Scielo RSS <![CDATA[Lingüística y Literatura]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-558720200001&lang=pt vol. num. 77 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[THE SEMANTIC NETWORKS IN NOVICE STUDENTS OF EDUCATION: EFFECTS OF AGE AND PREVIOUS STUDIES]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872020000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: La relación entre léxico y comprensión lectora ha sido ampliamente investigada en el plano educativo. En este trabajo se expondrán los resultados de una prueba de priming semántico, para verificar los efectos de la edad y los estudios previos en la asociación semántica de palabras de léxico disciplinar. Los resultados señalan que las latencias en el reconocimiento y asociación léxica son superiores a otras investigaciones relacionadas y que, a pesar de las diferencias generales producidas por las variables, se concluye que la edad y los estudios previos inciden relativamente en la decisión léxica y en la configuración de redes semánticas.<hr/>Abstract: The relationship between lexicon and reading comprehension has been extensively studied in educational contexts. This paper presents the results of a semantic priming test, to verify the effects of age and previous studies on the semantic association of words of disciplinary lexicon. The results indicate that latencies in lexical recognition and association are superior to other related investigations and that, despite the general differences produced by the variables, it is concluded that age and previous studies have a relative impact on lexical decision-making and on the configuration of semantic networks. <![CDATA[A LEXICOMETRICAL STUDY OF THE APPLICANTS’ WRITINGS FOR A POSTGRADUATE DEGREE IN LINGUISTICS]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872020000100033&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Se presentará una aproximación a la dimensión léxica de los textos escritos por aspirantes a la Maestría en Lingüística de la Universidad Tecnológica de Pereira. Se articularon aspectos de la disponibilidad léxica con estudios sobre géneros discursivos académicos y comunidades disciplinares. El corpus se constituyó por 81 textos presentados como requisito de admisión durante los años 2014-2015, analizados bajo cinco indicadores definidos para la delimitación del léxico académico. Los resultados preliminares indicaron una baja proximidad entre los significados asociados a los mundos lexicales, por lo que se sugiere articular las representaciones sobre la lengua y el discurso con la educación.<hr/>Abstract: An approximation to the lexical dimension of the texts written by candidates for the Master’s Degree in Linguistics at the Technological University of Pereira will be presented. Aspects of lexical availability were articulated with studies on academic discursive genres and disciplinary communities. The corpus consisted of 81 texts presented as a requirement for admission during the years 2014-2015, analyzed under five defined indicators for the delimitation of the academic lexicon. The obtained results indicated a low proximity between the meanings associated with the lexical worlds, so it is suggested to link the representations about language and discourse with education. <![CDATA[THE REPRESENTATION OF SYNONYMY IN THE DICTIONARIES OF COLOMBIAN SPANISH: THE ROLE OF PRAGMATIC MARKINGS]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872020000100054&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: En el español de Colombia abunda la sinonimia, fenómeno lingüístico que en el ámbito lexicográfico tiene diversas posibilidades de análisis y siempre ha sido motivo de controversia. En este estudio se analizarán los sinónimos y sus marcas pragmáticas en tres diccionarios de colombianismos. A partir del análisis realizado, se evidencia la necesidad de una mayor sistematización y delimitación en cuanto a las marcas pragmáticas de los sinónimos; de esta manera, se podría brindar una información más completa acerca del uso de cada término y una representación lexicográfica más adecuada de la sinonimia en diccionarios dialectales.