Scielo RSS <![CDATA[Revista Facultad Nacional de Salud Pública]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-386X20110001&lang=en vol. 29 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-386X2011000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<B>Characteristics of diabetes care in an institutional network of health services Medellin. 2005-2008</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-386X2011000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Por su gravedad, frecuencia creciente e impacto económico y social, la Diabetes Mellitus (DM) se considera el tercer problema de salud prioritario en el mundo. Aunque a la fecha no se cuenta con tratamientos curativos, sí se dispone de medidas efectivas para reducir su aparición y limitar sus complicaciones. OBEJTIVO describir el programa de control de la diabetes adelantado por una red estatal de servicios de primer nivel, en lo que se refiere a las variables clínico-epidemiológicas de la población atendida y a las acciones de control registradas, con el fin de identificar aéreas críticas y estrategias de mejoramiento. METODOLOGIA: investigación operativa basada en fuentes secundarias disponibles. Se revisaron las condiciones generales de operación del programa con base en los registros de atención a los usuarios. Se estudió una muestra aleatoria de las historias clínicas de los usuarios facturados por el programa de control de DM en las unidades de atención de la red. Los resultados se validaron con funcionarios de la Institución. RESULTADOS: la revisión de las historias clínicas evidencia importantes problemas en el registro, seguimiento y control a los diabéticos. Especial importancia revisten las disposiciones normativas y contractuales que impiden al programa controlar la hiperglucemia y detectar precozmente el daño renal. CONCLUSIONES: se detectaron fallas y puntos de mejoramiento en el desempeño del programa de control que dieron lugar a recomendaciones específicas para la red institucional. Otras fallas obedecen a normas del Sistema de Salud de Colombia que dificultan el seguimiento y control de la DM en un primer nivel. Estas limitaciones pudieran estar afectando los programas del control de la diabetes en otras instituciones del País sujetas a la misma normativa.<hr/>Because of its severity, frequency and increasing social and economic impact, Diabetes Mellitus (DM) is considered the third priority health problem in the world. Although to date there is no curative treatment, it does have effective measures to reduce its occurrence and limit its complications. OBJECTIVE: to describe the control program of diabetes in a statewide network of health services in regard to clinical variables, the epidemiology of population served and the control actions, in order to identify strategies for improvement. METHODOLOGY: operational research based on secondary data. We reviewed the general conditions of operation of the program based on records of patient care. We studied a random sample of medical records of patients served by the control program of diabetes care units in the network. The results were validated in a meeting with officials of the institution. RESULTS: we detected flaws and points of improvement in the performance of the control program that resulted in specific recommendations for the institutional network. Other failures are due to rules that hinder health system monitoring and control of the DM at the first level. CONCLUSION: the review of medical records reveals important problems about registration, monitoring and control of diabetics. Other regulatory and contractual provisions of the colombian health system were identified as restrictions that prevent the program to control hyperglycemia and early detection of renal damage. These restrictions could be affecting the programs of control of diabetes in other institutions of the country that are subject to the same rules. <![CDATA[<B>Communication from the news of the birth of a child with Down Syndrome</B>: <B>the effect of a discouraging prediction</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-386X2011000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en OBJETIVO: conocer la forma como los trabajadores de la salud comunican la noticia del nacimiento de un niño o niña con Síndrome de Down (SD). METODOLOGIA: estudio cualitativo, de corte etnográfico. Participaron 20 madres y una abuela, se realizaron entrevistas semiestructuradas y observaciones en el campo. Resultados: la noticia del nacimiento del niño o niña con SD se da en forma fría y deshumanizada, deSDe una mirada de la discapacidad sin solución. DISCUSION: las madres perciben, en los trabajadores de la salud, desinterés por sus circunstancias. La mayoría les trasmiten la idea de un niño o niña anormal y con una discapacidad que generará muchos problemas. La manera como reciben la noticia no favorece el encuentro con el hijo, y pone en incertidumbre la visión de futuro de madre-niño. CONCLUSIONES: el personal de salud carece de preparación académica para dar la noticia del nacimiento de un niño o niña con SD y de la sensibilidad para apoyar a la madre en el encuentro con su hijo. RECOMENDACIONES: preparar a los estudiantes de las áreas de la salud para dar los diferentes tipos de noticia dentro de un ambiente humanizante en el cual tenga tanto valor la dimensión biológica como la social y psicoafectiva.