Scielo RSS <![CDATA[Franciscanum. Revista de las Ciencias del Espíritu]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-146820200002&lang=en vol. 62 num. 174 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[EDITORIAL]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682020000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[The phenomenology of sonority. Other meaning alternatives in Emmanuel Levinas' unpublished lectures]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682020000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En las conferencias inéditas de Levinas en el Collège philosophique se analiza la concepción occidental del lenguaje como consecuencia de un paradigma lumínico de relación lógico-conceptual con el ser: un mundo silencioso que se revela en la luz. La fenomenología no habría logrado apartarse de la metafísica tradicional, que encierra y domina al ser que se da en la luz a través de la razón, reduciéndolo a la uniformidad. Levinas encuentra en la sonoridad del sonido una clave de interpretación filosófica con el potencial de diseñar una forma alternativa de relación con la existencia donde la alteridad se manifiesta como tal. Se propone, por lo tanto, el paradigma de la sonoridad como un refulgir del ser alternativo al de la luz.<hr/>Abstract In Levinas' unpublished lectures at the Collège philosophique, there is an analysis of the western conception of language because of a luminal paradigm of logical-conceptual relationship with being: a silent world that reveals itself in light. Phenomenology would not have been able to move away from traditional metaphysics, which encloses and dominates the being that is given in the light through reason, reducing it to the uniformity. Levinas finds in the sonority of sound a key to philosophical interpretation with the potential to design an alternative form of relationship with existence where otherness is expressed itself. Therefore, it is proposed the paradigm of sonority, as a refulgence, of the alternative being to that of light. <![CDATA[Evil and Beauty in Summa Halensis: Cooperation or opposition?]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682020000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La especulación filosófica suele observar que lo feo y el mal carecen de entidad y que sólo pueden ser considerados como una belleza y bondad menguadas. Sin embargo, esta disminución entitativa no constituye sólo una carencia, sino que además puede ofrecer en sí la posibilidad de una belleza y un bien mayores. En este sentido, pensar la belleza del mal no ha constituido para muchos autores antiguos y medievales una imposibilidad lógica, sino por el contrario una nueva manera de hablar de la Belleza del Universo. Este ha sido el parecer agustino y dionisiano, y es también el que asume la conocida Summa Halensis, aunque desde una óptica cuya originalidad radica en la integración de esas tradiciones. Analizar cómo la Summa Halensis entiende que la belleza es capaz de integrar a lo malo, es la intención del presente trabajo.<hr/>Abstratc The philosophical scoping often observes that both ugliness and evil have no entity and therefore can only be thought as diminished beauty and goodness. However, this diminishing entitlement is not only a lack, but may also bring about the possibility of greater beauty and goodness. In this sense, thinking about the beauty of evil has not been for many ancient and medieval authors a logical impossibility, but on the contrary a new way of speaking about the Beauty of the Universe. For many ancient and medieval authors, thinking of the beauty of evil has not been a logical impossibility, but on the contrary, a new way of speaking of the Beauty of the Universe. This has been the Augustinian and Dionysian approach, and it is also the one assumed by the well-known Summa Halensis, although from a perspective whose originality lies in the integration of these traditions. The intention of the present work is to analyze how the Summa Halensis understands that beauty is capable of integrating evil. <![CDATA[Francisco Suarez, a renascentist scientist? A state of the art in terms of a bibliographical approach]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682020000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente trabajo desarrolla una breve introducción a la ausencia u obscurecimiento de la doctrina epistémica de Francisco Suárez bajo una triple restricción especulativa: 1. se referirá exclusivamente a las investigaciones contemporáneas sobre el pensamiento de Suárez, donde se observarían sugerencias y consideraciones generales sobre su epistemología; 2. a las Disputaciones Metafísicas, y a los filósofos y teólogos allí consignados, y en derredor de ello, a la conflictiva relación doctrinal con Tomás de Aquino y su vinculación con Duns Escoto. A su vez tales consideraciones quedarán expuestas al modo de una pesquisa siempre inconclusa, en la medida en que es imposible dar cuenta de la significativa investigación actual en todos sus matices.<hr/>Abstract The document develops a brief introduction to the absence or obscuration of the epistemic doctrine of Francisco Suárez under a triple speculative restriction: 1. it will exclusively refer to the contemporary researches on the thought of Suárez, where suggestions and general reflections on his epistemology would be observed; 2. it will also refer to the Metaphysical Disputes, and to the philosophers and theologians that are mentioned therein, and concerning this, to the controversial doctrinal relationship with Thomas Aquinas and his involvement with Duns Scotus. In turn, such considerations will remain expressed in the form of an always unfinished research, to the extent there is no possibility to explain the significant current research in all its dimensions. <![CDATA[Christology in Latin America - before and after Medellin (1968). A new understanding about the cross.