Scielo RSS <![CDATA[Investigación y Educación en Enfermería]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-530720090002&lang=es vol. 27 num. 2 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<B>Publicación científica, un compromiso social</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53072009000200001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[<B>Tocar los corazones en busca de apoyo</B>: <B>el caso de las familias de los niños con cáncer</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53072009000200002&lng=es&nrm=iso&tlng=es El cáncer es un problema de salud pública que afecta la población infantil y va en aumento en la mayoría de los países. En nuestro medio existen pocos estudios que se pregunten por el apoyo que reciben los padres. Indagar por las necesidades de apoyo de este grupo que comparte la experiencia del sufrimiento cobra importancia en tanto podrá favorecer la intervención y los cuidados profesionales. Objetivo: describir el proceso de apoyo que viven las familias de los niños con cáncer durante la enfermedad oncológica. Metodología: con el enfoque de la teoría fundada se realizan 18 entrevistas a madres de pacientes en diferentes momentos de la enfermedad, durante los años 2005 y 2006. Resultados: las familias asumen gran parte de la carga del cuidado, especialmente las madres, que activanlas redes de apoyo, tocan todas las puertas y buscan ayuda hasta encontrarla. Conclusiones: las necesidades y formas de apoyo varían según los momentos de la enfermedad. Se indaga sobre las redes de apoyo formal e informal pero, contrario a lo que esperaba, emerge con fuerza que dichas redes no brindan el amparo esperado porte más significativo para los niños durante el proceso del padecimiento oncológico. Recomendaciones: establecer formalmente el apoyo como parte de la atención y del cuidado de las familias de los niños con cáncer. Integrar el apoyo informacional, valorativo y emocional podrá contribuir a disminuir la incertidumbre, aumentar la autoestima, acompañar y dar ánimo durante la enfermedad.<hr/>In the majority of countries cancer is an increasing public health problem affecting infant population. In our milieu few studies are available about the support that parents receive. To establish the degree of support required by those who share the experience of suffering is important to favor better intervention and professional care. Objective: to describe the process of support that families of children with cancer experience during their oncology illness. Methodology: a study with grounded theory approach carried out by 18 interviews to mothers in different moments of the child illness, during 2005 and 2006. Results: families assume the larger part of the care burden, especially the mothers activating support networks, arousing sympathy and looking for help until they find it. Conclusions: the needs and forms of support change according to the phase of the illness. Observing the formal and informal support networks we find them insufficient and accordingly a solidarity network should emerge. In any case mothers are the principal support of the suffering children. Recommendations: to establish social support to share in the assistance and family care of children with cancer. Integrate informational, evaluative and emotional support would diminish uncertainty and increase self-esteem, provide company and encouragement during the illness. <![CDATA[<B>Producción científica sobre derechos sexuales y reproductivos, Colombia 1994-2004</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53072009000200003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Estudio realizado entre julio/2005 y julio/2008 siguiendo la Base de Productos Nacionales de COLCIENCIAS (X-acta). Objetivo: caracterizar el conocimiento producido sobre derechos sexuales y reproductivos en Colombia durante 1994-2004. Metodología: se consulta X-acta utilizando descriptores. Los artículos son organizados en tres grupos según la revista en que se publican: nacionales indexadas (T1), nacionales no indexadas (T2), extranjeras (T3). Se construyen categorías. Resultados: se identifican 123 artículos, clasificados por categorías así: 32 en género, equidad y educación, 30 en salud de las mujeres, 22 en ciudadanía y educación; 13 en sistema de salud y derechos humanos; ocho en diferenciales de género; ocho en interrupción voluntaria del embarazo; cinco en homosexualidad y prostitución; tres en derechos de los niños/as y dos en salud de los hombres. Predominan estudios cualitativos y hay algunos etnográficos. La relación autor-artículo puede indicar baja especialización en el área pero bastante interés en el tema. Conclusiones: la producción sobre equidad, ciudadanía y educación, diversidad sexual y derechos de los niños y las niñas muestra preocupación teórica y avances discursivos que deben integrarse a la política de salud sexual y reproductiva. Existe gran producción investigativa cualitativa y formativa. Sin embargo, es necesario avanzar en el diseño de investigaciones más complejas y cualificar la formación de investigadores con perspectiva de género.