Scielo RSS <![CDATA[Universitas Philosophica]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-532320110001&lang=en vol. 28 num. 56 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53232011000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b><i>KOSMOS </i></b><b>AND <i>POLIS </i>IN THE SHIELD OF ACHILLES</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53232011000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Enardecido por la muerte de su amigo y compañero Patroclo, Aquiles retorna al campo de batalla para enfrentar al líder de la tropa troyana, Héctor. Como su armadura fue expoliada del cadáver de Patroclo por el propio Héctor, luego de haberle dado muerte, su madre inmortal, Tetis, se precipita al taller de Hefesto, el insigne dios del trabajo artesanal, para pedirle que elabore una nueva armadura para su hijo. En una noche de trabajo, Hefesto hace una armadura completa, en la cual se destaca el escudo, cuya forja se canta en el libro XVIII de la Ilíada, conjunto de versos que componen, a su vez, un Escudo poético. El examen de las relaciones que se dan entre el escudo de la armadura y el Escudo cantado permite vislumbrar la razón de la fascinación que el escudo ejerce sobre el guerrero. En este efecto se anticipa el verdadero carácter heroico de Aquiles, que se manifestará en su última aparición en la gesta, cuando deba relacionarse con el padre de su archienemigo, Príamo, el anciano rey de Troya.<hr/>Stirred by the death of his friend and comrade Patroclus, Achilles returns to the battlefield in order to confront Hector, leader of the Trojan army. His armor, however, has been plundered from Patroclus' corpse by Hector himself, his companion's slayer. Given this situation, his immortal mother, Thetis, rushes to the workshop of Hephaestus, the famous god of craftsmanship, to ask him to fabricate a new armor for her son. In a night's work, Hephaestus makes a complete armor, in which the shield excels. This shield's forge is sung in Book XVIII of the Iliad. Taken as a whole these verses make up in turn a poetic Shield. An examination of the relationship between the armor shield and the poetic Shield offers a glimpse of the reason for the warrior's fascination with the shield. In this impression the true heroic character of Achilles is anticipated. It will become manifest in his last appearance in the epic, as he gets related to the father of his archenemy, Priam, the aged king of Troy. <![CDATA[<b>TWO INTERPRETATIONS ON ANAXIMANDRUS' SENTENCE. OR, ON JUSTICE AND REPARATION</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53232011000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Cruentas confrontaciones y desastres naturales de la última década de este siglo, acontecidos especialmente en Colombia, dan poco lugar al optimismo. ¿Obedece este pesimismo al drama de las circunstancias, o a motivos más profundos, y cuál ha sido su consecuencia más nefasta? Este ensayo intenta responder estas preguntas a partir de la sentencia más antigua del pensamiento occidental, la del filósofo milesio Anaximandro: "Pagan [las cosas] justa reparación unas a otras por las injusticias que se han cometido entre ellas según la ordenación del tiempo". Con base en las interpretaciones de Nietzsche y Heidegger sobre esta sentencia, se muestra cómo: (i) ésta se halla en el origen del proyecto nihilista de la tradición occidental; (ii) nos permite comprender por qué asistimos a una época fundada sobre el dominio de "la totalidad de la tierra y de la atmósfera" y, (iii) nos sugiere tres lecturas diferentes del clamor actual por la justicia y la reparación: o bien, desde una esfera moralista que vincula lo axiológico y lo ontológico (metafísica); o, a partir de la primacía otorgada al "acuerdo y la atención mutua (en la reparación) del des-acuerdo (fin de la metafísica)"; o, finalmente, desde una órbita que afirma radicalmente la vida (más allá de la metafísica).<hr/>Very little room for optimism has left many bloody confrontations and natural disasters, especially in Colombia's last decade. Does this pessimism obey to dramatic circumstances; does it have a deeper reason or which is its most devastating consequence? This essay aims to answer these questions from the oldest sentence of Western thought, that of the Milesian philosopher Anaximander: [The things that are perishing into the things out of which they come to be], "according to necessity, for they pay the penalty and retribution to each other for their injustice in accordance with the ordering of time". Now, from Nietzsche's and Heidegger's interpretations of this sentence, we aim to show how: (i) this sentence is in the very origin of the Western tradition nihilistic project; (ii) how it allows us to understand why we are witnessing an era founded on the dominance of "the whole earth and atmosphere", and (iii) how it suggests us three different interpretations of clamor for justice and reparation: from a moral sphere linking axiological and ontological elements (metaphysics); from the primacy given to the "attention and mutual agreement (in the reparation process) of