Scielo RSS <![CDATA[Forma y Función]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-338X20120001&lang=en vol. 25 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-338X2012000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>INTERACTION BETWEEN WORLD KNOWLEGDE AND LINGUISTIC KNOWLEDGE IN THE COMPREHENSION OF CAUSAL AND CONTRACAUSAL RELATIONS</b>: <b>THE ROLE OF CONNECTIVES</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-338X2012000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este trabajo se intenta estudiar la intervención del conocimiento de mundo y del conocimiento lingüístico -semántico- durante el proceso de comprensión de relaciones causales y contracausales. Nuestra hipótesis inicial: las relaciones causales son más sencillas de procesar que las relaciones contracausales. Nuestro objetivo específico: verificar esta hipótesis en cuatro condiciones. Por un lado, se evaluó cómo se comprende una relación causal o contracausal entre dos eventos pertenecientes a un dominio de conocimiento "cotidiano" y a un dominio científico, sobre el cual los informantes no tienen conocimiento previo. Por el otro, se verificó qué rol cumplen las partículas conectivas con contenido semántico específico -causal y contracausal- en esos dos tipos de texto.<hr/>The aim of this article is to study the role of world knowledge and linguistic -semantic- knowledge during the comprehension process of casual and contracasual relations. Our initial hypothesis: causal relations are easier to process than contracasual relations. Our specific objective: to verify this hypothesis in four conditions. Firstly, it was evaluated how people comprehend a casual or contracasual relation between two events that belong either to an "everyday" knowledge domain either to a scientific domain, over which the subjects do not have previous knowledge. Secondly, it was verified which role connectives with specific semantic content -causal and contracausal- take in those two texts types. <![CDATA[ANALYSIS OF THE INAUGURAL ADDRESS OF JUAN MANUEL SANTOS: THE IDEOLOGY OF NATIONAL UNITY]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-338X2012000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo muestra las estrategias discursivas presentes en el discurso de posesión del presidente Juan Manuel Santos, leído el 7 de agosto del 2010. Estas estrategias son usadas por el primer mandatario (el enunciador) con el fin de establecer una ideología llamada la Unidad Nacional, con la que comienza su gobierno. Las teorías planteadas por Duranti (2000) sobre los actos de habla y por Gallucci (2005) sobre las estrategias de legitimación son el eje teórico-metodológico del proceso de análisis textual. El texto está dividido en cuatro partes: la introducción, el planteamiento de la ideología, las propuestas y el cierre alusivo al gobierno anterior.<hr/>This article shows the discursive strategies used by Juan Manuel Santos in his inaugural address, delivered on August 7 of 2010. These strategies were used by the President (the enunciator) in order to establish the ideology of National Unity as the pillar of his administration. The theoretical-methodological guidelines for the process of textual analysis are provided by Duranti's speech acts theory (2000) and Gallucci's theory regarding legitimization strategies (2005). The article is divided into four parts: introduction, formulation of the ideology, proposals, and conclusions referring to the previous administration. <![CDATA[<b>SPANISH-GERMAN SYNTACTIC INTERFERENCE. AN APPROACH FROM THE RELATIONAL NETWORK THEORY</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-338X2012000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en En el presente trabajo se compara la capacidad para explicar los fenómenos de interferencia sintáctica del Programa Minimalista y la teoría de redes relacionales-gramática de construcciones, teniendo en cuenta tanto los aspectos teóricos y formales, así como datos empíricos. Los resultados muestran que, en términos generales, el programa minimalista tiene falencias notables en el campo de la adquisición de la sintaxis de una segunda lengua y no puede explicar los fenómenos de interferencia sintáctica. Por otro lado, la integración de la teoría de redes relacionales y la gramática de construcciones ofrece una alternativa plausible para explicar la interferencia sintáctica.