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682020000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El documento de Medellín constituye el punto de partida de una reflexión cristológica original en América Latina. En este ensayo se concluye que esta originalidad estriba en haber reconocido a la historia una importancia epistemológica mayor. Esta innovación condujo a los teólogos latinoamericanos a repensar la cruz en favor de la liberación de los pobres más que como instrumento de perdón de los pecados. A este efecto se compara la cristología de la liberación desarrollada después de la II Conferencia General del Episcopado Latinoamericano con la cristología de los manuales preconciliares de De Verbo incarnato. La crítica de Eduardo Briancesco a la cristología de Medellín, recogida al comienzo del texto, es útil para ver la transición de un paradigma teológico a otro.<hr/>Abstract The Medellin document establishes the starting point of an original Christological reflection in Latin America. This essay concludes that this originality is because history has been recognized as being of greater epistemological importance. This innovation led Latin American theologians to rethink the cross in favor of the liberation of the poor rather than as an instrument of forgiveness of sins. To this effect, the Christology of liberation developed after the Second General Conference of the Latin American Bishops is compared with the Christology of the pre-conciliar manuals of De Verbo incarnato. The criticism by Eduardo Briancesco of the Christology of Medellín, collected at the beginning of the text, is useful to see the transition from one theological paradigm to another. <![CDATA[Incarnation from the pagan viewpoint. The reading of Charles Péguy of Booz endormi by Victor Hugo]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682020000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Los cristianos y la teología leen la encarnación de Cristo como adviento e irrupción (avènement) de Dios en la historia de los hombres. Tomando ocasión de la lectura de Booz endormi de Victor Hugo, Charles Péguy presenta lo que él considera el único reconocimiento del acontecimiento (événement) de la encarnación por parte de un pagano (y de un bíblico). Esta lectura que al mismo tiempo es una presentación de un aspecto del pensamiento de Péguy sobre la encarnación, muestra a esta como una producción que también se refiere al hombre y para cuyo reconocimiento se necesitaría un método teológico que Péguy define como bergsoniano. De este modo, Péguy ofrece interrogaciones y un camino interesante para el pensamiento teológico y de la fe cristiana para volver a reflexionar sobre la verdadera humanidad del hebreo Jesús y sobre el significado que el hombre representa para el mismo Dios hecho carne.<hr/>Abstract Christians and theology recognize the incarnation of Christ as the advent and the irruption (avènement) of God in human history. Taking the occasion of the reading of Boaz endormi by Victor Hugo, Charles Péguy presents what he considers the only recognition of the event (événement) of the incarnation by a pagan (and a biblical). This interpretation, which is at the same time a presentation of an aspect of Péguy's thought on the incarnation, shows it as a production that also refers to the man and whose recognition would require a theological approach that Péguy defines as Bergsonian. In this way, Péguy offers questions and an interesting path for theological thought and the Christian faith to reflect again on the true humanity of the Hebrew Jesus and on the meaning that man represents for God himself made human. <![CDATA[The beneficence principle as an articulator among moral theology, bioethics and biomedical practices]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682020000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen A través del presente ejercicio investigativo y hermenéutico se busca proponer la beneficencia como principio articulador entre la Teología Moral de la Persona, la Bioética y las Prácticas Biomédicas, con el fin de salvaguardar al ser humano de forma integral y desde el ámbito interdisciplinar, frente a la manipulación y menoscabo de la persona en su: dignidad, status antropológico, verdad ontológica y trascendente, lo cual nos lleva a proponer alternativas, dadas las nuevas circunstancias por las que atraviesa la humanidad; y es aquí donde adquiere resonancia proponer la Beneficencia como principio articulador entre estas tres ciencias, dado que ella, como principio, está en los tres saberes de forma implícita y explícita y, las cuales, por su misma esencia, tienen puntos de convergencia como son: la determinación de su carácter moral, su estatuto de servicio, la salvaguarda de la riqueza de la vida, el reconocimiento y respeto por la dignidad humana, el reconocimiento de la multidimensionalidad del ser, y el cuidado que requiere toda persona humana en su fragilidad y vulnerabilidad. Además de lo anterior se cuenta con un abordaje teórico sobre la bioética como saber interdisciplinar; los principios de la bioética y la relación de la teología moral de la persona con la bioética. El presente ejercicio investigativo fue llevado a cabo en un lapso de dos años.