Scielo RSS <![CDATA[Universitas Philosophica]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-532320110002&lang=pt vol. 28 num. 57 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53232011000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>TRANSCENDENTAL EXCHANGE</b>: <b>A MODEL TO LEGITIMIZE HUMAN RIGHTS?</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53232011000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En vista de la dificultad para conseguir un modelo adecuado para legitimar los derechos humanos, la filosofía contemporánea aún tiene esa tarea pendiente. En este artículo se propone un modelo de legitimación consensual al que se le llama intercambio transcendental. La base conceptual de este intercambio la constituyen la idea de un discurso intercultural y la imposibilidad de renunciar a la protección de ciertos intereses esenciales para la existencia. Por su importancia, estos intereses reciben el nombre de intereses transcendentales.<hr/>In view of the difficulty in achieving an appropriate model to legitimize human rights, this remains an unfinished task of contemporary philosophy. This article proposes a model of consensual legitimacy, which is called transcendental exchange. The conceptual basis of this exchange is constituted by the idea of an intercultural discourse and the impossibility to give up the protection of certain interests essential to the existence. Given their importance, these interests are called transcendental interests. <![CDATA[<b>POVERTY AS A POLITICAL CRITICISM TO DEMOCRACY. PHILOSOPHIC AND POLITICAL IMPLICATIONS OF DEPRIVATION OF BASIC CAPABILITIES</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53232011000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La pobreza y la democracia guardan relaciones complejas bastante estudiadas por los científicos sociales. En este artículo no se vuelve sobre estos enfoques ni se insistirá en los problemas de gobernabilidad que nacen de la pobreza; se presentará la crítica filosófico-política al ideal democrático que resulta cuando se considera a la pobreza como privación de libertad individual, tal como lo hace Amartya Sen. Al interpretar a la pobreza de esta manera, se la pone en relación directa y problemática con un sistema de gobierno que precisamente hace de las libertades y de la libertad humana, en general, su nervio central. El artículo sostiene que la presencia de la pobreza pone en duda que se viva en sociedades democráticas, porque cuestiona la finalidad y la esencia de éstas, a la vez que las desafía a pensar cómo pueden convertirse en sociedades justas. El escrito comienza con una interpretación filosófica de la pobreza a partir de algunas ideas de Sen. Luego, el análisis se centra en la relación que se podría establecer entre la privación de libertad y la comunidad política, según Aristóteles, Baruch de Espinosa y John Locke. El texto se cierra con la exposición de tres desafíos que la pobreza presenta a las democracias.<hr/>Poverty and democracy keep complex relationships studied enough by social scientists. This article does not turn on these approaches and won't emphasize governance problems arising from poverty; it will present the philosophical and political criticism to the democratic ideal that results when considering poverty as a deprivation of individual liberty, as Amartya Sen does. Interpreting the poverty in this way, it is faced direct and problematically with a system of government that just makes freedoms and human freedom in general, its nerve center. This article argues that the presence of poverty casts doubts on living in very democratic societies, because it questions the purpose and essence of these, while challenging them to think how they can become just societies. The text begins with a philosophical interpretation of poverty from some Sen's ideas. Then the analysis focuses on the relationship could be established between lack of freedom and the political community, according to Aristotle, Baruch Spinoza and John Locke. The text ends with three challenges poverty makes to democracies. <![CDATA[<b>JUDITH BUTLER</b>: <b>A PHILOSOPHY FOR LIVING THE WORLD</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53232011000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo desarrolla la propuesta ética y política creada por la filósofa norteamericana Judith Butler a partir del concepto crítico habitar el mundo. ¿Quiénes no pueden habitar a plenitud el mundo social? es la pregunta que recorre todo el escrito. En la primera parte se explica qué entiende Butler por habitar el mundo y, a su vez, qué significa inhabitarlo. En la segunda parte se estudia el problema en términos de habitabilidad en el lenguaje. Tras un examen ético de la teoría de la performatividad del lenguaje se expone cómo, tras el fracaso de la repetición de las normas lingüísticas emerge la agencia, por la cual las vidas inhabitadas pueden ejercitar su acción y resignificar los términos que las oprimen. En la conclusión se muestra la manera en la que la ética crítica butleriana radicaliza la democracia al plantear preguntas indispensables para hacer del mundo un lugar más habitable.