Scielo RSS <![CDATA[Signo y Pensamiento]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-482320080002&lang=pt vol. 27 num. 53 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<b>Prólogo</b>: <b>territorios, nación e identidades en las ciencias sociales</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-48232008000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b>Heterologies and the Nation</b>: <b>Scholarly Projects and Radical Alterity in Colombia in the 19th Century</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-48232008000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This article concerns how the learned Colombian intellectuals used their writing proficiency during the second half of the 19th century to tell the story of our country and construct the subjects/objects which were inside/outside the nation's temporality and space. This narrative had two main axes: the continuity of the relationship established between the territory and its inhabitants, and/or the denial of the contemporaneity owed to those populations which represented racial otherness. Both axes exacerbated the difference, since the need to attract to the nation's 'civilizing' process demanded the previous rift or withdrawal of one or the other; yet the prescription of homogeneity and the simultaneous proscription of heterogeneity had, as condition for their possibility, recourse to the reiterated description of alterity..<hr/>Este artículo se preocupa por cómo los letrados colombianos de la segunda mitad del siglo XIX utilizaron su acceso a la escritura para narrar la nación y construir los sujetos/objetos que estaban adentro/afuera de la temporalidad y espacialidad nacional. Esta narración tuvo dos ejes centrales: la relación de continuidad que se establecía entre el territorio y la población, y la negación de la contemporaneidad a aquellas poblaciones que representaban la alteridad racial. Ambos ejes exacerbaron la diferencia, pues, la atracción a la nación en proceso de civilización requería de su alejamiento previo; la prescripción de la homogeneidad y la proscripción de la heterogeneidad tenían a su vez, como condición de posibilidad la descripción recurrente de la alteridad. <![CDATA[<b>The Position of Representation and Discourse</b>: <b>Reversing the Nation's Hackneyed Metaphor</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-48232008000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This article takes a critical look at the discursive and hegemonic relationships that work behind the production of what is understood as the representation of the nation; that is, a social, symbolic, and discursive construct. In this sense, it raises issues such as power, perspective, exclusion, conflict, and struggle which play a role when building or defining what should be understood as "national".<hr/>El artículo vislumbra de forma crítica las relaciones discursivas y hegemónicas que atienden a la producción de la nación, entendida como representación, es decir, como una construcción social, simbólica y discursiva. En este sentido, pone sobre la mesa las relaciones de poder, las perspectivas, la voluntad de verdad, las exclusiones, el conflicto y las luchas que se juegan a la hora de construir o definir lo que ha de entenderse como lo nacional. <![CDATA[<b>Local Identities, Languages, and the Media</b>: <b>Exploration, Logic, and Tension</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-48232008000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The continuous construction and deconstruction of identities has been a constitutive characteristic of the late 20th century and on into the 21st. Political, economic,and socio-cultural factors, plus the intricacies of the use and consumption of goods, permanently affect and nurture the essential categories which in turn constitute both social and personal identities by establishing notions such as time, space, body, movement, and territory/locality. The plot becomes even more complex if we consider that these identities (collective or individual) are exposed today to different narratives, images, media, messages, and technologies in an ongoing process that permanently reshapes and, at the same time, challenges their values and cosmogonies. Finally, the paper leads the reader to reflect on the different tensions and the logic behind the circulation of symbolic production used by mass media as opposed to the local logic and dynamics used by communities in search of their own identity traits.<hr/>La construcción y de-construcción continua de las identidades es una característica propia de finales del siglo XX y de este siglo. Factores politicos, economicos, socialculturales, de uso y consumo afectan y dinamizan constantemente las categorías fundamentales que constituyen la identidad social e individual, como son: tiempo, espacio, cuerpo, movimiento y territorio/lugar. La trama se vuelva aún más compleja, si tenemos en cuenta que estas identidades hoy (de manera individual o colectiva) están expuesta a distintas narraciones, imágenes, medios, mensajes y tecnologías que las re-configuran y, a su vez, retan sus valores y cosmogonías a cada instante. Finalmente, el texto presenta una reflexion sobre las distintas tensiones y lógicas de producción y circulación simbólica que usan los medios de comunicación masivos, en contraposición con las propias lógicas y dinámicas que usan y viven las comunidades en busca de sus propios rasgos identitarios. <![CDATA[<b>The Ego-sphere</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-48232008000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt We attempt a mise-en-scène of the dwelling modes adopted by solitary individuals in huge urban centres. It is an experience we can gain access to via anthropologic observation and phenomenological interpretation. From here, we derive the concept of "ego-sphere", which in turn can contribute to understanding better how individuals in fact live within their habitat; i.e., the apartment. This includes their private lives as well as their relationship with what we call city and society. This all occurs in the wider context of what has been called a "globalized world", which seems to lose sight of the here and now that the real, concrete, breathing human being experiences.