Scielo RSS <![CDATA[Revista Latinoamericana de Psicología]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-053420150003&lang=en vol. 47 num. 3 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<b>Lexical information interference in phonemic recognition during a phonological decision task</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342015000300001&lng=en&nrm=iso&tlng=en A partir de estudios con potenciales relacionados a eventos en tareas de decisión fonológica (DF) o léxica (DL), se ha propuesto que el procesamiento auditivo del lenguaje es de tipo serial con interacciones tardías entre los módulos fonológico, sintáctico y semántico. Este trabajo intentó valorar si existía una interferencia entre el procesamiento fonológico y semántico durante la DL y DF de sintagmas nominales utilizando un artículo definido en concordancia con un sustantivo. A fin de examinar esto, se presentaron 180 estímulos auditivos a un grupo de participantes, y se les pidió que realizaran una tarea de DL y una de decisión DF; 60 estímulos utilizaron palabras de la lengua, 60 con una vocal alterada en el sustantivo que generaba una pseudopalabra (PSP1), y 60 con una sílaba traslocada en el sustantivo para generar otro tipo de pseudopalabra (PSP2). Se registraron 10 participantes hispanohablantes adultos sin padecimientos neurológicos ni psiquiátricos. Se encontró que los participantes se equivocaron más al identificar las PSP1 que las PSP2 en la tarea de DL. No se encontraron diferencias en el componente N400 durante DL. En la tarea de DF, se encontró que el N100 incrementó su amplitud ante la presentación de palabras. Estos hallazgos apuntan a que la información léxica interfiere con la fase de procesamiento fonológico y cuestiona el modelo de procesamiento serial del lenguaje.<hr/>Experiments using event-related potentials during phonological decision (PD) and lexical decision (LD) tasks have suggested that auditory language processing occurs in a serial fashion, with late interactions amongst the phonological, syntactic and semantic modules. This paper sought to assess the existence of interference between phonological and semantic processing during LD and PD in nominal phrases, by using a definite article to match a noun. In order to examine this, 180 auditory stimuli were presented to a group of participants, and they were asked to perform a LD and a PD task. Sixty auditory stimuli included a noun that generated a pseudo-word (PSP1), and 60 others included a misplaced syllable within the noun so as to generate another type of pseudo-word (PSP2). Ten adult Spanish speakers without any neurological or psychiatric disorders volunteered to take part in the experiment. Participants were found to make more mistakes when identifying PSP1 than PSP2 during the LD task. There were no significant differences in the N400 component during LD. As for the PD task, it was found that N100 increased in amplitude when words were presented. These findings go to show that lexical information interferes with the phonological processing phase, and questions the serial model of language processing. <![CDATA[<b>Analysis of motivational profiles and their relationship with adaptive behaviours in physical education classes</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342015000300002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Basado en la teoría de la autodeterminación, el objetivo del presente estudio fue analizar los perfiles motivacionales de los estudiantes de educación física (EF) y valorar las posibles relaciones existentes con determinados comportamientos y actitudes hacia las clases de EF. La muestra del estudio estaba formada por 1.690 estudiantes con edades comprendidas entre los 12 y los 16 años, pertenecientes a diferentes centros de enseñanza secundaria de la comunidad autónoma de Extremadura. Los resultados destacaron la existencia de 4 perfiles motivacionales: baja calidad, baja cantidad, alta cantidad y alta calidad. Además, el análisis de los datos indicó que los alumnos de sexo femenino, de menor edad y que practicaban actividad física extraescolar presentaban perfiles más autodeterminados que el resto. Por último, se comprobó que a medida que los perfiles motivacionales son más autodeterminados se producen consecuencias más adaptativas, como la importancia concedida a la EF, el disfrute y el desarrollo de comportamientos positivos, ocurriendo a la inversa en el caso del aburrimiento. Como conclusión, el estudio destaca la importancia que adquieren los procesos motivacionales desarrollados por los alumnos para explicar la aparición de determinadas consecuencias durante las clases de EF.<hr/>Based on the Self-Determination Theory, this study sought to analyse motivational profiles of Physical Education (PE) students, as well as to assess the relationship with several behaviours and attitudes toward PE classes. The sample consisted of 1,690 pupils aged 12 to 16, from different secondary schools of the Region of Extremadura. The results highlight the existence of four motivational profiles: Low Quality, Low Quantity, High Quantity, and High Quality. Moreover, data analysis showed that younger female individuals who practiced extracurricular physical activity had more self-determined profiles than the rest of participants. Lastly, it was demonstrated that the more self-determined motivational profiles are produced as a result of being more adaptive, such as to the importance of PE, enjoyment, and development of positive behaviours. Contrarily, boredom has an inverse process. As a