Scielo RSS <![CDATA[Revista Interamericana de Bibliotecología]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-097620200001&lang=pt vol. 43 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Editorial]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762020000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[El quehacer de la memoria en tiempos de cambio social]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762020000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Interdisciplinary Considerations on the State of Archival Terminology in Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762020000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Se presenta aquí la experiencia de un trabajo interdisciplinar entre terminólogos, archivistas y bibliotecólogos. En primer lugar, se hace una introducción al tema de la terminología archivística. Se muestra su estado, reflejado en un inventario de recursos terminológicos de referencia, en las tres lenguas de trabajo de mayor uso por parte de los expertos en archivística en Colombia: español, inglés y portugués. En segundo lugar, se aplica la metodología de trabajo para la constitución de bases de datos terminológicas. En tercer lugar, se muestran los principales resultados: base de datos terminológica monolingüe con equivalencias en inglés y portugués; sistema de conceptos de la archivística, y principales rasgos de los términos de esta área a partir de un breve análisis cualitativo y cuantitativo. Por último, se presentan, a modo de conclusión, las reflexiones surgidas del proceso de trabajo colaborativo entre expertos de distintas disciplinas. Así mismo, se precisan algunas consideraciones sobre el panorama de la terminología archivística y su proyección en el país.<hr/>Abstract The experience of an interdisciplinary work between terminologists, archivists and librarians is presented here. In the first place, an introduction to the subject of archival terminology is made. Its status, reflected in an inventory of reference terminological resources, is shown in the three working languages of greatest use by archival experts in Colombia: Spanish, English and Portuguese. Secondly, the working methodology is applied for the constitution of terminology databases. Thirdly, the main results are shown: A monolingual terminology database with English and Portuguese equivalences; a system of archival concepts, and the main features of the terms of this area from a brief qualitative and quantitative analysis. Finally, the reflections arising from the collaborative work process among experts of different disciplines are presented as a conclusion. Likewise, some considerations on the panorama of archival terminology and its projection in the country are presented. <![CDATA[Cultural or Symbolic Functions in Libraries and their Relationship with Inequality: The Case of Medellín]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762020000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El artículo presenta los modos en que las funciones sociales, particularmente las culturales o simbólicas, de la biblioteca pública se relacionan con la desigualdad social; análisis producto de la tesis doctoral La incidencia de la biblioteca en la reducción de las desigualdades sociales: el caso del Sistema de Bibliotecas Públicas de la ciudad de Medellín a partir del Acuerdo 079 de 2010, la cual tuvo como propósito indagar, bajo un enfoque intercultural, por la incidencia de la biblioteca en las desigualdades sociales, a través de las prácticas de lectura, escritura y oralidad que en esta se implementan. Para el análisis que presenta el artículo se realizó un estudio de corte analítico-documental, el cual usó dos métodos de investigación: documental y estudio de caso. Inicialmente se realiza una breve introducción a la tesis doctoral y la metodología utilizada. A continuación, se exponen las comprensiones conceptuales de referentes teóricos respecto a la biblioteca y su vinculación con las funciones culturales. Seguidamente se realiza el análisis del material empírico proveniente del estudio de caso que comienza situando las intencionalidades de la política pública de lectura y escritura en Medellín, y luego se analizan las funciones culturales de la biblioteca pública en Medellín. Finalmente, se presenta un apartado donde se exponen algunos de los retos y desafíos que en materia de cultura y biblioteca tiene la ciudad, resultado de contrastar la información teórica con la empírica.