Scielo RSS <![CDATA[Universitas Philosophica]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-532320160002&lang=en vol. 33 num. 67 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[PRESENTACIÓN]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53232016000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[THE TRIAL OF SOCRATES FROM THE ATHENIAN POINT OF VIEW]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53232016000200017&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Este estudio reconstruye el juicio de Sócrates, especialmente, el caso levantado por los acusadores. La primera parte es una discusión sobre las fuentes que tenemos disponibles para reconstruir el juicio, especialmente el análisis de Jenofonte en Memorabilia. La segunda parte reconstruye el juicio basados en una nueva evaluación de las fuentes. La tercera parte discute los aspectos políticos del juicio, y argumenta que haber levantado acusaciones políticas contra Sócrates no era necesariamente una infracción a la amnistía del 403. Más aún, un estudio prosopográfico del círculo social alrededor de Sócrates muestra que un alto número de sus “amigos” eran ciudadanos que se habían unido a la revolución oligárquica del 411 y del 404-403 y habían sido condenados por traición y/o impiedad. Finalmente, se presenta un diálogo pseudo-platónico entre Sócrates y Ánito en el que Sócrates tiene que admitir que la democracia es la mejor constitución posible.<hr/>ABSTRACT This study reconstructs the trial of Socrates, especially, the case raised by the accusers. The first part discusses the sources, in particular, the evaluation by Xenophon’s Memorabilia. The second part of the study reconstructs the trial based on a new assessment of sources. The third part discusses the political aspects of the trial, arguing that having raised political accusations against Socrates was not necessarily a violation of the amnesty of 403. Moreover, a prosopographical study of the social circle around Socrates shows that a high number of his “friends” were citizens who had joined the oligarchic revolution 411 and 404-403 and had been convicted of treason and / or impiety. Finally, a pseudo-Platonic dialogue between Socrates and Anytus in which Socrates has to admit that democracy is the best constitution is presented. <![CDATA[‘THE TWICE SEVEN’: BACCHYLIDES AND PLATO’S PHAEDO]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53232016000200053&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En la Oda 17 de Baquílides la expresión ‘los dos veces siete’ se usa para hacer referencia a los acompañantes de Teseo en su viaje a Creta. La misma expresión se usa en el Fedón de Platón para enumerar a los acompañantes de Sócrates en la prisión el día de su ejecución. A partir de esta repetición, se propone que la composición del Fedón toma en cuenta la oda de Baquílides. Se ofrecen argumentos para ello y se derivan las consecuencias que tiene esta línea interpretativa.<hr/>ABSTRACT In Bacchylides’ Oda 17 the expression ‘the twice seven’ is used to refer to Theseus’ accompanying youths on his journey to Crete. The same expression is used in Plato’s Phaedo to list Socrates’ companions in prison the day of his execution. Based on this occurrence, it is proposed that the Phaedo’s composition takes into account the Bacchylides’ ode. Arguments for this proposal are given and the consequences of this line of interpretation arise. <![CDATA[THE MITH OF GIGES IN THE REPUBLIC OF PLATON]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53232016000200073&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En el presente artículo se indaga acerca del conocido “mito del anillo de Giges” en el libro II de la República de Platón, en el que se lleva al límite la noción degradada de la vida justa para plantear de forma radical el problema principal de este diálogo. Imágenes y reflexiones conforman la escena de esta alusión a la inquietud universal por la capacidad de elección humana y su responsabilidad con la justicia. Cuestiones de historia, política y economía hacen parte de esta construcción, con referencias a Arquíloco y Heródoto, de modo que el mito se muestra como una invitación a aceptar la responsabilidad de elegir, recordando que los hombres viven en el seno de una comunidad y tienen distintos medios para modificar la apariencia de esta presencia.<hr/>ABSTRACT This article inquires into the second book of Plato’s Republic, where Glau- con tells the myth of Gyges’ ring, drawing the limit for a corrupt notion of justice. This narration allows the radical emergence of the main problem in the dialogue. Multiple images serve to build a distinct scene that alludes to the universal question of mankind’s capacity of choice. Issues regarding history, politics and economics are present, with allusions to the work of Archilocus and Herodotus. In this context, the myth represents an explicit invitation to recognize the responsibility of choice, always concerning life in a community and the possibility of attaining different media to modify the appearance of this presence. <![CDATA[AFFECTIVITY, JUSTICE AND POLITICS IN PLATO’S <em>GORGIAS</em>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53232016000200103&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Desde una lectura del diálogo Gorgias