<hr/>This paper looks at the explanatory adequacy concerning interference phenomena in second language acquisition of the Minimalist Program and the Relational Network Theory-Construction Grammar. Both, formal and theoretical aspects of these theories, as well as empirical data were taken in account. Results show that the Minimalist Program can’t fully explain how the acquisition of a second language syntax works, nor the Interference Phenomena present in the process. On the other hand, the joint use of Relational Network Theory and CG offers a good and plausible alternative for explaining Interference Phenomena. <![CDATA[<b>SPANISH IN CONTACT WITH TOBA (QOM)</b>: TRANSFERENCE AND SECOND LANGUAGE ACQUISITION PHENOMENA]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-338X2012000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este trabajo analizamos diversos fenómenos gramaticales propios de hablantes bilingües y de hablantes de español como segunda lengua en una situación de contacto lingüístico (toba-español) en la Argentina. Por un lado, describimos un conjunto de estructuras que pueden atribuirse a fenómenos de transferencia de la lengua indígena y, por el otro, examinamos distintas propiedades gramaticales vinculadas con el proceso de adquisición de segundas lenguas, que no guardan una relación directa con la gramática del toba. A partir de la distinción mencionada, evaluamos el tipo de elemento gramatical involucrado en cada caso. Para ello, partimos del modelo teórico de la Gramática Generativa y, en especial, de la propuesta de la Morfología Distribuida (Halle & Marantz 1993 y trabajos posteriores) como base para adscribir los fenómenos observados a aspectos gramaticales precisos. Más allá del objetivo descriptivo que posee este trabajo, el análisis de los datos nos permite concluir que los procesos de transferencia y los fenómenos propios de la adquisición de segundas lenguas presentan diferencias y que estas pueden vincularse con "lugares" gramaticales diferenciados. Asimismo, este análisis contribuye con la idea general de que la variación entre las lenguas es formalizable y que los fenómenos de contacto pueden colaborar con dicha formalización.<hr/>In this paper, we analyze various grammatical phenomena found in bilingual speakers, as well as in speakers of Spanish as a second language in a linguistic contact situation (Toba-Spanish) in Argentina. On the one hand, we describe a number of structures that could be attributed to transference from the indigenous language; on the other hand, we examine some grammatical properties related to the process of second language acquisition which have no direct connection to the Toba grammar. Assuming this distinction as a starting point, we analyze the kind of grammatical element involved in each case. To do so, we adopt the Generative Grammar theoretical model and, especially, the proposal of the Distributed Morphology (Halle & Marantz 1993 and subsequent work) in order to adscribe the aforementioned phenomena to precise grammatical aspects. Beyond the descriptive goal of this paper, the analysis of the data allows us to conclude that the transference processes and the second language acquisition phenomena show differences, and that these could be related to different grammatical "places". In addition, this analysis contributes to the general idea that variation across languages is formalizable, and that contact phenomena could help in this formalization. <![CDATA[METAPHOR ANALYSIS: A BRAIN AREA STUDY USING EVENT RELATED POTENTIALS]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-338X2012000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo de esta investigación es identificar las áreas cerebrales de mayor activación y las diferencias entre sujetos traductores y no traductores al presentarles contextos metafóricos y no metafóricos usando potenciales evocados cognitivos (ERPs). La teoría de la metáfora conceptual y los potenciales evocados cognitivos relacionados con el lenguaje constituyen el referente teórico. En este estudio se utilizó la metodología de corpus para extraer los contextos metafóricos y no metafóricos; se registró la onda N400 y se midieron variables como la latencia y la amplitud en un grupo experimental y un grupo de control. Los resultados muestran que las dos variables y los contextos metafóricos registraron una onda mayor en el grupo experimental, en contraste con el grupo de control. El área cerebral de mayor activación fue la parietal, con diferencias marcadas entre los dos grupos.