Scielo RSS <![CDATA[Revista Interamericana de Bibliotecología]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-097620070002&lang=pt vol. 30 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<B>Presentación</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762007000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<B>Acceso, conocimiento y uso de Internet en la Universidad de Antioquia</B>: <B>modelo de diagnóstico y caracterización</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762007000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Teniendo como precedente la investigación Acceso, conocimiento y uso de Internet en la Universidad de Antioquia, se busca presentar un modelo aplicable para cualquier universidad, que permita diagnosticar y caracterizar su situación en relación con la utilización de Internet como medio de apoyo para sus procesos de docencia, investigación, extensión y gestión administrativa y, por ende, determinar qué posibles acciones serían necesarias implementar para lograr que Internet, en cada universidad, sea una "oportunidad digital", y hacer frente a cuatro grandes amenazas o limitaciones a las que las universidades se ven expuestas: la brecha digital, el analfabetismo digital e informacional, la baja calidad de la información digital que frecuentemente se utiliza (Asimetría de la información) y la sobreabundancia informativa (Infoxicación). La metodología utilizada comprende los siguientes pasos: creación de una matriz de recopilación de información, la definición de macroconceptos-macrovariables de análisis, el estado del arte sobre el tema, la contextualización de la situación de la universidad, la elección de la muestra y, por último las recomendaciones a los agentes. Como conclusión general plantea la necesidad urgente, de parte de todas las universidades, de asumir, como una de las principales acciones estratégicas, la incorporación de las TIC y de Internet con sus herramientas y servicios, en sus procesos misionales. Incorporación que debe tener como principio la integración de planes, programas y proyectos y la evaluación continua.<hr/>Based upon the research project Access to and Knowledge and Use of the Internet in the University of Antioquia, this paper presents a model that will enable any university to diagnose and analyze its situation relative to the utilization of the Internet as a support medium for instruction, research, extension and administrative management and, consequently, to determine the possible actions that would be necessary in order for the Internet to become a "digital opportunity" in every university. This model would also enable each university to address the four great threats or limitations to which universities are often exposed: the digital divide, information and digital illiteracy, the poor quality of the digital information that is so often used (information asymmetry), and information overload (infoxication). The methodology utilized in this study included the following steps: creation of a matrix for the information compiled, definition of the macroconcepts-macrovariables of analysis, the state of the art on the subject, the contextualization of the situation of the university, the selection of the sample group, and, finally, the recommendations to the agencies. As a general conclusion, this study notes the urgent necessity for all of the universities to assume, as one of their principal strategies for action, the incorporation of the TIC and the Internet into their tools and services as well as their mission statements. This incorporation must include the integration of plans, programs, and projects and ongoing evaluation. <![CDATA[<B>Análisis de la influencia y el impacto entre revistas periféricas no incluidas en el Science Citation Index</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762007000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se determinan las relaciones de influencia entre un grupo de revistas científicas Latinoamericanas en ciencias bibliotecológica y de la información, no incluidas en el Science Citation Index, mediante la aplicación de indicadores no muy difundidos entre los autores de este tipo de estudio, tales como los Índice de Influencia, el de Importancia y el de Posición Relativa en revistas fuentes, se justifica la utilización de este tipo de indicadores y la metodología empleada para este tipo de revistas, debido al alto nivel de auto-citas y bajo Factor de Citas que presentan, como una alternativa a los indicadores propuestos por el ISI. Se trabaja con una muestra de 11 revistas científicas, indizadas en INFOBILA (Información y Bibliotecología Latinoamericana), editadas en cinco países de la región, identificadas como las más &ldquo;productivas&rdquo; en la temática. Como resultados finales se afirma que existe, entre países y revistas, relaciones de endogamia; carencia de estudios recientes que aborden de forma integral las regularidades de la producción y comunicación científica en esta especialidad; es preciso potenciar el diseño de otras fuentes, como alternativa y complemento a las que mantiene Thomson ISI y por último la poca visibilidad de la producción científica de la región en esta especialidad.