de Platón, la tesis del presente artículo es que, según la aproximación socrática a la justicia, el arte político propende por la asunción de la vulnerabilidad como apertura a la alteridad y al ejercicio de autonomía. La argumentación consta de tres partes. En primer lugar, se muestra que el reconocimiento de la vulnerabilidad conduce al reconocimiento del otro y, consiguientemente, a la valoración positiva de sus necesidades. En segundo lugar, se plantea que la justicia supone la autonomía, pues expresa el deseo de un bien común como ley autoimpuesta. La tercera parte expone cómo el conocimiento de lo justo se deriva de un trabajo dialéctico con el lenguaje, enfatizando su perfor- matividad y su capacidad para movilizar emociones y deseos. Se concluye así que el saber político surge como un rapto hacia los límites de nuestras aspiraciones y posibilidades.<hr/>ABSTRACT Based on Plato’s Gorgias, the thesis of this paper is that the Socratic approach to politics encourages the acceptance of our own vulnerability as a form of openness to otherness and as a way of enacting autonomy. The argumentation consists of three parts. First, it is shown that recognition of vulnerability leads to the acknowledgment of the other and, subsequently, to the positive valuing of the other’s needs. Second, it is argued that justice presupposes autonomy, for it reveals the desire for the common good as a self-imposed law. Finally, the article shows how the knowing of what is just emerges from a dialectical labor with language, emphasizing its performativity and its capacity to provoke emotions and desires. It is concluded that the political wisdom springs up as a rapture towards the limits of our aspirations and possibilities. <![CDATA[ARISTOTLE: BETWEEN <em>AISTHESIS</em> AND <em>PHANTASÍA</em>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53232016000200131&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente artículo examina el tránsito que, desde la percepción sensible (aisthesis) hacia la imaginación (phantasía), se hace en la psicología aristotélica, específicamente en el capítulo 3 del Libro III del De Anima y en el tratado Acerca de los ensueños. Tras un primer examen del uso que hace Aristóteles de los términos aisthesis y phantasía, y de examinar las razones por las cuales adscribe esta última a la facultad perceptiva del alma, se pone de presente la ampliación que del campo de la percepción hace el Estagirita a partir de la consideración de fenómenos psicológicos como las pariciones perceptuales y postperceptuales, los engaños e ilusiones perceptivos y la llamada “percepción proposicional”. Para finalizar, se destaca la función mediador entre la percepción y el intelecto que cumple la phantasía y se distingue entre la imaginación sensitiva, una dedicada a la combinación de las imágenes y, finalmente, una imaginación de carácter racional y deliberativo.<hr/>ABSTRACT This article examines the transition that, from sense-perception (aisthesis) to the imagination (phantasia), is done in Aristotelian psychology, specifically in chapter 3 of Book III of De Anima and De Insomnis. After a first review of the use that Aristotle does of these terms (aisthesis and phantasía), and after the examination of the reasons why he ascribes the latter to the perceptive faculty of the soul, it becomes mind the enlargement of the field of perception does Stagirite to from the consideration of psychological phenomena as perceptual and postperceptual appearances, deceptions and perceptual illusions and the “propositional perception”. To end, the mediator role between perception and intellect that meets thephantasía is stressed, and distinguishes between sensory imagination, one dedicated to the combination of images and, finally, an imagination of rational and deliberative stands. <![CDATA[HYLOMORFISM IN EVOLUTION. A MORAL APPROACH TO THE RELATION BETWEEN BODY AND SOUL IN ARISTOTLE]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53232016000200165&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente artículo trata de reconstruir la eventual continuidad doctrinal en el tratamiento aristotélico entre el alma y el cuerpo. Primeramente, trataremos de problematizar las clásicas dicotomías en las que se ha intentado encajar la teoría hilemórfica con vistas a demostrar la imposibilidad de defender bien sea un dualismo o bien un monismo que resuma, con exactitud suficiente, el tratamiento aristotélico del alma. Finalmente, y a la luz de los planteamientos definitivos que parecen recogerse en De Anima, abordaremos un análisis comparado entre este tratado tardío y el examen de la relación entre el alma y el cuerpo contenido en los textos morales del Estagirita.<hr/>ABSTRACT This paper aims to restore the doctrinal continuity on the basis of the Aristotelian analysis of the relation between body and soul. First, we attempt to bring into question some classical dichotomies used to summarize the hylomorphic theory. We shall also try to demonstrate the impossibility of characterizing this theory as monism rather than dualism. Finally, in light of the doctrine that seems to be exposed in De Anima, we will do a comparative analysis between this final period of the Aristotelian thought and the thesis contained within his moral texts. <![CDATA[ΘΕOΣ AS OTHERNESS: A READING OF ARISTOTELIAN THOUGHT]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53232016000200183&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La investigación asume el estudio de la “otredad” en el pensamiento aristotélico, profundizando el carácter del θεός. Se procura responder a la pregunta: ¿Qué es “otro” (ἄλλος)? y ¿Cómo es entendida la otredad ἑτερότης por Aristóteles? para así, en un último escenario. esbozar una reflexión a propósito de 0sóq como otredad (ἑτερότης), radicalizando las tesis aristotélicas.