Scielo RSS <![CDATA[Forma y Función]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-338X20120002&lang=pt vol. 25 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<b>COGNITIVE MODELS, COGNITIVE OPERATIONS, AND FIGURATIVE USES OF LANGUAGE</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-338X2012000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente artículo está dedicado al estudio de los diferentes mecanismos cognitivos que, al operar sobre diferentes modelos cognitivos (ya sea en solitario o en combinación), dan origen a una serie de efectos de significado en el plano comunicativo. Dichos efectos constituyen lo que normalmente se conoce como usos figurados del lenguaje, tales como la ironía, la paradoja, la hipérbole, etc. Con este propósito, presentamos una taxonomía tanto de modelos como de operaciones cognitivas, atendiendo a varios criterios de clasificación. Además, proponemos una serie de principios reguladores que constriñen la actuación de las operaciones cognitivas.<hr/>The article is devoted to the study of the different cognitive mechanisms that give rise to a range of meaning effects in the realm of communication, when operating upon different cognitive models (either alone or in combination). Such effects constitute the so-called figurative uses of language, such as irony, paradox, hyperbole, etc. For this purpose, the article suggests taxonomies of both cognitive models and cognitive operations, on the basis of various classificatory criteria, as well as a set of regulating principles that constrain the activity of cognitive operations. <![CDATA[<b>THE MULTIMODAL METAPHOR IN MEDIA REPRESENTATION OF DISPOSSESSION</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-338X2012000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La interacción comunicativa ocurre con frecuencia cuando se acude a sistemas de signos múltiples que se soportan, de manera significativa, en tecnologías y pretende interlocutores impredecibles. Desde esta perspectiva, la lengua es apenas un sistema sígnico y sus modos de significación se han amplificado. En este trabajo, de acuerdo con las teorías cognitivas, se entiende que la metáfora, como recurso semiótico, supera el uso de la lengua, se estructura en diversos sistemas de signos y formula saberes, pensamiento y acción social. Se estudia la metáfora producida y comprendida en diversos modos semióticos y se aplica a un proceso de investigación en curso, en el que se analizan cuatro caricaturas del periódico digital eltiempo.com y tres de elespectador.com, que forman parte de un corpus más amplio compilado en medios virtuales. Se proponen algunas reflexiones sobre la metáfora multimodal, su relación con la metáfora verbal y los procesos de amplificación de los significados que se derivan de una posible interpretación. Finalmente, se presentan algunas conclusiones sobre la representación mediática del despojo.<hr/>Communicative interaction frequently takes place by resorting to multiple sign systems significantly supported by technologies and targeted at unforeseeable interlocutors. From this perspective, language is merely a sign system whose ways of creating meaning have expanded. In this paper and in conformity with cognitive theories, metaphor, as a semiotic resource, is understood to go beyond language use since it is structured on the basis of different sign systems and it formulates knowledge, thought, and social action. The article studies metaphors produced and understood in diverse semiotic modes in order to apply them in an ongoing research project aimed at analyzing four caricatures from the digital newspaper eltiempo.com and three from elespectador.com, which form part of a larger body of materials compiled from digital media. The paper offers some reflections on the multimodal metaphor, its relation to verbal metaphor, and the processes of expansion of meaning deriving from a possible interpretation. Finally, it draws some conclusions regarding the media representation of dispossession. <![CDATA[<b>AN APPROACH TO THE ELOQUENT SILENCE OF STATEMENTS</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-338X2012000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El estudio del silencio muestra otras posibilidades de interacción humana que se creían excluidas al callar. Esta dimensión lacónica del lenguaje posibilita una fenomenología de las formas de expresión que incorpora el mundo de lo implícito y supera el privilegio que ejerce la palabra verbal-explícita en nuestros procesos de comunicación. Muchos de los enunciados de la lengua ocultan otros que les dan sentido. Además de aparecer como privación verbal, como ausencia de habla o artificio de la economía lingüística, el silencio es una manera de pensar y de comunicar. Es el saber compartido, el mundo implícito de los hablantes. Este juego de silencios, mediante el cual transmitimos pensamientos e intenciones sin necesidad de enunciarlos directamente, es posible gracias a habilidades cognitivas de conexión e inferencia, y al conjunto de supuestos compartidos por los miembros que pertenecen a una misma comunidad pragmática y que dominan las reglas de esa gramática del silencio.