<hr/>OBJECTIVE: to know how health workers give the news of the birth of a child with Down syndrome (DS). METHODOLOGY: qualitative, ethnographic. Involved 20 mothers and one grandmother were semistructured interviews and field observations. RESULTS: the news of the birth of the child with ds occurs in a cold, dehumanized, from an unresolved disability. DISCUSSIONS: mothers perceived health workers disregard for their circumstances. Most will convey the idea of an abnormal child with a disability that will create many problems. The way that mother receive the news is not conducive to meeting with the child, and puts in uncertainty the future vision of mother-child relationship. CONCLUSIONS: the health academically untrained to break the news of the birth of a child with ds and sensitivity to support her in meeting her son. Recommendations: to prepare students in the areas of health to provide different types of news in humanizing environment in which it has much value as the biological and social psicoafective. <![CDATA[<B>HIV and vulnerability</B>: <B>a comparison of three groups in Cali, Colombia</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-386X2011000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en OBJETIVO: determinar las características socio-demográficas, comportamientos de riesgo para VIH/Sida y presencia de VIH en tres grupos de participantes de diferentes grupos socio-económicos en Cali. METODOLOGIA: entre 2005 y 2007, Durante campañas de búsqueda activa focal integral de VIH, 4055 participantes dieron voluntariamente su consentimiento informado, respondieron un cuestionario estructurado, recibieron asesoría de VIH pre-prueba y post-prueba, así como prueba para diagnóstico presuntivo de VIH. Los participantes fueron agrupados en tres categorías: personas de bajo nivel socio-económico, baja escolaridad y alto desempleo (N1=1217); trabajadores empleados con escolaridad técnica-superior y de estrato medio-alto (N2=899); y estudiantes de universidades de carácter privado, de estrato medio-alto (N3=1939). Se determinaron características socio-demográficas, comportamientos sexuales y auto percepción de conocimientos sobre VIH. Análisis estadístico: uso de Chi-Cuadrado y prueba de muestras independientes t-student, significancia<0.05 e intervalos de confianza al 95%. RESULTADOS: prevalencia global de VIH 0.62%; para el grupo N1 la prevalencia fue 1.97%, mayor que en los otros grupos (p<0.0001). CONCLUSIONES: una alta prevalencia de VIH en el grupo N1 fue evidente, junto con una historia previa más frecuente de Enfermedad de Transmisión Sexual (ETS) y pobre auto-percepción de conocimientos sobre VIH, destacando la necesidad de fortalecer las estrategias de prevención y tamizaje de ETS y VIH dirigidas a este grupo.<hr/>OBJECTIVE: to identify socio-demographical characteristics and risk behaviors for HIV /Aids and HIV status in three groups of participants from different socio-economic background in Cali. METHODOLOGY: between 2005 and 2007, an active surveillance campaigns was done and included 4055 voluntary participants who gave informed consent, answered a structured questionnaire, and received pre- and post-test counseling and HIV testing. The participants were grouped in three categories: a total of 1217 from low socio-economic status (lse), with low education and high unemployment (N1), 899 employed workers with technical-professional schooling and upper-middle socio-economic status (N2), and 1939 students of private universities and upper-middle socio-economic status (N3). Socio-demographic characteristics, sexual behaviors and HIV knowledge self-perception were assessed. Statistical analyses: Chi Square, and independent T tests with significance <0.05, 95% confidence intervals. RESULTS: overall prevalence of HIV was 0.62%; in the N1 group prevalence was 1.97%, significantly higher than in the other two groups, (p<0.0001). CONCLUSIONS: a higher prevalence of HIV in the N1 (lse) group was evident, along with a more frequent history of previous Sexual Transmision Disease (std), and poorer self-perception of HIV knowledge, highlighting the need to strengthen std and HIV prevention and testing strategies targeting this group. <![CDATA[<B>Perception of some actors in the health system of justice on the impact of constitutional reforms in health and medical