<hr/>Abstract: Synonymy abounds in Colombian Spanish. Lexicography offers different possibilities for analyzing this linguistic phenomenon, but this approach has always been a controversial issue. Such controversy justifies the current study, which analyzes synonyms and pragmatic marks in three dictionaries of Colombian Spanish. From the data, the need for a narrower and more systematic strategy for dealing with pragmatic marks of synonyms emerges. The study concludes that pragmatic marking could provide more complete information about the use of each term and a better lexicographical representation of the synonymy in dialect dictionaries. <![CDATA[AN APPROACH TO THE ANALYSIS OF POLITICAL CARTOONS AND INTERNET MEMES FROM FUNCTIONAL SYSTEMIC LINGUISTICS]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872020000100081&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Este artículo presentará una propuesta de análisis de caricaturas políticas y memes de internet, desde la perspectiva sistémico-funcional. Se describirán las escogencias semióticas que señalan cómo se construyen estos textos, las relaciones entre texto y contexto y los modos de representación discursiva del mundo y del lector. Aunque existe un amplio y creciente cuerpo de investigación de la Escuela de Sydney en géneros multimodales, aún quedan estudios por hacer respecto a géneros no académicos y multimodales como los que serán descritos, que pueden ampliar el espectro de géneros a ser enseñados y aprendidos en la escuela.<hr/>Abstract: This article presents a proposal for the analysis of political cartoons and memes, from the systemic-functional perspective. It describes the semiotic choices that indicate how these texts are constructed, the relations between text and context, and the modes of discursive representation of the world and the reader. Although there is a large and growing body of research from the Sydney School into multimodal genres, there are still studies to be done on non-academic and multimodal genres, such as those to be described, that can extend the spectrum of genres to be taught and learned in school. <![CDATA[<em>WHAT WE TALK ABOUT WHEN WE TALK ABOUT LOVE?</em> AN ANALYSIS OF LOVE METAPHORS IN SOME POP ROCK SONGS IN SPANISH]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872020000100106&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Se presentará el análisis de las metáforas del amor en algunas canciones de pop rock en español, según los postulados de Lakoff y Johnson (1987). El trabajo surgió de la conceptualización y aplicación de la metáfora en la música. Se partió de la concepción de las metáforas dentro del plano cognitivo. A partir del estudio de 40 canciones, se concluyó que las metáforas del amor pueden tener dos sentidos: por un lado, asocian al amor con otros dominios ambivalentes; por otro lado, evidencian su valoración al concebirlo como una construcción social, cultural e ideológica.<hr/>Abstract: The analysis of love metaphors will be presented in some pop rock songs in Spanish, according to the postulates of Lakoff and Johnson (1987). The work arose from the conceptualization and application of metaphors in music. It was started from the conception of metaphors within the cognitive plane. From the study of 40 songs, it was concluded that love metaphors may have two meanings: on the one hand, they associate love with other ambivalent domains; on the other hand, they show their appreciation, by conceiving it as a social, cultural, and ideological construction. <![CDATA[SOME DISCOURSIVE REPRESENTATIONS FROM A HISTORICAL PERSPECTIVE OF THE PEACE PROCESS IN COLOMBIA: AN OVERVIEW FROM THE MAIN DIGITAL NEWSPAPERS]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872020000100126&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Se analizaron las distintas representaciones referentes al proceso de paz, presentadas en las noticias nacionales entre los años 2015 y 2018, desde los niveles lexical, semántico y pragmático, con apoyo de un corpus textual extraído de las ediciones impresas y digitales de El Tiempo y El Espectador. Desde las categorías gramaticales, se analizaron la nominalización y la adjetivación; a nivel sociolingüístico, la variación léxica; y desde la semántica, el contexto pragmático. Dichos elementos se encontraron contenidos implícitamente en ambos diarios, a partir de los cuales se construyeron los discursos y sus argumentos, evidenciando así una postura e ideología propias.<hr/>Abstract: The different representations related to the peace process were analyzed, presented in the national news between 2015 and 2018, from the lexical, semantic and pragmatic levels, with the support of a textual corpus extracted from the printed and digital editions of El Tiempo and El Espectador. From the grammatical categories, nominalization and adjectivation were analyzed; at the sociolinguistic level, the lexical variation; and from semantics, the pragmatic context. These elements were found implicitly in both newspapers, from which the discourses and their arguments were constructed, thus evidencing a position and ideology of its own. <![CDATA[A TOPONYMIC CONFIGURATION OF THE KANKUAMO INDIGENOUS RESERVATION]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872020000100147&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Esta investigación se propuso constatar el origen y la existencia de los topónimos en el resguardo indígena Kankuamo por medio de un análisis morfológico y lexicográfico. Se determinó el origen y la filiación lingüística de la comunidad kankuamo, así como el proceso de reconfiguración de su identidad con base en los atributos topográficos y culturales atribuidos por sus miembros. Entre los hallazgos, se destaca el carácter simbólico que cada espacio del territorio kankuamo asume como parte de la identidad individual y colectiva de esta comunidad.