conclusion, the study emphasised the importance of the motivational processes developed by pupils to explain several outcomes during PE classes. <![CDATA[<b>Social identity and adjustment processes of child victims of political violence in Colombia</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342015000300003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se analiza el proceso de adaptación psicológica y sociocultural de niños en situación de desplazamiento forzado, identificando los factores que favorecen y obstaculizan su adaptación, así como la incidencia de su identidad social en este proceso, visto a la luz de la teoría de la aculturación de Berry (1997) y la teoría de la identidad social de Tajfel y Turner (1987). Este estudio cualitativo es un análisis secundario asumido desde la perspectiva de descripción densa (Geertz, 2000). Se recopilaron un total de 26 entrevistas, realizadas a niñas, niños y padres en situación de desplazamiento forzado, docentes, estudiantes y padres de una comunidad escolar con alta recepción de población desplazada. En el procesamiento de la información se utilizó la técnica de análisis de contenido. Los resultados sugieren que el apoyo emocional contribuye a la adaptación de la población desplazada debido, sobre todo, a que promueve el sentido psicológico de comunidad. Por otro lado, se muestra la importancia del papel de la escuela en el logro de procesos de inclusión y estrategias de integración que pueden promover el bienestar de la población infantil víctima de violencia política.<hr/>An analysis is made on the process of psychological and sociocultural adaptation of children in situations of forced displacement. This includes identifying the factors promoting and preventing adaptation, and the impact of their social identity in this process, from the perspective of Berry's (1997) theory of acculturation and the theory of social identity by Tajfel and Turner (1987). This qualitative study is a secondary analysis undertaken from the perspective of thick description (Geertz, 2000). A total of 26 interviews were conducted, with the interviewees being children and parents in situations of forced displacement, as well as teachers, students and parents of a school community with high reception of displaced population. The content analysis technique was used in the processing of information. The results suggest that emotional support contributes to adaptation, mainly because it promotes the psychological sense of community. On the other hand, the important role of the school in achieving processes of inclusion and integration strategies is shown, as it that can promote the well-being of child victims of political violence. <![CDATA[<b>Psychological profile of professional handball players and differences between specific positions</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342015000300004&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este estudio se pretende determinar las características psicológicas para el rendimiento deportivo de los jugadores de balonmano de alto nivel y establecer si existen diferencias entre el perfil psicológico de estos jugadores en función del puesto táctico ocupado. La muestra estuvo compuesta por 80 jugadores profesionales de balonmano, con una edad media de 24.83 (±5.21) años. Respecto al puesto de juego, el 30% jugaban de extremo, el 25% de lateral, el 16.3% de central, el 18.7% de pivote y el 10% de portero. Para la evaluación del perfil psicológico se utilizaron las escalas del Cuestionario de Características Psicológicas relacionadas con el Rendimiento Deportivo (CPRD) de Gimeno y Buceta (2010). Los resultados indican que el puesto específico de portero es el que mayor puntuación tiene en todas las características psicológicas evaluadas, es decir, tiene un perfil psicológico para el rendimiento deportivo mejor que el resto de los jugadores, y que los que juegan de extremo obtienen las peores puntuaciones en este perfil. Las diferencias en el perfil psicológico de los jugadores profesionales de balonmano en función del puesto táctico pueden ser de gran ayuda a entrenadores y técnicos para adecuar su gestión de los recursos humanos, tanto en entrenamientos y competiciones, como fuera de estas, en el ámbito social ajeno al deporte.<hr/>This study aims to determine the psychological characteristics for athletic performance in high-level handball players, and whether there are differences between the psychological profiles of these players in terms of their tactical position. The sample was composed of 80 professional handball players, with a mean age of 24.83 (±5.21) years. As regards their position, 30% played in the back positions, 25% wings, 16.3% centre, 18.7% pivot, and 10% were goalkeepers. Assessment of the psychological profile used the scales in the Psychological Characteristics Associated to Sports Performance Questionnaire (Cuestionario de Características Psicológicas relacionadas con el Rendimiento Deportivo [CPRD]) by Gimeno & Buceta (2010). The results indicate that the specific position of goalkeepers obtained the highest scores in all the psychological characteristics assessed, i.e. it has a better psychological profile for athletic performance than the other player positions, and that those who play in the back positions get the worst scores on this profile. Differences in the psychological profile of professional handball players, depending on the tactical position, may be helpful to coaches and managers in order to enhance their human resource management, both in training