Scielo RSS <![CDATA[Praxis Filosófica]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-468820170001&lang=en vol. num. 44 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Mcdowell: passivity, content and perception]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882017000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En su libro Mind and World, John McDowell propone una caracterización de la percepción como un proceso cognitivo pasivo. En el presente texto quisiera mostrar que tal caracterización tiene un problema fundamental: implicaría que la percepción no tiene contenido, atendiendo al modelo mcdowelliano de la intencionalidad. Dado que tal consecuencia es indeseable en el proyecto filosófico de McDowell, esto mostraría que existe una tensión lógica y conceptual entre la concepción de McDowell de la experiencia como un proceso pasivo y su concepción de las condiciones para el contenido. Para cumplir este objetivo, primero explicaré qué significa sostener que la percepción es pasiva, en el sentido en el que lo afirma McDowell. Segundo, propondré que si uno asume el modelo mcdowelliano de la intencionalidad, el contenido y la pasividad, no parecer ser posible que la percepción sea al mismo tiempo tanto pasiva como un estado con contenido (i.e. un estado intencional).<hr/>Abstract In his book Mind and World, John McDowell proposes a characterization of perception as a passive cognitive process. In this text I want to show that such characterization has a fundamental problem: it would imply that perception has not content, according to McDowell’s model of intentionality. Since such consequence is undesirable in McDowell’s philosophical project, this would show that there is a logical tension between McDowell’s conception of experience as a passive process and his conception of the conditions for content. In order to achieve this goal, first, I will explain what means to sustain that perception is passive, in McDowell’s sense. Second, I will propose that if McDowell’s model of intentionality, content and passivity is assumed, it would not be possible that perception be both passive and contentful (i.e. an intentional state). <![CDATA[Do the ghosts exist? On image (<em>eidolon</em>) and knowledge in the sophist Plato]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882017000100037&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En Sofista, Platón revé algunos puntos clave de su teoría del conocimiento, tales como la teoría de las Formas y la noción de imagen (eídolon). Según algunos intérpretes (Ringbom, Palumbo, Deleuze, Audouard), este diálogo contendría la decisiva novedad de que entre conocimiento verdadero y conocimiento falso hay una notable paridad: ambos recurren a imágenes, el verdadero al eikón y el falso al eídolon (según diálogos anteriores, la imagen está reservada a las formas inferiores de conocimiento, lindantes con lo apariencial y lo falso). En este trabajo me propongo discutir estas interpretaciones. No hay duda de que Sof. revisa el estatuto de las imágenes falsas, no obstante creo que no llega a establecer la aludida equiparación entre ambos tipos de conocimiento. Incluso en este diálogo -argumentaré- el conocimiento verdadero continúa funcionando de un modo cualitativamente distinto respecto del falso, sin recurrir a imágenes o haciéndolo lo menos posible.<hr/>Abstract In Sophist, Plato revises some key points to his theory of knowledge, such as the theory of Forms and the notion of image (eídolon). According to some interpreters (Ringbom, Palumbo, Deleuze, Audouard), this dialogue would contain a decisive novelty: there is a remarkable correspondence between true and false knowledge, because both rely on images, the true ones on the eikón and the false ones on the eídolon (according to previous dialogues, the image is restricted to the lower forms of knowledge, bordering with appearance and false). In this paper, I will discuss these interpretations. There is no doubt that Sophist revises the status of false images, nevertheless, I think it does not manage to reach the aforementioned equation between both types of knowledge. Even in this dialogue -I will argue- true knowledge continues operating in a qualitatively different mode regarding the false knowledge, without using images or doing so as little as possible. <![CDATA[Six Perceptions in Search of a Self: Theatre and Subjectivity in David Hume and Luigi Pirandello]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882017000100059&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este artículo nos proponemos mostrar, por un lado, que resulta factible (y esclarecedor) explicar el capítulo “Of personal identity” del Treatise of Human Nature de David Hume a partir de la obra Sei personaggi in cerca d’autore de Luigi Pirandello, así como esta última obra a partir del texto de Hume; y, por otro lado, que tomando como eje la comparación de la mente con el teatro que propone Hume en dicho capítulo es también posible individuar, según el modo en el que se piensa la relación del pensamiento y la experiencia con el sujeto, dos grandes corrientes en la filosofía moderna: una que podríamos denominar teatro de Autor y otra teatro sin Autor.<hr/>Abstract The aim of this article is twofold. Firstly, to prove that it is possible -and enlightening- to explain the chapter ‟Of personal identity” from Treatise of Human Nature by David Hume on the basis of Sei personaggi in cerca d’autore by Luigi Pirandello and, at the same time, to explain the latter on the basis of Hume´s text. Secondly, to prove that starting from the comparison between mind and theater proposed by Hume in the aforementioned chapter it is also possible to identify, depending on how relationship between thought and experience with the subject is conceived, two major currents in modern philosophy: one that might be called Author's theatre and a second one, theatre without Author. <![CDATA[Convergent ethics as a response to the unilateralism of individualization and universalization.