Scielo RSS <![CDATA[Historia Crítica]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0121-161720040001&lang=pt vol. num. 27 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172004000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>HISTORY</b>: <b>ENLIGHTENED OR RENAISSANCE?</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172004000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo se propone mostrar algunos de los cambios que ha experimentado la disciplina de la historia en las últimas décadas. Tres son los principales influjos que pesan sobre el oficio: la presión que ejerce la sociedad contemporánea, el complejo diálogo que esta disciplina ha mantenido con las demás ciencias sociales, y la profunda transformación del mundo en los años más recientes. A partir de estos elementos, el autor propone que la historia debe emprender una reorientación, la cual se inscribe dentro de una perspectiva renancentista.<hr/>The article proposes to show some of the changes that the discipline of history has undergone in the past few decades. Three main influxes have affected the profession: the pressure exerted by contemporary society, the complex dialogue the discipline has maintained with the other social sciences, and the profound transformation of the world in recent decades. On the basis of these elements, the author holds that history should undertake a reorientation, inscribed within a renaissanee perspective. <![CDATA[<b>CONTRIBUTIONS TO THE DIALOGUE BETWEEN HISTORY AND POLITICAL SCIENCE</b><b>. </b><b>A CONTRIBUTION FROM RESEARCH EXPERIENCE IN THE CINEP</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172004000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este trabajo quisiera hacer una mirada retrospectiva de algunos de los trabajos del CINEP y de los míos propios, relacionados con la historia política durante los treinta años en que he estado vinculado a él. Igualmente, quiero tratar de aclararme a mí y al lector hasta qué punto la mayor parte de mis propios trabajos pueden inscribirse en la categoría de historia política, ya que yo mismo no tengo muy claramente definida mi identidad profesional, aunque esta indefinición no significa para mí ningún motivo de preocupación. Entre otras cosas, porque estudié tanto Ciencia Política como Historia de América Latina, y nunca me he preocupado mucho por las fronteras que algunos profesionales han construido entre las ciencias sociales. Es más, considero que la combinación de los dos enfoques, diacrónico y sincrónico, han significado un enorme enriquecimiento de mis perspectivas de análisis. Lo mismo que la combinación entre el acercamiento concreto a la realidad histórica de la actividad política colombiana y la lectura desde modelos teóricos, normalmente abstraídos de otras experiencias históricas.<hr/>In this article I would like to take a retrospective look at some of the CINEP s studies and some of my own work relating to political history during the thirty years in which I have been associated with the institition. I also want to try to clarify for myself and for the reader to what extent most of my own work can be inscribed in the category of political history, since I myself have not very clearly defined my professional identity, although this indefinition is no cause of concern for me, among other things, because I have studied both Political Science and Latin American History and have never worried much about the borderlines that some professionals have drawn between the social sciences. Furthermore, I believe that the combination of the two focuses, diachronic and synchronic, have enriched my analytical perspectives enormously. The same applies to the combination of the concrete approach to the historical reality of Colombian political activity and a reading of it from the viewpoint of theoretical models, usually abstracted from other historical experiences. <![CDATA[<b>ACADEMIC PRACTICES, THEORETICAL ASSUMPTIONS AND NEW WAYS OF EXPLAINING THE STUDY OF THE SOCIAL</b>: <b>THE RELATIONS BETWEEN HISTORY AND POLITICAL SCIENCE</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172004000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Tomando como base la distinción entre historia y ciencia política como disciplinas, este artículo construye una serie de problemas y explora en ellos algunos de los supuestos desde los cuales estas disciplinas se relacionan entre sí. El texto está dividido en cinco secciones. La primera presenta una breve caracterización de la ciencia política, insistiendo en que en ella convergen distintos tipos de estudio y en que sólo algunos de ellos tienen pretensiones de cientifícidad. El segundo aparte del escrito problematiza el uso que la corriente principal de la ciencia política hace de la historia a partir de la reseña de un artículo que discute ese tema en una de las