Scielo RSS <![CDATA[Franciscanum. Revista de las Ciencias del Espíritu]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-146820200001&lang=en vol. 62 num. 173 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[EDITORIAL]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682020000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Consciousness and subjectivity. A critical explicitation of the philosophical assumptions inherent in the notion of «conscientious objection»]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682020000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Esta investigación ofrece un esbozo de una forma alternativa de concebir la categoría clásica de la subjetividad que subyace al concepto de objeción de conciencia y de desobediencia civil. La mayoría de los puntos de vista habituales sobre este tema se centran en el individuo y sus derechos. Demostrando que este enfoque es insuficiente y, por lo tanto, insatisfactorio, esta investigación destaca la importancia de conceptualizar de nuevo la categoría de subjetividad, lo que a su vez hará posible una nueva forma de conceptualizar la noción de objeción de conciencia, es decir, pensar en ella no más como un derecho individual, sino como un deber de responsabilidad social. Para la explicitación de este enfoque alternativo, esta investigación se basa principalmente en la obra de Emmanuel Levinas, quien centra todas sus reflexiones filosóficas en la perspectiva del otro (autrui).<hr/>Abstract This research offer an sketch of an alternative way of conceiving the classic category of subjectivity which underlies the concept of conscientious objection and civil disobedience. Most usual viewpoints on this topic focuses on the individual and his/her rights. Through showing that this approach is not satisfying and insufficient, this research highlights the importance of conceptualizing anew the category of subjectivity, which in turn makes possible a new way of conceptualizing the conscientious objection, i.e. thinking of it not any more as an individual right but as a social responsibility duty. To address this alternative approach this research draws upon mostly the work of Emmanuel Levinas, who focus all his philosophical reflections on the perspective of the other (autrui). <![CDATA[Religious experience in postmodernity. The event of subjectivity as the path of our humanization]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682020000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Descreve-se a ruptura epistemológica entre a racionalidade moderna e a racionalidade pós- moderna, no que tange à experiência religiosa e o evento da subjetividade a partir do pensamento teológico de Carlos Mendoza Álvarez. Se a concepção do sujeito autônomo implicou a negação da alteridade e o abandono das metáforas de transcendência para a salvação, a irrupção da subjetividade pós-moderna marca a impossibilidade de conceber a humanidade fora da religação com o outro e com a transcendência. Nesse novo contexto, o fenômeno do retorno do religioso surge como sinal dos tempos pós-modernos: sinal de reencantamento da cultura e abertura à outra ordem da existência. É a oportunidade de reabilitar a experiência com o Mistério transcendente do real, cultivado por todas as tradições religiosas, que em linguagem monoteísta chamamos Deus.<hr/>Abstract We describe the epistemological rupture between modern rationality and postmodern rationality, regarding the religious experience and the event of subjectivity from the thought of Carlos Mendoza Álvarez. If the conception of the autonomous subject implied the negation of otherness and the abandonment of the metaphors of transcendence for salvation, the irruption of postmodern subjectivity marks the impossibility of conceiving humanity outside of reconnection with the other and with transcendence. In this context, the phenomenon of the return of the religious emerges as a sign of postmodern times: a sign of re-enchantment of culture and openness to the other order of existence. It is the opportunity to rehabilitate the experience with the transcendent Mystery of the real, cultivated by all the religious traditions, which in monotheistic language we call God.<hr/>Resumen Se describe la ruptura epistemológica entre la racionalidad moderna y la racionalidad posmoderna, en lo que se refiere a la experiencia religiosa y el acontecimiento de la subjetividad a partir del pensamiento teológico de Carlos Mendoza Álvarez. Si la concepción del sujeto autónomo implicó la negación de la alteridad y el abandono de las metáforas de la trascendencia para la salvación, la irrupción de la subjetividad posmoderna marca la imposibilidad de concebir a la humanidad fuera de la religación con el otro y con la trascendencia. En este nuevo contexto, el fenómeno del retorno de lo religioso surge como señal de los tiempos posmodernos: signo de reencantamiento de la cultura y apertura al otro orden de la existencia. Es la oportunidad de rehabilitar la experiencia con el misterio trascendente de lo real, cultivado por todas las tradiciones religiosas, que en lenguaje monoteísta llamamos Dios. <![CDATA[The Doctrine of the Degrees of Being as Basis for a New Ecological Paradigm]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682020000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente artículo parte de la idea de que para superar la crisis ambiental que estamos viviendo no basta con desarrollar más tecnología y más ciencia, sino que también es necesario repensar y modificar nuestra relación con la naturaleza. Como sostiene la eco-filosofía, es necesario superar una ontología mecanicista centrada en un antropocentrismo fuerte que contrapone dualísticamente al hombre con la naturaleza, viéndola como mera propiedad al servicio del ser humano. Ahora bien, mientras que las eco-filosofías suelen apoyarse en una ontología relacional, la hipótesis que se sostendrá a lo largo de este artículo es que no solo esta ontología puede funcionar de base para repensar y modificar nuestra relación con la naturaleza, sino que también la clásica doctrina metafísica de los grados del ser puede servir como base para un nuevo paradigma ecológico.