disagreement, (the end of metaphysics)" or, finally, from a radical and affirmative orbit of life (beyond metaphysics). <![CDATA[<b>METAPHYSICS AND ETHICS IN PLOTINUS. REFLECTIONS ON A DIVERGENCE</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53232011000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Aún es oculto para nosotros el pensamiento de Plotino. La complejidad de sus ideas acrecienta el abismo que nos separa de la comprensión de sus textos. Sí, es cierto, en Plotino encontramos el primer gran sistema filosófico, lo cual garantiza la visibilización ordenada de todos los elementos que constituyen su pensamiento; pero, es allí mismo donde se revela la oscuridad con que dichos elementos interactúan. Este sistema está compuesto por dos órdenes de cuestiones: metafísica y ética, que actúan como dos caras de una misma moneda ¿Cómo trazar los límites entre estos dos universos? ¿Es posible hacerlo? En el presente artículo pretendo dar solución a estas cuestiones examinando los conceptos de contemplación (theôría) y éxtasis.<hr/>Plotinus' thought is still hidden from us. The complexity of his ideas increases the abyss that separates us from understanding their texts. Yes, indeed, in Plotinus we can find the first great philosophical system, which ensures the ordered visibility of all items that are in his thought, but it is right there where the darkness of these elements is revealed. This system is constituted by two kinds of orders -metaphysical and ethical- acting as two sides of the same coin. How to draw the line between these two worlds? Is that even possible? In this article I try to resolve these issues by examining the concepts of contemplation (theôría) and ecstasy. <![CDATA[<b>PLOTINUS AND CONTEMPORARY ART:</b>: <b>ART, BEAUTY AND THE UNIFYING POWER OF THE SOUL</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53232011000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Duchamp's legacy in contemporary art is manifest in the increasing importance of the conceptual dimension in art and in the separation of art and beauty. Art as a conceptual or intellectual activity is, thus, dissociated from a sensible appreciation of beauty. Plotinus' metaphysics of the beauty challenges this separation between intellect and beauty by referring beauty to the perception of what is intelligible in the sensible. Accordingly, the thesis of this paper is that Plotinus' metaphysics of the beauty illuminates social and political aspects of art that are of interest for understanding some important trends of contemporary art. In order to support this thesis, I will analyze Plotinus' account of the relation between the sensible and the intelligible, and the concepts of participation and imitation as they appear in Enneads I 6[1] and VI 4 [22]. Finally, I will refer to Richard Box's Fields of Light (2003) as an instance that clarifies this thesis.<hr/>El legado de Duchamp se manifiesta en el arte contemporáneo en la creciente importancia de la dimensión conceptual del arte y la separación entre arte y belleza. De esta manera, el arte como actividad conceptual se ha desvinculado de la apreciación sensible de la belleza. La metafísica de lo bello en Plotino desafía esta distinción entre intelecto y belleza en tanto que refiere lo bello a la percepción de lo que es inteligible en lo sensible. De acuerdo con esto, la tesis de este artículo es que la metafísica de lo bello en Plotino ilumina aspectos sociales y políticos del arte que son de interés para comprender algunas tendencias importantes del arte contemporáneo. Para sustentar esta tesis, analizaré la explicación plotiniana de la relación entre lo sensible y lo inteligible, y los conceptos de participación e imitación que aparecen en las Enéadas I 6[1] y VI 4 [22]. Finalmente, haré referencia a la obra Campos de luz (2003) de Richard Box para clarificar esta tesis. <![CDATA[<b><i>DE ORDINE</i></b><b> THE PURSUIT OF BEAUTY</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53232011000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en La reflexión agustiniana acerca de la belleza brinda elementos fundamentales para una comprensión de la estética. En el diálogo De ordine, Agustín se ocupa del problema de la belleza desde una perspectiva fenomenológica -dado que el orden y la belleza se manifiestan en todas las esferas de la creación- y da paso luego a una consideración onto-teológica en la que el ser se identifica con el valor en su triple determinación de bello, bueno y verdadero. Ocuparse de la cuestión de la belleza en Agustín permite establecer vínculos entre diversos ámbitos de la filosofía y abrir el diálogo entre las aproximaciones estéticas pre-modernas y las contemporáneas.