<hr/>This paper develops the ethical and political proposal created by the American philosopher Judith Butler from the critical concept livable world. The implicit question into this writing is: who cannot fully inhabit the social world? The first section explains what Butler does mean as a livable life, and also what unlivable life means. In the second, the last problem is studied in terms of language livability. After an ethical exam of the performative theory of language it is shown how, after the failure of repeated linguistic norms, agency appears, and unlivable lives get the capacity for action and can signify in a different way the terms that oppress them. The conclusion shows how Butler's critical ethics radicalize democracy doing the necessary questions to make the world a more livable place. <![CDATA[<b>SCHELLING'S METAPHYSICS OF THE ABSOLUTE SELF AS "AN ETHICS À LA SPINOZA"</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53232011000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En el presente trabajo examinaremos el primer escrito del joven Schelling de 1795, Vom Ich als Princip der Philosophie oder über das Unbedingte im menschlichen Wissen, a la luz de la intención programática de desarrollar una "ética a la Spinoza". Este propósito no sólo implica ir más allá de la intención metodológica de la filosofía crítica de inspiración kantiana, sino que busca atender también de manera plena a la exigencia humana de alcanzar un saber incondicionado, que vaya más allá de los presupuestos metodológicos y temáticos tanto del criticismo como del dogmatismo precrítico. Para atender a este llamado del idealismo, el joven filósofo buscó armonizar el clamor de la libertad con la naturaleza de lo absoluto, según Spinoza. Pero esta armonía no la encontró en el despliegue de una simple exigencia teórica, sino más bien en la plena realización práctica de aquello que concebimos y experimentamos como lo incondicionado. Esta realización se cumple en la articulación del yo, lo absoluto y la libertad. La realización de esta articulación determinó el rumbo y las posibilidades de la filosofía en el siglo XIX.<hr/>In this paper we examine the young Schelling's first letter of 1795, Vom Ich als Princip der Philosophie oder über das Unbedingte im menschlichen Wissen, to the light of the programmatic intention of developing an "ethics à la Spinoza". This aim not only involves going beyond the methodological intent of a critical philosophy of Kantian inspiration, but also seeks to fully address the human need to reach an unconditioned knowledge, beyond both thematic and methodological assumptions of criticism and pre-critical dogmatism. In order to respond to this call of idealism, the young philosopher sought to harmonize the clamor of freedom with the nature of the absolute, following Spinoza. But this harmony was not found in the unfolding of a simple theoretical exigency, but rather in the full practical realization of what we think and experience as the unconditioned. This harmony is fulfilled through articulating the self, the absolute and freedom. Such a fulfillment determined the direction and possibilities of philosophy in the nineteenth century. <![CDATA[<b>HISTORY OF IDEAS AND ANALOGICAL HERMENEUTICS (NOTES FOR A PHILOSOPHY OF HISTORY IN LATIN AMERICA)</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53232011000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Frente a la tarea que realizan los "historiadores de las ideas" inspirados en el proyecto de Leopoldo Zea, es necesaria una reflexión más filosófica sobre la historia y su sentido en Latinoamérica. La hermenéutica analógica aporta algunos supuestos necesarios para emprender esta tarea, superar lo unívoco de los relatos racionalistas y lo equívoco de los postmodernos, y en suma, las ideologías sobre la historia. Repensar el sentido de la historia no quiere decir elaborar un discurso anticipador sobre el cómo, el dónde y el cuándo habrá de terminar la historia. Se trata más bien de "un discurso performativo" que invita a implicarse en la realidad histórica para transformarla, no en términos de una ideología, sino en términos de afirmación, de perdón, de diálogo, de acción. La esperanza es el sentimiento que ha de fundamentar el sentido filosófico de la comprensión histórica.