Scielo RSS <![CDATA[Forma y Función]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-338X20210001&lang=en vol. 34 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Glotal stop and glottalization in mataguayan languages]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-338X2021000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En el marco de los debates abiertos sobre la distribución de la oclusiva glotal, su estatus fonológico y realización en superficie, así como la glotalización en lenguas amerindias, este trabajo hace foco en la familia mataguaya hablada en el Gran Chaco, Sudamérica. Desde una perspectiva filogenética, se defiende la hipótesis de una serie eyectiva en el protomataguayo, y se postulan argumentos para la reconstrucción de /*ʔ/ como protofonema, entre los cuales se encuentra el desarrollo de las sonorantes glotalizadas (consonantes y vocales). Se especula que la emergencia de las consonantes y vocales glotalizadas se dio internamente en las lenguas y, presumiblemente, en periodos distintos en cada caso. En línea con algunas propuestas teóricas, y en función del carácter del comportamiento de la oclusiva glotal y de los fenómenos de glotalización en esta familia, asumimos que el análisis de la oclusiva glotal como un segmento es adecuado para las lenguas mataguayas.<hr/>Abstract Within the framework of the current debate on the distribution of the glottal stop, its phonological status and surface realization, as well as the glottalization phenomena in Amerindian languages, this paper focuses on the Mataguayan language family spoken in the Gran Chaco, South America. From a phylogenetic perspective, the hypothesis of an ejective series in the Proto-Mataguayan is supported. Also, a number of arguments are postulated for the reconstruction of /*ʔ/ as a proto-phoneme, among which is the development of glottalized sonorants (consonants and vowels). It is speculated that the emergence of glottalized consonants and vowels occurred internally to languages and, presumably, at different stages in each case. In line with some theoretical proposals, and based on the glottal stop behavior and glottalization phenomena in this language family, we propose that the analysis of the glottal stop as a segment is adequate for the Mataguayan languages. <![CDATA[Naming strategies and plant names structure in Urarina language]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-338X2021000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente artículo constituye un primer estudio a detalle de la nomenclatura botánica en urarina, una lengua amazónica aislada hablada en Loreto, Perú. Se describen las principales estrategias lingüísticas que emplea la lengua en la nominación de plantas, así como la estructura de los nombres y sus motivaciones semánticas, a partir del análisis de una base de datos léxica de 166 entradas con nombres de plantas recogidos en trabajo de campo. Como resultado, se encontró una fuerte correlación entre las estrategias de acuñación y préstamo con formas léxicas simples, y las estrategias de composición y nominalización con formas léxicas complejas. Por otro lado, se identificaron cuatro patrones estructurales implicados en la composición, que evidencian procesos metafóricos y metonímicos, así como tres patrones estructurales en la nominalización, que resultan de particular interés para las discusiones tipológicas en torno al lexema y la frase.<hr/>Abstract This paper constitutes the first detailed study of the botanical nomenclature in Urarina, an isolated Amazonian language spoken in Loreto, Peru. Based on the analysis of 166 plant names collected during fieldwork, the paper describes the main strategies that the Urarina language uses to name plants, as well as their structure and the semantic motivations underlying their form. As a result, a strong correlation between coining strategy and borrowing with simple lexemes was found, whereas compounding and nominalization strategies were found to be highly associated with complex lexemes. Furthermore, four structural patterns showing metaphoric and metonymic processes were identified for compounding, while three structural patterns were identified for nominalization. The latter are of particular concern for typological discussions about lexeme and phrase. <![CDATA[Study of the Spatiality of Rural Spanish of Santander (Colombia): Theoretical and Conceptual Contextualization]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-338X2021000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Por décadas, las relaciones espaciotemporales fueron esenciales en propuestas teóricas que sustentaban la variación lingüística histórica, desplazando el espacio euclidiano, el social y el perceptible. La nueva geografía humana, al validar la incorporación de la dimensión espacial en el estudio de la lengua, dio paso a la geolingüística, una corriente interdisciplinaria caracterizada por el eclecticismo científico y el énfasis en procesos y estructuras espaciales de la lengua. Este trabajo examina el referente teórico y conceptual de un estudio en curso sobre espacialidad del español de Santander (Colombia), en concordancia con los cometidos teóricos de la geolingüística. Los planteamientos teóricos y conceptuales que son el enfoque de la presente discusión incluyen aspectos relacionados con los conceptos de espacio y espacialidad: el espacio euclidiano, el social y el perceptible, y aspectos relacionados con la difusión de fenómenos lingüísticos: centros de articulación y difusión, redes, naturaleza y estructura de la dispersión.