<hr/>Abstract The article presents the ways in which social functions, particularly cultural and/or symbolic ones, of the public library are related to social inequality. This analysis is product of the doctoral thesis La incidencia de la biblioteca en la reducción de las desigualdades sociales: el caso del Sistema de Bibliotecas Públicas de la ciudad de Medellín a partir del Acuerdo 079 de 2010 [The incidence of the library in the reduction of social inequalities: The case of the System of Public Libraries of the city of Medellin from Agreement 079 of 2010], which had the purpose of investigating, under an intercultural approach, the impact of the library on social inequalities, through the practices of reading, writing, and orality implemented in it. For the analysis presented in the article, an analytical-documentary analysis study was implemented, which used two research methods: Documentary and case study. Initially there is a brief introduction to the doctoral thesis and the methodology used. The conceptual understandings of theoretical referents regarding the library and its connection with cultural social functions are presented below. Next, an analysis of the empirical material from the case study begins, situating the intentions of the public reading and writing policy in Medellín, and then analyzes the cultural functions of the public library in Medellín. Finally, as a closure, a section where some of the challenges that the city has in terms of culture and library is presented, as a result of contrasting the theoretical information with the empirical information. <![CDATA[<strong>Avaliadores da área de ciência da informação frente à <em>open peer review</em></strong>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762020000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A avaliação de originais pelos pares é o meio mais eficiente de a ciência assegurar sua qualidade. Assim, é imprescindível analisar o sistema avaliativo que se delineia na atualidade: a open peer review. Objetiva-se avaliar a viabilidade de sua adoção dentre avaliadores em ciência da informação. São objetivos específicos: analisar a perspectiva de utilização da open peer review no âmbito das revistas de ciência da informação classificadas pelo sistema Qualis da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior; avaliar o conhecimento da revisão aberta sob a ótica dos avaliadores; delinear (des)vantagens que os avaliadores percebem, em especial, quanto ao sistema open peer review. Utiliza-se como método da pesquisa (quali-quantitativa) o survey. A população da pesquisa incorpora os avaliadores dos 34 títulos de periódicos da ciência da informação com conceito A e B atribuídos pela Coordenação, alcançando-se a amostra de 189 dentre o total de 709 avaliadores (26,6%). A coleta de dados se dá via questionários eletrônicos enviados às unidades amostrais em intervalos sistemáticos. Dentre os resultados, chama atenção o fato de a maioria (137 ou 72,4%) dos avaliadores demonstrar disposição em adotar a open peer review, embora reconheçam que, como qualquer outro sistema de arbitragem, possui vantagens e desvantagens.<hr/>Abstract The evaluation of originals by peers is the best way of ensuring the science quality. Therefore, it is essential to analyze the evaluative system that is currently outlined: The open peer review. It is the macro objective of the paper to evaluate the feasibility of adopting open evaluation in the sphere of reviewers in the area of information science. The specific objectives are to analyze the perspective of future use of open peer review in the information science journals classified by the Qualis system of the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior; to evaluate the knowledge of the open peer review from the viewpoint of the reviewers; to identify the (dis)advantages that scientific journals evaluators perceive regarding the open peer review. The research method (qualitative-quantitative research) is the survey. The research population includes reviewers of all 34 information science journals with concept A and B attributed by this Coordenação, reaching a sample of 189 out of the total of 709 reviewers (26.6%). The data were collected through electronic questionnaires sent to the sample units. Among the results, it is remarkable that most (137 or 72.4%) of the reviewers are willing to adopt open review, although they recognize that, like any other arbitration system, it has its advantages and disadvantages.<hr/>Resumen La evaluación de originales por pares ha sido el mejor medio de la ciencia para asegurar su calidad. Por consiguiente, es imprescindible analizar el sistema evaluativo que se perfila en la actualidad: el open peer review. Se pretende evaluar la viabilidad de adoptar la revisión abierta por evaluadores en ciencia de la información. Son objetivos específicos analizar la perspectiva de utilización del open peer review en el ámbito de las revistas de ciencia de la información clasificadas por el sistema Qualis de la Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior; evaluar el conocimiento de la revisión abierta bajo la óptica de los evaluadores; esbozar desventajas que los evaluadores perciben en cuanto al