<hr/>Abstract: This research aimed to verify the origin and existence of toponyms in the Kankuamo indigenous reservation, through a morphological and lexicographic analysis. The origin and linguistic affiliation of the Kankuamo community was determined, as well as the process of reconfiguration of their identity, based on the topographic and cultural attributes assigned by its members. Among the findings, the symbolic character that each space in the Kankuamo territory assumes as part of the individual and collective identity of this community stands out. <![CDATA[LINGUISTIC RIGHTS IN COLOMBIA: PROGRESS AND CHALLENGES]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872020000100173&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Según el artículo 10 de la Constitución, el español es el idioma oficial en Colombia y las lenguas nativas son cooficiales en sus territorios ancestrales. Esta situación diglósica propicia una paradoja en las representaciones lingüísticas: mientras las lenguas nativas fueron declaradas cooficiales por su significancia, el español se fomenta como la lengua oficial de la comunicación en la sociedad mayoritaria y entre los diversos pueblos indígenas. Este artículo refleja una revisión de datos documentales y empíricos. También subraya los avances y desafíos en la defensa de los derechos lingüísticos de los pueblos originarios y el uso pleno de sus lenguas.<hr/>Abstract: According to article 10 of the Constitution, Spanish is the official language in Colombia and native languages are co-official in their ancestral territories. This diglossic situation fosters a paradox in linguistic representations: while native languages were declared co-official for their significance, Spanish is promoted as the official language of communication in mainstream society and among the various indigenous peoples. This article reflects a review of documentary and empirical data. It also highlights the progress and challenges in the defense of the linguistic rights of the original peoples and the full use of their languages. <![CDATA[AN ASSESSMENT OF CRITICAL READING IN TERTIARY EDUCATION]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872020000100203&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Se presentaron los resultados de la investigación que evalúa la lectura crítica en los estudiantes de posgrado de la Universidad del Valle. Se diseña y aplica una prueba con cuatro niveles de competencia: textualidad, género discursivo y situación de comunicación, situación de enunciación y argumentación, con base en el modelo de dinámica social enunciativa (Martínez, 2001). Se realizó un análisis mixto que evidencia dificultades y ubica a los estudiantes en desempeño básico y medio. Los resultados caracterizan el nivel de competencia según facultades e identifican la incidencia del pregrado en la formación de pensamiento crítico en los estudiantes de posgrado.<hr/>Abstract: The results of the research that evaluates critical reading in the postgraduate students of the Universidad del Valle are presented. A test with four levels of competence is designed and applied: textuality, discursive genres and situational communication, situational enunciation and argumentation, based on the enunciative social dynamics model (Martínez, 2001). A mixed analysis is performed that reveals difficulties and places students in basic and medium performance levels. The results characterize the level of competence according to university colleges and identify the influence of undergraduate schooling in shaping critical thinking in postgraduate students. <![CDATA[AN APPROACH TO A COMPARATIVE ANALYSIS OF STRUCTURES IN A NARRATIVE SAMPLE OF THREE SPORTS EVENTS]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872020000100236&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Se caracterizaron y compararon las estructuras utilizadas en las crónicas orales de tres eventos deportivos. Por las características lingüísticas de las muestras, se analizaron los tipos de sintagmas, los tiempos verbales y las pausas. Para ello, fueron grabados y transcritos diez minutos de crónica de cada evento. En base a Mathon y Boulakia (2009), se identificaron a los cronistas y se distinguieron en los fragmentos una fase de narración-descripción y otra de comentario. Posteriormente, se determinaron semejanzas y diferencias en el tipo de sintagmas usados por los cronistas, así como su configuración sintáctica en ambas fases de cada evento.