Scielo RSS <![CDATA[Revista Latinoamericana de Psicología]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-053420120003&lang=pt vol. 44 num. 3 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<b>The Flynn effect in Brazil</b>: <b>Examining generational changes in the Draw-a-Person and in the Raven's Coloured Progressive Matrices</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342012000300001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Studies have shown an increase in intelligence test scores across decades - the "Flynn effect". Nevertheless, the fact that this effect has not been consistently observed when different sources of cognitive ability are used is one of the main topics of discussion. Thus, the present research aimed to shed some light on this issue. Two studies using different cognitive ability measures were designed in order to control for potential measure effects. Children were Brazilian, aged between 6-12 years. The first study had the Draw-a-Person test as a measure of intelligence; 294 children were assessed during 1980 decade, whilst 203 were assessed during the 2000 decade. The second study used the Raven's Coloured Progressive Matrices. A total of 562 children were assessed during 1990 decade, and 243 in 2000 decade. Results showed no significant generation effects regardless of the measure used. Educational and social aspects are considered in order to explain these results.<hr/>Diferentes estudios han mostrado un aumento en las puntuaciones de los tests de inteligencia a lo largo de las últimas décadas - el "efecto Flynn". Sin embargo, el hecho de que este efecto no se haya observado consistentemente cuando las fuentes de habilidad cognitiva son utilizadas, hace que éste sea uno de los principales temas de discusión. Por tanto, la presente investigación tuvo como objetivo arrojar algo de luz sobre esta cuestión. Dos estudios que utilizaron diferentes medidas de habilidad cognitiva fueron diseñados con el fin de controlar los efectos de medición potencial. En el estudio participaron niños brasileños con edades comprendidas entre 6-12 años. El primer estudio tenía la prueba Dibujo de la figura humana como medida de la inteligencia; 294 niños fueron evaluados durante la década de 1980, mientras que 203 fueron evaluados durante la década del 2000. El segundo estudio utilizo las matrices de colores progresivas de Raven. Un total de 562 niños fueron evaluados durante la década de 1990, y 243 en la década del 2000. Los resultados no mostraron efectos significativos de generación, independientemente de la medida utilizada. Los aspectos educativos y sociales son considerados para explicar estos resultados. <![CDATA[<b>Comprehending a metaphor does not require sensory-motor simulations of the base domain</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342012000300002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Existe evidencia de que las personas empleamos metáforas conceptuales (MCs) para interpretar expresiones metafóricas (EMs), aunque los datos disponibles con respecto a si la comprensión de éstas EMs requiere simulaciones sensorio-motoras de los dominios base de esas MCs es escasa y equívoca. Se llevó a cabo un experimento para determinar si dichas simulaciones sensorio-motoras son necesarias o enriquecen al menos la comprensión de EMs. Videntes y no videntes de nacimiento parafrasearon EMs novedosas derivadas de la MC ver-comprender. El nivel de comprensión alcanzado fue evaluado por jueces independientes. Los no videntes de nacimiento mostraron una muy buena comprensión de estas EMs y su rendimiento en esta tarea no fue inferior a la de los videntes. Se concluye que las simulaciones sensorio-motoras no son necesarias ni enriquecen la comprensión de EMs y que las MCs amodales resultan suficientes para la tarea. Se discuten las implicaciones de los resultados obtenidos para el enfoque corporeizado de la teoría de metáfora conceptual de Lakoff y Johnson.<hr/>There is evidence for the idea that people employ conceptual metaphors (CMs) to interpret metaphorical expressions (MEs), although the available data regarding the thesis that comprehending MEs requires sensory-motor simulations of the base domains of such CMs is scarce and ambiguous. An experiment was carried out to determine whether such sensory-motor simulations are necessary or at least enrich the comprehension of MEs. Sighted and congenitally blind subjects paraphrased novel MEs derived from the seeing-understanding CM. The congenitally blind showed very good comprehension of these MEs, and their performance on this task was not inferior compared to the sighted. It is concluded that sensory-motor simulations are not necessary nor do they enrich the comprehension of MEs, and that amodal CMs are enough for this task. Implications of the obtained results for the embodied view of Lakoff and Johnson's conceptual metaphor theory are discussed. <![CDATA[<b>Executive function and use of semantic strategies in children</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342012000300003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo de este trabajo es analizar el uso de estrategias semánticas en población infantil y el efecto del funcionamiento ejecutivo sobre la frecuencia de uso de estas estrategias. Se trabajó con una muestra de 185 niños escolarizados de escuelas de gestión privada divididos en 4 grupos en función del curso. Los niños realizaron 4 ensayos de aprendizaje analizándose la cantidad de estrategias utilizadas a lo largo de los ensayos así como las diferencias de ensayo a ensayo. Además, se utilizaron diferentes tareas e índices de evaluación de la función ejecutiva. En primer lugar, los resultados muestran que, en la medida que se incrementa el nivel de escolaridad, los niños tienden a implementar un número mayor de estrategias semánticas en tareas de aprendizaje y recuerdo. En segundo lugar, se realizó un análisis discriminado por curso de las curvas de aprendizaje de las estrategias semánticas. Se encontró que, cuando se controlan las variables de funcionamiento ejecutivo, sólo se obtiene un efecto significativo para el factor ensayos, y desaparece la significación estadística tanto en la adquisición y uso de estrategias entre los ensayos en los distintos cursos, como en las diferencias en el total de estrategias empleadas entre los cursos. De este modo, los resultados indican que el funcionamiento ejecutivo puede jugar un rol de importancia en el uso de estrategias de codificación de información en niños.