaclos para la narración y escucha de los testimonlos de víctimas, la tramitación de conflictos y nuevas vías de afrontamiento, a partir de los recursos que brinda la reinvención de hábitos corporizados en el arte.<hr/>ABSTRACT The article analyzes the relation among memories inscribed in the body, trauma, and the subjective and collective embodied resources available to women victims of violence in order to reconstruct and resignify themselves as persons worthy of credibility and as agents of change. It discusses specific cases of sexual violence in Colombia and the importance of creating communities of trust that foster spaces for narrating and listening to the testimonies of victims, as well as for handling conflicts and exploring new ways of coping, on the basis of the resources provided by the reinvention of habits embodied in art. <![CDATA[THE <em>NEVER AGAIN</em> OF SEXUAL VIOLENCE AGAINST WOMEN - A (MISSED) OPPORTUNITY IN POLITICAL TRANSITIONS]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622019000400039&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Nunca más se refiere al intento de nombrar el horror y la atrocidad, como en el caso de Auschwitz o el "Nunca Más" del informe sobre la desaparición forzada durante la última dictadura en Argentina. Se sostiene que, al ser la violación sexual un acto atroz, la justicia transicional, entendida como la búsqueda de la no repetición de la atrocidad, estaría normativamente comprometida con su no repetición, al igual que lo está con la no repetición de la tortura o de la desaparición forzada.<hr/>ABSTRACT Never again refers to the attempt to name horror and atrocity, as in the case of Auschwitz, or the "Never Again" of the report on forced disappearances during the last dictatorship in Argentina. The article argues that because rape is an atrocious act, transitional justice, aimed at the non-repetition of any atrocity, would be normatively committed to its non-repetition, just as it is committed to the non-repetition of torture or forced disappearance. <![CDATA[GRAMMARS OF LISTENING - PHILOSOPHICAL APPROACHES TO THE CONSTRUCTION OF HISTORICAL MEMORY]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622019000400059&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El artículo aborda la pregunta por la tarea de la memoria histórica en Colombia desde una perspectiva filosófica, concentrada en los retos epistemológicos y éticos derivados de la elaboración e implementación de iniciativas de memoria en contex tos de experiencia traumática. Se busca presentar y analizar estos retos desde las consecuencias conceptuales que los contextos traumáticos le plantean a los procesos de elaboración de memoria y a la práctica de escucha de testimonios provenientes de experiencias traumáticas. Se examinan los modos para comprender, desde la fi losofía, un aspecto de la tarea de la memoria que puede pasar desapercibido, con el propósito de imaginar e identificar cursos de acción y estrategias de escucha más responsables, inclusivas y plurales.<hr/>ABSTRACT The article addresses the task of historical memory in Colombia from a philosophical perspective focused on the epistemological and ethical challenges posed by the design and implementation of memory initiatives in contexts of traumatic experience. It presents and analyzes those challenges on the basis of the conceptual consequences that traumatic contexts have on processes of elaboration of memory and on the prac tice of listening to testimonies arising from traumatic experiences. The study also examines ways to understand philosophically an aspect of memory that might go unnoticed, in order to imagine and identify more responsible, inclusive, and plural courses of action and listening strategies. <![CDATA[MEMORY AS POLITICS AND RESPONSIBILITIES DERIVING FROM THE PAST]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622019000400080&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El artículo reflexiona sobre las políticas de la memoria que deberían desarrollarse en sociedades donde han ocurrido masivas violaciones de derechos humanos, y cuyos procesos se guían por los principios normativos de la justicia transicional. Se analizan primero los conceptos de memoria e historia, y la forma como el Holocausto trans formó sus tareas en el siglo XX; luego se examinan dos modelos de responsabilidad propuestos por Iris Marion Young, y se propone cómo usarlos en la justicia transicional. Finalmente, se explican las tareas de la política de la memoria en estos contextos.