<hr/>The study of silence reveals other possibilities of human interaction, which were thought to be excluded. This laconic dimension of language makes possible a phenomenology of the forms of expression that incorporates the world of the implicit and goes beyond the privilege granted to explicit-verbal language in our communication processes. Many language statements conceal others that give them meaning. Silence, besides appearing as a verbal deprivation, as an absence of speech, or as an artifice of linguistic economy, is a way of thinking and communicating. It constitutes the shared knowledge, the implicit world of speakers. This play of silences through which we convey thoughts and intentions without stating them directly is possible thanks to the cognitive abilities of connection and inference and to the assumptions shared by members of the same pragmatic community, who have command of the rules of that grammar of silence. <![CDATA[<b>AGAINST THE IDEAL SPEAKER-LISTENER AND THE IDEOLOGY OF MONOLINGUALISM</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-338X2012000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo examina el monolingüismo 3como ideología que subyace al pensamiento lingüístico moderno. Mientras que el hombre monolingüe representaría la norma, la condición humana natural, el bilingüe aparece como un sujeto derivado, un caso especial o un fenómeno extraordinario. El monolingüismo deviene del mito del hablante oyente ideal. Mediante una lectura deconstructivista, el artículo especula en torno a la posibilidad de una lingüística del bilingüe: sujeto diverso, de identidades fluidas y de lenguas varias. Se concluye, sin embargo, que el desplazamiento del “ser monolingüe” de la lingüística conlleva cierta perturbación del andamiaje conceptual de esta ciencia moderna.<hr/>This article examines monolingualism as an ideology that underlies modern linguistics. While the monolingual subject represents the norm, the natural human condition, the bilingual subject appears to be a derivation, a special case, or an extraordinary phenomenon. Through a deconstructive type of reading (Derrida, 2009, 2000), this article speculates on the possibility of a novel linguistics of the bilingual: a diverse subject with fluid identities and multiple languages. The paper concludes, however, that the displacement of the “monolingual being” from linguistics could entail a certain disruption of the conceptual framework of this modern science. <![CDATA[<b>ADVANTAGES AND DISADVANTAGES OF BILINGUALISM</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-338X2012000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Las personas bilingües tienen que coordinar dos sistemas lingüísticos. Esto implica algunas ganancias, pero también un costo. Las ganancias del bilingüismo incluyen: un incremento de la flexibilidad mental; una superioridad en el desarrollo de aquellas funciones cognitivas relacionadas con la atención y la inhibición; el uso de una cantidad mayor de estrategias cognoscitivas en la solución de problemas; un aumento de la llamada conciencia metalingüística; y una habilidad mayor de comunicación. Entre los costos del bilingüismo se menciona: cierto retraso aparente en la adquisición del lenguaje; una interferencia entre ambos sistemas fonológicos, léxicos y gramaticales; y un posible decremento en el vocabulario en las dos lenguas. Se concluye que existe una gran variabilidad de experiencias lingüísticas en las personas bilingües y un gran número de variables afecta su ejecución en diferentes tareas intelectuales.<hr/>The fact that bilingual individuals have to coordinate two linguistic systems implies both advantages and disadvantages. Some of the advantages are an increase in mental flexibility; a greater development of cognitive functions related to attention and inhibition; the use of a larger number of cognitive strategies for the solution of problems; an increase in the so-called metalinguistic consciousness; and a better ability to communicate. On the other hand, some of the disadvantages of bilingualism are an apparent delay in language acquisition; interference between the two phonological, lexical, and grammatical systems; and a possible decrease in vocabulary in both languages. The article concludes that bilingual persons display a great variety of linguistic experiences and that a large number of variables affect their performance in different intellectual tasks. <![CDATA[<b>THE ARGUMENTATIVE WRITING IN SPANISH OF STUDENTS IN BILINGUAL OR TRADITIONAL UNIVERSITY PROGRAMS AT THE UNIVERSIDAD DEL QUINDÍO, COLOMBIA</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-338X2012000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Esta investigación (causal y comparativa) comparó la producción argumentativa escrita en español, lengua materna de estudiantes en formación universitaria bilingüe de cuarto semestre de licenciatura en lenguas modernas -Grupo Experimental [GE]-, con la de sus homólogos en formación universitaria tradicional de cuarto semestre en las licenciaturas en matemáticas, español y literatura, y biología y educación ambiental -Grupo de Control [GC]- de la Universidad del Quindío, Colombia. Se halló que el GE superó al GC en las medidas de evaluación de la producción argumentativa escrita. Se concluyó que la formación universitaria bilingüe, acumulada durante los primeros cuatro semestres de la licenciatura en lenguas modernas, explicaría la superioridad de los bilingües sobre los monolingües en dicha producción textual.