and competition, as well as in their non-sport social environment. <![CDATA[<b>Meaning in Life Questionnaire</b>: <b>Adaptation process and psychometric properties of the Brazilian version</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342015000300005&lng=en&nrm=iso&tlng=en This study aimed to present the validation process and the psychometric properties of the Brazilian version of the Meaning in Life Questionnaire (MLQ). Participants were a nationwide sample of 3020 subjects aged 18-91 years old, from 22 different Brazilian states. Exploratory factor analysis supported a two-factor solution (presence of meaning - MLQ-P; and search for meaning - MLQ-S). Adequate reliability indexes were achieved. Confirmatory factor analyses (CFA) provided evidence that the MLQ-P and MLQ-S scales present better goodness-of-fit indexes when evaluated separately. Multiple group CFA achieved full measurement and structural invariance for gender and age (youngsters, adults and the elderly) groups. Group comparisons were conducted for evaluating gender, age and marital status differences in both MLQ-P and MLQ-S scales. The results are presented and discussed based on the literature. Our results suggest that the MLQ is a reliable measurement to evaluate presence and search for meaning in life in the Brazilian population in a wide variety of age groups.<hr/>Este estudio tuvo como objetivo presentar los procedimientos de validación y las propiedades psicométricas de la versión brasileña del Cuestionario de Sentido de Vida (CSV). La recolección de los datos fue realizada a nivel nacional, y la muestra estuvo compuesta por 3020 sujetos con edades entre los 18 y los 91 años, provenientes de diferentes estados brasileños. Un análisis factorial exploratorio dio soporte a la solución de dos factores (presencia de sentido - CSV-P; y búsqueda por sentido - CSV-B) con adecuados índices de Habilidad. El análisis factorial confirmatorio (AFC) demostró evidencias de que las escalas CSV-P y CSV-B presentan mejores índices de ajuste cuando son evaluadas por separado. Los AFCs multigrupo demostraron invariancia de medida e invariancia estructural completas para género y edad (jóvenes, adultos y ancianos). Fueron realizadas comparaciones entre grupos para evaluar las diferencias considerando género, edad y estado civil en las escalas (CSV-P y CSV-B). Los resultados son presentados y discutidos con base en la literatura. Nuestros resultados sugieren que el CSV es una medida fiable para evaluar la presencia y búsqueda de sentido de vida en la población brasileña y puede ser usada en una amplia variedad de grupos etarios. <![CDATA[<b>Motivation and stages of change for physical exercise in adolescents</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342015000300006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resulta primordial que los adolescentes adquieran un estilo de vida activo; por ello, el objetivo de este estudio fue averiguar qué variables de la Teoría de Metas de Logro y del Modelo Jerárquico de la Motivación predecían los estadios de cambio para el ejercicio físico del Modelo Transteórico. Para ello, se empleó un diseño de investigación descriptivo transversal, con una muestra de 359 estudiantes de segundo ciclo de ESO y primero de Bachillerato, que respondieron el Cuestionario de Orientación al Aprendizaje y al Rendimiento en las Clases de Educación Física (LAPOPECQ), la Escala de Motivación Educativa (EME), la Escala de medición de las Necesidades Psicológicas Básicas (BPNES) y el Cuestionario de Estadios de Cambio para el ejercicio físico - Medida continua (URICA-E2), y se realizaron los análisis factorial exploratorio, confirmatorio, de fiabilidad, descriptivo y de regresión. Los resultados más relevantes mostraron que el estadio de precontemplación fue predicho negativamente por la competencia y positivamente por la desmotivación y la percepción del clima motivacional que implica al ego; el estadio de contemplación-preparación fue predicho positivamente por la competencia y la motivación intrínseca-perfección, la motivación extrínseca-introyectada, y negativamente por la autonomía; y el estadio de acción-mantenimiento fue predicho positivamente por la competencia. Estos resultados sugieren que la necesidad psicológica básica de competencia es la variable más relevante para adherirse a los estadios de práctica de ejercicio físico más activos.<hr/>It is essential for adolescents to acquire an active lifestyle. Therefore, the purpose of this study was to determine which variables of Achievement Goal Theory and the Hierarchical Model of Motivation predicted the change stages for exercise in the Transtheoretical Model. To this effect, a descriptive and cross-section study was carried out with 359 secondary school and undergraduate students. The Learning and Performance Orientations in Physical Education Classes Questionnaire (LAPOPECQ), Academic Motivation Scale (AMS), Basic Psychological Needs Scale (BPNES), and Stages of Change in Exercise - Continuous Measure (URICA-E2) were applied. Exploratory and confirmatory factorial, reliability, descriptive and regression analyses were subsequently conducted. The most relevant results showed that the Pre-contemplation Stage was predicted negatively by Competence, and positively by Amotivation and perception of ego-involving environment. The Contemplation-Preparation Stage was predicted positively by competence and Perfection Intrinsic Motivation - Introjected Extrinsic Motivation and negatively by autonomy. The Action-Maintenance Stage was positively predicted by competence. These results suggesting that basic psychological need of competence is the most relevant variable for the engagement to the more active stages of physical activity. <![CDATA[<b>Emotional alteration in Primary Health Care and paediatric emergencies. </b><b>Do parents get angry during paediatric care?