Scielo RSS <![CDATA[Cuadernos de Lingüística Hispánica]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0121-053X20140002&lang=en vol. num. 24 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-053X2014000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>Lesson on Linguistics. Considerations on Ferdinand De Saussure: current pillar of linguistics</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-053X2014000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo es una lección de Lingüística. Parte de citas tomadas del Curso de Lingüística general. En este trabajo se reflexiona y se añade principios estructuralistas que, actualmente, son parte de la ciencia del lenguaje. Pretende ser material de una clase básica de Lingüística. No profundiza en conceptos, pero sí los contextualiza. El estilo es sencillo porque se busca el máximo entendimiento posible por parte de estudiantes universitarios.<hr/>This article is a lesson on linguistics. It begins with quotations from the Course on General Linguistics and contains reflections and additions to the structuralist principles that currently form part of the science of language. It aims at becoming material for a basic class on linguistics. It does not delve into concepts, but does provide contexts for them. The writing style is simple because college students' highest understanding is sought.<hr/>Cet article est une leçon de linguistique. Il part de citations prises du Cours de Linguistique Générale. Dans ce travail on réfléchit et on ajoute des principes structuralistes qui, dès nos jours, font partie de la science du langage. Le travail prétend être le matériel d'un cours de linguistique de base. On n'approfondit pas de concepts, mais on les contextualise. Le style de présentation est simple parce que l'on cherche la plus grande compréhension possible de la part des étudiants universitaires.<hr/>Este artigo é uma lição de linguística. Parte de citações tomadas do Curso de Linguística Geral. Neste trabalho é feita uma reflexão e se acrescentam princípios estruturalistas que, atualmente, são parte da ciência da linguagem. Pretende ser material de uma aula básica de Linguística. Não aprofunda em conceitos, mas sim os contextualiza. O estilo é simples porque se busca o máximo entendimento possível por parte de estudantes universitários. <![CDATA[<b>Textuality and argumentative grammar</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-053X2014000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en La argumentación es un modo de organizar el discurso, cuya orientación se da para lograr el convencimiento del otro. El presente artículo acoge este precepto para abordar la propuesta argumentativa del autor italiano Vincenzo Lo Cascio desde la noción de textualidad. Gramática argumentativa es el nombre dado a esta apuesta teórica y surge de las ideas de la Nueva Retórica de Perelman. Lo Cascio propone la existencia de categorías sintácticas finitas, denominadas reglas categoriales e indicadores de fuerza, las cuales permiten orientar la información de los enunciados y analizar multiplicidad de discursos; por ello, es una teoría que sigue la línea de la sintaxis generativa de Noam Chomsky. El artículo plantea la necesidad de reconocer, desde la Gramática argumentativa, el potencial enunciativo de la palabra en situaciones comunicativas cotidianas, donde es preciso que los enunciadores sean conscientes del uso que hacen de la palabra.<hr/>Argumentation is a manner of organizing discourse with an aim to persuade others. This article embraces this precept in order to address Italian author Vincenzo Lo Cascio's argumentative proposal based on the notion of textuality. This theoretical position, under the name of argumentative grammar, emerges from the ideas of the New Rhetoric by Perelman. Lo Cascio proposes the existence of finite syntactic categories, named categorical rules and force indicators, which enable the information from utterances and multiplicity of discourses to be analyzed; therefore, this is a theory that follows the line of Noam Chomsky's generative syntax. This article sets out the necessity of acknowledging the expository potential of words in quotidian communicative situations, in which the speaker must be conscious of his use of words.<hr/>L'argumentation est une manière d'organiser le discours, dont l'orientation est donnée pour aboutir à convaincre l'autre. Cet article prend ce précepte-ci pour aborder la proposition argumentative de l'auteur italien Vincenzo Lo Cascio, à partir de la notion de textualité. Ce pari théorique reçoit le nom de Grammaire argumentative, et surgit des idées de la Nouvelle Rhétorique de Perelman. Lo Cascio propose l'existence de catégories syntaxiques finies, appelées règles catégoriales et indicateurs de force, qui permettent d'orienter l'information des énoncés et d'analyser une multiplicité de discours. Pour cela, il s'agit d'une théorie qui suit la ligne de la syntaxe générative de Noam Chomsky. L'article pose le besoin de reconnaître, dès la grammaire argumentative, le potentiel énonciatif de la parole en situations communicatives quotidiennes, où il se précise que les énonciateurs soient conscients de leur utilisation de la parole.