Scielo RSS <![CDATA[Cuestiones Teológicas]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-131X20210002&lang=en vol. 48 num. 110 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Spirituality of the senses in the stories of the city]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-131X2021000200193&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La espiritualidad es una cualidad propia del ser humano. A través de ella vamos realizando un recorrido con Dios, en quien reconocemos el sentido profundo de nuestras vidas. La vida humana, espacio de encuentro con Dios, se comprende como la vinculación de cuerpo y espíritu, de la dimensión personal y comunitaria, de la vivencia hogareña y urbana. A partir de esta consideración, este artículo busca adentrarse en la categoría y tema de la "espiritualidad de los sentidos", la cual ha sido propuesta y desarrollada por el teólogo portugués José Tolentino Mendonça. Los sentidos son definidos como puertas de acceso a la realidad, a la historia, al mundo y a los otros. Por medio de los sentidos, del cuerpo y de nuestra interioridad, vamos desarrollando la vida, vida caminada, celebrada, originada y finalizada en medio de nuestras ciudades. Surge, por tanto, la consideración de pensar cómo en medio de la ciudad, de las tramas urbanas, de los desafíos de convivencia actual, ejercitamos la mencionada espiritualidad de los sentidos.<hr/>Abstract Spirituality is a quality of the human being. Through it we go on a journey with God, in whom we recognize the deep meaning of our lives. Human life, a space of encounter with God, is understood as the link between body and spirit, of the personal and the community dimension, of the home and urban experience. Based on this consideration, this article seeks to delve into the category and topic of "spirituality of the senses", which has been proposed and developed by the Portuguese theologian José Tolentino Mendonça. The senses are defined as access doors to reality, to history, to the world and to others. Through the senses, the body and our interiority, we develop life, a life walked, celebrated, originated and ended in the middle of our cities. Therefore, the consideration arises of thinking how in the middle of the city, of the urban fabric, and of the challenges of current coexistence, we exercise the aforementioned spirituality of the senses. <![CDATA[THE ROLE OF INTUITIONS ON THE EVIDENTIAL PROBLEM OF EVIL: A MODERATE RATIONALIST PROPOSAL]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-131X2021000200207&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This paper seeks to evaluate the scope of the link between the evidential problem of evil and the role of intuitions as a case of sui generis a priori epistemic access. In order to do this, I will first address the theoretical assumptions present in the understanding of what an intuition is and, consequently, what an intuitive belief as a case of non-inferential and a priori belief is. Following Church et al (2020), one main point of this research would be to highlight the link between intuitions and evidentialism, as it is considered in the evidential problem of evil. This will allow a moderate and empirically informed rationalist analysis of what is understood as evidence regarding the possible (or probable, in some readings) non-existence of God, if it is the case that there is at least one instance of gratuitous evil (pointless evil) in the world. To strengthen this interpretation in favor of an a priori - a posteriori link as a way of responding to the argument of evil and its undercutting defeater role (Oliveira, 2020), two assumptions present in the discussion and their plausibility will be considered: that a priori reasons are not strictly understood as evidence for religious belief of a proposition p; and that the irrationality of religious belief arises from the absence of justification for the occurrence of an event of evil. I maintain that there is a tension between i) and ii), specifically regarding the absence of evidence that allows us to sustain the incompatibility between gratuitous evil and the non-existence of God.