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882017000100081&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El trabajo muestra cómo algunos representantes de la ética filosófica contemporánea no han salvado las dificultades que inauguró el imperativo categórico kantiano, derivando en una unilateralización de los principios de individualización o de universalización. Que esto es así, y que puede ser corregido sin excluir o postergar ninguno de esas exigencias es un aporte relevante de la “ética convergente” desarrollada por el filósofo argentino Ricardo Maliandi. En este escrito reconstruyo aspectos fundamentales de aquellas dificultades y de este programa de investigación desde la perspectiva de la consideración antagónica de lo individual y lo universal. Se verá que esta oposición es, para Maliandi, sólo un aspecto de la conflictividad del ethos, y de qué modo su esclarecimiento se alcanza mostrando, por medio de un recurso novedoso en el análisis ético, que los principios no sólo chocan entre ellos, sino que también se oponen a otros sentidos que le son inherentes en lo que ordenan. El trabajo finaliza con una valoración personal acerca del aporte realizado por la ética convergente.<hr/>Abstract The work shows how some representatives of contemporary philosophical ethics have not saved the difficulties inaugurated Kant's categorical imperative , resulting in a unilateralization of the principles of individualization and universalization.That this is so , and that can be corrected without delay or exclude any of these requirements is an important contribution to the " convergent ethics" developed by the argentine philosopher Ricardo Maliandi. At this writing fundamentals rebuild those difficulties and this research program from the perspective of the antagonistic consideration of the individual and the universal. You will see that this opposition is to Maliandi , only one aspect of the ethos of conflict , and how their clarification is reached showing , through an innovative resource in ethical analysis, that the principles collide not only them but they also oppose other senses that are inherent in that order. The paper ends with a personal assessment about the contribution made by the convergent ethics. <![CDATA[PRINZ’S CONSTITUTION MODEL OF MORAL JUDGMENT: A CRITICAL READING.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882017000100107&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The purpose of this paper is to critically review Prinz’s constitution model. According to commonly suggested models, moral judgment is the result of specific cognitive processes that are intuitive, emotional or rational. According to Prinz, sentimentalist views argue that such judgments are caused by emotions. In contrast, he argues that moral judgment is constituted, not caused, by them. I will expose Prinz’s argument to support his proposal and outline some inconsistencies of it.<hr/>Resumen El propósito del presente ensayo es presentar una lectura crítica del modelo de constitución concebido por Jesse Prinz. De acuerdo con los modelos más significativos que se han producido hasta el momento, el juicio moral es el resultado de procesos cognitivos específicos, ya sean estos de tipo intuitivo, emocional o racional. Según afirma Prinz, la perspectiva sentimentalista sostiene que tales juicios son causados por emociones. En contraste, él defiende una tesis según la cual el juicio moral está constituido, no es causado, por aquéllas. En este artículo se presentará el argumento con el que Prinz sustenta su propuesta y se expondrán algunas inconsistencias. <![CDATA[Habermas’ Postmetaphysical Analysis of Religion]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882017000100119&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este texto explora la problematica del desencuentro entre ciudadanos religiosos y no religiosos a la luz de la perspectiva posmetafísica de Habermas sobre el rol de la religión en la esfera pública. Como telón de fondo se tendrá el reciente debate en torno al concepto emitido por un profesor de la Universidad de la Sabana como parte de la discusión constitucional sobre la adopción de parte de parejas del mismo sexo. En la introducción del artículo se describirá la propuesta de Habermas sobre el rol de la religión en la esfera pública. Posteriormente se indicará lo que Habermas entiende por metafísica para así señalar los roles que una filosofía posmetafísica puede asumir, así como los principales elementos de un acercamiento filosófico posmetafísico a la religión. Finalmente, se presentarán unas conclusiones.<hr/>Summary This text analyses the conflicts between religious and non-religious citizens in the light of Habermas´ postmetaphysical perspective of the role of religion in the public sphere. As a backdrop we will present the recent debate over the “scientific concept” issued by a Professor of the Universidad de la Sabana, as part of the constitutional discussion about same - sex couples´ possibilities to adopt. I will begin by describing Habermas´ proposal of the role of religion in the public sphere. Then I will indicate what Habermas means by metaphysics in order to expound the roles that a postmetaphysical philosophy can have as well as the main elements of a postmetaphysical approach to religion. Finally, some conclusions will be presented. <![CDATA[Habit and autonomy of the subject: the Cartesian health preservation through diet]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882017000100147&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La “conservación de la salud” ha constituido el eje sobre el que se han articulado y evaluado las aportaciones de Descartes a la medicina. Sobre ello, las interpretaciones canónicas se han circunscrito a la terapéutica cartesiana para las enfermedades, obviando otras dimensiones a las que el proyecto médico cartesiano también se dirigió. De ese modo, el presente artículo aborda un segundo sentido de conservación de la salud entendido como “preservación de la salud”, dirigiéndose, para ello, a un análisis de la dieta cartesiana, cuyo empleo evita, según Descartes, la contracción de distintas afecciones. Dicho examen trata de mostrar en qué sentido la dieta posibilita la preservación de la salud, y cómo ésta se justifica apelando a la propia fisiología cartesiana.