Scielo RSS <![CDATA[Revista Latinoamericana de Psicología]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-053420220001&lang=es vol. 54 num. lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Análisis de sentimiento de tweets sobre la vacuna contra el COVID-19 en países iberoamericanos hispanohablantes]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342022000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Introducción: En este estudio se evalúa la emocionalidad asociada a la vacunación contra el COVID-19 a partir de la técnica de análisis de sentimientos de los tweets en países iberoamericanos hispanohablantes. Método: En enero de 2021 se realizó un estudio mixto observacional transversal de 41023 tweets procedentes de nueve países iberoamericanos hispanohablantes (Chile, El Salvador, Venezuela, Ecuador, Argentina, México, Panamá, Perú y España) con una fase cuantitativa y técnicas de análisis de sentimientos mediante algoritmos de inteligencia artificial y una fase cualitativa donde se realizó un análisis del discurso de los tweets cuya emocionalidad era en extremo positiva y negativa. Resultados: A partir del análisis de sentimiento de los tweets, se observó que los países presentan una emocionalidad negativa asociada a la vacunación contra el COVID-19, que se podría atribuir a la desconfianza hacia las autoridades y a la eficacia o seguridad de las vacunas, según el análisis del discurso en los tweets de emocionalidad en extremo negativa. Conclusiones: Las técnicas de análisis de sentimientos en combinación con el análisis del discurso de la emocionalidad extrema posibilitaron la monitorización de las opiniones negativas y sus posibles factores asociados en la vacunación contra el COVID-19 en los países iberoamericanos estudiados.<hr/>Abstract Introduction: This study evaluates the emotionality associated with vaccination against COVID-19 using the sentiment analysis technique of tweets in Spanish-speaking Ibero-American countries. Method: In January 2021 a mixed cross-sectional observational study of 41023 tweets from nine Spanish-speaking Ibero-American countries (Chile, El Salvador, Venezuela, Ecuador, Argentina, Mexico, Panama, Peru and Spain) was carried out with a quantitative phase and analysis techniques of feelings based on artificial intelligence algorithms and a qualitative phase where an analysis of the discourse of the tweets whose emotionality was extremely positive and negative was carried out. Results: From the sentiment analysis of the tweets, it was observed that the countries present a negative emotionality associated with the vaccination against COVID-19, which could be attributed to mistrust towards the authorities and the efficacy or safety of the vaccines, according to the analysis of the discourse in the extremely negative emotionality tweets. Conclusions: Sentiment analysis techniques in combination with extreme emotionality discourse analysis made it possible to monitor negative opinions and their possible associated factors in vaccination against COVID-19 in the Ibero-American countries studied. <![CDATA[Consumo político: estrategias de comunicación basadas en el voto ideológico y de rendimiento]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342022000100012&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Introducción: Desde el consumo político, las estrategias de comunicación en campañas electorales muestran la importancia de estudiar los mensajes que se propagan a través de distintos medios digitales y sociales con el propósito de influir en la opinión pública para obtener un mayor número de votos. Por lo mismo, es relevante identificar y analizar las estrategias comunicativas racionales y emotivas presentes en los mensajes de campañas electorales que se relacionan con el denominado voto ideológico o de rendimiento. Método: Se realizó un estudio lingüístico descriptivo comparativo de los contenidos publicados por 15 candidatos políticos a elecciones territoriales (2019) de cinco ciudades principales de Colombia, en la red digital Twitter. Resultados: Los resultados muestran que los candidatos políticos comparten el uso de 20 estrategias comunicativas racionales y dos emotivas. No obstante, son los candidatos electos quienes hacen más énfasis en el discurso racional y emotivo en contexto sociopolítico. Conclusiones: El discurso de los candidatos políticos elegidos como alcaldes se distingue por el uso de estrategias comunicativas racionales centradas en el bienestar social con un tono emocional positivo, lo cual desvela que las propuestas electorales ganadoras usaron estrategias de comunicación orientadas a la obtención de un voto por rendimiento más que ideológico.<hr/>Abstract Introduction: From the political consumerism, communication strategies in electoral campaigns show the importance of studying the messages that are propagated through different digital and social media with the purpose of influencing public opinion to obtain a greater number of votes. To identify and analyze the rational and emotional communicative strategies present in the messages of electoral campaigns that are related to the so-called ideological or performance vote. Method: A comparative descriptive linguistic descriptive study of the contents published by 15 political candidates to territorial elections (2019) of five principal cities of Colombia, in the digital network Twitter, was carried out. Results: The results show that political candidates share the use of 20 rational and 2 emotional communicative strategies. However, it is the elected candidates who place more emphasis on rational and emotive discourse in socio-political context. Conclusions: The discourse of the political candidates elected as mayors, is distinguished by the use of rational communicative strategies focused on social welfare with a positive emotional tone, which reveals that the victorious electoral proposals used communication strategies oriented to obtaining a vote by performance rather than ideological. <![CDATA[Adaptación y evidencias de validez de la Escala de Virtudes Éticas Corporativas en Brasil: una medida de la cultura ética en las organizaciones]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342022000100023&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract Introduction: Ethical culture stands out as an important variable in comprehending ethical norms and ethical behaviour at work. The Corporate Ethical Virtues (CEV) Scale is a widely used measure of ethical culture in organisations. This study aimed to adapt and validate the CEV Scale to a Brazilian context. Method: In Study 1 (n = 1.219), the CEV Scale was translated and adapted, the reliability and the internal structure were tested and the discriminant validity of ethical climate measures was demonstrated. In Study 2 (n = 635), measurement invariance in two groups was demonstrated, and there was evidence of validity based on the relationships with related constructs. Results: The results indicated that the Brazilian version of the CEV Scale showed reasonable psychometric properties and provided evidence of convergent and discriminant validity. Conclusion: This measure can be used by managers and consultants to diagnose ethical organisational culture.<hr/>Resumen Introducción: La cultura ética se destaca como una variable importante para comprender las normas y el comportamiento éticos en el trabajo. La escala de virtudes éticas corporativas (CEV) es una medida de cultura ética organizacional ampliamente utilizada. El objetivo de este estudio fue adaptar y validar la escala CEV de cultura ética al entorno brasileño. Método: En el estudio 1 (n = 1.219), la Escala CEV fue traducida y adaptada, se probaron la confiabilidad y la estructura interna y se demostró la validez discriminante de las medidas de clima ético. En el estudio 2 (n = 635), se demostró la invariancia de medición en dos grupos y hubo evidencia de validez basada en las relaciones con constructos relacionados. Resultados: Los resultados indicaron que la versión brasileña de la escala CEV mostró propiedades psicométricas razonables y proporcionó evidencia de validez convergente y discriminante. Conclusión: Esta medida puede ser utilizada por gerentes y consultores para diagnosticar la cultura organizacional ética. <![CDATA[Ambiente matemático de niños y niñas chilenos: Factores que explican las actividades matemáticas en el hogar]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342022000100033&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Introducción: el estudio analizó (a) las diferencias entre madres y padres en sus actividades matemáticas en el hogar y en otros factores del ambiente matemático (actitudes, ansiedad, creencias y expectativas matemáticas) y (b) la asociación entre los factores del ambiente matemático y las actividades matemáticas en el hogar. Método: participaron 266 familias de niños y niñas chilenos de primer a tercer grado de primaria (edad promedio = 93.35 meses, DE = 11.45 meses). Ambos padres contestaron un cuestionario sobre matemáticas en el hogar. Resultados: las madres reportaron realizar actividades matemáticas con mayor frecuencia que los padres. Análisis de ecuaciones estructurales mostraron que las actividades matemáticas realizadas por los padres se relacionaron con sus creencias, actitudes y expectativas matemáticas; mientras que las de las madres se relacionaron con sus creencias, actitudes y género de los niños. Conclusiones: los hallazgos aportan a la comprensión del ambiente matemático en el hogar.