Scielo RSS <![CDATA[Revista Latinoamericana de Psicología]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-053420110001&lang=en vol. 43 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342011000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<B>Using the Operant MTS Procedure as a Masking Task for Respondent Acquisition of Stimulus Classes</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342011000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en A functional class refers to a circumstance in which responding is controlled by features of stimuli that are common to all the class members. It is argued that an analysis of substitution of stimulus functions is needed to account for the acquisition of functional classes of different varieties. We examined the acquisition of classes of comparison stimuli presented in a standard matching to sample (MTS) preparation by exposing participants to three tests in which a contextual cue provided the basis for the formation of these classes. In this preparation the equivalence training and test phases served as a masking task that prevented the interference of naming processes or the development of rules describing the commonalities among target class members (comparison stimuli). Most of the participants showed responding with respect to one or more comparison classes even in the absence of specific operant training. Findings suggest that the function shared by a given set of stimuli may be acquired by another stimulus in the absence of operant reinforcement and without the involvement of verbal rules.<hr/>Se habla de adquisición de clases funcionales cuando el comportamiento es controlado por aquellas propiedades de los estímulos que son comunes a todos los miembros de la clase. Un análisis en términos de sustitución de funciones es necesario para explicar la adquisición de varios tipos de clases funcionales. En este estudio se examinó la adquisición de clases de estímulos comparadores en un entrenamiento estándar de igualación a la muestra, mediante la inclusión de un estímulo contextual diferente para cada clase de comparadores. Las fases de entrenamiento y pruebas de equivalencia sirvieron como una tarea de enmascaramiento para prevenir la interferencia de respuestas verbales con respecto a las relaciones entre el estímulo contextual y los comparadores durante el entrenamiento. Hubo respuestas respecto a una o más clases de comparadores para la mayoría de los participantes. Los hallazgos indican que la función compartida por los miembros de una clase puede ser adquirida por un estímulo arbitrario en ausencia de refuerzo y de respuestas verbales. <![CDATA[<B>Early intervention of the reading and the writing in children with learning disabilities</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342011000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo de este estudio es analizar los efectos de un programa de intervención psicoeducativa del lenguaje escrito en edades tempranas en sujetos con riesgo de presentar dificultades de aprendizaje. La finalidad de dicho programa es priorizar y sistematizar la lectoescritura y fomentar sistemáticamente el conocimiento fonológico, el desarrollo fonológico, semántico y morfosintáctico en el currículo escolar. La muestra está formada por 56 alumnos de habla castellana, pertenecientes a zonas socioculturales medias y con riesgo de dificultades de aprendizaje, es decir sujetos sin discapacidades físicas, psíquicas y/o sensoriales y con un rendimiento académico, lenguaje oral, lenguaje escrito y razonamiento matemático bajo (inferior al percentil 25) en edades tempranas. El diseño es longitudinal de medidas repetidas, con cuatro fases de evaluación y tres de intervención, dos variables de estudio (RL, RE) y dos grupos de sujetos (GI, GNI). Los sujetos son evaluados desde que comienzan el 3er curso de Educación Infantil (cinco años) hasta que terminan el 2o curso de Educación Primaria (siete años). Los resultados obtenidos indican mejores puntuaciones en lectura y en escritura a lo largo de todas las evaluaciones y un avance significativamente.<hr/>The goal of this study is to analyze the effects of the implementation of a program of psycho-educational intervention of reading and writing in early ages in children with risk of learning disabilities. The program emphasized psycholinguistic development and gave priority to reading and writing activities in the school curriculum. The sample consisted of 56 children, of Spanish language, from a middle socio-cultural area, with average intelligence and at risk of learning disabilities. That is individuals without physical, psychological or sensory handicaps and with a low academic achievement, oral and written language, and low mathematical reasoning (lower than the percentile 25) in the early ages. The design is longitudinal of repeated measures, with four phases of evaluation and three of intervention, two variables of study (R, W) and