<hr/>The aim of this study is to analyze the use of semantic strategies on child population as well as the effect of executive function on frequency use of these strategies. A sample of 185 schooled children in private schools divided in 4 groups according to the level participated in this study. Children performed 4 learning attempts, so the quantity of used strategies along assays as well as differences from assay to assay were analyzed. Moreover, different tasks and assessment indexes about executive function were used. First, results showed that as the school level increases children tend to apply a major number of semantic strategies in learning and memory tasks. Secondly, a discriminate analysis by course of the learning curves of semantic strategies was carried out. It was possible to find that when the executive function' variable is controlled, what is obtained is a significant effect for the assay factor, and the statistic significance disappears on both acquisition and used of strategies between assays in different courses, and on differences in all the strategies used between courses. As a matter of fact, results indicate that executive function can play a roll of importance in use of strategies of coding information in children. <![CDATA[<b>Predicting student's reasons to be disciplined in physical education classes</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342012000300004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo de este trabajo ha sido determinar si las estrategias disciplinadas empleadas por el docente en el aula influyen en el clima motivacional y las orientaciones disposicionales y éstas, a su vez, influyen en las razones de los alumnos para ser disciplinados. La muestra estuvo compuesta por 1126 estudiantes de educación física. Para la recolección de los datos se utilizaron las escalas SSDS, LAPOPECQ, POSQ y RDS. Los resultados mostraron que las estrategias basadas en razones de responsabilidad e intrínsecas del docente para mantener la disciplina se relacionaban con la percepción de un clima motivacional a la tarea y con la disposición del discente a la tarea. Ambos predijeron las razones identificadas e intrínsecas del estudiante para ser disciplinado. Futuros estudios deberán corroborar los resultados encontrados desde un punto de vista experimental con el objeto de comprender de forma más precisa los mecanismos que permitan disminuir los comportamientos indisciplinados en las aulas.<hr/>The aim of this study was to determine relationships between the discipline strategies used by teachers in the classroom: perception of motivational climate, and goal orientations as well as the student's reasons have influence on them to be disciplined. A sample of 1126 physical education students participated in the study. They completed the SSDS, LAPOPECQ, POSQ and CPIDEF to measure these variables. Results showed that the intrinsic and responsibility strategies used by teachers to maintain discipline, were positively related with the perception of a task-involving motivational climate and task orientation. Task-involving motivational climate and goal orientation, predicted the intrinsic and indentified reasons of students to be disciplined. Future research should corroborate the results found in experimental designs to understand the process which uphold undisciplined behaviours in school. <![CDATA[<b>Academic Self-attributions</b>: <b>Gender and Grade Differences in students of Secondary Education</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342012000300005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El análisis de las autoatribuciones académicas constituye un aspecto esencial del componente afectivo y emocional de la motivación escolar en estudiantes de educación secundaria obligatoria (ESO). El objetivo de este estudio fue analizar, mediante un diseño transversal, las diferencias de género y curso y el papel predictivo de estas variables en las atribuciones causales académicas de los alumnos medidas a través de las escalas generales de la Sydney Attribution Scale (SAS). El cuestionario fue administrado a 2.022 estudiantes (51.08% chicos) de 1º a 4º de ESO. El rango de edad fue de 12 a 16 años (M = 13.81; DT = 1.35). Los resultados derivados de los análisis de varianza y de los tamaños del efecto (índice d) revelaron que los chicos atribuyeron sus éxitos significativamente más a su capacidad, mientras las chicas los atribuyeron significativamente más al esfuerzo. Respecto a las atribuciones de fracaso escolar, los resultados indicaron que los chicos los atribuyeron significativamente más a la falta de esfuerzo que las chicas. Asimismo, se hallaron diferencias de curso académico en la mayoría de las atribuciones causales analizadas. Los análisis de regresión logística indicaron que el género y el curso fueron predictores significativos de las atribuciones causales académicas, aunque los resultados variaron para cada una de las escalas de la SAS. Los resultados son discutidos en relación a la necesidad de diseñar programas de intervención que tengan en cuenta las variables sexo y curso académico.<hr/>The analysis of academic self-attributions is an essential aspect of the affective and emotional component of the school motivation in students of compulsory secondary education. The aim of this study was to analyze, using a cross-sectional design, gender and grade differences and the predictive role of these variables on academic causal attributions of students measured by the general scales of the Sydney Attribution Scale (SAS). The questionnaire was administered to 2.022 students (51.08% boys) from grades 7 to 10. The range of age was from 12 to 16 year-olds (M = 13.81; SD = 1.35). Results derived from analysis of variance and effect sizes (d index) revealed that boys attributed their success significantly more to its capacity, whereas girls attributed to the effort. Regarding the attributions of academic failure, the results indicated that boys attributed significantly more to the lack of effort than girls. Additionally, grade level differences were found between for the most of the causal attributions examined. Logistic regression analyses indicated that gender and grade were