<hr/>Resumen Este artículo pretende evaluar el alcance del vínculo entre el problema evidencial del mal y el papel de las intuiciones como un caso de acceso epistémico sui generis. Para ello, se analizarán en primer lugar los supuestos teóricos presentes en la comprensión de lo que es una intuición y, en consecuencia, lo que es una creencia intuitiva como caso de creencia no inferencial y a priori. Siguiendo a Church et al. (2020), un punto principal de esta investigación es resaltar el vínculo entre las intuiciones y el evidencialismo, tal y como se considera en el problema evidencial del mal. Esto permitirá un análisis racionalista moderado y empíricamente informado de lo que se entiende como evidencia respecto a la posible (o probable en algunas lecturas) no existencia de Dios, si es el caso de que hay al menos una instancia de mal gratuito (mal injustificado) en el mundo. Para fortalecer esta interpretación a favor de un vínculo a priori - a posteriori como una forma de responder al argumento del mal y su papel derrotista (Oliveira, 2019), se considerarán dos supuestos presentes en la discusión, y su plausibilidad: i) que las razones a priori no se entienden estrictamente como pruebas para la creencia religiosa de una proposición p; ii) que la irracionalidad de la creencia religiosa surge de la ausencia de justificación de la ocurrencia de un evento de maldad. Sostengo que existe una tensión entre i) y ii), específicamente en lo que respecta a la ausencia de evidencia que permita sostener la incompatibilidad entre el mal gratuito y la inexistencia de Dios. <![CDATA[On The Correlation Involving the Historical Aspect of the Scripture and Its Logos Character between Kerygma and the Demythologization Process in Rudolf Bultmann According To Paul Ricoeur]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-131X2021000200230&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Correlacionando o aspecto histórico da Escritura e a sua condição de logos, Rudolf Bultmann instaura um procedimento exegético-hermenêutico que traz como base a pesquisa histórico-crítica da Escritura e impõe a interpretação do logos como kerygma em um processo que envolve as possibilidades de conhecimento imbricadas em um determinado contexto histórico-cultural e implica a necessidade de corresponder à cosmovisão da epocalidade em curso. Dessa forma, baseado na análise crítica de Paul Ricoeur, o artigo se detém na desmitologização enquanto distinção entre kerygma e mito em um movimento que se sobrepõe ao artifício mitológico e converge para a interpelação do seu sentido originário através de um processo que, afinal, requer a sua permanência sob o horizonte da interpretação. Assim, o artigo assinala que Ricoeur mostra que Bultmann prescinde da reflexão envolvendo a linguagem lato sensu como objeto, sobrepondo à linguagem do mito a linguagem da fé em um movimento que, embora pretenda se sobrepor ao sacrificium intellectus, converge, afinal, para uma construção que tende a exigir o sacrificium intellectus nas fronteiras da desmitologização e na linguagem da fé que está implicada em seu processo.<hr/>Abstract By correlating the historical aspect of Scripture and its status as logos, Rudolf Bultmann introduces an exegetical-hermeneutic procedure based on the historical-critical research of Scripture and imposes the interpretation of logos as kerygma in a process that involves the overlapping possibilities of knowledge in a given historical-cultural context and implies the need to correspond to the cosmovision of the current topicality. Thus, based on Paul Ricoeur's critical analysis, the article focuses on demythologization as a distinction between kerygma and myth in a movement that overlaps the mythological artifice and converges to the questioning of its original meaning through a process that, after all, requires its permanence under the horizon of interpretation. The article points out that Ricoeur shows that Bultmann dispenses with reflection involving the lato sensu language as an object, superimposing the language of faith on the language of myth in a movement that, although intending to supersede the sacrificium intellectus, ultimately converges towards a construction that tends to demand the sacrificium intellectus in the frontiers of demythologization and in the language of the faith that is involved in its process.<hr/>Resumen Al correlacionar el aspecto histórico de la Escritura y su estatus como logos, Rudolf Bultmann introduce un procedimiento exegético-hermenéutico basado en la investigación histórico-crítica de la Escritura e impone, a su vez, la interpretación del logos como kerigma en un proceso que involucra las posibilidades de conocimiento presentes en un determinado contexto histórico-cultural y que conduce a la necesidad de corresponder a la cosmovisión de la época actual. Así, a partir del análisis crítico de Paul Ricoeur, el artículo se centra en la desmitologización como distinción entre kerigma y mito en un movimiento que se solapa con el artificio mitológico y converge en el cuestionamiento de su significado original a través de un proceso que, al fin y al cabo, requiere su permanencia bajo el horizonte de