<hr/>ABSTRACT The article carries out a reflection on the politics of memory that should be developed in societies where massive human rights violations have occurred and whose pro cesses are being guided by the normative principles of transitional justice. It starts out by analyzing the concepts of memory and history and the manner in which the Holocaust transformed their tasks in the 20th century. Ten it goes on to examine two models of responsibility proposed by Iris Marion Young, and suggests how to use them in transitional justice. Finally, the article explains the tasks of the politics of memory in these contexts. <![CDATA[THE HARM (NOT YET) NARRATED BY THE LAW LAND-THING AND THE REPARATION OF DISPLACED AND DISPOSSESSED PEASANTS]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622019000400105&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El artículo examina las limitaciones de un enfoque de restitución de derechos de pro piedad con resonancias en el derecho civil y su forma de narrar el sujeto propietario y la cosa-bien apropiada, para abordar las experiencias de daño sufridas por campe sinos desplazados y despojados en Colombia. Esa narración reafirma la separación entre personas y cosas, estrecha la potencialidad significativa de las relaciones entre campesino y tierra, y limita el campo interpretativo del daño y la reparación, donde las experiencias de quienes son dañados no son escuchadas.<hr/>ABSTRACT The article examines the limitations of the restitution of property rights approach, with its repercussions for on civil law, and its way of narrating the subject-owner and the thing-good appropriated, in order to address the experiences of harm suffered by displaced and dispossessed peasants in Colombia. Such narration reaffirms the separation between persons and things; reduces the significant potentiality of the relations between peasants and land; and limits the interpretive field of harm and reparation since the experiences of those harmed are not heard. <![CDATA[HER VOICE WILL UNTIE YOUR TONGUEANTIGONE, THE FEMININE AND THE PLEBEIAN]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622019000400128&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El artículo explora la articulación entre lo femenino y lo plebeyo desde una ver sión contemporánea de la tragedia de Antígona. Se muestra primero cómo Hegel y Kierkegaard configuraron una lectura filosófica que presta atención tanto a su dimen sión ético-política, como a su dimensión trágica. Se estudian, luego, las reescrituras que hacen Zambrano y Zizek de la tragedia de Sófocles, y cómo nos permiten pensar lo femenino y lo plebeyo en la filosofía ético-política contemporánea. Finalmente se expone la necesidad de un puente entre ambas figuras.<hr/>ABSTRACT The article explores the articulation between the feminine and the plebeian on the basis of a contemporary version of Antigone. It first discusses the philosophical readings of the tragedy by Hegel and Kierkegaard, which address both its ethical-political and tragic dimensions. It then studies Zambrano's and Zizek's rewritings of Sophocles' tragedy and the manner in which they allow us to think the feminine and the plebeian in contemporary ethical-political philosophy. Finally, it argues in favor of a necessary bridge between the two figures. <![CDATA[THE <em>DASEIN</em> OF PEASANT GIRLS DURING <em>THE VIOLENCE</em> IN COLOMBIA]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622019000400150&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El texto explora, en mujeres mayores de 80 años, la experiencia vivida durante el pe ríodo conocido como La Violencia en Colombia. Se examina el "trauma" que, según la autora, se manifiesta como "rayones", lo que hace difícil traducirlo o interpretarlo, porque solo se percibe a través de la escucha. Se estudia lo que M. Heidegger exploró como "ser-ahí" y "ser-en-el-mundo", esto es, el estar lanzados al mundo en un de terminado contexto donde construimos nuestra subjetividad y aprendemos a vivir, para entenderlo mediante estas experiencias femeninas singulares.<hr/>ABSTRACT The text explores the experience lived during the period known as The Violence in Colombia by women now over 80. It examines the "trauma" that, according to the author, manifests itself in the form of "scratches", thus making it difficult to translate and interpret given that it is only perceptible through listening. The article discusses M. Heidegger's notions of Dasein and being-in-the-world, that is, our thrownness into the world in a specific context in which we construct our subjectivity and learn how to live, in order to understand them through these singular feminine experiences. <![CDATA[HOW CAN RESENTMENT BE TWISTED AROUND? AFFECTS, CONFLICT, AND PRACTICES OF CORPOREAL REINVENTION]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622019000400163&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Partiendo de algunas experiencias del presente, se retoma la interpretación nietzs cheana del resentimiento para explorar la complejidad y ambivalencia del fenómeno e iluminar cuestiones actuales. Así, se vinculan dos tendencias y sus implicaciones: (i) cómo el resentimiento genera la fijación de una identidad amenazadora que lleva a la estigmatización de un otro, a la vez como una forma de rechazo de la contingencia histórica; (ii) y cómo el vínculo del resentimiento con la temporalidad, en particular con un tipo de memoria, produce una incapacidad para asumirla creadoramente. Esta reflexión deja abiertas preguntas sobre cómo los cuerpos afectados por el resen timiento pueden revertirlo y dar lugar a formas más vitales de relación con el mundo.