two groups of participants (IG, NIG). The children are evaluated since they begin Preschool (five years) until they finish 2nd course of Primary Education (seven years). The results indicate better scores in reading and writing throughout all the evaluations and a significantly greater advance in the IG. These results suggest the long term effectiveness of the early, systematic and planned intervention of written mayor en el GI. Estos resultados demuestran la eficacia a largo plazo de la intervención temprana, sistemática y planificada del lenguaje escrito a través de componentes psicolingüísticos en sujetos con riesgo de dificultades de aprendizaje. <![CDATA[<B>A Study on the Envy Nomological Network in Children and Adolescents</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342011000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en La envidia es una parte esencial de la condición humana que posibilita el correcto desarrollo del niño. El presente trabajo explora la red nomológica de la envidia en relación con la sintomatología depresiva, la ansiedad y la ira. La muestra estuvo constituida por 210 sujetos (43.8% varones) con edades comprendidas entre 10 y 14 años. Los centros educativos y las aulas fueron seleccionados al azar. En este estudio ex post facto se llevaron a cabo correlaciones de Pearson entre las medidas evaluadas, así como comparaciones de medias entre sujetos que presentaban envidia o no; por otro lado, se realizó un análisis factorial exploratorio para examinar la red nomológica de la envidia, y un análisis de regresión múltiple para conocer la relación entre ésta y el resto de emociones evaluadas. Los resultados mostraron que el entramado de relaciones entre la envidia y otras emociones está condicionado por la edad y el sexo de los sujetos. La envidia mostró una clara relación con la ira, especialmente con su vertiente rasgo, y fue esta emoción la que en mayor medida predijo cada una de sus dimensiones. La dimensión de la envidia, deseo por lo ajeno, se asoció con un mayor desajuste emocional. A pesar de la interconexión de la envidia con las restantes emociones, ésta emerge como una emoción independiente y diferenciada de las restantes. La escasez de trabajos sobre este tema en población infantil sugiere la necesidad de un mayor número de estudios.<hr/>Envy is an essential ingredient of human nature, which facilitates a proper development of children. This study analyzes the envy nomological network in relation to depression, anxiety and anger. 210 subjects aged 10 to 14 (43.8% males) took part in the study. The schools were randomly selected from a database and so were the classrooms. Different Pearson's correlations and comparisons of means between envious and nonenvious subjects were carried out in this ex post facto study. Moreover, an exploratory factor analysis and a multiple regression analysis were used to examine the envy nomological network and to check the relationship between envy and several emotions assessed. Results have shown that the envy nomological network depends on both, children's age and sex. Envy was mainly related to trait anger, which predicts every envy dimension. The dimension called "Wish for other's belongings" was the one related with a higher number of emotional disorders. Despite the link between envy and the other emotions, it constitutes an independent construct, different from the others. More studies are needed given the lack of works on this topic. <![CDATA[<B>University academic failure prevention by peer tutoring</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342011000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en El propósito de esta investigación fue determinar el impacto de un programa de tutoría entre iguales para prevenir el fracaso académico en la Universidad de Granada. La muestra estuvo compuesta por alumnado de nuevo ingreso de las titulaciones de Ingeniería de Caminos, Canales y Puertos, Licenciatura de Farmacia, Licenciatura en Economía e Ingeniería Química (N = 100). Tras elaborar y seleccionar los instrumentos necesarios que recopilaran la información demográfica y académica pertinente en la muestra seleccionada, y de asignar aleatoriamente al alumnado a la condición experimental o control, la intervención consistió en una serie de sesiones de tutoría altamente estructuradas, por parte de alumnado de últimos cursos y doctorado previamente entrenados para ello. Los resultados procedentes de los análisis paramétricos y no paramétricos realizados muestran diferencias estadísticamente significativas en estrategias de aprendizaje en el grupo experimental, y tamaño del efecto favorable al grupo experimental en la calificación media por crédito matriculado, tasa de rendimiento y tasa de éxito al finalizar la intervención, así como en el cómputo total del curso académico, incluida la tasa abandono. Esta intervención consiguió incrementar el rendimiento académico de los participantes y mejorar la calidad de sus procesos de aprendizaje, contribuyendo a mejorar la eficacia, eficiencia y utilidad de la Educación Superior en las titulaciones intervenidas.