la interpretación. El artículo señala que Ricoeur muestra que Bultmann prescinde de la reflexión que involucra al lenguaje lato sensu como objeto, superponiendo el lenguaje de la fe al lenguaje del mito en un movimiento que, aunque pretendiendo suplantar al sacrificium intellectus, finalmente converge hacia un construcción que tiende a exigir el sacrificium intellectus en las fronteras de la desmitologización y en el lenguaje de la fe que interviene en su proceso. <![CDATA[The Use of Psalms quotations and allusions in Pauline Writings]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-131X2021000200248&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O presente artigo tem como objetivo propiciar reflexão acerca do uso de citações e alusões de salmos nos escritos paulinos. Ainda que não seja possível ter certeza sobre a fonte usada por Paulo (LXX ou BH), os autores concordam que Paulo fez no mínimo 31 referências aos salmos, entre citações e alusões, sem contar os ecos. Diante dessa constatação, este artigo apresenta os critérios para a distinção de citações, alusões e ecos de textos do AT no NT, a partir dos estudos de G. K. Beale, na obra Manual do uso do Antigo Testamento no Novo Testamento, e de R. B. Hays, em Echoes of Scripture in the Letter of Paul. Em seguida, são analisadas três citações de salmos e uma alusão: duas citações seguras (Sl 14,1-3 em Rm 3,10b-12; e Sl 112,9 em 2Cor 9,9); uma citação questionada (Sl 142,1 em Gl 2,16); e uma alusão (Sl 97,2 em Rm 1,17). Essa análise ajudará a compreender a razão pela qual Paulo emprega textos do Saltério em seus escritos assim como o contexto literário, além dos critérios que o apóstolo tinha para fazer referência a tais textos. Embora não seja possível determinar, com exatidão, a fonte usada pelo apóstolo, o presente estudo constata que, como é comum para todo o NT, o uso paulino do AT foi muito mais a partir de uma versão grega da LXX que de um texto hebraico. Ademais, percebe-se que Paulo tanto citou o AT literalmente, como o usou livremente, a depender de sua intenção teológica.<hr/>Abstract This article aims to provide reflection on the use of quotations and allusions from psalms in Pauline writings. Although it is not possible to be sure about the source used by Paul (LXX or BH), the authors agree that Paul made at least 31 references to the psalms, between quotations and allusions, not counting the echoes. In light of this finding, this article presents the criteria for distinguishing citations, allusions and echoes of OT texts in the NT, based on the studies by G.K. Beale, in his work Manual of the Use of the Old Testament in the New Testament, and by R.B. Hays, in Echoes of Scripture in the Letter of Paul. Then, three quotations from psalms and one allusion are analyzed: two safe quotations (Ps 14,1-3 in Rom 3,10b-12; and Ps 112,9 in 2Cor 9,9); one questioned citation (Ps 142.1 in Gal 2.16); and one allusion (Ps 97.2 in Rom 1.17). This analysis will help to understand why Paul employs texts from the Psalter in his writings as well as the literary context, in addition to the criteria the apostle had for referring to such texts. Although it is not possible to accurately determine the source used by the apostle, the present study finds that, as is common throughout the NT, Paul's use of the OT was much more from a Greek version of the LXX than from a Hebrew text. Furthermore, it is clear that Paul both quoted the OT literally and used it freely, depending on his theological intent.<hr/>Resumen Este artículo busca reflexionar sobre el uso de citas y alusiones de los salmos en los escritos paulinos. Aunque no es posible estar seguro de la fuente utilizada por Pablo (LXX o BH), los autores coinciden en que Pablo hizo al menos 31 referencias a los salmos, entre citas y alusiones, sin contar los ecos. A la luz de este hallazgo, este artículo presenta los criterios para distinguir las citas, las alusiones y los ecos de los textos del Antiguo Testamento en el Nuevo Testamento, a partir de los estudios de G.K. Beale, en su obra Manual de uso del Antiguo Testamento en el Nuevo Testamento, y por R.B. Hays, en Ecos de la Escritura en la Carta de Pablo. Luego, se analizan tres citas de salmos y una alusión: dos citas seguras (Sal 14,1-3 en Rom 3,10b-12; y Sal 112,9 en 2Cor 9,9); una cita cuestionada (Sal 142,1 en Gal 2,16); y una alusión (Sal 97,2 en Rom 1,17). Este análisis ayudará a comprender por qué Pablo emplea textos del Salterio en sus escritos, así como el contexto literario, además de los criterios que tenía el apóstol para referirse a tales textos. Aunque no es posible determinar con precisión la fuente utilizada por el apóstol, el