Scielo RSS <![CDATA[Apuntes del Cenes]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-305320130002&lang=en vol. 32 num. 56 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<b>La crisis del sector agrario</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-30532013000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b><i>Monopolization and transnationalization of capital</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-30532013000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo revisa, de manera sucinta, el proceso de monopolización y transnacionalización en el sistema capitalista, partiendo de las previsiones iniciales de Adam Smith y Carlos Marx, con énfasis en el paso del capitalismo de libre competencia al capitalismo monopolista, sobre la base de la concentración de la producción y la centralización del capital, lo que lleva al surgimiento y consolidación de las empresas transnacionales. Para finalizar, se presenta una rápida "radiografía" de la aparición «precoz» de monopolios en una economía periférica y atrasada, como la colombiana, y el peso relativo de los grandes grupos financieros en las décadas finales del siglo veinte y principios del veintiuno.<hr/>This article examines, in a brief way, the process of monopolization and transnationalization in the capitalist system, starting from the initial foresight of Adam Smith and Carlos Marx, focusing in the transition from free competence capitalism to monopolist capitalism, based on production concentration and capital centralization, which leads to the emergence and consolidation of transnational corporations. To end, it is presented a snappy "x ray" of the "precocious" appearance of monopolies in a peripheral and backward economy, as the Colombian, and the relative weight of the big financial groups in the late decades of the 20th century and early of 21st century. <![CDATA[<b><i>The 1935 tax reform and the strengthening of direct taxation in Colombia</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-30532013000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este artículo se estudian los elementos más relevantes de la reforma tributaria propuesta y puesta en práctica por el presidente Alfonso López Pumarejo en 1935, durante su primera gestión de gobierno. La reforma fue implementada fundamentalmente mediante la Ley 78 de 1935 y complementada por medio de la Ley 63 de 1936. Se trata de uno de los importantes cambios realizados durante el período de la denominada "revolución en marcha". Uno de los elementos más relevantes de la reforma fue la consolidación y fortalecimiento de los impuestos directos en Colombia utilizando como instrumentos principales el incremento del impuesto a la renta y la creación de los impuestos al exceso de utilidades y al patrimonio. Los nuevos recursos fiscales obtenidos constituyeron una importante fuente de financiamiento del programa integral de reformas y políticas propuestas por el Gobierno lopista.<hr/>This paper explores the most relevant elements of tax reform proposed and implemented by President Alfonso López Pumarejo in 1935, during his first term of government. The reform was implemented fundamentally through Act 78 of 1935 and complemented by means of Act 63 of 1936. It is one of the important changes made during the period of the so-called "ongoing revolution". One of the most relevant elements of the reform was the consolidation and strengthening of the direct taxes of Colombia using as principal instruments the increase of income tax and the creation of the taxes to the excess profits and estate tax. The new tax resources constituted an important source of financing of the comprehensive program of reforms and policies proposed by the government of President López. <![CDATA[<b><i>Exports and economic growth in Colombia 1994-2010</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-30532013000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo examina el rol de las exportaciones en el crecimiento económico de Colombia, enmarcado en el periodo post apertura económica, que va desde mediados de la década de los noventa, del siglo pasado, hasta los últimos diez años de la presente década. Los resultados obtenidos indican ausencia de causalidad entre las distintas categorías de exportaciones que se utilizaron (exportaciones primarias e industriales) y el producto neto de exportaciones. Sin embargo, el modelo también arroja un efecto positivo entre las importaciones de bienes de capital y el producto, que aunado, igualmente a una relación positiva entre el producto y las exportaciones manufactureras, permite presumir que el crecimiento de las exportaciones, ha permitido, indirectamente, a través de las adquisición de divisas, financiar la compra de bienes de capital necesarios para la ampliación del producto.<hr/>This paper examines the role of exports in the economic growth of Colombia, set in the post economic liberalization period, which began from mid-nineties of the last century, until the last ten years of this decade. The obtained results indicate no causality between the different categories of exports that were used (primary and industrial exports), and net exports. However, the model also shows a positive effect between imports of capital goods and the product, whichjoined equally to a positive relationship between the product and manufacturing exports, permit to presume that the export growth, has led, indirectly through the acquisition of foreign exchange to finance the purchase of capital goods needed for expansion of the product. <![CDATA[<b><i>The euro and the consumer as political phenomena in the current development of Europe</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-30532013000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en El sistema económico capitalista no levanta cabeza en el mundo entero desde 2008. Pareciera que por lo mismo las instituciones políticas deben procurar encontrar un nuevo marco jurídico para las relaciones económicas. Una pregunta que queda flotando en el ambiente es si las garantías jurídicas se someterán a lo económico o si, por el contrario, la economía se permeará por la prevalencia de los derechos y libertades del sujeto. Para poder hacer una primera aproximación a eventuales respuestas, debe ponderarse el entendimiento del nuevo patrón económico de un mercado trasnacional, por ejemplo el euro, con el de la nueva concepción del sujeto jurídico inmerso en el mismo mercado, esto es, el consumidor. A esa tarea se contrae este artículo en el marco de la Unión Europea.