<hr/>ABSTRACT On the basis of selected experiences from the present, the article revisits the Nietzschean interpretation of resentment in order to explore the complexity and ambivalence of the phenomenon and shed light on current issues. To that effect, it connects two tendencies and their implications: (i) the manner in which resentment generates the fixation of a threatening identity that leads to the stigmatization of an other, which, at the same time, involves a rejection of historical contingency; and (ii) the manner in which the link between resentment and temporality, in particular with a type of memory, produces an incapacity to assume it creatively. This reflec tion leaves questions open regarding how bodies affected by resentment can twist it around and give rise to more vital forms of relating to the world. <![CDATA[Campos Salvaterra, Valeria. <em><em>Violen cia y fenomenología. Derrida, entre Husserl y Levinas.</em> Santiago de Chile: Metales Pesados, 2017. 163 pp.</em>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622019000400183&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Partiendo de algunas experiencias del presente, se retoma la interpretación nietzs cheana del resentimiento para explorar la complejidad y ambivalencia del fenómeno e iluminar cuestiones actuales. Así, se vinculan dos tendencias y sus implicaciones: (i) cómo el resentimiento genera la fijación de una identidad amenazadora que lleva a la estigmatización de un otro, a la vez como una forma de rechazo de la contingencia histórica; (ii) y cómo el vínculo del resentimiento con la temporalidad, en particular con un tipo de memoria, produce una incapacidad para asumirla creadoramente. Esta reflexión deja abiertas preguntas sobre cómo los cuerpos afectados por el resen timiento pueden revertirlo y dar lugar a formas más vitales de relación con el mundo.<hr/>ABSTRACT On the basis of selected experiences from the present, the article revisits the Nietzschean interpretation of resentment in order to explore the complexity and ambivalence of the phenomenon and shed light on current issues. To that effect, it connects two tendencies and their implications: (i) the manner in which resentment generates the fixation of a threatening identity that leads to the stigmatization of an other, which, at the same time, involves a rejection of historical contingency; and (ii) the manner in which the link between resentment and temporality, in particular with a type of memory, produces an incapacity to assume it creatively. This reflec tion leaves questions open regarding how bodies affected by resentment can twist it around and give rise to more vital forms of relating to the world. <![CDATA[GAGO, VERÓNICA. LA RAZÓN NEOLIBERAL. ECONOMÍAS BARROCAS Y PRAGMÁTICA POPULAR. Buenos Aires: Tinta Limón, 2014. 32opp.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622019000400190&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Partiendo de algunas experiencias del presente, se retoma la interpretación nietzs cheana del resentimiento para explorar la complejidad y ambivalencia del fenómeno e iluminar cuestiones actuales. Así, se vinculan dos tendencias y sus implicaciones: (i) cómo el resentimiento genera la fijación de una identidad amenazadora que lleva a la estigmatización de un otro, a la vez como una forma de rechazo de la contingencia histórica; (ii) y cómo el vínculo del resentimiento con la temporalidad, en particular con un tipo de memoria, produce una incapacidad para asumirla creadoramente. Esta reflexión deja abiertas preguntas sobre cómo los cuerpos afectados por el resen timiento pueden revertirlo y dar lugar a formas más vitales de relación con el mundo.<hr/>ABSTRACT On the basis of selected experiences from the present, the article revisits the Nietzschean interpretation of resentment in order to explore the complexity and ambivalence of the phenomenon and shed light on current issues. To that effect, it connects two tendencies and their implications: (i) the manner in which resentment generates the fixation of a threatening identity that leads to the stigmatization of an other, which, at the same time, involves a rejection of historical contingency; and (ii) the manner in which the link between resentment and temporality, in particular with a type of memory, produces an incapacity to assume it creatively. This reflec tion leaves questions open regarding how bodies affected by resentment can twist it around and give rise to more vital forms of relating to the world. <![CDATA[Jerade, Miriam. <em><em>Violencia. Una lectura desde la deconstrucción de Jacques Derrida.</em> Santiago de Chile: Metales Pesados, 2018. 211 pp.</em>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622019000400198&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Partiendo de algunas experiencias del presente, se retoma la interpretación nietzs cheana del resentimiento para explorar la complejidad y ambivalencia del fenómeno e iluminar cuestiones actuales. Así, se vinculan dos tendencias y sus implicaciones: (i) cómo el resentimiento genera la fijación de una identidad amenazadora que lleva a la estigmatización de un otro, a la vez como una forma de rechazo de la contingencia histórica; (ii) y cómo el vínculo del resentimiento con la temporalidad, en particular con un tipo de memoria, produce una incapacidad para asumirla creadoramente. Esta reflexión deja abiertas preguntas sobre cómo los cuerpos afectados por el resen timiento pueden revertirlo y dar lugar a formas más vitales de relación con el mundo.