<hr/>The purpose of this study was to determine the spheres of influence among a group of Latin American scientific journals in the field of library and information science that are not included in the Science Citation Index, by means of applying indicators that are not well distributed among the authors of this type of study, such as the Influence Index, that of Importance, and that of Relative Position in source journals. The use of these types of indicators and the methodology employed for this type of journal can be justified, owing to the high level of auto-citations and the low Citation Factor that are used as an alternative to the indicators proposed by ISI. This study used a sampling of eleven scientific journals indexed in INFOBILA (Información y Bibliotecología Latinoamericana), published in five countries in the region and identified as the most &ldquo;productive&rdquo; in this area of study. Final results affirm that, among the countries and the journals, there exists inbreeding; that there is a lack of recent studies in this area that deal with essential issues on a regular basis; that it is essential to foster the design of our sources as an alternative and complement to those maintained by Thomson ISI; and finally that there is a low visibility of scientific production in this region and this area of study. <![CDATA[<B>Aproximación a la epistemología de la bibliotecología como estudio regional del conocimiento</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762007000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo recoge una reflexión sobre los temas del conocimiento, la filosofía de la ciencia y la teoría del conocimiento como estrategia para dilucidar la epistemología, y particularmente, la epistemología de la bibliotecología, concebida aquí como estudio regional del conocimiento. Se explica que el conocimiento es construido cuando un sujeto se acerca a ciertas partes de la realidad convertidas en &lsquo;objetos de conocimiento&rsquo; para estudiarlas, lo que implica traer algo del lugar de lo desconocido a otro en el cual puede ser conocido, recordando siempre que el conocimiento es &ldquo;pulsión&rdquo; y que lo importante no es el destino final, sino el sendero por el que se camina para construirlo. Se aborda la teoría del conocimiento como el campo que estudia las diversas teorías o discursos que explican cómo conocer, con qué instrumentos, y qué características identifican cada una de las formas de conocimiento. Por su parte, la filosofía de la ciencia juzga la actividad científica y sus resultados; responde cómo se han generado, desarrollado y aceptado las diversas concepciones científicas, la naturaleza de los instrumentos y el tipo de explicaciones utilizados. El campo de la epistemología es presentado como un territorio complejo, que establece nexos analíticos y críticos con la teoría del conocimiento, con asuntos metodológicos y de la filosofía de la ciencia, integra los requerimientos del deseo de conocer y aporta una actitud filosófica de dilucidación, rigor y reflexión. Se presenta así a la epistemología, relacionada con los ámbitos de la filosofía, la ciencia, los métodos y las prácticas científicas para darle fundamento, sustento o fuerza válida al saber que produce una ciencia. La epistemología de la bibliotecología se expone como el estudio regional o de una parte del universo del conocimiento, lo que conlleva un abordaje endógeno o intracientífico, es decir, un análisis continental de ese territorio, para reconocer e identificar los métodos, los objetos, las definiciones y conceptos propios, los caminos para su investigación, la pertinencia social y la misma concepción de lo científico en esa región y, principalmente, validar o legitimar las comprensiones racionales que se hacen de la realidad o la experiencia en el mundo, además del impacto y utilidad social de la bibliotecología.<hr/>This article consists of a reflection on the subjects of knowledge, philosophy of science, and knowledge theory as a means of elucidating epistemology, and especially the epistemology of librarianship, considered here as a regional study of knowledge. Knowledge is constructed when someone converts aspects of reality into &ldquo;knowledge objects&rdquo; in order to study them, which in turn implies that they bring something from the world of the unknown to the known, keeping in mind that knowledge is &ldquo;pulsion,&rdquo; and what matters most is not the final destination but the path through which one travels to construct it. This study approaches the theory of knowledge as a field that studies the many theories and discourses that explain how to know, with what instruments and what characteristics identify each of the forms of