significant predictors of academic causal attributions, although these results varied for each of the SAS scales. The results are discussed in relation to the need to design intervention programs that take into account the sex and grade level. <![CDATA[<b>Elementary school teachers' ratings of Attention Deficit Hyperactivity Disorder behaviors</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342012000300006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El propósito del estudio fue averiguar la relación entre el sexo, edad y nivel socioeconómico de maestros de primaria, así como del grado de primaria en el que enseñaban, el tipo de escuela en la que trabajaban y el tamaño del grupo que atendían, sobre la frecuencia con la que consideraban apropiado que un niño "normal" emita las conductas características del Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad (TDAH). Maestros de primaria (N = 691) señalaron la frecuencia con la que es apropiado que un niño "normal" emita en el salón de clases cada una de las 18 conductas características del TDAH. Se encontró que los maestros hombres mayores de 42 años, de nivel socioeconómico bajo, de 1º y 2º, que tenían más de 38 estudiantes en de escuelas públicas tendieron a considerar normal la emisión frecuente de las conductas del TDAH en el salón de clases, en mayor grado que sus contrapartes. Se concluyó que la tendencia de un maestro de primaria a asignar a un niño la etiqueta de TDAH dependerá de sus características sociodemográficas y de ciertas variables situacionales.<hr/>The purpose of the study was to determine the influence of sex, age and socioeconomic status of elementary school teachers, as well as the school grade and group size they taught and the kind of school (private or public) in which they worked on their judgments about the "normal" frequency of emission of attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) behaviors by their students during class hours. Teachers (N = 691) rated the frequency which a "normal" student emitted each of the 18 ADHD characteristic behaviors during class hours. Results showed that men, teachers older than 42 years, of low socioeconomic status, teaching first and second grade, which had more than 38 students in public schools considered normal the frequent emission of the behaviors during class hours in a greater degree than their counterparts. It was concluded that the socio-demographic characteristics of elementary school teachers as well as some situational variables affect their tendency to label a student with ADHD. <![CDATA[<b>Re-examined drivers</b>: <b>Significant deterioration on knowledge of drivers over time</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342012000300007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Dos mil cinco conductores, 1204 hombres y 801 mujeres, una muestra representativa de la población española de conductores, fueron nuevamente examinados utilizando un cuestionario que reproducía fielmente un examen de conducir realizado por la Dirección General de Tráfico (DGT). Las preguntas fueron clasificadas en "muy importantes", "importantes" y "poco importantes". El 96.5 % de los conductores, suspendió el examen. Los resultados eran tanto peores cuanto más tiempo había transcurrido desde la obtención del permiso de conducir. Esto era independiente de la importancia de las preguntas, de la mayor o menor frecuencia de conducción y afectaba por igual a hombres y mujeres. Las mujeres obtienen mejores puntuaciones en señalización mientras que los hombres son mejores en las preguntas de seguridad vial. Los resultados también demostraban que los conductores profesionales y los de mayor nivel educativo sufren un menor deterioro. Tales resultados nos llevan a considerar la relación que estos datos puedan tener en los niveles de accidentalidad y la conveniencia de establecer pautas para la actualización del conocimiento de los conductores. Finalmente, se discute la relevancia que el examen que se utiliza para obtener el permiso de conducir tiene como indicador o predictor de una futura conducción segura.<hr/>Two thousand and five drivers, 1204 men and 801 women, a representative sample of the Spanish drivers, were re-examined using a questionnaire that faithfully reproduced a driving test conducted by the Directorate General of Traffic (DGT). Items were classified as "very important", "important" and "unimportant." 96.5% of drivers did not pass the test. The results were much worse the more time had elapsed since obtaining the driving license. These results were independent of the importance of the items, the greater or lesser frequency of driving and applied equally to men and women. Women perform better signalling while men are better at questions of road safety. Results also showed that the loss of knowledge was lower in those drivers who had higher education training and professional drivers. The results lead us to consider the relationship that these data may have on levels of accidents and the desirability of establishing guidelines for updating the knowledge of the drivers. Finally, the relevance of the test used to obtain a driver's license as an indicator or predictor of safe driving is discussed. <![CDATA[<b>Emotional intelligence, well-being and academic achievement in preadolescents</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342012000300008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo principal de este estudio es el análisis de la relación entre la inteligencia emocional y el bienestar personal y su posible predicción del rendimiento académico. Los participantes fueron 166 estudiantes de último ciclo de primaria de entre 9 y 12 años. Para evaluar la inteligencia emocional, se empleó el Trait Meta-Mood Scale (TMMS-24) de Salovey y colaboradores (1995), para el bienestar personal se ha aplicado la Escala Eudemon y el Ítem General de Felicidad (Fierro, 2006) y para el rendimiento académico se registraron distintas variables, donde la principal fue la nota media. Los resultados mostraron la existencia de correlaciones significativas entre bienestar e inteligencia emocional, así como entre rendimiento académico y bienestar, no así entre inteligencia emocional y rendimiento académico. Además, el análisis de regresión múltiple muestra una recta de regresión donde el único predictor para nota media es el bienestar. Estos resultados indican relación entre bienestar e inteligencia emocional y la importancia de estos constructos psicológicos para el logro académico.