Scielo RSS <![CDATA[Cuestiones Teológicas]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-131X20110001&lang=en vol. 38 num. 89 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<b>Presentación</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-131X2011000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b><i>Thinking About an Action</i></b>: <b><i>the Task of Contemporary Sacramental Theology</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-131X2011000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en El estudio del recorrido de la teología sacramentaria contemporánea - desde Casel hasta nuestros días - pone en evidencia cómo en la materia sacramental la teología reencuentra uno de los estímulos más decisivos para volver a poner en cuestión el horizonte fundamental del método teológico práctico en cuanto tal. Ello acontece a través de una decidida superación de cualquier tentación intelectualista y/o racionalista, y, al mismo tiempo, acentuando el carácter insuperablemente práctico de la acción litúrgico-sacramental. Estos son los supuestos a partir de los cuales es posible leer unitariamente el camino de la reflexión sacramentaria de hoy en día, no separadamente del intento de un renovado diálogo con las disciplinas filosóficas.<hr/>The study of the developments of contemporary sacramental theology - from Casel till nowadays - highlights the links between the sacramental matter and one of the most decisive stimuli to rethink the fundamental horizon which guides the practical theological method as such. This happens thanks to a resolute victory over any rationalist or intellectualist temptation, and in the same time, stressing the practical character of the sacramental-liturgical action, which is insuperable. These are the premises which enable us to read the map of the sacramental thinking today, in a unifying manner, without letting aside the renewed dialogue with philosophical disciplines. <![CDATA[<b><i>The Theological Surpassing of Metaphysics</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-131X2011000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en El pensamiento de Jean-Luc Marion ha hecho posible una superación de la metafísica más decidida que la intentada por Heidegger. Dicha superación apunta a un nuevo pensar acerca de Dios desligado de la pregunta por el Ser, en el contexto del llamado "giro teológico" de la fenomenología. Se trata de una superación en la que las relaciones de la filosofía y la teología, rotas desde la Edad Media, son restablecidas en la actualidad. El texto da cuenta de dicha superación poniendo de manifiesto la idolatría conceptual de la metafísica y los malentendidos de su constitución onto-teológica.<hr/>The thinking of Jean-Luc Marion has made possible a more resolute surpassing of metaphysics than the one tried by Heidegger. This theological surpassing, points out to a new way of thinking about God, disconnected from the question of Being in the so called context of "the theological bend" of phenomenology The question is how to go beyond the relationships between philosophy and theology, broken since the Middle Ages, and how to rebuild them at present. The essays deals with such overcoming, highlighting the conceptual idolatry of metaphysics and the misunderstandings of its onto-theological constitution. <![CDATA[<b><i>Revelation and Morality</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-131X2011000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se examina, desde una perspectiva filosófica, la controversia, de carácter teológico, sobre los alcances de la revelación cristiana con respecto a la moral: ¿la especificidad de la moral cristiana es meramente formal, o tiene también elementos materiales? En otras palabras: ¿tiene el creyente obligaciones morales diferentes de las que señala la mera razón?.<hr/>The essay deals with the theological controversy over the impact of Christian revelation on morality from a philosophical perspective: ¿the specificity of Christian morality is it merely formal or are there material elements? In other words: ¿has the believer moral obligations different from those given only by reason?. <![CDATA[<b>APROXIMACIÓN TEOLÓGICA A 1 TES 1,1-10</b>: <b><i>A Theological Approach to 1 Thess. 1, 1-10.</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-131X2011000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente artículo es el resultado de un estudio exegético de 1 Tes 1, 1-10. Es una interpretación teológica del texto. Dicha interpretación está coherente con la Tradición y el Magisterio de la Iglesia Católica. El contenido del artículo logra actualizar las verdades fundamentales de la fe cristiana expuestas desde el origen en la comunidad de los tesalonicenses y los valores cristianos vividos dentro de ella. Resulta interesante la reflexión comparativa de la evangelización inicial y la actual evangelización latinoamericana. Finalmente, el artículo se convierte en una invitación para rescatar los fundamentos positivos y atrayentes del cristianismo.<hr/>This article is the result of an exegetical study on 1 Thess 1,1-10. It is a theological interpretation of the text. This interpretation is coherent with the Tradition and the Magisterium of the Catholic Church. The contents of this article succeed in updating the fundamental truths of the Christian faith explained from the beginning to the Thessalonian community as well as the Christian values lived there. It is worthwhile doing a comparative reflection on the first evangelization and the present Latin American evangelzation. Finally, this article wants to be an invitation to reclaim the positive and atractive fundamentals of Christianity. <![CDATA[<b><i>The Song of Songs and its Concept of Desire</i></b>: <b><i>an Approach from Biblical Hermeneutics and philosophy</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-131X2011000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente trabajo da cuenta de una búsqueda del deseo en dos fuentes configuradoras de la cultura occidental como son la Biblia y la Filosofía, y más concretamente en el Cantar de los Cantares. A través de una puesta en tensión de dicho concepto mirado desde dos perspectivas se realizó una aproximación y crítica al deseo como carencia, potencia y posibilidad en términos antropológicos y políticos. La reflexión conlleva una postura que reivindica el deseo como un elemento inherente a la condición humana cuya permanencia en la vida de los hombres posibilita grandes gestas y trunca inconmensurables proyectos. Sin embargo se hace una apuesta por el deseo como liberador del eros y transformador del pensamiento occidental, marcada por pasiones tan fuertes como sus propias razones.