<hr/>Abstract Introduction: The study analyzes (a) the differences between mothers and fathers in their home math activities and home math environment factors (math attitudes, anxiety, beliefs, and expectations) and (b) the associations among the home math environment factors and home math activities of Chilean families. Method: Participants were 266 families of boys and girls attending grades 1-3 (mean age = 93.35 months, DS = 11.45 months). Both parents of each child independently answered a home math questionnaire. Results: Mothers reported doing more math activities with their children than fathers. The structural equation model analyses showed that the frequency with which fathers engage in home math activities was related to their math beliefs, attitudes, and expectations, whereas maternal home math activities were related to their beliefs, attitudes, and the gender of the child. Conclusions: The findings contribute to the understanding of the home math environment. <![CDATA[Adolescentes colombianos fracasan en conocimientos sobre VIH y otras infecciones de transmisión sexual]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342022000100043&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract Introduction/objective: Sexually transmitted infections (STIs) -HIV included- are a major problem in Latin America, mainly in Colombia. In 2021, 17647 cases were reported, which compared to the previous year showed an increase of 29.7%. The main aim of this study was to assess the knowledge regarding HIV and other STIs among the adolescent population in Colombia. Method: A total of 2012 Colombian adolescents between 12-19 years of age participated in this study. The HIV and Other Sexually Transmitted Infections Knowledge Scale (KSI), a self-report measure, was administered. Results: The results showed moderate to low general knowledge (M = 9.90, SD = 4.64) regarding HIV and other STIs. Adolescents did not know if a tongue-kiss led to an HIV infection (75%), or whether both the vaginal ring and the IUD were effective methods for preventing HIV/AIDS (82%). Results showed better scores in knowledge regarding HIV transmission (84%), HIV testing (66%), and condom use to prevent HIV infection (71%). Conclusions: Significant differences were observed in HIV/STIs knowledge between both sexes, but the effect magnitudes were small. Thus, these differences were neglected. This study contributes to understanding the state of knowledge and strengthening prevention strategies of professionals linked to the field of quality of life, education, and sexual healthcare in Colombia.<hr/>Resumen Introducción/objetivo: Las infecciones de transmisión sexual (ITS) y el VIH son un gran desafío en América Latina, principalmente en Colombia. Para el 2021 se reportaron 17 647 casos, que comparados con el 2019 muestran un incremento del 29.7 %. El objetivo principal de este artículo fue evaluar el conocimiento sobre el VIH y otras ITS en la población adolescente de Colombia. Método: En este estudio participaron un total de 2012 adolescentes colombianos con edades entre los 12 y los 19 años. Se administró la Escala de Conocimientos sobre el VIH y otras infecciones de transmisión sexual (KSI) y una medida de autoinforme. Resultados: Los resultados mostraron un conocimiento general de moderado a bajo (M = 9.90, SD = 4.64) sobre el VIH y otras ITS. Las adolescentes no sabían si un beso con lengua conducía a una infección por el VIH (75 %) o si tanto el anillo vaginal como el DIU eran métodos efectivos para prevenir el VIH/SIDA (82 %). Los resultados mostraron mejores puntuaciones en conocimientos sobre la transmisión del VIH (84 %), pruebas de detección del VIH (66 %) y uso de preservativos para prevenir la infección por el VIH (71 %). Conclusiones: Se observaron diferencias significativas en el conocimiento del VIH/ ITS entre ambos sexos, pero los tamaños del efecto fueron pequeños. Por tanto, estas diferencias fueron despreciadas. Este estudio contribuye a comprender el estado del conocimiento y a fortalecer las estrategias de prevención que realizan los profesionales vinculados al campo de la calidad de vida, la educación y la salud sexual en Colombia. <![CDATA[Asociación entre la resiliencia y la inteligencia emocional de docentes durante el brote de COVID-19]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342022000100051&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract Introduction/Objective: The resilience and emotional intelligence of teachers are crucial in order to face the daily educational challenges. To determine the association between teacher’s emotional intelligence and resilience during Emergency Remote Learning. Method: A quantitative approach and a cross-sectional predictive non-experimental design were used. Participants were 1329 teachers from Chilean schools. The WLEIS Emotional Intelligence Scale and the RS-14 resilience scale were used. Spearman correlation analyses and Yuen’s test were used for the comparative analysis by sex, and in the case of comparison by specialty the one-way ANOVA test was used; multiple regressions were performed. Results: High levels of resilience and between medium to high emotional intelligence; significant, positive and high relationship between emotional intelligence and resilience. Both in the emotional regulation variable and in the emotional intelligence variable significant differences were found regarding sex and specialty. The results of the predictive model with all emotional intelligence variables as predictors explained 43.5% of the observed variability of resilience. Conclusion: During the pandemic, teachers’ emotional intelligence and resilience are essential for facing the educational adversities and challenges that arise as a consequence of a context susceptible to constant and deregulatory change.<hr/>Resumen Introducción/Objetivo: La resiliencia y la inteligencia emocional de los profesores son cruciales para afrontar los retos educativos diarios. Determinar la asociación entre la inteligencia emocional de los profesores y la resiliencia durante la enseñanza remota de emergencia. Método: Se utilizó un enfoque cuantitativo y un diseño no experimental predictivo transversal. Los participantes fueron 1329 profesores de escuelas chilenas. Se utilizó la escala de inteligencia emocional WLEIS y la escala de resiliencia RS-14. Se utilizaron análisis de correlación de Spearman y la prueba de Yuen para el análisis comparativo por sexo, y en el caso de la comparación por especialidad se utilizó la prueba ANOVA de una vía; se realizaron regresiones múltiples. Resultados: Los resultados mostraron niveles altos de resiliencia y entre media y alta inteligencia emocional; relación significativa, positiva y alta entre inteligencia emocional y resiliencia; tanto en la variable de regulación emocional como en la inteligencia emocional se encontraron diferencias significativas respecto al sexo y la especialidad. Los resultados del modelo predictivo con todas las variables de inteligencia emocional como predictores explicaron el 43,5% de la variabilidad observada de la resiliencia. Conclusión: Durante la pandemia, la inteligencia emocional y la resiliencia de los profesores son esenciales para afrontar las adversidades y los retos educativos que surgen como consecuencia de un contexto susceptible de cambios constantes y desreguladores. <![CDATA[Climas empowering y disempowering, necesidades psicológicas e intención de práctica deportiva futura en jóvenes deportistas]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342022000100060&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Introducción: El objetivo principal de este trabajo es conocer la interrelación entre la percepción de los climas empowering y disempowering generados por los entrenadores (nivel equipo) con la satisfacción y frustración de las necesidades psicológicas básicas, y estas, a su vez, con las intenciones de continuar y abandonar la práctica deportiva (nivel individual) en jóvenes deportistas. Método: Participaron 251 deportistas mexicanos (M = 13.22, DT = 1.28) pertenecientes a 19 equipos. Se les aplicó una batería de cuestionarios para la recolección de datos y se realizó un análisis multinivel de ecuaciones estructuradas. Resultados: El modelo de ecuaciones estructurales reveló asociaciones positivas entre las percepciones de climas empowering desde una perspectiva grupal sobre la satisfacción de necesidades psicológicas básicas y de estas sobre las intenciones de continuar la práctica deportiva desde una perspectiva individual, así como entre las percepciones de un clima disempowering sobre la frustración de las necesidades psicológicas básicas y de estas sobre las intenciones de abandono. Conclusión: Los hallazgos de este estudio sugieren en un nivel aplicado que el clima empowering actúa como catalizador del bienestar psicológico y como protector de la aparición de frustración, mientras que el clima disempowering facilita el desarrollo de respuestas psicológicas desadaptativas en el deporte.