<hr/>Abstract Through the present research and hermeneutic exercise, we intend to propose beneficence as an articulating principle between the Moral Theology of the Person, Bioethics and Biomedical Practices, in order to safeguard the human being in an integral way and from the interdisciplinary field, against the manipulation and undermining of the person in his Dignity, Anthropological Status, Ontological and Transcendent Truth. All of which leads us to propose different alternatives, given the changing circumstances that humanity is undergoing. In addition, it is here, where it acquires resonance to propose Beneficence as an articulating principle among these three sciences, since it is in the three knowledges in an implicit and explicit way. These sciences, by their very essence, have points of convergence, such as: the determination of their moral character, their status of service, the safeguarding of the richness of life, the recognition and respect for human dignity, the recognition of the multidimensionality of being, and the care that every human person requires in his or her fragility and vulnerability. Besides the above, there is a theoretical approach on: Bioethics as interdisciplinary knowledge; the principles of Bioethics and the relationship of the Moral Theology of the Person with Bioethics. The present research exercise was conducted over a period of two years. <![CDATA[Search for health and offer of healing. A theological case study: Catholic parish «Nativity of the Lord» in the city of Rosario, Argentina]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682020000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El foco de atención está puesto en la afluencia espontánea de una gran multitud de personas a la parroquia rosarina «Natividad del Señor» en busca de salud para sí mismos y/o sus familiares. El fenómeno manifiesta una de las principales motivaciones que acompañan las creencias y las prácticas religiosas actuales en la Argentina, sobre todo de quienes pertenecen a sectores sociales medios y bajos, aunque no exclusivamente. La explicación de por qué esta parroquia se ha constituido en un lugar de particular convocatoria está vinculada con la figura carismática del religioso y sacerdote párroco Ignacio Peries, oriundo de Sri Lanka (exCeilán) y responsable de esta parroquia desde principios de la década del ochenta del pasado siglo. La oferta de sanación que distingue a esta comunidad tiene al religioso ceilandés como un actor central, si bien cuenta con numerosos colaboradores y colaboradoras, además de incontables servidores que reciben a los miles de personas que se acercan cada fin de semana. La práctica de las bendiciones a los enfermos y sus familiares por parte del sacerdote, a continuación de la celebración de la misa casi siempre presidida por él, constituye la clave fundamental de la ritualidad sanadora que se brinda en esta parroquia con un movimiento de santuario. Esta presentación propone un marco de comprensión interdisciplinario, presenta el estudio teológico de caso desde las voces de sus actores y formula ejes de reflexión para seguir pensando la espiritualidad popular en el marco del campo religioso, con particular atención a la diversidad de creencias y al cuidado de la salud.<hr/>Abstract Attention is focussed in this contribution on the spontaneous attraction by large multitudes to the Catholic parish «Nativity of the Lord» in the city of Rosario, Argentina, were people come seeking health for themselves and/or for relatives. This phenomenon shows one of the main motivations tied to current religious beliefs and practices in Argentina, especially but not exclusively among middle- and lower-class groups. Why this parish has become particularly inviting has to do with the charismatic figure of its parish priest, Ignacio Peries, originally from Sri Lanka, in charge of the parish since the beginnings of the 1980s. The offer of healing that distinguishes this community holds this Srilankan priest as a central character, even though he is accompanied by several male and female assistants, as well as numerous volunteers receiving the thousands of visitors who arrive each weekend. Key element in the healing ritual offered by this parish acting as a sanctuary movement is the priest’s blessing of sick people and their relatives, after celebration of the Mass (which is almost always presided by him as well). This presentation offers an interdisciplinary framework for understanding this phenomenon; it looks theologically at it from the voices of its actors; and it proposes lines for further reflecting on popular spirituality in the religious field, particularly regarding diversity of beliefs and healthcare. <![CDATA[Intellection, intention and sense of religious education]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682020000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La educación religiosa ha estado presente en la historia de Colombia desde el patronato español hasta nuestros días bajo distintas denominaciones. Sin embargo, en estos tiempos de pluralidad, secularización y laicismos, se encuentran diversas actitudes frente a la religión en la escuela. Seguros de su necesidad e importancia, resulta pertinente pensar en las características de una educación religiosa escolar que resulte más pertinente para los tiempos actuales. Por tal razón, este artículo ahonda en su naturaleza, propósito y legitimación en procura de brindar algunas claves que podrían ser traducidas en contenidos curriculares y modos didácticos que puedan contribuir a una mejor comprensión del fenómeno religioso y promover el crecimiento del sujeto en su dimensión religiosa.