practice in Medellin-Colombia</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-386X2011000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en OBJETIVO: describir la percepción de algunos actores de los sistemas de salud y de justicia sobre los efectos de las Reformas Constitucional, 1991 y Sanitaria, 1993 en el ejercicio de la práctica médica, en Medellín. METODOLOGIA: estudio descriptivo, cualitativo, se utilizaron herramientas de la etnografía. Se empleó la técnica de entrevista semiestructurada con una guía de pregunta. Se entrevistaron seis presidentes de asociaciones médicas; nueve presidentes de asociaciones científicas y gremiales; siete abogados litigantes y seis Magistrados del Tribunal Contencioso Administrativo. RESULTADOS: el actual desarrollo constitucional colombiano conlleva una mayor concienciación para los ciudadanos sobre sus derechos fundamentales; los entrevistados perciben aumento en las demandas judiciales por responsabilidad médica y aún demandas temerarias, tanto a instituciones como a los profesionales de la medicina. Los médicos sienten desencantado y temor para ejercer su profesión y perciben supuesto enriquecimiento para los profesionales del derecho; se genera desconfianza en la relación médico paciente. Se da cabida a la "medicina defensiva". CONCLUSIONES: en Medellín, la percepción de algunos actores sobre los efectos de las reformas constitucional y sanitaria en la práctica médica depende de la mirada disciplinar y de acuerdo al tipo de reforma normativa que se investigue. Los médicos descubren mayor número de demandas, sienten temor para ejercer su profesión y observan supuesto enriquecimiento por posibles demandas judiciales. A su vez, las conciben positivas porque implican mayor responsabilidad en el acto médico.<hr/>OBJECTIVE: describe and analyze the perception of some stakeholders in the health systems of justice on the effects of Constitutional Reforms, 1991 and Health Reform 1993 in the course of medical practice in the city of Medellin. METHODOLOGY: qualitative descriptive study, we used tools of ethnography as a research method. We used semi-structured interview technique with a guide of questions. Were selected as key informants: six Presidents of Medical Associations. Presidents from nine Scientific Unions and Guilds. Seven Trial Lawyers. Six judges of the Administrative Tribunal. RESULTS: the current Colombian constitutional development, led to greater awareness to citizens about their fundamental rights, the respondents perceived increase in medical liability lawsuits and even frivolous claims, both institutions and professionals in medicine. The doctors feel disenchanted and fear to practice and receive enrichment course for lawyers; is generated distrust in the physician-patient relationship, there is room for "defensive medicine". CONCLUSIONS: in Medellin, the perception of some stakeholders about the effects of constitutional reforms and health in medical practice depends on the disciplinary look and the type of regulatory reform to be investigated. Doctors discovered more demands; they are afraid to practice and observe enrichment course possible lawsuits. In turn, the positive conceive because they imply greater responsibility for the medical treatment. <![CDATA[<B>Prevalence of abnormalities in lung function of the population resident nearby two factories of particulate matter, La Sierra in Puerto Nare Municipality (Antioquia, Colombia), 2008</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-386X2011000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en OBJETIVO: determinar la función pulmonar y las condiciones de exposición a material particulado producido por dos fábricas en 264 residentes en el corregimiento La Sierra del municipio de Puerto Nare, departamento de Antioquia, en el 2008. METODOLOGIA: se realizó espirometría y se aplicó un cuestionario de síntomas respiratorios. Se midieron el material particulado menor de 10 micrómetros (PM10), la temperatura, la humedad, la dirección del viento y la precipitación en 6 meses. RESULTADOS: 7,2% de las personas presentó el porcentaje del volumen espiratorio forzado (VEF) menor de 70%; 27,7% y 28% presentaron el volumen espiratorio forzado del primer segundo (VEF1) y la capacidad vital forzada (CVF) menor de 80%. El mayor número de personas evaluadas con el %VEF < 70% vive en los cuatro barrios vecinos a las empresas. Se encontró asociación estadística entre un índice de masa corporal mayor de 25 y CVF < de 80% (p < 0,0009), tiempo de residencia y CVF < de 80%. La concentración promedio de PM10 durante el periodo de los seis meses fue de 42,1 µg/m³. La más alta fue de 142,89 µg/ m³. CONCLUSION: un importante porcentaje de la población tiene alteraciones en la función respiratoria, principalmente, quienes viven cerca de las empresas en presencia de concentraciones de PM10, consideradas de riesgo. Este es un problema grave de salud pública en sus componentes ambiental, de salud y de equidad social que no se está interviniendo adecuadamente, lo cual, de hacerse, sería una intervención que podría configurar un modelo para implementar políticas de protección a la población en lo referente a la exposición a contaminación ambiental.