<hr/>A argumentação é um modo de organizar o discurso, cuja orientação é dada para lograr o convencimento do outro. O presente artigo acolhe este preceito para abordar a proposta argumentativa do autor italiano Vincenzo Lo Cascio desde a noção de textualidade. Gramática argumentativa é o nome dado a esta aposta teórica e surge das ideias da Nova Retórica de Perelman. Lo Cascio propõe a existência de categorias sintáticas finitas, denominadas regras categoriais e indicadores de força, as quais permitem orientar a informação dos enunciados e analisar multiplicidade de discursos; por isso, é uma teoria que segue a linha da sintaxe generativa de Noam Chomsky. O artigo planteia a necessidade de reconhecer, desde a gramática argumentativa, o potencial enunciativo da palavra em situações comunicativas cotidianas, onde é preciso que os enunciadores sejam conscientes do uso que fazem da palavra. <![CDATA[<b>"The arachnid that gets language acrid". Forms of humor in <i>Calle 13'</i>s lyrics</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-053X2014000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este artículo, a partir de figuras retóricas, se describen las distintas formas de lo risible en las canciones de la banda de música urbana Calle 13. Para ello, se revisó los cuatro álbumes de la banda, los sencillos y los trabajos en colaboración, y se seleccionaron algunas canciones en las que predomina lo risible. El análisis permitió agrupar las canciones en tres líneas temáticas: la sátira social, la tiraera y la imagen corporal del hombre y la mujer, desde allí se interpretaron las formas de lo risible y las figuras retóricas. Entre las formas de lo risible predominan la sátira, la ironía, lo cómico y lo humorístico, y las figuras que las sustentan son, principalmente, el símil, la metáfora, la aliteración, la metonimia y la rima.<hr/>This article describes the various forms of humor in the urban genre music band Calle 13, through figures of speech. To that end, the band's four albums, singles and musical collaborations were revised, and some songs with a tendency to humor were selected. The analysis led to group the songs together according to three topics: social satire, the practice of 'dis', and male and female body images, from which the forms of humor and the figures of speech were interpreted. Satirical, ironical, humorous and comical forms of humor prevail among others, and the supporting figures of speech are, mainly, simile, metaphor, alliteration, metonymy and rhyme.<hr/>Dans cet article, on décrit les différentes formes du risible dans les chansons de la bande de musique urbaine Calle 13, à partir de figures rhétoriques. Pour y arriver, on a révisé les quatre albums de la bande, les singles et les travaux en collaboration; après, on a sélectionné quelques chansons dont la prédominance est le risible. L'analyse a permis de regrouper les chansons en trois lignes thématiques: la satire sociale, la tiraera (guerre verbale) et l'image corporelle de l'homme et la femme. À partir de cela, on a interprété les formes du risible et les figures rhétoriques. Entre les formes du risible, il y a une prédominance de la satire, l'ironie, le comique et l'humoristique ; et les figures qui les soutiennent, principalement : le simile, la métaphore, l'allitération, la métonymie et la rime.<hr/>Neste artigo, a partir de figuras retóricas, se descrevem as distintas formas do risível nas canções da banda de música urbana Calle 13. Para isso, foram revisados os quatro álbuns da banda, os singles e os trabalhos em colaboração, e se selecionaram algumas canções nas quais predomina o risível. A análise permitiu agrupar as canções em très linhas temáticas: a sátira social, a tiraera (guerra verbal entre os rappers) e a imagem corporal do homem e da mulher, e a partir daí se interpretaram as formas do risível e das figuras retóricas. Entre as formas do risível predominam a sátira, a ironia, o cômico e o humorístico, e as figuras que as sustentam são, principalmente, o símil, a metáfora, a aliteração, a metonímia e a rima. <![CDATA[<b>Adjectival phrases in five Spanish language dictionaries</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-053X2014000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo es un avance de la tesis doctoral intitulada "Estudio contrastivo en cinco diccionarios de lengua española". Este aporte investigativo es, ante todo, una reflexión en torno de los estudios léxicos que se han hecho hasta el momento en Colombia. A más de esto, se hace un recorrido teórico-epistemológico sobre tres temas importantes como la fraseología y su objeto de estudio: las unidades fraseológicas, las locuciones adjetivales; así como su manifestación en cinco diccionarios de la lengua española.