Scielo RSS <![CDATA[Cuadernos de Administración (Universidad del Valle)]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-464520240001&lang=en vol. 40 num. 78 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Mediator organizational justice in the relationship between power distance and organizational alienation<sup>*</sup>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46452024000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The purpose of this study was to determine the mediator role of organizational justice between healthcare workers power distance and organizational alienation. In the research, power distance is independent variable, organizational alienation is the dependent variable, and organizational justice is the mediating variable. The study used convenience sampling to reach 491 employees out of 4974 active employees from 14 public hospitals in Ankara, the capital city of Turkey. A survey was used in this research. The research analysis was carried out using the SPSS package programme. SPSS Process macro was used to determine the effect of mediation and Model 4 was used for mediation. The results of the study showed a positive association between power distance and organizational alienation.Also, the study results show a negative relationship between power distance and perception of organizational justice; It was concluded that there is a negative relationship between organizational alienation and perception of organizational justice. showed.Organizational justice has a significant mediating role in the effect of power distance on organizational alienation.<hr/>Resumen El propósito de este estudio fue determinar el papel mediador de la justicia organizacional entre la distancia de poder de los trabajadores de la salud y la alienación organizacional. En la investigación, la distancia de poder es la variable independiente, la alienación organizacional es la variable dependiente y la justicia organizacional es la variable mediadora. El estudio utilizó un muestreo de conveniencia para llegar a 491 empleados de 4974 empleados activos de 14 hospitales públicos en Ankara, la capital de Turquía. En esta investigación se utilizó una encuesta. El análisis de la investigación se llevó a cabo utilizando el programa del paquete SPSS. Se utilizó la macro de proceso SPSS para determinar el efecto de la mediación y el Modelo 4 para la mediación. Los resultados del estudio mostraron una asociación positiva entre la distancia de poder y la alienación organizacional. Además, los resultados del estudio muestran una relación negativa entre la distancia de poder y la percepción de justicia organizacional; Se concluyó que existe una relación negativa entre alienación organizacional y percepción de justicia organizacional. mostró. La justicia organizacional tiene un papel mediador importante en el efecto de la distancia de poder sobre la alienación organizacional. <![CDATA[Technical efficiency in secondary education and health for developed and developing countries: an estimate for 2018<sup>*</sup>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46452024000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This paper employs a two-stage Data Envelopment Analysis (DEA) to estimate technical efficiency in secondary education and health for 59 and 73 countries, respectively, using data from 2018. The analysis tackles important issues, such as the incidence of outliers and the incorporation of non-discretionary variables. Although other papers use monetary figures (e.g., expenditures) as inputs due to the difficulty of accessing physical units, we avoid this practice due to the risk it entails, such as neglecting the incidence of different cost structures in the outcomes associated with the implementation of financial resources; additionally, there are relatively few publications on efficiency that include more than one sector. According to the study, the technical output-oriented efficiency in the health sector is higher than in the education sector, with efficiency indices of 0.995 and 0.887, respectively. Likewise, it is observed that the countries that obtain greater output quantities are also the most efficient in each sector, not necessarily those that use fewer inputs.<hr/>Resumen Este documento emplea un análisis envolvente de datos (DEA) de dos etapas para estimar la eficiencia técnica en educación secundaria y salud para 59 y 73 países, respectivamente, utilizando datos de 2018. El análisis aborda cuestiones importantes, como la incidencia de valores atípicos y la incorporación de variables no discrecionales. Aunque otros trabajos utilizan cifras monetarias (por ejemplo, gastos) como insumos debido a la dificultad de acceder a unidades físicas, nosotros evitamos esta práctica por el riesgo que implica, como no considerar la incidencia de diferentes estructuras de costos sobre la cantidad de productos que se obtienen con la aplicación de los respectivos recursos financieros; además, hay relativamente pocas publicaciones sobre eficiencia que incluyan más de un sector. Según el estudio, la eficiencia técnica orientada a la producción en el sector de la salud es mayor que en el sector de la educación, con índices de eficiencia de 0,995 y 0,887, respectivamente. Asimismo, los países más eficientes en cada caso son aquellos que obtienen mayores cantidades de outputs, no necesariamente los que utilizan menos insumos. <![CDATA[Impact factors in innovation management. Vision from the state