Scielo RSS <![CDATA[Praxis Filosófica]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-468820240003&lang=en vol. num. 60 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Editorial Note]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882024000300001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[René Descartes: Individual, Society, Politics]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882024000300002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La cuestión que se quiere resolver en este artículo es si, pese a que la política queda fuera del sistema filosófico que plantea Descartes, hay espacio aún para ella en la reflexión filosófica derivada de dicho sistema. Para ello, se analizarán los siguientes textos cartesianos: la carta-prefacio de la edición francesa de Los principios de la filosofía, con el fin de aclarar la estructuración y la finalidad del sistema; Las pasiones del alma, para elucidar en qué consiste la moral que ocupa el lugar más alto en el árbol de la filosofía, y plantear en consecuencia la dimensión social de la moral; la correspondencia con Elisabeth de Bohemia permitirá analizar la posición de Descartes hacia la política. La conclusión pasa por considerar una doble dimensión del fenómeno político, una ligada a la vida social y otra a la estructuración del poder político y a las acciones de los gobernantes.<hr/>Abstract The question to be addressed in this article is whether, despite politics being outside the philosophical system proposed by Descartes, there is still room for it in the philosophical reflection derived from this system. To do so, the following Cartesian texts will be analysed: the preface letter of the French edition of "Principles of Philosophy," in order to clarify the structure and purpose of the system; "Passions of the Soul," to elucidate the nature of the morality that occupies the highest place in the philosophical framework and, consequently, to raise the social dimension of morality; the correspondence with Elisabeth of Bohemia will allow an analysis of Descartes' stance on politics. The conclusion involves considering a dual dimension of the political phenomenon, one linked to social life and another to the actions of rulers. <![CDATA[Alterity and Parenthood in Descartes]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882024000300003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El problema de la alteridad puede plantearse en dos ámbitos: a) el de la alteridad absoluta, que Descartes desarrolla en la Tercera Meditación cuando el ego descubre su finitud como una negación y una aspiración de infinito; b) el de la alteridad relativa que me distingue de mi semejante. En primer lugar, arriesgamos una síntesis de los modos en que el alter ego pierde su alteridad al ser concebido como objeto de representación o de deseo. En segundo lugar, proponemos que Descartes piensa la alteridad en sentido puramente ético, como capacidad de bien y de mal. Nuestra tesis es, primero: el amor puro (sin deseo) es el amor paterno -el único dirigido al otro sí mismo por sí mismo y que abre la posibilidad de la donación de sí, el sacrificio; segundo: los textos de Descartes adquieren todo su sentido si se los compara con la noción ética de alteridad en la filosofía de Emmanuel Levinas.<hr/>Abstract The problem of alterity can be posed in two areas: a) that of absolute alterity, which Descartes develops in the Third Meditation when the ego discovers himself as a negation of infinite and an aspiration to the infinite; b) that of relative alterity that distinguishes me from my fellow man. Firstly, we risk a synthesis of the ways in which the alter ego loses his otherness when conceived as an object of representation or desire. Secondly, we propose that Descartes thinks of alterity in a purely ethical sense, as a capacity for good and evil. Our thesis is, first: pure love (without desire) is parental love -the only one addressed to others themselves for themselves, the only one that opens the possibility of self-giving, sacrifice. Second, we propose that Descartes' texts acquire all their meaning if they are compared with the ethical notion of alterity in the philosophy of Emmanuel Levinas. <![CDATA[Descartes and the Language of the Scientific Revolution: Mathematics and Clear and Distinct Ideas]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882024000300004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La revolución científica de los siglos XVI y XVII supuso una ruptura respecto a la ciencia aristotélica y a la magia renacentista que requirió de múltiples transformaciones tanto a nivel material como filosófico. De entre ellas cabe destacar los cambios sustanciales que fueron necesarios respecto al lenguaje técnico que debía explicar los fenómenos naturales. Ciertamente, la ciencia moderna tuvo que liberarse de los conceptos heredados de las tradiciones escolástica y hermética en tanto que estos eran incapaces de cuantificar de modo útil los fenómenos, por lo que no representaban sino un lastre para la revolución científica en ciernes. En consecuencia, el nacimiento de la nueva ciencia requirió de un nuevo lenguaje de tipo matemático en el que los conceptos debían ser definidos de forma precisa y refirieran realidades perfectamente cognoscibles y explicables sin necesidad de apelar a dimensiones ocultas. El presente artículo analiza la crítica cartesiana al lenguaje escolástico y al lenguaje hermético así como los elementos fundamentales que, de acuerdo a la consideración cartesiana, debían caracterizar a un auténtico lenguaje científico para que fuera posible construir una nueva ciencia.