<hr/>OBJECTIVE: to determine lung function and the conditions of exposure to particulate matter produced by two factories among 264 residents in the township of La Sierra, in Puerto Nare municipality of Antioquia, in 2008. METHODOLOGY: spirometries were performed and a questionnaire of respiratory symptoms was applied. Particulate matter smaller than 10 micrometters (PM10), temperature, humidity, wind direction and precipitation during six months were measured. RESULTS: 7.2% of the people showed the lowest percentage of forced expiratory volume (FEV) below 70%. A total amount of 27.7% and 28% had FEV1 and forced vital capacity (FVC) below 80%. The largest number of people tested with the % FEV <70% lives in the four neighboring districts nearby the factories. Statistical association was found between body mass index greater than 25 and FVC < 80% (p < 0.0009), residence time and FVC < 80%. The average concentration of PM10 during the six month period was 42.1 ug/m³ and the highest was 142.89 mg/m³. CONCLUSION: a significant percentage of the population has alterations in their respiratory function, mainly those living near the factories showing concentrations of PM10 which is considered a hazard. All this means a serious public health problem according to its environmental, health and social equity components all of which are not being properly operated. It requires an appropriate intervention that should become a model to implement policies to protect the population in terms of exposure to environmental pollution. <![CDATA[<B>Assessment physical load of dockers in a worker cooperative</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-386X2011000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Los estibadores se dedican a la movilización manual de materiales con exposición a variados niveles de carga física, con demanda de esfuerzo mecánico y la incidencia de otros factores de riesgo del ambiente de trabajo. OBJECTIVO: determinar el nivel de exposición a carga física de trabajo en una muestra de estibadores de una cooperativa de trabajo asociado que laboran en una planta de producción de concentrados para animales en Itagüí-Antioquia y proponer medidas de control en el ambiente de trabajo. METODOLOGIA: estudio observacional descriptivo por conveniencia a 41 estibadores; se les aplicó, inicialmente, encuesta sociodemográfica y luego se les realizó el monitoreo de frecuencia cardíaca; posteriormente, se aplicó el método Frimat para determinar los niveles de exposición a carga física, según el índice de penosidad. El análisis estadístico fue de tipo descriptivo y no paramétrico (Chi-cuadrado X²) RESULTADOS: se pudo establecer que, de los cuatro puestos de trabajo, dos asocian la mayor carga física para el personal. De los 3 estibadores (el 100%) que se desempeñaban como paleadores y 14 (el 63.6%) de los 22 que laboraban como arrumadores y desarrumadores, se ubicaron en niveles altos de exposición, entre penoso y extremadamente duro para carga física según Frimat; 11 (el 91.7%) de los bodegueros y 4 (el 100%) de los cosedores de sacos, se ubicaron en niveles de exposición baja entre carga física mínima y soportable. DISCUSION: el tipo de puesto de trabajo desempeñado y las actividades que se asocian a este, afectan el nivel de carga física de trabajo. Los factores personales pueden incidir en la carga física.<hr/>Manual labourers are workers whose job consists of humping goods. Task commonly related to a varied level of mechanical stress due both to its mechanical stress demand and the workplace risk factors. OBJECTIVES: to determine the level of exposure to physical workload amongst a sample of manual labourers who work at the factory of food concentrate for animal. To propose general administrative control and working atmosphere measures. METHODOLOGY: a study of descriptive observational type by convenience was carried out. The sample consisted of 41 manual labourers who were administered a socio-demographic survey in order to know the population characteristics. To those fulfilling the inclusion criteria, a heart rate monitoring was used. Afterwards, the Frimat method was administered to determine the levels of exposure to physical work load according to workload rates. Statistical analysis favoured was descriptive and non-parametric (Chisquare X ) RESULTS: two out of the four work sites under study constitute the most representative workload to personnel. While the study, the three labourers (100%) shoving and 14 (63.6%) out of the 22 labourers