<hr/>Abstract Religious education has been present in the history of Colombia from the Spanish patronage to the present day under different denominations. However, in these times of plurality, secularization and secularism, there are different attitudes towards religion at school. We are sure about its necessity and importance; therefore, it is pertinent to think about a religious education more suitable for today. For this reason, this article delves into its nature, purpose and legitimacy in order to provide some clues to think other curricular contents and didactic modes that can contribute to a better religious phenomenon understanding and promote a growth of human religious dimension. <![CDATA[Moros, San Francisco and the friars in the series of pictures of the life of san Francisco from the Museo de Arte Colonial de San Francisco, Santiago de Chile]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682020000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En el marco de los 800 años de la celebración del encuentro de San Francisco y el Sultán, convocado por la Orden Franciscana, el presente artículo pretende indagar sobre la concepción de la imagen del moro en la sociedad colonial y, particularmente reflejados en la serie de 54 cuadros de la vida de san Francisco del Museo de Arte Colonial de San Francisco, Santiago de Chile, confeccionada en el siglo XVII en un taller del Cuzco y cuyo destino fue el Convento homónimo para la formación y contemplación de los religiosos, que nos permite descubrir su representación. El moro representa el signo del individuo o del territorio pagano, en acción o contexto de violencia, pero capaz de la conversión. Estos aspectos son comunes a los prejuicios traídos por los colonizadores, marcados por la larga lucha en la península contra ellos y las políticas de expulsión de esta comunidad desde España. El arte colonial, a su vez, fue un ejercicio de diálogo cultural que adaptó la cultura hispánica a la realidad del nuevo mundo, y, por tanto, permitió la lectura del moro trasladada a las dificultades y éxitos de la evangelización y a la violencia ejercida por los conquistadores.<hr/>Abstract Framed on the 800th anniversary of the celebration of the meeting of St. Francis and the Sultan, convoked by the Franciscan Order, the present article seeks to enquire into the conception of the image of the Moor in colonial society. Particularly reflected in the series of 54 paintings, of the life of Saint Francis, from the Museum of Colonial Art of San Francisco, Santiago de Chile, made in the 17th century in a workshop in Cuzco. Their destination was the homonymous Convent for the formation and contemplation of the clergy, which allows us to discover its representation. The Moor represents the sign of the individual or of the pagan territory, in action or context of violence, but capable of conversion. These aspects are common to the prejudices introduced by the colonizers, marked by the long struggle in the Iberian Peninsula against them and the policies of expulsion of this community from Spain. Colonial art, in turn, was an exercise in cultural dialogue, which adapted Hispanic culture to the reality of the new world, and thus allowed the reading of the Moor transferred to the difficulties and successes of evangelization and the violence exercised by the conquerors. <![CDATA[Franciscan Thought in the processes of institutional self-evaluation]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682020000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo analiza desde una perspectiva fenomenológica-hermenéutica los aportes del pensamiento franciscano en los procesos de autoevaluación institucional de la Universidad de San Buenaventura, Bogotá. En primera instancia, se abordará el pensamiento franciscano como elemento que transversa las funciones sustantivas y todas aquellas actividades que propenden por el aseguramiento de la calidad y el mejoramiento continuo de la educación superior. En segundo lugar, se describen los significados y opiniones sobre el sistema de autoevaluación institucional en los diferentes agentes de la comunidad académica Bonaventuriana en la sede Bogotá. Finalmente, se reconocerá cómo la filosofía institucional se materializa en los procesos de autoevaluación en el marco de los procesos de acreditación con el propósito de aportar elementos significativos para los planes de mejoramiento.<hr/>Abstract As a result, the study of the contributions of Franciscan thought in the processes of institutional self-evaluation of the Universidad de San Bueanventura, Bogotá, is analyzed from a phenomenological-hermeneutical perspective. In the first instance, the Franciscan thought will be approached as an element that transverse the substantive functions and all those activities that promote quality assurance and continuous improvement of higher education. Secondly, it describes the meanings and opinions on the system of institutional self-evaluation in the different agents of the Bonaventurian academic community in the campus of Bogota. Finally, it will be recognized how the institutional philosophy is materialized in the processes of self-evaluation within the framework of the processes of accreditation in order to provide significant elements for improvement plans.