<hr/>The aim of this study is to analyse the relationship between emotional intelligence and well-being, and how they might influence academic achievement in preadolescents. The subjects were 166 students of the second cycle of primary school, between 9 and 12 years of age. The Trait Meta-Mood Scale (TMMS-24) (Salovey et al. 1995) was used to evaluate emotional intelligence, in the same way the Escala Eudemon and a General Item of Happiness (Fierro, 2006) were used to evaluate well-being. Average grades were considered to register academic achievement. The results showed significant correlations between emotional intelligence and well-being and between academic achievement and well-being, but not between emotional intelligence and academic achievement. A lineal multiple regression analysis was done and showed that the only variable predicting grades were well-being. These results indicate a relation between well-being and emotional intelligence and the importance of these psychological variables for academic achievement. <![CDATA[<b>Human values of colombian people. </b><b>Evidence for the functionalist theory of values</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342012000300009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The objective of this research work has been to get to know the axiological orientation of Colombians, and gather empirical evidence regarding the suitability of the functionalist theory of values in Colombia, testing its content and structure hypothesis and the psychometric properties of its measurement (Basic Values Questionnaire BVQ). The BVQ evaluates sexuality, success, social support, knowledge, emotion, power, affection, religiosity, health, pleasure, prestige, obedience, personal stability, belonging, beauty, tradition, survival, and maturity. Two hundred and thirty people participated (112 men and 118 women) whose average age was 28.7 years old, from 50 cities and towns of Colombia. They answered the BVQ and demographic questions. The results gave support to the content hypothesis (six valorative sub-functions: excitement, promotion, existence, suprapersonal, interactive and normative) and to structure (the values represented in two dimensions: orientation type and motivation type). Verifying previous research, it was found that Colombians presented a value orientation which was more social than personal, and more idealistic (humanist) than materialistic. The main values were success, maturity and affection. The least important were power, tradition, beauty and emotion. In conclusion, there is an initial evidence of the suitability about the functionalist theory of values in this culture, although it is advisable to conduct new studies, even thinking in an emic measurement of the values in this country.<hr/>El objetivo de esta investigación ha sido conocer la orientación axiológica de los colombianos, y reunir evidencias empíricas con respecto a la adecuación de la teoría funcionalista de los valores en Colombia, comprobando sus hipótesis de contenido y estructura y las propiedades psicométricas de su medida (el Cuestionario de Valores Básicos, CVB). El CVB evalúa sexualidad, éxito, apoyo social, conocimiento, emoción, poder, afectividad, religiosidad, salud, placer, prestigio, obediencia, estabilidad personal, pertenencia, belleza, tradición, supervivencia y madurez. Participaron 230 personas (112 varones y 118 mujeres) con edad promedio de 28.7 años, provenientes de 50 ciudades y pueblos de Colombia. Contestaron el CVB y preguntas demográficas. Los resultados respaldan las hipótesis de contenido (seis subfunciones valorativas: experimentación, realización, existencia, suprapersonal, interactiva y normativa) y estructura (los valores representados en dos dimensiones: tipo de orientación y tipo de motivador). Corroborando investigaciones anteriores, se encontró que los colombianos presentan una orientación valorativa más social que personal, y más idealista (humanista) que materialista. Los principales valores fueron éxito, madurez y afectividad. Los menos importantes fueron poder, tradición, belleza y emoción. En conclusión, existen evidencias iniciales de la adecuación de la teoría funcionalista de los valores en dicha cultura, aunque se recomienda realizar nuevos estudios, incluso pensando en una medida emic de los valores en este país. <![CDATA[<b>Essentialist discourse about race in Colombia and social implications</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342012000300010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El esencialismo psicológico es la teoría lega sobre las comunalidades entre los miembros de un mismo grupo que entiende las características superficiales de las personas como una expresión de su naturaleza subyacente. Es también una herramienta discursiva de carácter ideológico, que puede ser usada de múltiples maneras en diferentes contextos, gracias a su amplio dominio. Este estudio se propuso examinar el uso de argumentos esencialistas en el discurso sobre los Negros en Colombia. Para la identificación de los contenidos latentes en los procesos de categorización social de Afrocolombianos, se realizó un análisis de contenido el cual sugiere que la aproximación esencialista a la comprensión de los grupos raciales/étnicos puede, de hecho, tener implicaciones sobre las relaciones intergrupales. Los hallazgos se discuten a la luz de la literatura en el área.