companies]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46452024000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Innovation is becoming an increasingly important factor in the world’s economies, and therefore a timely solution to problems in companies and their contribution to the sustainable development of society. One of the first steps for its successful operation is to analyse the conditions that exist in companies and the factors that affect them. The objective of this study is to identify the impact factors on innovation management in Cuban state-owned enterprises. A Bayesian network model was constructed to analyse the behaviour of the process in several state-owned enterprises in the province of Camagüey, which are strategically important to the country. The results indicate that among the factors with the greatest impact are: leadership of innovation activities, documentation or registration of processes and their results, and the organisation’s links with other entities. It can be concluded that the tools of document, information and knowledge management, in their continuous interrelation, are factors that favour innovation management.<hr/>Resumen La innovación resulta cada vez más eje principal de las economías en el mundo y por tanto solución oportuna de los problemas en las empresas y su contribución al desarrollo sostenible de la sociedad. Uno de los primeros pasos para su exitoso funcionamiento, es analizar las condiciones que existen en las empresas y los factores que inciden. La investigación tiene como objetivo identificar los factores que tienen impacto para gestionar adecuadamente la innovación en las empresas estatales cubanas. Se construyó un modelo de Redes Bayesianas para medir la eficiencia del proceso en diversas empresas estatales de la provincia de Camagüey, pertenecientes a sectores estratégicos del país. Los resultados muestran que entre los factores de mayor impacto se encuentran: Liderazgo de las actividades de innovación, Documentación o registro de los procesos y sus resultados, Vínculos de la organización con otras entidades. Se concluye que las herramientas de la gestión de documentos, de información y el conocimiento, como factores, en su continua interrelación, favorecen a la gestión de la innovación. <![CDATA[Four leadership models and their effects on distributed (remote) work]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46452024000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The worldwide consequences generated by the Covid-19 pandemic accelerated and changed the way of working as people were abruptly led away from face-to-face interaction with their leaders. Therefore, the global situation forced organizations to review their leadership models seeking to adjust them to the new or rushed forms of distributed work. For this reason, four of the most solid and widely used leadership models are explained, and the definitions of distributed work and its associated variables are reviewed to finally explain the influence found in these models on the new forms of work. The method that was used for the preparation of this work was based on a systematic review from results of research to what and found evidence regarding the relationship between these two variables. Leadership in distributed groups have shown an impact that has progressively increased both in terms of trends, evolution, and models. It was identified that FRL and situational models have effects on distributed workers because they facilitate commitment, goal achievement, and the engagement of collaborators. It is necessary to go deeper into the study of the other models with the aim of empirically verifying the effects they have on distributed work.<hr/>Resumen Las consecuencias a nivel mundial generadas por la pandemia de la Covid 19 cambiaron la forma de trabajar, pues llevaron a los grupos lejos del seguimiento presencial de sus líderes, esto ha obligado a las organizaciones a revisar sus modelos de liderazgo para buscar ajustarlos a las nuevas formas de trabajo distribuido. Por esto, en principio se explican cuatro modelos de liderazgo sólidos y utilizados, se revisan las definiciones de trabajo distribuido y sus variables asociadas, para finalmente evidenciar la influencia de estos modelos sobre las nuevas formas de trabajo. La investigación que se empleó para la elaboración de este trabajo se fundamentó en una revisión sistemática de los estudios que han relacionado y encontrado evidencias al respecto de la dependencia entre estas dos variables. El liderazgo en grupos distribuidos ha tenido un impacto que progresivamente ha ido en incremento, tanto en sus tendencias, evolución y modelos. Se identifica que el liderazgo transaccional y transformacional son fundamentales para el trabajo distribuido porque consiguen el compromiso y la implicación de los colaboradores. De los demás modelos es necesario que se profundice más en su estudio, con el ánimo de verificar empíricamente los efectos que tienen sobre el trabajo distribuido. <![CDATA[Design and psychometric validation of a Customer Analytics Capabilities (CAC) scale: empirical evidence in Colombian organizations<sup>*</sup>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46452024000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Although the measurement of Customer Analytics Capabilities (CAC) has aroused interest among scholars and entrepreneurs, there is a lack of an instrument that synthesizes the main organizational routines involved in such a construct, based on empirical manifestations provided by scientific