knowledge. For its part, the philosophy of science considers scientific activity and its results, and responds with how various scientific concepts have been generated, developed and accepted, as well as the nature of instruments and the type of explanations utilized. The field of epistemology is thus presented as a complex field that establishes analytical and critical links with knowledge theory and with methodological subjects and the philosophy of science; it also links the requirements of the desire to know and supports a philosophical attitude of elucidation, rigor, and reflection. Epistemology is thus presented as related to the domains of philosophy, science, and scientific methods and practice that give it validity on knowing that that it produces a science. The epistemology of librarianship is presented as a regional study, or part of the universe of knowledge, that brings with it an endogenous and intrascientific approach, that is, a continental analysis of this territory, in order to recognize and identify their own methods, objects, definitions, and concepts, research paths, social relevance and the same concept of the scientific in this region, and primarily to validate and legitimize the rational understandings that are made of reality or real world experience&mdash;above and beyond the impact and social utility of librarianship. <![CDATA[<B>Estructura organizativa de los grupos de investigación de la Universidad de Antioquia como fuente de creación de conocimiento</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762007000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se propone mostrar en qué forma los grupos de investigación Categoría A de la Universidad de Antioquia han superado las estructuras organizativas tradicionales de la teoría gerencial, para generar estructura de la teoría contemporánea de la gestión del conocimiento y el aprendizaje organizacional, en el sentido del trabajo grupal y por proyectos. Para demostrar la hipótesis se basa en las teorías Ikujiro Nonaka e Hirotaka Takeuchi, que plantean la naturaleza dinámica de la creación de conocimiento. Se aplicó un instrumento de recolección de información (cuestionario) a varios integrantes de los grupos de investigación para conocer sus experiencias y la dinámica desarrollada en la actividad investigativa. Los resultados muestran que los integrantes de los equipos de investigación asumen diferentes roles en su labor investigativa; revelan la autonomía y responsabilidad asumida por los mismos en sus proyectos, al igual que el alto grado de satisfacción con respecto a la experiencia de aprendizaje. Por otra parte, se indica que la estructura administrativa que más se acerca a la de los grupos de investigación es la de tipo ad-hoc, conformada por equipos que se agrupan para la realización de proyectos y pueden disolverse al culminar o reagruparse para uno nuevo. En conclusión, el artículo muestra como las nuevas estructuras organizativas de gestión de conocimiento señalan la obsolescencia de las tradicionales y la necesidad de adoptar y adaptar estructuras más adecuadas para la creación de conocimiento, como la organización tipo hipertexto, recomendada por los autores Nonaka y Takeuchi, que permite a una compañía crear conocimiento de forma eficaz y continua.<hr/>This paper proposes to show how research teams, Category A in the University of Antioquia, have exceeded traditional organizational structures of management theory in order to generate a structure for contemporary theory on knowledge management and organizational learning, working in groups and projects. The hypothesis of this study is based upon the theories of Ikujiro Nonaka and Hirotaka Takeuchi, who established the dynamic nature of knowledge creation. In order to ascertain the experiences and the dynamic carried out in the research activity of those participating in research groups, an information collection instrument (questionnaire) was distributed to the researchers. The results show that the members of the research teams assume different roles in their research work, revealing the autonomy and responsibility assumed by those in their projects, as well as the high level of satisfaction with respect to the learning experience. On the other hand, it was discovered that administrative structure favored by the research groups is ad hoc, composed of teams that organize themselves to carry out projects and to dissolve themselves upon the culmination of such projects and to reorganize themselves for new projects. In conclusion, this article demonstrates how new organizational structures of knowledge management indicate the obsolescence of traditional structures, and the necessity of adopting and adapting more adequate structures for knowledge creation, such as the hypertext organization recommended by the authors Nonaka and Takeuchi, which enables a company to create knowledge by the most efficient and ongoing means. <![CDATA[<B>Los estudios de egresados del