presente estudio encuentra que, como es común en todo el NT, el uso del AT por parte de Pablo fue mucho más a partir de una versión griega de la LXX que de un texto hebreo. Además, está claro que Pablo citó el AT tanto de manera literal como libre, según su intención teológica. <![CDATA[The anamnetic dimension of Faith: a dialogue between historical memory and eschatology after the Second World War]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-131X2021000200268&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El objetivo de este artículo fue iniciar un diálogo entre historia y escatología desde la experiencia del sufrimiento humano en Dios. Por tanto, se abordará el método dialéctico para establecer una reflexión hermenéutica que permita comprender el sufrimiento del presente desde la fuerza del pretérito y el compromiso con el futuro. Para ello, será fundamental el pensamiento teológico de Johann Baptist Metz y de otros autores, quien desde su propuesta teológico-política y desde la memoria provocadora en el contexto de un mundo altamente globalizado reivindica el problema de la teodicea desde la experiencia del hombre que sufre y reclama a Dios el fin inminente de este. Ahora bien, dentro del mundo académico de la teología, se han realizado varios esfuerzos por estructurar una teología política que mire al mundo, pues la fe cristiana es fe con los ojos abiertos, pero no ha obtenido la recepción necesaria dentro del mundo académico ni en el marco eclesial formal. Los esfuerzos realizados después del auge del Concilio Vaticano II despertaron en 1968 un clamor del oprimido, del pobre y del sufriente, que aún se desconoce tanto en el ámbito latinoamericano como en el europeo. En consecuencia, nace este diálogo entre historia y escatología, en el cual se abordará, primero, la singularidad de la fe en la esfera de un nuevo nominalismo; segundo, la secularización del fruto del hombre burgués ilustrado y la modernidad, y, finalmente, se esbozará concretamente la relación entre memoria y esperanza en el contexto de Auschwitz.<hr/>Abstract The objective of this article was to initiate a dialogue between history and eschatology from the experience of human suffering in God. Therefore, the dialectical method will be addressed in order to establish a hermeneutical reflection that allows understanding the suffering of the present from the force of the past and the commitment to the future. For this, the theological thought of Johann Baptist Metz and other authors will be fundamental, as, from the author's theological-political proposal and from the provocative memory in the context of a highly globalized world, he vindicates the problem of theodicy from the experience of man who suffers and claims to God its imminent end. Now, within the academic world of theology, several efforts have been made to structure a political theology that looks at the world, since the Christian faith is faith with open eyes, but it has not obtained the necessary reception within the academic world or in the formal ecclesial context. The efforts made after the rise of the Second Vatican Council aroused in 1968 a cry from the oppressed, the poor and the suffering, which is still unknown in both the Latin American and European contexts. Consequently, this dialogue between history and eschatology is born, in which the singularity of faith will be addressed, first, in the context of a new nominalism; second, the secularization of the fruit of the enlightened bourgeois man and modernity, and, finally, the relationship between memory and hope will be concretely outlined in the context of Auschwitz. <![CDATA[Shiphrah and Puah: brave, rebellious and wise heroines. The figure and actions of midwives in Ex 1, 15-22]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-131X2021000200287&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Tras el relato de los inicios de la esclavitud sufrida en Egipto, Ex 1, 15-22 narra cómo dos valientes parteras, Sifrá y Puá, movidas por el temor de Dios, desobedecen la orden de asesinar a los varones hebreos recién nacidos. Sus intrépidas e inteligentes acciones impiden el infanticidio y se transforman en causa de bendición para el pueblo y para ellas mismas. Estas heroínas se embarcan en un combate desigual y vencen a un monarca todopoderoso que quiere destruir al Pueblo de Dios, convirtiéndose en un ejemplo de lucha contra la cultura de la muerte y el descarte. En un mundo que da la espalda a los inmigrantes y donde aún existen limpiezas étnicas y genocidios, ellas se alzan como prototipos de mujeres de fe comprometidas con los sufrimientos de los pobres y los excluidos. Llamativamente, la