<hr/>Faced with the task performed by the "historians of ideas" inspired by Leopoldo Zea's project, more philosophical reflection on history and its meaning in Latin America is required. The analogical hermeneutic provides some assumptions necessary to undertake this task, overcoming univocal rationalist accounts, postmodern ambiguity and, in short, ideologies of history. Rethinking the meaning of history does not mean anticipatory discourse on how, where and when it will finish. It is rather "a performative speech," inviting to engage in historical reality to transform it, not in terms of ideology but in terms of affirmation, forgiveness, dialogue and action. Hope is the feeling needed to substantiate the philosophical meaning of historical understanding. <![CDATA[<b>EPISTEMOLOGY, REASONING AND COGNITION IN THE CONSTRUCTIVISM VS. RECONSTRUCTIVISM HISTORIOGRAPHICAL DEBATE</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53232011000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Algunos autores sostienen que la investigación histórica es un producto de un contexto historiográfico específico (Jenkins, 1991; González de Oleaga, 2009). En este artículo se propone una aproximación al debate historiográfico entre los partidarios del modelo constructivista y el reconstructivista. Se presentan dos tesis. La primera es que dicho debate está profundamente relacionado con cuestiones epistemológicas (estudio de las representaciones mentales, desarrollo de concepciones distintas sobre las funciones del razonamiento histórico, sesgos cognitivos y falacias discursivas). La segunda tesis es que cada corriente historiográfica es el resultado de asumir una perspectiva propia acerca de dichos problemas epistémicos. Como una evidencia de ello se analiza la conexión entre historiografía y epistemología comparando el debate reconstructivismo vs constructivismo con el debate epistemológico detectivismo vs constitutivismo (Finkelstein, 2003).<hr/>Some authors sustain that historical research is an effect of a specific historiographical context (Jenkins, 1991; González de Oleaga, 2009). An approach to the historiographical debate between constructivism and recontructivism is presented in this paper. Two theses are here defended. The first one affirms that the above mentioned debate is deeply related to epistemological questions (study of mental representations, different conceptions about historical reasoning functions, historical reasoning, cognitive bias, and informal falacies). The second thesis affirms that each historiographical conception can be understood as the effect of assuming a specific perspective about these epistemic questions. As an evidence of this, some connections between historiography and epistemology will be analysed through the analogy between the reconstructivism vs. constructivism debate, and the epistemological debate detectivism vs. constitutivism (Finkelstein, 2003). <![CDATA[<b>DISPOSITIONAL KNOWLEDGE-HOW VS. PROPOSITIONAL KNOWLEDGE-THAT</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53232011000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt ¿Es el saber-cómo un saber-que disfrazado y, por lo tanto, también una relación entre un sujeto epistémico y una proposición? ¿Cuál es la relación entre el saber-cómo y el saber-que? Trataré ambas preguntas a lo largo de mi escrito. En la primera parte, argumento que el término 'saber-cómo' es ambiguo en un sentido semántico-pragmático, combinando dos significados distintos: 'saber-cómo' en el sentido de saber-que, y 'saber-cómo' en el sentido de una habilidad. En la segunda parte de mi escrito, considero cinco formas alternativas de correlacionar saber-que y saber-cómo en el sentido de una habilidad. Argumentaré a favor de una de ellas. Mostraré que el saber-cómo no es una especie de saber-que; más bien, argumentaré que el saber-que es una especie de saber-cómo. Específicamente, que el saber-cómo disposicional está en el núcleo del saber-que proposicional y, por consiguiente, debe entenderse que está en el centro de la epistemología.<hr/>Is knowledge-how a hidden knowledge-that, and therefore also a relation between an epistemic subject and a proposition? What is the connection between knowledge-how and knowledge-that? I will deal with both questions in the course of my paper. In the first part, I argue that the term 'knowledge-how' is an ambiguous term in a semantic pragmatic sense, blending two distinct meanings: 'knowledge-how' in the sense of knowledge-that, and 'knowledge-how' in the sense of an ability. In the second part of my paper, I construe five alternative ways of correlating knowledge-that and knowledge-how in the sense of an ability. I will argue in favour of one of them. I will show that knowledge-how is not a species of knowledge-that but rather that knowledge-that is a species of knowledge-how. More specifically, dispositional knowledge-how is at the core of propositional knowledge-that and accordingly should be understood to be at the center of epistemology. <![CDATA[<b>HOW PRESENCING <i>(ANWESEN) </i>BECAME HEIDEGGER'S CONCEPT OF