<hr/>Poner en escena los modos de habitar que se presentan, para los individuos solitarios en los grandes conglomerados urbanos. Es un hecho al cual se puede acceder gracias a la observación antropológica y la interpretación fenomenológica. De ello se desprende el concepto de "Egoesfera". El cual facilita entender como existen los individuos en su habitat de apartamento. Su vida privada y su relación con lo que denominamos ciudad y sociedad. Así como también sus relaciones intersubjetivas, cognitivas y afectivas, que facilita las tecnologías del habitat y las comunicaciones contemporáneas. Ello en el contexto en lo que se ha dado en llamar un "mundo globalizado". Que parece perder de vista en sus generalidades, el aquí y el ahora del ser existente concreto y real. <![CDATA[<b>Place as Politics and Politics as Place</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-48232008000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Location, territory, or space in our global era seems to have lost its importance vis-à-vis the hegemony of time. Yet, the experiences of contemporary social movements and their practice are firmly anchored to a particular place (Escobar, 1996), thus showing that the category (space-place-location) is still in force. Hence, space, as seen from the former perspective, would not contribute to explaining such practices because it is too abstract a category to take into account the links between territory, culture, identity, and power. Thus, what we call the policies and politics of place come to the surface, a notion that allows for a novel look at spatial reconfigurations; i.e., the local dynamics, and their connections with the global milieus, and help us understand better why some political and epistemological proposals are made possible by the place, for the place, and from the place or locality. The purpose of this paper is to trace the background of politics and policies of place, and to put forward its political and theoretical possibilities.<hr/>El espacio, en la era global, parece haber perdido su importancia frente a la hegemonía del tiempo. Sin embargo, las experiencias de los actuales movimientos sociales y sus prácticas ancladas al lugar (Escobar, 1996 ) demuestran que esta categoría aún mantiene su vigencia. Ahora bien, el espacio, desde esta perspectiva, no permite explicar dichas prácticas puesto que resulta una categoría abstracta que no da cuenta de los vínculos entre territorio, cultura, identidad y poder. Emergen entonces, las políticas de lugar, noción que permite un estudio novedoso de la reconfiguración espacial, las dinámicas locales, sus relaciones con los ámbitos globales y el entendimiento del porqué ciertas apuestas políticas y epistemológicas son posibilitadas por el lugar, para el lugar y desde el lugar. Por lo tanto, el objetivo de este artículo es rastrear los antecedentes de las políticas de lugar, describirlas y exponer sus potencialidades teóricas y políticas. <![CDATA[<b>For a re-partition of the sensible: dissensus and openings of new spaces</b>: <b>A reading of aesthetics and politics in J. Rancière.</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-48232008000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This article presents an interpretation of the notions of aesthetics and politics, deeply intertwined in the thought of J. Rancière. In the fist part the paper intends to show politics as an essentially disensual activity and opposed to the police organization that characterizes contemporary post-politics. In the second stage looks for evidence politics as a kind of practice able to articulate new specialties and shows the political nature that has the art as a creator of extraterritorial and dissensual spaces.<hr/>Este artículo propone una lectura de las nociones de estética y política, profundamente entrelazadas en el pensamiento de J. Rancière. En su primera parte el texto busca mostrar lo político como una actividad esencialmente disensual y opuesta a la organización policial que caracterizaría la post-política contemporánea. En un segundo momento se busca evidenciar lo político como un tipo de praxis capaz de articular nuevas especialidades y se muestra el carácter político que tiene el arte en tanto creador de espacios de disenso extraterritoriales. <![CDATA[<b>Defining the Indefinable</b>: <b>The Role of Body Building Technologies vis-à-vis the Problem of the Body as a Territory in Dispute</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-48232008000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Body building technologies are a set of technical objects and practices of sorts that, together with certain discourses and statements, contribute to the composition of subjectivities. Even when cosmetics are presented as an anatomic policy tool used to reconfigure and standardize people's bodies, and at the same time, as a device that makes possible the impingement of the norms that regulate body building, our main goal is to deconstruct the vision of the body as a sort of ontological material prior to its contact with the world, and to stress the importance of technology, not as a mere artificial addition, but rather as a condition of possibility for the human being.