tradición bíblica no recordó su valiente epopeya; por el contrario, la tradición rabínica y las leyendas hebreas sí lo hicieron. Este artículo se propone recuperar las figuras de Sifrá y Puá, estudiando detenidamente distintos aspectos de estas excepcionales mujeres, tales como el oficio de la comadrona en la Antigüedad, la posesión de nombres, la cuestión de su nacionalidad, las temerarias acciones que llevaron a cabo, el temor de Dios y la sabiduría que poseían, su transformación en instrumentos de la Providencia, la bendición obtenida, la astucia y el coraje, la maternidad, la resistencia ante la opresión, su sororidad, etc. Para el análisis, se aplicarán distintas instancias del método histórico crítico, la narratología, la interpretación rabínica y otras aproximaciones.<hr/>Abstract After the account of the beginnings of slavery suffered in Egypt, Ex 1: 15-22 narrates how two brave midwives, Shiphrah and Puah, moved by the fear of God, disobeyed the order to kill the newborn Hebrew males. Their intrepid and intelligent actions prevent infanticide and become a cause of blessing for the people and for themselves. These heroines embark on an unequal combat and defeat an all-powerful monarch who wants to destroy the People of God, and they become an example of the struggle against the culture of death and discarding. In a world that turns its back on immigrants and where ethnic cleansings and genocides still exist, they stand as prototypes of women of faith committed to the sufferings of the poor and the excluded. Remarkably, the biblical tradition did not recall their valiant epic; on the contrary, rabbinical tradition and Hebrew legends did. This article aims to recover the figures of Shiphrah and Puah, by carefully studying different aspects of these exceptional women, such as the office of midwife in ancient times, the possession of names, the question of their nationality, the reckless actions they carried out, the fear of God and the wisdom they possessed, their transformation into instruments of Providence, the blessing obtained, their cunning and courage, motherhood, resistance to oppression, their sisterhood, etc. For the analysis, different instances of the critical historical method, narratology, rabbinic interpretation and other approaches will be applied. <![CDATA[For an increasingly necessary interreligious dialogue in the face of intolerance and violence]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-131X2021000200307&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Las religiones han nacido para ser fuente de paz, iluminación y liberación. Pero su realización histórica ha estado y está marcada por dinámicas de agresión y confrontación, de violencia e intolerancia destructiva del otro. Esta es la situación más problemática a la que la religión está llamada a responder de manera efectiva, lo que exige más que en ningún otro momento de la historia un auténtico diálogo interreligioso por la pluralidad de nuestras sociedades actuales y de nuestro mundo globalizado. Este diálogo, que es más que la simple tolerancia, tiene unos presupuestos que vienen marcados por el reconocimiento de que todas las religiones son verdaderas porque son caminos de salvación; por ello, tienen una parte de la Verdad, que es una, pero que no poseen en exclusiva ninguna de las religiones. Dios es siempre más grande de lo que puede decir de él cada religión. Huyendo del sincretismo y la confusión, ya que el diálogo se lleva a cabo a partir de las distintas identidades, cada religión debe reconocer que es un camino diferente para la consecución del único fin. Por eso, es necesario un dia-logos como reconocimiento de que nuestras verdades particulares (logos) deben estar siempre en camino (dia) en la búsqueda de la única Verdad.<hr/>Abstract Religions were born to be a source of peace, enlightenment and liberation. Yet, their historical realization has been and is still marked by dynamics of aggression and confrontation, of violence and destructive intolerance of the other. This is the most problematic situation to which religion is called to respond effectively. This requires more than at any other time in history an authentic interreligious dialogue for the plurality of our current societies and of our globalized world. This dialogue, which is more than simple tolerance, has certain presuppositions that are marked by the recognition that all religions are true because they are ways of salvation; therefore, they have a part of the Truth, which is one, but which none of the religions exclusively possess. God is always greater than any religion can say about him. Fleeing from syncretism and