<hr/>Study carried out between July 2005-July 2008, started from COLCIENCIAS' National Base of Products (X-ACTA). Objective: to gather knowledge and critical reflections about knowledge accumulated in the categories associated to sexual and reproductive rights in Colombia, 1994-2004. Methodology: we consult XACTA using descriptor. The articles are organized in three groups according to where they are published: national indexed journal (T1), national non indexed journal (T2), foreign journal (T3). We build thematic categories and carry out understanding readings. Results: we obtain a total of 123 articles distributed in this way: 32 for gender, justness and education; 30 in women's health. Five in homosexuality and prostitution, two for men's health, 22 for citizenship and education; 13 for health system and human rights, three in children&acute;s rights, eight for differential of gender and eight for voluntary interruption of the pregnancy. Qualitative ethnographies predominate in the studies. The relationship author-article is of one-to-one, that can indicate low specialization level in the workspace, but also many researchers interested in them. Conclusion: the production volume on: justness, citizenship and education, sexual diversity and children rights show theoretical concern and discursive advances that should be integrated to the sexual and reproductive health policy. There is abundant research production, especially qualitative and formative approach. However, we need to improve methodological designs, qualify both training and formation process of health professionals and embody the gender perspective. <![CDATA[<B>Representaciones sociales frente al autocuidado en la prevención del cáncer de mama</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53072009000200004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Objetivo: comprender las representaciones sociales del cáncer de mama y su influencia en la prevención y el autocuidado en un grupo de mujeres de Medellín, Colombia, 2007-2008. Metodología: estudio cualitativo con 19 mujeres adultas que no han padecido cáncer mamario. Se realizan entrevistas semiestructuradas utilizando el criterio de máxima variación. El análisis se hace con base en la teoría fundamentada. Resultados y discusión: las representaciones son predominantemente estéticas. El conocimiento sobre las prácticas de autocuidado es vago y escaso; el autoexamen, la mamografía y el examen clínico no se hacen o se realizan sin la debida frecuencia, en lo que éste coincide con otros estudios. Ante la posibilidad de padecer cáncer de mama, algunas manifiestan su desorientación y escasa preparación para afrontarlo. Las mujeres requieren mayor autonomía para el autocuidado y el derecho a definir su salud y a imponerle límites. Las personas son responsables de sus estilos de vida, no obstante los factores no controlables. El autocuidado permite que la vida continúe y se desarrolle, es la contribución a nuestra propia existencia. Conclusiones: además de la representación social de las mamas como objeto de atracción, las entrevistadas adoptan una representación negativa del cáncer de mama que no favorece la prevención y el autocuidado. El estudio devela la poca educación acerca del autocuidado y la prevención. Nos intriga que las mujeres del estudio, aunque no han padecido de cáncer, describan vívidamente sus preocupaciones frente a sus efectos, lo que podría relacionarse con una construcción de la feminidad que merece revisarse.