<hr/>Abstract Introduction: The main objective of this work is to know the interrelation between the perception of empowering and disempowering climates generated by coaches (team level) with basic psychological needs satisfaction and frustration, and these in turn, with the intentions to continue and abandon sports practice (individual level) in young athletes. Method: 251 Mexican athletes participated (M = 13. 22, SD = 1.28) belonging to 19 teams. A battery of questionnaires was applied for data collection and a multilevel structured equation analysis was performed. Results: The structural equation model revealed positive associations between perceptions of empowering climates from a group perspective on the satisfaction of basic psychological needs and of these on intentions to continue practicing sports from an individual perspective; as well as between perceptions of a disempowering climate on the frustration of basic psychological needs and of these on intentions to drop out. Conclusion: The findings of this study suggest at an applied level that the empowering climate acts as a catalyst of psychological well-being and as a protector against the occurrence of frustration, while the disempowering climate facilitates the development of maladaptive psychological responses in sport. <![CDATA[The role of cognitive schemas and childhood adversity in the likelihood of developing Major Depressive Disorder]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342022000100068&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract Introduction/objective: Major Depressive Disorder (MDD) is a multifactorial mental health disorder. Stressful events and childhood abuse have been included in different models to explain its etiology. However, little evidence is available on how attributional style and early maladaptive schemas are related to MDD. Method: A retrospective case-control study using a three-stage hierarchical logistic model was conducted to explore the relationship between MDD and psychosocial variables such as childhood adversity, stressful life events, attributional style, and cognitive schemas in a sample of 171 individuals with a current depressive episode and 171 healthy controls. Results: Depression could be predicted by childhood adversity, an attributional style characterized by interpreting stressful events as negative and uncontrollable and the cognitive schemas in impaired autonomy/performance domains and impaired limits. Conclusions: Our results highlight the relevance of identifying cognitive factors, beyond clinical symptoms that could be useful to better understand MDD. These findings may result in better preventive programs and create awareness of the role of cognitive domains in MDD.<hr/>Resumen Introducción/objetivo: el trastorno depresivo mayor (TDM) es un trastorno de salud mental de origen multifactorial. Los eventos estresantes y el maltrato infantil se han incluido en diferentes modelos para explicar su etiología. Sin embargo, hay poca evidencia disponible sobre cómo el estilo atribucional y los dominios de esquemas maladaptativos tempranos se relacionan con el TDM. Método: Se realizó un estudio retrospectivo de casos y controles utilizando un modelo logístico jerárquico de tres etapas para explorar la relación entre el TDM y variables psicosociales como la adversidad infantil, los eventos estresantes, el estilo atribucional y los esquemas cognitivos en una muestra de 171 individuos con un episodio depresivo actual y 171 controles sanos. Resultados: La depresión podría predecirse por la adversidad infantil, un estilo atribucional caracterizado por interpretar los eventos estresantes como negativos e incontrolables y los esquemas cognitivos en los dominios de autonomía/desempeño y límites deteriorados. Conclusiones: Nuestros resultados resaltan la relevancia de identificar factores cognitivos, más allá de los síntomas clínicos, que podrían ser útiles para alcanzar una mejor comprensión del trastorno. Estos hallazgos favorecen el diseño de programas de prevención que enfaticen en el rol de los esquemas cognitivos. <![CDATA[Sexismo y tríada oscura de la personalidad en adolescentes: el rol mediador de la desconexión moral]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342022000100076&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Introducción: La Organización Mundial de la Salud indica que es necesario eliminar los valores, las actitudes y los estereotipos basados en el género que afectan la salud y el bienestar de las niñas y mujeres en el mundo. Desde la psicología de la personalidad, algunos trabajos científicos han demostrado que rasgos como la triada oscura de la personalidad (maquiavelismo, psicopatía y narcisismo) y la desconexión moral aumentan la susceptibilidad al sesgo de género, la amenaza y la agresión interpersonal. Como contribución al diseño de un perfil personológico propenso a aceptar y justificar las actitudes sexistas, el objetivo principal de este trabajo fue estudiar el rol mediador de la desconexión moral entre la triada oscura de la personalidad y el sexismo ambivalente en adolescentes. Método: La muestra estuvo compuesta por 803 adolescentes (M = 15.33, DT = 0.99; 50.3% chicos) tras utilizar un muestreo por conveniencia para realizar un análisis de la varianza y la comparación de varios modelos mediacionales a partir de la técnica de bootstrapping. Resultados: Los rasgos de la triada oscura de la personalidad se relacionan directa y significativamente con el sexismo hostil y benevolente de los/as adolescentes, y la desconexión moral tiene un efecto mediador importante en esta relación. Conclusiones: Finalmente, se discute cómo trabajar la desconexión moral para la transformación de estas creencias y actitudes de género que perpetúan la discriminación hacia las adolescentes en programas de prevención.<hr/>Abstract Introduction: The World Health Organization indicates that gender-based values, attitudes and stereotypes that affect the health and well-being of girls and women around the world need to be eliminated. From personality psychology, scientific studies have shown that traits such as the dark personality triad (Machiavellianism, psychopathy, and narcissism) and moral disengagement increase susceptibility to gender bias, threat, and interpersonal aggression. As a contribution to the design of a personological profile prone to accept and justify sexist attitudes, the main aim of this paper was to study the mediating role of moral disengagement between the dark personality triad and ambivalent sexism in a sample of adolescents. Methods: The sample consisted of 803 adolescents (M = 15.33, SD = 0.99; 50.3% boys) using convenience sampling to assess ambivalent sexism, dark personality triad and moral disengagement. An analysis of variance and comparison of various mediational models was carried out using the bootstrapping technique. Results: The dark personality triad traits are directly and significantly related to adolescents' hostile and benevolent sexism, and that moral disengagement has a relevant mediating effect on this relationship. Conclusions: Finally, the implications of these findings for the transformation of these gendered beliefs and attitudes that perpetuate discrimination against girls and women are discussed in relation with prevention programs. <![CDATA[El impacto de la soledad y la fragilidad en el bienestar de los mayores europeos]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342022000100086&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Introducción: El bienestar es un constructo importante cuyos determinantes asociados deben ser identificados para comprender con mayor profundidad los procesos para envejecer de forma saludable. El estudio del impacto de la fragilidad en el bienestar de las personas mayores requiere incorporar los dominios físico, psicológico y social. Así, el adulto mayor frágil puede definirse a partir de la fragilidad física, junto con la soledad como fragilidad social. Este estudio propone un modelo para estudiar el impacto de la fragilidad física y la soledad sobre el bienestar de las personas mayores, diferenciando entre control, autonomía, placer y autorrealización. Método: Se realizó un estudio de carácter transversal con una muestra de 13569 personas mayores provenientes de la encuesta SHARE, para estimar un modelo de ecuaciones estructurales en el que se contemplaban los efectos de la fragilidad y la soledad en el bienestar (cuestionario CASP), controlado por el género, la edad y la salud percibida. Resultados: El modelo final contemplaba el efecto del género sobre el indicador de fuerza de prensión de fragilidad. Los resultados mostraron un ajuste adecuado del modelo a los datos y consiguieron explicar un 80.1% de la varianza de control, un 48.6% de la de autonomía, un 43.6% de la de placer y un 61.3% de la varianza de autorrealización. Conclusiones: La soledad y la fragilidad presentaron efectos diferenciales en función del componente de bienestar. Se discuten las implicaciones de dichos efectos en el desarrollo de intervenciones.