Scielo RSS <![CDATA[Revista de la Facultad de Derecho y Ciencias Políticas]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-388620130001&lang=pt vol. 43 num. 118 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-38862013000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>A distribuição de competências na nova forma da União Europeia</b>: <b>do Acto Único Europeu ao Tratado de Lisboa</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-38862013000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente artículo trata de la rabiosa cuestión relativa al sistema competencial aplicado por el derecho comunitario de la Unión Europea, en lo que se refiere al desarrollo del reparto de competencias conforme la evolución del proceso de integración europeo. La distribución de competencias será analizada bajo la perspectiva de los instrumentos fundacionales de la Unión y el examen se centrará en la labor de los legisladores comunitarios que deben, por su vez, expresar la voluntad común de los Estados miembros, al tiempo en que se compagina con los objetivos dispuestos en las normas del derecho originario. Se pretende con ese trabajo analizar cómo la evolución del proceso ha impactado sobre la formulación del Tratado de Lisboa en el ámbito de las competencias comunitarias.<hr/>This article deals with the raging issue regarding to the competence system applied by the community law of the European Union, as regards to the development of the competences distribution in accordance with the evolution of the European integration process. The distribution of competences will be analyzed under the perspective of the founding instruments of the Union and the review will focus on the job of Community legislators that should, in turn, express the common will of the member States at the same time that is in accorded with the objectives set forth in the rules of the original law. It is intended with that work to analyze how the evolution of the process has impacted on the formulation of the Treaty of Lisbon in the communitary competences field.<hr/>Le présent article traite de la furieuse question relative au système de compétence appliqué par le droit communautaire de l'Union européenne se référant à l'évolution de la répartition des compétences conformément à l'évolution du processus d'intégration européenne. La distribution des compétences sera analysée sous la perspective des instruments fondateurs de l'Union et l'analyse ce centrera sur le travail des législateurs communautaires qui doivent, pour leur part, exprimer la volonté commune des Etats membres tout en conciliant avec les objectifs prévus par le droit originaire. Ce travail prétend analyser comment l'évolution du processus a influencé la formulation du Traité de Lisbonne dans le champ des compétences communautaires.<hr/>O presente artigo é sobre a polêmica questão relativa ao sistema competencial aplicado pelo direito comunitário da União Europeia, com relação ao desenvolvimento da divisão de competências conforme a evolução do processo de integração europeu. A distribuição de competências vai ser analisada na perspectiva dos instrumentos fundacionais da União, e o exame vai se concentrar no labor dos legisladores comunitários que devem expressar a vontade comum dos Estados membros, enquanto concorda com os objetivos dispostos nas normas do direito originário. O propósito desse trabalho é analisar como a evolução do processo tem impactado na formulação do Tratado de Lisboa no âmbito das competências comunitárias. <![CDATA[<b>A Constituição Econômica Europeia e a governança econômica. A Sentença Pringle</b>: <b>desde a coordenação da política económica ao mecanismo de estabilidade orçamentária</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-38862013000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La Constitución Económica Europea ha desplazado a la Constitución Económica de los países de la Unión Europea. La coordinación de la política económica en la UE es una competencia compartida, pero el refuerzo de la gobernanza europea la aproxima a una competencia exclusiva. Sin embargo, la Europa a la carta hace que solamente algunos países comunitarios se comprometan en la política económica de la UE para intentar salir de la brutal crisis que soportan las economías europeas.<hr/>The European Economic Constitution has displaced the Economic Constitution of the European Union countries. The coordination of economics policy is a shared competence, but the reinforcement of the European gobernanza approaches exclusive jurisdiction. However, the a la carte Europe only makes some EU countries to engage in the political economy of the European Union to try to get out of the brutal crisis supported by the European economies.<hr/>La Constitution économique européenne a supplanté la Constitution économique des pays de l'Union européenne. La coordination de la politique économique dans l'Union Européenne est une compétence partagée, mais le renforcement de la gouvernance européenne l'assimile à une compétence exclusive. Cependant, l'Europe à la carte fait que seuls quelques pays de la communauté s'engagent dans la politique économique de l'UE pour tenter de sortir de la violente crise que connaissent les économies européennes.