<hr/>Psychological essentialism is a lay theory about the communalities between members of the same social category which understands surface characteristics of members as an expression of their underlying nature. It can be seen as a rhetorical tool of ideological nature that can be used in different ways in different contexts thanks to its wide domain. The aim of this study was to examine the use of essentialist arguments in the discourse about Black people in Colombia. The identification of latent contents embedded in the social categorization process of Afro-colombian people was performed through a content-analysis suggesting that indeed, an essentialist approach to racial/ethnic groups may prove to have important implications for intergroup relationships. Findings are discussed on the basis of available literature in this topic. <![CDATA[<b>Scale to assess quality of neighbourhood ECAVE</b>: <b>design and preliminary analyses of its psychometric properties</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342012000300011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo se describe el proceso de elaboración del ECAVE, un cuestionario cuyo objetivo es evaluar la calidad del vecindario para las familias y sus integrantes, a partir de la información aportada por equipos de profesionales de los Servicios Sociales (psicólogos, trabajadores sociales y educadores sociales) que trabajen en la zona a evaluar. Asimismo, en el artículo se presentan los análisis preliminares sobre las propiedades psicométricas de este instrumento de evaluación. Los resultados obtenidos ofrecen evidencias de la fiabilidad y validez de la prueba, así como de su potencialidad para examinar, de manera sistemática, algunas de las principales características de los vecindarios que pueden incidir en el funcionamiento de las familias que en ellos residen y en el desarrollo psicológico de sus miembros. En el anexo final del artículo se ofrece el ECAVE, así como una entrevista semiestructurada para ser utilizada con los equipos de profesionales de los Servicios Sociales y que permite recoger la información necesaria para completar el cuestionario.<hr/>In this article the design of a scale to assess quality of neighbourhood (with information given by teams of psychologists, social workers and social educators from Social Services) for families and individuals is presented. Preliminary analyses about psychometric properties are discussed. Results obtained indicate some evidences for the reliability and the validity of the scale, and its potential for examining, in a systematic way, some relevant dimensions of neighbourhoods for family functioning and individual psychological adjustment. Both the questionnaire and a semi-structured interview (for collecting the data with the teams of practitioners from Social Services) are included at the end of the article. <![CDATA[<b>Development of an attribution scale on low-income consumers</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342012000300012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Las investigaciones sobre los consumidores de bajos ingresos (CBI) se han centrado en sus conductas y sólo excepcionalmente en las atribuciones de otros grupos de la sociedad acerca de estos consumidores. A pesar de las implicaciones que los rasgos atribuidos a estos sectores de la población puedan tener para modificar su condición, las investigaciones se han realizado en contextos donde este sector es minoritario y con muestras de escasa influencia política o económica. En este trabajo se presenta el desarrollo de un instrumento para medir las atribuciones acerca de los CBI en una muestra políticamente relevante y su análisis psicométrico correspondiente. Se realizó un estudio de campo y se aplicó la escala a una muestra piloto elegida de manera intencional de 204 estudiantes de posgrado, elegidos intencionalmente según ocuparan posiciones de gerencia media en organizaciones que estuviesen llevando a cabo iniciativas de negocio dirigidas a CBI. La muestra final estuvo constituida por 370 estudiantes con las mismas características de los seleccionados para la prueba piloto. El análisis psicométrico revela una alta consistencia interna de la versión final del instrumento (Alfa= 0,89) y una solución factorial compuesta por dos dimensiones: sociabilidad y emprendimiento que fueron atribuidos en forma moderada a los CBI. Adicionalmente, se encontraron correlaciones significativas entre la edad y la dimensión sociabilidad de las atribuciones acerca de los CBI, entre el sexo y la dimensión emprendimiento, y entre las creencias individuales acerca de las causas de la pobreza y ambas dimensiones de las atribuciones acerca de los CBI.<hr/>Research on low-income consumers (LIC) has focused on their behaviors, and only exceptionally on what other social groups attribute to those consumers. Notwithstanding the implications which attributed features may have for changing the conditions of such consumers, research has been made in contexts where LICs are minority and with samples composed of subjects with low politic or economic influence. This article presents the development of scale for measuring attributions about LICs using a politically relevant sample. We conducted a field study and applied the scale to a pilot sample of 204 graduated students, occupying middle management positions in organizations that were working on business initiatives aimed at LICs. The final sample consisted of 370 graduated students, with the same characteristics of those chosen for the pilot sample. Psychometric analysis revealed high internal consistency of the final version of the instrument (alpha = 0.89) and a factor solution comprising two dimensions: sociability and entrepreneurship moderately attributed to LICs. Additionally, significant correlations were found between age and sociability, between sex and entrepreneurship, and between individual beliefs about the causes of poverty and both dimensions of attributions about LICs. <![CDATA[<b>Validation of the BASR relaxation technique for the control of craving, anxiety and stress in an experimental nicotine withdrawal set</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342012000300013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Anxiety, craving and stress are associated with a higher risk of recurrence and a success reduction of smoking cessation programs. Relaxation techniques are one of the resources that psychology can bring to bear on these programs. The Brief Automated Suggestive Relaxation technique (BASR) is presented. Its design carries with it the idea of creating a brief and self-applied procedure which allows one to obtain results from the outset with minimum effort by both patient and therapist. This technique is confirmed within the multi-component program for smoking cessation as a confrontation resource for symptoms of anxiety/craving/stress deriving from quit smoking and nicotine Withdrawal Syndrome, its possible effectiveness was studied. There were 45 participants and all were smokers (average age of 43.91, 55.6% women), randomly divided in two groups: BASR condition (15 minutes relaxation session) or control condition (15 minutes rest session). Two standardized tests were used for the evaluation, the Anxiety-State scale (STAI-S) and the Differential Stress Inventory of Adjectives for the Study of Moods (IDDA-EA). An analogical qualification Scale of Smoking Desire was also used. In agreement with findings, a positive effect and the efficacy of the technique employed for the control of craving, anxiety and stress in smokers was corroborated.