<hr/>Abstract “Maintenance of health” has embodied the axis on which have been articulated and evaluated the contributions of Descartes to medicine. Scholars have been centred on the Cartesian therapeutic for diseases, ignoring other dimensions which the Cartesian medical project also studied. Thus, this article affirms the existence of a second sense of conservation of health understood as “health preservation”, analyzing the Cartesian diet, which prevents ―according to Descartes― the contraction of different diseases. That examination seeks to show in which way the diet allows the preservation of health, and how it is justified by appealing to the Cartesian physiology. <![CDATA[Virtue and happiness: an analysis of Descarte’s anthropology and Spinoza’s community thought]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882017000100169&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El objetivo de este escrito es el de develar la relación entre felicidad y virtud, remitiendo esta relación a la concepción de la naturaleza o especificidad ontológica del hombre. Para este objetivo se estudiará principalmente los pensamientos cartesiano y spinozista con el fin de mostrar dos vertientes contrarias, pero que se encuentran en diálogo. La diferencia que se intentará mostrar entre estos pensamientos del siglo XVII está cimentada en el pensamiento antropológico cartesiano de corte individualista y el pensamiento comunitario de Spinoza; tal pensamiento significará pensar la ética, pero también la política, de una determinada forma.<hr/>Abstract This paper aims to reveal the relationship between Virtue and Happiness, remitting this relationship to the conception of nature or ontological specificity of man. To this purpose we will analyze principally Descarte’s and Spninoza’s thoughts in order to show two contrary aspects, although they are in dialogue. We will explain that the difference in these philosophical thoughts from the XVIIth century is based in the Cartesian anthropological thought, of an individualistic type, and the idea of Spinoza’s community thought; such an exercise will invite us to think about ethics, but also about politics, in a certain way. <![CDATA[The sublime fascination of decadence. Oswald Spengler and Ernst Jünger between millenarianism and reactionary modernism]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882017000100193&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Mientras Spengler cree en un sistema cíclico que regula la historia de las culturas humanas y por lo tanto considera inevitable la destrucción de la civilización occidental, que dejará sus poderes (la técnica) a otras culturas que no los sabrán utilizar, Jünger, en cuanto a la Modernidad, ve la interrupción de la regularidad cíclica por la increíble aceleración de su tiempo, y por lo tanto considera posible una regeneración. Sin embargo, ambos, aunque expresen con fuerza el valor negativo de la civilización actual, que encuentra su fiel expresión en la metrópolis, por su alejamiento de las raíces naturales, sienten el deber y tal vez el “privilegio” de ser parte de esta realidad para poder vivir heroicamente su destino.<hr/>Abstract Spengler thinks that a cyclic system governs the history of human cultures, and therefore admits the consequent destruction of Western civilization, that will leave its abilities (technique) to other cultures, unable to make use of it. On the contrary, Jünger, as realizes that Modernity interrupts the regular course of events due to the incredible acceleration of its time, believes in a possible regeneration. However, both scholars agree about the very negative value of present civilization, that finds its real expression in modern metropolis, for its separation from natural roots. In any case, they feel an obligation or even the “privilege” to be fully involved in this reality and to live heroically their fate. <![CDATA[THOMAS HOBBES: THE MODERN ECONOMIST]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882017000100221&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This paper aims to identify the influence of Thomas Hobbes’s work on the modern economic thought, especially within the Marxist, Neoclassic and Keynesian schools. Instead of just focusing on philosophy or law, this philosopher’s theoretical work displays a methodological, anthropological and institutional purpose that has profound significance, and which offers an in-depth look at commercial society, the role of the individual, the marketplace, and the State as basic institutions of his time. Hobbes is the inspiration for a tradition that assumes the State and society as a monolithic unit. Attempts by a large part of the tradition of economic thought can be understood, according to his legacy, as ways of technically justifying the central planning of individuals’ thinking and the control of their social actions.<hr/>Resumen: El presente artículo busca proponer un acercamiento a la influencia del pensamiento de Thomas Hobbes y su obra en el pensamiento económico. En especial en las escuelas marxista, neoclásica y keynesiana. El influjo de su pensamiento puede evidenciarse en el abordaje metodológico, antropológico e institucional. Se ofrece una Mirada sobre la sociedad civil (comercial), el Mercado y el Estado al mismo tiempo. Hobbes ha sido la inspiración de un concepto de Estado monolítico en lo político, en este sentido, la mirada de la economía bajo el concepto de un gran planificador centralizado, tiene importantes antecedentes en este autor. El ejercicio del control social del individuo como propuesta institucional, en varias escuelas de la economía comparten con Hobbes, varios antecedentes que merecen ser analizados.