<hr/>A Constituição Económica Europeia deslocou à Constituição dos Países da União Europeia. A coordenação da política econômica na EU é uma competência compartilhada, mas o esforço da governança europeia a aproxima a uma competência exclusiva. Porém, o estatuto faz que somente alguns países da comunidade se comprometam com a política econômica da União para tentar sair da brutal crise que suportam as economias europeias. <![CDATA[<b>Teoria da dinâmica fiscal contraditória dos Estados da América Latina num âmbito determinado pela coexistência do capitalismo global e a democracia representativa</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-38862013000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este trabajo analiza el papel del Estado en un marco determinado por la democracia representativa, la competencia política y los desafíos de la globalización que modifican el viejo Estado-nación westfaliano a formas irremediablemente nuevas de organización que trascienden el sistema mundial tradicional basado y dominado por él mismo.Así, desde el entendimiento y análisis de la conformación de un marco normativo fiscal y presupuestario, ideológica y relacionalmente estructurado, a la trascendencia de sus efectos en el marco político-institucional, se intentará brindar elementos que permitan parcialmente (puesto que son acotados a los propósitos tratados en el artículo) comprender (desde una visión de las capacidades endógenas-exógenas y la política financiera establecida) la realidad Latinoamericana y el abordaje de la crisis financiera internacional.<hr/>This paper analyzes the role of the state in a given framework for representative democracy, political competition and the challenges of globalization that modify the old state - Westphalian nation to new organizational forms inevitably transcend the traditional world system based and dominated by him. From the understanding of the formation of an initial budget and fiscal framework, ideological and relationally structured, to the significance of its effects on the political framework - institutional, will attempt to provide elements to partially (since it is bounded to the purposes discussed in the Article) understand (from a vision of endogenous capacities - exogenous and financial policy established) Latin American reality and addressing the international financial crisis.<hr/>Ce travail analyse le rôle de l'Etat dans un champ délimité par la démocratie représentative, la compétence politique et les défis de la mondialisation qui modifient le vieil Etat-nation westphalien en formes inévitablement neuves d'organisation qui s'étendent dans le système mondial traditionnel basé et dominé par lui-même. Ainsi, depuis la compréhension et l'analyse de la construction d'un champ normatif fiscal et budgétaire, idéologique et structuré, a l'extension de ses effets dans le champ politico-institutionnel, on essaiera d'offrir des éléments qui puisse permettre partiellement (puisque délimités par les buts de cet articles) de comprendre (depuis une vision des capacités endogènes - exogènes et la politique financière établie) la réalité latino-américaine et l'abordage de la crise financière internationale.<hr/>Este trabalho analisa o papel do Estado num marco determinado pela democracia representativa, a competência política e os desafios da globalização que mudam o velho Estado-nação westfaliano para formas irremediavelmente novas de organização que transcendem o sistema mundial tradicional baseado e dominado por si próprio. Deste modo, desde o entendimento e análise da conformação de um marco normativo fiscal e orçamentário ideológica e relacionalmente estruturado, até a transcendência de seus efeitos no marco político-institucional, vai-se tentar de brindar elementos que permitam parcialmente (porquanto estão limitados aos propósitos tratados no artigo) compreender (a partir de uma visão das capacidades endógenas-exógenas e a política financeira estabelecida) a realidade da América Latina e a aproximação à crise financeira internacional. <![CDATA[<b>Dom Élio Antônio de Nebrija</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-38862013000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El último milenio de Occidente coincide con el milenio de la institución universitaria. De ese milenio, ochocientos años se corresponden con el estudio universitario del "utrumque ius", es decir, del "Corpus iuris civilis" del emperador Justiniano (527 - 565 d. C.) y del "Corpus iuris canonici" (siglos XII - XV). A la luz de esos dos grandes "corpora iuris" se interpretaba y aplicaban los "iura propria" de cada reino de la "Respublica christiana" o "christianorum", dando como resultado el "ius commune - ius proprium". Los siglos XIX y XX corresponden con el sistema jurídico de los "Derechos nacionales" (códigos nacionales). De ese milenio, quinientos años corresponden al Nuevo Mundo, y de ellos tres o cuatro siglos al sistema del "ius commune - ius proprium" (el Derecho castellano - Derecho Indiano y Derechos indígenas), dependiendo de la fecha de adopción del Código civil nacional - para Colombia en 1887-. El objetivo del artículo se enmarca en el más general de mi actividad científica: desentrañar en detalle la bella y profunda tradición universitaria y jurídica colombiana con base en la documentación primaria y bibliográfica existente tanto en los archivos y bibliotecas españolas como colombianas. Referente como jurista del "ius commune - ius proprium" español y colombiano lo es D. Elio Antonio de Nebrija.