loading goods up and down ranged from hard to extremely tough levels of workload. Conversely, 11(91.7%) labourers carrying raw material and 4 (100%) sewing sacks were placed under a low level ranging between a minimal and bearable workload. DISCUSSION: the kinds of job as well as the activities related to it affect the level of physical workload. Personal factors can have an influence upon physical workload. <![CDATA[<B>Political dimension of the reform of the systems of health of Colombia and Costa Rica</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-386X2011000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en OBJETIVO: analizar la dimensión política de la reforma de los sistemas de salud de Colombia y Costa Rica en el período de 1990-2009. METODOLOGIA: se realizó una investigación utilizando la metodología de comparación entre países (Cross National). Se hizo un manejo sistemático de datos comparados de Colombia y Costa Rica, buscando semejanzas y diferencias entre los dos países. RESULTADOS: se evidenció la similitud que existe en la conformación político administrativa de los dos países objeto de análisis; igualmente, se pudo observar que, en gran medida, la dirección y la implementación que toman las reformas de los sistemas de salud están altamente condicionadas por la participación de la sociedad civil en el proceso de reforma, así como por las directrices impartidas por organismos financieros internacionales. CONCLUSIONES: Colombia tiene un sistema de aseguramientomixto regulado, vinculado al mercado y al sector privado. Costa Rica, en cambio,tiene un Sistema Público Integrado, ligado a los fines del Estado, de corte eminentemente universalista, apoyado por los actores civiles como pilar fundamental, quienes avalan o rechazan las decisiones sobre las reformas del sector salud, con escasa participación del sector privado. La rectoría la asume el Estado a través del Ministerio de Salud, el cual protege y vela por el cumplimiento de los derechos y genera políticas para elevar el nivel de salud de la población, de modo que redunde en mejores niveles de vida.<hr/>OBJECTIVE: to analyze the political dimension of the reform of the health systems of Colombia and Costa Rica over the period 1990 to 2009. METHODOLOGY: we conducted an investigation using the methodology of comparison between countries (Cross National). There was a systematic use of comparative data from Colombia and Costa Rica, looking for similarities and differences between the two countries. RESULTS: it was showed the similarity in the political and administrative establishment of the two States under review, also we could see that much of the course and implement reforms that make health systems are highly conditioned by the participation of civil society in the reform process, as well as the guidelines issued by international financial organizations. CONCLUSIONS: Colombia has a mixed insurance system regulated and market-linked private sector. Costa Rica has instead integrated public system, linked for the purposes of the state, eminently universal, supported by civilian actors as a fundamental pillar who endorse or reject the decisions on health sector reforms, with limited involvement of private sector. The rectory is assumed by the State through the Ministry of Health, which protects and enforces the rights and creates policies to increase the level of health of the population so that results in improved living standards. <![CDATA[<B>Research production among students from the Facultad Nacional de Salud Publica, Universidad de Antioquia, during the period 2004-2008</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-386X2011000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en OBJETIVOS: describir la producción investigativa de los estudiantes de los tres programas de pregrado de la Facultad Nacional de Salud Pública (FNSP) de la Universidad de Antioquia durante el período 2004-2008. METODOLOGIA: estudio descriptivo de tipo investigación documental. La población de estudio la constituyeron todos los trabajos de grado en sus diferentes modalidades (trabajo de investigación, proyecto de desarrollo y monografía) de los estudiantes de los tres pregrados de la FNSP y los artículos publicados en la Revista Facultad Nacional de Salud Pública (Revista FNSP) durante el período 2004-2008. La unidad de análisis fueron los trabajos de grado que se pudieron localizar en la biblioteca de la FNSP y los artículos de la revista que incluían estudiantes de pregrado entre sus autores. Para el análisis de la información se utilizaron estadísticas descriptivas. RESULTADOS: se revisaron un total de 279 trabajos de grado y se encontró que 119 (42,7%) corresponden a trabajos de investigación. En el programa de gerencia en sistemas de información en salud predominan los trabajos de investigación (79,1%). Esta proporción fue menor en los programas de administración en salud en sus dos énfasis: servicios de salud (36,2%) y sanitaria y ambiental (19,7%). Se revisaron 126 artículos de la revista, 22 de los cuales (17,5%) tenían autoría de estudiantes de la FNSP. El 11,8% de los trabajos de investigación fueron publicados en la Revista FNSP. CONCLUSIONES: durante el período 2004-2008, dos de cada cinco trabajos de grado en la FNSP fueron de investigación. Durante todo el período se observaron importantes diferencias según el programa de pregrado. La proporción de trabajos de investigación que se publica en la Revista FNSP es todavía pequeña.