<hr/>Abstract The scientific revolution of the 16th and 17th centuries marked a departure from Aristotelian science and Renaissance magic, requiring multiple transformations at both the material and philosophical levels. Among these, significant changes were needed in the technical language used to explain natural phenomena. Indeed, modern science had to break free from concepts inherited from scholastic and hermetic traditions, as they were incapable of effectively quantifying phenomena and served as a hindrance to the emerging scientific revolution. Consequently, the birth of the new science necessitated a new mathematical language in which concepts had to be precisely defined, referring to realities that were perfectly knowable and explainable without relying on hidden dimensions. This article analyzes Cartesian criticism of scholastic and hermetic language, as well as the fundamental elements that, according to Cartesian considerations, should characterize a genuine scientific language in order to construct a new science. <![CDATA[Cartesian Space: Method and Coordinate Geometry. A New Era of Spatial Conception]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882024000300005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La concepción cartesiana del espacio representa la apertura de una nueva época, revolucionaria, en la concepción espacial de su tiempo, en vista del significado e impacto de la geometría de coordenadas de Descartes. La articulación de la aritmética y la geometría, resultado de la innovadora concepción del método -de las Regulæ ad Directionem Ingenii (1628)- conduce a entender el conocimiento como resultado de las relaciones entre los componentes de un sistema y la expresión de éstas en términos de funciones matemáticas. El enfoque aquí propuesto para el estudio del espacio cartesiano -como sistemático o unitario- es una ruta de análisis que difiere, pero complementa, las perspectivas ontológica, física y teológica que habitualmente se han recorrido para el estudio del espacio en este filósofo y de este modo cubre un importante hueco. Este enfoque ubica las consecuencias epistemológicas fundamentales que se extraen de la concepción metódica cartesiana.<hr/>Abstract The Cartesian conception of space represents the opening of a new, revolutionary era in the spatial conception of its time, in view of the meaning and impact of the contribution of Descartes' coordinate geometry. The articulation of arithmetic and geometry, the result of the innovative conception of the method -of the Regulae ad Directionem Ingenii (1628)- leads to understanding knowledge as a result of the relationships between the components of a system and the expression of these in terms of mathematical functions. The approach proposed here for the study of Cartesian space -as systematic or unitary- is a route of analysis that differs but complements the ontological, physical, and theological perspectives that have usually been followed for the study of space in this philosopher, and in this way, it covers an important gap. This approach locates the fundamental epistemological consequences extracted from the Cartesian methodical conception. <![CDATA[The Cartesian Method and its <em>Logic</em>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882024000300006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This text examines the determining characteristics of Descartes' methodological way of thinking. The first concerns the little importance Descartes attributed to the demonstrative expedient and its absorption into acquiring knowledge. The second is that the Cartesian method is resolutive rather than deductive, with knowledge generated by solving difficulties and problems. The third refers to the constitutive stages of resolution, summarized by the operations of analysis and construction. The fourth relates to Descartes' use of the unknown so that an epistemic structure commanded by it generates knowledge. The fifth characteristic is that the method can be universalized, not only because of reason's unique way of operating but also because construction and resolution acquire determinations that can be adapted to the nature of the objects and the particularity of each domain.