Scielo RSS <![CDATA[Revista Interamericana de Bibliotecología]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-097620080001&lang=pt vol. 31 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762008000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<B>Analysis of some information science essential areas from three epistemological approaches</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762008000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La Ciencia de la Información constituye un cuerpo de conocimientos científicos relativamente joven, como tal es preciso enriquecer su plataforma teórica a los efectos de ampliar y profundizar su alcance, metodología, principios, entre otros. Con este propósito se elaboró el presente estudio que tiene como objetivo fundamental identificar los enfoques epistemológicos que han prevalecido en algunos conceptos básicos propios de la Ciencia de la Información, utilizando como parámetros los aportes en materia de Epistemología ofrecidos por el grupo de investigadores de la Fundación Línea-i, que se dedican a la enseñanza e indagación sobre los procesos de investigación. La vía utilizada para la construcción teórica fue de tipo racional por cuanto se basó en el análisis de fuentes documentales y la deducción. Se exponen las definiciones de varios conceptos, y también la clasificación de los enfoques epistemológicos en tres tipos: empírico, racional y vivencial. Se analizan los primeros sobre la base de los segundos, para identificar los enfoques que prevalecen. Se concluye que prevalecen los enfoques empírico y racional, con marcada inclinación hacia el primero. Ello se entiende a partir del hecho que las Ciencias de la Información han tenido un fuerte componente técnico-procedimental, que ha permeado la producción de su conocimiento científico.<hr/>Information science constitutes a relatively young corpus of scientific knowledge. In this sense, it is necessary to enrich its theoretical basis for broadening and studying in depth its scope, methodology, principles, and so on. The current study has the main purpose of identifying the epistemological approaches that have prevailed in some of the Information science basic concepts. Contributions in Epistemology given by the Fundación Línea-I research group, which works both on teaching and research processes, have been used as parameters. The rational theory building has been the method used since the study was based on the analysis of documental sources and deduction. Some concept definitions are shown as well as the epistemological approach classification; that is, empirical, rational and existential. The first are analyzed based on the second in order to identify the prevailing approaches. We have found that the prevalent approaches are empirical and rational, respectively. It is due to the strong technical-procedural component of Information science, which has permeated the production of its scientific knowledge. <![CDATA[<B>Application of two new algorithms to group search results in on line public access catalogs (OPAC)</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762008000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Con la facilidad que da la Internet y, en particular la Web, cada día es más fácil acceder a nuevas fuentes de información puestas a disposición en cualquier lugar del mundo. Los usuarios buscan información específica de acuerdo a sus necesidades particulares, a través de la Web. Ellos pueden hacer búsquedas ya sea mediante motores de búsqueda tales como Google o Yahoo!, o también mediante bases de datos particulares de bibliotecas o sistemas de información. Sin embargo, los resultados de consultas en motores de búsqueda, sistemas de catálogos de acceso público en línea, y en general sistemas de consulta en la Web, pueden saturar a un usuario por la abundancia de resultados, causando pérdida de efectividad del sistema de búsqueda. Para resolver este problema, la investigación "Agrupamiento de resultados obtenidos de consultas distribuidas en sistemas de catálogos públicos en línea (OPAC)", de la que se deriva este artículo, propone dos algoritmos de agrupamiento de resultados orientados a sistemas en línea concurrentes, con características de bajo consumo de ciclos de procesador y memoria, los cuales se usan en un prototipo de software.<hr/>With the ease of Internet use, and particularly the Web, today it is easier to gain access to new information sources available in anywhere in the world. Through the web, users search for specific information according to their own necessities. They may search either by means of search machines, such as Google and Yahoo, or specific library data bases or information systems. However, information seeking results on searching machines, online public access catalog systems, and in general, on the web search system can saturate a user because of the abundance of results, which leads to a loss of effectiveness. To solve this problem, the research "Agrupamiento de resultados obtenidos de consultas distribuidas en sistemas de catálogos públicos en línea (OPAC)", from which this paper derives, proposes two results clustering algorithms focused on concurrent online systems characterized by low consume of processor and memory cycles, which are used in a prototype of software. <![CDATA[<B>De leer, radio serial about reading promotion</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762008000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Presenta la serie radial De leer, un viaje por la promoción de la lectura, como producto derivado del proyecto de investigación aplicada, realizado en el formato de radio cultural y educativa por la Escuela Interamericana de Bibliotecología, La Emisora Cultural y la Dirección de Regionalización de la Universidad de Antioquia. La serie consta de 16 