<hr/>Abstract This article assumes the idea that in order to overcome the environmental crisis we are experiencing, it is not enough to develop more technology and more science, but that it is also necessary to rethink and modify our relationship with nature. As eco-philosophers hold, it is necessary to overcome a mechanistic ontology centred on a strong anthropocentrism that dualistically contrasts man to nature, and that understands nature as a mere property at the service of human beings. Nonetheless, while eco-philosophies usually propose a relational ontology, my hypothesis is that not only this ontology can function as a basis to rethink and modify our relationship with nature, but that the classical metaphysical doctrine of the degrees of being can serve as the basis for a new ecological paradigm as well. <![CDATA[The Franciscan approach and science. From the Late Scholastic to the modern way]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682020000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La Escolástica Tardía marca un hito en la historia del pensamiento filosófico. En este periodo se establecen las bases de un profundo proceso de transformación en la forma de observar la naturaleza a través de una minuciosa recolección de datos, experimentos y posteriores análisis. El enfoque franciscano da prioridad a aquel sentido práctico del filosofar que se funda sobre la existencia real y desembarca en la acción. Los pensadores franciscanos analizan las realidades del mundo con un dinamismo pragmático sumamente original.<hr/>Abstract Late Scholasticism marks a milestone in the history of philosophical thought. In this period, a profound process of transformation took place in the way of observing nature through a meticulous data collection, experiments and subsequent analysis. The Franciscan approach gives priority to a practical sense of thinking and its transformative action. The Franciscans analyze the realities of the world with an extremely original pragmatic dynamism. <![CDATA[The contributions of the Brazilian Episcopate at the III General Conference of the Latin American Episcopate in Puebla (1979)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682020000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A relação entre o Episcopado Brasileiro e a III Conferência Geral do Episcopado Latino Americano celebrada no final de janeiro e início de fevereiro de 1979 em Puebla de Los Angeles é o que este artigo pretende apresentar. Indicar quais e quem foram os Bispos do Brasil que de Puebla participaram e sob quais aspectos sua presença foi relevante e em quais aspectos eles contribuíram. Tal colaboração será externada em duas vertentes. De um lado, a contribuição dos Bispos do Brasil enquanto Conferência Episcopal Nacional; de outro, a colaboração pessoal de prelados especialmente Aloísio Lorscheider e Luciano Mendes de Almeida que ou por sua liderança natural no episcopado Latino Americano ou por suas opções e testemunhos eclesiológicas, influíram profundamente em posições assumidas no Documento Final.<hr/>Abstract The relationship between the Brazilian Episcopate and the III General Conference of the Latin American Episcopate held in late January and early February 1979 in Puebla de Los Angeles is what this article intends to present. Indicate which and who were the Bishops of Brazil who participated in Puebla and in what respects their presence was relevant and in what respects they contributed. Such collaboration will be externalized in two strands. On the one hand, the contribution of the Bishops of Brazil as a National Episcopal Conference; On the other, the personal collaboration of prelates, especially Aloísio Lorscheider and Luciano Mendes de Almeida, who, either by their natural leadership in the Latin American episcopate or by their ecclesiological options and testimonies, profoundly influenced the positions taken in the Final Document.<hr/>Resumen Este artículo pretende presentar la relación entre el Episcopado brasileño y la III Conferencia General del Episcopado latinoamericano celebrada a fines de enero y principios de febrero de 1979 en Puebla de Los Ángeles. Igualmente, se indicarán quiénes fueron los obispos de Brasil que participaron en Puebla, en qué aspectos su fue relevante presencia y en qué aspectos contribuyeron. Dicha colaboración se expresará de dos maneras. Por un lado, la contribución de los Obispos de Brasil como Conferencia Episcopal Nacional y, por otro lado, la colaboración personal de los prelados, especialmente Aloísio Lorscheider y Luciano Mendes de Almeida, quienes, ya sea por su liderazgo natural en el episcopado latinoamericano o por sus opciones y testimonios eclesiológicos, tuvieron una profunda influencia en las posiciones