<hr/>La ansiedad, el craving y el estrés se asocian con un mayor riesgo de recurrencia y a una reducción del éxito de los programas para dejar de fumar. Las técnicas de relajación son uno de los recursos que la psicología puede aportar a estos programas. Presentamos la técnica de Relajación Breve Sugestiva Automatizada (RBSA), diseñada con la idea de crear un procedimiento breve y auto-aplicado que permita obtener resultados inmediatos y con un mínimo esfuerzo tanto del paciente como del terapeuta. Esta técnica se integra en un programa multicomponente para dejar de fumar como un recurso para la confrontación de los síntomas de ansiedad/craving/estrés que se derivan de dejar de fumar y del Síndrome de Abstinencia de la nicotina. Se estudió su posible eficacia. Participaron 45 fumadores (edad promedio de 43.91, 55,6% mujeres), divididos aleatoriamente en dos grupos: condición RBSA (sesión de 15 minutos de relajación) o condición de control (15 minutos de reposo). Se utilizaron dos pruebas estandarizadas para la evaluación, la escala de Ansiedad-Estado (STAI-S) y la escala de Estrés del Inventario de Diferencial de Adjetivos para el Estudio de Estados de Ánimo (IDDA-EA). También se empleó una escala analógica para la evaluación del Deseo de fumar. De acuerdo con los resultados se constató un efecto positivo y la eficacia de la técnica empleada para el control del craving, la ansiedad y el estrés en fumadores. <![CDATA[<b>Internationality Index of iberoamerican Psychology journals contained in Journal Citation Reports (2011)</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342012000300014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La inclusión de las revistas científicas al mundialmente reconocido Institute for Scientific Information (ISI) (actualmente Thomson Reuters) y en concreto, en el Journal Citation Reports (JCR) ha despertado el interés sobre las circunstancias dinámicas de la actividad investigadora de las revistas iberoamericanas de psicología. Lo anterior ha derivado en la reestructuración en los criterios formales de las revistas científicas de cara a las evaluaciones en función de alcanzar características de calidad. Por lo tanto, el objetivo de esta investigación es medir el Índice de Internacionalidad de las 19 revistas iberoamericanas de psicología incluidas en el Journal Citation Reports de 2011. Los resultados muestran una creciente internacionalización de los miembros de comités editoriales, así como de la diversidad de artículos de autores de distintos países en cada revista, incluso en colaboración. Finalmente, las revistas han adquirido progresivamente diversas estrategias de divulgación, así como mayor pluralidad en el uso de distintos idiomas de publicación, aunque se destaca el inglés como lenguaje común científico.<hr/>The inclusion of scientific journals to the world widerecognized Institute for Scientific Information (ISI) (Thomson Reuters currently) and specifically in the Journal Citation Reports (JCR) has attracted interest on the dynamic circumstances regarding research activities described in iberoamerican psychology journals. Such interest has led to structural changes in the formal criteria of the evaluation processes of scientific journals which are aimed at achieving high-quality standards. Therefore, the aim of this research is to measure the Internationality Index of the 19 iberoamerican psychology journals included in Journal Citation Reports 2011. Results show an increasing diversity that the scores in the internationality index point to a growing diversity of the editorial board and a greater diversity of articles by authors from different countries in each journal, even in collaboration. Finally, journals have been progressively acquired more diverse diffusion strategies and languages of publication, highlighting English as the common discursive form of science. <![CDATA[<b>Méndez, L. (2011). </b><b><i>Prácticum de Psicología. La formación de profesionales en la enseñanza no presencial.</i></b><b> Madrid</b>: <b>Sanz y Torres, pp. 210</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342012000300015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La inclusión de las revistas científicas al mundialmente reconocido Institute for Scientific Information (ISI) (actualmente Thomson Reuters) y en concreto, en el Journal Citation Reports (JCR) ha despertado el interés sobre las circunstancias dinámicas de la actividad investigadora de las revistas iberoamericanas de psicología. Lo anterior ha derivado en la reestructuración en los criterios formales de las revistas científicas de cara a las evaluaciones en función de alcanzar características de calidad. Por lo tanto, el objetivo de esta investigación es medir el Índice de Internacionalidad de las 19 revistas iberoamericanas de psicología incluidas en el Journal Citation Reports de 2011. Los resultados muestran una creciente internacionalización de los miembros de comités editoriales, así como de la diversidad de artículos de autores de distintos países en cada revista, incluso en colaboración. Finalmente, las revistas han adquirido progresivamente diversas estrategias de divulgación, así como mayor pluralidad en el uso de distintos idiomas de publicación, aunque se destaca el inglés como lenguaje común científico.<hr/>The inclusion of scientific journals to the world widerecognized Institute for Scientific Information (ISI) (Thomson Reuters currently) and specifically in the Journal Citation Reports (JCR) has attracted interest on the dynamic circumstances regarding research activities described in iberoamerican psychology journals. Such interest has led to structural changes in the formal criteria of the evaluation processes of scientific journals which are aimed at achieving high-quality standards. Therefore, the aim of this research is to measure the Internationality Index of the 19 iberoamerican psychology journals included in Journal Citation Reports 2011. Results show an increasing diversity that the scores in the internationality index point to a growing diversity of the editorial board and a greater diversity of articles by authors from different countries in each journal, even in collaboration. Finally, journals have been progressively acquired more diverse diffusion strategies and languages of publication, highlighting English as the common discursive form of science. <![CDATA[<b>Salas, G. y Lizama, E. (2009). </b><b><i>Historia de la psicología en Chile 1889-1981.