Scielo RSS <![CDATA[Praxis Filosófica]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-468820140002&lang=en vol. num. 39 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882014000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>The later wittgenstein's philosophy of mathematics</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882014000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este trabajo empiezo por presentar y explicar las nociones clave de la filosofía del Wittgenstein maduro y que son las que le permiten articular su nueva concepción de las matemáticas ("juego de lenguaje", "criterio", "gramática" y "semejanzas de familia", básicamente). Acto seguido reconstruyo los puntos de vista desarrollados por Wittgenstein sobre los que son los temas primordiales en su meditación, como la peculiar naturaleza de las proposiciones matemáticas, el análisis del concepto de número, el carácter decisivo de las demostraciones, el rechazo del fundacionalismo y en general de la metamatemática, la cuestión de lo que es aplicar una regla y el tema general de las contradicciones. Si mi exposición es fiel y acertada, emerge de la exposición un cuadro de las matemáticas original y del cual quedaron excluidos los errores de las escuelas tradicionales de filosofía de las matemáticas<hr/>In this paper I start off by presenting and explaining the mature Wittgenstein's key notions thanks to which he is in a position to develop his new conception of mathematics (basically, "language-game", "criterion", "grammar" and "family resemblances"). I then reconstruct Wittgenstein's views concerning the fundamental themes in his meditation like the peculiar nature of mathematical propositions, the analysis of the concept of number, the decisive character of proofs, the rejection of foundationalism and more generally of metamathematics, the issue of applying a rule and the general subject of contradictions. If my exposition is both faithful and correct, an original picture of mathematics emerges out of these considerations in which the usual mistakes of traditional schools of philosophy of mathematics are systematically excluded <![CDATA[<b>Philosophical considerations about the phenomenon of specialization in science</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882014000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este artículo se realiza una reflexión de carácter filosófico sobre el fenómeno de la especialización centrado en las ciencias naturales. Trataremos los siguientes aspectos del fenómeno de la especialización: 1. El contexto en el que se empieza a hacer notable el fenómeno de la especialización, ligado al proceso de profesionalización que se produjo en la ciencia en la segunda mitad del siglo XIX. 2. La conceptualización del fenómeno de la especialización a través del concepto de jerarquía y las ventajas y limitaciones de esta propuesta. 3. El problema de la fiabilidad de los especialistas.4. La forma cómo se imparte el conocimiento científico cuando se inscribe en un proceso de especialización. Y, finalmente, 5. Algunas consecuencias negativas del proceso de especialización<hr/>This article is a philosophical approach about the specialization phenomenon centered on natural sciences. It will be mainly on the next specialization topics: 1. the context where the specialization phenomenon becomes notorious; tied to the professionalization process produced in science in the second half of XIX century. 2. The conceptualization of the specialization phenomenon through the hierarchy concept and the advantages and limitations of this approach. 3. The problem of the reliability of the specialists. 4. The way scientific knowledge is taught when it belongs to a specialization process. And finally, 5. Some negative consequences of the specialization process <![CDATA[<b>Methodological aspects of the demonstration of the force in newton's principia</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882014000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Ante las insistentes críticas del mecanicismo continental que caracterizaban la fuerza gravitacional como una "cualidad oculta" Newton redactó en el "Escolio general" una breve respuesta en la que se afirmaba que la fuerza era real y era suficiente la explicación que había dado de ella en los Principia para sostenerla como tal. Al respecto dos interpretaciones han pretendido explicar cuáles son los aspectos metodológicos y matemáticos de esta respuesta de Newton. En el artículo se muestra que la lectura más reciente permite comprender algunas de las limitaciones de la interpretación clásica, al acentuar el carácter metodológico de la demostración, resaltando la relación entre matemáticas y filosofía natural planteada en el "Prefacio al lector" de la primera edición de los Principia de Newton<hr/>Before the continental mechanical philosophy's critics, which characterized the gravitational force as an "occult quality" Newton wrote at the "General Scholium" a short answer in which he said that force is real and it was enough the explication given in the Principia to hold like that. About that two interpretations have pretended to explain what are the methodological and mathematical aspects of Newton's answer. In this article it's shown that the most recent reading of this problem allows us to understand some of the limitations of the classical interpretation, when it emphasizes the methodological aspect <![CDATA[<b>Following a rule</b><b>. </b><b>Is it always a case of knowledge?