<hr/>Abstract: The structures used in the oral features of three sport events were characterized and compared. By the linguistic characteristics of the samples, the types of syntagms, the verbal times and the pauses were analyzed. For this purpose, ten minutes of the feature of each event were recorded and transcribed. Based on Mathon and Boulakia (2009), the commentators were identified and were distinguished one phase of narration and another of commentary in the fragments. Later, similarities and differences in the types of syntagms used by the commentators were determined, as well as their syntactic configuration in both phases of each event. <![CDATA[AN ANALYSIS OF THE FORMS OF TREATMENT FROM A SOCIOLINGUISTIC APPROACH]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872020000100260&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El estudio reflexionó acerca del movimiento experimentado en el eje poder/solidaridad, que afecta el uso de las formas de tratamiento en una comunidad urbana de Santiago de Cuba, relacionado con las transformaciones socioeconómicas de las últimas décadas en Cuba. Luego de la recolección de datos realizada y de su confrontarse por triangulación de datos tomados de otras zonas santiagueras, fue posible la conformación de un corpus lingüístico. Los resultados indican que el movimiento está vinculado con los conceptos emergentes de poder, relacionados con el estatus socio-económico de los hablantes. Se expondrán los orígenes, usos y significados de tales conceptos.<hr/>Abstract: The study reflected on the movement experienced in the power/solidarity axis, which affects the use of forms of treatment in an urban community of Santiago de Cuba, related to the socio-economic transformations of recent decades in Cuba. After the collection of data and its comparison by data triangulation taken from other parts of Santiago, it was possible to form a linguistic corpus. The results indicate that the movement is linked to the emerging concepts of power, related to the socioeconomic status of the speakers. The origins, uses and meanings of such concepts will be presented. <![CDATA[THE HUMOROUS LEXICON IN THE YOUTH LITERATURE: THE ELVIRA LINDO’S <em>MANOLITO GAFOTAS</em> COLLECTION]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872020000100280&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Este trabajo mostrará la relación entre el léxico y el humor. Se trata de una investigación de tipo bibliográfico y teórico, por medio de la cual se emprende un ejercicio de hermenéutica, utilizando como corpus los textos del que ya se puede considerar un clásico de la literatura infantil y juvenil: Manolito Gafotas, de Elvira Lindo. El objetivo principal fue identificar y analizar algunos de los juegos lingüísticos que utilizó la autora en la voz de su personaje como estrategia comunicativa para llevar a cabo una crítica reflexiva y humorística sobre la vida y la realidad.<hr/>Abstract: This work focuses on the analysis of the relationship between lexicon and humour. It is a survey of literature and theoretical nature, by which a hermeneutic study was undertaken, using as a primary source of study the children and youth literature classic: Manolito Gafotas, by Elvira Lindo. The main goal of the study was to identify and to examine some of the linguistic games the author drew on through her main character’s voice as a communicative strategy. This allowed observing her thoughtful and humorous criticism of life and reality. <![CDATA[THE INTERACTION EFFECTS ON VARIABLE SUBJECT PRONOUN EXPRESSION IN SPANISH]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872020000100300&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: This research project sought to explore the non-orthogonal role of the factors that condition the use of pronominal subjects in Spanish (SPE) through a quantitative analysis of interviews, systematized by cross tabulation and trees of conditional inference, in order to explore such interaction effects. This study reveals that several factors together restrict the use of SPE and that the variable grammar of PSS is more complex than observed, with only mere effects in sociolinguistic literature.