<hr/>Abstract For decades the spatial-temporal relation was fundamental in theories that supported variability in historical linguistics, while downgrading the Euclidian, social, and perceptible spaces. By incorporating the concepts of space and spatiality to the study of language, the new human geography gave way to the development of geolinguistics, an interdisciplinary subject characterized by scientific eclecticism and the emphasis on processes and spatial structures of language. This paper examines the theoretical and conceptual referents of a study of the spatiality of Santander Spanish (Colombia), following the basic theoretical principles of geolinguistics. The theoretical and conceptual referents that constitute the focus of the present article include aspects related to the concepts of space and spatiality: the Euclidian, social, and perceptible space, as well as aspects related to the diffusion of linguistic phenomena: centers of articulation and dispersion, networks, and the nature and structure of the dispersion. <![CDATA[Intervalar readings of number terms under different linguistic contexts: an experimental approach]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-338X2021000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Los términos numéricos en el uso lingüístico no siempre reciben una interpretación exacta. A veces, los hablantes de la lengua hacen lecturas intervalares como «al menos» o «cuando mucho». Por ello, este fenómeno ha capturado la atención de diversos estudiosos y ha generado un gran debate tanto a nivel teórico como empírico. La investigación que aquí se presenta tuvo como objetivo estudiar experimentalmente el nivel de aceptación de lecturas intervalares cuando el término numérico es antecedido por un artículo definido, cuando tiene función semántica de predicado o cuantificador, y cuando se encuentra bajo el alcance de algún operador modal epistémico o deóntico. Los resultados sugieren que en ausencia de un contexto pragmático que sesgue hacia las interpretaciones intervalares, estas tienen un bajo nivel de aceptación. Sin embargo, en contextos modales epistémicos y deónticos débiles sí existe una aceptación de las lecturas acotadas superiormente.<hr/>Abstract Number terms do not always receive exact interpretations when used as part of linguistic exchanges. Sometimes speakers derive intervalar readings as «at least» or «at most». That is why this phenomenon has captured the attention of a vast number of scholars who have contributed to a debate that has touched both theoretical and empirical grounds. This experimental research aimed to study the level of acceptance of the intervalar readings that a number term can receive when it is preceded by a definite article, when it has a semantic function of either predicate or quantifier, and when it is under the scope of epistemic or deontic modal operators. The results suggest that in the absence of a pragmatic context biasing towards intervalar interpretations of number terms, those have a low degree of acceptance. However, in weak epistemic and deontic modal contexts, there seems to be an acceptance of upper-bounded interpretations. <![CDATA[Establishing a Variable Context for Lexical Subjects in Spanish]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-338X2021000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The dominant trend in variationist studies of Spanish subject expression is to focus on pronominal subjects, excluding lexical subjects (LSs). Due to such lack of attention to LSs in previous research, the current paper aims to fill this gap and to gain a better understanding of variation between LSs and subject pronouns (SPs). While previous research that analyzes LSs makes a significant contribution to the scholarship on subjects and enriches our understanding of the functions of LSs, a variable context for LSs in the variationist tradition has not heretofore been established. The current paper proposes a variable context methodology for LSs by investigating cases where LSs are produced (e.g. mi mamá trabaja ‘my mom works’), particularly in contexts in which SPs (overt or null) could have alternatively been produced (e.g. ella/∅ trabaja ‘she works’). Overall frequencies, constraints, and pragmatic functions of LSs are discussed.