<hr/>The capitalist economic systemis not getting off worldwidesince 2008. Soitseems that political institutions should try to finda new legal frame work for economic relations. One question remains unanswered until today: if legal guarantees shall be subject to the economic systemor, other wise, the economy shall be permeated by the prevalence of the rights and liberties of the individual? In order to do a first approach to any answers, we should ponder the understanding of the new economic pattern of a transnational market, for example the Euro, with the new concept of legal subject in the same market, that is, the consumer. This article tries tocover this idea in the European Union framework. <![CDATA[<b><i>Institutions and technology as key components of national development projects</i></b>: <b><i>a comparative analysis of Brazil and Mexico</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-30532013000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en La ausencia de proyectos nacionales que permitan institucionalizar las capacidades innovadoras endógenas en América Latina ha constituido un impedimento estructural crítico al desarrollo. Se presenta en este artículo un análisis de los temas relacionados con la tecnología y el desarrollo desde una perspectiva heterodoxa. Gran parte de las naciones abandonaron sus esfuerzos incipientes por desarrollar un grado de autonomía tecnológica en contraste con los emprendimientos arrancados durante el periodo de la industrialización dirigida por el Estado. Este artículo hace hincapié en las políticas tecnológicas montadas durante este periodo y las prospectivas actuales. Para anclar el trabajo, presentamos un análisis comparativo entre los casos dimétricos de México y Brasil, enmarcado en las estructuras institucionales generadas por el poder económico y la ideología dominante, siendo los factores determinantes en la formulación de las políticas nacionales de ciencia y tecnología.<hr/>The absence of national projects that have attempted to institutionalize endogenous innovation capacities in Latin America has constituted a critical structural impediment to development. This article presents an analysis of themes relating to technology and development from a heterodox perspective. A large number of nations have abandoned important incipient efforts to promote a degree of technological autonomy as was undertaken during the period of state-led industrialization. This article emphasizes technology policy during the state-led era and its current possibilities. In order to ground this effort, we present a comparative analysis contrasting the diametric cases of Mexico and Brazil. We focus on national institutional structures, such as the prevailing ideology and the economic power structure, since these are the most decisive factors in the formulation of national policies governing national technological development. <![CDATA[<b><i>Hedonic housing valuation. An application with environmental variables</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-30532013000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Mediante la utilización de técnicas de econometría espacial se estimó el efecto que tienen algunas variables ambientales en el precio de la vivienda urbana de la ciudad de Manizales, teniendo como fuente la base de datos predial con uso vivienda, resultante de la actualización realizada por el IGAC en el año 2010. Se encontró en promedio que las viviendas cercanas a las áreas de riesgo reducen su precio hasta un 11%, las ubicadas próximas a una ladera en un 37% y el encontrarse en zona de tratamiento geotécnico hasta un 53%.<hr/>Through the utilization of spatial econometrics techniques, it was estimated the effect of some environmental variables on the price of urban housing in the city of Manizales, having as a source the council tax database with resulting use of the update done by IGAC in 2010. Finding that in average houses near to risky areas reduce their price up to 11%, the ones near a slope by 37% and those located in geotechnical treatment area up to 53%. <![CDATA[<b><i>Public policies of business development and innovation from the perspective of new public management and governance</i></b>: <b><i>case CREAME</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-30532013000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo del artículo es analizar las políticas públicas de desarrollo empresarial e innovación, desde la perspectiva de la nueva gestión pública, la gobernanza y de una incubadora de empresas de gran incidencia en su formulación, CREAME. En la metodología se utilizó el estudio de caso, combinando el análisis documental con la entrevista semiestructurada. En los resultados se evidencia que las políticas han surgido predominantemente en el contexto regional, por la convergencia de diversos actores, entre ellos los no gubernamentales, que juegan un papel importante en la formulación, ejecución y evaluación; lo cual coincide con los rasgos del modelo de gestión pública modus vivendi o negociado de acción.<hr/>The aim of this paper is to analyze public policies of business development and innovation, from the perspective of the new public management, governance and a business incubator that has a large impact on its formulation, CREAME. In the methodology, we used the case study, combining documentary analysis with semi-structured interview. The results evidenced that policies have emerged predominantly in the regional context, by the convergence of different actors, including non governmental, that play an important role in the formulation, implementation and evaluation, which is consistent with the features of the public management model modus vivendi and/or the negotiated of action. <![CDATA[<b><i>Theory of the Pecking Order versus theory of the Trade Off for the company Coservicios S.A. E.S.P</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-30532013000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente trabajo pretende analizar el grado de aplicación de dos teorías de estructura de capital que han sido contradictorias y extensamente comparadas. Para la aplicación de la teoría del Trade Off se utilizan dos modelos, el primero propuesto por López y de Luna (2002) y el segundo es el propuesto por Cruz et al., (2003). Para la aplicación de la teoría del Pecking Order se analiza la forma como han sido manejadas las reservas, la deuda a largo plazo, el crecimiento de los activos operacionales netos, la tendencia que ha tenido la rentabilidad operacional de los activos y el EBITDA. Al final se encuentra que en los períodos analizados la teoría más usada ha sido la de Pecking Order la cual ha tenido más evidencia empírica en otras organizaciones, y de la teoría del Trade Off no se encontró aplicación.<hr/>This paper aims to analyze the degree of application of two theories of capital structure that have been contradictory and extensively compared. For the implementation of the Trade Off theory are used two models, the first proposed by Lopez and de Luna (2002) and the second model to be applied is that proposed by Cruz et al. (2003). For the implementation of the Pecking Order theory is analyzed how stocks have been managed, long-term debt, the growth of net operating assets, the trend that has been operating profitability of assets and EBITDA. At the end you will find that in the periods analyzed the most used theory has been to Pecking Order which has been more empirical evidence in other organizations and that Trade Off theory application was not found.