<hr/>This essay deals with the Song of Songs and brings up a research about the concept of desire given by the Bible and philosophy, both shapers of the Western Culture. The concept of desire is constrasted by two different perspectives from which the desire is analysed as deficiency, power and possibilty, within its political and anthropological expressions. The refection implies a stand that recovers the desire as an inseparable element of the human condition. It is the desire inherent to the human condition that gives the way to great deeds and failures of immeasurable projects alike. Nevertheless, the author bets for the desire as liberator of eros and transformer of the western way of thinking; this gambling is marked both by strong passions and reasons. <![CDATA[<b><i>Postmodernity and Christian Humanism</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-131X2011000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en ¿Desde dónde reflexionar sobre el humanismo cristiano? ¿Cuál es el papel que debería jugar la noción de ley natural en el humanismo cristiano? Estas dos preguntas están en la base de este artículo del Dr. Fisichella. Inicia su narración en el cambio de tiempo que pareciera representar este momento de la historia, cuál es su significado (¿un final o un comienzo?), recoge la preocupación sobre la cuestión de los "derechos a la carta" y luego de dar un atisbo al recorrido de la noción, propone a la noción de ley natural como la base de la reflexión.<hr/>Where is the starting point to think over christian humanism? What is the role that should play the concept of natural law in christian humanism? These are the questions stated in this article by Dr. Fisichella. He starts his narrative by dealing with the changing of time which could be represented by this moment in history; ¿what does it mean? (an end or a a beginning?). The author approaches the concern of "choosing rights à la carte" and, after going through this notion and its developments, he proposes the concept of natural law as a basis for his reflection <![CDATA[<b><i>Bioethics and Theological Thinking Facing the Challenges of Cyberethics</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-131X2011000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Está investigación aborda la función mediadora de la cultura en cuanto a su formación y al agotamiento cultural de la misma, para introducirnos en la mediación de la sociedad y desde allí enfocar la realidad de la ciudad digital como manifestación de un ambiente reencarnado; habiendo reencarnado a la ciudad digital se considera la religión como mediadora hacia la búsqueda de una auténtica receptividad y la presencia real de la ENCARNACIÓN para poder afirmar que "se trata de abrirse a los lugares donde la ciudad de Dios toma forma en medio de la nueva ciudad del ser humano que es internet".<hr/>After the introduction of the subject, the article deals with the mediating function of culture from its development till its exhaustion; then it takes the reader into the mediation of society and, hence, focusses on the reality of the digital city as an expression of a reincarnate environment. After having reincarnated the digital city, religion is considered as a mediator towards a search for an authentical receptivity and the real presence of INCARNATION. All this is intended to enable us to say "let us open up to all the places where the city of God is taking shape in the middle of a city for the human being, the new city called internet. <![CDATA[<b><i>The Integral Education of the University from the Multiculturalism and the Interreligious Dialogue</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-131X2011000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en La formación universitaria tiene hoy el reto de la formación integral de la persona. Las prácticas universitarias de formación explicitadas en los currículos deben dar razón del respeto por la dimensión humana en todas sus expresiones: religiosa, cultural, territorial, étnica, educativa, vital, para que no sólo se tengan competencias para la productividad, sino también para que lo humano sea cada vez más humano.<hr/>The university education has, now in day, to face the challenge of an integral education for people. The university training practices explained in curriculums, must be based on the human dimension respect in all its expression: religious, cultural, territorial, ethnic, educational, vital, in order to have skills, not only for the productivity, but also for the idea that human issues, can be more human. <![CDATA[<b><i>The Search for God Spiritual theology in Benedict XVI speech to the Bernardines' Collège in Paris</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-131X2011000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente texto es un análisis del discurso que el Papa Benedicto XVI pronunció el 12 de septiembre de 2008 en París, en el auditorio del que fuera el monasterio de los Bernardinos. Tras presentar el contexto del discurso, se hacen luego tres análisis: el primero, un análisis cristológico y antropológico. El segundo, una interpretación litúrgica y pneumatológica, y el tercero, unas ideas para comprender mejor la propuesta espiritual que encierra el discurso. Al final se presentan tres testimonios de diferentes personas que asistieron a dicho discurso. La intención esencial es mostrar la búsqueda de Dios, como una búsqueda que es común a todos los seres humanos, en la que el aporte del cristianismo no es la elaboración de un discurso sobre esta búsqueda, sino el testimonio de hombres y mujeres que han encontrado un Dios que se hace cercano.<hr/>This text is an analysis of the speech given by Pope Benedict XVI in September 12, 2008 in Paris, in the auditorium which belonged once to the monastery of the Bernardines. After giving the contents of the speech, the author presents three analyses: the first is christological and anthropological; the second is a liturgical and pneumatological interpretation; and the third bears some ideas to understand better the spiritual proposal concealed in the speech. At the end, there are three witnesses given by those present at the event. The main purpose is to show the search for God as a search that is common to all human beings, where the contribution given by christianity is not an elaborated discourse on that search but the testimony of men and women who have met with a God very close to us.