<hr/>This research sought to determine the impact of a peertutoring program on diminishing or preventing academic failure at the University of Granada, with a sample of first year students drawn from Engineering, Pharmacy, Economics and Chemical Engineering (N = 100). After selecting and constructing the necessary instruments to gather all demographic and academic relevant information from the sample, and assigning randomly the students to either the experimental or control group, the intervention consisted of a series of tutoring sessions highly structured with freshman students delivered by last year students and doctorate students previously trained to act as tutors. The data obtained from parametric and non-parametric tests shows statistically significant differences in favour of the experimental group on such variables as learning strategies, as well as size effects on average score by grade points average, performance rate and success rate at the end of the intervention, and at the end of the academic year, including also better dropout rate. Therefore, this intervention has contributed to increase student's performance and their learning processes, as well as to improve the efficacy, efficiency and utility of those Higher Education's careers intervened. <![CDATA[<B>Sexual guilt in youngsters: the influence of attitudes and sexual experience</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342011000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en La culpabilidad sexual es un factor determinante de la conducta sexual. El objetivo del presente estudio fue analizar la culpabilidad sexual en una muestra de 594 jóvenes salvadoreños con edades comprendidas entre 14 y 18 años, seleccionados mediante un procedimiento no aleatorio, con el propósito de determinar la influencia que sobre la misma tienen una serie de variables sociodemográficas y de actitudes hacia la sexualidad. Los participantes contestaron el Inventario de Culpabilidad Sexual Revisado de Mosher, la Escala de Opinión Sexual, la Escala Hurlbert de Fantasías Sexuales y el Inventario de Actitudes Negativas hacia la Masturbación. Los resultados del análisis de regresión múltiple mostraron que la culpabilidad sexual está determinada, entre otros factores, por las actitudes hacia las fantasías sexuales, la erotofilia, las actitudes negativas hacia la masturbación y por la experiencia sexual en este orden, siendo más importantes las variables actitudinales que las sociodemográficas. Los resultados de estudios como éste sirven para analizar el papel de la culpabilidad sexual en la sexualidad humana y desarrollar futuros programas de educación sexual para adolescentes.<hr/>Sex guilt is a determinant of sexual behavior. The goal of the present study was to analyze sex guilt in a Salvadorian sample of 594 young with ages ranging from 14 to 18 years, selected through a non-random process, in order to assess the influence of socio-demographic and sexual attitudinal variables on it. Participants filled in the Revised Mosher Guilt Inventory, the Sexual Opinion Survey, the Hurlbert Index of Sexual Fantasy, and the Negative Attitudes toward Masturbation Inventory. Results of multiple regression analysis suggested that sex guilt is determined, among other things, by attitudes towards sexual fantasy, erotophilia, negative attitudes toward masturbation, and sexual experience, in this order, being the attitudinal variables more important than the socio-demographic variables. Results of studies like this are useful to analyze the role of sex guilt in human sexuality and to develop sexual education programs for adolescents. <![CDATA[<B>Psychosocial variables related to sexual debut in adolescents in Spain</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342011000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo de esta investigación es analizar las variables sociodemográficas y psicosociales que median en el debut sexual de los adolescentes en España. Participaron 2.153 adolescentes residentes en España, entre 14 y 19 años de edad, y de distinto origen cultural. De ellos, el 67.7% eran autóctonos españoles y el 32.3% inmigrantes latinoamericanos. El 19.2% de los participantes no había tenido contacto sexual, el 47.3% lo había tenido sin penetración y el 33.5% restante manifestó haber tenido relaciones sexuales con penetración. Se llevó a cabo una regresión logística multinomial para comparar a los adolescentes de los tres grupos, a través de la cual se concluye que las relaciones sexuales sin penetración pueden ser predichas por las actitudes positivas hacia el preservativo y que las relaciones sexuales con penetración pueden serlo por la adaptación personal, la adaptación escolar y las actitudes positivas hacia el preservativo. Posteriormente, a través de un análisis de regresión logística binaria, se obtuvo que los adolescentes latinoamericanos, las mujeres, los que están más adaptados en el ámbito personal y los que presentan menos autoeficacia en el uso del preservativo tienen más probabilidades de tener relaciones sexuales con penetración. En la discusión se resalta la importancia de la edad de inicio en las relaciones sexuales como factor clave para la emisión de conductas sexuales de riesgo.