<hr/>OBJECTIVE:: to describe the research production of undergraduate students from the National Faculty of Public Health (Facultad Nacional de Salud Pública, FNSP), Universidad de Antioquia, during the period 2004-2008. METHODS: descriptive study document review. The Study population was limited to graduation projects according to their different modalities (research projects, development project and monographs) of the three undergraduate programs at the FNSP and research papers published in the Revista Facultad Nacional de Salud Pública during the period 2004-2008. The analysis unit was restricted to graduation projects that could be located at the FNSP library and research papers including undergraduate students as authors. Descriptive statistics were used for the analysis of the data collected. RESULTS: a total amount of 279 graduation projects were reviewed, from wich 119 (42.7%) were research projects. In the undergraduate program of Management of Health Information Systems, research projects were the most frequent type of graduation project (79.1%). This proportion was smaller in the health administration pro grams both in its emphasis in health services (36.2%) and in its emphasis on environment and sanitation (19.7%). A total amount of 126 research papers were reviewd finding 22 (17.5%) with undergraduate students of the FNSP as co-authors. The proportion of research projects published in the Revista FNSP was 11.8%. CONCLUSIONS: during the period 2004-2008, two out of five graduation projects in the FNSP were research projects. During the period studied important differences according to the undergraduate programs were observed. The proportion of research projects published in the Revista FNSP is still very small. <![CDATA[<B>Contributions of new approaches to the formation of alternative public health</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-386X2011000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en This article discusses the possibility of a different way from traditional to raise health problems in public health context, answering its guiding question: How the contemporary approaches to public heath help to understand it and size its projection in the coming years? Initially, we will make a brief characterization of conventional public health, in order to show its limitations to answer people’s health problems. Then we enter to the contemporary approaches or tendencies, specifically those developed in the critical school framework, because it’s on them where the approaches that significantly contribute to the health public conformation converge. Among the selected currents we have: the critical theory, the social medicine, the collective health, social determinants of health, the gender approach and the complexity theory, approaches that contribute to a different way of public health working and to have always in mind the importance of the subject in the boarding of health problems. Likewise, the technologic reason directed knowledge must be changed in order to reach the multiculturalism, this accepting other knows as valid to the construction of know. <![CDATA[<B>Public health as a social science</B>: <B>reflections on the possibility of a comprehensive public health</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-386X2011000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Las estrechas relaciones históricas entre la medicina y la salud pública han tenido como consecuencia, para esta última, la herencia de rasgos epistemológicos propios de la concepción positivista de la ciencia en la que se ha apoyado gran parte de los desarrollos teóricos de la medicina moderna. Desde este referente ontológico, epistemológico y metodológico del positivismo, la salud queda reducida a explicaciones determinísticas, lineales, causalistas, que anulan sistemáticamente cualquier referencia al mundo de la vida (Lebenswelt), tanto del investigador como de los "objetos" de la investigación. Las pretensiones de cientificidad de la salud pública se han puesto por encima, incluso, de su compromiso ético y político, ampliando cada vez las brecha entre el conocimiento científico y las condiciones concretas de existencia de los actores sociales y su relación con la salud. El presente trabajo expone algunas reflexiones en torno a las condiciones de posibilidad de un enfoque comprensivo de los problemas de la salud pública a partir de una concepción de la salud como fenómeno social, esto es, como emergente del entramado complejo de relaciones intersubjetivas de los actores sociales, en un horizonte histórico-social particular y con las implicaciones epistemológicas, éticas y políticas de esta perspectiva para la investigación en salud pública.