confusion, since the dialogue is carried out from the different identities, each religion must recognize that it is a different way to achieve the only goal. That is why a dia-logos is necessary in recognition that our particular truths (logos) must always be on the way (dia) in search of the only Truth. <![CDATA[Natural theology. revealed theology and mystic theology: Philosophical reflections. starting from Saint Thomas Aquinas and Saint John of the Cross]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-131X2021000200324&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen ¿Qué tipo de discurso en torno a Dios posee preeminencia? ¿Es acaso la teodicea a causa de su base estrictamente racional? ¿Cabe afirmar que el conocimiento por excelencia de lo divino es la teología por tratarse de una reflexión que toma sus principios de la fe? O ¿es acaso la palabra mística en tanto eco de un encuentro transformador, que hace al hombre Dios por participación? Este artículo constituye un análisis fenomenológico sobre el origen, la condición, los alcances y los límites de tales discursos a partir de la obra de santo Tomás de Aquino y de san Juan de la Cruz. La tesis a demostrar es que, mientras la teología natural y la teología revelada (cuya síntesis magistral es obra del primero) son discursos sobre Dios, la teología mística cristiana (que encuentra su expresión culmen en la obra del poeta místico) es un discurso desde Dios. En última instancia, lo que se pretende es hacer ver que, a causa de su origen inspirado y de su condición sobrenatural, la teología mística es superior tanto a la teología natural como a la teología revelada. De donde se sigue que, cuando el discurso versa sobre el Dios de la fe que viene a la experiencia y no sobre el concepto onto-teológico de Dios, la única palabra que goza de autoridad es la del místico porque, en su calidad de testigo de la fe, sus enseñanzas están en plena consonancia con la Revelación.<hr/>Abstract What kind of discourse around God has preeminence? Is it theodicy, because of its strictly rational basis? Can it be said that the knowledge par excellence of the divine is theology, since it is a reflection that takes its principles from faith? Is it perhaps the mystical word, as an echo of a transforming encounter, which makes man God by participation? This article constitutes a phenomenological analysis of the origin, condition, scope and limits of such discourses, based on the work of Saint Thomas Aquinas and Saint John of the Cross. The thesis to be demonstrated is that, while natural theology and revealed theology (whose masterful synthesis is the work of the former) are discourses on God, Christian mystical theology (which finds its culminating expression in the work of the mystical poet) is a discourse from God. Ultimately, the aim is to show that, because of its inspired origin and its supernatural condition, mystical theology is superior to both natural theology and revealed theology. From which it follows that, when the discourse is about the God of faith that comes to experience and not about the onto-theological concept of God, the only authoritative word is that of the mystic, since, as a witness to the faith, his teachings are fully in line with revelation. <![CDATA[The ecclesiology of the Second Vatican Vouncil and of the general conferences of the Latin american Episcopate in the pastoral plans and practices of the Archdiocese of Cali]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-131X2021000200343&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Con ocasión del proyecto de investigación "La Sagrada Escritura en las prácticas pastorales de la Arquidiócesis de Cali (1965-2019)", este artículo se propone realizar un discernimiento teológico de los presupuestos eclesiológicos que animaron la acción pastoral de la Iglesia en la ciudad de Cali. Lo anterior se hizo a partir de la revisión del proceso histórico de la Arquidiócesis desde sus prácticas pastorales y planes pastorales elaborados entre 1965 y 2019, considerando con especial atención las concepciones de Pueblo de Dios, Iglesia de comunión y participación y sinodalidad, que trajo en su momento el Concilio Vaticano II y los documentos de las conferencias generales del episcopado latinoamericano (Medellín, 1968; Puebla, 1979; Santo Domingo, 1992, y Aparecida, 2007). A partir de los presupuestos establecidos, se hizo una revisión de los documentos del archivo arquidiocesano y de algunos trabajos previos elaborados por otros investigadores, cuyo interés está en la sistematización de la presencia histórica de la Iglesia (Cali y el Valle del Cauca). El recorrido realizado permite identificar la forma en que esta Iglesia particular de Cali respondió tanto a las iniciativas de cambio propuestas en la Iglesia (universal y latinoamericana) como a los desafíos y retos que ha traído el devenir histórico de una ciudad en expansión. La disposición histórica para leer su quehacer pastoral en el horizonte teológico de los signos de los tiempos ha permitido configurar un estilo y una praxis pastoral que le ofrece grandes posibilidades para entrar en la dinámica sinodal.