<hr/>This article is a preview of the doctoral thesis "Contrastive study in five Spanish language dictionaries". This investigative contribution is, above all, a reflection relating to lexical studies carried out in Colombia to date. Besides, it contains a theoretical and epistemological look at three important topics regarding phraseology and its object of study, including collocations and adjectival phrases; and its presence in five Spanish language dictionaries.<hr/>Cet article est un avancement de la thèse doctorale intitulée "Étude contrastive de cinq dictionnaire de langue espagnole". Cet apport de recherche est, avant tout, une réflexion autour des études lexicales qui ont été faites jusqu'à maintenant en Colombie. En plus, on fait un parcours théorique-épistémologique sur trois thèmes importants comme la phraséologie et son objet d'étude: les unités phraséologiques, les locutions adjectivales, ainsi que leur présence dans cinq dictionnaires de la langue espagnole.<hr/>Este artigo é um avanço da tese doutoral intitulada "Estudo contrastivo em cinco dicionários da língua espanhola". Este aporte de pesquisa é, ante tudo, uma reflexão em torno dos estudos léxicos que se tem realizado até o momento na Colômbia. Além disso, é feito um percurso teóricoepistemológico sobre três temas importantes como a fraseologia e seu objeto de estudo: as unidades fraseológicas, as locuções adjetivais; assim como sua manifestação em cinco dicionários da língua espanhola. <![CDATA[<b>Teaching how to read in Law school A textual analysis of the book <i>Cartas de batalla, una crítica del constitucionalismo colombiano</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-053X2014000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en En el Proyecto Institucional de Competencias Comunicativas de la Corporación Universitaria Rafael Núñez, se adelanta la investigación "Alfabetización académica en la CURN". Este estudio enfatiza en el lenguaje como medio de acceso: al conocimiento, a la comunidad científica particular de cada programa y a la cultura investigativa. El trabajo se desarrolla a partir de experiencias de aula, desde donde el docente de lengua identifica las particularidades discursivas de los textos académicos usados en el programa de Derecho (en una primera instancia), y desde allí determina, tanto las dificultades para su comprensión, como las estrategias didácticas y lingüísticas que pueden desarrollarse para superarlas bajo un enfoque de lectura inferencial. En la experiencia descrita, se aborda el libro Cartas de batalla, una crítica al constitucionalismo colombiano, su lectura interdisciplinar permitió responder a las necesidades de docentes y estudiantes al brindar herramientas prácticas que les permitan aprender a partir del texto escrito, de forma detallada y analítica. En la actualidad estamos revisando textos pertenecientes a otras asignaturas del programa de Derecho, con algunos avances en la Facultad de Medicina.<hr/>"Academic literacy at the CURN" is a research project being carried out as a part of the Institutional Project on Communicative Competences at the Corporación Universitaria Rafael Núñez. This study emphasizes on language as a means of access to knowledge, to each program's specific scientific community, and to a research culture. This work is developed through classroom experiences in which the language teacher identifies some discursive particularities of law school course books and determines, both their difficulty for being understood, and the didactic and linguistic strategies that could be developed to overcome these difficulties, through the focus of inferential reading. The experience described above resorted to an interdisciplinary reading of the book Cartas de batalla, una crítica del constitucionalismo colombiano, to meet the needs of teachers and students, by providing practical tools for detailed and analytical learning through the written text. The research is currently revising further texts belonging to other subjects of the Law program, after a similar process at the Faculty of Medicine.<hr/>Dans le Projet Institutionnel de Compétences Communicatives de la Corporation Universitaire Rafael Núñez, on développe la recherche «Alphabétisation académique dans la CURN». Cette étude met en relief le langage en tant que moyen d'accès: à la connaissance, à la communauté scientifique propre à chaque programme et à la culture investigatrice. Le travail se développe à partir des expériences dans la salle de classe, d'où l'enseignant de langue identifie les particularités discursives des textes académiques utilisés dans le programme de Droit (d'abord) ; et partir de là, on détermine, bien les difficultés pour sa compréhension, que les stratégies didactiques et linguistiques qui peuvent se développer pour les surmonter sous une approche de lecture inférentielle. Dans l'expérience décrite, on aborde le livre Lettres de bataille, une critique au constitutionnalisme colombien. Sa lecture interdisciplinaire nous a permis de répondre aux besoins des enseignants et des apprenants au moment de fournir des outils qui leur permettent d'apprendre à partir du texte écrit, de manière détaillée et analytique. Actuellement nous sommes en train de réviser des textes appartenant aux autres cours du programme de Droit, avec quelques avancements dans la faculté de médicine.