<hr/>The last West millennium coincides with the university institution millennium. In this millennium, eight years correspond with the university study of "utrumque ius", in other words, of "Corpus iuris civils" of the Justinian emperor (527 - 565 A.C ) and the "Corpus iuris canonici " (XI - XII centuries). At the light of those two great ones "corpora iuris" was interpreted and the 'iura propria" of each "Christian Republic" or "chritianorum" kingdom were applied, giving as a result the "us commune - ius proprium". The XIX - XX centuries correspond with the juridical system of "National Rights" (national codes). Five hundred years of that millennium correspond to the New World and from those, three or four centuries correspond to the 'ius commune - ius proprium" (Castilian Law - Indiano Law and Indian Rights), depending on the date of national Civil Code adoption - for Colombia it was in 1887 -. The aim of the article is framed in the most general of my scientific activity: getting to the bottom in detail of the beautiful and profound Colombian juridical (legal) and university tradition, based on existent literature and primary documentation in Spanish, as well as in Colombian libraries and files. Don Elio Antonio de Nebrija is a referent as a juristic of the Spanish and Colombian "ius commune" - 'ius proprium" -<hr/>Le dernier millénaire de l'Occident coïncide avec le millénaire de l'institution universitaire. Dans ce millénaire, huit cent ans correspondent à l'étude universitaire de « l'utrumque ius », c'est-à-dire, celui du « Corpus iuris civilis » de l'empereur Justinien (527 - 565 de notre ère) et du « Corpus iuris canonici » (XII - XV siècles). A la lumière de ces deux grands « corpora iuris » s'interprétaient et s'appliquaient les « iura propia » de chaque royaume de la « Respublica christiana » ou « christianorum » donnant comme résultat le « ius commune - ius propium ». Les XIX ème et XX ème siècles correspondent au système des « droits nationaux » (codes nationaux). De ce millénaire, cinq cents ans correspondent au Nouveau Monde, et trois ou quatre siècles correspondent au système du « ius commune - ius proprium » (le droit castillan - Droit indien et Droits indigènes), selon la date d'adoption d'un code civil national - en 1887 pour la Colombie -. L'objectif de cet article s'inscrit dans celui plus général de mon activité scientifique: percer en détails la belle et profonde tradition universitaire et juridique colombienne en se fondant sur la documentation primaire et bibliographique existante dans les archives et bibliothèques espagnoles et colombiennes. Une référence en tant que juriste du « ius commune - ius propium » espagnol et colombien: Elio Antonio de Nebrija.<hr/>O último milênio de Ocidente coincide com o milênio da instituição universitária. Deste milênio, oitocentos anos concordam com o estudo universitário do utrumque ius, ou seja, do corpus iuris civilis do imperador Justiniano (527-565) e do corpus iuris canonici (séculos XII-XIV). A partir desses dois grandes corpora iuris eram interpretados e aplicados os iura propria de cada reino da respublica christiana ou christianorum, formando assim o ius commune - ius proprium. Os séculos XIX e XX coincidem com o sistema jurídico dos Direitos nacionais (códigos nacionais). Desse milênio, quinhentos anos correspondem ao Novo Mundo, e deles, três ou quatro séculos ao ius commune - ius proprio (o Direito castelhano, Direito indiano e Direitos indígenas), de acordo com a data de adoção do Código Civil nacional -para a Colômbia em 1887-. O objetivo do artigo tem relação com o mais geral de minha atividade científica: indagar na bela e profunda tradição universitária e jurídica colombiana com base na documentação primária e bibliográfica existente nos registros e bibliotecas espanholas e colombianas. Referência como jurista do ius commune - ius proprium espanhol e colombiano, é dom Élio Antônio de Nebrija. <![CDATA[<b>A crise do mandato de segurança peruano</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-38862013000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El presente artículo, de corte constitucional, es el resultado de un esfuerzo académico que busca plasmar la situación real que atraviesa el proceso constitucional de amparo en el Perú. En este sentido, en un primer momento, presentaré el marco teórico pertinente a la figura jurídica del proceso, para luego desarrollar teóricamente las características del modelo actual del proceso de amparo en el Perú. A continuación se tratarán los problemas que atraviesa este proceso para que, finalmente, como consecuencia de la presentación y reflexión de la realidad del amparo en el país en comentario, proponer algunas ideas que consideramos oportunas en el afán de cambiar la realidad de esta institución.<hr/>Abstract: This article turns out to be an academic endeavor to show the real situation facing the Amparo as a constitutional process in Peru. At first, we will present the theoretical framework relevant to the legal process, and then develop theoretically the features of the current model in Peru. Then, we will present the problems that were addressed through this constitutional process, and finally, as a result of the presentation and reflection of the real situation of the constitutional process of Amparo, we will present some ideas that we consider appropriate in an effort to change the reality of this institution.<hr/>Résumé: Cet article, se révèle être un effort académique pour démontrer la situation réelle face au processus constitutionnel de amparo au Pérou. Ici, dans un premier temps, je vais vous présenter le cadre théorique pertinent pour le processus judiciaire, puis élaborer théoriquement les caractéristiques du modèle actuel selon une procédure au Pérou. Puis les problèmes ont été réglés par le biais de ce processus, de sorte que finalement, à la suite de la présentation et de réflexion de la réalité du pays sous revue, nous présenterons quelques idées que nous jugeons appropriée dans un effort pour changer la réalité de cette institution.