área bibliotecológica</B>: <B>de la teoría a la práctica</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762007000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo es proporcionar elementos teóricos, metodológicos y prácticos para la realización uniforme, entre las instituciones de enseñanza superior, de estudios de egresados en el área bibliotecológica, haciendo énfasis en la importancia de estos estudios y en el beneficio que trae a la comunidad bibliotecológica, el usar las mismas herramientas y metodología, que lleve a compartir trabajos y a enriquecer la calidad educativa en toda la región. Se parte de la teoría del capital humano de Schultz, en donde se vincula la capacitación de los recursos humanos con la productividad de calidad de las instituciones laborales. A partir de los aspectos teóricos se proporcionan una serie de variables e indicadores a considerar en la elaboración de los estudios de egresados de las escuelas bibliotecología, para tener parámetros y puntos de análisis comunes. Entre sus conclusiones se destacan: los estudios de egresados son importantes para aquellas instituciones preocupadas por la calidad de sus planes de estudio; el seguimiento de egresados permite conoce igualmente las características del empleo y del empleador, a quienes también se debe considerar con el fin de determinar las actividades para las que son contratados los profesionales y sus niveles de desempeño; es preciso acordar entre las diferentes instituciones la metodología, objetivo e instrumento que se van a utilizar en los estudios de seguimiento de egresados, así como la creación de una base de datos común y, por último, la necesidad de realizarse periódicamente.<hr/>The objective of this article is to provide technical, methodological, and practical means of creating uniformity among the studies of the graduates in librarianship in the institutions of higher learning, with emphasis on the importance of these studies and their usefulness in the library community-using the same tool and the same methodology, which in turn should lead to sharing studies and thereby enriching educational quality in all the region. This study is based on Schultz&rsquo;s theory of human capital, in which the training of human resources is linked with the productivity of quality in the hiring institutions. Beginning with the technical aspects, a series of variables and indicators are considered in the development of studies of library school graduates in order to establish common parameters and points of analysis. The conclusions that stand out include the following: studies of graduates are important to those institutions concerned with the quality of their plans of study; following graduates makes it possible to learn both the characteristics of the employee and the employer, who in turn should be considered in order to determine the activities for which the professionals are contracted, as well as their performance levels; it is critical that the different institutions agree upon the methodology, objectives, and instruments to be used in the studies of graduate, as well as the creation of a common database; and finally, it is important to repeat the study from time to time. <![CDATA[<B>Gestión del conocimiento en los grupos de investigación de excelencia de la Universidad de Antioquia</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762007000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente trabajo nace de la pregunta por algunos de los procesos que se dan en el desarrollo de cualquier investigación, que si son hechos manifiestos, pueden ayudar a cumplir con mayor facilidad sus objetivos. Lo que deriva en la hipótesis de que si los grupos de investigación incorporan los metadiscursos de la gestión del conocimiento a la investigación, ésta podría mejorar sus procesos y consolidarse para cumplir con los indicadores establecidos por Colciencias dentro de sus estándares de producción y calidad. El objeto del estudio se centra, por tanto, en los grupos de investigación, en los que se indaga la forma como éstos generan conocimiento, como es utilizado, enriquecido, transformado y transferido, tanto dentro de los mismos grupos como al entorno. Esta característica les confiriere una importancia relevante en la generación de valor, y los inscribe en la lógica de la llamada &ldquo;economía del conocimiento&rdquo;, en tanto, sus principales actividades se basan en la producción de recursos intangibles asociados al conocimiento. Para avanzar sobre la comprensión de este tema, se trabajó desde un enfoque complejo, en el que se diseñaron algunos instrumentos propios de la investigación-acción, como es el caso de la triangulación. Finalmente, se obtuvieron una serie de resultados cuantitativos y cualitativos que pudieron confirmar la hipótesis, es decir, los grupos de investigación pasan por las cuatro etapas de creación de conocimientos socialización, exteriorización, combinación e interiorización. Los resultados