Scielo RSS <![CDATA[Praxis Filosófica]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-468820150001&lang=en vol. num. 40 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882015000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<strong>Spinoza on freedom, individual rights and public power</strong>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882015000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en This paper aims at contributing to a better understanding of Spinoza's most conspicuous political doctrines: his rejection of classical contractualism, his doctrine of the equivalence of right and power, his description of the limits of government either as logical limitations or as restrictions, not of power, but of impotence, and his defence of democracy as the most natural and most rational form of the state. Also, two alleged paradoxes that permeate Spinoza's political thought are solved: the conflict between a naturalistic approach and a discourse whose purpose is to shed light on the grounds of political legitimacy, and the tension between the dynamics of freedom and the dynamics of power. Far from obsolete, Spinoza's political philosophy comes to light as able to meet the demands of the contemporary world<hr/>El objetivo de este artículo es arrojar luz sobre las doctrinas políticas más significativas de Spinoza: su rechazo del contractualismo clásico, la tesis de la equivalencia de derecho y poder, la descripción de los límites del gobierno bien como limitaciones lógicas o como medios para garantizar la independencia y el poder del estado, y su refrendo de la democracia como la forma más natural y racional de constitución política. Además, se resuelven dos paradojas que, supuestamente, amenazan con desarticular su pensamiento político: el conflicto entre una perspectiva naturalista y un discurso que pretende alcanzar los fundamentos de la legitimidad política, y la tensión entre la dinámica de la libertad y la del poder. El resultado es una vindicación de la relevancia de la filosofía política de Spinoza para el mundo contemporáneo <![CDATA[<strong>Forms of the imagination in Kant</strong>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882015000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo presenta el concepto de imaginación en Kant según su función en el sistema de las facultades cognoscitivas y del ánimo. La imaginación actúa en la esquematización de las categorías a priori del entendimiento. En su enlace con la intuición sensible produce las formas de la representación: el esquema y la imagen como unidades de expresión formal subjetiva. La imaginación, en su espontaneidad, es el fundamento de una triple síntesis. Por la espontaneidad hace de fundamento del enlace, en cuanto unidad sintética de la percepción, y permite que la síntesis de la aprehensión de la sensibilidad sea, necesariamente, conforme a la síntesis de la apercepción que es intelectual. De este modo la imaginación actua como la raíz común entre la sensibilidad y el entendimiento<hr/>This article introduces the concept of imagination in Kant according to their function in the system of cognitive faculties and mind. Imagination acts schematization a priori categories of understanding. In its connection with sensible intuition produces the forms of representation: the scheme and the image as units of subjective formal expression. Imagination, in its spontaneity, is the foundation of a triple synthesis. Spontaneity is the basis of the link as synthetic unity of perception, and allows the synthesis of apprehension sensitivity is, necessarily, according to the synthesis of apperception is intellectual. Thus the imagination acts as the common root between sensitivity and understanding <![CDATA[<strong>The intrepretation of Sharon Anne Lloyd Hobbes's political theory</strong>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882015000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en En Ideals as Interests in Hobbes's Leviathan, Sharon Ann Lloyd desarrolla una novedosa interpretación del problema político de Hobbes y de la solución que él elabora en El Leviatán. Lloyd se aparta de las interpretaciones estándares sobre Hobbes al sostener que el hombre hobbesiano es capaz de defender intereses transcendentales (es decir, intereses que no encajan en el esquema del deseo de autoconservación) y que la contradicción entre estos intereses constituye la principal amenaza del orden social. En contra de la interpretación estándar, Lloyd afirma que el conflicto no se circunscribe al estado de naturaleza y que el problema fundamental de la teoría política de Hobbes concierne al establecimiento y el mantenimiento del orden social. De acuerdo con Lloyd, la solución del desorden social se lleva a cabo no sólo mediante estrategias realistas sino además mediante estrategias pedagógicas<hr/>In Ideals as Interests in Hobbes's Leviathan, Sharon Ann Lloyd presents a novelty interpretation of Hobbes's political theory problem and its solution. Thus, Lloyd aparts himself from the standard interpretation of Hobbes arguing that Hobbesian man is able to defend transcendent interests (i.e. interests that do not fit into self-preservation desire) and that the clash of transcendent interests is the main threat of the social order. Against the standard interpretation, Lloyd asserts that the conflict is not confined to the state of nature and that the Hobbes's political theory is related to the problem of establishment and maintenance social order. According to Lloyd's interpretation, the solution of social disorder is performed not only by means of realistic strategies (standard interpretation) but also by means of pedagogical strategies (social instruction process) <![CDATA[<strong>The intrepretation of Sharon Anne Lloyd Hobbes's political theory</strong>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882015000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en En Ideals as Interests in Hobbes's Leviathan, Sharon Ann Lloyd desarrolla una novedosa interpretación del problema político de Hobbes y de la solución que él elabora en El Leviatán. Lloyd se aparta de las interpretaciones estándares sobre Hobbes al sostener que el hombre hobbesiano es capaz de defender intereses transcendentales (es decir, intereses que no encajan en el esquema del deseo de autoconservación) y que la contradicción entre estos intereses constituye la principal amenaza del orden social. En contra de la interpretación estándar, Lloyd afirma que el conflicto no se circunscribe al estado de naturaleza y que el problema fundamental de la teoría política de Hobbes concierne al establecimiento y el mantenimiento del orden social. De acuerdo con Lloyd, la solución del desorden social se lleva a cabo no sólo mediante estrategias realistas sino además mediante estrategias pedagógicas<hr/>We discuss the characteristics of the five convex regular Polyhedra described by Plato in the Timaeus and clarify the following issues: first, why the regular polyhedra are five and natural elements which are