Scielo RSS <![CDATA[How]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-592720160002&lang=en vol. 23 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-59272016000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>Characterizing ASOCOPI</b>: <b>Its Affiliates, Ideals, and Contributions</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-59272016000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en This article presents the results of an on-line cross-sectional questionnaire and further discussion about the characterization of ASOCOPI’s affiliates, their expectations of being a member, and the contributions that the association has made to their professional development. The respondents’ answers were analyzed by following a statistical analysis and a content analysis under a survey research approach. Findings reveal that the Association has highly qualified and experienced English teachers who maintain expectations in relation to encountering opportunities to update its teaching and research knowledge, creating professional links, and knowing about academic events and studies in the field. Contributions are oriented to their teaching, research, and professional practices. Discussion highlights prominent issues about the Association’s profile, trends, and ideals.<hr/>Este artículo presenta los resultados y la discusión de un cuestionario en línea sobre la caracterización de los afiliados de ASOCOPI, sus expectativas de ser miembros, y las contribuciones que la asociación ha brindado a su desarrollo profesional. Las respuestas de los participantes se analizaron siguiendo el análisis estadístico y el análisis de contenido bajo el enfoque de investigación de encuesta. Los resultados revelan que la asociación está compuesta por profesores de inglés altamente calificados y con experiencia, los mismos que mantienen expectativas para encontrar oportunidades para actualizar sus conocimientos de enseñanza e investigación, crear enlaces profesionales y saber sobre eventos y estudios relacionados. Las contribuciones se orientan hacia las prácticas de enseñanza, investigación y la profesión. La discusión resalta aspectos esenciales acerca de la asociación, sus tendencias e ideales. <![CDATA[<b>Challenges of the HOW Journal in Spreading Teachers’ Works in Times of Ranking Pressures</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-59272016000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Colombian universities and some professional organisations have faced the challenge of gaining visibility, mainly via accredited publications whose reputation depends upon their inclusion in prestigious rankings. This article contains a documentary analysis of the evolution of the HOW journal, the authors’ profiles, and their preferred themes and concerns-as evidenced in the articles published to date and in records of the editorial processes kept over the past ten years. From that analysis we derive a series of challenges dealing with editorial policies and processes which are closely related to current trends in the evaluation systems that govern the rankings of academic journals.<hr/>Las universidades colombianas y algunas organizaciones profesionales han enfrentado retos para alcanzar visibilidad, principalmente a través de publicaciones acreditadas, cuya reputación depende de su presencia en prestigiosos ránquines. Este artículo contiene un análisis documental de la evolución de la revista HOW, los perfiles de sus autores, sus temas de interés y sus preocupaciones -tal como se evidencian en los artículos publicados hasta la fecha y en los registros de los procesos editoriales de los últimos diez años. De dicho análisis derivamos una serie de retos concernientes a las políticas y procesos editoriales, los cuales están íntimamente relacionados con las tendencias actuales en los sistemas de evaluación que rigen las clasificaciones de las revistas académicas. <![CDATA[<b>Collaborative Work and Language Learners’ Identities When Editing Academic Texts</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-59272016000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en This paper presents a qualitative case study that involved three groups of English as a foreign language pre-service teachers at a Colombian private university. Each group attended tutoring sessions during an academic semester. Along these sessions, students were asked to work collaboratively in the editing process of some chapters of their thesis project through a corpus interface. Students wrote journals and participated in interviews about their experiences. Teachers also wrote journal entries to describe and interpret their observations from the meetings. Findings reveal the participants’ identities that emerged from their group dynamics and their insights about their collaborative process when editing academic texts.<hr/>Este artículo presenta un estudio de caso cualitativo con tres grupos de estudiantes de licenciatura en educación bilingüe de una universidad privada en Colombia. A cada grupo se le asignó un tutor durante un semestre y se le solicitó trabajo colaborativo para la edición de un proyecto de grado usando un corpus. Los estudiantes escribieron diarios y participaron en entrevistas sobre su experiencia, mientras que los docentes escribieron diarios para describir e interpretar sus observaciones del proceso. Los resultados develaron las identidades de los estudiantes que emergieron a partir de su dinámica de grupo y sus percepciones del proceso de edición de manera colaborativa. <![CDATA[<b>Reflections on Critical Incidents of EFL Teachers During Career Entry in Central Mexico</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-59272016000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en This article explores the reflections of critical incidents of eight beginning English as a foreign language teachers and one of their trainers in Mexico. Based upon narrative inquiry and through the use of journals, critical incidents and how they have impacted beginning teachers in their thinking were specifically looked at. From the data we found seven emerging themes which basically revolve around the relationships that are established between the teacher and the students, the emerging professional identities of the beginning teachers, and the tutor’s reflection on knowledge transfer. Results showed how these teachers reflected upon their teaching practice and how the critical incidents helped them to analyze and evaluate their teaching process.