programas, que abordan temas referidos a la lectura, el lector, las bibliotecas y, principalmente, la promoción de la lectura. Está dirigida a todos los actores participantes en la formación social de los lectores, es decir, padres de familia, maestros, bibliotecarios y otros trabajadores culturales presentes en las distintas regiones del Departamento de Antioquia, Colombia. El objetivo del proyecto era trabajar por el cumplimiento de una de las tareas más esenciales de la Universidad de Antioquia, cual es la de la proyección social en búsqueda del mejoramiento de la calidad de la educación, con especial énfasis en las regiones del Departamento. El artículo plantea, inicialmente, la identificación sucinta de la problemática que enfrentó el proyecto; luego realiza la descripción de los públicos objetivos de la serie, sus componentes formativos, la metodología seguida en su producción, los principios pedagógicos rectores de la serie y los indicadores de medición de impacto<hr/>The radio serial "De leer, un viaje por la promoción de la lectura" is presented as a product derived from an applied research project carried out under the cultural and educational radio format by the Escuela Interamericana de Bibliotecología and the Dirección de Regionalización of the Universidad de Antioquia. The radio serial consists of 16 programs, which deal with topics such as reading, reader, libraries, and mainly, reading promotion. It is addressed to all the people participating in the social education of readers; that is, parents, teachers, librarians, and other cultural workers from the different regions of Antioquia (Colombia). The goal of the project was to work for the accomplishment of one of the most important tasks of the Universidad de Antioquia, that is, the social projection to better the education quality, with special consideration of the regions of Antioquia. Firstly, this paper shows a brief explanation of the problem. Secondly, it describes the target audiences of the radio serial as well as its educational components, methodology, pedagogical principles, and its impact measurement indicators. <![CDATA[<B>Design of a knowledge management model for the Escuela Interamericana de Bibliotecología</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762008000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se presenta el diseÑo de un modelo de gestión de conocimiento y los procesos realizados para su elaboración, con base en el resultado de la investigación "DiseÑo y estructura de un modelo de gestión del conocimiento para la Escuela Interamericana de Bibliotecología (EIB) de la Universidad de Antioquia. El objetivo general de la investigación era diseÑar la estructura de un modelo de gestión del conocimiento para la Escuela. La metodología utilizada es cualitativa, se inscribe dentro de la metodología de investigación aplicada donde, a partir de la confrontación de la teoría con las condiciones específicas del objeto abordado (sus características y necesidades), y a través de la implementación de diferentes técnicas como observación sobre el terreno, aplicación de encuestas y análisis documental, se define el modelo de gestión del conocimiento. Para el marco referencial se analizaron los conceptos de conocimiento y gestión del conocimiento. Para realizar esta investigación se seleccionó el modelo INTELEC que permite identificar y estructurar, en forma relacionada, los conocimientos de las personas, sus capacidades, destrezas y talento; el reconocimiento de la Universidad, la comunidad académica, la sociedad; la calidad e intensidad de las relaciones que se mantienen con personas e instituciones, así como los conocimientos propios de la Escuela para realizar sus procesos administrativos frente a la docencia, la investigación y la extensión.<hr/>Based on the outcome of the research "DiseÑo y estructura de un modelo de gestión del conocimiento para la Escuela Interamericana de Bibliotecología (EIB) at the Universidad de Antioquia, this article shows the design of a knowledge management model and the processes carried out to its realization. The general purpose of the abovementioned research was to design the structure of a model of knowledge management for the EIB. It was a qualitative and applied research. This model has been defined from the checking of theory against specific conditions of the object of study (its characteristics and requirements), as well as the implementation of several techniques, namely: field observation, inquiry application, and documental analysis. For the theoretical frame, the concepts of knowledge and knowledge management were analyzed. INTELEC was the model used in this research. It allows identifying and structuring, in a relational form, the knowledge of people, their capabilities, skills and talent; the recognition of the university, academic community, and society; the quality and intensity of relationships kept with people and institutions, as well as the own knowledge of EIB for carrying out its administrative processes in the fields of university teaching, research and extension. <![CDATA[<B>Informação virtual no processo da formação profissional*</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762008000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Trata-se de um estudo sobre a utilização da pesquisa na Internet pelos discentes formandos da Universidade Federal de Mato Grosso, do Campus de Rondonópolis, com o objetivo de verificar se os mesmos encontram dificuldade na realização da busca de dados e informações pela Internet. Apresentam-se considerações sobre a pesquisa em geral, a pesquisa na Web, os mecanismos de busca, as formas de refinamento da pesquisa e o papel do bibliotecário. Foi aplicado aos alunos da referida universidade um questionário acerca do acesso e uso de informações disponíveis na Internet. Constatou-se, então, que os formandos utilizam a Internet para trabalhos acadêmicos, porém têm dificuldades na recuperação das informações, devido a certas informações inconsistentes existentes na rede, bem como à falta de mecanismos de filtragem e um apoio e uma orientação adequada à pesquisa.