<hr/>The aim of this study was to analyze variables that are related to sexual debut in adolescents in Spain. Participants were 2.153 adolescents who lived in Spain. Ages ranged from 14 to 19 years old. Of them, 67.7% were native Spanish and 32.3% were Latin American immigrants. 19.2% of adolescents had never had any sexual contact; 47.3% had had sexual activities without penetration and 33.5% reported sexual intercourse experience. A multinomial logistic regression analysis was performed to compare these three groups of adolescents. According to that analysis, positive attitudes towards condom use predicted sexual activities without penetration. Likewise, personal and scholar adaptation and positive attitudes towards condom use predicted sexual intercourse experience. Subsequently, a binomial logistic regression analysis was performed. This analysis showed that Latin American adolescents, females, those adolescents who were more adapted in the personal area as well as those who had less self-efficacy towards condom use, had a higher likelihood of having had sexual intercourse experience. In the discussion section, relevance of age at first sexual intercourse as a key factor for sexual risk behaviour engagement is highlighted. <![CDATA[<B>Scientific production in latin american psychology</B>: <B>an analysis of research in different countries</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342011000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en La producción de ciencia es uno de los factores críticos de desarrollo para los países. Tradicionalmente, en Latinoamérica, los indicadores de desarrollo de la ciencia en términos de publicaciones e impacto se encuentran más alejados de los estándares de países con mayor desarrollo científico y tecnológico. Se evaluaron estos indicadores en general y específicamente en Psicología, mediante un análisis de la productividad latinoamericana de artículos científicos entre 1996 y 2008 en las bases SCOPUS y Web of Science de Thomson Reuters. Se identificaron las macrotendencias que han guiado el desarrollo de la Ciencia y Psicología en países e instituciones así como el impacto de las publicaciones. Los resultados sugieren que Brasil, México, Argentina, Chile y Colombia tienen los mejores indicadores en términos de producción e impacto, tanto en ciencia como en Psicología. Chile, Argentina y Brasil son los países más productivos por millón de habitantes.<hr/>Science production is one of the critical factors for country development. In Latin America, science development indicators in terms of publications and impact are traditionally far from the standards in countries with further scientific and technological development. These indicators, both in general and in Psychology, were evaluated in this study, through an analysis of Latin- American productivity of scientific articles between 1996 and 2008 in Scopus and Web of Science databases. Macro-trends that guided the development of science and Psychology in countries and institutions were identified, as the scientific impact of the publications. Results suggest that Brazil, Mexico, Argentina, Chile and Colombia have the best indicators in terms of production and impact, both in science and Psychology. Chile, Argentina and Brazil are the most productive countries per million inhabitants. <![CDATA[<B>Biofeedback treatment in chronically constipated patients with dyssynergic defecation</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342011000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en The aim of this study was to evaluate the effects of electromyographic biofeedback training in chronically constipated patients with dyssynergic defecation. With this purpose, ten patients (4 males, 6 females) with dyssynergic defecation unresponsive to dietary corrections and fibre supplements were selected and enclosed in the study on the basis of fulfilled the Rome III criteria for this functional gastrointestinal disorder. The study was carried out following a series of defined phases: clinical and psychophysiological assessment prior to the treatment (4 weeks), EMG-biofeedback treatment (8 sessions, two per week) and follow-up (4 weeks) one month later. In all phases, four clinical variables were assessed through selfmonitoring (frequency of defecations per week, sensation of incomplete evacuation, difficulty evacuation level, and perianal pain at defecation); moreover, psychophysiological measures were obtained through electromyography (EMG) of the external anal sphincter. Results show significant improvements in psychophysiological measures (EMGactivity during straining to defecate and anismus index), as well as in clinical variables. Biofeedback's benefits were maintained at the follow-up period.