<hr/>Resumo: O presente artigo, de caráter constitucional, é um esforço acadêmico por expressar a situação real que atravessa o mandato de segurança no Peru. Neste sentido, inicialmente, vou apresentar o marco teórico relativo à noção jurídica de processo, para depois desenvolver teoricamente as características do modelo atual de mandato de segurança no Peru. Em seguida, se tratam os problemas que atravessa este processo, para que finalmente, como conseqüência da apresentação e reflexão da realidade do mandato de segurança no país, apresentar umas ideias que achamos são úteis para a mudança da instituição. <![CDATA[<b>O papel do ONU na luta contra o terrorismo na Colômbia</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-38862013000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El pasado 11 de septiembre se cumplieron 11 años del ataque a las torres gemelas en el Word Trade Center en Nueva York. La fecha, que no pasó desapercibida en los medios de comunicación, supone una evaluación del papel que tras estos años ha cumplido la Organización de las Naciones Unidas en su lucha contra el terrorismo y de cómo dicha lucha también se encuentra reflejada en una transformación tanto de la guerra en Colombia como del actor armado a través de una sucesiva criminalización del mismo, fenómeno que, eventualmente, podría afectar un proceso de negociación como el que actualmente se desarrolla entre el gobierno colombiano y las FARC. El objetivo es, entonces, analizar el impacto de la lucha contra el terrorismo global en la legislación interna colombiana mediante un análisis de las diferentes definiciones de terrorismo incluidas en las convenciones internacionales ratificadas por Colombia y de las consideraciones que la Corte Constitucional ha proferido en su papel de control de las leyes ratificatorias de las mismas.<hr/>ABSTRACT On September 11 met 21 years for the attack on the twin towers at the World Trade Center in New York. The date, which did not go unnoticed in the media, is an assessment of the role that after these years has served the United Nations in combating terrorism and how that struggle is also reflected in a transformation of both Colombia's war as the armed group through a subsequent criminalization of same, criminalization that eventually could affect the negotiation process as currently being conducted between the Colombian government and the FARC. The goal is then to analyze the impact of the fight against global terrorism in the Colombian domestic law through an analysis of the different definition of terrorism contained in the international conventions ratified by Colombia and the considerations that the Constitutional Court in its control of the laws that ratified the conventions.<hr/>Résumé: Ce dernier 11 septembre commémorait les 11 ans des attaques sur les tours jumelles du World Trade Center à New York. La date, qui n'est pas passée inaperçue dans les médias de communication, suppose une évaluation du rôle qu'après toutes ces années a accompli l'Organisation des Nations Unies dans la lutte contre le terrorisme et comment cette lutte se reflète également dans une transformation tant de la guerre en Colombie comme de l'acteur armé au travers d'une successive criminalisation de celui-ci, phénomène qui, éventuellement, pourrait affecter un processus de négociation comme celui qui est actuellement en cours entre le gouvernement colombien et les FARC. L'objectif est donc d'analyser l'impact de la lutte contre le terrorisme global dans la législation interne colombienne à travers l'analyse des différentes définitions du terrorisme insérées dans les conventions internationales ratifiées par la Colombie et des considérations que la Cour constitutionnelle a émis dans son rôle de contrôle des lois qui ratifient ces conventions.<hr/>Resumo: O último 11 de Setembro cumpriram-se 11 anos do ataque às Torres Gêmeas no World Trade Center em Nova Iorque. A data, que não passou despercebida nos meios de comunicação, supõe uma avaliação do papel que durante estes anos cumpriu a Organização das Nações Unidas em sua luta contra o terrorismo e de como essa luta está refletida numa transformação da guerra na Colômbia e do ator armado através de uma repetida criminalização dele, fenómeno que, eventualmente, poderia afetar um processo de negociação como o que atualmente se desenvolve entre o governo colombiano e as FARC. <![CDATA[<b>O Direito Internacional dos Direitos Humanos como fonte principal do Direito colombiano</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-38862013000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: A partir de la "crisis de las fuentes" del Derecho Colombiano, fruto de la evolución de la cultura jurídica nacional hacia el neopositivismo, el derecho constitucional se ha convertido en la base fundante y la esencia irrigadora de todo el ordenamiento, sobre ello parece haber un acuerdo tácito entre los actores del derecho. El presente artículo desarrolla, a través del análisis de la jurisprudencia de la Corte Constitucional la transformación de las fuentes del derecho en Colombia con el fin de determinar la nueva estructura normativa del país y de establecer el rol que, dentro de esa estructura, tiene el derecho internacional de los derechos humanos. En efecto, es posible concluir que la inexistencia de un esfuerzo legislativo por desarrollar el contenido de los derechos fundamentales en Colombia permitió que la Corte Constitucional, a través de su jurisprudencia, llenara los vacíos en la materia y diera al bloque de constitucionalidad un papel protagónico en el derecho nacional, a tal punto que es posible afirmar que el DIDH se ha convertido en la base de la pirámide jurídica en Colombia.