</i></b><b> La Serena</b>: <b>Universidad de La Serena, pp. 274</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342012000300016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La inclusión de las revistas científicas al mundialmente reconocido Institute for Scientific Information (ISI) (actualmente Thomson Reuters) y en concreto, en el Journal Citation Reports (JCR) ha despertado el interés sobre las circunstancias dinámicas de la actividad investigadora de las revistas iberoamericanas de psicología. Lo anterior ha derivado en la reestructuración en los criterios formales de las revistas científicas de cara a las evaluaciones en función de alcanzar características de calidad. Por lo tanto, el objetivo de esta investigación es medir el Índice de Internacionalidad de las 19 revistas iberoamericanas de psicología incluidas en el Journal Citation Reports de 2011. Los resultados muestran una creciente internacionalización de los miembros de comités editoriales, así como de la diversidad de artículos de autores de distintos países en cada revista, incluso en colaboración. Finalmente, las revistas han adquirido progresivamente diversas estrategias de divulgación, así como mayor pluralidad en el uso de distintos idiomas de publicación, aunque se destaca el inglés como lenguaje común científico.<hr/>The inclusion of scientific journals to the world widerecognized Institute for Scientific Information (ISI) (Thomson Reuters currently) and specifically in the Journal Citation Reports (JCR) has attracted interest on the dynamic circumstances regarding research activities described in iberoamerican psychology journals. Such interest has led to structural changes in the formal criteria of the evaluation processes of scientific journals which are aimed at achieving high-quality standards. Therefore, the aim of this research is to measure the Internationality Index of the 19 iberoamerican psychology journals included in Journal Citation Reports 2011. Results show an increasing diversity that the scores in the internationality index point to a growing diversity of the editorial board and a greater diversity of articles by authors from different countries in each journal, even in collaboration. Finally, journals have been progressively acquired more diverse diffusion strategies and languages of publication, highlighting English as the common discursive form of science. <![CDATA[<b>Gutiérrez Peláez, M. (2012). <i>Confusión de lenguas. Un retorno a Sandor Ferenczi. </i>Mar del Plata, Argentina</b>: <b>Editorial de la Universidad de Mar del Plata</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342012000300017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La inclusión de las revistas científicas al mundialmente reconocido Institute for Scientific Information (ISI) (actualmente Thomson Reuters) y en concreto, en el Journal Citation Reports (JCR) ha despertado el interés sobre las circunstancias dinámicas de la actividad investigadora de las revistas iberoamericanas de psicología. Lo anterior ha derivado en la reestructuración en los criterios formales de las revistas científicas de cara a las evaluaciones en función de alcanzar características de calidad. Por lo tanto, el objetivo de esta investigación es medir el Índice de Internacionalidad de las 19 revistas iberoamericanas de psicología incluidas en el Journal Citation Reports de 2011. Los resultados muestran una creciente internacionalización de los miembros de comités editoriales, así como de la diversidad de artículos de autores de distintos países en cada revista, incluso en colaboración. Finalmente, las revistas han adquirido progresivamente diversas estrategias de divulgación, así como mayor pluralidad en el uso de distintos idiomas de publicación, aunque se destaca el inglés como lenguaje común científico.<hr/>The inclusion of scientific journals to the world widerecognized Institute for Scientific Information (ISI) (Thomson Reuters currently) and specifically in the Journal Citation Reports (JCR) has attracted interest on the dynamic circumstances regarding research activities described in iberoamerican psychology journals. Such interest has led to structural changes in the formal criteria of the evaluation processes of scientific journals which are aimed at achieving high-quality standards. Therefore, the aim of this research is to measure the Internationality Index of the 19 iberoamerican psychology journals included in Journal Citation Reports 2011. Results show an increasing diversity that the scores in the internationality index point to a growing diversity of the editorial board and a greater diversity of articles by authors from different countries in each journal, even in collaboration. Finally, journals have been progressively acquired more diverse diffusion strategies and languages of publication, highlighting English as the common discursive form of science. <![CDATA[<b>Hernández, F. y Rifà, M. (coordinadores) (2011). <i>La investigación autobiográfica y cambio social.</i> Barcelona</b>: <b>Octaedro, pp. 160</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342012000300018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La inclusión de las revistas científicas al mundialmente reconocido Institute for Scientific Information (ISI) (actualmente Thomson Reuters) y en concreto, en el Journal Citation Reports (JCR) ha despertado el interés sobre las circunstancias dinámicas de la actividad investigadora de las revistas iberoamericanas de psicología. Lo anterior ha derivado en la reestructuración en los criterios formales de las revistas científicas de cara a las evaluaciones en función de alcanzar características de calidad. Por lo tanto, el objetivo de esta investigación es medir el Índice de Internacionalidad de las 19 revistas iberoamericanas de psicología incluidas en el Journal Citation Reports de 2011. Los resultados muestran una creciente internacionalización de los miembros de comités editoriales, así como de la diversidad de artículos de autores de distintos países en cada revista, incluso en colaboración. Finalmente, las revistas han adquirido progresivamente diversas estrategias de divulgación, así como mayor pluralidad en el uso de distintos idiomas de publicación, aunque se destaca el inglés como lenguaje común científico.