<hr/>Las tecnologías de construcción corporal son una especie de conjuntos de objetos técnicos y de prácticas que, en combinación con ciertos enunciados, coadyuvan en la composición de subjetividades. Si bien el maquillaje se presenta como un instrumento de la anatomopolítica, utilizado para reconfigurar y normalizar los cuerpos, y, a su vez, como un dispositivo que hace posible impugnar las normativas que regulan la construcción de los cuerpos, el objetivo fundamental es deconstruir la visión del cuerpo como una materialidad ontológicamente previa a su contacto con el mundo y resaltar la importancia de la tecnología, no como un simple agregado artificial, sino como condición de posibilidad del hombre mismo. <![CDATA[<b>Espaços okupas em Barcelona e a comunicação na cidade</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-48232008000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This work propounds a thorough analysis of the printed press coverage of the evictions of Barcelona squatters, better known as "okupas", which took place between December, 2006 and January, 2007. The dailies herein used were: Metro Directe, Diario ADN, 20 MIN Barcelona, and Qué Barcelona in tabloid format. Our interest was stimulated by the frequency with which the problem was approached, by the people who participated -among them the "Mossos d'esquadra" and the Catalonian police force-, by the interest shown by the city's policy makers on housing and cultural issues, as well as by the very popular concern for the squats. We even got in touch with the "okupas" themselves, and visited the Casa Miles de Viviendas, where on November 15, 2006, Universitat Pirata was created, but did not reach the news till February 7, 2007, via the 20 MIN Barcelona paper, with a feature titled "Obren al La Barceloneta una universitat 'okupa'", with the by-line F. CEDÓ. The issue of the "okupas" is part of a bigger problem, that of the use of urban space in a city that claims world status and serves as a customary reference, at least in Europe. We also examine how the printed discourse of the daily free publications gradually constructs a particular topic for a particular public.<hr/>La propuesta de este trabajo es hacer el levantamiento y el análisis de la cobertura de los desalojamientos Okupas a través del medio de comunicación impreso, de distribución gratuita de lunes a la viernes, durante los meses de diciembre 2006 y enero 2007, en Barcelona. Los diarios aquí utilizados serán: Metro directe, Diario ADN, 20 min Barcelona y Qué Barcelona con tamaño medio de 29 x 39 cm. Este trabajo nació del interés despertado por la tema debida a la frecuencia con que él fue abordado y trabajado demostrando tanto la participación de los Mossos d'esquadra, la policía de Cataluña, como la política para la vivienda y la cultural de la ciudad y las preocupaciones populares con las ocupaciones. Pudimos, incluso, mantener contacto con los Okupas, visitando la Casa Miles de Viviendas dónde fue instalada a Universitat Pirata el 15 de noviembre de 2006 y qué apenas en el día 7 de febrero de 2007 fue noticia en el 20 MIN (P.4) y firmada por F. CEDÓ, con el título "Obren la La Barceloneta una universitat 'okupa". La cuestión de los Okupas está inserta en una problemática mayor que es la del uso del espacio urbano en una ciudad que se pretende mundial y/o referencia para, por lo menos, Europa y como el discurso impreso de los diarios gratuitos va construyendo y conformando lo tema para su público para allá del textual. <![CDATA[<b>History as a narrative process in the construction of meaning</b>: <b>Dialogue between Hayden White and the construction of meaning.</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-48232008000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Facing the difficulties of establishing a relationship between the academia fields of history and communications, beyond the simplest aspects of methodological tools, the objective of this article is to propose a debate between the theorical approaches of the American historian Hayden White and different authors whom have given the possibilities of articulating a theorical common place surrounding the social sensemaking and its analysis. In this attempt of placing the debate of the, historiographical discourse characteristics out of the field of academic history, the text proposes an articulation in two dialog axis between authors: the narrative characteristics of the scientific discourse and the relationship between producer and receptor of the discourse. In this theorical travel it is possible to encounter ways of understanding between the historical discourse and the social sensemaking.<hr/>Ante la dificultad de establecer una línea de relación entre los campos académicos de la historia y la comunicación, más allá de las simples herramientas metodológicas, en este artículo se propone una discusión entre la propuesta teórica del historiador norteamericano Hayden White y distintos autores que han permitido estructurar un lugar común teórico en torno a la producción social de sentido y su análisis. En este intento de sacar el debate en torno al carácter del discurso historiográfico del campo académico de la historia, se propone una articulación en dos ejes de diálogo entre los autores: el carácter narrativo del discurso científico y la relación entre productor y receptor. A través de este viaje es posible encontrar vías de entendimiento entre el discurso histórico y la producción de sentido social. <![CDATA[<b>The concept of nation within de right wing discourse. An ideological analysis in the Chilean Congress debate.