<hr/>No Projeto Institucional de Competências Comunicativas da Corporação Universitária Rafael Núñez, é realizada a pesquisa «Alfabetização acadêmica na CURN». Este estudo enfatiza na linguagem como meio de acesso: ao conhecimento, à comunidade científica particular de cada programa e à cultura de pesquisa. O trabalho se desenvolve a partir de experiências de sala de aula, desde onde o docente de língua identifica as particularidades discursivas dos textos acadêmicos usados no programa de Direito (em uma primeira instância), e a partir daí determina, tanto as dificuldades para sua compreensão, como as estratégias didáticas e linguísticas que podem desenvolver-se para superá-las sob um enfoque de leitura inferencial. Na experiência descrita, se aborda o livro Cartas de batalha, uma crítica ao constitucionalismo colombiano, onde sua leitura interdisciplinar permitiu responder às necessidades de docentes e estudantes ao brindar ferramentas práticas que lhes permitam aprender a partir do texto escrito, de forma detalhada e analítica. Na atualidade estamos revisando textos pertencentes a outras disciplinas do programa de direito, com alguns avanços na faculdade de medicina. <![CDATA[<b>Knowledge in discourses on the quality of higher education quality</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-053X2014000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudio del saber constituido al interior de los discursos, en diálogo con autores como Michel Foucault, Jorge Eliécer Martínez Posada y Luís Alfonso Ramírez Peña, abordado desde la investigación Formación y regularidades de los enunciados discursivos de la calidad de la educación superior en Colombia entre 1991 y 2013, describe la coexistencia, sucesión, funcionamiento, determinación recíproca y transformación independiente y correlativa de los enunciados discursivos acerca de la calidad de la educación superior en los ámbitos internacional y nacional. Se explicitan los resultados en el proceso arqueológico propuesto por el método histórico-crítico de Foucault y se concluye que la calidad se visibiliza en un horizonte de globalización económica, aplicación de políticas neoliberales, reforma del Estado, y a través de tareas de inspección, vigilancia y control.<hr/>This study of knowledge constituted in discourses, in dialogue with authors such as Michel Foucault, Jorge Eliécer Martínez Posada and Luis Alfonso Ramírez Peña, is based on the research project Training and regularities in the discursive utterances of the quality of higher education in Colombia between 1991 and 2013, and describes the coexistence, succession, functioning, reciprocal determination, independent and correlative transformation of discursive utterances related to the quality of higher education both nationally and internationally. The results are explained in the archaeological process proposed by Foucault's historical-critical method, and it is concluded that quality is visible within a horizon of economic globalization, implementation of neoliberal policies, State reforms, and through works of inspection, supervision and control.<hr/>Cette étude sur le savoir constitué à l'intérieur des discours, en dialogue avec les auteurs comme Michel Foucault, Jorge Eliécer Martínez Posada et Luís Alfonso Ramírez Peña, et abordée à partir de la recherche Formation et régularités des énoncés discursifs de la qualité de l'éducation supérieure en Colombie entre 1991 et 1993, décrit la coexistence, succession, fonctionnement, détermination réciproque et transformation indépendante et corrélative des énoncés discursifs à propos de la qualité de l'éducation supérieure dans les scènes nationale et internationale. On explicite les résultats dans le processus archéologique proposé par la méthode historique-critique de Foucault. Et on conclut que la qualité devient visible dans un horizon de globalisation économique, d'application de politiques néolibérales, de réforme de l'État, et à travers de l'inspection, la vigilance et le contrôle.<hr/>Este estudo do saber constituído ao interior dos discursos, em diálogo com autores como Michel Foucault, Jorge Eliécer Martínez Posada e Luís Alfonso Ramírez Peña, abordado desde a pesquisa Formação e regularidades dos enunciados discursivos da qualidade da educação superior na Colômbia entre 1991 e 2013, descreve a coexistência, sucessão, funcionamento, determinação recíproca e transformação independente e correlativa dos enunciados discursivos acerca da qualidade da educação superior nos âmbitos internacional e nacional. Explicitam-se os resultados no processo arqueológico proposto pelo método histórico-crítico de Foucault e se conclui que a qualidade se visibiliza em um horizonte de globalização econômica, aplicação de políticas neoliberais, reforma do Estado, e através de tarefas de inspeção, vigilância e controle. <![CDATA[<b>Students' use of power in Foreign Language classroom interaction</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-053X2014000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en This paper reports the findings of a study which targeted to explore the way as undergraduate students express and use power in classrooms. It also aimed at finding out the sources of students' power and their viewpoints about the issue. The population was two groups of prospective English teachers from the Modern Languages Program, at Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Direct classroom observation, a teacher's journal, and semi-structured interviews were the main sources for gathering information. The findings were grouped into four categories dealing with leadership, sources of students' power, the ideal type of power in classrooms, and some wrong assumptions about power.