Scielo RSS <![CDATA[How]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-592720170002&lang=pt vol. 24 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<b>Moving Forward, in Times of Reforms in the Evaluation of Scientific Journals</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-59272017000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b>The Relationship Between Cognitive Styles and Young Adult Learners’ Preferences for Written Corrective Feedback</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-59272017000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This study aimed to investigate the relationship between learners’ cognitive styles and their preferences for different types and frequencies of written corrective feedback and for different types of errors to be corrected. Data were collected from 60 English as a foreign language learners at intermediate and upper-intermediate levels. The instruments included the Ehrman and Leaver Learning Styles Questionnaire, and a questionnaire constructed by Amrhein and Nassaji (2010). The results indicated that there is a strong relationship between learners’ cognitive styles and their preferences for a particular type of written corrective feedback and for different types of errors to be corrected; but there is no significant relationship between cognitive styles and learners’ preferences for frequencies of written corrective feedback.<hr/>Este estudio investiga la relación entre los estilos cognitivos de los estudiantes y sus preferencias respecto al tipo y frecuencia de la retroalimentación correctiva escrita, así como la corrección de distintos tipos de errores. Los datos se obtuvieron de 60 estudiantes de inglés como lengua extranjera en niveles intermedio e intermedio-superior. Los instrumentos de recolección de datos incluyen el cuestionario de estilos de aprendizaje de Ehrman y Leaver y un cuestionario diseñado por Amrhein y Nassaji (2010). Los resultados muestran que existe una acentuada relación entre los estilos cognitivos de los estudiantes y sus preferencias por un tipo particular de retroalimentación correctiva escrita y la forma como se corrigen distintos errores. Sin embargo, la relación entre los estilos cognitivos y la frecuencia de la retroalimentación no es significativa. <![CDATA[<b>Reading Comprehension Course Through a Genre-Oriented Approach at a School in Colombia</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-59272017000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This paper reports on an action-research study aimed at identifying the problems and needs of a specific group of tenth graders at a school in Colombia in relation to their reading comprehension in English in order to design, partially implement, and evaluate a genre-oriented syllabus. Findings show that the explicit instruction of metacognitive strategies helped students become more efficient readers, as well as the fact that the exposure and analysis of genres developed a better comprehension of different kinds of texts, making these students aware of the structure and patterns of the texts they were reading as they approached them with reading strategies that were appropriate for each genre and stage.<hr/>Se reporta un estudio de investigación acción con el que se buscaba identificar los problemas y necesidades de un grupo de estudiantes en una escuela en Colombia, en cuanto a su comprensión lectora en inglés, con el fin de diseñar y parcialmente implementar un syllabus basado en la pedagogía de géneros. Los resultados muestran que la instrucción explícita de estrategias meta-cognitivas a los estudiantes, les ayudó a convertirse en lectores más eficientes. Asimismo, la exposición y el análisis de diferentes géneros literarios, les permitió que adquirieran consciencia sobre la estructura y los patrones de los textos que leen, a medida que los abordaron con estrategias de lectura apropiadas para cada género. <![CDATA[<b>Identity Construction and Reversal Conceptual Transfer Among Iranian EFL Learners</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-59272017000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This article draws on a qualitative study which seeks to explore whether Iranian English as a foreign language learners experience any reversal conceptual transfer and whether they construct two identities as a result of learning a foreign language. The findings from the open-ended questionnaires distributed among 65 undergraduates at the University of Isfahan as well as 45 interviews conducted in a private language school reveal that most of the participants feel they have partly experienced reversal conceptual transfer. However, most of them claimed not to have constructed a new foreign language identity in English, while those who did had a more positive attitude towards their English identity.