<hr/>Objective: to understand the social representations of breast cancer in a group of women of Medellin, Colombia, 2007 -2008, and their influence in prevention and self-care practices. Methodology: qualitative study carried out with 19 semi-structured interviews to adult women who have not had breast cancer using the sampling criterion of maximum variation. The analysis is based on grounded theory. Results and discussion: the representations are predominantly aesthetic. The knowledge about self-care practices is vague; scarce information and education are perceived on those issues. Self-examination, mammography and clinical examination are not done, or are done without due frequency. This coincides with other studies. In relation to the possibility of suffering breast cancer, some of them consider their confusion and scarce preparation to deal with it. Women need higher autonomy for self-care and the right to define their health and to impose limits on it. People are responsible for their life styles, regardless non controllable factors. The self-care allows that life goes on and is our contribution to our own existence. Conclusions: in addition to the social representation of breasts as object of attraction, the interviewees have a negative representation of breast cancer. These representations neither foster breast cancer prevention nor contribute to self-care practices. We are puzzled by the fact that had never suffered cancer would describe vividly their concerns about its effects. We think that this is related to a construction of femininity that deserves to be revised. <![CDATA[<B>Uso del Papanicolaou en mujeres que acuden al programa de detección oportuna de cáncer cérvico-uterino</B>: <B>un acercamiento a la satisfacción con el servicio</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53072009000200005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Objetivo: describir la satisfacción de las usuarias con el servicio de detección oportuna de cáncer cérvico-uterino a través del análisis de indicadores y características socio-demográficas. Metodología: estudio descriptivo. Participan 101 mujeres que se someten al Papanicolaou entre junio y julio de 2007 en 13 centros de salud urbanos de la Jurisdicción 1 de la Secretaría de Salud de San Luis Potosí, México. Se aplica una encuesta con tres apartados: características socio-demográficas, indicadores del uso del servicio y nivel de satisfacción. Resultados: la edad promedio de las mujeres es de 36 años, 42.6% tienen secundaria, 80.2% son casadas y 54.5% están afiliadas al Seguro Popular. Sus conocimientos acerca de la prueba del Papanicolaou y el cáncer son adecuados (51.5% y 76.2%, respectivamente), mientras que la accesibilidad a la prueba de tamizaje es adecuada en un 67.3%; las mujeres que más se presentan a la prueba por primera vez son las de 18 a 30 años y las casadas; asisten en menor proporción las de 51 a 61 años. El nivel de satisfacción es alto respecto al tiempo de espera, 66.3%; consideran la información completa, veraz, oportuna y comprensible 78.2%, y encuentran adecuado el trato 87.1%, Conclusiones: las usuarias están satisfechas con el servicio. En este estudio no se encuentra asociación entre la utilización de la prueba del Papanicolaou y la satisfacción de las usuarias; sin embargo, hay asociación entre la primera cita y la edad para realizarse el tamizaje y entre el estado civil y la edad de la primera cita al Papanicolaou.<hr/>Objetive: to describe the satisfaction of service users with the timely detection of cervical cancer through the analysis of indicators and socio-demographic characteristics. Methodology: descriptive study. 101 women participate; they have PAP test in July 2007 in 13 urban health centers from San Luis Potosi Health Department Jurisdiction 1. Socio-demographic characteristics and use of service indicators are measured, including also satisfaction level. Results: the average age is 36 years old. Maximum level of education is ninth grade (42.6%) and 54.5% of the participants have Popular Insurance; 80.2% are married; the women that more attend for the first time are the youngest (18-31 years), and the married ones; and the ones that attend less are those between 51 and 61 years old. Those that are more willing for the first time are the married ones; and the ones with less attendance are the divorced, separated and widows. General knowledge about PAP test and uterine cervix cancer is adequate in 51.5% and 76.2%, respectively, whereas the accessibility is adequate in 67.3%. Satisfaction level was high on waiting time (66.3%); with complete, truthful, opportune, and understandable information (78.2%), as well as an appropriate treatment from health personal (87.1%) and accessibility (80.2%). Conclusions: the users are satisfied with the service. In this article we find that Papanicolaou test is not associated with women satisfaction. Age and marital status are associated to the appointment for the PAP. <![CDATA[<B>Violencia de pareja y salud de las mujeres que consultan a las comisarías de familia, Cali, Colombia</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53072009000200006&lng=es&nrm=iso&tlng=es La violencia de pareja es un problema de salud pública y el modelo para manejo de síntomas fue el marco conceptual que guía este estudio. Objetivo: medir