Scielo RSS <![CDATA[Ideas y Valores]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-006220200004&lang=en vol. 69 num. lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[The fantastic and its inscription in the Philosophy. On <em>kant's dog. on Borges, Philosophy and the Time, of translation</em>, by David E. Johnson]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622020000400009&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Did Kant Have a Dog? On Kant’s Dog. About <em>El can de Kant. En torno a Borges, la filosofía y el tiempo de la traducción</em>, by David E. Johnson]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622020000400019&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El artículo se propone mostrar cómo, en El can de Kant, la filosofía llega a ser cuestionada por la literatura, y qué tipo de operación crítica o deconstructiva esta última posibilita. Muestra en particular que los problemas de la imaginación y del tiempo en Kant están enfocados a partir de la experiencia de la memoria y de la traducción en Borges. Finalmente, se sugiere que, mientras la imaginación posibilita la conformación de objetos, y por ende la posibilidad de tener a un perro, la literatura abre a otras formas de territorialidad, de relaciones y de asunción del cuerpo (como, por ejemplo, cuando se acaricia un gato).<hr/>Abstract This article aims to show how in Kant’s Dog philosophy can be questioned by literature, and what kind of critical or deconstructive operation the later enables. In particular, it shows that the problem of imagination and time in Kant are focused on the experience of memory and translation in Borges. Finally, the article suggests that while imagination enables the conformation of objects, and therefore the possibility of having a dog, the literature opens to other forms of territorialities, of relationships, and of assumption of the body (for example when petting a cat). <![CDATA[The Unity of Unity and the Diverse or the Fundamental Problem of Criticism. About <em>El can de Kant. En torno a Borges, la filosofía y el tiempo de la traducción</em>, by David E. Johnson]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622020000400027&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El articulo propone una lectura de El can de Kant y del modo como están en juego la filosofía y la literatura a la luz del problema de la relación entre identidad y diferencia, tal como está abordada en el criticismo kantiano. Se concentra en dos modos en los que esa relación y tensión entre identidad y diferencia se expresa y es considerada: (a) la unidad conceptual y la multiplicidad sensible; (b) la identidad del yo y la temporalidad.<hr/>Abstract This article proposes a reading of Kant’s Dog and the way that philosophy and literature are at stake in this book under the light of the problem of the relationship between identity and difference as addressed in Kantian criticism. It focuses on two particular ways that this relationship and tension between identity and difference is expressed and considered in Kant’s Can: a) conceptual unity and sensible multiplicity; b) the identity of the self and temporality. <![CDATA[Sovereignty, Decision and Occasion]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622020000400039&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El artículo aborda el problema de la traducción a partir de los temas del ocasionalismo y de la decisión. Muestra en particular que, en la experiencia de la traducción, la decisión no remite a un sujeto soberano, sino a un sujeto que se pone entre paréntesis. Por esta razón, la traducción es también una teoría critica del sujeto.<hr/>Abstract This article addresses the problem of translation based on the topics of occasionalism and decision. It shows, in particular, that in the experience of translation the decision does not refer to a sovereign subject but to a subject that is placed in parentheses. For this reason, the theory of translation is also a critical theory of the subject. <![CDATA[Counting on the Imagination]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622020000400049&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El artículo muestra la relación estructural entre el testimonio y el juicio estético, y cómo la mentira estructural se implica irreductiblemente como la posibilidad de la verdad. Se explica la necesaria imposibilidad del testimonio como condición de su posibilidad, argumento anticipado por J. L. Borges: “No hay una sola hermosa palabra, con la excepción dudosa de testigo, que no sea una abstracción”. La argumentación se apoya en la teoría husserliana del syncategorema (palabras incompletas cuyo sentido depende del contexto) y en los deícticos (palabras esencialmente ocasionales); asimismo, se toma de I. Kant el papel de la imaginación y los efectos del “como si”.<hr/>Abstract This essay demonstrates the structural relationship between testimony and aesthetic judgment. The implications of this discovery are several, the most important being the relationship between the lie and truth, implicating that lie indicates the irreducible possibility of truth. The essay explains the necessary impossibility of the testimony as a condition of its possibility, an argument anticipated in Jorge Luis Borges’ beautiful phrase, “There is not a single beautiful word, with the dubious exception of witness, that is not an abstraction”. The argument is based on Husserl’s theory of the syncategorem (“incomplete” words whose meaning depends on the context) and on deictic words (“essentially occasional” words); as well, it takes from Kant, the role of the imagination and the effects of the “as if”. <![CDATA[Abadi, Florencia. <em>El sacrificio de Narciso.