permiten afirmar, entre otras cosas, que existen muchas posibilidades de manejar el conocimiento en los grupos de investigación, pero se carece de las herramientas que trabajen específicamente con el tema de la investigación que no sólo estén enfocadas en los resultados, sino que permitan capitalizar los conocimientos generados en el proceso mismo<hr/>This work derives from a question that often arises in the course of a research project which, if a known fact, can be useful in meeting the objectives of the project. The hypothesis that if research groups could incorporate the metadiscourses of knowledge management into the research project, the research process could be improved, better enabling the researchers to comply with the indicators established by Colciencias within the standards of production and quality. Therefore, the objective of this study centers on research groups in which the group investigates how knowledge is generate, utilized, transformed, and transferred both within the groups themselves and beyond. This characteristic confers on them an importance relevant to the generation of value and enrolls them in the logic of the so-called &ldquo;knowledge economy.&rdquo; Therefore, the principal activities are based on the production of intangible resources associated with knowledge. To further advance along these lines of study, the work proceeded with a complex focus, with the design of some instruments appropriate to research-action, as in the case of triangulation. Finally, a series of results, both quantitative and qualitative, was obtained that could confirm the hypothesis, that is, that research groups pass through four stages in the creation knowledge: socialization, externalization, combination, and internalization. The results make it possible to affirm, among other things, that there are many possibilities for knowledge management in research groups, but there is a shortage of tools that work specifically with a subject of research that not only focuses on the results but enables the researchers to capitalize on the knowledge generated in the same process. <![CDATA[<B>La oferta formativa en bibliotecología en Colombia</B>: <B>análisis actual del sector</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762007000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Busca identificar, describir y analizar el entorno, las características y las tendencias del sector de bibliotecas en Colombia, con énfasis en los aspectos ocupacionales y educativos de la fuerza laboral. Dado que el objetivo de esta investigación era dar cuenta del estado de un fenómeno o ecosistema particular, el estudio realizado es observacional de tipo descriptivo, para la recolección de información específica de los entornos tecnológico, educativo, organizacional y ocupacional de los subsectores analizados; se diseñó una encuesta y se aplicó en las bibliotecas. El estudio arrojó diferencias marcadas en el desarrollo de la educación en el sector de bibliotecas con otros sectores de las ciencias de la información y la documentación, así como una alta concentración de la formación en las principales ciudades (Bogotá, Medellín, Ibagué, Tunja, Cali, Bucaramanga, Cartagena, Barranquilla. De igual forma se muestra una estratificación en la oferta formativa en la medida en que la demanda se sitúa en poblaciones distantes de dichos centros. En algunas regiones, la única oferta es de tipo no formal y en la mayoría de los casos es impartida por instituciones públicas. Finalmente, a través de la investigación se identificaron elementos de utilidad en la definición de las competencias laborales del personal de bibliotecas, que sirven a su vez de fundamento en el análisis de la evolución del conocimiento en bibliotecología y en la comprensión del desarrollo educativo asociado a las disciplinas de la información, así como en la demanda de recurso calificado en este campo profesional.<hr/>This study seeks to identify, describe, and analyze the setting, characteristics, and trends of the library sector in Colombia, emphasizing the occupational and educational aspects of the labor force. Given the fact that the objective of this research project was to shed light on a particular phenomenon or ecosystem, the study as it was carried out was observational, that is, descriptive, in the collection of specific information on the technological, educational and occupational settings of the sub-sectors analyzed. A survey was developed and applied in the libraries. The study revealed marked differences in the development of educational programs in the library sector compared to other sectors in information science and documentation, as well as a high concentration of educational programs in the principal cities (Bogotá, Medellín, Ibague, Tunja, Cali, Bucaramanga, Cartagena, Barranquilla). Along the same lines, the study showed a stratification in the curriculum to the degree that demand was located far from these centers. In some