BEING</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53232011000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt It is commonly held that even though, in the period of Being and Time, Heidegger was critical of the Greek conception of being as presence (Anwesenheit, Praesenz), he came to embrace the conception of being as presencing (Anwesen) in his later work. In the paper I argue that this view, even if true from a general viewpoint, requires major specification. I claim that the notion of Anwesen only came to express Heidegger's own positive conception of being around the mid-forties and after a complex and relatively long process correlative, on the one hand, to the evolution of his use of the term ' Wesen, ' and to his reappropriation of the Presocratics, on the other. I present the details of this process and suggest that Heidegger's relatively late decision to employ the term ' Anwesen' to express his own conception of being can be seen as part of his effort to reach a balance between several aspects of said conception.<hr/>Con mucha frecuencia se sostiene la tesis de que, aunque en el período de Ser y tiempo Heidegger era crítico de la concepción griega del ser como presencia (Anwesenheit, Praesenz), él adoptó a nombre propio la concepción de ser como presenciar (Anwesen) en su período tardío. En este artículo arguyo que aunque esta tesis es verdadera desde un punto de vista general, requiere ser especificada en gran medida. Sostengo que la noción de Anwesen sólo llegó a expresar el pensamiento propio de Heidegger hacia la mitad de los años 40 y tras un proceso complejo y relativamente largo que es correlativo, por una parte, a la evolución de su uso del término ' Wesen', y por otra, a su reapropiación de los presocráticos. En el texto presento los detalles de este proceso y sugiero que el hecho de que Heidegger se decidiera relativamente tarde a emplear el término 'Anwesen' como expresión de su propia concepción de ser, puede ser visto como parte de su esfuerzo por alcanzar un punto de equilibrio entre distintos aspectos de dicha concepción. <![CDATA[<b>BETWEEN IMAGE AND THOUGHT</b>: <b>AN APPROACH TO GILLES DELEUZE'S THOUGHT</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53232011000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Por lo general, se considera que la imagen está subordinada al pensamiento y a sus estructuras. Sin embargo, el pensamiento deleuziano se esfuerza por invertir tal idea. Deleuze afirma nuevas posibilidades para el pensamiento y para ello se sirve de la alternativa que ofrece el cine moderno en relación con las formas clásicas del relato. El cine moderno intenta encontrar nuevas formas y sus imágenes desafían el pensamiento filosófico exigiéndole diferenciarse del de la tradición. En suma, el cine moderno tiene el poder de liberar al pensamiento filosófico del peso de sus propios presupuestos.<hr/>It is common to consider images as subordinate to thought and its structures. However, Deleuze's philosophy developed an effort to reverse that assumption. He supports a new possibility of thought, and modern cinematography offers a significant image for this alternative to the extent that it frees thinking from the logical structure of narrative cinema. Modern films struggle to find new forms, and their images challenge philosophical thought to become different from tradition. In short, modern cinema frees philosophy from the burden of its own presuppositions. <![CDATA[<b>UN PRIMATE DE TERCERA Y UNA PERSONA DE SEGUNDA.</b>: <b>SOBRE EL VALOR DEL ROSTRO, LA MIRADA Y LA PIEL PARA COMPRENDER A UN EXTRAÑO</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53232011000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Por lo general, se considera que la imagen está subordinada al pensamiento y a sus estructuras. Sin embargo, el pensamiento deleuziano se esfuerza por invertir tal idea. Deleuze afirma nuevas posibilidades para el pensamiento y para ello se sirve de la alternativa que ofrece el cine moderno en relación con las formas clásicas del relato. El cine moderno intenta encontrar nuevas formas y sus imágenes desafían el pensamiento filosófico exigiéndole diferenciarse del de la tradición. En suma, el cine moderno tiene el poder de liberar al pensamiento filosófico del peso de sus propios presupuestos.<hr/>It is common to consider images as subordinate to thought and its structures. However, Deleuze's philosophy developed an effort to reverse that assumption. He supports a new possibility of thought, and modern cinematography offers a significant image for this alternative to the extent that it frees thinking from the logical structure of narrative cinema. Modern films struggle to find new forms, and their images challenge philosophical thought to become different from tradition. In short, modern cinema frees philosophy from the burden of its own presuppositions.