<hr/>This causal and comparative research project compared the argumentative writing in Spanish, the native tongue (NT) of fourth-semester students enrolled in the undergraduate bilingual program in Modern Languages -Experimental Group [EG]-, to that of their fourth-semester peers enrolled in traditional undergraduate programs in Mathematics, Spanish and Literature, Biology, and Environmental Education -Control Group [CG]- at the Universidad del Quindío, Colombia. Findings showed that the EG scored higher than the CG on argumentative writing evaluations. Thus, it was possible to conclude that the bilingual university education acquired during the first four semesters iof the Modern Languages program explains the superiority of bilingual over monolingual students in argumentative writing production. <![CDATA[<b>LINGUISTIC IDEOLOGIES AND SHAMANISM AMONG THE YUKUNA-MATAPÍ INDIGENOUS PEOPLE</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-338X2012000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La concepción del lenguaje de los hablantes de la lengua kamejeya, los yukuna-matapí del Amazonas colombiano, se estudia con base en información etnográfica y lingüística. Se presenta el enfoque de los planteamientos sobre el lenguaje del coinvestigador indígena Uldarico Matapí y luego se discute el concepto de ideología lingüística, desde la perspectiva de M. Rosaldo (1982) y A. Duranti (1993), para reflexionar sobre los supuestos que subyacen a cualquier concepción del lenguaje, incluida la de los antropólogos lingüistas. Una vez examinadas las particularidades de ciertas representaciones sobre las formas de comunicación en la región amazónica, se retoma la idea de animismo de Ph. Descola (1996) para entender la importancia de la perspectiva chamanística del mundo de los hablantes kamejeya. Se sostiene que el sentido de la vista proporciona unas metáforas para el saber y el poder del chamán, donde el lenguaje proporciona el armazón.<hr/>The article studies the conception of language of the speakers of the Kamejeya language: the Yukuna-Matapí peoples of the Colombian Amazon, on the basis of ethnographic and linguistic information. It starts out by presenting the approach to language of indigenous co-researcher Uldarico Matapí, and then goes on to discuss the concept of linguistic ideology from the perspective of M. Rosaldo (1982) and A. Duranti (1993), in order to carry out a reflection on the assumptions underlying any conception of language, including that of anthropologists-linguists. After examining the particularities of certain representations of forms of communication in the Amazon region, the paper takes up Ph. Descola's (1996) idea of animism in order to understand the importance of the shamanistic perception of the world of Kamejeya speakers. The paper defends the view that the sense of sight provides metaphors for knowledge and for the shaman's power, which would thus be framed within the structure of language. <![CDATA[<b>ARE ANIMALS MY GRANDPARENTS OR ARE THEY PART OF A POLITICAL ORGANIZATION? REFLECTIONS ON METAPHORS IN WAYÚU BILINGUAL INTERCULTURAL EDUCATION</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-338X2012000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La metáfora es un mecanismo conceptual que nos permite aprehender la realidad de acuerdo con una valoración cultural acerca de un fenómeno en específico. Cada cultura crea y vive sus propias metáforas a partir de lo que podemos denominar cosmovisión. En este sentido, este artículo explora las diferencias conceptuales entre las concepciones metafóricas acerca de los animales en wayuunaiki y castellano, pues la primera lengua los concibe como una sociedad familiar y la segunda como una sociedad política. Este análisis se hace con el propósito de evidenciar las diferencias culturales entre lenguas y la manera como se puede llegar a manejar una interculturalidad bilingüe en el aula en contextos indígenas, para que el conocimiento endocultural cumpla un importante papel en la escuela.<hr/>Metaphor is a conceptual mechanism that allows us to grasp reality according to the cultural valuation of a specific phenomenon. Each culture creates en experiences its own metaphors on the basis of a worldview. In this sense, the article explores the differences between metaphoric conceptions of animals in Wayuunaiki and Spanish, since the former conceives them as a familial society and the latter as a political society. The objective of the analysis is to reveal the cultural differences among languages and the way in which bilingual interculturalism can be handled in the classroom in indigenous contexts so that endocultural knowledge can play an important role at school. <![CDATA[<b>NARRATING IN SPANISH OR IN ENGLISH</b>: <b>DO WE THINK DIFFERENTLY</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-338X2012000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En esta investigación se estudian 36 narraciones orales en español e inglés de adolescentes colombianos y estadounidenses, de la historia gráfica Frog, where are you? Se realiza una calificación holística de las historias por expertos, análisis comparativo del discurso y análisis estadístico descriptivo, de componentes principales y de varianza en variables indicadoras de calidad en los dos grupos de cuentos. Se encontraron diferencias grandes de estilo que expanden el concepto de 'norma' narrativa en español e inglés. Los adolescentes colombianos elaboraron especialmente evaluación, representación temporal y conexiones lógicas, y los estadounidenses desarrollaron más eventos y orientación. Se discuten las implicaciones investigativas y educativas de los hallazgos.