</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-48232008000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This is a politic communicational study about the Chilean senatorial discourse. We formulate that the traditional nation conceptual framework has a concretion as an ideology, and it is avoiding a democratic grow in the Republic of Chile because it is used, by the conservative sector, as the main argumentation against the main indigenous population in Chile: Mapuche people. We use the ideological discourse analysis to observe the conservative parliamentary debate referred to Mapuche people. This study reveals that the traditional nation principles are present on this discourse even in its pure form and it is continuously used against political aspirations of Mapuche people, which is frequently mixed with racism ideology. We finish by discussing about additional studies that would complement this and we generate some hypothetical political scenarios that, considering this political situation, would improve the democracy building process in Chile.<hr/>Este trabajo se enmarca en la comunicación política y estudia el discurso parlamentario chileno, específicamente el discurso senatorial conservador. La tesis planteada es que la concepción de nación tradicional, formulada como ideología, impide perfeccionar la democracia chilena y, específicamente, se usa contra las aspiraciones de representatividad del principal pueblo indígena chileno: los Mapuche. A partir del análisis del discurso ideológico, se observan los debates parlamentarios chilenos pertenecientes a los partidos políticos conservadores, referidos al pueblo mapuche. El estudio revela que los principios del Estado-Nación liberal están presentes en el discurso senatorial y se usan para evitar la participación política. Asociado a esto tenemos un hallazgo adicional de discurso clásico de una ideología racista. Finalizamos el estudio, destacando formas de profundizar el estudio y especulando sobre posibles alternativas políticas que, dada esta realidad, puedan ser eficaces en la construcción democrática chilena. <![CDATA[<b>Analysis of Journalistic and Political Rhetoric Used during the 2006 Colombian Presidential Elections</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-48232008000200012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This paper seeks to analyze the discourse of the main presidential candidates in Colombia for the 2006-2010 term, as well as that of the journalists who interviewed them on the main radio stations of the country. To cover the problem, we resort to two different analytical perspectives: the theories proposed by Veron and Potter in order to analyze the way speech is constructed, and in particular, the rhetoric it is based on. Furthermore, Bourdieu's sociological theory is employed to better understand how the speakers' profession and modus operandi influence the way they construct their discourses. After examining more than 20 interviews, it is possible to attest that a common structure exists in the electoral and journalistic discourses studied.<hr/>Se analizan las retóricas empleadas por los candidatos a la Presidencia de la República de Colombia en la campaña electoral de 2006 y las de los periodistas que los entrevistaron a través de las cadenas radiales con mayor audiencia nacional. Para dar cuenta de las retóricas se recurre a los planteamientos de Bourdieu y a las categorías de análisis de conversación propuestas por Potter y Verón. Una vez realizados los análisis intra y extradiscursivo a las entrevistas radiales, se explican los mecanismos a partir de los cuales los periodistas construyen su discurso basándose en retóricas como las de la objetividad, y el maniqueísmo; y se exponen las características a través de las cuales los políticos configuran un discurso basado en la estructura del relato. <![CDATA[<b>The Peronist World as Portrayed by the Newsreel Sucesos Argentinos (1946-1952)</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-48232008000200013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This paper presents the results of my Master's Thesis entitled "Representations of Public Space: Citizenship and Political Culture in the First Peronist government". In general terms, I address the articulation of politics and communication, considering the public space as a matter for primary analysis. To do so, we analyze the news events Sucesos Argentinos, which were shown between films in cinemas. Thus, I will first address the main analysis items: public space, citizenship, culture and political representation. Then, I will present the research questions and methodological approach, and finally some of the main conclusions.<hr/>En este trabajo se presentan los resultados de mi tesis de maestría titulada "Representaciones sobre el espacio público: ciudadanía y cultura política en el primer gobierno peronista". En términos generales, se abordan las articulaciones entre política y comunicación, considerando el espacio público como categoría de análisis principal. Para ello, analizamos el noticiero cinematográfico Sucesos Argentinos, el cual se proyectaba entre películas en las salas de cine. De tal manera, en primer lugar se abordarán las categorías de análisis principales: espacio público, ciudadanía, cultura política y representación. Luego, se presentarán las preguntas de investigación y el enfoque metodológico. Por último, se presentan algunas de las conclusiones principales. <![CDATA[<b>Nationalistic Discourse in Audiovisual, Journalistic, and Advertising Media 2005-2006</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-48232008000200014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Over the last couple of years, the "national" element seems to have been revived in different Colombian milieus; that is, not only on the political scene, but mostly in the midst of everyday life: in advertising strategies, in media discourse, and in audiovisual accounts of all sorts to which we are daily exposed. Thus, the need exists to examine which or what the strategies used by mass media and by means of which the nation is portrayed to us are; what type of discourse, which rhetorical tools are used in order to construct a unified referent which we call Colombia, a referent which in turn we incorporate into our everyday practice. The aforementioned analysis constitutes the purpose of our research, which in turn presents a summary of our conceptual and methodological assumptions as well as some of our early first results.