sistema open review. Se utiliza como método de investigación (cuali-cuantitativa) la encuesta. La población de la investigación comprende los editores de los 34 títulos de revistas de ciencias de la información con concepto A y B atribuidos por esta entidad, alcanzando una muestra de 189 del total de 709 evaluadores (26,6 %). La recolección de información se dio por medio de cuestionarios electrónicos enviados a las unidades muestrales. Entre los resultados, llama la atención el hecho de que la mayoría (137, 72,4 %) de los evaluadores demuestran disposición para adoptar el open peer review, aunque ellos reconocen que, como cualquier otro sistema de arbitraje, posee ventajas y desventajas. <![CDATA[Books and Rurality: Andean Geographies of the Network of Rural Libraries of Cajamarca, Peru]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762020000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La Red de Bibliotecas Rurales de Cajamarca es una organización sin ánimo de lucro conformada por las familias comuneras del territorio de Cajamarca, en la sierra norte del Perú, que con los libros en el campo han logrado afianzar y extender la tradición oral cajamarquina, la forma de vida andina y la dignidad de los pueblos chacareros y criadores. Se presentan avances del estudio de caso de la Red de Bibliotecas Rurales de Cajamarca en el Perú, con los que se pretenden reconocer las interrelaciones de la concepción, los actores, los lugares y las acciones de esta institución socio-cultural. En primera instancia, una introducción para exponer los elementos generales del proyecto de investigación. Segundo, algunos elementos metodológicos. Tercero, las características que hacen de la propuesta una red humana, geográfica y natural; quién lee, escribe y conversa; con qué: los libros y sus características; se finaliza con un aparte de discusión y conclusiones.<hr/>Abstract The Network of Rural Libraries of Cajamarca is a nonprofit organization made up of community families from the territory of Cajamarca, in the northern highlands of Peru who, with books in the field, have managed to consolidate and extend the oral tradition of Cajamarca, the form of Andean life and the dignity of the farming villages and breeders. The case study of the Network of Rural Libraries of Cajamarca in Peru is presented, it recognizes the interrelationships of the conception, the actors, the places and the actions of this socio-cultural institution. First, an introduction to expose the general elements of the research project. Second, some methodological elements. Third, the characteristics that make the proposal a human, geographical and natural network; who reads, writes and talks; with what: The books and their characteristics; it ends with the apart of the discussion and conclusions. <![CDATA[The Jewels of the Archive Santa Laura Montoya Upegui (Jericó 1874-Medellín 1949): History of the Recovery of its Documentary Collection]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762020000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El objetivo de este artículo es indagar sobre el proceso de recuperación, restauración y clasificación del acervo documental de Laura Montoya Upegui, más conocida como madre Laura, canonizada en el año de 2013 y fundadora de la Comunidad Misionera de María Inmaculada y Santa Catalina de Sena. El archivo alberga aproximadamente 28 000 páginas escritas por la autora, entre las que se encuentran sus obras originales. La historia de la recuperación del archivo inicia en 1949, cuando muere la escritora, y desde entonces se ha ido enriqueciendo y modernizando. La organización de los documentos se divide en las áreas que involucran el perfil intelectual de la santa: teología, mística, antropología, misionología, literatura, entre otras. Además, el archivo conserva los libros de su biblioteca personal, un archivo fotográfico y la colección de los libros y de las revistas que la misionera editó en su imprenta, Santa Teresita.<hr/>Abstract The aim of this article is to investigate the process of recovery, restoration and classification of the documentary collection of Laura Montoya Upegui, better known as Madre Laura. She founded the Comunidad Misionera de María Inmaculada y Santa Catalina de Sena and she was canonized in 2013. The archive houses approximately 28,000 pages written by the author, among which there are all her original works. The history of the recovery of the Archive begins in 1949, when the writer dies, and since then it has been enriching and modernizing. The organization of documents are divided into the areas that involve the intellectual profile of this saint: theology, mysticism, anthropology, missiology, literature, among others. On the other hand, the archive conserves the books of her personal library, a photographic archive and the collection of books and magazines that