<hr/>Resumen La tendencia dominante en los estudios variacionistas de la expresión del sujeto en español es centrarse en los sujetos pronominales, excluyendo los sujetos léxicos (LS). Debido a tal falta de atención, el presente trabajo pretende llenar este vacío y entender mejor la variación entre los LS y los sujetos pronominales (SP). Mientras las investigaciones previas que analizan los LS hacen una contribución significativa a la investigación sobre los sujetos, hasta ahora no se ha establecido un contexto variable para los LS en la tradición variacionista. El presente trabajo propone una metodología de contexto variable para los LS mediante la investigación de casos en los que se producen los LS (ej.: mi mamá trabaja), particularmente en contextos en los que los SP (explícitos o nulos) podrían haberse producido alternativamente (ej.: ella/∅ trabaja). Se discuten las frecuencias generales, restricciones y funciones pragmáticas de los LS. <![CDATA[A Proposal of Computer Tools for the Statistical Treatment of the Lexical Availability Index in Education and Social Mobility Correlation Studies]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-338X2021000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El trabajo plantea una propuesta para el procesamiento de índices de disponibilidad léxica (ámbito educativo) mediante herramientas estadísticas más eficientes que las usadas en la última década. El planteamiento asociado deriva una ruta de ejercicio interdisciplinar entre lingüistas y estadísticos que capitaliza los corpus lingüísticos, tratándolos como estudios correlacionales dentro del marco de la minería de datos. Se muestran resultados iniciales de la fase cuantitativa del estudio La escuela secundaria como reguladora de los factores discursivos correlativos entre disponibilidad léxica y movilidad social, procesados con metodología de lingüística de corpus y software estadístico libre, correlacionando, con alta eficiencia, índices de disponibilidad léxica y perspectiva de movilidad social en alumnos de secundaria en Saltillo, Coahuila, México, y como un corpus viable de ser correlacionado con bases de datos parciales o censuales para la toma de decisiones en el aula y la política pública por la posibilidad de correlación entre bases de datos.<hr/>Abstract The work presents a proposal for the processing of lexical availability indexes (educational field) through the employment of more efficient statistical tools than the ones used in the last decade. The associated approach derives from an interdisciplinary exercise route between linguists and statisticians that capitalizes on a linguistic corpus, treating them as correlational studies within the framework of data mining. Initial results of the quantitative phase of the study The high school as a regulator of the correlative discursive factors between lexical availability and social mobility are shown, processed with corpus linguistics methodology and free statistical software, correlating, with high efficiency, indices of lexical availability, and perspective of social mobility in high school students in Saltillo, Coahuila, Mexico, and as a viable corpus to be correlated with partial or census databases for decision-making in the classroom and public policy due to the possibility of a correlation between databases. <![CDATA[Discourse Relations and Monological Completeness: The Impact of Ritual Restriction on the Establishment of Interactive Relations]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-338X2021000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Na abordagem genebrina para o estudo do discurso (Escola de Genebra), as pesquisas sobre as relações de discurso (ilocucionárias e interativas) e seus marcadores privilegiam o estudo de como o locutor, ao procurar alcançar a completude monológica, estabelece essas relações para produzir um segmento textual (intervenção) completo do ponto de vista informacional. No entanto, essas pesquisas não evidenciam em que medida as restrições rituais, ligadas à preservação das faces e dos territórios em jogo, influenciam o estabelecimento dessas mesmas relações. Por esse motivo, o presente trabalho apresenta uma proposta para o tratamento das relações interativas que considere o impacto das restrições rituais sobre a elaboração da intervenção. Realizando-se em duas etapas (análise das relações genéricas e análise das relações específicas), o procedimento proposto permite um estudo detalhado do papel das relações interativas na gestão de faces e territórios, o que foi atestado por meio da análise do excerto de uma peça teatral.<hr/>Abstract In the Geneva approach to the study of discourse (Geneva School), the research on discourse relations (illocutionary and interactive) and their markers privilege the study of how the speaker, to achieve a monological completeness, establishes these relationships to produce an informative textual segment (intervention). However, these studies do not show the influence of ritual restrictions, concerning the preservation of faces and territories, on the establishment of these relationships. Therefore, this paper presents a proposal for the treatment of interactive relationships that considers the impact of ritual restrictions on the elaboration of the intervention. The procedure is performed in two stages -analysis of generic relationships and analysis of specific relationships- and allows a detailed study of the role of interactive relationships in the management of faces and territories, which was confirmed by analyzing the excerpt of a play.