<hr/>Abstract: From the "crisis of sources" Colombian law, the result of the evolution of national legal culture to the neo-positivism, constitutional law has become the foundational basis and essence irrigating the entire order on this appears to have a tacit agreement among the actors of the Law. However, the main change has happened just right in constitutional law, and specifically through the jurisprudence of the Constitutional Court which has become the classic sources of interpretation in real legal standards. Thus, constitutional principles and constitutional jurisprudence became legal source, but what is even more interesting is that under Article 93 (and going beyond its borders) opened the door for international human rights law, became the main source mediate substantive constitutional law in the country. Thus, the current Colombian law, sits on international law of human rights, with all the consequences that implies.<hr/>Résumé: Depuis la "crise des sources" du droit colombien, fruit de l'évolution de la culture juridique nationale vers le nouveau positivisme, le droit constitutionnel est devenu la base fondamentale et l'essence qui irrigue tout l'ordonnancement, sur ce point il semble y avoir un accord tacite entre les acteurs du droit. Le présent article traite, à travers l'analyse de la jurisprudence de la Cour constitutionnelle, de la transformation des sources du droit en Colombie afin de déterminer la nouvelle structure normative du pays et d'établir le rôle qu'à, au sein de cette structure, le droit international des droits de l'homme. En effet, on peut conclure que l'inexistence d'un effort législatif visant à développer le contenu des droits fondamentaux en Colombie a permis à la Cour constitutionnelle de combler au travers de sa jurisprudence les carences en la matière et a donné au bloc de constitutionnalité une place dans le droit national à tel point qu'il est possible d'affirmer que le DIDH est devenu la base de la pyramide juridique en Colombie.<hr/>Resumo: A partir da "crise das fontes" do Direito colombiano, consequência da evolução da cultura jurídica para o neopositivismo, o direito constitucional tornou-se base fundacional e essência irrigadora de todo o sistema. Sobre isso parece existir um acordo entre os atores do Direito. Este artículo desenvolve, por meio da análise da jurisprudência da Corte Constitucional, a transformação das fontes do direito na Colômbia para determinar a nova estrutura normativa do país, e estabelecer o papel que, dentro dessa estrutura, tem o Direito Internacional dos Direitos Humanos. De fato, é possível concluir que a ausência de um esforço legislativo por desenvolver o conteúdo dos direitos fundamentais na Colômbia, permitiu que a Corte Constitucional, através de sua jurisprudência, preenchesse as lacunas na matéria e desse ao bloco de constitucionalidade um papel principal no direito nacional, a tal ponto que é possível dizer que o DIDH tornou-se base da pirâmide jurídica na Colômbia. <![CDATA[<b>Os Direitos Humanos</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-38862013000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: La forma de crear y aplicar el derecho está cambiando, o mejor aún, se está reafirmando, dada la conversión del "otro" en enemigo, excusa primaria para el fortalecimiento de políticas seguritarias, escenario que constituye uno de los tantos dilemas, que se debaten en la coyuntura política y jurídica actual, de algunos Estados democráticos en el modelo de Estado Social de Derecho. Para ilustrar casos, hay múltiples acontecimientos que pueden ser traídos a contexto, pero para lo que aquí se expone, se relacionará el escenario colombiano como un prototipo constante de Derecho penal del enemigo, por las repetidas circunstancias que han venido acompañando la forma de contrarrestar a ciertos actores, en la implementación de políticas de seguridad.<hr/>Abstract: The create and apply the law is changing, or better yet, is reasserting itself, given the conversion of the "other " enemy primary excuse for strengthening policies seguritarias, a scenario that is one of the many dilemmas that are debated in the current legal and political situation, some democratic states in the model social state of law. To illustrate cases, there are multiple events that can be brought to context, but for what we presented here, will link the prototype stage as a constant Colombian criminal law of the enemy, by the repeated cases that have been following the way of countering certain actors in the implementation of security policies.<hr/>Résumé: La façon de créer et d'appliquer le droit est en train de changer, ou mieux encore, elle se réaffirme, étant donné la conversion de "l'autre" en ennemi, excuse première pour le renforcement des politiques sécuritaires, un scenario qui constitue l'un des nombreux problèmes qui se débattent dans la conjoncture politique et juridique actuelle, de quelques Etats démocratiques à l'image de l'Etat social de droit. Pour illustrer, il y a de nombreux évènements qui pourraient être traités, mais pour ce qui est étudié ici, on prendra le scenario colombien comme un prototype constant du Droit pénal de l'ennemi, de par des circonstances répétitives qui ont accompagnées la façon d'arrêter certains acteurs, avec l'implantation de politiques sécuritaires.