<hr/>ABSTRACT This research takes the study of the “other” in Aristotelian thought, delving into the character of θεός. Throughout the article seeks to answer the questions: What is “other” (ἄλλος)?, and how it is understood by Aristotle otherness ἑτερότης? thus, at a last stage, to outline a reflection with regard to 0so? such as otherness (ἑτερότης), radicalizing the aristotelian thesis. <![CDATA[AUGUSTINE AND CICERO: THE SEARCH FOR TRUTH]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53232016000200201&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La influencia del Arpinate en el desarrollo vital e intelectual de Agustín es indiscutible. Existen varios estudios que rastrean la relación entre los dos pensadores, en particular, en lo que concierne a la retórica clásica y a la recepción agustiniana de las categorías de Cicerón. Sin embargo, hay un aspecto crucial que no ha sido abordado aún de manera exhaustiva, se trata de la relación del joven Agustín con el veterano Cicerón, esto es, la relación entre dos compositores de diálogos filosóficos que, hasta ese momento, se habían ocupado de la retórica. La intención aquí es la de rastrear dicha relación a partir de un diálogo que, por su carácter, nos ofrece una posición hermenéutica privilegiada: el Contra Académicos.<hr/>ABSTRACT Cicero’s influence in the vital and intellectual development of Augustine is indisputable. There are several studies that track the relationship between the two thinkers, in particular, as far as classical rhetoric and the Augustinian reception of Cicero’s categories concerned. However, there is a crucial aspect that has not yet been comprehensively addressed, it is the relationship of the young Augustine with veteran Cicero, that is, the relationship between two composers of philosophical dialogues which, until then, had dealt with rhetoric. The intention here is to trace this relationship from a dialogue which, by its nature, gives us a privileged hermeneutical position: the Contra Académicos. <![CDATA[CICERO AND AUGUSTINE. ON THE REPUBLIC]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53232016000200217&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Para Agustín, la paz es uno de los mayores bienes tanto de la vida eterna, como de la temporal. Sin embargo, solo en la primera se presenta en forma definitiva, en la segunda es un bien dudoso e incierto. Esta afirmación cobra sentido si se tiene en cuenta que en el orden de lo creado, lo temporal, está mediado por el pecado original. Ahora bien, podría considerarse que la paz y el orden son exclusivos de la vida eterna, pero no es así, pues en la vida terrena sería imposible la existencia y el progreso de la humanidad sin la presencia de dichos elementos. De esta manera, en este escrito se intenta mostrar cómo, a pesar de que Agustín critica la figura de la república tal como la plantea Cicerón, ve en ella el elemento que posibilita y determina la paz en la tierra.<hr/>ABSTRACT Peace is one of the biggest goods for Augustine, not only in eternal life, but also in temporal. On the one hand peace is complete in the eternal life; on the other, peace is a doubtful and uncertain good in temporal life. This statement makes sense if we consider that in the creation’s order all temporal life is mediated by the original sin. In this way it could be considered that peace and order are exclusive of eternal life. Nevertheless, it is not possible, because without peace in earthly life we wouldn’t be able to have progress and social life. Thus, in this paper it will be shown how Augustine, despite of his criticism on Cicero's concept of the republic, acknowledges how politics determines and makes possible peace on earth. <![CDATA[TIME, ETERNITY AND <em>DISTENTIO ANIMI.</em> A READING KEY OF <em>CONFESSIONS,</em> BOOK XI]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53232016000200239&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En la reflexión agustiniana, el análisis del tiempo deriva de su condición misma de creatura; por esta razón, el tiempo resulta ser como es, es decir, resulta tener esa precariedad ontológica que comparte con todo lo creado. Cuando preguntamos por el tiempo, descubrimos que esta realidad no es algo más que nuestro entendimiento pueda abordar a la manera como se toma un objeto desconocido, sino que esta noción se nos revela como una dimensión de nuestro ser. En presente artículo propongo una clave de interpretación del libro XI de Confesiones en el cual muestro la importancia de presentar el sentido de la existencia temporal de cara al Creador eterno, así como propongo una interpretación de la dimensión doble, positiva y negativa, de la distentio animi.