<hr/>The objective of this research is to identify the greater activation of brain areas and the differences between translators and non-translators when reading metaphorical and non-metaphorical contexts using Event Related Potentials (ERPs). The theory of conceptual metaphor and ERPs associated with language constitute the theoretical framework. Corpus methodology was used to extract the metaphorical and non-metaphorical contexts; the N400 wave was recorded; and variables such as latency and amplitude were measured in an experimental and a control group. The results show that the two variables and metaphorical contexts exhibited a larger wave within the experimental group in contrast with the control group. The parietal area showed a greater activation with marked differences between the two groups. <![CDATA[<b>THE DYNAMICS OF ALTERNATION AMONG <i>TÚ</i>, <i>VOS</i> AND <i>USTED</i> IN MEDELLÍN (COLOMBIA) FROM THE PERSPECTIVE OF COMMUNICATION ACCOMMODATION THEORY</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-338X2012000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en En el presente artículo se presentan algunos casos en los que se observa la alternancia pronominal en los hablantes de la ciudad de Medellín, con base en la teoría de la acomodación lingüística y especialmente relacionado con la noción de convergencia. Los hablantes de la comunidad de Medellín realizan la estrategia de la convergencia a través del ajustamiento al tratamiento pronominal que es empleado por su interlocutor cuando interactúan con: 1) los extranjeros no hispanohablantes; 2) los españoles que no son voseantes; 3) los colombianos no voseantes; 4) los habitantes de otras zonas de Antioquia y 5) las personas que pertenecen a un diferente estrato socio-económico de Medellín.<hr/>In this article, we present some cases in which we observe the pronominal alternation on the Medellin speakers, based on the Communication Accommodation Theory and specially related to the notion of convergence. The speakers of the Medellin community practice the convergence strategy throught the ajustement to the pronominal treatment used by their speaker when they interact with: 1) the foreigners not spanish speakers; 2) the spanish speakers not using "vos"; 3) the colombians not using "vos"; 4) the inhabitants coming from another Antioquia zone and 5) the persons from Medellin belonging to a different socio-economical status. <![CDATA[DIAGRAMMATIC THOUGHT AND NARRATIVITY. A SEMIOTIC AND MATHEMATICAL ARTICULATION]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-338X2012000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en De larga trayectoria es la relación entre matemáticas y narrativa. En este artículo se muestran modos específicos en que se vinculan ambos ámbitos pese a lo disímiles que, en apariencia, pueden llegar a ser. Así, se habla de Ítalo Calvino y de su articulación narrativa de carácter 'algebraico combinatoria', que, además, utiliza el modelo greimasiano, no para hacer análisis semiótico, sino como modelo generador de escritura; y de Claude Berge y su novela diagramático-policíaca ¿Quién mató al duque de Densmore? Esto permitirá comprender el tránsito de una semiótica de la acción a una semiótica del suceso, a través de un modelo diagramático-relacional propuesto.<hr/>The relationship between narrative and mathematics has a long history. The purpose of this paper is to show the specific modes of linkage between them, despite the dissimilarities they may appear to have. It discusses Italo Calvino's 'algebraic combinatorial' narrative articulation (which employs Greimas's model, not to carry out semiotic analysis but as a model to generate writing), as well as Claude Berge's diagrammatic novel, Who Killed the Duke of Densmore? The analysis makes it possible to understand the transition from a semiotics of action to a semiotics of event, through a diagrammatic relational model whose mathematical construction is proposed by the author. <![CDATA[<b>La revista <i>Forma y Función </i>cambia de dirección</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-338X2012000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en De larga trayectoria es la relación entre matemáticas y narrativa. En este artículo se muestran modos específicos en que se vinculan ambos ámbitos pese a lo disímiles que, en apariencia, pueden llegar a ser. Así, se habla de Ítalo Calvino y de su articulación narrativa de carácter 'algebraico combinatoria', que, además, utiliza el modelo greimasiano, no para hacer análisis semiótico, sino como modelo generador de escritura; y de Claude Berge y su novela diagramático-policíaca ¿Quién mató al duque de Densmore? Esto permitirá comprender el tránsito de una semiótica de la acción a una semiótica del suceso, a través de un modelo diagramático-relacional propuesto.<hr/>The relationship between narrative and mathematics has a long history. The purpose of this paper is to show the specific modes of linkage between them, despite the dissimilarities they may appear to have. It discusses Italo Calvino's 'algebraic combinatorial' narrative articulation (which employs Greimas's model, not to carry out semiotic analysis but as a model to generate writing), as well as Claude Berge's diagrammatic novel, Who Killed the Duke of Densmore? The analysis makes it possible to understand the transition from a semiotics of action to a semiotics of event, through a diagrammatic relational model whose mathematical construction is proposed by the author.