<hr/>El presente artículo describe un estudio cualitativo para identificar si estudiantes iraníes de inglés como lengua extranjera experimentan transferencia conceptual inversa y si construyen dos identidades como resultado del aprendizaje de una lengua extranjera. Los resultados de cuestionarios abiertos distribuidos entre 65 estudiantes de pregrado de la Universidad de Isfahan y de 45 entrevistas realizadas en una escuela privada revelaron que la mayoría de los participantes sienten que han parcialmente experimentado transferencia conceptual inversa. Sin embargo, la mayoría afirmó no haber construido una nueva identidad en inglés, pero los que sí lo hicieron tienen una actitud más positiva hacia su identidad en inglés. <![CDATA[<b>Exploring English Teachers’ Perceptions About Peer-Coaching as a Professional Development Activity of Knowledge Construction</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-59272017000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Teachers’ knowledge and how they construct it is an area that deserves attention when it comes to producing fruitful professional development practices. This small-scale action research aims at identifying the perceptions of three teachers in a private language center about peer-coaching and their actual construction of knowledge in a peer-coaching activity. Data were collected through two narratives and the transcription of recorded conversations among participants after the observation of their classes. The results suggest that before peer-coaching teachers held three types of perceptions towards observation and feedback: a cautious approach, an identity tension approach, and a celebratory approach. After peer-coaching one sees that two perceptions emerged: observation and feedback entail, on the one hand, high anxiety about teachers’ self-image; and on the other, observation and feedback show a deep sense of their selves.<hr/>El conocimiento de los profesores y cómo ellos lo construyen es un área que merece atención cuando se desea producir prácticas de desarrollo profesional fructíferas. La investigación-acción a pequeña escala reportada aquí tiene como objetivo mostrar las percepciones de tres profesores en un centro de idiomas privado acerca de la asesoría entre pares y el conocimiento construido por los participantes en este este ejercicio. Los datos se recolectaron a través de dos narrativas y la transcripción de la grabación de interacciones de los profesores después de la observación de clase. Los datos sugieren que antes de la asesoría entre pares los profesores tenían tres percepciones acerca de la observación y la retroalimentación: una percepción de enfoque cauteloso, otra de enfoque de tensión identitaria y una celebratoria de la observación y la retroalimentación. Después de participar en la asesoría entre pares dos percepciones emergieron: la observación y la retroalimentación implican por un lado ansiedad acerca de la auto-imagen del profesor, por otro lado, representan un profundo sentido de su yo. <![CDATA[<b>High School Students’ Affective Reaction to English Speaking Activities</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-59272017000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This study aims to measure fifty-two high school students’ affective reactions after doing individual and pair-based speaking activities then completing a semantic differential scale of nine bipolar adjectives. Results do not show significant statistical differences between the two types of activities or the schools involved in this study, but participants from both schools present a similar affective reaction towards individual and pair-based speaking activities.<hr/>Este estudio tiene como objetivo medir las reacciones afectivas de cincuenta y dos estudiantes de secundaria después de realizar una actividad de expresión oral individual y otra en parejas, y posteriormente completar una escala de diferencial semántico de nueve adjetivos bipolares. Los resultados no muestran diferencias estadísticas significativas entre los dos tipos de actividades y las dos escuelas que participaron en el estudio; sin embargo, los participantes de ambos establecimientos muestran una reacción afectiva similar hacia las actividades de expresión oral individuales y en pareja. <![CDATA[<b>Standardized Test Results</b>: <b>An Opportunity for English Program Improvement</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-59272017000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This case study explores the relationship between the results obtained by a group of Industrial Engineering students on a national standardized English test and the impact these results had on language program improvement. The instruments used were interviews, document analysis, observations, surveys, and test results analysis. Findings indicate that the program has some weaknesses in terms of number of hours of instruction, methodology, and assessment practices that affect the program content and the students’ expected performance. Recommendations relate to setting up a plan of action to make the program enhance student’s performance in English, bearing in mind that the goal is not the students’ preparation for the test but the development of language skills.