<hr/>The article presents the results of a research project that studied 36 oral narrations based on the graphic story Frog, where are you?, as told by Colombian and American adolescents in Spanish and English. Holistic scoring of the stories was carried out by experts, using comparative discourse analysis and descriptive statistical analysis of variance (ANOVA) and Principal Components of the stories. Findings revealed important differences between the two groups of stories, which expand the concept of narrative 'norm' in Spanish and English. Colombian adolescents emphasized evaluation, time representation, and logical connection in their stories, while American adolescents focused on events and orientation. The article discusses the research and educational implications of these findings. <![CDATA[<b>AD HOC CONCEPTUAL CONSTRUCTION AND METAPHORIC INTERPRETATION</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-338X2012000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo de este artículo es señalar que la construcción conceptual ad hoc metafórica se produce mediante una analogía. La teoría de la interacción da cuenta de este rasgo peculiar de la metáfora apelando a una aplicación parcial de un dominio conceptual a otro y es más explicativa que la teoría de la relevancia con su procedimiento de ajuste conceptual para determinar una denotación más amplia. La teoría de la interacción, además, puede dar una explicación homogénea del tipo de construcción conceptual ad hoc que caracteriza a todas las interpretaciones metafóricas; los casos más creativos, ejemplos cuyos vehículos metafóricos remiten a conceptos ad hoc, pueden explicarse sin apelar a una ruta de interpretación distinta, como se defiende en el enfoque relevantista más reciente.<hr/>The objective of this paper is to point out that metaphoric ad hoc concepts are derived by means of analogy. Interaction theory can account for this peculiar feature by appealing to a partial mapping from one conceptual domain onto another (Romero & Soria, 2005a; 2007) and is more explanatory than relevance theory, with its view of concept adjustment to achieve a wider denotation (Carston, 2002; 2010a; Wilson & Carston, 2006). Furthermore, interaction theory can provide a homogeneous explanation of the type of ad hoc conceptual construction that characterizes all cases of metaphoric interpretation. The most creative cases, that is, examples whose metaphoric vehicles stand for ad hoc concepts, may be explained without resorting to a different interpretation route as argued for in the most recent relevance theory account (Carston, 2010b). <![CDATA[<b>CONSTITUENT ORDER IN TRIVALENT LATIN VERBS</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-338X2012000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen En este artículo se presentan los resultados de una investigación en torno al orden de los constituyentes obligatorios de verbos latinos trivalentes. El método adoptado es el que corresponde a la gramática funcional de Dik. Los resultados muestran que el orden prototípico, cuando hay tres constituyentes, es acusativo - sintagma preposicional - verbo, y cuando tiene cuatro, nominativo - acusativo - sintagma preposicional - verbo. En relación con la estructura semántica, el orden prototípico es: beneficiario, meta, verbo.<hr/>Abstract The article presents the results of a research project regarding constituent order in trivalent Latin verbs, using Dik's functional grammar. Results show that the prototypical order when there are three constituents is accusative - prepositional syntagm - verb, and nominative - accusative - prepositional syntagm - verb, when there are four. With respect to the semantic structure, the prototypical order is: beneficiary, goal, verb. <![CDATA[<b>THE SYLLABLE IN THE ROMANI BOLOCHÓK OF CÚCUTA, COLOMBIA</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-338X2012000200012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El tema central de este artículo es la sílaba del rromanés bolochók de la ciudad de Cúcuta (Colombia). Tras una breve introducción se determinan los tipos y la estructura silábica de la lengua, con lo cual se da cuenta de algunas características intrasilábicas, como la complejidad en posición de inicio, de núcleo y de coda, y se señalan las posibles combinaciones de segmentos en cada uno de los casos señalados. Después se plantea el cumplimiento para el rromanés de la escala de sonoridad propuesta por Blevins. El artículo concluye presentando los contextos de realización de cada uno de los fonemas del rromanés bolochók de Cúcuta en relación con su estructura silábica.