<hr/>Resumo O presente texto examina características determinantes do modo de pensar metodológico de Descartes. A primeira delas diz respeito à pouca importância atribuída por Descartes ao expediente demonstrativo e à sua absorção pelo processo de aquisição do saber. A segunda é a de que o método cartesiano é resolutivo e não dedutivo, sendo o conhecimento gerado por resolução de dificuldades e de problemas. A terceira se refere às etapas constitutivas da resolução, sintetizadas pelas operações de análise e de construção. A quarta diz respeito ao uso que Descartes faz do desconhecido, de modo a que o saber seja gerado por uma estrutura epistêmica comandada por ele. A quinta característica é a de que o método pode ser universalizado, não só em função do modo único de operar da razão, mas também porque construção e resolução adquirem determinações adaptáveis à natureza dos objetos e à particularidade de cada domínio. <![CDATA[Substance, Nature, and “Composite Unity” in Descartes]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882024000300007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Na primeira parte do artigo, eu vou examinar algumas definições de substância que Descartes oferece em sua obra com o objetivo de discutir a questão sobre se os humanos são substâncias. Também estará no horizonte dessa discussão a questão sobre se os corpos particulares e, como consequência, os animais, são substâncias ou modos de uma única substância corpórea. Na segunda parte do artigo, eu vou examinar o conceito de natureza e na terceira e última parte examinarei o conceito de “unidade de composição”. A tese que eu pretendo sustentar é a de que embora, em Descartes, os humanos e os animais formem “unidades de composição”, e, além disso, sejam dotados de naturezas particulares, livremente estabelecidas por Deus, eles não podem ser considerados substâncias cartesianas.<hr/>Abstract In the first section of the paper, I examine some definitions of substance offered by Descartes in his work, aiming to discuss whether humans are substances. Also, within the scope of this discussion is whether specific bodies and, consequently, animals are substances or modes of a single corporeal substance. In the second part, I examine the concept of nature; in the third and final section, I examine the concept of “composite unity”. The theory I purport is that, although for Descartes, humans and animals form “composite unities” and, moreover, are bestowed upon particular natures, freely established by God, they cannot be considered cartesian substances. <![CDATA[Rene Descartes: Aesthetic Thought in the <em>Compendium Musicae</em> (1618)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882024000300008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El objetivo de este estudio es investigar el pensamiento estético de Descartes en el Compendium Musicae de 1618. El estudio intenta mostrar como ese pensamiento estético se asienta en un fundamento tradicional clásico, pero que a su vez fue permeable a la praxis de la composición musical de su tiempo, apuntando de este modo hacia una estética moderna de la subjetividad y el sentimiento. El estudio aporta una lectura y comentario del texto poniendo de relieve algunas de sus características más relevantes2.<hr/>Abstract The aim of this study is to investigate the aesthetic thought in Descartes' Compendium Musicae of 1618. The study attempts to show how this aesthetic thought is based on a traditional classical foundation but, at the same time, was permeable to the praxis of musical composition of his time, thus pointing towards a modern aesthetics of subjectivity and feeling. The study provides a reading and commentary on the text, highlighting some of its most relevant characteristics. <![CDATA[Desire and Love According to Descartes]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882024000300009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En el presente trabajo expongo la noción de pasión en la filosofía cartesiana y su estrecha e ineludible relación con el cuerpo. Considero que Descartes en su tratamiento de las pasiones destaca el papel que juega nuestro cuerpo para establecer relaciones con las cosas del mundo y con los otros individuos. En este sentido, las pasiones sirven para indicar al individuo la conveniencia o no del mundo exterior con la intención de conservar su existencia, información que no puede ser obtenida por la sola capacidad racional. Por otra parte, las pasiones nos ofrecen ciertas maneras de relacionarnos con los otros individuos, que pueden darse a través del amor y el deseo.