<hr/>En los últimos años en Colombia el asunto de "lo nacional" parece haber revivido en diversos ámbitos, no sólo dentro del panorama político, sino, sobre todo, inmerso en la vida cotidiana: en las estrategias publicitarias, en los discursos periodísticos y en los relatos audiovisuales a los cuales nos exponemos a diario. Se hace necesario, entonces, examinar cuáles son las estrategias empleadas en los medios de comunicación a través de las cuales se nos hace presente la nación; qué tipo de discursos, de herramientas retóricas son empleadas para construirnos un referente unificado que denominamos 'Colombia', el cual incluimos permanentemente en nuestras prácticas cotidianas. Este es el objetivo de la investigación que da origen al presente artículo, el cual presenta un resumen de sus supuestos conceptuales, metodológicos, así como de algunos resultados obtenidos. <![CDATA[<b>Radio and Iconographie Nationalism in Mexico</b>: <b>Discourse Negotiations Leading to a Mayan identity</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-48232008000200015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Throughout most of the 20th century, radio has contributed to spreading a nationalistic discourse in the process of Mexico's state formation. In the Yucatan, three governmental radio stations now broadcast in Maya, use an iconography that resembles that used by official nationalism, and have a closer and more direct contact with the indigenous population than any other medium in history. The radio stations seem to muster everything needed to reproduce the official discourse easily. However, an iconographic analysis of the images projected by the radio stations and interviews with the creators of the iconography reveal that only part of the official nationalist discourse is accepted, while another part is adapted, reinvented, and questioned... in one word, negotiated. Although the radio stations belong to the government, they promote a Mayan rather than a Mexican mestizo identity.<hr/>Durante la mayor parte del siglo XX a radio ha ayudado a difundir un discurso nacionalista en el proceso de formación del Estado Mexicano. En la Península de Yucatán, tres radios gubernamentales transmiten hoy en maya, usan una iconografía parecida a la del nacionalismo oficial y tienen un contacto con la población más cercano y directo del que han tenido los medios comerciales o de gobierno en toda la historia. Las radios parecen tenerlo todo para reproducir con éxito un discurso nacionalista oficial. Sin embargo, un análisis iconográfico de las imágenes proyectadas por esas radios y entrevistas con algunos creadores de la iconografía revela que las radios aceptan parte del discurso nacionalista oficial, pero adaptan, reinventan y cuestionan-en definitiva, negocian-la esencia del nacionalismo mexicano. Aunque las radios pertenecen al estado, la identidad que promueven no es una de mexicanidad mestiza sino maya. <![CDATA[<b>Conjectures about Media Speakers vis-à-vis the Professionalism of their Elocution and their Discourse Content</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-48232008000200016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt An experimental investigation is presented that observes the influence of expertise in speaking, the content of speech and audiovisual perception on the formation of impressions of media speakers in the context of Spanish communication. After perceiving each speaker, the subjects answered a questionnaire containing semantic differential questions. The results of the statistical tests provided useful information for the understanding of the process of understanding audiovisual speech, of the formation of impressions, and of factors influencing the audiovisual interpretation of non-improvised messages by the audiences of media communication contexts (i.e. radio and television). The data provided by the experiment is fundamentally interpreted in relation to the language expectancy theory, which explains, and predicts, the attitude that audiences have to the acts of speech.<hr/>En este artículo se presenta una investigación experimental que observa la influencia de la profesionalidad en la locución, el contenido del habla y la percepción audiovisual en la formación de impresiones sobre hablantes mediáticos en el contexto comunicativo español. Los resultados de las pruebas estadísticas aportan información útil para comprender el proceso de percepción del habla audiovisual, de la formación de impresiones y de aspectos influyentes de la interpretación sonoro-visual de mensajes no improvisados por las audiencias de contextos comunicativos mediados (v. g. radio y televisión). Los datos aportados por el experimento se interpretan en relación con la teoría de la expectativa del lenguaje (language expectancy theory) que explica y predice las actitudes que tienen los receptores frente a los actos del habla. <![CDATA[<b>Protagonists of Local News in Spain</b>: <b>Information Sources for the Local TV News Programs of Castilla and León.