<hr/>This paper portrays a study about the use of the Internet research by graduate students at Universidade Federal de Mato Grosso/Campus Universitário de Rondonópolis. It aims to verify whether the students present any kind of difficulties during their research. In order to develop this research, it is necessary that the research be efficient when it comes to search strategies. There are several ways to develop a relevant research; among them there is the use of booleans, which filter important information about the desired topic. There are several explanations about research in general, web research, search mechanisms, research filters, and librarian role. A questionnaire about access and use of available information on the Internet was applied to the students as a way to get data. It was concluded that graduate students use the Internet to do their academic papers, although they have difficulties with the back up of information, since some pieces of information found on the web are not consistent, or because there is a lack of support and orientation to get information through filters. <![CDATA[<B>Self-assessment process in postgraduate programs</B>: <B>implementation of a methodology</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762008000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se describe los referentes conceptuales, la metodología y los resultados del Proceso de Autoevaluación de la Especialización en Gerencia de Servicios de Información, adscrita a la Escuela Interamericana de Bibliotecología, como un ejercicio de autorreflexión valorativa de las acciones teóricas y prácticas llevadas a cabo durante sus cuatro cohortes desde el inicio del Programa en 1998. Se reconoce en la autoevaluación una estrategia que permite a los actores (estudiantes, docentes, egresados, personal administrativo y empleadores), identificar y valorar las fortalezas, debilidades, oportunidades y amenazas del Programa, en aras del mejoramiento continuo y la excelencia académica al formular acciones y planes que garanticen altos niveles de calidad, oportunidad y efectividad en la prestación de los servicios académicos en la Universidad de Antioquia.<hr/>This paper describes the conceptual referents, methodology and outcome of the self-assessment process of the postgraduate program "Especialización en Gerencia de Servicios de Información" at the Escuela Interamericana de Bibliotecología. This process is understood as an evaluation exercise of self-reflection of the theoretical and practical actions carried out during its four cohorts since 1998. Self-assessment is considered as a strategy that allows students, teachers, graduates, administrative staff and employers to identify and assess the strengths, weaknesses, opportunities and threats of the curriculum. All of this with the aim of improving consistently and getting academic excellence by establishing actions and plans to guarantee high standards of quality, opportunity and effectiveness in the academic services offered by the Universidad de Antioquia. <![CDATA[<B>Reading promotion in the public libraries of Medellín</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762008000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Presenta la investigación titulada Exploración de los discursos y las prácticas de la promoción de la lectura en las bibliotecas públicas de Medellín: una revisión del lugar social de la biblioteca pública en la formación de los lectores. La investigación se centró en mostrar el estado de las principales categorías institucionales y organizacionales de la biblioteca pública que condicionan el desarrollo de las iniciativas de promoción de la lectura. El propósito general de la investigación era ofrecer una descripción nominal, cuantitativa y estructural de las iniciativas de promoción de la lectura desplegadas por las bibliotecas públicas en Medellín, de forma que se impulse la constitución de un mapa general de su estado actual, aún cuando muchas de las concepciones, valoraciones y propuestas hechas en ese mapa bien podrían aplicarse a contextos más amplios como el colombiano y, aún más, al latinoamericano. El objetivo de la investigación era, en primer lugar, estudiar las prácticas y los discursos (disciplinares y profesionales) que sustentan las iniciativas de promoción de la lectura en las bibliotecas públicas de Medellín, de forma que sea posible empezar a comprender el lugar de la biblioteca pública en la tarea de formación social de los lectores. Y, en segundo lugar, aportar una base de reconocimiento empírico de las relaciones entre biblioteca pública y lectura. Sin embargo, el presente artículo sólo aborda los hallazgos referidos a los discursos que tienen las bibliotecas sobre la institución bibliotecaria y la promoción de la lectura (idea de biblioteca pública, lectura, lector, promoción de la lectura y animación a la lectura). Los conceptos centrales de la investigación son biblioteca pública y promoción de la lectura, y retomó también las ideas referentes a sociedad, lenguaje, discurso y práctica, para todo lo cual se privilegió la mirada de la sociología contemporánea, de la mano de Jürgen Habermas, Manuel Castells, Pierre Bourdieu y Paul Ricouer. El enfoque metodológico de la investigación es cualitativo.