<hr/>ABSTRACT On the basis of selected experiences from the present, the article revisits the Nietzschean interpretation of resentment in order to explore the complexity and ambivalence of the phenomenon and shed light on current issues. To that effect, it connects two tendencies and their implications: (i) the manner in which resentment generates the fixation of a threatening identity that leads to the stigmatization of an other, which, at the same time, involves a rejection of historical contingency; and (ii) the manner in which the link between resentment and temporality, in particular with a type of memory, produces an incapacity to assume it creatively. This reflec tion leaves questions open regarding how bodies affected by resentment can twist it around and give rise to more vital forms of relating to the world. <![CDATA[<em>Martínez Ruiz</em>, <em>Rosaura</em>. <em>Eros</em>. <em>Más allá de la pulsión muerte</em>. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México; Siglo XXI, 2018. 169 pp.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622019000400204&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Partiendo de algunas experiencias del presente, se retoma la interpretación nietzs cheana del resentimiento para explorar la complejidad y ambivalencia del fenómeno e iluminar cuestiones actuales. Así, se vinculan dos tendencias y sus implicaciones: (i) cómo el resentimiento genera la fijación de una identidad amenazadora que lleva a la estigmatización de un otro, a la vez como una forma de rechazo de la contingencia histórica; (ii) y cómo el vínculo del resentimiento con la temporalidad, en particular con un tipo de memoria, produce una incapacidad para asumirla creadoramente. Esta reflexión deja abiertas preguntas sobre cómo los cuerpos afectados por el resen timiento pueden revertirlo y dar lugar a formas más vitales de relación con el mundo.<hr/>ABSTRACT On the basis of selected experiences from the present, the article revisits the Nietzschean interpretation of resentment in order to explore the complexity and ambivalence of the phenomenon and shed light on current issues. To that effect, it connects two tendencies and their implications: (i) the manner in which resentment generates the fixation of a threatening identity that leads to the stigmatization of an other, which, at the same time, involves a rejection of historical contingency; and (ii) the manner in which the link between resentment and temporality, in particular with a type of memory, produces an incapacity to assume it creatively. This reflec tion leaves questions open regarding how bodies affected by resentment can twist it around and give rise to more vital forms of relating to the world. <![CDATA[Sánchez Madrid, Nuria. Crítica de la razón mundana. Antropología y po lítica en Kant. Buenos Aires: La Cebra, 2018. 300 pp.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622019000400209&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Partiendo de algunas experiencias del presente, se retoma la interpretación nietzs cheana del resentimiento para explorar la complejidad y ambivalencia del fenómeno e iluminar cuestiones actuales. Así, se vinculan dos tendencias y sus implicaciones: (i) cómo el resentimiento genera la fijación de una identidad amenazadora que lleva a la estigmatización de un otro, a la vez como una forma de rechazo de la contingencia histórica; (ii) y cómo el vínculo del resentimiento con la temporalidad, en particular con un tipo de memoria, produce una incapacidad para asumirla creadoramente. Esta reflexión deja abiertas preguntas sobre cómo los cuerpos afectados por el resen timiento pueden revertirlo y dar lugar a formas más vitales de relación con el mundo.<hr/>ABSTRACT On the basis of selected experiences from the present, the article revisits the Nietzschean interpretation of resentment in order to explore the complexity and ambivalence of the phenomenon and shed light on current issues. To that effect, it connects two tendencies and their implications: (i) the manner in which resentment generates the fixation of a threatening identity that leads to the stigmatization of an other, which, at the same time, involves a rejection of historical contingency; and (ii) the manner in which the link between resentment and temporality, in particular with a type of memory, produces an incapacity to assume it creatively. This reflec tion leaves questions open regarding how bodies affected by resentment can twist it around and give rise to more vital forms of relating to the world. <![CDATA[Segato, Rita Laura. <em>Contra-pedagogías de la crueldad</em>. Buenos Aires: Prometeo Libros, 2018. 142 pp.