<hr/>Abstract Introduction: Well-being is an important construct whose associated determinants must be identified in order to further understand the processes for healthy aging. The study of the impact of frailty on older people’s wellbeing requires the incorporation of physical, psychological and social domains. Hence, frail older adults can be defined from physical frailty, together with loneliness as social frailty. This study proposes a model to study the impact of frailty and loneliness on well-being of older adults, differentiating among control, autonomy, pleasure and self-realization. Method: A cross-sectional study was carried out with a sample of 13569 older adults from the SHARE project was employed in order to estimate a structural equation model in which frailty and loneliness affected well-being (CASP questionnaire), while controlling for gender, age and perceived health. Results: The final model additionally contemplated the effect of gender on the grip strength frailty indicator. Results showed a good fit of the model to the data and could explain 80.1% of the variance of control, 48.6% of autonomy’s, 43.6% of pleasure’s and 61.3% of the variance of self-realization. Conclusions: Loneliness and frailty showed differential effects on the different components of well-being. Implications of these effects on intervention development are discussed <![CDATA[Orientación laboral y vida floreciente en doce países iberoamericanos]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342022000100094&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract Introduction/Objetive: Work orientation includes the individual’s beliefs regarding the role of work in his/her life as a whole and what they are searching for in their careers. There are three types of orientation to work: job, career, and vocation. Work orientation has the distinction of examining how work connects with people’s lives and is, therefore, an appropriate construct for evaluating the impact of work on human flourishing. The aims of this study are first to explore work orientation in twelve Ibero-American countries; and second, to investigate whether work orientation affects flourishing in the lives of adults in twelve Ibero-American countries. Method: A total of 3000 adults participated in this study. The University of Pennsylvania Work-Life Questionnaire was used to evaluate the type of relationship that employees reported having with their work, according to the distinctions between job, career, and calling. A 12-item version of the Multidimensional Flourishing Scale was used to measure three aspects of flourishing: social, psychological, and emotional well-being. Results: Most participants reported a high level of calling in their work orientation. In most countries, those with a calling orientation reported higher levels of social and psychological well-being than those with a job orientation. The results indicate a clear relationship between a calling orientation and social and psychological well-being. Conclusion: This research is the first to compare the relationship between work-orientation and flourishing in Ibero-America. The findings help us understand that work-orientation is not a secondary aspect of a person’s life but has fundamental implications in the lives of workers.<hr/>Resumen Introducción/Objetivo: La orientación laboral incluye las creencias del individuo sobre el papel del trabajo en su vida como un todo y lo que está buscando en su carrera. La orientación laboral examina cómo el trabajo se conecta con la vida de las personas y es un constructo apropiado para evaluar el efecto del trabajo en el florecimiento humano. Se propone explorar la orientación laboral en 12 países iberoamericanos; e investigar si la orientación laboral afecta el florecimiento humano. Método: Tres mil adultos participaron en este estudio. Se utilizó el Work-Life Questionnaire para evaluar el tipo de relación que los empleados informan tener con su trabajo, de acuerdo con las distinciones entre trabajo, carrera y vocación. Se utilizó la Escala de Florecimiento Multidimensional para medir tres aspectos del florecimiento: bienestar social, psicológico y emocional. Resultados: La mayoría de los participantes informaron un alto nivel de orientación laboral como vocación. En la mayoría de los países, aquellos que trabajan por vocación informaron niveles más altos de bienestar social y psicológico que aquellos que trabajan solo por una motivación económica. Conclusiones: Esta investigación es la primera en comparar la relación entre la orientación al trabajo y el florecimiento humano en Iberoamérica. Los hallazgos nos ayudan a comprender que la orientación al trabajo no es un aspecto secundario de la vida de una persona, sino que tiene implicaciones fundamentales en los trabajadores. <![CDATA[Netiqueta, implicación del contenido emocional en línea y empatía en adolescentes según el género]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342022000100104&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract: Introduction: Education in netiquette (social norms that promote cyber coexistence) has become an alternative proposal for helping prevent online expressions of discrimination and violence. Specifically, empathy and online emotional content are key in antisocial behaviours. Method: Our objective is thus to differentially analyse the relationships between netiquette, online emotional content, and empathy in adolescents according to gender. 774 adolescents (55.4% girls) enrolled in 13 Spanish educational centres participated (M = 13.82 and SD = 1345). Results: Results show that girls achieve higher scores in netiquette, online emotional content, and empathy. E-emotional expression in girls and the facilitating use of e-emotions in boys are exclusionary factors of netiquette; however, the understanding and management of e-emotions for both genders, as well as cognitive empathy in boys, are promoter factors. Conclusions: It would be advisable to educate young people in netiquette, where the moderate use of emotional expression online can be an effective strategy to promote it.<hr/>Resumen Introducción: Educar en la netiqueta (normas sociales que promueven la ciberconvivencia) se ha convertido en una propuesta alternativa para ayudar a prevenir las expresiones de discriminación y violencia online. En concreto, la empatía y el contenido emocional online son claves en los comportamientos antisociales. Método: Nuestro objetivo es, por tanto, analizar de forma diferencial las relaciones entre la netiqueta, el contenido emocional online y la empatía en adolescentes según el género. Participaron 774 adolescentes (55,4% chicas) matriculados en 13 centros educativos españoles (M = 13,82 y SD = 1345). Resultados: Los resultados mostraron que las chicas alcanzan mayores puntuaciones en netiqueta, contenido emocional online y empatía. Además, la expresión e-emocional en las chicas y la facilitación del uso de las e-emociones en los chicos son factores amortiguadores de la netiqueta; sin embargo, la compresión y regulación de las e-emociones para ambos géneros, así como la empatía cognitiva en los chicos, son factores promotores. Conclusiones: Sería recomendable educar a los jóvenes en la netiqueta donde el uso moderado de la manifestación emocional en la red puede ser una estrategia eficaz para promoverla. <![CDATA[El lado oscuro de internet. ¿Predice el cyberbullying la participación en sexting?]