<hr/>Este escrito relata los resultados de un estudio que tuvo por objeto explorar la manera como estudiantes de pregrado expresan y usan el poder en las aulas de clase. El estudio también intentó averiguar las fuentes de poder de los estudiantes y sus puntos de vista sobre el tema. Los participantes fueron dos grupos de futuros profesores de inglés del Programa de Idiomas Modernos de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Las principales fuentes para recolectar información fueron observación directa de clase, un diario del profesor y entrevistas semi-estructuradas. Los hallazgos fueron agrupados en cuatro categorías relacionadas con liderazgo, fuentes de poder en los estudiantes, el tipo ideal de poder y algunas creencias erróneas sobre el poder.<hr/>Cet écrit rapporte les résultats d'une étude qui a eu pour objectif celui d'explorer la forme comme les apprenants universitaires expriment et usent le pouvoir dans la salle de classe. Cette étude a tenté aussi de déterminer les sources de pouvoir des apprenants et leur point de vue sur le sujet. Les participants ont été deux groupes de futurs professeurs d'anglais, inscrits dans le programme de Langues Modernes de l'Université Pédagogique et Technologique de Colombie. Les principales sources de collectage d'information ont été : l'observation directe, un journal du professeur et des entretiens semi-structurés. Les découvertes ont été groupées en quatre catégories liées avec l'esprit d'initiative, les sources de pouvoir dans les apprenants, le type idéal de pouvoir et quelques fausses croyances sur le pouvoir.<hr/>Este artigo relata os resultados de um estudo que teve como objetivo explorar como os alunos de graduação expressam e usam o poder na sala de aula. O estudo também tentou descobrir as fontes de poder dos alunos e as suas opiniões sobre o assunto. Os participantes formaram dois grupos de futuros professores de Inglês do programa de Línguas modernas da Universidad Pedagógica y Tecnológica da Colômbia. As principais fontes para a coleta de informações foram a observação direta em sala de aula, um diário do professore entrevistas semiestruturadas. Os resultados foram agrupados em quatro categorias relacionadas com a liderança, as fontes de energia nos alunos, o tipo ideal de poder e alguns equívocos sobre o poder. <![CDATA[<b>Lexical influence of the <i>Muisca</i> language in current spanish, classified in semantic fields</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-053X2014000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en La presencia léxica del muisca en el dialecto cundiboyacense es una muestra de que esta influencia aún sigue vigente. El objetivo de este artículo es presentar los préstamos y posibles préstamos del muisca en el español actual clasificados en campos semánticos. Los datos se recolectaron en los municipios de Machetá y Tibirita en el departamento de Cundinamarca; Guateque, Sutatenza, Guayatá, La Capilla, Garagoa, Chinavita y Pachavita en el departamento de Boyacá. Los resultados se organizaron en siete campos semánticos: campo y cultivo; minería; espacio; animales; familia y ciclo de vida; cuerpo humano; recipientes, alimentación y vivienda. Se concluyó que los campos que presentan una mayor influencia son los que corresponden a cultivo y animales.<hr/>The lexical presence of the Muisca language in Cundiboyacense dialect is a proof that its influence is still in force. The objective of this article is to present the loanwords and possible borrowings from Muisca in current Spanish, classified in semantic fields. The data were collected at the municipalities of Machetá and Tiribita in the department of Cundinamarca; Guateque, Sutatenza, Guayatá, La capilla, Garagoa, Chinavita y Pachativa in the department of Boyacá. The results were organized into seven semantic fields: country and farming; mining; space; animals; family and life cycle; human body; containers, food and housing. The study concluded that the most influential fields are those corresponding to farming and animals.