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622019000400216&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Partiendo de algunas experiencias del presente, se retoma la interpretación nietzs cheana del resentimiento para explorar la complejidad y ambivalencia del fenómeno e iluminar cuestiones actuales. Así, se vinculan dos tendencias y sus implicaciones: (i) cómo el resentimiento genera la fijación de una identidad amenazadora que lleva a la estigmatización de un otro, a la vez como una forma de rechazo de la contingencia histórica; (ii) y cómo el vínculo del resentimiento con la temporalidad, en particular con un tipo de memoria, produce una incapacidad para asumirla creadoramente. Esta reflexión deja abiertas preguntas sobre cómo los cuerpos afectados por el resen timiento pueden revertirlo y dar lugar a formas más vitales de relación con el mundo.<hr/>ABSTRACT On the basis of selected experiences from the present, the article revisits the Nietzschean interpretation of resentment in order to explore the complexity and ambivalence of the phenomenon and shed light on current issues. To that effect, it connects two tendencies and their implications: (i) the manner in which resentment generates the fixation of a threatening identity that leads to the stigmatization of an other, which, at the same time, involves a rejection of historical contingency; and (ii) the manner in which the link between resentment and temporality, in particular with a type of memory, produces an incapacity to assume it creatively. This reflec tion leaves questions open regarding how bodies affected by resentment can twist it around and give rise to more vital forms of relating to the world. <![CDATA[Uribe Alarcón, María Victoria. <em><em>Antropología de la inhumanidad. Un ensayo interpretativo sobre el terror en Colombia.</em> Bogotá: Universidad de los Andes, 2018. 138 pp.</em>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622019000400219&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Partiendo de algunas experiencias del presente, se retoma la interpretación nietzs cheana del resentimiento para explorar la complejidad y ambivalencia del fenómeno e iluminar cuestiones actuales. Así, se vinculan dos tendencias y sus implicaciones: (i) cómo el resentimiento genera la fijación de una identidad amenazadora que lleva a la estigmatización de un otro, a la vez como una forma de rechazo de la contingencia histórica; (ii) y cómo el vínculo del resentimiento con la temporalidad, en particular con un tipo de memoria, produce una incapacidad para asumirla creadoramente. Esta reflexión deja abiertas preguntas sobre cómo los cuerpos afectados por el resen timiento pueden revertirlo y dar lugar a formas más vitales de relación con el mundo.<hr/>ABSTRACT On the basis of selected experiences from the present, the article revisits the Nietzschean interpretation of resentment in order to explore the complexity and ambivalence of the phenomenon and shed light on current issues. To that effect, it connects two tendencies and their implications: (i) the manner in which resentment generates the fixation of a threatening identity that leads to the stigmatization of an other, which, at the same time, involves a rejection of historical contingency; and (ii) the manner in which the link between resentment and temporality, in particular with a type of memory, produces an incapacity to assume it creatively. This reflec tion leaves questions open regarding how bodies affected by resentment can twist it around and give rise to more vital forms of relating to the world. <![CDATA[<em>"</em>MEMORY AND FRAGILITY: ART'S RESISTANCE TO OBLIVION (THREE COLOMBIAN CASES)." THE NEW CENTENNIAL REVIEW 14.1 (2OI4): 71-98.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622019000400222&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Partiendo de algunas experiencias del presente, se retoma la interpretación nietzs cheana del resentimiento para explorar la complejidad y ambivalencia del fenómeno e iluminar cuestiones actuales. Así, se vinculan dos tendencias y sus implicaciones: (i) cómo el resentimiento genera la fijación de una identidad amenazadora que lleva a la estigmatización de un otro, a la vez como una forma de rechazo de la contingencia histórica; (ii) y cómo el vínculo del resentimiento con la temporalidad, en particular con un tipo de memoria, produce una incapacidad para asumirla creadoramente. Esta reflexión deja abiertas preguntas sobre cómo los cuerpos afectados por el resen timiento pueden revertirlo y dar lugar a formas más vitales de relación con el mundo.<hr/>ABSTRACT On the basis of selected experiences from the present, the article revisits the Nietzschean interpretation of resentment in order to explore the complexity and ambivalence of the phenomenon and shed light on current issues. To that effect, it connects two tendencies and their implications: (i) the manner in which resentment generates the fixation of a threatening identity that leads to the stigmatization of an other, which, at the same time, involves a rejection of historical contingency; and (ii) the manner in which the link between resentment and temporality, in particular with a type of memory, produces an incapacity to assume it creatively. This reflec tion leaves questions open regarding how bodies affected by resentment can twist it around and give rise to more vital forms of relating to the world.