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342022000100112&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Introducción/Objetivos: En los últimos años, se constata la extensión entre la población infanto-juvenil del cyberbullying y el sexting. La presente investigación tiene los objetivos de (1) identificar las prácticas de cyberbullying y sexting entre adolescentes de Educación Secundaria Obligatoria, por rol de participación; y su relación con el sexo, la edad, el ciclo educativo y la autoestima; y (2) identificar el poder predictivo de los roles en cyberbullying y la autoestima sobre las dinámicas de sexting. Método: Se llevó a cabo un diseño ex post facto retrospectivo de grupo único. Participaron 954 estudiantes (50.4% chicos), entre los 12 y 18 años (M = 13.71; DT = 1.31). Se utilizaron el ECIP-Q y el Sex and Tech para evaluar las prácticas de cyberbullying y sexting y la Rosenberg Self-Esteem Scale para la autoestima. Resultados: Se observaron diferencias estadísticamente significativas en ciberagresión y sexting (envío de mensajes) en función del sexo, con puntuaciones mayores en los chicos. La cibervictimización y la autoestima resultaron explicativas del sexting cuando los adolescentes están presionados a mandar mensajes, mientras que la ciberagresión resultó explicativa del sexting sin presión social. Conclusiones: Estos resultados señalan la necesidad de considerar ambas realidades en intervenciones educativas en la etapa escolar.<hr/>Abstract Abstract Introduction/Aims: Last years the extension of negative cyber conducts among child and adolescent population like cyberbullying and sexting has been confirmed. The aims of present study are: (1) to analyze cyberbullying and sexting practices among Secondary School students, attending to their roles of implication and its relationship with sex, age, academic year, and self-esteem; and (2) to identify the explanatory power of the roles in cyberbullying and self-esteem on sexting practices. Method: A retrospective ex post facto design in only group was conducted. Participants were 954 students (50.4% male), between 12 and 18 years (M = 13.71; DT = 1.31). ECIP-Q and Sex and Tech were used to analyze cyberbullying and sexting. Rosenberg Self-Esteem Scale was used to assess self-esteem. Results: Statistically significant differences in cyber aggression and sexting (adolescents who send messages to others) were observed according to sex, boys scoring higher than girls. Cybervictimization and self-esteem were explanatory variables of sexting when students were pressured to send texts, whereas cyberaggression was an explanatory variable of sexting participation with non-social pressure. Conclusions: The findings highlight the need of considering both problems for educational interventions in the school period. <![CDATA[Validación del Cuestionario de Climas Motivacionales empowering y disempowering en jóvenes deportistas mexicanos]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342022000100120&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Introducción: El objetivo del estudio fue validar el Cuestionario de Climas Motivacionales Empowering y Disempowering (Empowering and Disempowering Motivational Climate Questionnaire-Coach, EDMCQ-C) en jóvenes deportistas mexicanos a través del análisis de sus propiedades psicométricas, fiabilidad, validez convergente-discriminante, concurrente y factorial (de primero y segundo orden). Método: Participaron un total de 1243 jóvenes deportistas mexicanos de 12 a 17 años. Resultados: Los análisis mostraron adecuadas propiedades psicométricas, tanto de fiabilidad por dimensiones y factores, como de validez, convergente-discriminante, concurrente, factorial, de dos dimensiones (AFC de primer orden) y de cinco factores con sus respectivas dos dimensiones (AFC de segundo orden). Conclusión: Estos datos sugieren que la versión adaptada al contexto mexicano es un instrumento válido y fiable para evaluar la percepción de los climas motivacionales que generan los entrenadores en jóvenes deportistas mexicanos.<hr/>Abstract Abstract Introduction: The aim of the study was to validate the Empowering and Disempowering Motivational Climate Questionnaire-Coach (EDMCQ-C) in young Mexican athletes through the analysis of its psychometric properties, reliability, convergent-discriminant, concurrent and factorial (first and second order) validity. Method: A total of 1243 young Mexican athletes aged 12 to 17 years participated. Results: Analysis showed adequate psychometric properties, both reliability by dimensions and factors, as well as convergent-discriminant, concurrent, factorial, two-dimensional (first-order CFA) and five-factor validity with their respective two dimensions (second-order CFA). Conclusion: These data suggest that the version adapted to the Mexican context is a valid and reliable instrument to assess the perception of motivational climates generated by coaches in young Mexican athletes. <![CDATA[La asociación entre la inteligencia emocional rasgo con los niveles de ansiedad, el estrés y la práctica de actividad física de los adolescentes]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342022000100130&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract Introduction: Emotional intelligence is considered a protective and facilitating factor for physical and mental health. The aims of the present study are to define and compare an explanatory model of trait emotional intelligence, anxiety, stress and physical activity engagement, as well as to analyse existing relationships between the aforementioned variables as a function of gender. Method: The present study was descriptive and cross-sectional in nature, employing a sample of 2452 Spanish adolescents (age range = 13-16 years of age). A multi-group model of structural equations was developed which presented an excellent fit. Results: For both genders, a negative association was detected between emotional intelligence and anxiety levels. A direct positive association emerged between trait emotional intelligence and physical activity engagement, in addition to a positive association between anxiety and stress. In boys, a negative association existed between trait emotional intelligence and stress levels, as well as an indirect negative association between physical activity engagement and trait anxiety. In girls, an indirect negative association was observed between physical activity engagement and stress levels. Conclusions: Trait emotional intelligence is positively associated with physical activity engagement. Further, both variables are negatively associated with levels of anxiety and stress, with some differences emerging as a function of gender.<hr/>Resumen Introducción: La inteligencia emocional se considera un factor protector y facilitador de la salud física y mental. Por ello, los objetivos de este artículo son definir y contrastar un modelo explicativo sobre la inteligencia emocional rasgo, los niveles de ansiedad, el estrés y la práctica de actividad física, así como analizar las relaciones existentes entre dichas variables en función del género. Método: Se trata de un estudio de tipo descriptivo y corte transversal con una muestra de 2452 adolescentes españoles de ambos géneros (rango de edad = 13 a 16 años). Se realizó un modelo de ecuaciones estructurales multigrupo que se ajustó de forma excelente. Resultados: En ambos géneros, se encuentra una asociación negativa entre inteligencia emocional rasgo y niveles de ansiedad; una asociación positiva y directa entre inteligencia emocional rasgo y práctica de actividad física, así como una asociación positiva entre la ansiedad y estrés. En hombres existe una asociación negativa entre inteligencia emocional rasgo y niveles de estrés, así como una asociación negativa e indirecta entre la práctica de actividad física y la ansiedad rasgo. En mujeres se observa una asociación negativa e indirecta entre práctica de actividad física y los niveles de estrés. Conclusiones: La inteligencia emocional rasgo se asocia positivamente con la práctica de actividad física, ambas variables se asocian de forma negativa con los niveles de ansiedad y estrés y se encuentran algunas diferencias en función del género. <![CDATA[Rol del resentimiento en la reconciliación social: víctimas movilizadas en Colombia (2021)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342022000100140&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Introducción: diez años después de la implementación de la Ley 1448 de 2011 para la reparación integral de las víctimas en Colombia desarrollamos una investigación cuantitativa no experimental para explorar la interacción entre sentimientos hacia la reconciliación (coexistencia y reconstrucción de la confianza) y resentimiento duradero en víctimas del conflicto movilizadas colectivamente en escenarios de justicia transicional. Método: utilizamos datos de dos muestras de participantes de los departamentos de Caldas (N = 342) y Atlántico (N = 305). Resultados: confirmamos las escalas sobre sentimientos hacia la reconciliación y resentimiento duradero, cuya fiabilidad fue analizada mediante los coeficientes alfa de Cronbach y omega. Posteriormente, realizamos un análisis de ecuación estructural y confirmamos las siguientes hipótesis: (1) las víctimas experimentan más sentimientos de coexistencia que sentimientos para la reconstrucción de confianza, y (2) el resentimiento duradero es un obstáculo para desarrollar sentimientos de reconciliación. Conclusiones: los participantes experimentan más sentimientos de coexistencia y confianza que resentimiento duradero; y la coexistencia permite canalizar el resentimiento duradero. Estos hallazgos tienen implicaciones considerables en el desarrollo de sentimientos hacia la reconciliación en escenarios de justicia transicional.