associated with are only four; second, how is possible the transformation of some elements in others, third, which proportions regulate elements mixture; and fourth, what are the consequences of the platonic proposal for two of the scientific-philosophical problems of that moment: the cause of movement and the existence, or not, of the vacuum <![CDATA[<strong>The problem of universals in Thomas Aquinas, <em>seen with analytic glasses</em></strong>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882015000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Dans cet article, nous nous proposons d'aborder le problème des universaux chez Thomas d'Aquin avec des lunettes analytiques (pour reprendre la célèbre expression de Jonathan Barnes). à partir du critère sémantique de Peirce repris par Armstrong, nous présenterons une nouvelle lecture de la position de Thomas, notamment à partir du De ente et essentia. Nous introduirons par la suite la thèse de Thomas d'Aquin dans les discussions contemporaines, afin de révéler la difficulté de classer Thomas d'Aquin comme un simple réaliste, voire universaliste. Notre objectif est alors de présenter une nouvelle lecture de la position de l'Aquinate, tout en montrant comment et pourquoi elle pourrait se présenter comme une solution prometteuse dans la discussion du problème des universaux<hr/>In this paper, we propose to study the problem of universals in Thomas Aquinas with ''analytic glasses'' (according to the famous phrase of Jonathan Barnes). Starting with the semantic criteria of Peirce used by Armstrong, we propose to present a new reading of the position of Thomas, especially of the De ente et essentia. We introduce the thesis of Thomas Aquinas in contemporary discussions highlighting the difficulty of classifying Thomas Aquinas as a realist or as a universalist. Our main goal is thus to present a new reading of the position of Aquinas, while showing how and why his thesis might be a promising solution in the discussion of the problem of universals <![CDATA[<strong>Characterizing logical disagreement</strong>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882015000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este artículo, ofrezco una caracterización del desacuerdo lógico. Según mi noción, los desacuerdos meramente verbales en lógica son inusuales. La mayoría de los desacuerdos lógicos son simplemente desacuerdos descriptivos sobre el mundo o sobre el significado de los conectivos, mientras que otros son desacuerdos evaluativos sobre la noción de validez<hr/>In this paper, I provide a characterization of logical disagreement. According to my notion, the merely verbal disagreements in logic are unusual. Most logical disagreements are just descriptive disagreements about the world or about the meaning of the connectives, while others are evaluative disagreements about the notion of validity <![CDATA[<strong>On the concept of recursion and its uses</strong>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882015000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en La noción de recursión se emplea en diferentes sentidos, adquiriendo una variedad de significados. Así, en unos casos se usa para caracterizar una regla esencial que constituye un modo de definición en un sistema. Este sentido tiene su origen en la Lógica Matemática y la Teoría de la Computabilidad. En otros casos se aplica para indicar la organización interna de una estructura, tal como sucede en la Ciencia Cognitiva y la Ciencia de la Computación, al tiempo que también se emplea en el sentido anterior en estas mismas disciplinas. El objetivo de este trabajo es mostrar en cada caso las diferencias en el uso de ambos sentidos<hr/>The notion of recursion is commonly used in different ways, thus yielding a variety of meanings. In some cases it is used to characterize an essential rule in a system, which constitutes a mode of definition. This sense has its origin in Mathematical Logic and Computability Theory. In other cases it is applied to identify the internal configuration of a structure, as in Cognitive and Computer Science, where it is also used in the former sense. The goal of this paper is to clarify the differences between both uses or senses <![CDATA[<strong>Ideology and critique in Michel Foucault. The issue of the subject</strong>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882015000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Las referencias de Michel Foucault a la noción de ideología no han sido tan numerosas. Luego de unas pocas líneas dedicadas en la primera de las conferencias de La verdad y las formas jurídicas, en una entrevista publicada en 1977 manifestó su incomodidad con el concepto de ideología, entre otras dos razones, por las implicancias con una noción clásica de sujeto. Por otra parte, y de modo sorpresivo, en algunos trabajos tales como ¿Qué es la crítica?, analizó la noción de crítica. Lo que me interesa indagar es si al momento de conceptualizar la crítica, Foucault mantiene la misma conceptualización de la subjetividad que cuando reprochaba el concepto de ideología<hr/>Michel Foucault's references to the notion of ideology are not so numerous. After just a few lines dedicated in the first conference of Truth and Juridical Forms, in an interview published in 1997, he expressed his discomfort with the concept of ideology, between two others reasons, by their implications with a classical notion of subject. On the other hand, surprisingly, in works as What is Critique?, he analyzed the notion of critique. I'm interested to examine if at the time of conceptualize the critique, Foucault maintains the same conceptualization of subjectivity when he reproached the concept of ideology <![CDATA[<strong>Foucault, the real, the philosophy</strong>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882015000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Plegando de un modo muy particular las nociones de «lo real» y de «lo verdadero», Foucault redefine la noción y la práctica de la filosofía. Esta operación hace saltar a la vista algunas tensiones: ¿bajo qué condiciones el filósofo puede sostener que el discurso filosófico no dice la verdad de lo real y que, al mismo tiempo, no está fuera de la verdad?; y ¿si el discurso filosófico no dice la verdad de lo real, bajo qué condiciones la filosofía se hace real?<hr/>Foucault redefines philosophy in its very heart and practice folding in a very specific way the notions of «the real» and «the true». This process highlights some tensions: on what grounds can the philosopher support that philosophical speech does not tell the truth of "the real" but that, in the meanwhile, it is not out of the truth? And, if the philosophical speech does not tell the truth of the real, how could philosophy become real? <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882015000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882015000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> </channel> </rss> <!--transformed by PHP 04:04:53 25-04-2024-->