</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-48232008000200017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt In this article, we uncover the way information is treated in relation to the journalistic sources for the news programs of local TV in Castilla and León. Based on the content analysis of their own production, we specify who the main characters in the news broadcast by these channels are, who provides the fundamental information for the journalistic construction of the news reality for these communities. We also offer a detailed description of the methodology used, a text which could be a useful reference for further research on the content of TV news.<hr/>En este artículo se revela cómo es el tratamiento informativo, en relación con las fuentes periodísticas, en los informativos de las televisiones locales de una Comunidad española, Castilla y León. A partir de un análisis de contenido de sus noticiarios de producción propia, se especifica quiénes son los protagonistas de las noticias que difunden estas emisoras, quiénes aportan la información fundamental en la construcción periodística de la realidad informativa local de esta Comunidad. Al mismo tiempo, este trabajo aporta una descripción detallada de la metodología empleada, una exposición que puede servir de referencia para futuras investigaciones sobre el contenido emitido en televisión. <![CDATA[<b>MOE's (Misión de Observación Electoral) Monitoring of the Media During the Election Campaign of 2007</b>: <b>a Case for a Better Understanding of the Changes that have Taken Place in the Relationship between the Media and Democracy in Colombia.</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-48232008000200018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This article propounds a critical review of the monitoring of the media carried out by MOE (Misión de Observación Electoral) and a group of university professors and student members of AFACOM from 8 different regions during the presidential elections of October, 2007. The paper presents the contextualization of the process, the conceptual components, the methodology used, and the results of both the direct analyses during the campaign and then, later, a more objective analysis of the final results.<hr/>El presente artículo lleva a cabo una revisión crítica del proceso de monitoreo de medios de comunicación hecho por la Misión de Observación Electoral (MOE) y un grupo de profesores y estudiantes de ocho regiones pertenecientes a universidades miembros de la Asociación Colombiana de Facultades de Comunicación Social (Afacom) durante las elecciones de octubre de 2007. El trabajo presenta la contextualización del proceso, los elementos conceptuales, la metodología, los resultados directos del proceso (centrado tanto en la coyuntura como en la reflexión posterior) y la mirada más objetiva sobre los resultados. <![CDATA[<b><i>Theory of Texts and Discourse Typology</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-48232008000200019&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This article presents part of the theoretical framework of the research work entitled "Writing, Knowledge, and Technoculture", carried out in 2003 - 2004. The purpose of the aforementioned research was to diagnose the capacity of first year undergraduate students at Universidad del Valle vis-à-vis reading, writing, and the use of communications and information technological devices. Part of the methodology was to devise a survey, and a reading and writing test. The results were then analyzed independently after collating these with some of the survey's variables. This article presents a typology of the discourses, from a social communications point of view, in which the methodological proposal is supported as part of a conceptual basis when designing and analyzing the implemented tests.<hr/>El artículo presenta una parte del marco teórico de la investigación "Escritura, conocimiento y tecnocultura en la Universidad", realizada entre los años 2003 y 2004. El estudio tuvo como propósito realizar un diagnóstico sobre las condiciones en que se encontraban los estudiantes de primer año de la Universidad del Valle, en relación con la lectura, la escritura y el uso de dispositivos tecnológicos de comunicación e información. Como parte de la metodología se diseñaron una encuesta y una prueba de lectura y de escritura. Los resultados de esta últimas se analizaron de manera independiente y a partir de un cruce con algunas de las variables de la encuesta. En este artículo se expone una tipología de los discursos, desde la comunicación social, en la que se sustenta la propuesta metodológica, como parte de la fundamentación conceptual para el diseño y análisis de las pruebas aplicadas. <![CDATA[<b>Positioning masculinities and femininities in preschool EFLl</b><sup><a href="#1" name="n1">1</a></sup> <b>education</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-48232008000200020&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Positioning Masculinities and Femininities in Preschool EFL Education seeks to describe and interpret how masculinities and femininities are communicated in the preschool EFL classroom and is aimed at discussing whether those masculinities and femininities are likely to have an impact on the preschoolers' learning of English as a foreign language. Preschoolers' classroom interactions taking place in a Colombian kindergarten, videotaped from 2004 to 2006, are analysed via ideas of 'positioning gender in discourse' and of 'gender as discourses of multiplicity'. Thus the analysis follows Feminist and Poststructuralist Discourse Analysis (FPDA) principles. Findings reveal three salient patterns. Firstly, the discursive construction of teacher-like figures shows that both female teachers and girl-teachers are seemingly undermined by subtle discourses in which boys resist and aim at suppressing female powerful positions. Secondly, the data indicates that there are instances in which gendered-friendship networks bring into place an egalitarian position where both masculinities and femininities cross traditional boundaries. Finally, the analysis of talk around EFL text/content unveils subject positions taken up by the preschoolers to align and contest power positions drawing on gendered discourses. Drawing on these findings and the formulation of transformative actions, the conclusion discusses the implications for educational practice and future research in the highly situated context of young children's gendered 'second language learning' practices.