<hr/>Resumo: A forma de criar e aplicar o direito está mudando ou, melhor ainda, está-se reafirmando, pela conversão do "outro" em inimigo, pretexto primário para o fortalecimento de políticas de segurança, circunstância que representa um dos muitos dilemas que são discutidos na conjuntura política de hoje em alguns Estados democráticos no modelo de Estado Social de Direito. Para ilustrar casos, há múltiplos acontecimentos que podem ser citados, mas para o que aqui se expõe, vai ser tomado o contexto colombiano como um protótipo constante de Direito Penal do Inimigo, pelas repetidas circunstâncias que tem acompanhado o jeito de combater alguns atores, na aplicação de políticas de segurança. <![CDATA[<b>A problemática dos limites ao poder de reforma da Constituição Política de 1991</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-38862013000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El presente artículo analiza la problemática de los límites al poder de reforma en la Constitución Política de 1991. Después de revisar los principales referentes teóricos de la discusión, desde disciplinas como la filosofía política, la teoría constitucional y la teoría general del derecho, estableciendo los puntos de la discusión entre las posturas esencialistas y sustancialistas, se estudia la jurisprudencia de la Corte Constitucional Colombiana, desde la Sentencia C-551 de 2003, a partir de la cual introduce el concepto de límites competenciales, con el propósito de mantener una distinción entre poder constituyente y poder de reforma, en ese sentido, marcando una diferencia entre transformar, subvertir o suprimir la constitución, y reformar la misma. Se critican los argumentos esbozados por la Corte Constitucional, toda vez que se pretende resolver un problema de lógica del sistema constitucional, desde una interpretación positivista de la Constitución.<hr/>Abstract This article analyzes the problem of the limits to reform' power in the Politics Constitution of 1991. After reviewing the main theoretical references of the discussion, from disciplines such as political philosophy, constitutional theory and general theory of law, establishing the points of discussion among essentialists and substancialists postures, it explores the case-law of Colombian Constitutional Court, from C-551 judgment of 2003, which introduces the concept of competencies limits, in order to maintain the distinction between constituent and reform power, in that sense, making the difference between transforming, subverting or to abolish the Constitution, and reform it. The arguments outlined by the Constitutional Court are critized, whenever is intended to solve a logic problem of the constitutional system, from a positivist interpretation of the Constitution.<hr/>Résumé Le présent article analyse la problématique des limites posées au pouvoir de réforme dans la Constitution politique de 1991. Après avoir passé en revue les principales références théoriques en la matière, dans des disciplines comme la philosophie politique, la théorie constitutionnelle et la théorie générale du droit, établissant les points de la discussions entre une posture essentialiste et une posture substantialise, on étudie la jurisprudence de la Cour constitutionnelle colombienne, avec notamment la décision C-551 de 2003, à partir de laquelle est introduit le concept de limites de compétence, dans le but de maintenir une distinction entre pouvoir constituant et pouvoir de réforme, en ce sens, elle marque une différence entre transformer, altérer et supprimer la constitution, et la réforme même. On critique les arguments ébauchés par la Cour Constitutionnelle, à partir du moment où l'on prétend résoudre un problème de logique du système constitutionnel, depuis une interprétation positiviste de la Constitution.<hr/>Resumo: O presente artículo analisa a problemática dos limites ao poder de reforma na Constituição Política de 1991. Depois de revisar os principais referentes teóricos da discussão, desde disciplinas como a filosofia política, a teoria constitucional, e a teoria geral do Direito, estabelecendo os pontos da discussão entre as posições essencialistas e substancialistas, estuda-se a jurisprudência da Corte Constitucional colombiana, desde a Sentença C-551 de 2003, a partir da qual introduz o conceito de limites competenciais, com o propósito de manter uma distinção entre o poder constituinte e poder de reforma, nesse sentido, fazendo uma diferença entre transformar, subverter e suprimir a Constituição, e reformá-la. Criticam-se os argumentos esboçados pela Corte Constitucional, já que pretende resolver um problema de lógica do sistema constitucional, desde uma interpretação positivista da Constituição. <![CDATA[<b>Empresas e direitos humanos</b>: <b>uma responsabilidade em construção</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-38862013000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El presente artículo hace un breve recuento de los instrumentos internacionales y nacionales más importantes en materia de DD. HH. desde el sector empresarial, dentro del contexto histórico de la Responsabilidad Social Empresarial. Trabaja el caso concreto de Colombia, resaltando oportunidades y obstáculos. E invitando a la reflexión sobre el alcance real de la discusión y herramientas generadas, en la relación, aun en desarrollo, entre el sector privado y un actuar responsable, respetuoso de los DD. HH.<hr/>Abstract: This article makes a brief account of the most important national and international instruments in the issue of DDHH from the business sector, within the historical context of Social Corporate Lliability. Works the specific case of Colombia, highlighting opportunities and obstacles. And inviting to reflection on the real scope of the discussion and tools generated, in the relationship, still in development, between the private sector and a responsible actuation , respectful of human rights (DDHH).