<hr/>Abstract The main subject of this article is the syllable in the Romani Bolochók of the city of Cúcuta (Colombia). After a brief introduction, the paper describes the types and the syllabic structure of the language, giving an account of some intrasyllabic characteristics such as the complexity in the onset, nucleus and coda positions, indicating the possible combinations of segments in each one of the cases. It also shows how this language accomplishes the sonority scale proposed by Blevins. Finally, the article presents the contexts of realization of each one of the phonemes of the Romani Bolochók of Cúcuta in relation to its syllabic structure. <![CDATA[<b>PROXIMAL SPACES</b>: <b>FROM PRAGMATIC EXPE RIENCE TO SUBJECTIVIZATION</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-338X2012000200013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen En contra de visiones que entienden el problema de la subjetividad como un fenómeno que se reduce a la incorporación de inferencias pragmáticas, este trabajo sostiene que la subjetividad obedece a un problema de atenuación en el sentido de Langacker, según el cual hay incremento de la presencia del conceptualizador en el evento, como consecuencia de que las propiedades referenciales de la forma léxica se diluyen. La carga potencial de la forma se convierte en potencialidad epistémica y esta puede tomar cargas evidenciales y evaluativas. La atenuación se presenta tanto en la gramaticalización de verbos y sustantivos en la constitución de marcas gramaticales (posesión, marcación locativa, tiempo y aspecto) como en la formación de marcadores discursivos. El presente estudio pone especial atención a la gramaticalización de verbos como ir y tener, así como al contraste entre deícticos locativos de proximidad aquí/acá en los que la reducción de la distancia conceptual genera representaciones subjetivas que van de la afectación experiencial a las representaciones de corte evaluativo.<hr/>Abstract Against views that understand the problem of subjectivity as a phenomenon reduced to the incorporation of pragmatic experiences, the article defends the view that subjectivity has to do with a problem of attenuation, in Langacker's sense, according to which there is an increase in the presence of the conceptualizing element as a result of the decrease in the referential properties of the lexical form. The potential weight of form becomes an epistemic weight, which can have evaluative and evidentiary value. Attenuation appears in both the grammaticalization of verbs and nouns for the constitution of grammatical markers (possession, location, time and aspect) and the formation of discursive markers. The paper pays special attention to the grammaticalization of verbs such as ir and tener, as well as to the contrast between the deictic locatives of proximity aquí/acá, in which the reduction of conceptual distance generates subjective representations ranging from experiential affectation to representations of an evaluative nature. <![CDATA[<b>VOICE IN ACADE MIC DISCOURSE</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-338X2012000200014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En aras del positivismo imperante en las aulas académicas, el término voz estaba proscrito del discurso académico. El escritor solo podía hablar en la forma impersonal se; la voz del colectivo científico al que le prestaba la voz. Gracias a renovados vientos en las ciencias humanas, la intersubjetividad en el discurso académico ha salido del clóset; los académicos están dejando oír su propia voz, aunque son muy conscientes de que tras esta hay una sinfonía de voces: la colectiva, la intersubjetiva, la social y la discursiva. Una mirada a estas es el objeto de esta comunicación.<hr/>Abstract Due to the positivism prevailing in classrooms, the term voice was forbidden in academic discourse. The writer had to use the impersonal style, representing the voice of the scientific community. Thanks to new trends in the human sciences, intersubjectivity in academic discourse has come out of the closet; scholars are allowing their voice to be heard, although they are aware that there is a symphony of voices behind their own: the collective, intersubjective, social, and discursive voices. The objective of the paper is to provide an overview of those voices. <![CDATA[<b>Una antología novedosa</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-338X2012000200015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En aras del positivismo imperante en las aulas académicas, el término voz estaba proscrito del discurso académico. El escritor solo podía hablar en la forma impersonal se; la voz del colectivo científico al que le prestaba la voz. Gracias a renovados vientos en las ciencias humanas, la intersubjetividad en el discurso académico ha salido del clóset; los académicos están dejando oír su propia voz, aunque son muy conscientes de que tras esta hay una sinfonía de voces: la colectiva, la intersubjetiva, la social y la discursiva. Una mirada a estas es el objeto de esta comunicación.<hr/>Abstract Due to the positivism prevailing in classrooms, the term voice was forbidden in academic discourse. The writer had to use the impersonal style, representing the voice of the scientific community. Thanks to new trends in the human sciences, intersubjectivity in academic discourse has come out of the closet; scholars are allowing their voice to be heard, although they are aware that there is a symphony of voices behind their own: the collective, intersubjective, social, and discursive voices. The objective of the paper is to provide an overview of those voices.