literature. The study contributes to closing this gap through the design and psychometric validation of a CAC measurement model. The sample includes survey data from 101 Colombian companies. The source of information corresponds to professionals in marketing or analytics areas. A psychometric analytical framework is used, which incorporates exploratory and confirmatory factor analysis. Two plausible measurement models are obtained: The three-dimensional model consists of 10 items grouped into the factors: customer acquisition analytics capability; customer maintenance analytics capability; and customer economic evaluation analytics capability. This satisfies fit, content validity, convergent and discriminant validity, reliability, and equity criteria. The unidimensional model contains 14 items, it also fulfills psychometric quality requirements, and it is useful when a parsimonious approach to the general attribute of CAC is desired. The developed scales make CAC measurable through a set of routines that reconfigure traditional operational capabilities in marketing. In addition, they facilitate the execution of reliable organizational diagnoses, the definition of work agendas for analytics departments and promote future work on the relationship between CAC and business performance.<hr/>Resumen Aunque la medición de las Capacidades de Analítica del Cliente (CAC) ha venido despertando interés entre académicos y empresarios, se carece de un instrumento que sintetice las principales rutinas organizativas implicadas en tal constructo, sobre la base de manifestaciones empíricas aportadas por la literatura científica. El estudio aporta al cierre de esta brecha, mediante el diseño y validación psicométrica de un modelo de medida de las CAC. La muestra comprende datos de encuestas de 101 empresas colombianas; la fuente de información corresponde a profesionales de áreas de mercadeo o analítica. Se utiliza un marco de analítica psicométrica, que incorpora análisis factorial exploratorio y confirmatorio. Se obtienen dos modelos de medida plausibles: uno unidimensional y otro tridimensional. El tridimensional consta de 10 ítems agrupados en los factores: capacidad para la analítica de captura de clientes, capacidad para la analítica del sostenimiento de clientes, y capacidad para la analítica de la evaluación económica de clientes. Éste satisface criterios de ajuste, validez de contenido, validez convergente y discriminante, fiabilidad y equidad. El modelo unidimensional contiene 14 ítems, también presenta calidad psicométrica y es útil cuando se desea una aproximación parsimoniosa al atributo general de las CAC. Las escalas desarrolladas hacen medibles las CAC a partir de un conjunto de rutinas que reconfiguran capacidades operacionales tradicionales en mercadeo. Además, facilitan la ejecución de diagnósticos organizativos confiables, la definición de agendas de trabajo para departamentos de analítica y propician futuros trabajos de relacionamiento entre las CAC y el desempeño empresarial. <![CDATA[Evaluation of the implementation of the School Feeding Program in Cali. The PAE at the blackboard]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46452024000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The aim of this article is to assess the execution of the School Feeding Program (Programa de Alimentación Escolar) [PAE] in Cali between 2016 and 2019, focusing on its role in promoting healthy eating habits. Clear, concise language and technical terms have been employed, with an objective and balanced approach throughout. The study used documentary analysis to explore the program’s development at both national and local levels, as well as the impact of new public management strategies since its establishment in 1936. In addition, stakeholder interviews were conducted and analyzed alongside program documents using the thematic networks methodology to characterize the program based on its theory. The primary findings suggest that while the program is effective, there are implementation flaws. As a result, adjustments in the design of the school feeding program are essential to gradually attain effect indicators. The results constribute to the construction of evaluative knowledge on new public management processes, in particular, in relation to effectiveness.<hr/>Resumen El objetivo de este artículo es evaluar la implementación del Programa de Alimentación Escolar (School Feeding Programs)[PAE] en Cali durante el periodo 2016-2019, con un énfasis en su componente de formación de hábitos de alimentación saludable. Metodológicamente se utilizó el análisis documental para estudiar la evolución del programa a nivel nacional y local, así como la influencia de la nueva gestión pública en él desde su creación en 1936. Además, se llevaron a cabo entrevistas a actores involucrados que se analizaron y cruzaron con los documentos del proyecto utilizando la metodología de redes temáticas para caracterizar el programa en relación con la Teoría del programa. Los resultados principales indican que, si bien el programa es eficiente, que existen fallas en la teoría de la implementación. Conclusiones. El programa de alimentación escolar requiere ajustes en el diseño, para lograr progresivamente indicadores de efecto asociados a la generación de hábitos alimenticios; así como favorecer el monitoreo y la relación de causalidad. Los resultados aportan a la construcción de conocimiento evaluativo sobre procesos de la nueva gestión pública, en particular, con relación a la efectividad.