</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882014000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en La discusión sobre seguir una regla plantea cuestiones centrales sobre la naturaleza de nuestros conceptos. En el presente ensayo situamos y discutimos una tesis del enfoque de Crispin Wright, a saber: el seguimiento de reglas conlleva siempre un compromiso epistémico. De acuerdo a nuestro punto de vista, el seguimiento de reglas para los casos que Wright llama "casos básicos" (casos que no pueden reducirse a una estructura de razonamiento modus ponens) no conlleva un compromiso epistémico. Tales casos básicos son compromisos lingüísticos que, sin ser verdaderos o falsos, permiten que el resto de nuestro edificio conceptual pueda juzgarse verdadero o falso. Así, acordamos con Wright en que todo caso de captación de regla es un caso que requiere de competencia racional pero discutimos su criterio para señalar la racionalidad de la regl<hr/>The following a rule's discussion raises central questions about the nature of our concepts. In this essay, we place and discuss a thesis of Crispin Wright's approach, namely following a rule always involves an epistemic commitment. According to our view, the following of rules for cases that Wright called "basic cases" (cases that cannot be reduced to a modus ponens structure of reasoning) carries no epistemic commitment. Such cases are basic linguistic commitments that without being true or false allow the rest of our conceptual building to be judged as true or false. So, we agreed with Wright on grasping any rule is a case that requires rational competence but we discuss his criterion to point out the rationality of rule <![CDATA[<b>The logic of social and governmentality in foucault</b>: <b>an instrumental for political analysis</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882014000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en En los cursos dictados en el Collège de France a partir de 1978 Michel Foucault propuso una analítica de las formas de gobierno, que aunque no estaba completamente ausente de sus trabajos anteriores, si se veía opacada por el protagonismo dado a los análisis disciplinarios. Esta analítica de las formas de gobierno consiste en mostrar cómo se construyen estrategias y racionalidades de gobierno a partir de la gestión y modulación de los procesos innatos a los individuos y los grupos gobernados. Ya no se trata de entender el poder como una fuerza externa que se opone a los individuos y que opera reprimiéndolos o suprimiéndolos, sino como una estrategia que opera promoviendo procesos naturales a partir de los cuales los sujetos constituyen su identidad<hr/>In the courses given by Foucault in the College de France since 1978, he proposed an analysis of governmentality which, although it was not completely absent in previous works, it did seem unseen due to protagonist disciplinary analysis. Such analysis of Governmentality consists of showing how strategies and rationalities of the government are built from the management and modulation of processes innate to governed individuals and groups. It is not then about understanding the power as an external force against individuals by reprehending and eliminating them; it is about understanding it as a strategy promoting natural processes so that subjects built up their identity <![CDATA[<b>Mystical experience</b>: <b>toward a naturalized definition</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882014000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Es celebre la definición que hiciera James de la experiencia mística a partir de cuatro rasgos: la inefabilidad, la cualidad noética, la pasividad y la transitoriedad. Por su parte la fenomenología de la mística contemporánea ha señalado la necesidad de distinguir las experiencias místicas de otros tipos de experiencia de trascendencia, y para ello autores como Juan Martín Velasco han rescatado la relevancia de un rasgo que para James era secundario, a saber, la pasividad. A partir de este aporte, es posible entablar un diálogo entre ciencia y mística y lograr así una definición naturalizada de la experiencia mística que revele la importancia tanto de la pasividad mística