the missionary edited and published in her own printing press, called Santa Teresita. <![CDATA[Exclusão Digital de Gênero: quebrando o silêncio na Ciência da Informação]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762020000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo América Latina não pesquisa sobre os problemas de Exclusão Digital ligados ao gênero. Esse foi um dos achados da pesquisa feita na Universidade Estadual Paulista, que incluiu a literatura mais citada em inglês, espanhol e português sobre o domínio da Exclusão Digital. A falta de acesso das mulheres à tecnologia da informação digital ou a sua impossibilidade para se beneficiar de la, por conta do seu gênero, definem um tipo de exclusão digital que está sendo estudada em países desenvolvidos. No entanto, na América Latina a área está negligenciada. Para contribuir com o desenvolvimento da pesquisa de gênero na Ciência da Informação, este estudo compilou alguns dos trabalhos mais importantes sobre à Exclusão Digital de Gênero, identificando as problemáticas básicas estudadas, para articulá-las em um mapa conceitual que permita perceber os desafios e as oportunidades de pesquisa que elas implicam para a região. O objetivo é quebrar o silêncio acadêmico da Ciência da Informação neste assunto, e difundir os fundamentos do que sabemos sobre a Exclusão Digital de Gênero, articulando-os de forma compreensiva para impulsionar novos projetos, denunciando a exclusão feminina na ciência e a tecnologia, e focando na apropriação da tecnologia de informação e comunicação, como um problema central da agenda de pesquisa da Ciência da Informação, das ciências sociais em geral, e das instituições de ensino e pesquisa Latino-americanas.<hr/>Abstract Latin America does not research on the problems of digital divide related to gender. This was one of the findings in the research made at Universidade Estadual Paulista, which included the most cited literature in English, Spanish and Portuguese in the domain of the digital divide. Women's lack of access to digital information technology or their inability to benefit from it, due to their gender, define a type of exclusion that is being studied in developed countries, but Latin America is neglected. To contribute to the development of gender research in librarian and information sciences, this study compiled the most relevant works about gender digital exclusion, identifying the main problems they refer to, articulating them in a conceptual map that allows to perceive the challenges and opportunities of research that they imply to the region. The target is to break academic silence in librarian and information sciences, and spread out what we know about gender digital exclusion, articulating it comprehensively to boost new projects, valuing female exclusion in science and technology, and specifically in information and communication technology, as a central problem of the research agenda of librarian and information sciences, of all Social Sciences, and of Latin American education and research institutions.<hr/>Resumen América Latina no investiga sobre los problemas de brecha digital relacionados con género. Este fue uno de los resultados de la investigación realizada en la Universidade Estadual Paulista, que incluyó la literatura más citada en inglés, español y portugués en el campo de la brecha digital. La falta de acceso de las mujeres a la tecnología de la información digital o su incapacidad para beneficiarse de ella, por motivos de género, definen un tipo de exclusión que se está estudiando en países desarrollados. Sin embargo, en América Latina esta área ha sido descuidada. Para contribuir al desarrollo de la investigación de género en la ciencia de la información, este estudio compiló algunos de los trabajos más relevantes sobre exclusión digital de género, identificando sus problemáticas básicas, para articularlos en un mapa conceptual que permita percibir los desafíos y oportunidades de investigación que ellos implican para la región. El objetivo es romper el silencio académico en esta materia y difundir los fundamentos de lo que sabemos sobre exclusión digital de género, articulándolos de forma comprensiva para impulsar nuevos proyectos, denunciando la exclusión femenina en la ciencia y la tecnología, con especial énfasis en la apropiación de las tecnologías de información y comunicación, como un problema central de la agenda de investigación de la ciencia de la información, de las ciencias sociales en general y de las instituciones de educación e investigación latinoamericanas. <![CDATA[Design of a Knowledge Management Model for the Training Area of the Technology Integration Program for Teaching at the Universidad de Antioquia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762020000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El objetivo de esta investigación