<hr/>Posicionamiento de masculinidades y feminidades en la enseñanza preescolar de inglés como lengua extranjera describe e interpreta cómo las masculinidades y feminidades se comunican en el aula de preescolar donde se enseña inglés como lengua extranjera; discute además si dichas masculinidades y feminidades tienen algún impacto en el aprendizaje de esa lengua que tienen los preescolares. Se analizan interacciones en el aula, grabadas en video desde el 2004 al 2006, a través de ideas sobre el 'posicionamiento del género en el discurso' y de 'género como discursos múltiples'. En este sentido, se siguen principios del Análisis Feminista y Postestructuralista del Discurso (AFPD). Los hallazgos revelan tres tipos de patrones. En primer lugar, la construcción discursiva de figuras profesorales demuestra que las profesoras y las 'niñas-profes' son marginalizadas por discursos sutiles mediante los cuales los niños resisten y suprimen posiciones femeninas superiores. En segundo lugar, los datos señalan que hay momentos en los que redes de amistades construyen posicionamientos egalitarios en los que tanto masculinidades como feminidades cruzan los límites normativos de género. Finalmente, el análisis de charlas alrededor de textos y contenidos de la lengua extranjera dejan ver posiciones que adoptan l@s preescolares con el fin de alinearse o de subvertir otras al recurrir a diversos discursos de género. Con base en estos hallazgos y en algunos planes de acción transformativos, se discuten, en la conclusión, implicaciones de orden educativo e investigativo en el contexto situado de prácticas de aprendizaje de segundas lenguas. <![CDATA[<b>"Incorporating Space into Life"</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-48232008000200021&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This interview was conducted on June 19, 2006, at a coffee bar in West Hampstead (the London borough where Massey lives), by Patria Román Velázquez and Alejandra García Vargas, in order to divulge and discuss the main points of her intellectual production, since in spite of its depth, expanse, and analytical potential vis-à-vis contemporary Latin American problems and topics, her work has only recently been translated into Spanish, and moreover, her work is less known in Argentina than in any other of the continent's countries. The delay in its publication is due to the fact that Doreen Massey personally examined and made comments and suggestions related to the original first draft in English.<hr/>La entrevista fue realizada el 19 de junio de 2006, en una cafetería de West Hampstead (el barrio donde vive Massey), Londres, por Patria Román Velazquez y Alejandra García Vargas, a fin de presentar y discutir algunos de los puntos principales de la producción de Doreen Massey, ya que pese a su profundidad, su extensión y su potencialidad para el análisis de los temas y problemas latinoamericanos contemporáneos ha sido escasamente traducida al español, y la circulación de sus trabajos en Argentina es aún menos frecuente que en otros países del continente. El período entre la realización de la entrevista y su publicación obedece a que Doreen Massey, personalmente, revisó e hizo sugerencias y comentarios a la primera transcripción del original en inglés. <![CDATA[<b>The Power of Speech</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-48232008000200022&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This commentary is an attempt to reflect on Michel de Certeau's "inverse outlook", considering the idea of "possessing words" as pivotal in the symbolic actions of May' 68 and their echo in Colombia's socio-political reality.<hr/>Este comentario pretende reflexionar sobre la 'mirada inversa' de Michel de Certeau, a partir de la 'toma de la palabra' como eje central de las acciones simbólicas de mayo del 68 y su resonancia en la realidad sociopolítica de la nación colombiana. <![CDATA[<b>¿What does Colombian Society expect from a Foreign Language Teacher?</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-48232008000200023&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This paper attempts to answer the question: What does Colombian society expect from a foreign language teacher today? The question is made in the midst of UNESCO's declaration of 20o8 as the International Year Languages. We deal with the expectations (and demands) which different sectors of society might have from the foreign language teacher and we try to answer from the teacher's perspective based on one main concept: "critical awareness".