<hr/>Este artículo explora las reflexiones de ocho maestros de inglés principiantes y un instructor en México a partir de incidentes críticos. Basada en un enfoque narrativo y el uso de diarios, se investigaron los incidentes críticos y la manera en que éstos han impactado a los maestros novatos en su manera de pensar. A partir de los datos surgieron siete temas que giran en torno a las relaciones que se establecen entre maestro y estudiantes, la identidad emergente de los maestros novatos y la reflexión del tutor acerca de la transferencia del conocimiento. Los resultados mostraron cómo los maestros reflexionaron sobre su práctica docente y cómo los incidentes críticos los ayudaron a analizar y evaluar su proceso de enseñanza. <![CDATA[<b>Just in Time Teaching</b>: <b>A Strategy to Encourage Students’ Engagement</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-59272016000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en This qualitative research study was carried out with two groups of students at a beginner English level; the students were in the fourth semester of psychology at a Colombian university. The overall aim of this action research study was to analyze learners’ perceptions of the strategy Just in Time Teaching in a web 2.0. The data were collected through students’ artifacts, journals, and interviews. Results of this study indicate that students perceived the strategy of Just in Time Teaching as a means to engage them in the designed activities; it was manifested by investing time to extend knowledge and promoting participation by reducing the affective filter.<hr/>Este estudio de investigación cualitativa fue realizado con dos grupos de estudiantes principiantes de inglés, quienes se encontraban en cuarto semestre de psicología en una universidad colombiana. El objetivo general de esta investigación acción fue la de analizar las percepciones de los estudiantes sobre el uso de la estrategia denominada justo antes del tiempo de enseñar en una página web 2.0. Los datos fueron obtenidos por medio de los trabajos de los estudiantes, diarios y entrevistas. Los resultados de esta investigación indican que los estudiantes se sintieron interesados por las actividades diseñadas. Este interés se evidenció a través de la inversión de tiempo para ampliar información y de la generación de participación por medio de la reducción del filtro afectivo. <![CDATA[<b>Creating a Pedagogical Space that Fosters the (Re)Construction of Self Through Life Stories of Pre-Service English Language Teachers</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-59272016000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en People’s true selves comprise a life story that may be considered as a narrative. With that idea in mind, the purpose of this article is to report on a pedagogical intervention that bridged life stories and a narrative perspective to examine nine, out of eighty, pre-service English language teachers’ (re)construction of their true selves while engaged in a three-step introspective practice. Such (re)construction was manifested in written life stories which were interpreted and found to reveal these main themes: Meaningful Others in Shaping Their Self-as-Teacher, The Human Dimension in the Formation of Teachers of English, and Becoming Teachers of English Who Are Transformative, Instead of Transmissionists.<hr/>El verdadero yo de las personas es una historia de vida que puede considerarse una narrativa. Con esa idea en mente, este artículo intenta compartir una intervención pedagógica que unió nueve historias de vida con una perspectiva narrativa para examinar cómo nueve, de un grupo de ochenta, futuros profesores de inglés (re)construyeron su verdadero yo mediante la introspección. Tal (re)construcción se convirtió en historias de vida escritas que fueron interpretadas y que mostraron estos temas principales: La Relevancia de Otros en la Formación de la Identidad como Profesor, la Dimensión Humana en la Formación de Profesores de Inglés y la Formación de Profesores de Inglés como Transformadores, en lugar de Transmisionistas. <![CDATA[<b>Cooperative Learning With a Focus on the Social</b>: <b>A Pedagogical Proposal for the EFL Classroom</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-59272016000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en This article is a report of a pedagogical intervention which was developed with a group of seventh graders during their English as a foreign language class in a public school in Bogotá. It is part of an investigation in which the main purpose was to foster students’ classroom interaction through the use of cooperative learning principles from a dialogical perspective that focused on social aspects of students’ school lives. Thus, the instructional design incorporated a methodology that focused on the students’ realities and provided opportunities for dialogue, cooperation, and reflection. From a pedagogical perspective, this experience promoted changes in the classroom practices allowing a new vision of group work, encouraging personal growth and social awareness among participants.<hr/>Este artículo es un reporte de una intervención pedagógica que se desarrolló con un grupo de estudiantes de séptimo grado durante sus clases de inglés como lengua extranjera, en una escuela pública de Bogotá. Esta experiencia es parte de una investigación en la que el objetivo principal era fomentar la interacción en el aula a través del uso de aprendizaje cooperativo desde una perspectiva dialógica, que se centró en los aspectos sociales de la vida escolar de los participantes. Por lo tanto, el diseño instruccional incorporó una metodología enfocada en la realidad escolar y brindó oportunidades para el diálogo, la cooperación y la reflexión. Desde una perspectiva pedagógica, esta experiencia promovió cambios en las prácticas de aula que permitieron una nueva visión del trabajo en grupo, fomentando el crecimiento personal y la conciencia social entre los participantes. <![CDATA[<b>Culture Teaching in Historical Review</b>: <b>On the Occasion of ASOCOPI’s Fiftieth Anniversary</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-59272016000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en This literature review surveys fifty years of English language teaching scholarship on the topic of culture teaching. The review segments the available literature according to decade and applies two guiding questions to each resource found: How is culture defined and What does culture teaching look like. The report of findings details how authors in each decade literature set define culture and culture teaching. Discussion of the findings offers general observations of developments as well as consistencies over the entire literature set (1965-2015). This literature review will be of interest to current and emerging English language teaching scholars involved in culture teaching scholarship. It is dedicated to ASOCOPI’s fifty-year anniversary (1965-2015).<hr/>Esta revisión teórica examina cincuenta años de literatura sobre la enseñanza de la cultura dentro de la enseñanza del inglés. La revisión divide la literatura disponible por décadas y se formulan dos preguntas que guían el análisis: ¿Cómo se define “cultura"? y ¿Cómo se presenta la enseñanza de la cultura? Los resultados muestran, por década, la definición de cultura y su enseñanza según es vista por los autores revisados. En la discusión de los resultados se presenta el panorama general de la literatura revisada (1965-2015) mostrando la evolución de cultura y su enseñanza, al igual que los patrones comunes en la misma. Este artículo puede ser de interés para los académicos en el campo de la enseñanza del inglés que abordan estudios sobre la enseñanza de cultura. Este artículo está dedicado a ASOCOPI en honor a su quincuagésimo aniversario.