tomadas en el Documento Final. <![CDATA[Deforestation in the Amazon, environmental impacts and challenges for Christian spirituality: global responsibility for an integral ecology]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682020000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Algo que impacta o meio ambiente impacta a todos. O desmatamento da Amazônia, um problema atual que afeta e destrói ecossistemas, acelera o aquecimento global, ameaça a humanidade e a muitas outras espécies, cresceu drasticamente nos últimos anos. Esta pesquisa analisa os motivos e as consequências do crescimento do desmatamento da Amazônia. Aborda as estruturas e articulações brasileiras e internacionais e a posição e a contribuição da Igreja Católica, a partir da espiritualidade cristã, propondo uma ecologia integral, do cuidado da «Casa Comum». Baseada em pesquisa bibliográfica e exploratória sobre o desmatamento da Amazônia, primeiramente busca identificar os motivos do crescimento e as consequências das derrubadas e queimadas na Amazônia para depois avaliar as decisões tomadas em âmbito nacional e internacional, para diminuir o desmatamento ou neutralizar os seus efeitos. Por fim, considerar-se-ão a importância dos apelos e a seriedade dos compromissos, acordos e metas e os caminhos apontados para a proteção das florestas; em especial o posicionamento do Papa Francisco para a preservação da Amazônia e da vida no planeta. Os «gritos da terra» desafiam o cristianismo a contribuir para o desenvolvimento e a sustentabilidade ecológica integral e oportunizam o resgate de espiritualidades mais coerentes com o Deus da Vida.<hr/>Abstract Something that impacts the environment impact everyone. Deforestation in the Amazon, a current problem that affects and destroys ecosystems, accelerates global warming, threatens humanity and many other species, has grown dramatically in recent years. This research analyzes the reasons and the consequences of the Amazon deforestation growth. It addresses the Brazilian and international structures and articulations, the position and the contribution of the Catholic Church, from the Christian spirituality, proposing an integral ecology, of the care of the «Common House». Based on bibliographical and exploratory research on Amazonian deforestation, it first seeks to identify the reasons for the growth and the consequences of felling and burning in the Amazon and then to evaluate the decisions taken at national and international levels to reduce deforestation or neutralize its effects. Finally, we will consider the importance of the appeals and the seriousness of the commitments, agreements, of the goals and the pathways for the protection of forests; in particular the position of Pope Francisco for the preservation of the Amazon and of life on the planet. The «cries of the earth» challenge Christianity to contribute to the development and integral ecological sustainability and offer the rescue of spiritualities more coherent with the God of Life.<hr/>Resumen Algo que impacta al medio ambiente impacta a todos. La deforestación de la Amazonía, un problema actual que afecta y destruye los ecosistemas, acelera el calentamiento global, amenaza a la humanidad y a muchas otras especies, ha crecido dramáticamente en los últimos años. Esta investigación analiza los motivos y las consecuencias del crecimiento de la deforestación de la Amazonía. Aborda las estructuras y articulaciones brasileñas e internacionales y la posición y la contribución de la Iglesia Católica, a partir de la espiritualidad cristiana, proponiendo una ecología integral, del cuidado de la Casa Común. Basada en la investigación bibliográfica y exploratoria sobre la deforestación de la Amazonía, primero busca identificar los motivos del crecimiento y las consecuencias de las derribadas y quemadas en la Amazonía, para luego evaluar las decisiones tomadas a nivel nacional e internacional para disminuir la deforestación o neutralizar sus efectos. Por último, se considerarán la importancia de los llamamientos y la seriedad de los compromisos, acuerdos y metas y los caminos señalados para la protección de las florestas; en especial el posicionamiento del Papa Francisco para la preservación de la Amazonía y de la vida en el planeta. Los «gritos de la tierra» desafían al cristianismo a contribuir al desarrollo y la sustentabilidad ecológica integral y brindan oportunidades para el rescate de espiritualidades más coherentes con el Dios de la Vida. <![CDATA[Nuptial hospitality and writing. Cistercian anthropology in the poetry of Christophe Lebreton]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682020000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El objetivo del artículo es presentar la actualidad de la hospitalidad nupcial en la poesía de Christophe Lebreton, monje y mártir en Argelia a fines del siglo XX. La figura de Guillermo de Saint-Thierry es destacada como referencia para vincular su proceso de escritura con la fuente cordial de la antropología cisterciense y mostrar su original recreación. La operación poética, que conduce a la reconfiguración de la voz corpórea en escritura hospitalaria del ausente, es el lugar epistemológico donde se encuentran la teología con la literatura.