<hr/>Resumen: El presente trabajo pretendió explorar el papel no ortogonal de los factores que condicionan la expresión de los sujetos pronominales en español, al emplear análisis cuantitativos de entrevistas, sistematizadas por tabulación cruzada y árboles de inferencia condicional, con el fin de explorar dichos efectos de interacción. Este estudio revela que varios factores conjuntamente restringen el uso de SPE y que la gramática variable de los SPE es más compleja de lo que se ha observado, con meros efectos principales en la bibliografía sociolingüística. <![CDATA[WRITTEN CODES IN DIGITAL CONTEXTS: SOME STRATEGICAL USES OF SECONDARY AND TERTIARY LEVEL STUDENTS]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872020000100321&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Con un estudio de casos sobre trabajos de escritura digital y colaborativa realizados por estudiantes de nivel secundario y superior, se analizaron las revisiones y los intercambios de los participantes. Se observó que en ambos procesos los estudiantes discutían a partir de sus conocimientos sobre los códigos escritos en educación y que existieron diferencias frente a los mismos, al implicar una utilización estratégica en función de los diferentes contextos sociales. A partir de ello, se sostiene que los entornos digitales habilitan diferentes prácticas escriturales. Estas, al ser identificadas por los estudiantes, les permite elegir los códigos lingüísticos para la escritura.<hr/>Abstract: With a case study of digital and collaborative writing work by secondary and tertiary level students, participants’ reviews and exchanges were analyzed. It was observed that in both processes, students discussed on the basis of their knowledge of written codes in education and that there were differences from them, implying a strategic use according to the different social contexts. Based on them, it is argued that digital environments enable different scriptural practices. Such practices, when identified by students, allow them to choose the language codes for writing. <![CDATA[REALITY, REALITY SHOW AND FICTION: AN ANALYSIS OF SPANISH PHRASEOLOGY IN THREE INFORMAL COMMUNICATIVE CONTEXTS]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872020000100347&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Esta investigación pretendió revelar la configuración de la fraseología española documentada en conversaciones obtenidas de tres tipos de discurso oral informal: realidad, reality y ficción. Para tal efecto, se analizaron la frecuencia general de uso, la distribución tipológica y las marcas estilísticas de un total de 5 000 palabras obtenidas de tres fuentes orales: el corpus oral Val.Es.Co., el reality show Gran Hermano y la serie televisiva Cuéntame cómo pasó. Los resultados confirman que, en general, las conversaciones recogidas en Val.Es.Co. y en Gran Hermano muestran, a diferencia de Cuéntame cómo pasó, una configuración de la fraseología relativamente semejante.<hr/>Abstract: This research sought to reveal the configuration of Spanish phraseology documented in conversations obtained from three types of informal oral discourse: reality, reality show and fiction. For this purpose, the general frequency of use, the typological distribution and the stylistic marks of 5,000 words obtained from three oral sources were analyzed: the oral corpus Val.Es.Co., the reality show Big Brother and the television series Cuéntame cómo pasó. The results confirm that, in general, the conversations collected in Val.Es.Co. and in Big Brother show that, unlike Cuéntame cómo pasó, of a relatively similar phraseology. <![CDATA[THE TRAINING OF DISCURSIVE READERS SUBJECTS IN THE POSTDEVELOPMENT ERA]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872020000100370&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: En este estudio se reflexionó en torno al significado e implicaciones de la formación de los sujetos discursivos lectores en el postdesarrollo, a partir de la revisión de los aspectos teóricos y conceptuales tratados en el marco del Doctorado Interinstitucional en Educación (DIE) de la Universidad Distrital Francisco José de Caldas, con Énfasis en Lenguaje y Educación y la Línea de Investigación Didáctica del Lenguaje y las Matemáticas.<hr/>Abstract: This study reflected on the meaning and implications of the formation of discursive reader subjects in post development, based on the revision of the theoretical and conceptual aspects treated in the framework of the Inter-Institutional Doctorate in Education (DIE) of the Francisco José de Caldas District University, in the emphasis of Language and Education and the Research Line Didactics on Language and Mathematics. <![CDATA[PHRASEOLOGICAL UNITS OF THE PARLACHE AS EVOCATIVE ELEMENTS OF THE FICTIONAL ORALITY IN THE GERMAN TRANSLATION OF JORGE FRANCO’S <em>ROSARIO TIJERAS</em>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872020000100386&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Este estudio analizó cómo se evoca la oralidad ficcional en la novela Rosario Tijeras a través de la variación lingüística. Para ello, se analizó un corpus de veinte unidades fraseológicas presentes en la novela y su traducción al alemán. En esta novela negra, el autor recurrió a un lenguaje coloquial llamado parlache. Este artículo, por tanto, se pretenderá establecer cómo estas unidades fraseológicas típicas del parlache contribuyeron a la construcción de un diálogo hablado verosímil, además de determinar las divergencias de traducción y profundizar en la descripción de la variación lingüística a través de las unidades fraseológicas.