<hr/>La présence lexicale du Muisca dans le dialecte cundiboyacense est une preuve du fait que cette influence existe encore. L'objectif de cet article est celui de présenter les emprunts et les possibles emprunts du Muisca dans l'espagnol actuel, classés dans des champs sémantiques. Les données ont été collectées dans les communes de Machetá et Tibirita dans le département de Cundinamarca; Guateque, Sutatenza, Guayatá, La Capilla, Garagoa, Chinavita et Pachavita dans le département de Boyacá. Les résultats ont été organisés dans sept champs sémantiques: campagne et culture; minerie; espace; animaux; famille et cycle de vie; corps humain; récipients, alimentation et logement. On a conclu que, les champs ayant une influence plus importante sont ceux de la culture et des animaux.<hr/>A presença léxica do muisca no dialeto cundiboyacense é uma amostra de que esta influência ainda segue vigente. O objetivo deste artigo é apresentar os empréstimos e possíveis empréstimos do Muisca no espanhol atual classificados em campos semânticos. Os dados foram coletados nos municípios de Machetá e Tibirita no departamento de Cundinamarca; Guateque, Sutatenza, Guayatá, La Capilla, Garagoa, Chinavita e Pachavita no departamento de Boyacá. Os resultados se organizaram em sete campos semânticos: campo e cultivo; mineração; espaço; animais; família e ciclo de vida; corpo humano; recipientes, alimentação e moradia. Concluiu-se que os campos que apresentam uma maior influência são os que correspondem a cultivo e animais. <![CDATA[<b>Linguistic minorities in Colombia Analysis from Public policies and human rights</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-053X2014000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en En el presente artículo se expone una aproximación a la situación de las minorías lingúísticas colombianas, desde una perspectiva de Políticas Públicas y Derechos Humanos. Para lograr este acercamiento, el artículo se estructura de la siguiente manera: se caracterizan los derechos lingúísticos y se registran los convenios internacionales que Colombia ha firmado en torno de este tema; se presentan las características más importantes de una perspectiva de políticas públicas basada en derechos humanos y se analiza, desde el enfoque mencionado, un documento de política pública que busca regular la situación de las lenguas minoritarias de Colombia, la Ley 1381 de 2010. Posterior a este análisis, se examina si los derechos lingúísticos están o no garantizados para las comunidades aquí estudiadas. Finalmente, se establece la necesidad de seguir el principio basado en los derechos humanos como perspectiva para mejorar la situación de las comunidades lingúísticamente minoritarias.<hr/>This article analyzes the condition of Colombian linguistic minorities, from the point of view of public policies and human rights. In doing so, this paper is structured as follows: linguistic rights are described and topic-related international agreements signed by Colombia are registered; the most important characteristics of human rights based public policies are presented, and a public policy document, seeking to regulate the state of Colombian minority languages (namely Law 1381 from 2010), is analyzed through the mentioned approach. Following this analysis, it is examined whether the communities' linguistic rights are guaranteed. Finally, the necessity of following the principles of human rights as an approach to improve the condition of minority linguistic communities is established.<hr/>Dans cet article, on expose une approximation à la situation des minorités linguistiques colombiennes, à partir d'une perspective de Politiques Publiques et de Droits Humains. Pour atteindre ce rapprochement, l'article est structuré ainsi: on caractérise les droits linguistiques et on signale les accords internationaux que la Colombie a signés, autour du sujet qui nous occupe. On présente les caractéristiques les plus importantes d'une perspective de politiques publiques basée sur les droits humaines. Et on analyse, à partir de l'approche citée, un document de politique publique qui cherche à régulariser la situation des langues minoritaires de la Colombie, la loi 1381 de 2010. Postérieur à cette analyse, on examine si les droits linguistiques sont ou non garantis pour les communautés étudiées ici. Finalement, on établit le besoin de poursuivre le principe basé sur le droits humains en tant que perspective pour améliore la situation des communautés linguistiquement minoritaires.<hr/>No presente artigo se expõe uma aproximação à situação das minorias linguísticas colombianas, desde uma perspectiva de Políticas Públicas e Direitos Humanos. Para lograr esta abordagem, o artigo se estrutura da seguinte maneira: se caracterizam os direitos linguísticos e se registram os convènios internacionais que a Colômbia tem assinado em torno deste tema; se apresentam as características mais importantes de uma perspectiva de políticas públicas baseada em direitos humanos e se analisa, desde o enfoque mencionado, um documento de política pública que busca regular a situação das línguas minoritárias da Colômbia, a Lei 1381 de 2010. Posterior a esta análise, se examina se os direitos linguísticos estão ou não garantidos para as comunidades aqui estudadas. Finalmente, se estabelece a necessidade de seguir o princípio baseado nos direitos humanos como perspectiva para melhorar a situação das comunidades linguisticamente minoritárias.