regions, the only offerings of this type are not formal and in most cases are taught in public institutions. Finally, this study identified useful means of defining the job competencies of library personnel, which is also fundamental to the analysis of the evolution of knowledge in librarianship and in the understanding of educational development associated with the information disciplines, as well as the demand for qualified personnel in this professional field. <![CDATA[<B>El patrimonio documental de la Universidad de Antioquia. Segunda etapa</B>: <B>áreas de Ciencias Exactas y Naturales, Económicas, Ingeniería y Tecnología</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762007000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo central de la investigación es recuperar la memoria institucional de carácter documental, generada en el área de Ciencias Exactas y Naturales, Ciencias Económicas, Ingeniería y Tecnología de la Universidad de Antioquia. Es una investigación documental de tipo histórico-bibliográfico descriptiva y como tal basa sus búsquedas en fuentes primarias y secundarias. La metodología implicaba la determinación del alcance, el tipo de material y las políticas, criterios y normas para la elaboración de los registros bibliográficos y su ingreso en la base de datos. Como resultado se elaboró una caracterización de las publicaciones por dependencias.<hr/>The main objective of this study is to retrieve the documentary and institutional memory generated by the Areas of Exact and Natural Sciences, Economics, Engineering, and Technology in the University of Antioquia. This documentary study is descriptive and historical-bibliographic in nature and as such bases its searches on primary and secondary sources. The methodology involved the determination of the coverage, the type of materials and its policies, the criteria and standards for the development of bibliographic records, and their input into a database. As a result, it was possible to develop a description of the publications by agencies. <![CDATA[<B>Un reconocimiento de los actores de la biblioteca pública en Antioquia</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762007000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Entendiendo por actores las instituciones o personas que han intervenido en la biblioteca pública, y sus aportes en el desarrollo de esta institución social en Antioquia, el trabajo describe el surgimiento y desarrollo de esta institución como resultado de la mediación de diversos sujetos, unos desde el orden estatal, y otros desde el campo privado y social; es así como se identifican diferentes tipos actores, que con sus acciones le apostaron al desarrollo permanente y significativo de la biblioteca pública en el Departamento. La metodología asumió un enfoque cualitativo que se fundamenta en el paradigma interpretativo, facilitando la comprensión de los fenómenos históricos relacionados con la biblioteca pública de una manera contextualizada. Se utilizaron fuentes primarias y secundarias. Entre las conclusiones cabe destacar que el Estado, en sus distintos órdenes: nacional, regional y local, se involucró en su construcción como una manera masificar la educación y de llevarla a zonas apartadas. Por su parte, el sector privado hace intervenciones a principios del siglo XX, con el apoyo que la naciente industria local y, ya a finales de siglo, con la intervención de las cajas de compensación familiar. Por su parte, los actores sociales hicieron presencia en diferentes momentos y órdenes; como élites culturales y políticas ó como grupos organizados.<hr/>This study defines &ldquo;actors&rdquo; as institutions or persons who have played a role in the public library and in the development of this social institution in Antioquia. It describes the rise and development of this institution as a result of the mediation of various players, some of them from state legislation and others from private and public sectors. Thus it is possible to identify various types of actors who, through their actions have contributed to the permanent and significant growth of the public library in the Department of Antioquia. he methodology of this study assumed a qualitative focus that, in turn, was based upon an interpretive paradigm, thereby facilitating the comprehension of historical phenomena related to the public library in its proper context. Both primary and secondary sources were used in this study. Notable among the conclusions, it is appropriate to point out, is that the state, in its different manifestations&mdash;national, regional, and local&mdash;became involved in construction as a means of supporting education and carrying it to distant locations. The private sector, for its part, has been involved since the early years of the twentieth century with the support of nascent local industry and, by the end of the century, through the support of family compensation funds. For their part, the social actors have