como de las técnicas para lograrla, de modo que se considere la experiencia mística en su calidad de vía mística<hr/>It is celebrated the James definition of mystical experience from four characteristics: ineffability, noetic quality, transiency and passivity. Meanwhile contemporary phenomenology of mystic has pointed out the need to distinguish the mystical experiences of other experiences of transcendence, and for that authors like Juan Martín Velasco have rescued the relevance of a characteristics that James judged secondary, namely passivity. From this, it is possible to establish a dialogue between science and mysticism and achieve a naturalized definition of mystical experience that reveals the importance of both the mystical passivity and the techniques of achieve it, in order to considerer the mystical experience as a mystical way <![CDATA[<b>Moderation and asceticism in seneca, musonius and epictetus</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882014000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Las prácticas ascéticas propuestas por los estoicos romanos como vías de acceso a la vida virtuosa parecen, a primera vista, establecer un conflicto con la concepción intelectualista de la acción humana defendida por la ortodoxia estoica. Dada la función pedagógica que asumen dichas prácticas en el estoicismo romano, el interrogante acerca de su legitimidad doctrinal se vuelve inevitable, en la medida en que parecen admitir la ineficacia de la argumentación racional como vía de (auto) persuasión respecto de la axiología estoica. El objetivo del artículo consistirá entonces en analizar dichas prácticas ascéticas, a fin de demostrar que, a pesar del origen pitagórico-cínico de las mismas, no sólo no contradicen la matriz intelectualista de la psicología, sino que, por el contrario, representan un dispositivo gnoseológico central para la dinámica de la comprensión desarrollada durante ese período de la escuel<hr/>The ascetic practices proposed by Roman Stoics as ways of access to a virtuous life seem, at first sight, to pose a serious problem concerning the intellectualist conception of human action defended by orthodox Stoicism. Considering the pedagogical function that these practices have in Roman Stoicism, the question about their validity from a doctrinal perspective becomes inevitable, given that they seem to imply the inefficacy of rational argumentation as a means of (self)persuasion concerning Stoic axiology. The goal of this paper we be to analyze those ascetical practices, in order to show not only that, despite their pythagorical-cynic origin, they do not contradict the Stoic intellectualist psychology, but also that they represent a gnoseological device that is central to the dynamic of the process of comprehension as it was developed during the Roman period of the school <![CDATA[<b>Nietzsche and the interpretant life</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882014000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Contra un presunto naturalismo de la filosofía de Nietzsche, este artículo reconstruye la noción nietzscheana de vida al hilo del tema de la interpretación. Se pretende mostrar que para este autor el problema de la vida excede todo marco estrictamente biologicista y se orienta en cambio hacia una dimensión ontológica, en tanto la interpretación representa la actividad configuradora de sentido, mediante la cual todo ser vivo genera y sostiene su realidad. El análisis de este proceso lleva a identificar varios niveles de desarrollo de esta vida interpretante: la forma de vida meramente natural, la vida simbólica propia de los seres humanos y, en último término, la vida del conocimiento como forma de vida genuinamente filosófica. Desde este planteamiento diferenciado de la actividad interpretativa se pueden arrojar nuevas luces sobre la noción nietzscheana de perspec<hr/>Against an alleged naturalism in the Nietzsche's philosophy, this article reconstructs the Nietzschean notion of life under the topic of interpretation. It is intended to show that, for this author, the problem of life exceeds all strictly biologistic framework and is; concerned, instead, with an ontological dimension, as the interpretation represents the configuring activity of sense, through which every living being generates and sustains its own reality. The analysis of this process leads to identify several ways of development of this interpretant life: the life as a merely natural phenomenon, the symbolic life proper of the human beings and, finally, the life of knowledge as a way of life truly philosophical. From this differentiated approach of the interpretative activity new light is shed on the notion of Nietzschean perspectivism <![CDATA[<b>The axiological bankruptcy of life</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882014000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en