<hr/>Abstract In this paper, I discuss the notion of passion in Cartesian philosophy and its close and inescapable relationship with the body. I consider that Descartes, in his treatment of the passions, emphasizes our body's role in establishing relationships with things in the world and with other individuals. In this sense, passions serve to indicate to the individual the convenience or not of the external world with the intention of preserving its existence, information that cannot be obtained by rational capacity alone. On the other hand, passions offer us certain ways of relating to other individuals, which can occur through love and desire. <![CDATA[Of Reasons and Passions in René Descartes]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882024000300010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Para exponer lo que Descartes dijo acerca de la razón y de las pasiones, hay que comprender sus razones para dar a la mente el lugar privilegiado que le otorga en su filosofía. Por una parte, Descartes defendió su dualismo, sin hacer concesiones acerca de la naturaleza incorpórea de la mente, debido a las exigencias de su proyecto científico-filosófico. Por otra parte, en la obra cartesiana aparece la concepción de la unión del cuerpo y la mente de los seres humanos, así como de su entremezcla. La presencia del dualismo y la unión en la obra de Descartes ha generado interpretaciones diversas. Para una mejor comprensión de la concepción cartesiana al respecto, los reconsidero bajo una perspectiva opuesta a quienes consideran contradictoria la propuesta de Descartes. Esta perspectiva permite reconocer los aspectos antropológicos (morales, psicológicos, sociales) del pensamiento cartesiano y ver que también fue un pensador acerca de las pasiones.<hr/>Abstract To present what Descartes said about reason and the passions, we must understand his reasons for giving the mind the privileged place it receives in his philosophy. On the one hand, Descartes defended his dualism without making concessions about the incorporeal nature of the mind due to the demands of his scientific-philosophical project. On the other hand, along Cartesian works, the conception of the union of the body and mind of human beings, as well as their intermingling, appears. The presence of dualism and union in Descartes' works has generated diverse interpretations. For a better understanding of the Cartesian conception in this regard, I reconsider them from a perspective opposite to those who consider Descartes' proposal contradictory. This perspective allows us to recognize the anthropological (moral, psychological, social) aspects of Cartesian thought and see that he was also a thinker about the passions. <![CDATA[Escepticismo y teología natural en Comenius y Descartes. Una perspectiva comparativa]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882024000300011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente artículo aborda el problema del escepticismo en Comenius y Descartes en sus relaciones con la teología natural. Ambos autores emplean la teología natural como modo de deshacerse de la amenaza escéptica. Si bien, el uso que hacen de la misma es muy distinto, llegándose a plantear dos concepciones de la filosofía muy diferentes. Comenius supedita la filosofía al mensaje revelado, mientras que Descartes independiza la filosofía respecto de la teología revelada. Pese a las coincidencias en la necesidad de reformar el saber, hacer frente a la amenaza escéptica y emplear la teología natural en su lucha, son dos propuestas filosóficas coetaneas claramente diferentes.<hr/>Abstract This article addresses the issue of skepticism in Comenius and Descartes in relation to natural theology. Both authors use natural theology as a way to counteract the skeptical threat. However, their use of it is very different, leading to two distinct conceptions of philosophy. Comenius subordinates philosophy to faith, whereas Descartes separates philosophy from revealed theology. Despite their commonalities in the need for knowledge reform, confronting the skeptical threat, and using natural theology in their struggle, these are clearly two contemporaneous philosophical proposals with significant differences. <![CDATA[Descartes: the invention of the modern self?]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882024000300012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente artículo aborda el problema del escepticismo en Comenius y Descartes en sus relaciones con la teología natural. Ambos autores emplean la teología natural como modo de deshacerse de la amenaza escéptica. Si bien, el uso que hacen de la misma es muy distinto, llegándose a plantear dos concepciones de la filosofía muy diferentes. Comenius supedita la filosofía al mensaje revelado, mientras que Descartes independiza la filosofía respecto de la teología revelada. Pese a las coincidencias en la necesidad de reformar el saber, hacer frente a la amenaza escéptica y emplear la teología natural en su lucha, son dos propuestas filosóficas coetaneas claramente diferentes.<hr/>Abstract This article addresses the issue of skepticism in Comenius and Descartes in relation to natural theology. Both authors use natural theology as a way to counteract the skeptical threat. However, their use of it is very different, leading to two distinct conceptions of philosophy. Comenius subordinates philosophy to faith, whereas Descartes separates philosophy from revealed theology. Despite their commonalities in the need for knowledge reform, confronting the skeptical threat, and using natural theology in their struggle, these are clearly two contemporaneous philosophical proposals with significant differences.