<hr/>Understanding aesthetics achieves essential components in Augustinian reflection on beauty. In De ordine, Augustine deals with the problem of beauty from a phenomenological viewpoint in so far as order and beauty are displayed in all the spheres of creation. Also, he moves towards an onto-theological regard where being and value are identified in their triple determination of the beauty, the good, and the truth. To approach the problem of beauty in Augustine allows us to set up many connections among several fields of philosophy, opening a dialogue between pre-modern and contemporary views on aesthetics as well. <![CDATA[<b><i>INADECUATIO </i></b><b>AND <i>IPSE-IDENTITY</i> A REFLECTION ON AUGUSTINIAN ANTHROPOLOGY</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53232011000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en La doctrina sobre la imago Dei, en el pensamiento de San Agustín, es determinante para entender su desarrollo intelectual y personal, así como para comprender el despliegue antropológico y teológico posterior. Esta doctrina atraviesa todo su pensamiento, pero tiene su mayor despliegue en el tratado del De Trinitate. La meditación de Agustín sobre el ser humano se guía por la comprensión que el cristianismo ha tenido del hombre como imago Dei a partir de las palabras del Hacedor en el relato de la creación: "hagamos al hombre a nuestra imagen y semejanza" (Gn 1, 26). El santo emprende la tarea de aclarar la doctrina de la imago Dei, puesto que hay grandes abismos en la comprensión católica del hombre como imagen de la Trinidad. El hiponense anhela restituir la imagen de Dios en el hombre como meta de su doctrina de la imago. Lo que ahora emprenderemos es una reflexión sobre dicha doctrina, mostrando cómo es posible desarrollar una concepción antropológica completa a partir de esta meditación agustiniana. Como consecuencias antropológicas de esta doctrina se exponen la inadecuatio del hombre consigo mismo y la ipseidad propia de la imago Dei.<hr/>The doctrine of the imago Dei in Augustine's thought is crucial to understand his intellectual and personal development and to grasp the theological and anthropological deployment took place later. This doctrine runs through his mind, but it has its largest deployment in the treatise De Trinitate. Augustine's meditation about the human being is guided by understanding Christianity has had of man as imago Dei from the words of the Creator in the creation account: "let us make man in our image and likeness" (Gn 1, 26). The saint undertakes to clarify the doctrine of the imago Dei, because there are great chasms in the Catholic understanding of man as an image of the Trinity. The Hiponense wishes to restore the image of God in man as a goal of his doctrine of the imago. What we now embark on is a reflection on this doctrine, showing how it is possible to develop a comprehensive anthropological conception from the Augustinian meditation. As anthropological consequences of this doctrine the man himself inadecuatio and ipse-identity characteristics of the imago Dei are exposed. <![CDATA[<b>ABOUT VIRTUE IN ABELARD'S ETHICS</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53232011000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en En los albores del siglo XII la propuesta filosófica sobre la moral del escolástico Pedro Abelardo, representada en sus obras: Ethica Seu, Nosce te ipsum y Dialogus inter philosophum, Judaeum et Christianum, desarrolla de un modo importante el tema de la virtud. Al inicio de la primera obra, Abelardo, en torno de la definición de las costumbres, acota que se llaman así a los vicios y virtudes del alma que disponen al hombre a obrar bien o mal. En la segunda obra, el lector se halla con la interlocución del filósofo con el judío y con el cristiano, en la que trata de desvelar en qué consiste la virtud en estas dos grandes religiones y entablar una franca disputa con la visión filosófica que está basada en la razón natural. Este ensayo se propone presentar la concepción medieval de virtud desde la perspectiva de este pensador del siglo XII, considerado por una gran mayoría de filósofos e historiadores dedicados a la Edad Media, como el insigne intelectual del siglo XII.<hr/>At the dawn of the twelfth century the philosophical view on the morality of scholastic Abelard, represented in his works: Ethics Seu, Nosce te ipsum and Dialogus inter philosophum, Judaeum et Christianum develops in a major way the issue of virtue. Thus we find the beginning of his Ethics ... the definition about the customs mentioning that these so-called vices and virtues of the soul dispose us to do right or wrong. And in his Dialogus ... both the philosopher's dialogue with the Jewish and the Christian, try to reveal the basis on these two great religions of mankind and bring an open dispute about the philosophical view based on natural reason. So this essay aims to convey the medieval conception of virtue from the perspective of the XIIth century thinker, regarded by a large majority of philosophers and historians devoted to the Middle Ages, as the largest intellectual in those days. <![CDATA[<b>PURSUING AN IRRETRIEVABLE DUNS SCOTO</b>: <b>ONE HUNDRED YEARS OF PHILOSOPHICAL HISTORIOGRAPHY</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53232011000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo ofrece un balance crítico de las tendencias de la historiografía filosófica consagrada a Juan Duns Escoto en el siglo XX, desde el primer período inscrito en