es construir un modelo de gestión del conocimiento, efectivo para las necesidades del área de formación de usuarios del Programa Integración de Tecnologías, enfocado en el cumplimiento de objetivos y en el mejoramiento de procesos. Este trabajo tiene un enfoque cualitativo y consta, en un primer momento, de una revisión de la teoría y de los documentos de la dependencia. Esta exploración permitió construir las categorías que guiaron la elaboración de dos tipos de entrevistas semiestructuradas, una para los miembros del área de formación de usuarios del programa y otra para los expertos. A partir de los datos obtenidos, se realizó un diagnóstico y se identificaron los componentes que fueron incluidos finalmente en el diseño del modelo. Como resultado, se encontró que cada institución tiene particularidades que orientan la mejor manera de gestionar el conocimiento según sus necesidades y propósitos. Para que el modelo sea viable, además de contar con recursos tecnológicos y comunicacionales, es importante que la organización tenga una estructura organizacional y una cultura para el aprendizaje, que facilite el trabajo en red y el aprovechamiento del conocimiento.<hr/>Abstract The objective of this research is to build an effective knowledge management model for the needs of the user training area of the Technology Integration Program, focused on the fulfillment of objectives and process improvement. This work has a qualitative approach and consists initially of a review of the theory and documents of the program. This exploration allowed to build the categories that guided the preparation of two types of semi-structured interviews, one for the members of the program user training area and another for the experts. From the data obtained, a diagnosis was made and the components that were finally included in the model design were identified. As a result, it was found that each institution has particularities that guide the best way to manage knowledge according to their needs and purposes. For the model to be viable, in addition to having technological and communicational resources, it is important that the organization has an organizational structure and a culture for learning that facilitates networking and the use of knowledge. <![CDATA[García-Rodríguez, A. & Gómez-Díaz, R. (2016). <em>Lectura Digital Infantil. Dispositivos, Aplicaciones y Contenidos.</em> Cataluña: UOC. 130 pp. ISBN-13: 978-8491164333 / ISBN-10: 8491164332]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762020000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El objetivo de esta investigación es construir un modelo de gestión del conocimiento, efectivo para las necesidades del área de formación de usuarios del Programa Integración de Tecnologías, enfocado en el cumplimiento de objetivos y en el mejoramiento de procesos. Este trabajo tiene un enfoque cualitativo y consta, en un primer momento, de una revisión de la teoría y de los documentos de la dependencia. Esta exploración permitió construir las categorías que guiaron la elaboración de dos tipos de entrevistas semiestructuradas, una para los miembros del área de formación de usuarios del programa y otra para los expertos. A partir de los datos obtenidos, se realizó un diagnóstico y se identificaron los componentes que fueron incluidos finalmente en el diseño del modelo. Como resultado, se encontró que cada institución tiene particularidades que orientan la mejor manera de gestionar el conocimiento según sus necesidades y propósitos. Para que el modelo sea viable, además de contar con recursos tecnológicos y comunicacionales, es importante que la organización tenga una estructura organizacional y una cultura para el aprendizaje, que facilite el trabajo en red y el aprovechamiento del conocimiento.<hr/>Abstract The objective of this research is to build an effective knowledge management model for the needs of the user training area of the Technology Integration Program, focused on the fulfillment of objectives and process improvement. This work has a qualitative approach and consists initially of a review of the theory and documents of the program. This exploration allowed to build the categories that guided the preparation of two types of semi-structured interviews, one for the members of the program user training area and another for the experts. From the data obtained, a diagnosis was made and the components that were finally included in the model design were identified. As a result, it was found that each institution has particularities that guide the best way to manage knowledge according to their needs and purposes. For the model to be viable, in addition to having technological and communicational resources, it is important that the organization has an organizational structure and a culture for learning that facilitates networking and the use of knowledge.