made their presence known in various ways&mdash;as cultural and political elites or organized groups <![CDATA[<B>Bibliotecas indígenas en Australia y Nueva Zelanda</B>: <B>una revisión bibliográfica</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762007000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Presenta una revisión bibliográfica y un estado actual de la cuestión sobre bibliotecas para pueblos originarios en un contexto internacional. La recolección de recursos informativos se enfoca en los dos países de Oceanía: Australia y Nueva Zelanda, en los cuales los servicios bibliotecarios están más desarrollados. Los elementos incluidos abarcan libros, publicaciones periódicas, documentos de trabajo, sitios Web y revistas electrónicas, publicados entre 1995 y la actualidad. El documento pretende brindar un acercamiento inicial a la materia y la posibilidad de ampliar la información a través de la literatura provista. A su vez, permite la comparación con situaciones y propuestas latinoamericanas y la réplica de ejemplos concretos.<hr/>This paper presents a bibliographic review and the current state of libraries for native peoples around the world. This compilation of information resources focuses on the two countries of Oceania, Australia and New Zealand, in which library services are best developed. Materials included are books, periodical publications, working papers, Web sites, and electronic journals published between 1995 and the present. This study provides an initial approach to the subject and presents the possibility of broadening the information through the literature provided. At the same time, it makes possible a comparison with Latin American situations and proposals and the replication of concrete examples. <![CDATA[<B>La evaluación de la calidad de contenidos y su repercusión en el ámbito de las revistas científicas de biblioteconomía y documentación</B>: <B>algunas recomendaciones a editores y autores</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762007000200012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Son diversos los indicadores empleados para la correcta evaluación de las revistas científicas de Biblioteconomía y Documentación; los más decisivos afectan la calidad de los contenidos y la repercusión de las conclusiones de los artículos en la comunidad científica. En el presente trabajo se examina el manual de evaluación, de los profesores Delgado López-Cózar, Ruiz Pérez y Jiménez Contreras y se presenta la aplicación del método de análisis cualitativo de citas como aportación que trata de fijar las ideas científicas citadas y obtenidas en los artículos como base para proponer otros indicadores de calidad.<hr/>The indicators that are employed for the proper evaluation of scientific journals in the field of librarianship and documentation are many, affecting to a great extent the quality of the contents and the repercussion of the conclusions of the articles in the scientific community. This study examines the evaluation manual by Professors Delgado López-Cózar, Ruiz Pérez, y Jiménez Contreras (November of 2006) and offers an application of the qualitative analysis of citations as a contribution that attempts to establish scientific ideas cited and obtained in the articles as a base to propose other indicators of quality. <![CDATA[<B>A transmissão do conhecimento através do tempo</B>: <B>da tradição oral ao hipertexto</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762007000200013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Los profundos y diversos câmbios ocurridos en el contexto de la comunicación mundial, especialmente los relacionados con las áreas de la ciencia y la tecnología, causaron un aumento extraoridinario en la producción e intercambio de información en los diversos campos del conocimiento. Durante la historia de la humanidad fueron utilizadas diversas tecnologias para la educación y el desarrollo de las sociedades, destacándose la escrita como uno de los más importantes avances técnicos del ser humano y, posteriormente, la impresa que trajo profundos cambios en la documentación y la transmisión del conocimiento. Este artículo presenta un panorama histórico sobre la transmisión del conocimiento, desde la tradición oral hasta el advenimiento del hipertexto.<hr/>The several deep changes that happened in the context of worldwide communication, especially related to the science and technology areas, resulted in an extraordinary increase in the production and exchange of information in many knowledge fields. In the history of humanity, several communication technologies were used in the development of societies, the writing process being one of the most important and, afterwards, printing press with its important changes in the documentation and transmission of knowledge. This article describes a panoramic view about knowledge transmission through the times, since the predominance of oral tradition up to the advent of hyperdocuments.