<hr/>The inclusion of scientific journals to the world widerecognized Institute for Scientific Information (ISI) (Thomson Reuters currently) and specifically in the Journal Citation Reports (JCR) has attracted interest on the dynamic circumstances regarding research activities described in iberoamerican psychology journals. Such interest has led to structural changes in the formal criteria of the evaluation processes of scientific journals which are aimed at achieving high-quality standards. Therefore, the aim of this research is to measure the Internationality Index of the 19 iberoamerican psychology journals included in Journal Citation Reports 2011. Results show an increasing diversity that the scores in the internationality index point to a growing diversity of the editorial board and a greater diversity of articles by authors from different countries in each journal, even in collaboration. Finally, journals have been progressively acquired more diverse diffusion strategies and languages of publication, highlighting English as the common discursive form of science. <![CDATA[<b>Giménez Alvira, J.A. (2010). <i>Indómito y Entrañable. El hijo que vino de fuera. </i>Barcelona</b>: <b>Gedisa Editorial, pp. 203</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342012000300019&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La inclusión de las revistas científicas al mundialmente reconocido Institute for Scientific Information (ISI) (actualmente Thomson Reuters) y en concreto, en el Journal Citation Reports (JCR) ha despertado el interés sobre las circunstancias dinámicas de la actividad investigadora de las revistas iberoamericanas de psicología. Lo anterior ha derivado en la reestructuración en los criterios formales de las revistas científicas de cara a las evaluaciones en función de alcanzar características de calidad. Por lo tanto, el objetivo de esta investigación es medir el Índice de Internacionalidad de las 19 revistas iberoamericanas de psicología incluidas en el Journal Citation Reports de 2011. Los resultados muestran una creciente internacionalización de los miembros de comités editoriales, así como de la diversidad de artículos de autores de distintos países en cada revista, incluso en colaboración. Finalmente, las revistas han adquirido progresivamente diversas estrategias de divulgación, así como mayor pluralidad en el uso de distintos idiomas de publicación, aunque se destaca el inglés como lenguaje común científico.<hr/>The inclusion of scientific journals to the world widerecognized Institute for Scientific Information (ISI) (Thomson Reuters currently) and specifically in the Journal Citation Reports (JCR) has attracted interest on the dynamic circumstances regarding research activities described in iberoamerican psychology journals. Such interest has led to structural changes in the formal criteria of the evaluation processes of scientific journals which are aimed at achieving high-quality standards. Therefore, the aim of this research is to measure the Internationality Index of the 19 iberoamerican psychology journals included in Journal Citation Reports 2011. Results show an increasing diversity that the scores in the internationality index point to a growing diversity of the editorial board and a greater diversity of articles by authors from different countries in each journal, even in collaboration. Finally, journals have been progressively acquired more diverse diffusion strategies and languages of publication, highlighting English as the common discursive form of science. <![CDATA[<b>Obituario</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342012000300020&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La inclusión de las revistas científicas al mundialmente reconocido Institute for Scientific Information (ISI) (actualmente Thomson Reuters) y en concreto, en el Journal Citation Reports (JCR) ha despertado el interés sobre las circunstancias dinámicas de la actividad investigadora de las revistas iberoamericanas de psicología. Lo anterior ha derivado en la reestructuración en los criterios formales de las revistas científicas de cara a las evaluaciones en función de alcanzar características de calidad. Por lo tanto, el objetivo de esta investigación es medir el Índice de Internacionalidad de las 19 revistas iberoamericanas de psicología incluidas en el Journal Citation Reports de 2011. Los resultados muestran una creciente internacionalización de los miembros de comités editoriales, así como de la diversidad de artículos de autores de distintos países en cada revista, incluso en colaboración. Finalmente, las revistas han adquirido progresivamente diversas estrategias de divulgación, así como mayor pluralidad en el uso de distintos idiomas de publicación, aunque se destaca el inglés como lenguaje común científico.<hr/>The inclusion of scientific journals to the world widerecognized Institute for Scientific Information (ISI) (Thomson Reuters currently) and specifically in the Journal Citation Reports (JCR) has attracted interest on the dynamic circumstances regarding research activities described in iberoamerican psychology journals. Such interest has led to structural changes in the formal criteria of the evaluation processes of scientific journals which are aimed at achieving high-quality standards. Therefore, the aim of this research is to measure the Internationality Index of the 19 iberoamerican psychology journals included in Journal Citation Reports 2011. Results show an increasing diversity that the scores in the internationality index point to a growing diversity of the editorial board and a greater diversity of articles by authors from different countries in each journal, even in collaboration. Finally, journals have been progressively acquired more diverse diffusion strategies and languages of publication, highlighting English as the common discursive form of science.