<hr/>Abstract Introduction: Ten years after the implementation of Law 1448 of 2011 for the comprehensive reparation of victims in Colombia, we developed non-experimental quantitative research to explore the interaction between feelings towards reconciliation (coexistence and reconstruction of trust) and the lasting resentment in victims of the conflict mobilized collectively in transitional justice scenarios. Method: We used data from two samples of participants from the departments of Caldas (N = 342) and Atlántico (N = 305). Results: We confirmed the scales on feelings toward reconciliation and lasting resentment, whose reliability was analyzed using Cronbach's alpha and omega coefficients. Subsequently, we performed a structural equation analysis and confirmed the following hypotheses: (1) victims experience more feelings of co-existence than feelings for rebuilding trust, and (2) Lasting resentment is an obstacle to developing feelings towards reconciliation. Conclusions: We highlight that participants experience more feelings of coexistence and trust than they do lasting resentment; and that coexistence allows for the channeling of lasting resentment. These findings have considerable implications for the development of feelings towards reconciliation in transitional justice settings. <![CDATA[Factores de protección para la salud mental de los adolescentes y adultos jóvenes ante las preocupaciones relacionadas con la pandemia: Un estudio de mediación]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342022000100151&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract Introduction/objective: Worries regarding COVID-19 and its economic, social, and psychological consequences, together with the strict measures implemented to control this health crisis, have threatened the mental health of adolescents. The aim of this study was to test the mediating role of resilience and life satisfaction in the association between COVID-19 related worries and mental health among adolescents and young adults. Method: A total of 3485 participants between 14-29 years of age (Medad = 19.68, DT = 3.36) completed an online survey regarding pandemic-related worries, resilience, life satisfaction, and emotional symptoms (depression, anxiety, and stress). Structural Equation Modeling (SEM) was performed to test multi-group invariance. Results: Resilience and life satisfaction partly mediated the relationship between pandemic-related worries and emotional symptoms. Pandemic-related worries were positively associated with emotional symptoms. Resilience and life satisfaction mediated the impact of pandemic-related worries on emotional symptoms. The tested model was invariant according to gender and age. Conclusions: Our findings go beyond the context of the current pandemic, highlighting how young people’s worries regarding extraordinary circumstances may negatively impact on their mental health. This study highlights the mediating role of life satisfaction and resilience, thus emphasising the need for promoting these aspects to improve the mental health of young people during this global health crisis.<hr/>Resumen Introducción/objetivo: La preocupación por la COVID-19 y sus consecuencias económicas, sociales y psicológicas, junto con las estrictas medidas aplicadas para combatir esta crisis sanitaria, han supuesto una amenaza para la salud mental de los jóvenes. El objetivo de este artículo fue analizar el papel mediador de la resiliencia y la satisfacción con la vida en la asociación entre las preocupaciones relacionadas con la COVID-19 y la salud mental de los adolescentes y adultos jóvenes. Método: Un total de 3485 participantes con edades comprendidas entre los 14 a 29 años (Medad = 19.68, DT = 3.36) completaron una encuesta online sobre las preocupaciones relacionadas con la pandemia, la resiliencia, la satisfacción vital y los síntomas emocionales (depresión, ansiedad y estrés). Se realizó un modelo de ecuaciones estructurales (SEM) para examinar la invarianza multigrupo. Resultados: La resiliencia y la satisfacción con la vida mediaron parcialmente la relación entre las preocupaciones relacionadas con la pandemia y los síntomas emocionales. En concreto, las preocupaciones relacionadas con la pandemia se relacionaron positivamente con los síntomas emocionales. La resiliencia y la satisfacción con la vida mediaban el impacto de las preocupaciones relacionadas con la pandemia y los síntomas emocionales. El modelo demostró invarianza en cuanto a género y edad. Conclusiones: Nuestros resultados van más allá del contexto de la pandemia, revelando que las preocupaciones de los jóvenes por circunstancias extraordinarias afectan de manera negativa su salud mental. Este estudio pone de relieve el papel mediador de la satisfacción vital y la resiliencia, enfatizando así la necesidad de promover estos aspectos para mejorar la salud mental de los jóvenes durante esta crisis sanitaria mundial. <![CDATA[Relaciones directas e indirectas entre apoyo familiar, comidas familiares, satisfacción familiar y vital en trabajadores]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342022000100162&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Introducción: Para las personas con trabajo remunerado, la familia es una fuente importante de recursos psicológicos que contribuyen a su bienestar. Se hipotetiza que el apoyo familiar es un factor protector de la satisfacción vital de la persona, de modo directo y a través de otras variables como las comidas familiares y la satisfacción con la vida familiar. En ese sentido, el objetivo de este estudio fue examinar el papel mediador en serie de la atmósfera de las comidas familiares y la satisfacción con la vida familiar en la relación entre el apoyo familiar y la satisfacción con la vida, en mujeres y hombres con trabajos remunerados. Método: Se aplicó la Escala de Satisfacción con la Vida, Escala Multidimensional de Apoyo Social Percibido, Escala Atmósfera de las Comidas Familiares y Escala de Satisfacción con la Vida Familiar, a una muestra de 236 mujeres y 236 hombres con trabajo remunerado en Temuco, Chile. El análisis estadístico consideró un modelo de mediación en serie con un Intervalo de Confianza del 95%. Resultados: El apoyo familiar y la satisfacción con la vida correlacionaron de forma directa y estadísticamente significativa. Además, se obtuvo un efecto indirecto significativo de la atmósfera de las comidas familiares y la satisfacción con la vida familiar, en la relación entre el apoyo familiar y la satisfacción con la vida. La atmósfera de las comidas familiares y la satisfacción con la vida familiar son mediadores en serie en la relación entre el apoyo familiar y la satisfacción con la vida, en este grupo de trabajadores. Conclusiones: Los resultados sugieren que variables asociadas a la familia y a aspectos sociales de la alimentación influyen positivamente en la satisfacción vital de los trabajadores.<hr/>Abstract Introduction: For workers, family is an important source of psychological resources that contribute to the individual’s well-being. It is hypothesized that family support is a protective factor of the person’s life satisfaction, directly and through other variables such as family meals and satisfaction with family life. In this regard, the aim of this study was to examine the serial mediating role of the atmosphere of family meals and satisfaction with family life in the relationship between family support and satisfaction with life, in women and men with paid jobs. Method: The Satisfaction with Life Scale, the Multidimensional Scale of Perceived Social Support (family subscale), a measure of Atmosphere Scale of Family Meals and the Satisfaction with Family Life Scale were administered to a sample of 236 women and 236 men with paid jobs in Temuco, Chile. The statistical analysis considered a serial mediation model with a 95% Confidence Interval. Results: Family support and satisfaction with life significantly correlated with one another. In addition, a significant indirect effect of the atmosphere of family meals and satisfaction with family life was obtained in the relationship between family support and life satisfaction. The atmosphere of family meals and satisfaction with family life are serial mediators in the relationship between family support and life satisfaction in this group of workers. Conclusions: Results suggest that variables related to the family domain and to social aspects of food consumption have a positive impact in