<hr/>Close historic relationships between medicine and public health have implied, as a consequence for the latter, the inheritance of epistemological traits traditionally characteristic of a positivistic conception of science on which a major part of the theoretical development of modern medicine has been supported. From the point of view of this ontological, epistemological and methodological reference of positivism, health has been reduced to deterministic, linear and causalistic explanations that systematically cancel any reference to the lifeworld (Lebenswelt), both for the researcher and for the "objects" of research. The scientific pretensions of public health have become protruding over its political and ethical commitment, even widening the gap between scientific knowledge and the specific conditions of existence of social actors and their relation to health. This paper presents some reflections around the conditions of possibility for a comprehensive approach of public health problems. These reflections are based on a conception of health as a social phenomenon, that is to say, as an emergent element from the complex web of intersubjective relationships among social actors, in a specific social and historic horizon. Epistemological, ethical and political implications of this perspective for research in public health are also discussed. <![CDATA[<B>Tratamiento de las enfermedades infecciosas</B>: Organización Panamericana de la Salud.Tratamiento de las enfermedades infecciosas 2009-2010, 4a. edición. Washington D.C.:OPS; 2009.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-386X2011000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Las estrechas relaciones históricas entre la medicina y la salud pública han tenido como consecuencia, para esta última, la herencia de rasgos epistemológicos propios de la concepción positivista de la ciencia en la que se ha apoyado gran parte de los desarrollos teóricos de la medicina moderna. Desde este referente ontológico, epistemológico y metodológico del positivismo, la salud queda reducida a explicaciones determinísticas, lineales, causalistas, que anulan sistemáticamente cualquier referencia al mundo de la vida (Lebenswelt), tanto del investigador como de los "objetos" de la investigación. Las pretensiones de cientificidad de la salud pública se han puesto por encima, incluso, de su compromiso ético y político, ampliando cada vez las brecha entre el conocimiento científico y las condiciones concretas de existencia de los actores sociales y su relación con la salud. El presente trabajo expone algunas reflexiones en torno a las condiciones de posibilidad de un enfoque comprensivo de los problemas de la salud pública a partir de una concepción de la salud como fenómeno social, esto es, como emergente del entramado complejo de relaciones intersubjetivas de los actores sociales, en un horizonte histórico-social particular y con las implicaciones epistemológicas, éticas y políticas de esta perspectiva para la investigación en salud pública.<hr/>Close historic relationships between medicine and public health have implied, as a consequence for the latter, the inheritance of epistemological traits traditionally characteristic of a positivistic conception of science on which a major part of the theoretical development of modern medicine has been supported. From the point of view of this ontological, epistemological and methodological reference of positivism, health has been reduced to deterministic, linear and causalistic explanations that systematically cancel any reference to the lifeworld (Lebenswelt), both for the researcher and for the "objects" of research. The scientific pretensions of public health have become protruding over its political and ethical commitment, even widening the gap between scientific knowledge and the specific conditions of existence of social actors and their relation to health. This paper presents some reflections around the conditions of possibility for a comprehensive approach of public health problems. These reflections are based on a conception of health as a social phenomenon, that is to say, as an emergent element from the complex web of intersubjective relationships among social actors, in a specific social and historic horizon. Epistemological, ethical and political implications of this perspective for research in public health are also discussed.