</em> Buenos Aires: Hecho Atómico Editores, 2018. 91 pp.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622020000400071&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El artículo muestra la relación estructural entre el testimonio y el juicio estético, y cómo la mentira estructural se implica irreductiblemente como la posibilidad de la verdad. Se explica la necesaria imposibilidad del testimonio como condición de su posibilidad, argumento anticipado por J. L. Borges: “No hay una sola hermosa palabra, con la excepción dudosa de testigo, que no sea una abstracción”. La argumentación se apoya en la teoría husserliana del syncategorema (palabras incompletas cuyo sentido depende del contexto) y en los deícticos (palabras esencialmente ocasionales); asimismo, se toma de I. Kant el papel de la imaginación y los efectos del “como si”.<hr/>Abstract This essay demonstrates the structural relationship between testimony and aesthetic judgment. The implications of this discovery are several, the most important being the relationship between the lie and truth, implicating that lie indicates the irreducible possibility of truth. The essay explains the necessary impossibility of the testimony as a condition of its possibility, an argument anticipated in Jorge Luis Borges’ beautiful phrase, “There is not a single beautiful word, with the dubious exception of witness, that is not an abstraction”. The argument is based on Husserl’s theory of the syncategorem (“incomplete” words whose meaning depends on the context) and on deictic words (“essentially occasional” words); as well, it takes from Kant, the role of the imagination and the effects of the “as if”. <![CDATA[Fœssel, Michaël. <em>La noche. Vivir sin testigo.</em> Trad. L. Felipe Alarcón. Santiago de Chile: Metales pesados, 2020. 128 pp.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622020000400075&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El artículo muestra la relación estructural entre el testimonio y el juicio estético, y cómo la mentira estructural se implica irreductiblemente como la posibilidad de la verdad. Se explica la necesaria imposibilidad del testimonio como condición de su posibilidad, argumento anticipado por J. L. Borges: “No hay una sola hermosa palabra, con la excepción dudosa de testigo, que no sea una abstracción”. La argumentación se apoya en la teoría husserliana del syncategorema (palabras incompletas cuyo sentido depende del contexto) y en los deícticos (palabras esencialmente ocasionales); asimismo, se toma de I. Kant el papel de la imaginación y los efectos del “como si”.<hr/>Abstract This essay demonstrates the structural relationship between testimony and aesthetic judgment. The implications of this discovery are several, the most important being the relationship between the lie and truth, implicating that lie indicates the irreducible possibility of truth. The essay explains the necessary impossibility of the testimony as a condition of its possibility, an argument anticipated in Jorge Luis Borges’ beautiful phrase, “There is not a single beautiful word, with the dubious exception of witness, that is not an abstraction”. The argument is based on Husserl’s theory of the syncategorem (“incomplete” words whose meaning depends on the context) and on deictic words (“essentially occasional” words); as well, it takes from Kant, the role of the imagination and the effects of the “as if”. <![CDATA[Peña, Carlos. <em>Por qué importa la filosofía.</em> Santiago de Chile: Taurus, 2018. 220 pp.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622020000400079&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El artículo muestra la relación estructural entre el testimonio y el juicio estético, y cómo la mentira estructural se implica irreductiblemente como la posibilidad de la verdad. Se explica la necesaria imposibilidad del testimonio como condición de su posibilidad, argumento anticipado por J. L. Borges: “No hay una sola hermosa palabra, con la excepción dudosa de testigo, que no sea una abstracción”. La argumentación se apoya en la teoría husserliana del syncategorema (palabras incompletas cuyo sentido depende del contexto) y en los deícticos (palabras esencialmente ocasionales); asimismo, se toma de I. Kant el papel de la imaginación y los efectos del “como si”.<hr/>Abstract This essay demonstrates the structural relationship between testimony and aesthetic judgment. The implications of this discovery are several, the most important being the relationship between the lie and truth, implicating that lie indicates the irreducible possibility of truth. The essay explains the necessary impossibility of the testimony as a condition of its possibility, an argument anticipated in Jorge Luis Borges’ beautiful phrase, “There is not a single beautiful word, with the dubious exception of witness, that is not an abstraction”. The argument is based on Husserl’s theory of the syncategorem (“incomplete” words whose meaning depends on the context) and on deictic words (“essentially occasional” words); as well, it takes from Kant, the role of the imagination and the effects of the “as if”.