workers’ life satisfaction. <![CDATA[Percepción subjetiva del esfuerzo, la ansiedad y la autoconfianza en jugadores de fútbol semiprofesionales]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342022000100170&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Objetivo: analizar la percepción subjetiva del esfuerzo y de los estados de ansiedad (cognitiva y somática), autoconfianza en jugadores de fútbol semiprofesionales. Método: han participado 18 jugadores españoles semiprofesionales con experiencia mínima de tres años en la categoría nacional (edad: 26.4 años, peso: 75.8 kg, altura: 181 cm) clasificados en dos porteros, tres defensas centrales, tres defensas laterales, cuatro centrocampistas, tres extremos y tres delanteros. Se analizaron 10 partidos (cinco como locales y cinco como visitantes) y se usó el cuestionario Competitive State Anxiety Inventory 2 y escala Category Ratio 10 de Borg para la percepción subjetiva del esfuerzo. Se realizó el test de análisis de la varianza de un factor (posición de juego) y t-test para muestras independientes (localización y rol). Resultados: se han obtenido diferencias significativas en estas variables psicofisiológicas en relación con las posiciones de juego, localización y rol de juego. Conclusión: en este estudio de caso, los jugadores con rol defensivo y los que juegan como visitantes tienen menor percepción subjetiva del esfuerzo y los atacantes presentan mayor ansiedad somática y autoconfianza previos a la competición deportiva.<hr/>Abstract Objetive: To analyze the rate of perceived exertion and anxiety states (cognitive and somatic), self-confidence in semi-professional soccer players. Method: 18 semi-professional Spanish soccer players with at least 3 years’ experience in the national category participated (age: 26.4; weight: 75.8 kg; height: 181 cm), classified as two goalkeepers, three central defenders, three internal defenders, four midfielders, three wingers, three forwards. Ten matches were analyzed (five at home and five as visitors) and the Competitive State Anxiety Inventory 2 questionnaire and Borg's Category Ratio scale 10 for the rate of perceived exertion were used. A one-way analysis of variance test (game position) and t-test for independent samples (location and role) were performed. Results: Significant differences have been obtained in these psycho-physiological variables in relation to game positions, location, and game role. Conclusion: In this case report, players with a defensive role and those who play as visitors have lower rate of perceived exertion and attackers have higher somatic anxiety and self-confidence prior to the sports competition. <![CDATA[Escala de Autopresentación Perfeccionista en Ecuador: propiedades psicométricas y diferencias de medias latentes en función del género]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342022000100178&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract Introduction: This paper aims to examine the psychometric properties, i.e., validity, reliability, factorial invariance, and latent mean differences based on gender, of the Perfectionistic Self-Presentation Scale, PSPS, in the Ecuadorian context. Method: A sample consisting of 597 Ecuadorian undergraduates participated in the study. Results: Confirmatory Factor Analysis supported a 14-item and three-dimensional model of the scale: Perfectionistic Self-Promotion, Nondisplay of Imperfection, and Nondisclosure of Imperfection. This model presented configural; measurement, i.e., metric, strong, and strict; as well as structural invariance across genders. Discriminant validity was observed by analysing correlations between PSPS factors and perfectionism traits. Males exhibited higher latent means of Perfectionistic Self-Promotion and also Nondisplay of Imperfection than females. Conclusions: The Spanish-translated and brief version of the PSPS represents a reliable and valid tool for assessing perfectionistic self-presentation in Ecuador.<hr/>Resumen Introducción: Este artículo tiene como objetivo examinar las propiedades psicométricas, i.e., validez, fiabilidad, invarianza factorial y diferencias de medias latentes en función del género, de la Escala de Autopresentación Perfeccionista, PSPS, en el contexto de Ecuador. Método: La muestra se compuso de 597 universitarios ecuatorianos. Resultados: El análisis factorial confirmatorio apoyó una estructura de la escala compuesta por 14 ítems y tres dimensiones: autopromoción perfeccionista, no-divulgación de la imperfección, y no-verbalización de la imperfección. Este modelo mostró invarianza configural; de medida, métrica, escalar y estricta; y estructural a través del género. El análisis de correlaciones entre los factores de la PSPS y los rasgos perfeccionistas evidenció la validez discriminante de la escala. Los hombres obtuvieron medias latentes significativamente más altas en comparación con las mujeres en los factores autopromoción perfeccionista y no-divulgación de la imperfección. Conclusiones: La versión de la PSPS abreviada y traducida al español representa una medida fiable y válida para evaluar la autopresentación perfeccionista en Ecuador. <![CDATA[Adaptación y validación transcultural al español del University Student Engagement Inventory]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342022000100187&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Introducción: el compromiso académico hace referencia a la predisposición que los estudiantes tienen a participar de manera activa en la vida universitaria, asistiendo a las clases, entregando los trabajos a tiempo y siguiendo las instrucciones de los docentes. Existe evidencia que demuestra que el compromiso académico predice positivamente el éxito de los estudiantes. Por esta razón, es que su evaluación cobra gran relevancia para el ámbito educativo universitario a la hora de diseñar prácticas pedagógicas que estimulen el compromiso de los alumnos. El objetivo del presente trabajo fue adaptar y validar la versión del University Student Engagement Inventory (USEI) al español, contemplando diferencias lingüísticas y culturales de tres países hispanohablantes. Método: participaron 921 estudiantes universitarios de España, Argentina y Uruguay. Se aplicó el USEI que consta de 15 afirmaciones agrupadas en tres dimensiones de compromiso: conductual, cognitivo, emocional. Resultados: después de que tres traductores realizaran la adaptación lingüística del instrumento, nueve jueces expertos analizaron el contenido de los ítems y conservaron como resultado la totalidad de los reactivos. Más adelante, se analizó y verificó la estructura interna del instrumento -análisis factorial confirmatorio, validación cruzada, invarianza factorial, consistencia interna-, y también se obtuvo adecuada evidencia de validez externa concurrente entre las dimensiones del USEI y los enfoques de aprendizaje. Conclusión: se obtuvo una versión en español del USEI con adecuadas propiedades psicométricas que puede ser empleado en el ámbito de aplicación con el propósito de identificar el compromiso académico de los estudiantes y proponer acciones orientadas a mejorar sus aprendizajes.<hr/>Abstract Introduction: Academic engagement refers to the predisposition that students must actively participate in university life, attending classes, turning in work on time, and following teachers’ instructions. There is evidence that shows that academic engagement positively predicts student success. For this reason, its evaluation is of great relevance for university education when designing pedagogical practices that stimulate student engagement. The aim of this study was to adapt and validate the University Student Engagement Inventory (USEI) into Spanish, considering linguistic and cultural differences in three Spanish-speaking countries. Methods: 921 university students from Spain, Argentina and Uruguay participated in the study. The USEI, which consists of 15 statements grouped into three dimensions of engagement -behavioral, cognitive, emotional- was administered. Results: After three translators made the linguistic adaptation of the instrument, nine expert judges analyzed the content of the items, retaining as a result the totality of the items. Subsequently, the internal structure of the instrument was analyzed and verified -confirmatory factor analysis, cross-validation, factorial invariance, internal consistency-. Adequate evidence of concurrent external validity between USEI dimensions and learning approaches was also obtained. Conclusion: A Spanish version of the USEI was obtained with adequate psychometric properties that can be used in the field of application with the purpose of identifying students’ academic engagement and proposing actions aimed at improving their learnings. <![CDATA[Mentalidad machista, estilos de crianza y vulnerabilidad social en cuidadores primarios. Una comparación transcultural entre Argentina