<hr/>Abstract: This study analysed how fictive orality is evoked, through linguistic variation, in the novel Rosario Tijeras, through a corpus analysis of 20 phraseological units belonging to the novel and their German translation. In this thriller, Franco used a colloquial language called parlache. Thus, this article will attempt to establish how these parlache’s phraseological units contributed to the construction of a believable spoken dialogue and will also analyze translation divergences and the description of linguistic variation in literary translation. <![CDATA[VERBAL METAPHORS: BETWEEN COMPARISON AND CREATION]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872020000100411&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: En este artículo de revisión se conceptualizará la metáfora verbal como la creación de significados inéditos, apoyándose en una amplia tradición de estudios que privilegian su función epistémica. Se presentará un panorama de los estudios realizados desde modelos filosóficos, semióticos y psicolingüísticos para derivar las diferencias conceptuales. Esta revisión permitió establecer si la comprensión de la metáfora se puede explicar por el establecimiento de comparaciones entre ideas existentes. Los enfoques que destacan su función epistémica cuestionan las posturas aún vigentes que la asocian con la producción de expresiones bellas y que la reducen a un simple ornamento.<hr/>Abstract: This review article will conceptualize verbal metaphor as the creation of unknown meanings, relying on a broad tradition of studies that privilege its epistemic function. A panorama of the studies made from philosophical, semiotic and psycholinguistic models will be presented to derive the conceptual differences. This review allowed establishing if the understanding of the metaphor can be explained by the establishment of comparisons between existing ideas. The approaches that highlight its epistemic function question the still existing positions that associate it with the production of beautiful expressions and that reduce it to a simple ornamentation. <![CDATA[A PICTOGRAPHIC REINTERPRETATION OF THE SPIRAL IN SOME INDIGENOUS CULTURES OF COLOMBIA]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872020000100433&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Este estudio se aproximó a la espiral en la pictografía precolombina para analizarla de manera rigurosa y mostrar toda su complejidad a la hora de definir visiones del mundo. Con este fin, la espiral y sus diferentes variantes son estudiadas desde la antropología lingüística, la etnolingüística y la etnografía. Finalmente, los resultados señalarán la necesidad de reevaluar la interpretación de estas marcas rupestres en sus diversos medios de reproducción artística, pues ellas podrían fortalecer, a través de su significado, la identidad étnica y el aprendizaje intercultural indígena.<hr/>Abstract: This study approached the spiral in pre-Columbian pictography, to analyze it rigorously and show all its complexity in defining visions of the world. To this end, the spiral and its different variants are studied from linguistic anthropology, ethnolinguistics and ethnography. Finally, the results will point to the need to re-evaluate the interpretation of these rock marks in their various means of artistic reproduction, since they could strengthen, through their meaning, ethnic identity and indigenous intercultural learning. <![CDATA[THE PERCEPTIONS OF GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ ABOUT DICTIONARIES AND THE SPANISH LEXICON: AN ANALYSIS OF THE «PROLOGUE» TO <em>CLAVE: DICCIONARIO DE USO DEL ESPAÑOL ACTUAL</em>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872020000100470&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Gabriel García Márquez mantuvo a lo largo de su vida una intensa relación con el diccionario, que le llevó a desarrollar sus propias ideas respecto al mismo, las cuales no dudó en plasmar de forma bastante dispersa en distintos textos. En este trabajo se llevó a cabo un análisis pormenorizado de uno de esos textos fundamentales: el «Prólogo» al Clave. Diccionario de uso del español actual, para comprobar si sus ideas sobre el diccionario evolucionaron de alguna manera con respecto a lo que ya había expresado quince años antes en algunas de sus famosas notas de prensa de los ochenta.