<hr/>En el escrito se intenta dar respuesta al interrogante ¿ Qué le pide la sociedad colombiana a un profesor de lenguas extranjeras hoy?, a propósito de la proclamación, por parte de la UNESCO, del 2008 como el Año Internacional de los Idiomas. Se abordan las posibles peticiones que le hacen al profesor de lenguas extranjeras, los diferentes sectores de la sociedad y se propone responder la pregunta desde el mismo sujeto, profesor, a partir del concepto de "conciencia crítica" <![CDATA[<b>2008</b>: International Year of Languages]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-48232008000200024&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The UN commissioned UNESCO to devote 2008 to all world languages. Such endeavor, as far as the academic world is concerned (particularly all language schools and faculties), took a compulsory nuance of sorts. Yet, the diagnosis of the world's situation vis-à-vis our concern here, shows the precarious and serious condition this cultural wealth is now going through. Still, no matter how awesome, the preliminary outlines and drafts on some particularities offered by each of the Continents on the future of many languages do give us a wider perspective to better reflect on the problem. The almost weekly disappearance of one language around the world, and the concentration of 80% of the world's population under only 4% of the spoken languages in order to communicate among them is certainly a fact for concern. Thus, the languages themselves, another of the world's resources and wealth, threatened as they are in the midst of a dangerous world in crisis, will find in defending diversity their inexorable flagship.<hr/>La Organización de Naciones Unidas encargó a la UNESCO de organizar en el 2008, un año dedicado a las lenguas del mundo. Esa tarea adquiere un matiz de obligatoriedad para la academia, en especial, aquellas facultades que trabajan con la lengua y enseñan lenguas. Pero el diagnóstico de la situación mundial nos muestra la gravedad en que se encuentra esta riqueza cultural. Los esbozos sobre algunas particularidades que cada continente nos ofrece sobre el devenir de las lenguas nos facilita una perspectiva más amplia para esa reflexión. La desaparición casi semanal de una lengua en el mundo y la concentración del 80% de los hablantes del planeta en solo 4% de las lenguas para comunicarse. Las lenguas, otra riqueza que está amenazada en un mundo precario y en crisis, tienen en la defensa de la diversidad su referente inexorable. <![CDATA[<b>Nuevas prácticas lecto-escriturales en el ciberespacio </b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-48232008000200025&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The UN commissioned UNESCO to devote 2008 to all world languages. Such endeavor, as far as the academic world is concerned (particularly all language schools and faculties), took a compulsory nuance of sorts. Yet, the diagnosis of the world's situation vis-à-vis our concern here, shows the precarious and serious condition this cultural wealth is now going through. Still, no matter how awesome, the preliminary outlines and drafts on some particularities offered by each of the Continents on the future of many languages do give us a wider perspective to better reflect on the problem. The almost weekly disappearance of one language around the world, and the concentration of 80% of the world's population under only 4% of the spoken languages in order to communicate among them is certainly a fact for concern. Thus, the languages themselves, another of the world's resources and wealth, threatened as they are in the midst of a dangerous world in crisis, will find in defending diversity their inexorable flagship.<hr/>La Organización de Naciones Unidas encargó a la UNESCO de organizar en el 2008, un año dedicado a las lenguas del mundo. Esa tarea adquiere un matiz de obligatoriedad para la academia, en especial, aquellas facultades que trabajan con la lengua y enseñan lenguas. Pero el diagnóstico de la situación mundial nos muestra la gravedad en que se encuentra esta riqueza cultural. Los esbozos sobre algunas particularidades que cada continente nos ofrece sobre el devenir de las lenguas nos facilita una perspectiva más amplia para esa reflexión. La desaparición casi semanal de una lengua en el mundo y la concentración del 80% de los hablantes del planeta en solo 4% de las lenguas para comunicarse. Las lenguas, otra riqueza que está amenazada en un mundo precario y en crisis, tienen en la defensa de la diversidad su referente inexorable. <![CDATA[<b>Brújula para la reconstrucción de un campo estratégico</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-48232008000200026&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The UN commissioned UNESCO to devote 2008 to all world languages. Such endeavor, as far as the academic world is concerned (particularly all language schools and faculties), took a compulsory nuance of sorts. Yet, the diagnosis of the world's situation vis-à-vis our concern here, shows the precarious and serious condition this cultural wealth is now going through. Still, no matter how awesome, the preliminary outlines and drafts on some particularities offered by each of the Continents on the future of many languages do give us a wider perspective to better reflect on the problem. The almost weekly disappearance of one language around the world, and the concentration of 80% of the world's population under only 4% of the spoken languages in order to communicate among them is certainly a fact for concern. Thus, the languages themselves, another of the world's resources and wealth, threatened as they are in the midst of a dangerous world in crisis, will find in defending diversity their inexorable flagship.<hr/>La Organización de Naciones Unidas encargó a la UNESCO de organizar en el 2008, un año dedicado a las lenguas del mundo. Esa tarea adquiere un matiz de obligatoriedad para la academia, en especial, aquellas facultades que trabajan con la lengua y enseñan lenguas. Pero el diagnóstico de la situación mundial nos muestra la gravedad en que se encuentra esta riqueza cultural. Los esbozos sobre algunas particularidades que cada continente nos ofrece sobre el devenir de las lenguas nos facilita una perspectiva más amplia para esa reflexión. La desaparición casi semanal de una lengua en el mundo y la concentración del 80% de los hablantes del planeta en solo 4% de las lenguas para comunicarse. Las lenguas, otra riqueza que está amenazada en un mundo precario y en crisis, tienen en la defensa de la diversidad su referente inexorable.