</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342015000300007&lng=en&nrm=iso&tlng=en En el presente trabajo nos proponemos estudiar la presencia de ansiedad e ira en atención pediátrica, explorando posibles diferencias entre atención primaria y urgencias pediátricas. Es objetivo adicional determinar cuáles de las variables estudiadas predicen en mayor grado ansiedad en la muestra de progenitores estudiados. En este estudio participaron un total de 1517 progenitores cuyos hijos habían sido atendidos en servicios de pediatría. El método se basa en un estudio descriptivo transversal mediante encuesta, donde los participantes contestaron el Inventario de Expresión de Ira Estado-Rasgo (STAXI-2) y el Inventario de Ansiedad Estado-Rasgo de Spielberger (STAI). Nuestros resultados indican una asociación significativa entre ansiedad y las diferentes dimensiones de ira consideradas, y también con el nivel de gravedad percibido por los padres en el estado de salud del menor. De las dimensiones de ira consideradas, la expresión como sentimiento es la que más predice la presencia de ansiedad en los padres. Las alteraciones emocionales en contextos de atención sanitaria pediátrica deben ser prevenidas, detectadas cuando ocurren y atendidas de manera eficaz para evitar consecuencias negativas de diverso tipo.<hr/>A study was conducted in order to determine the presence of anxiety and anger in paediatric health care, exploring possible differences between primary health care and paediatric emergencies. The study also sought to determine which of the variables studied better predict anxiety in the sample of parents studied. A total of 1.517 parents whose children had been attended in paediatric department participated in this study. The method was based on a cross-sectional descriptive study using a questionnaire, where all the participants answered the State-Trait Anger Expression Inventory and the Spielberger State-Trait Anxiety Inventory. The results indicate a significant association between anxiety and both the considered dimensions of anger and the level of severity perceived by parents in the child's health status. From the anger dimensions considered, anger as a feeling is the most predictive expression of parental anxiety. Emotional alterations in paediatric health care settings should be prevented, detected when they occur, and effectively treated to avoid different negative consequences. <![CDATA[<b>HIV-related neuropsychological impairment in patients with previous substance use: A preliminary study</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342015000300008&lng=en&nrm=iso&tlng=en El virus de la inmunodeficiencia humana (VIH) puede llegar a producir alteraciones cognitivas que interfieren de forma significativa en la vida diaria de las personas que lo padecen. Estos déficits pueden incrementarse cuando existe historia previa de consumo de sustancias psicoactivas. El objetivo de este trabajo es estudiar el perfil neuropsicológico de un grupo de pacientes con VIH e historia previa de consumo de drogas y compararlo con un grupo de pacientes ex drogodependientes seronegativos. Se administró una batería neuropsicológica a una muestra de 28 sujetos españoles, 14 con VIH y 14 seronegativos, donde se evaluaron los 8 dominios cognitivos que suelen estar más afectados en el VIH: atención/memoria de trabajo, velocidad de procesamiento de la información, memoria/aprendizaje, abstracción/función ejecutiva, lenguaje/verbal y habilidades motoras. Los resultados mostraron peor ejecución del grupo con VIH en todos los dominios cognitivos. El menor rendimiento neuropsicológico del grupo con VIH podría deberse presumiblemente a la acción del virus. Independientemente de cuál sea la etiología del deterioro cognitivo, lo importante es detectar los déficits neuropsicológicos de la forma más precoz posible para mejorar la calidad de vida de los pacientes mediante la intervención neuropsicológica.<hr/>Human immunodeficiency virus (HIV) can result in cognitive disorders that significantly interfere with the daily activities of HIV patients. These disorders may be worse when there is a history of psychoactive substance use. Our objective is to assess the neuropsychological profile in a group of HIV patients with previous drug use compared to a group of HIV-negative patients with a history of drug use. The study included a total of 28 Spanish adult subjects, of which 14 were HIV-infected and 14 were HIV-negative. The subjects were assessed using a neuropsychological test battery to evaluate the following 8 most commonly affected cognitive domains in people with HIV: attention and working memory, speed of information processing, memory and learning capacity, abstract thinking and executive functions, speech and language skills, and psychomotor skills. The results showed a worse performance in all the cognitive areas among HIV patients as compared to HIV-negative patients. The worse performance of this group could be a result of the viral infection. Regardless of the cognitive impairment a etiology, the key task here is to diagnose neuropsychological deficits as soon as possible in order to improve the quality of life of HIV patients through neuropsychological intervention.