<hr/>Abstract: Gabriel García Márquez maintained during his whole life an impassioned relationship with the dictionary which made him develop his own ideas about it, which he expressed in a very scattered way in different texts. This work carried out a detailed analysis of one of these essential texts: the «Prologue» to Clave. Diccionario de uso del español actual. The main aim is to prove if his ideas on the dictionary evolved in any way from the ideas which he had previously stated fifteen years earlier in some of his famous press notes from the eighties. <![CDATA[MEMÓRIA E ESQUECIMENTO: O EXCEDENTE DE VISÃO EM <em>FUNES, O MEMORIOSO,</em> DE JORGE LUÍS BORGES]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872020000100491&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Esta investigação analisou as questões sobre a memória e o esquecimento em Funes, O Memorioso, de Jorge Luis Borges, com base em Bergson (2009), Halbwachs (1990) e Le Breton (1999), entre outros para discutir estes temas. Além disso, a leitura do protagonista baseou-se no conceito de Mikhail Bakhtin do excesso de visão. Os resultados da análise mostraram que a memória no texto de Borges se constrói por um contato intenso com a imaginação e também que o excesso de visão testifica que Funes, à medida que ganha uma capacidade extraordinária para recordar, perde a capacidade necessária para esquecer.<hr/>Abstract: This research analyzed the issues of memory and oblivion in Funes the Memorious, by Jorge Luis Borges, based on Bergson (2009), Halbwachs (1990) and Le Breton (1999), among other authors to discuss these issues. In addition, the main character’s reading was based on Mikhail Bakhtin’s concept of excess vision. The results of the analysis showed that the memory in Borges’ text is built by intense contact with the imagination and also that the excess of vision testifies that Funes, as he gains an extraordinary ability to remember, loses the ability to forget. <![CDATA[THE HEROES IN <em>¡CARNE DE CAÑÓN!</em> STORIES AS AN AUTOBIOGRAPHY, ACCORDING TO MIKHAIL BAKHTIN]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872020000100507&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Este artículo mostrará los principales aportes de la biografía/autobiografía de Mijaíl Bajtín, quien concibió el estudio de una obra literaria en su «totalidad» y no fragmentariamente. Así, se demostrará que los cuentos ¡Carne de cañón! (c. 1916) de Marcelino Dávalos son en realidad una novela. Para ello, se conceptualizará el tipo de novela en donde el héroe es portavoz de un entorno social e ideológico, y se revelará que la obra denuncia la esclavitud en la «Siberia mexicana» -como fue conocida- a principios del siglo xx, el Territorio de Quintana Roo.<hr/>Abstract: This article shows the main contributions of the Mikhail Bajtin’s biography/autobiography, who conceived the study of a literary work in its «totality» and not in fragments. Thus, it will be demonstrated that Marcelino Dávalos’ tales ¡Carne de Cañón! (c. 1916) are in fact a novel. To this end, the type of novel in which the hero is the spokesman of a social and ideological environment are conceptualized and it will be revealed that the work denounces slavery in the «Mexican Siberia», as it was known, at the beginning of the twentieth century, the Territory of Quintana Roo. <![CDATA[THE LOSS OF NAIVETY IN PABLO MONTOYA’S <em>TRIPTYCH OF INFAMY</em>: APPROXIMATIONS TO THE DISCOURSE]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872020000100532&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Este artículo expondrá la pérdida de la ingenuidad o evidencia (Maya, 2006) en la novela Tríptico de la infamia, de Pablo Montoya. La evidencia es una noción que permite demostrar que tanto el escritor como los pintores-personajes, cuyas obras visuales favorecen el despliegue de la trama novelar, son seres comunitarios y artistas mediadores, que toman el contenido de sus creaciones con perspectiva crítica a partir de una realidad social, tomando distancia de ella sin imitarla, sino refractándola. Este proceso deja en constancia que las pinturas y la novela están despojadas de la ingenuidad.