<hr/>Résumé: Le présent article fait un bref rappel des instruments internationaux et nationaux les plus importants en matière de droits de l'homme dans le secteur entrepreneurial, dans le contexte historique de la Responsabilité social entrepreneuriale. Est analysé le cas concret de la Colombie, soulignant opportunités et obstacles et invitant à la réflexion sur la portée réelle de la discussion et des outils générés, en relation, entre le secteur privé et une façon d'agir respectueuse des droits de l'homme.<hr/>Resumo: Este artigo faz um resumo dos instrumentos internacionais e nacionais mais importantes na matéria dos direitos humanos no campo empresarial, no contexto histórico da Responsabilidade Social Empresarial. Toca o caso concreto da Colômbia, destacando oportunidades e obstáculos, e convida à reflexão sobre o escopo real da discussão e ferramentas geradas na relação, ainda em desenvolvimento, entre o campo privado e uma atuação responsável, respeitoso dos direitos humanos. <![CDATA[<b>Aproximações a uma conceituação do assédio laboral no sistema jurídico colombiano</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-38862013000100012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La construcción del concepto de acoso laboral comienza desde la década de los 80's por Heinz Leymann. Identificado así el problema social, se comienza a explorar por parte de científicos como Marie-France Hirigoyen, a partir del establecimiento de perfiles tanto de acosados como de acosadores, la necesidad de un control, lo cual fue finalmente adoptado por países europeos para el establecimiento de normas jurídicas. Colombia, que no es ajeno a esa problemática, expide para 2006 la ley 1010 y propone su propia definición del fenómeno. En este documento se propone una aproximación a la interpretación de dicho concepto para fines prácticos.<hr/>Abstract The construction of the concept of mobbing started from the early 80's by Heinz Leymann. Then, the social problem identified was explored by scientists such as Marie-France Hirigoyen the need for control, since the establishment of profiles of bullies and harassed, which was finally adopted by European countries for the establishment of legal rules. Colombia, who is no stranger to these problems, issued the law 1010 in 2006 and proposed his own definition of the phenomenon. This paper proposes an approach to the interpretation of this concept for practical purposes.<hr/>Résumé L'élaboration du concept d'harcèlement au travail a commencé dès les années 1980 avec Heinz Leymann. Une fois identifié le problème social, on commence à explorer avec des scientifiques comme Marie-France Hirigoyen, à partir de l'établissement de profils tant d'harcelés que d'harceleurs, la nécessité d'un contrôle, ce qui fut finalement adopté par des pays européens pour établir des normes juridiques. La Colombie, qui n'échappe pas à ce problème, a expédié en 2006 la loi 1010 et propose sa propre définition du phénomène. Dans ce document on propose une approche à l'interprétation du concept pour des fins pratiques.<hr/>Resumo: A construção do conceito de assédio laboral começou na década de 1980 por Heinz Leymann. Identificado o problema social, começou a ser explorado por cientistas como Marie-France Hirigoyen, a partir do estabelecimento de perfis de assediados y assediadores, a necessidade de um controle, o que foi finalmente implementado por países europeus para o estabelecimento de normas jurídicas. A Colômbia, não alheia a essa problemática, promulgou em 2006 a Lei 1010, e propôs sua própria definição do fenômeno. Neste documento se propõe uma aproximação à interpretação desse conceito para fins práticos. <![CDATA[<b><i>Definição, delimitação e análise do âmbito de aplicação do novo Estatuto do Consumidor (Lei 1480 de 2011)</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-38862013000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: La expedición de la Ley 1480 de 2011 ha generado todo tipo de expectativas en el país. Desde quienes esperan la solución mágica a todos sus problemas hasta quienes creen que por errores técnicos y falta de claridad se ha eliminado de tajo la poca protección que los consumidores tenían. La presente investigación pretende estudiar sus múltiples disposiciones para concluir cuáles son los cambios verdaderamente introducidos al régimen de responsabilidad civil de productores y proveedores frente al consumidor. En esta primera entrega se analizará el ámbito de aplicación del nuevo Estatuto, buscando aclarar quiénes son los destinatarios de dichas normas, cómo debe realizarse su aplicación, qué cambios implica esto frente a las normas anteriores y de qué manera deroga, complementa o modifica los múltiples sistemas jurídicos con los que coexiste en nuestro ordenamiento.<hr/>ABSTRACT: The enactment of Law 1480 of 201, has generated all kinds of expectations in the country. From those who await the magic solution to all their problems, to those who believe that because of technical errors and lack of clearness, has completely eliminated the few protection consumers had. This research intends to study its multiple provisions, to conclude which are the real changes introduced to the civil liability regime of producers and suppliers as regard to consumers. In this first delivery, the application scope of the new Statute is analyzed, looking forward to clarify Who are the recipients of such rules?, How does its application must be performed?, What changes do this imply as regard to the former rules? and in which way it repeals, complements or modifies the multiple juridical systems with those that coexist in our legal order?.