<hr/>This paper presents some aspects of the research "Exploración de los discursos y las prácticas de la promoción de la lectura en las bibliotecas públicas de Medellín: una revisión del lugar social de la biblioteca pública en la formación de lectores". This research has focused on showing the state of the main institutional and organizational categories of the public library, which determine the development of reading promotion initiatives. The general purpose of this research was to offer a nominal, quantitative and structural description of reading promotion initiatives used by the public libraries in Medellín. This will make possible to know a general map of their current state. Despite many of the conceptions, assessments and proposals made in this map, it could be applied not only in Medellín but also in broader contexts such as Colombia and even Latin America. The specific purpose of this research was, on the one hand, the study of practices and subject field discourses, which support the reading promotion initiatives in the abovementioned libraries, so that the function of the public library in the social task of reader's education can be understood. And, on the other hand, to give a base of empirical recognition of relationships between public library and reading. However, this paper deals only with the findings related to library discourses about the library as an institution and the reading promotion (concept of public library, reading, reader, reading promotion, and reading encouragement). The main concepts of this research are public library and reading promotion. Concepts related to society, language, discourse and practice from the point of view of Habermas, Castells, Bordieu, and Ricouer also have been taken up again. Finally, the methodological approach of this work is qualitative. <![CDATA[<B>Proposal for visual literacy based on hypermedia resources for elementary school students</B>: <B>A contribution for the reading comprehension</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762008000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Frecuentemente los docentes ocupan una parte significativa de su tiempo en promover en los estudiantes la comprensión de textos verbales como parte fundamental del proceso de enseÑanza-aprendizaje, relegando a un segundo plano las imágenes que los acompaÑan. Esta actitud esta asociada a una concepción tradicional de la comprensión lectora pese a que las imágenes ocupan un lugar destacado en las fuentes actuales de información y que en muchas ocasiones son portadoras de información diferente a la de los textos verbales. Este artículo expone los lineamientos básicos sobre los cuales se iniciaron los estudios acerca de la alfabetización visual y analiza el impacto de una propuesta de alfabetización visual en la comprensión lectora. Finalmente, describe los aspectos técnicos que se tuvieron en cuenta en la elaboración de un entorno hipermedial diseÑado específicamente con el propósito de favorecer la lectura de imágenes en estudiantes de educación básica.<hr/>Frequently, teachers invest a great deal of time in promoting the comprehension of verbal texts by students as a fundamental part of the teaching-learning process, and relegate the accompanying images to a second place. This attitude is associated to a traditional conception of reading comprehension, in spite of the fact that images occupy a salient place in current information sources and that in many occasions they carry information different to the verbal texts. This article presents the basic rationale over which studies regarding visual literacy were initiated and analyzes the impact of a proposal for visual literacy in reading comprehension. Finally, it describes the technical aspects that were taken into account in the elaboration of a hypermedia environment designed specifically with the purpose of favoring the reading of images in elementary school students. <![CDATA[<B>Bibliographic record and references</B>: <B>a conceptual revision</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762008000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En el presente trabajo se analiza la confusión entre registro bibliográfico y referencia bibliográfica, fruto quizás del uso del término bibliografía en el lenguaje natural. Este análisis se realiza a partir del reordenamiento en la nueva normatividad en curso y el significado en la teoría bibliográfica. En el modelo conceptual internacional expresado en los Functional Requirements for Bibliographic Records" (FRBR) se explicita el uso de la misma normatividad tanto para descripciones catalográficas como bibliográficas. Organismos internacionales como la IFLA responden al vertiginoso crecimiento de información en diferentes soportes unificando la descripción de los mismos para orientar a los bibliógrafos del siglo XXI. La antigua dicotomía entre normas bibliográficas y reglas catalográficas desaparece y permanecen los estilos de citas y referencias bibliográficas con datos mínimos para acompaÑar los textos científicos, pero son insuficientes en un trabajo concebido desde una metodología bibliográfica.<hr/>In this work the confusion between bibliographic record and references arising from the use of the word bibliography in everyday language is analyzed. This analysis is conducted from the rearrangement stated in the current new standards and the meaning in the bibliographic theory. In the conceptual model expressed in the Functional Requirements for Bibliographic Records (FRBR), the use of the same descriptive normativity for both cataloging and bibliography is explicitly advocated. International organizations such as IFLA, in response to the dizzying growth of information by means of diverse supports, aim to unify the descriptive criteria in order to guide bibliographers for the 21st Century. The ancient dichotomy between bibliographic standards and cataloguing rules disappeared, and references and citation styles with the minimum required data in the scientific texts remain. However, they are not enough in a work conceived from a bibliographic methodology.