y Perú]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342022000100196&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Introducción: la mentalidad machista es un fenómeno persistente en Latinoamérica. Sin embargo, no se tienen claros los factores que la generan, por ello, se realizó el estudio para analizar la mentalidad machista en función de factores como los estilos parentales y la vulnerabilidad social. Método: la muestra estuvo constituida por 389 (M.edad = 35.87, DE = 10.13) cuidadores primarios de niños, niñas y adolescentes de 4-16 años (M.edad= 9.33, DE = 4.66, femenino = 196) de diferentes regiones de Perú y Argentina. Se utilizaron (a) la subescala de Machismo de la Evaluación Multifásica de las Culturas (MACC-SF), (b) la Adaptación Española del Cuestionario de Crianza Parental y (c) una ficha sociodemográfica ad hoc, aplicadas través de las redes sociales mediante un formulario. Resultados: en ambas muestras, los niveles de machismo son relativamente bajos, aunque la muestra argentina presentó menores niveles y hábitos más positivos de crianza, en comparación con Perú. A su vez, se encontró asociación negativa entre machismo y estilos parentales, con mayor intensidad en las dimensiones; satisfacción con la crianza y disciplina. Finalmente, el machismo se asoció de forma negativa con la vulnerabilidad social y los estilos de crianza. Conclusión: las creencias machistas estarían asociadas con menor nivel socioeconómico y estilos de crianza más autoritarios, los que también se rigen por sus tradiciones y a un conservadurismo del legado cultural, en comparación a culturas más flexibles y democráticas.<hr/>Abstract Introduction: the macho mentality is a phenomenon that persists in the Latin American population; however, the factors that generate it are not clear. Therefore, the study is carried out with the objective of analyzing the macho mentality, based on factors such as parental styles and social vulnerability; and comparing according to country of origin: Argentina and Peru, respectively. Method: the sample consisted of 389 (M.age = 35.87, SD = 10.13) primary caregivers of children and adolescents from 4 to 16 (M.age = 9.33, SD = 4.66, feminine = 196) years of age from different regions of Peru and Argentina. The instruments used were the Machismo subscale of the Multiphasic Evaluation of Cultures (MACC-SF), the Spanish Adaptation of the Parental Upbringing Questionnaire, and an ad-hoc sociodemographic record, which were all applied through social networks using a Google® form. Results: in both samples, the levels of machismo are relatively low, although the Argentine sample presented lower levels of machismo and more positive parenting habits compared to that of Peru. In turn, a negative association was found between machismo and parenting styles, with greater intensity in the dimensions: satisfaction with parenting and discipline. Finally, machismo was negatively associated with social vulnerability and parenting styles. Conclusions: macho beliefs would be associated with a lower socioeconomic level and more authoritarian and inflexible parenting styles, which are also governed by their traditions and a cultural legacy of conservatism in comparison to more flexible and democratic cultures. <![CDATA[Mindfulness disposicional se asocia con menor fusión cognitiva y mejor control del esfuerzo en personas jóvenes: El rol mediador del pensamiento negativo repetitivo]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342022000100205&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract Introduction: The scientific community is taking an increasing interest in mindful ness due to its positive association with physical and psychological health indicators. However, there is still ongoing debate as to whether there could be other explanations for these effects. Aim: This study explores the relationships between dispositional mindfulness, cognitive fusion, effortful control and repetitive negative thinking (RNT). RNT was chosen as a potential me diating variable due to its presence in multiple psychological disorders. Method: A mediation analysis was performed using the bootstrap method with 5000 replications on data collected from a non-clinical sample of 415 young adults who completed a battery of online questionnai res. Results: Dispositional mindfulness is negatively associated with measures of RNT, effortful control and cognitive fusion. The analyses indicate that the effect that dispositional mindful ness has on cognitive fusion in young people can be partially mediated with medium effect size by RNT. Conclusion: RNT may play a central role as an underlying process in the link between mindfulness and different psychological aspects.<hr/>Resumen Introducción: Mindfulness ha ganado interés dentro de la comunidad científica dada su asociación con resultados positivos sobre indicadores de salud física y psicológica. Sin embargo, el debate sigue abierto sobre cuáles son los procesos que podrían mediar estas re laciones. Objetivo: Explorar en una muestra de 415 jóvenes, las relaciones entre mindfulness disposicional, fusión cognitiva, control del esfuerzo y pensamiento negativo repetitivo (PNR). El PNR se propone como potencial variable mediadora debido a que se es común en múltiples trastornos psicológicos. Método: Los análisis de mediación realizados a través de Bootstrap ping con 5000 replicaciones, indicaron que el efecto que genera el mindfulness disposicional sobre la fusión cognitiva puede estar mediado parcialmente por el PNR en personas jóvenes con un tamaño del efecto medio. Conclusiones: Mindfulness disposicional se relaciona de manera negativa con las medidas de PNR, control del esfuerzo y fusión cognitiva. Por tanto, el PNR podría desempeñar un papel importante como proceso subyacente entre mindfulness y diferentes aspectos psicológicos. <![CDATA[¿Influye el liderazgo del entrenador sobre la resiliencia de equipo? Efecto mediador de los conflictos intragrupo y la cohesión grupal]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342022000100214&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Introducción/objetivo: El presente estudio tiene como objetivo examinar la rela ción entre el liderazgo transformacional del entrenador y las características de resiliencia y la vulnerabilidad bajo presión, así como analizar si los factores del conflicto intragrupo (social y tarea) y de la cohesión grupal (social y tarea), pudieran mediar la relación entre dichas variables. Método: A través de un diseño longitudinal, se incluyó a un total de 301 depor tistas inscritos en los JUDEX, pertenecientes a 34 equipos de fútbol y voleibol, con edades comprendidas entre 13 y 18 años (M = 15.72; DT = 1.33). Resultados: Los resultados mostraron una relación positiva entre el liderazgo transformacional del entrenador y las características de resiliencia, y una asociación negativa respecto a la vulnerabilidad bajo presión. Además, el conflicto intragrupo (social y tarea) actuó como mediador entre la relación del liderazgo trans formacional del entrenador y la resiliencia de equipo. En cuanto al papel mediador de la cohe sión grupal, solo la cohesión tarea actuó como mediadora entre el liderazgo transformacional del entrenador y la resiliencia de equipo. Conclusiones: La presente investigación muestra la importancia del liderazgo del entrenador para mejorar la resiliencia del equipo en categorías de formación, y la influencia positiva que tiene la reducción de los conflictos intragrupo y el aumento de la cohesión tarea durante la temporada.<hr/>Abstract Introduction/objective: The present study aimed to examine the relationship be tween transformational coach leadership with the characteristics of resilience and vulnerability under pressure, as well as to analyze whether the factors of intra-group conflict (social and task) and group cohesion (social and task) could mediate the relationship between these variables. Method: Through a longitudinal design, a total of 301 athletes enrolled in the JUDEX, belong ing to 34 soccer and volleyball teams, and aged between 13 and 18 years (M = 15.72; SD = 1.33). Results: The results showed a positive relationship between transformational leadership of the coach and resilience characteristics, and a negative association with respect to vulnerability under pressure. In addition, intra-group conflict (social and task) acted as mediators between the relationship between transformational coach leadership and team resilience. Regarding the mediating role of group cohesion, only task cohesion acted as a mediator between trans formational coach leadership and team resilience. Conclusions: This research draws as main conclusion the importance of the coach’s leadership to improve team resilience in youth cate gories, and the positive influence of the reduction of intragroup conflicts and the increase of task cohesion during the season.