<hr/>Abstract: This article will expose the loss of naivety or evidence (Maya, 2006) in Pablo Montoya’s novel Triptych of Infamy. The evidence is a notion that attempt to demonstrate that both the writer and the painter-characters, whose visual works favor the unfolding of the novel plot, are community beings and mediating artists, who take the content of their creations with a critical perspective from a social reality, taking distance from it without imitating it, but refracting it. This process leaves on record that the paintings and the novel are stripped of ingenuity. <![CDATA[NARRATIVE ETHICS AS AN AXIS OF REFLECTION FOR A RESEARCH ON LITERATURE WRITTEN BY WOMEN]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872020000100548&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Un artículo de reflexión donde se indagará por la relación identidad-literatura a través de las nociones de imaginación ética e imaginación narrativa según Paul Ricoeur, así como la de imaginación pública en Martha Nussbaum. Al igual que en el trabajo previo «Ética narrativa en dos novelas latinoamericanas», se propone comprender el universo ético de los personajes para encontrar su referente en el universo cultural.<hr/>Abstract: A reflective article that explores the relationship between identity and literature through the notions of ethical imagination and narrative imagination according to Paul Ricoeur, as well as that of public imagination in Martha Nussbaum. As in the previous work «Ethics Narrative in Two Latin American Novels», an attempt will be made to understand the ethical universe of the characters, in order to find their reference in the cultural universe. <![CDATA[Brissette, P. (2005). <em>La malédiction littéraire. Du poète crotté au genie malheureux La maldición literaria. Del poeta andrajoso al genio desdichado.</em> En Juan Zapata (Trad.) Bogotá (2018). Luna Libros-Fondo de Cultura Económica, 327 pp.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872020000100563&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Un artículo de reflexión donde se indagará por la relación identidad-literatura a través de las nociones de imaginación ética e imaginación narrativa según Paul Ricoeur, así como la de imaginación pública en Martha Nussbaum. Al igual que en el trabajo previo «Ética narrativa en dos novelas latinoamericanas», se propone comprender el universo ético de los personajes para encontrar su referente en el universo cultural.<hr/>Abstract: A reflective article that explores the relationship between identity and literature through the notions of ethical imagination and narrative imagination according to Paul Ricoeur, as well as that of public imagination in Martha Nussbaum. As in the previous work «Ethics Narrative in Two Latin American Novels», an attempt will be made to understand the ethical universe of the characters, in order to find their reference in the cultural universe. <![CDATA[Zuluaga, F., Díaz, V., & Ciro, L. (2019). <em>Dichos, refranes y locuciones en las novelas de Gabriel García Márquez.</em> Bogotá: Instituto Caro y Cuervo, 557 pp.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872020000100568&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Un artículo de reflexión donde se indagará por la relación identidad-literatura a través de las nociones de imaginación ética e imaginación narrativa según Paul Ricoeur, así como la de imaginación pública en Martha Nussbaum. Al igual que en el trabajo previo «Ética narrativa en dos novelas latinoamericanas», se propone comprender el universo ético de los personajes para encontrar su referente en el universo cultural.<hr/>Abstract: A reflective article that explores the relationship between identity and literature through the notions of ethical imagination and narrative imagination according to Paul Ricoeur, as well as that of public imagination in Martha Nussbaum. As in the previous work «Ethics Narrative in Two Latin American Novels», an attempt will be made to understand the ethical universe of the characters, in order to find their reference in the cultural universe. <![CDATA[Ramírez, L., Vallejo, R. y Cisneros, M. (Comps.) (2018). <em>Didáctica del lenguaje y de la literatura. Retrospectivas y perspectivas</em>. Bogotá: Ediciones de la U, 257 pp.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872020000100573&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Un artículo de reflexión donde se indagará por la relación identidad-literatura a través de las nociones de imaginación ética e imaginación narrativa según Paul Ricoeur, así como la de imaginación pública en Martha Nussbaum. Al igual que en el trabajo previo «Ética narrativa en dos novelas latinoamericanas», se propone comprender el universo ético de los personajes para encontrar su referente en el universo cultural.<hr/>Abstract: A reflective article that explores the relationship between identity and literature through the notions of ethical imagination and narrative imagination according to Paul Ricoeur, as well as that of public imagination in Martha Nussbaum. As in the previous work «Ethics Narrative in Two Latin American Novels», an attempt will be made to understand the ethical universe of the characters, in order to find their reference in the cultural universe.