<hr/>Résumé: La promulgation de la loi 1480 de 2011 a suscité toutes sortes d'attentes dans le pays. De ce qui espéraient la solution magique a tous leurs problèmes, à ceux qui croyaient qu'à cause d'erreur technique et par faute de clarté on avait éliminé d'un seul coup le peu de protection dont bénéficiaient les consommateurs. La présente investigation prétend étudier ses multiples dispositions pour déterminer quels sont les véritables changements introduits au régime de responsabilité civile des producteurs et fournisseurs face au consommateur. Dans ce premier article, on analysera le champ d'application du nouveau Statut, cherchant à déterminer qui es concerné par ladite loi, comment l'appliquer, quels changements cela implique par rapport aux normes antérieures, et de quelle façon elle déroge, complémente ou modifie les multiples systèmes juridiques qui coexistent dans notre ordonnancement.<hr/>Resumo: A promulgação da Lei 1480 de 2011 gerou todo tipo de expectativas no país. Desde os que esperam a solução mágica de todos seus problemas, até os que acreditam que por erros técnicos e falta de clareza acabou-se por completo com a pouca proteção que os consumidores tinham. A presente pesquisa pretende estudar suas múltiplas disposições, para concluir quais são as mudanças realmente introduzidas no regime de responsabilidade civil de produtores e fornecedores em relação ao consumidor. Neste primeiro documento, vai-se analisar o âmbito de aplicação do novo Estatuto, procurando esclarecer quais são os destinatários dessas normas, como se deve realizar sua aplicação, que mudanças implica isto em relação às normas anteriores, e de que jeito derroga, complementa ou modifica os múltiplos sistemas jurídicos com os que coexiste em nosso regime. <![CDATA[<b>Procedimento administrativo sancionatório ambiental a partir da Lei 1437 de 2011</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-38862013000100014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: A partir de la entrada en vigencia de la Ley 1437 de 2011 el procedimiento sancionatorio ambiental consagrado recientemente en la ley 1333 de 2009 sufrió modificaciones sustanciales: por un lado se incluyeron nuevas etapas, y por otro se adicionaron y modificaron las ya existentes. Etapas como la comunicación a terceros interesados, el traslado para alegar y el traslado de las pruebas aportadas con el recurso de reposición constituyen una nueva regulación que se integra al estatuto existente, y surge uno nuevo. El presente escrito justificará la necesidad de integrar las leyes 1333 de 2009 y 1437 de 2011 con el fin de NO violar el derecho al debido proceso del investigado, y determinará las reglas procedimentales que deben aplicar las autoridades ambientales a las actuaciones y procedimientos cuyo objeto sea la imposición de sanciones por infracción ambiental y que se inicien a partir del 2 de julio de 2012.<hr/>ABSTRACT: From the entry into force of Law 1437 of 2011 the punitive environmental procedure recently enshrined in the Law 1333 of 2009 suffered substantial changes: on one side, there were included new stages and, on the other side, there were added and modified existing ones, stages as communication to interested third parties, the handing for arguing and the handing of submitted evidences with the reversal appeal constitute a new regulation which joins the existing statute, and emerges a new one. This brief will justify the need to integrate law 1333 of 2009 and law 1437 of 2011 in order to NOT violate the right to the due process of the person under investigation, and it will determine the procedural rules to be applied by the environmental authorities to the acts and procedures which object is the sactions imposition for environmental infraction and that begin as of July 2, 2012.<hr/>Résumé: Depuis l'entrée en vigueur de la loi 1437 de 2011, la procédure de sanction aux normes sur l'environnement consacrée récemment par la loi 1333 de 2009 a connu quelques modifications importantes: d'un côté on a inclus de nouvelles étapes, de l'autre on a modifié celles déjà existantes. Des étapes comme la communication aux tiers intéressés, un délai pour plaider et un délai pour apporter des preuves et le recours contre les décisions du juge au cours du procès constituent une nouvelle régulation qui s'intègre à celle existante, apparaît également une nouvelle procédure. Le présent article justifie la nécessité d'intégrer les lois 1333 de 2009 et 1437 de 2011 avec pour but de ne pas violer le droit au procès équitable du défendeur. On déterminera les règles de procédures que doivent appliquer les autorités de l'environnement et procédures dont l'objet sera l'imposition de sanctions pour infraction pénale qui commencent à partir du 02 juillet 2012.<hr/>Resumo: A partir da entrada em vigência da Lei 1437 de 2011 o procedimento sancionatório ambiental incorporado recentemente na Lei 1333 de 2009 teve mudanças importantes: por um lado, foram incluídas novas etapas e, por outro, foram adicionadas e mudadas as existentes. Etapas como a comunicação a terceiros interessados, o prazo para alegações e o prazo para a notificação das provas entregadas com um recurso formam uma nova regulação que se integra ao estatuto existente, surgindo um novo. O presente escrito vai justificar a necessidade de integrar as Leis 1333 de 2009 e 1437 de 2011, em procura de não violar o direito ao devido processo do investigado, e vai determinar as regras procedimentais que devem aplicar as autoridades ambientais às atuações e procedimentos que pretendam a imposição de sanções por infração ambiental e que sejam iniciadas a partir do 2 de Julho de 2012.