el efecto de la violencia de pareja sobre la salud mental de las mujeres que consultan a las comisarías de familia de Cali. Metodología: diseño analítico, transversal, con mujeres que denuncian violencia de pareja en las comisarías de familia de Cali, Colombia. Se aplican la Lista de Chequeo de Síntomas de Distres SCL-90R y las Escalas de Tácticas de Resolución de Conflictos y de Resiliencia. Resultados: la muestra de 100 mujeres adultas que denuncian violencia de pareja presentó un Índice Global de Severidad de Síntomas de 1,36; un Índice de Distrés de Síntomas Positivos de 2,27, y puntajes altos en las nueve dimensiones de síntomas psicológicos. En la comparación con muestras normativas de pacientes siquiátricas ambulatorias no se aprecian diferencias significativas para la mayoría de los índices. El 60% de las mujeres presentan síndrome de estrés postraumático. Discusión: los hallazgos son preocupantes por la similitud con las muestras normativas de pacientes siquiátricas ambulatorias; las mujeres de nuestro estudio presentan una necesidad de cuidado que les permita adquirir o desarrollar sus recursos personales y externos para salir adelante.<hr/>Partner's violence is a public health problem. Symptom management is the theoretical framework guiding this study. The research question is: what is the effect of partner`s violence on women's mental health reporting it to the Cali, Colombia Family Commssaries? Objective: to measure the effect of partner' s violence on women's mental health asking help to the Family Commissaries of Cali, Colombia. Methodology: cross-sectional design with a sample of women that denounce their situation to the Family Commissaries of Cali. The Check List of Symptom -SCL-90R, the Conflict Resolution Tactics and the Resilience scales are applied. Results: the sample comprises 100 women. The Global Distress Index is 1.36; the Distress Index for Positive Symptom is 2.27; nine dimensions of symptoms obtain high scores. Comparison with normative samples of psychiatric out-patients do not show statistical significant differences for most of the indexes; 60% of women present post-traumatic stress disorder. Discussion: the findings are similar to normative samples from psychiatric out - patients. The partner's violence effect on mental health is considerable and calls for action. Women have needs related with care. They need help to gain or develop personal skills and external resources to handle partner's violence. <![CDATA[<B>Factores relacionados con la satisfacción laboral de enfermería en un hospital médico-quirúrgico</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53072009000200007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Objetivo: analizar el grado de satisfacción laboral de los profesionales de enfermería que trabajan en un hospital médico-quirúrgico y establecer los factores sociodemográficos y profesionales relacionados con la misma. Metodología: estudio transversal y descriptivo. Se seleccionaron aleatoriamente 75 profesionales de enfermería (total: 510) del Hospital Médico Quirúrgico de la Ciudad Sanitaria "Virgen de las Nieves", de Granada, España, se autoadministra un cuestionario anónimo, compuesto por el Font-Roja (mide la satisfacción laboral) y variables socio-demográficas y laborales. Resultados: la edad media de los encuestados es de 42,9 años; 72% mujeres, 64,9% casados, 73,3% vinculados en propiedad, 58,7% son del bloque de hospitalización y 67,6% tiene turno rotatorio. El grado de satisfacción global del Font Roja resulta medio (69,92 &plusmn; 10,48), recorrido entre 24 y 120. La dimensión mejor valorada es la &laquo;relación interpersonal con los compañeros&raquo; (3,82 &plusmn; 0,86) y la peor valorada la &laquo;promoción profesional&raquo; (2,28 &plusmn; 0,75). El bloque o lugar de trabajo es un elemento predictor de la satisfacción laboral (ß=-0,297, p=0,018). Análisis y discusión: un entorno de trabajo que garantice más satisfacción laboral para los profesionales de enfermería redundaría en mejoras de calidad en los cuidados recibidos por los pacientes de parte de este tipo de personal.