El sentido de la vida no es solamente un antiguo y común problema filosófico, sino también uno práctico que, de cierta forma, cualquiera plantea. Todo el sentido de la vida siempre fue correlacionado con la creencia en algunos valores superiores que constituyeron impulsos para el ennoblecimiento espiritual del hombre. Aunque los valores espirituales sean ilusiones, ellos son absolutamente necesarios para poder dar sentido a la vida. Cuando ellos desaparecen, se produce una grave enfermedad de la conciencia axiológica del hombre. Los personajes que intervienen en el escenario de la cultura en este drama son el idealista, el que instituye los valores como ilusiones necesarias del espíritu humano y el sabio, que pierde cualquier ilusión relativa a la salvación mediante la creencia en los valores<hr/>The meaning of life is not just some ordinary old philosophical problem, but also a practical one that, in some form, everyone wonders about. The whole meaning of life has always been linked with belief in higher values that form the incentive for the spiritual uplift of humanity. Even if spiritual values are illusions, they are absolutely necessary in order to give life meaning. When they disappear, it causes a serious disease of the axiological consciousness of man. The characters that are involved in the cultural stage hosting this drama are the idealist, who sets values as necessary illusions of the human spirit, and the wise man, who shatters any illusion of salvation through faith in values <![CDATA[<b>Discurso sobre cicerón</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882014000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en El sentido de la vida no es solamente un antiguo y común problema filosófico, sino también uno práctico que, de cierta forma, cualquiera plantea. Todo el sentido de la vida siempre fue correlacionado con la creencia en algunos valores superiores que constituyeron impulsos para el ennoblecimiento espiritual del hombre. Aunque los valores espirituales sean ilusiones, ellos son absolutamente necesarios para poder dar sentido a la vida. Cuando ellos desaparecen, se produce una grave enfermedad de la conciencia axiológica del hombre. Los personajes que intervienen en el escenario de la cultura en este drama son el idealista, el que instituye los valores como ilusiones necesarias del espíritu humano y el sabio, que pierde cualquier ilusión relativa a la salvación mediante la creencia en los valores<hr/>The meaning of life is not just some ordinary old philosophical problem, but also a practical one that, in some form, everyone wonders about. The whole meaning of life has always been linked with belief in higher values that form the incentive for the spiritual uplift of humanity. Even if spiritual values are illusions, they are absolutely necessary in order to give life meaning. When they disappear, it causes a serious disease of the axiological consciousness of man. The characters that are involved in the cultural stage hosting this drama are the idealist, who sets values as necessary illusions of the human spirit, and the wise man, who shatters any illusion of salvation through faith in values <![CDATA[<b>¿Qué es la filosofía en la era de la mundialización?</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882014000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en El sentido de la vida no es solamente un antiguo y común problema filosófico, sino también uno práctico que, de cierta forma, cualquiera plantea. Todo el sentido de la vida siempre fue correlacionado con la creencia en algunos valores superiores que constituyeron impulsos para el ennoblecimiento espiritual del hombre. Aunque los valores espirituales sean ilusiones, ellos son absolutamente necesarios para poder dar sentido a la vida. Cuando ellos desaparecen, se produce una grave enfermedad de la conciencia axiológica del hombre. Los personajes que intervienen en el escenario de la cultura en este drama son el idealista, el que instituye los valores como ilusiones necesarias del espíritu humano y el sabio, que pierde cualquier ilusión relativa a la salvación mediante la creencia en los valores<hr/>The meaning of life is not just some ordinary old philosophical problem, but also a practical one that, in some form, everyone wonders about. The whole meaning of life has always been linked with belief in higher values that form the incentive for the spiritual uplift of humanity. Even if spiritual values are illusions, they are absolutely necessary in order to give life meaning. When they disappear, it causes a serious disease of the axiological consciousness of man. The characters that are involved in the cultural stage hosting this drama are the idealist, who sets values as necessary illusions of the human spirit, and the wise man, who shatters any illusion of salvation through faith in values