<hr/>Abstract On the occasion of the research project entitled The Sacred Scripture in the pastoral practices of the Archdiocese of Cali (1965-2019), this article proposes to carry out a theological discernment of the ecclesiological presuppositions that animated the pastoral action of the church in the city of Cali. This was done from the review of the historical process of the Archdiocese, from its pastoral practices and pastoral plans elaborated between the years 1965-2019, with a special attention on the conceptions of the People of God, Church of communion and participation and synodality, which were brought at the time by the Second Vatican Council and the documents of the General Conferences of the Latin American Episcopate (Medellín (1968), Puebla (1979), Santo Domingo (1992) and Aparecida (2007)). Based on the established assumptions, a review was made of the documents of the Archdiocesan archive and of some previous works prepared by other researchers whose interest is in the systematization of the historical presence of the Church (Cali and the Department of Valle del Cauca). The route carried out allows us to identify the way in which this particular Church of Cali responded both to the initiatives of change proposed in the Church (Universal and Latin American) and to the challenges that the historical evolution of an expanding city has brought. The historical readiness to read its pastoral work in the theological horizon of the signs of the times has allowed to configure a style and a pastoral practice that offers great possibilities to enter into the synodal dynamics. <![CDATA[Ecclesial Movements And New Communities: Between institution and charism]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-131X2021000200367&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Los movimientos eclesiales y las nuevas comunidades son realidades eclesiales portadoras de carismas que el Espíritu Santo distribuye para el bien común de la Iglesia, con el fin de contribuir a la santidad no solo de un conjunto determinado de fieles, sino de todos los miembros del Pueblo de Dios. Los movimientos eclesiales y las nuevas comunidades, integrados mayoritariamente por fieles laicos, encuentran su origen en la eclesiología de comunión que caracteriza el magisterio del Concilio Vaticano II, y constituyen un motivo de esperanza para la evangelización en este periodo de la historia. La profundización de la eclesiología del último concilio ecuménico ha puesto de manifiesto la coesencialidad entre los dones jerárquicos y carismáticos en la constitución divina de la Iglesia, aspecto que ha sido elevado a la categoría de principio teológico. Los últimos papas han expresado su estima hacia estas nuevas realidades eclesiales, han establecido criterios para su discernimiento, han dado indicaciones generales para facilitar su armónica inserción en las iglesias particulares donde se encuentran presentes sus miembros y han contribuido al proceso de conversión misionera en la que está comprometida la Iglesia entera.<hr/>Abstract The ecclesial movements and new communities are ecclesial realities bearing charisms that the Holy Spirit gives for the common good of the Church, in order to contribute to the holiness not only of a specific group of the faithful, but of all the members of the people of God. The ecclesial movements and new communities, most of whose members are lay faithful, find their origins in the ecclesiology of communion that characterises the magisterium of the Second Vatican Council, and are a reason for hope in the evangelisation of our times. Deeper reflection on the last ecumenical council's ecclesiology has brought to light the co-essentiality of hierarchical and charismatic gifts in the Church's divine constitution, an aspect that has been elevated to the category of theological principle. Recent Popes have expressed their esteem for these new ecclesial realities, establishing criteria for discernment and giving general indications to facilitate their harmonious integration in the Particular Churches where their members are found, contributing to the process of missionary conversion in which the whole Church is engaged.