<hr/>Abstract The aim of this article is to present how current the nuptial hospitality is in Christophe Lebreton´s poetry who was a monk and martyr at the end of the XXth century. The person of Guillermo de Saint-Thierry stands out as a reference to link his writing process to the cordial source of the Cistercian anthropology and shows its original recreation. The poetic operation which leads to the re-configuration of the corporal voice in the hospitality writing of the absent, is the epistemologic place where theology meets literature. <![CDATA[Critical revision of neurotheology as methatheology and megatheology]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682020000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El artículo pretende ser una revisión de los conceptos: metateología y megateología, los cuales son utilizados por el neurocientífico Andrew Newberg en su obra Principles of Neurotheology. Para esto, en primera instancia, se hace una revisión del término teología, desde su origen griego, y reflexionar sobre si es aplicable o no a las demás religiones. En segundo lugar, se evalúa el concepto de neuroteología como una metateología o teología universal para todas las religiones. Y, por último, se analiza el término de megateología, como una neuroteología que pueda ser utilizada conceptual y terapéuticamente por todas las religiones considerando que engloba elementos comunes de estas. En este análisis se trata de resaltar los peligros en que puede caer esta propuesta como son el sincretismo religioso y una comprensión errónea de lo que es y persigue la teología del pluralismo religioso.<hr/>Abstrac This article intends to be a revision of the concepts: methatheology and megatheology used by the neuroscientist Andrew Newberg in his book Principles of Neurotheology. First, a revision of the term theology is made, from its Greek origin, to see if it is applicable or not to other religions. Secondly, the concept of neurotheology is evaluated as a methatheology or as a universal theology valid for all religions. And finally, the term megatheology is analyzed, as a neurotheology that can be used conceptual and therapeutically by all religions insofar as it includes common elements to all of them. This analysis tries to underline the dangers of this proposal such as syncretism and a misunderstanding of what really is the theology of religious pluralism. <![CDATA[Peacebuilding like a tuner of interreligious dialogue in Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682020000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This paper seeks to propose the peacebuilding as an activity that favors and facilitates interreligious dialogue in Colombia. The eradication of symbolic violence requires the collaborative work of all citizens and institutions, particularly the religious institution. Religions and their organizations have legal constitutional conditions, which recognize, respect and promote freedom of religion and worship, against which they are expected to continue making a significant contribution to peacebuilding. The golden rule, which is part of the reservation of meaning, present in each of them, can serve as an inspiration to take decisions that lead to the social transformation that peacebuilding requires.<hr/>Resumen Este artículo busca proponer la consolidación de la paz como una actividad que favorece y facilita el diálogo interreligioso en Colombia. La erradicación de la violencia simbólica requiere el trabajo colaborativo de todos los ciudadanos e instituciones, particularmente la institución religiosa. Las religiones y sus organizaciones tienen condiciones constitucionales legales que reconocen, respetan y promueven la libertad de religión y culto, contra las cuales se espera que continúen haciendo una contribución significativa a la construcción de la paz. La regla de oro, que es parte de la reserva de significado, presente en cada uno de ellos, puede servir de inspiración para tomar decisiones que conduzcan a la transformación social que requiere la construcción de la paz. <![CDATA[Protestantism and the II Vatican Council: an original thesis by Alberto Methol Ferré]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682020000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Durante buena parte de los últimos 500 años, católicos y protestantes han vivido ajenos unos de otros, cuando no llenos de mutua hostilidad. No obstante, un cambio profundo se operó con el Concilio Vaticano II. El pensador latinoamericano contemporáneo Alberto Methol Ferré considera que la Iglesia católica se había colocado, inicialmente, a la defensiva frente a dos grandes desafíos de la Modernidad -la Reforma y la Ilustración-, pero modificó su postura a partir del Vaticano II, asumiendo lo más valioso de ambas tradiciones. En este artículo se analizará la tesis de Methol Ferré para el caso de la Reforma Protestante, en especial en los temas referidos a la Iglesia y el bautismo, el laicado y al sacerdocio común de los fieles.<hr/>Abstract During the last 500 years, Catholics and Protestants have been separated from one another, and have been frequently hostile. A deep change occurred with Vatican II. The Latin- American contemporary thinker Alberto Methol Ferré considers that, though the Catholic Church was, at first, defensive in the face of two great challenges of Modernity, Reformation and Enlightenment, this attitude changed since the Second Vatican Council, when Catholicism assumed the most valuable contributions of both traditions. In this article we will analyze Methol Ferre’s thesis in reference to Reformation, especially the following issues: Church and baptism, laity and common priesthood of the faithful.