<hr/>Objective: to analyze the degree of job satisfaction of staff nurses working in a medical and surgical hospital, and to establish the socio-demographics and professional factors related to their job satisfaction. Methodology: cross-sectional and performed on seventy five persons of the nursing staff of the medical and surgery hospital (total: 510) of Ciudad Sanitaria Virgen de las Nieves of Granada (Spain), by means of a self-administered and anonymous survey. The questionnaire has two parts: the first one is Font-Roja test (it measures the job satisfaction) and the second one are the socio-demographic and labor variables. Results: the average age of the staff who answered the survey was 42.9 years; 72% women, married 64.9%; permanent staff; 58.7% hospitalization staff and a 67.6% have rotating turns. The Font-Roja degree of global satisfaction was medium (69.92 &plusmn; 10.48), range from 24 to 120. The best valued dimension is "interpersonal relation with the workmate" (3.82 &plusmn; 0.86) and the worse one is "professional promotion" (2.28 &plusmn; 0.75). The work place is a predicting element of the job satisfaction (ß=-0,297, p=0,018). Analysis and discussion: a work place guaranteeing more job satisfaction for the nursing staff would improve the quality of care received by the patients of this type of personnel. <![CDATA[<B>El mundo de la enfermera</B>: <B>"Uno aquí no se sienta". Contexto de los cuidados</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53072009000200008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Objetivo: analcomprender el contexto, las metas que persiguen y el significado que otorgan las enfermeras a su rol de cuidadoras, desde su propia visión. Metodología: investigación cualitativa; perspectiva: etnografía descriptiva y focalizada en los cuidados que brinda enfermería a pacientes quirúrgicos de una institución de salud de alta complejidad. Se realizan entrevistas en profundidad a 11 enfermeras, previa su firma de consentimiento informado, y se llevan a cabo observaciones en las áreas de trabajo sobre procesos de entrega de turno, rondas de enfermería, rondas médicas y alta de pacientes. Para el análisis se hace codificación abierta línea a línea de la trascripción de cada entrevista. Los datos son descompuestos en partes discretas, se examinan minuciosamente y se comparan en busca de diferencias y similitudes. Resultados: se evidencia que las enfermeras consideran al paciente, ante todo, como ser humano; expresan la humanidad como un componente esencial de aquel a quien se cuida y como un valor de quien provee el cuidado. El "estar pendiente de todo" hace parte del mundo de las enfermeras en sus acciones de brindar cuidado; son responsables del funcionamiento de las unidades de hospitalización y eso implica "tener que estar con cuatro ojos". Conclusión: el mundo de la enfermera, en los servicios estudiados, se caracteriza por ser un contexto complejo que le exige estar atenta de manera permanente a múltiples situaciones simultáneas, lo que describen con la expresión " Uno aquí no se sienta".<hr/>Objective: to understand the context, goals and meanings that nurses give to their care roles. Methodology: qualitative investigation whose methodological approach was focused ethnography in nursing care to surgical patients in high complexity health institutes in Medellín, Colombia. The study is performed between 2005 and 2007. The data collection is done by means of participant observations and in-depth interviews to nurses. We carry out a total of 11 nurses' interviews and observations of shifts changes, nursing rounds, medical rounds and patients discharge. We use an informed consent form that each interviewee signed. In open coded analysis we meticulously examin and compare searching, differences and similarities. Results: the findings make clear that nurses consider patient first of all as human beings and they believe that humanity is an essential component for those who you look after and is a value for those who provide care. Attention to every detail makes part of the nurse's world in their care actions. They are responsible for everything in the service and it implies " having to have four eyes". Conclusion: the nurses' world, in the studied services, is characterized as a complex context that demands to be permanently attentive to multiple and simultaneous situations. In their own words is defined as "Here we never rest". <![CDATA[<B>La alfabetización de adultos</B>: <B>escenario potencial para la promoción de la salud</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53072009000200009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Objetivo: comprender el significado del aprendizaje de la lectura y la escritura en la cotidianidad de personas adultas, habitantes de sectores urbanos populares de Medellín y Valle de Aburrá, Antioquia, Colombia, que participan en procesos de alfabetización con el enfoque de pedagogía del texto. Metodología: investigación cualitativa con perspectiva de etnografía enfocada, desarrollada entre julio de 2006 y julio de 2008 mediante entrevistas grupales e individuales y observaciones a sesiones educativas y espacios familiares. Participaron 