<hr/>ABSTRACT In the Augustinian reflection on time, the analysis derives from its condition as a creature; for this reason, the time turns out to be as it is, that is, turns out to have this ontological precariousness that shares with all creation. When we asked about the time, we discover that this reality is not something that our understanding can address as when a man takes an unknown object, but this notion is revealed to us as a dimension of our being. In this article, I propose an interpretation key of the Book XI of Confessions in which I show the importance of presenting the sense of temporal existence facing the eternal Creator and also I propose an interpretation of the dual dimension, positive and negative, of distentio animi. <![CDATA[JOHN DUNS SCOTUS: QUESTIONS ON ARISTOTLE'S CATEGORIES, QQ. 1-3]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53232016000200275&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Ofrecemos la primera traducción castellana de las primeras tres cuestiones del comentario de Juan Duns Escoto a las Categorías de Aristóteles. En ellas, el franciscano distingue el subiectum del tratado aristotélico bajo el concepto lógico de «categoría», fundando la unidad de su tratamiento sobre la unidad de dicho concepto. Para tal efecto, Escoto distingue el estudio propiamente lógico de las categorías, tanto de su estudio lingüístico (que se funda en la expresión del pensamiento en el lenguaje), como de su estudio por parte del metafísico (en el que prima la diversidad categorial), al menos en esta primera etapa de su pensamiento.<hr/>ABSTRACT This is the first Spanish translation of the three first questions, of Scotus’s commentary on Aristotle’s Categories. The Franciscan distinguishes the subject matter of the Aristotelian treatise under the logical concept of «category», grounding the unity of their treatment as a scientific object on the unity of this concept. To do so, Scotus distinguishes the properly logic study of categories, from its linguistic treatment (which grounds in their utterance) and from the metaphysician’s study (where its real diversity is considered), al least in this first moment of his thought. <![CDATA[THE GERALDUS ODONIS’ SOLUTION TO THE LIAR PARADOX]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53232016000200303&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O presente artigo pretende inserir o teólogo franciscano Geraldo Odon (ca.1290-1349) no debate historiográfico medieval acerca das diferentes soluções oferecidas ao célebre paradoxo do mentiroso. Na primeira parte a autora apresenta rapidamente e de forma esquemática os principais tipos de solução ao sofisma para em seguida analisar o texto de Odon, respondendo à questão da sua originalidade.<hr/>ABSTRACT The article aims to introduce the Franciscan theologian Geraldus Odonis (ca.1290-1349) into the medieval historiographical debate about the different solutions offered to the famous liar paradox. In the first part the author presents briefly and in a schematic way the main kinds of solution to the sophism to then analyze Odon’s text, answering the question of its originality. <![CDATA[WHAT IS NEW? THE MIDDLE AGES]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53232016000200321&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En este trabajo el autor se propone dos objetivos complementarios. En primer lugar, demostrar la actualidad de la Edad Media y, en segundo lugar, la falsa novedad de los Tiempos Modernos. Se trata de mostrar el horizonte medieval de la modernidad y por lo tanto, la falsa disyunción que esta establece entre su propio origen, como ruptura, frente al oscurantismo medieval. El autor analiza varios momentos considerados como indicadores de esta ruptura (el humanismo, la dignidad del hombre y el protestantismo) y varios temas considerados tradicionalmente como modernos (la secularización, el deseo de saber, la concepción del progreso) para mostrar su filiación medieval. Sin embargo, el autor no pretende defender la continuidad histórica dentro de la lógica de la modernidad, sino la posibilidad de una genealogía de los “olvidos” que caracterizan nuestra época, para defender y reconsiderar lo inactual dentro de una nueva definición de lo contemporáneo; y el estudio de la filosofía medieval por ella misma, más allá de su pre-modernidad, en un orden ya postmoderno.<hr/>ABSTRACT In this work, the author has two complementary objectives. Firstly, to demonstrate the contemporaneity of the Middle Ages and secondly, the false novelty of the Modern Times. The author shows the medieval horizon of modernity and, therefore, the false disjunction established between its origin, as rupture and break, considering the Middle Ages as Dark Ages. The author analyses several moments considered as indicating that rupture (the humanism, the dignity of man and Protestantism) and several topics traditionally considered as modern (secularization, the desire of knowledge and the concept of progress), in order to demonstrate their medieval filiations. The author does not pretend to defend the historical continuity within the logic of modernity, but the possibility of a genealogy of “oblivions” characterizing our age, in order to defend and reconsider the non- contemporary within a new definition of the contemporary and the study of medieval philosophy for herself, beyond her pre-modernity, in a post-modern order.