<hr/>Este estudio de caso explora la relación entre los resultados en las pruebas obtenidos por unos estudiantes de ingeniería industrial en un examen nacional de inglés y su impacto en el mejoramiento de un programa de inglés. Los instrumentos usados fueron entrevistas, análisis documental, observaciones, encuestas y análisis de los resultados de los exámenes. Los resultados indican que el programa tiene debilidades como número de horas y prácticas metodológicas y de evaluación que afectan los contenidos del programa y el desempeño de los estudiantes. Las recomendaciones se relacionan con acciones a tomar para mejorar el programa, y por ende el desempeño de los estudiantes ya que la meta no es la preparación para el examen sino el desarrollo de competencias en inglés. <![CDATA[<b>Use of the Genre-Based Approach to Teach Expository Essays to English Pedagogy Students</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-59272017000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The following article reports the results of an action research project conducted in a public university in Chile. The project consisted of exposing ten undergraduate students from an English pedagogy program to a genre-based approach to writing expository essays. During eight weeks the three stages of the genre-based approach, namely: deconstruction, joint construction, and individual construction, were adapted and developed with the participants. Results gave evidence that a genre-based approach to teaching expository essays is effective in this context because after the application of the action research project, the students’ compositions improved in comparison to the participants’ pre-intervention essays<hr/>Este artículo informa sobre los resultados de una investigación acción en una universidad chilena, que consistió en exponer a diez estudiantes de pedagogía en inglés a un enfoque basado en géneros para escribir ensayos expositivos. Durante ocho semanas las tres etapas del enfoque basado en géneros: deconstrucción, construcción conjunta y construcción individual se adaptaron y desarrollaron con los estudiantes. Los resultados evidencian que un enfoque basado en géneros es eficaz en un ambiente de inglés como lengua extranjera, dado que tras la intervención los textos de los estudiantes mejoraron en comparación a los ensayos previos a la intervención. <![CDATA[<b>From Therapy to Instruction</b>: <b>The Effect of Systemic Strategies on the Oral Performance of Foreign Language Learners</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-59272017000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This paper reports the results of a group intervention based on strategies derived from the systemic therapy model-brief strategic therapy. These strategies aimed at decreasing the anxiety levels commonly found in oral performance tasks related to L2 learning. Thirteen students from different semesters who belonged to two foreign language teaching programs participated in four weekly 40-minute group sessions. The pre- and post-assessments suggest a meaningful reduction of anxiety levels (t = 8.978 p < 0.05; ES = 2.49). The results suggest that the application of the strategies is highly effective and beneficial for anxious L2 learners.<hr/>Este artículo reporta los resultados de una intervención grupal basada en estrategias derivadas del modelo sistémico -terapia estratégica breve- orientadas a disminuir los niveles de ansiedad encontrados en actividades orales relacionadas con el aprendizaje de una segunda lengua. Trece estudiantes de diferentes semestres de dos programas de licenciatura en lengua materna y extranjera participaron en cinco sesiones grupales con una duración aproximada de 40 minutos. Las evaluaciones pre y post revelan una disminución significativa de los niveles de ansiedad (t = 8.978 p < 0.05; ES = 2.49). Los resultados sugieren que la aplicación de esta estrategia es altamente efectiva y beneficiosa para los aprendices de lenguas extranjeras ansiosos. <![CDATA[From Transnational Language Policy Transfer to Local Appropriation: The Case of the National Bilingual Program in Medellín, Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-59272017000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This paper reports the results of a group intervention based on strategies derived from the systemic therapy model-brief strategic therapy. These strategies aimed at decreasing the anxiety levels commonly found in oral performance tasks related to L2 learning. Thirteen students from different semesters who belonged to two foreign language teaching programs participated in four weekly 40-minute group sessions. The pre- and post-assessments suggest a meaningful reduction of anxiety levels (t = 8.978 p < 0.05; ES = 2.49). The results suggest that the application of the strategies is highly effective and beneficial for anxious L2 learners.<hr/>Este artículo reporta los resultados de una intervención grupal basada en estrategias derivadas del modelo sistémico -terapia estratégica breve- orientadas a disminuir los niveles de ansiedad encontrados en actividades orales relacionadas con el aprendizaje de una segunda lengua. Trece estudiantes de diferentes semestres de dos programas de licenciatura en lengua materna y extranjera participaron en cinco sesiones grupales con una duración aproximada de 40 minutos. Las evaluaciones pre y post revelan una disminución significativa de los niveles de ansiedad (t = 8.978 p < 0.05; ES = 2.49). Los resultados sugieren que la aplicación de esta estrategia es altamente efectiva y beneficiosa para los aprendices de lenguas extranjeras ansiosos.