<hr/>El objetivo de este estudio fue evaluar los efectos del entrenamiento en biofeedback-EMG en pacientes con estreñimiento crónico debido a defecación disinérgica. Con este propósito, 10 pacientes (4 varones, 6 mujeres) con defecación disinérgica que no respondían a correcciones dietéticas y suplementos de fibra, fueron seleccionados e incluidos en el estudio sobre la base de cumplir los criterios Roma III para el diagnóstico de este trastorno funcional gastrointestinal. El estudio se llevó a cabo a lo largo de una serie de fases definidas: evaluación psicofisiológica y clínica previa al tratamiento (4 semanas), tratamiento por medio de biofeedback-EMG (8 sesiones, a razón de dos sesiones semanales) y seguimiento (4 semanas) un mes más tarde. En todas las fases, cuatro variables clínicas fueron evaluadas a través de autorregistro (frecuencia de defecaciones semanales, sensación de evacuación incompleta, nivel de dificultad de la evacuación y dolor perianal en la defecación); además, se obtuvieron medidas psicofisiológicas a través de electromiografía (EMG) del esfínter anal externo. Los resultados muestran mejoras significativas en las medidas psicofisiológicas (actividad-EMG durante el esfuerzo para defecar e índice de anismus), así como en las variables clínicas. Los beneficios del biofeedback se mantuvieron en el período de seguimiento. <![CDATA[<B>Comparison of personality profiles in individuals with public safety crimes, minor crime and crime-free</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342011000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo de éste estudio fue comparar el perfil psicológico de tres grupos de individuos, dos de ellos recluidos en una penitenciaría por cometer alguna acción criminal tipificada en el código penal como Delito contra la seguridad pública (Grupo A), y Delitos menores (Grupo B), y el tercer grupo (C) conformado por Personas sin comisión de delitos y libres. Se evaluaron 450 hombres, con edades entre 18 y 50 años, a través de un diseño transaccional no experimental de corte comparativo. Se aplicó el cuestionario Minimult de Kincannon (1968) para la medición de ocho perfiles psicológicos (Histeria, Depresión, Paranoia, Esquizofrenia, Psicastenia, Desviación psicopática, Hipocondriasis e Hipomanía). Los datos se analizaron con el modelo MANOVA para discriminar los distintos grupos a partir de las variables medidas. Los resultados fueron consistentes con las investigaciones previas y sugieren la presencia de rasgos psicopatológicos entre quienes cometieron delitos más violentos.<hr/>This study was aimed to compare the psychological profile of three groups of individuals, two of whom were held at a prison for committing a criminal act under the penal code criminalized as a Crime against public safety (Group A), and Misdemeanors (Group B ), and the third group (C) consisting of Persons without committing crimes and free. We evaluated 450 men, aged between 18 and 50, through a transaction designed non experimental comparison. The questionnaire was applied Minimult of Kincannon (1968) for the measurement of eight psychological profiles (Hysteria, Depression, Paranoia, Schizophrenia, Psychasthenia, psychopathic deviation, Hypochondriasis and Hypomania). The data were analyzed using MANOVA model to discriminate between different groups of measured variables. The results were consistent with previous research and suggest the presence of psychopathological features among those who committed more violent crimes. <![CDATA[<B>Concurrent Validity of the Mexican Version of the Perceived Social Support from Family and Friend Scales (PSS-Fa & PSS-Fr)</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342011000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente estudio tuvo como objetivo probar las cualidades psicométricas de las escalas PSS-Fa y PSS-Fr (Procidano & Heller, 1983), obteniendo su validez concurrente. El estudio se llevó a cabo en estudiantes mexicanos de nivel universitario con edades de 18 a 31 años. Se calcularon las correlaciones de las escalas de interés con otras variables teóricamente vinculadas al Apoyo Social Percibido como Estrés Percibido (PSS), Optimismo (LOT-R O), Pesimismo (LOT-R P), Estilos de Apego (RQ), Satisfacción en la Vida (SWLS), Número de la red de Apoyo y Satisfacción con la red de apoyo (SSQ6-N y SSQ6-S), Afecto Positivo y Negativo (PANAS-AP y AN), y Deseabilidad Social como variable de control (MC-SDS). También se realizaron comparaciones entre los extremos alto y bajo en apoyo social, y se encontraron diferencias significativas en algunas de las variables criterio. Se concluye que las escalas cuentan con evidencia empírica de su adecuada validez convergente y divergente y su poder discriminante para medir el apoyo social percibido.