la lucha entre las escuelas (tomistas versus escotistas) a la luz de la encíclica Aeterni Patris, hasta la más reciente aproximación universitaria fundada en el estudio de la obra editada críticamente a partir de 1950 por la Comisión Escotista. Del primer período al último, se pasa de una lectura por contraste con la obra y la autoridad de Tomás de Aquino (con étienne Gilson como uno de sus mejores representantes), a una lectura autónoma anclada especialmente en el alcance de la metafísica escotista como fundamento de la estructura metafísica moderna (como la primera onto-teología de la historia de la filosofía según el concepto acuñado por Heidegger), en la articulación de la metafísica con una teología de la caridad y en la articulación general entre filosofía y teología.<hr/>This article offers a critical balance of the tendencies of the philosophical historiography on John Duns Scotus in the Twentieth century, from its first period defined by the fight between the schools (Thomists versus Scotists) on the light of the enciclical Aeterni Patris, to the most recent academic research working on the critical edition of Scotus' works from 1950 onwards, by the Comissio Scotistica. From the first period to the recent one, one passes from an interpretation made by contrast with Saint Thomas works and authority (with E. Gilson as one of his best representatives), to an autonomous interpretation based specially on the scope of Scotus' metaphysics as the foundation of the structure of modern metaphysics (as the first onto-theology of the history of philosophy, following Heidegger's concept), on the articulation of metaphysics and charity, and the general articulation of philosophy and theology. <![CDATA[<b>THE COMMON NAME'S PROBLEM OF MEANING IN JOHN DUNS SCOTUS</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53232011000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este trabajo nos proponemos presentar el tratamiento escotista sobre el problema del significado del nombre común, contenido en sus dos comentarios al libro Sobre la interpretación de Aristóteles. En estos comentarios de juventud, se analizan las dos posiciones clásicas en conflicto (o que el nombre significa el concepto o que significa la cosa), manteniendo al mismo tiempo en suspenso la posición propia de Escoto. Al comparar un pasaje agregado tardíamente a uno de estos comentarios, con un pasaje de su Ordinatio - obra de madurez consagrada al comentario del libro de las Sentencias- podemos afirmar que Duns Escoto, a pesar de la opinión de algunos historiadores, sostuvo efectivamente una posición sobre este problema que podríamos llamar novedosa y de conciliación entre las dos posiciones clásicas.<hr/>This work sets out to offer a presentation of Scotus' treatment on common name's problem of meaning, included in his two commentaries on Aristotle's De interpretatione. The two classic positions are analyzed in these early commentaries (the name meaning the concept or meaning the thing), keeping in suspense at the same time, a personal position from Scotus. Comparing a passage added later to one of these commentaries with another passage from his Ordinatio, a work of maturity commenting on the book of Sentences, we may claim that Scotus, in spite of the opinion of some historians, held a position on this problem, that we may call innovative and conciliating between the two classic positions. <![CDATA[<b>¿HAY TODAVÍA LUGAR PARA LA RELIGIÓN EN LAS SOCIEDADES SECULARIZADAS?</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53232011000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este trabajo nos proponemos presentar el tratamiento escotista sobre el problema del significado del nombre común, contenido en sus dos comentarios al libro Sobre la interpretación de Aristóteles. En estos comentarios de juventud, se analizan las dos posiciones clásicas en conflicto (o que el nombre significa el concepto o que significa la cosa), manteniendo al mismo tiempo en suspenso la posición propia de Escoto. Al comparar un pasaje agregado tardíamente a uno de estos comentarios, con un pasaje de su Ordinatio - obra de madurez consagrada al comentario del libro de las Sentencias- podemos afirmar que Duns Escoto, a pesar de la opinión de algunos historiadores, sostuvo efectivamente una posición sobre este problema que podríamos llamar novedosa y de conciliación entre las dos posiciones clásicas.<hr/>This work sets out to offer a presentation of Scotus' treatment on common name's problem of meaning, included in his two commentaries on Aristotle's De interpretatione. The two classic positions are analyzed in these early commentaries (the name meaning the concept or meaning the thing), keeping in suspense at the same time, a personal position from Scotus. Comparing a passage added later to one of these commentaries with another passage from his Ordinatio, a work of maturity commenting on the book of Sentences, we may claim that Scotus, in spite of the opinion of some historians, held a position on this problem, that we may call innovative and conciliating between the two classic positions.