32 adultos, la mayoría mujeres adultas medias y mayores. El análisis se apoyó en el programa Atlas.ti Resultados: durante la experiencia educativa, los participantes experimentaron tensiones derivadas de la vida sin saber leer y tomar la decisión de estudiar en la edad adulta. El significado de la firma apareció como elemento simbólico de identidad, posibilitando la participación en espacios y eventos públicos. El fortalecimiento de la oralidad con la lectoescritura, amplió las posibilidades de interacción social. Conclusiones: las identidades intra e interpersonal se movilizan y transforman durante el proceso educativo. Las personas invisibilizadas por la hegemonía de la cultura escrita inician un proceso de autorreconocimiento, cambios en las relaciones familiares y disminución de la sensación de incertidumbre. Aunque dichos aprendizajes se empiezan a incorporar a la vida familiar y social, no necesariamente garantizan condiciones reales de inclusión social y mejoramiento de las condiciones de vida. Se evidencia, sin embargo, un mayor control y proyección del plan de vida individual, aspiración reconocida en los objetivos de la Promoción de la Salud.<hr/>Objective: to be able to understand the meaning of learning to read and write in everyday life situations for adults who live in slums of Medellín and the Aburrá valley in Antioquia, Colombia which take part on literacy processes focusing on pedagogy of the text. Methodology: qualitative investigation with a perspective of focused etnography, developed between July 2006 and July 2008, by means of group and individual interviews as well as observations of educational sessions and family environments. Thirty two adults participated, the majority of them mature and medium aged women. The analysis is based on the results of the program Atlas.ti. Results: while carrying out this educational experience the participants experience tensions derived from their inability to read and to have taken the decition to study at an advanced age. The meaning of the signature appeared as a symbolic element of identity, allowing the participation on spaces and public events. The strengthening of orality through reading and writing broadened the posibilities of social interaction. Conclusions: the intra and interpersonal identities are moved and transformed during the educational process. Those people until then blocked by the predominance of the written culture started a process of self recognition, changes on family relationships and a decrease on the feeling of uncertainty. Although this new knowledge begin to be embodied in their family and social life, they do not necessarily secure an improvement on life conditions. However a greater control and projection of the individual life plan is envisaged as recognized aspiration on the objectives of health promotion. <![CDATA[<B>La experiencia del Aula Universitaria de Mayores</B>: <B>enseñanza-aprendizaje de cuidado y autocuidado. Medellín, Colombia</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53072009000200010&lng=es&nrm=iso&tlng=es El Aula Universitaria de Mayores surge como respuesta a las necesidades educativas de los adultos mayores de Medellín y su área metropolitana, desde la perspectiva vida-salud-enfermedad. Se plantean los principales aspectos conceptuales y de la experiencia de un programa que durante casi 3 años de trayectoria ha permitido la participación de más de 120 personas adultas mayores, con buena evaluación y aceptación. Objetivo: presentar algunas reflexiones conceptuales y asuntos relevantes de la experiencia del Aula Universitaria de Mayores en la Facultad de Enfermería de la Universidad de Antioquia. Conclusiones: los adultos mayores conservan repertorios para defenderse en la vida cotidiana; su educación constituye un reto para los profesionales y amerita concebirse como necesidad, derecho y servicio público.<hr/>The "Aula Universitaria de Mayores" is an extracurricular proposal to answer the educational requirements of old age people from the life-health-illness perspective. Objectives: the principal aspects of the "Aula Universitaria de Mayores" program experience show that it has enabled for more than two years the training of 120 people with satisfactory assessment and approval within the Medellín and Metropolitan Area adult population. Conclusions: despite the popular saying that "old birds do not learn to sing" that would exclude them from university spaces, it is well known that old people retain repertories to defend themselves in daily life. Their education challenges the professionals; but is important to conceive it as a necessity, a right and a social service.