<hr/>The study aimed to test the psychometric qualities of PSS-Fa and PSS-Fr scales (Procidano & Heller, 1983), and their concurrent validity. The sample consisted of college Mexican students ranging from 18 to 31 years of age. In order to determine the concurrent validity, the scales were correlated with other psychological measures theoretically related to the construct of Perceived Social Support, such as Perceived Stress (PSS), Optimism (LOT-R O), Pessimism (LOT-R P), Attachment Styles (RQ), Life Satisfaction (SWLS), Number and Social Supporters Satisfaction (SSQ6-N & SSQ6-S), Positive and Negative Affect (PANAS-PA & NA), and Social Desirability (MCSDS) as a control variable. Finally, extreme (high and low) groups for perceived social support from family and friends were compared in each of the criteria variables and several significant differences were found. Both scales, PSS-Fa & PSS-Fr, were found to have adequate convergent and divergent validity and discriminant power to measure perceived social support. <![CDATA[<B>Validation of the Spanish version of the Motivations of Marathoners Scales (MOMS)</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342011000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en A pesar de la cantidad creciente de personas que en España organizan sus vidas para prepararse y participar en maratones, llevando para ello un estilo de vida sacrificado digno de elogio, no existen estudios en español sobre los motivos que las llevan a hacerlo. En el presente trabajo instrumental, nos planteamos como objetivo validar, al idioma y población española, las Motivations of Marathoners Scales (MOMS). Para ello, realizamos dos estudios independientes. El objetivo del primero, fue presentar datos psicométricos preliminares (muestra piloto de 174 maratonianos). Expuesto el proceso de traducción, adaptación y validez de contenido de los ítems, se efectuó su análisis estadístico, exploración de la estructura dimensional y análisis de la fiabilidad del instrumento. El objetivo del segundo estudio (muestra de 975 maratonianos), fue analizar con procedimientos confirmatorios la estructura interna del instrumento. La versión en español de las MOMS mostró niveles aceptables de consistencia interna, estabilidad temporal y correlaciones entre las escalas, lo que confirmó la validez de constructo. Se obtuvieron diferencias de género y edad. Estos hallazgos apoyan el uso de la versión en español de las MOMS para evaluar las diferencias individuales en las motivaciones para correr.<hr/>Despite the growing number of people in Spain who organize their lives to prepare and participate in marathons, being compelled to make many sacrifices, there are no specific studies in Spanish on the reasons that lead them to do so. The purpose of this instrumental paper was to validate in Spanish language and with a Spanish population the Motivations of Marathoners Scales (MOMS). To this end, we conducted two independent studies. The aim of the first was to present the first preliminary psychometric data (pilot sample of 174 marathon runners). Once completed the process of translation, adaptation and content validity of items, we conducted statistical analyses to explore the dimensional structure and determine the reliability of the instrument. The aim of the second study (sample of 975 marathon runners), was to analyze the internal structure of the instrument with confirmatory procedures. The Spanish version of the MOMS showed acceptable levels of internal consistency, temporal stability, and correlations between the subscales, confirming the construct validity. We observed differences based on gender and age. These findings support the use of the Spanish version of the MOMS to assess individual differences in motivation to run. <![CDATA[<B>Informal leadership assessment in sports teams</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342011000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Los estudios de liderazgo deportivo están focalizados, mayoritariamente, en el liderazgo formal del entrenador en el que el Modelo Multidimensional del Liderazgo de Chelladurai es la referencia fundamental. Sin embargo, otro tipo de liderazgo, el informal, puede ser observado en los equipos deportivos: el que ejercen algunos deportistas entre sus compañeros de equipo. Sin embargo, en este caso, la investigación no está tan avanzada como en el caso del entrenador, tanto en el aspecto teórico como en la evaluación. Para superar las limitaciones de estudios previos sobre liderazgo informal, el objetivo de la presente investigación ha sido la construcción de una escala de evaluación del liderazgo ejercido por deportistas, la cual fue diseñada a partir de una muestra de 407 jugadores de fútbol españoles, de categorías senior, que evaluaran las características de los líderes de equipos deportivos sobre un total de 54 ítems. Se realizaron análisis factoriales exploratorios y confirmatorios, así como análisis de fiabilidad y evaluación de la consistencia interna de los factores. Los resultados ofrecieron una escala de 30 ítems, agrupados en 5 factores, que fueron denominados empatía, orientación a la tarea, influencia en la toma de decisiones, valores deportivos y apoyo social. Se obtuvieron índices de ajuste satisfactorios para el modelo, para la fiabilidad de los ítems y para el análisis de consistencia interna de los factores. Se realizó un análisis factorial de segundo orden, con el resultado de que la orientación a la tarea se posiciona separada de los otros cuatro factores primarios, que se agrupan en un factor de orientación social.<hr/>Studies into sport leadership are focused, mostly, in the formal leadership of the coach, in which Chelladurai's Multidimensional Model of Leadership is the principal theoretical reference. However, another kind of informal leadership can be observed in sport teams: peer leadership. Research on peer leadership is not as advanced as research on the formal leadership of the coach, neither in theoretical terms nor in the assessment. To overcome the shortcomings presented in previous investigations about informal leadership, the aim of the present research has been the development of a scale for the evaluation of the peer leadership in sport teams, which was designed asking a sample of 407 senior Spanish football players to evaluate the characteristics of sport leaders over a total of 54 indicators. Exploratory and confirmatory factor analyses were developed, also reliability analysis and evaluation of the internal consistency of factors. The results offered a 30 indicators scale, grouped into five factors denominated: empathy, task orientation, influence in decision-making, sport values and social support. Satisfactory fit indexes have been obtained for the model, for the reliability of items and for the internal consistency of factors. A secondrange exploratory factor analysis was performed, with the result that task orientation is positioned separated from the other four primary factors, which are grouped into one social orientation factor. <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342011000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<B>Software for Computing the Tetrachoric Correlation Coefficient</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342011000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Tetrachoric correlation is a special case of analysis of the statistical covariation between two variables measured on a dichotomous scale, but assuming an underlying bivariate normal distribution. Computation of tetrachoric correlation is not straightforward and is usually not available in standard statistical packages. This paper introduces ViSta-Tetrachor, a plug-in for the statistical package ViSta that computes the tetrachoric correlation using an approximation that has shown to be both accurate and simpler to compute than the original algorithm. Additionally, ViSta-Tetrachor provides point and interval estimates for this statistic. Such feature is very uncommonly found in standard statistical packages. ViSta-Tetrachor also allows for computing tetrachoric correlation matrices that can subsequently be analyzed with the ViSta's Factor Analysis module. A brief description of the software is presented with several worked examples.<hr/>Despite the growing number of people in Spain who organize their lives to prepare and participate in marathons, being compelled to make many sacrifices, there are no specific studies in Spanish on the reasons that lead them to do so. The purpose of this instrumental paper was to validate in Spanish language and with a Spanish population the Motivations of Marathoners Scales (MOMS). To this end, we conducted two independent studies. The aim of the first was to present the first preliminary psychometric data (pilot sample of 174 marathon runners). Once completed the process of translation, adaptation and content validity of items, we conducted statistical analyses to explore the dimensional structure and determine the reliability of the instrument. The aim of the second study (sample of 975 marathon runners), was to analyze the internal structure of the instrument with confirmatory procedures. The Spanish version of the MOMS showed acceptable levels of internal consistency, temporal stability, and correlations between the subscales, confirming the construct validity. We observed differences based on gender and age. These findings support the use of the Spanish version of the MOMS to assess individual differences in motivation to run. <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342011000100016&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342011000100017&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> </channel> </rss> <!--transformed by PHP 05:04:43 28-04-2024-->