revistas especializadas más consultadas por los politólogos. La tercera sección explora la forma en que la historia usa algunas categorías centrales de la ciencia política. Además, toma el problema de la formación de los estados modernos para reseñar algunas discusiones sobre la naturaleza de la explicación histórica y sobre el <estatalismo&gt; característico de las ciencias sociales. El cuarto acápite del texto se pregunta por la comprensión de la política que predomina en la llamada historia política. Con tal propósito, ubica algunas de las discusiones que al respecto han promovido los historiadores de la escuela de los Anuales y comenta un trabajo historiográfico sobre la historia política colombiana. En la última sección, se recogen los planteamientos de algunos sociólogos e historiadores para mostrar que la ciencia política y la historia tienen en común la necesidad de construir unos métodos que permitan acceder a procesos sociales que aparecen como productos del azar, la contingencia o, sencillamente, lo <no racional&gt;.<hr/>This article, based on the distinction between History and Political Science as disciplines, constructs a series of problems and explores in them some of the assumptions that relate these disciplines to one another. The text is divided into five sections. The first presents a brief characterization of Political Science, stressing that it is a discipline where different types of study converge, only some of which can make scientific claims. The second part questions the uses of History in mainstream political science, based on the review of an article that discusses the subject in one of the journals most widely consulted by political scientists. The third section schematically explores the way History uses some of the main categories of Political Science and also deals with the problem of the formation of modern states to review some discussions of the <statalist&gt; nature of the social sciences. The fourth section raises questions about the understanding of politics that underlies so-called <Political History&gt; by locating some of the discussions promoted by historians of the Annals School, and comments on a historiographic approach to Colombian political history. The final section gathers arguments used by certain sociologists and historians to stress the fact that both History and Political Science have in common the need to develop methods that will allow them to accede to social processes that appear to be the products of random, contingency, or simply the <non-rational&gt;. <![CDATA[<b>CLIOMETRICS AND INSTITUTIONAL ECONOMIC HISTORY</b>: <b>LATIN AMERICAN REFLECTIONS</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172004000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este ensayo narra el desarrollo de la cliometría y de la historia neoinstitucional en los Estados Unidos y sus problemas de aceptación por la academia latinoamericana y colombiana. Hay rivalidad entre las dos escuelas porque responden a bases teóricas algo distintas: mientras la primera reposa en la teoría económica neoclásica, la segunda cuestiona sus supuestos sobre la ausencia de fricciones y de instituciones. La moderna historia económica tuvo que competir con la teoría de la dependencia en la América Latina y comenzó a tener alguna aceptación cuando la segunda comenzó a evidenciar problemas de inconsistencia, falta de rigor, ausencia de pruebas de falseabilidad e incapacidad de predicción. En Colombia, la cliometría fue rechazada de entrada, junto con el trabajo de William P. McGreevey, Historia económica de Colombia, y tomó más de 20 años para que volviera a su utilidad para entender el pasado, mientras que la historia neoinstitucional apenas se inicia.<hr/>This essay narrates the development of cliometrics and neo-institutional history in the United States and its problems of acceptance among Latin American academics in general and in Colombia in particular. There is rivalry between the two schools because they respond to somewhat different theoretical bases: whereas the former is based on neo- classical economic theory, the second questions its assumptions about the absence of frictions and institutions. Modern economic history had to compete with dependency theory in Latin America and only found some acceptance when the latter began to show problems of inconsistency, lack of rigour, absence of falseability tests, and inability to predict. Cliometrics was rejected from the start in Colombia, together with William P. McGreevey's Economic History of Colombia, and it took more than twenty years for it to recover recognition of its usefulness for understanding the past, while neo-institutional history is only just beginning to be accepted. <![CDATA[<b>MAJOR CONFLICTS AND CONCEPTS OF HISTORY</b>: <b>THE CASES OF AGUSTÍN DE HIPONA, BARTOLOMÉ DE LAS CASAS, AND IMMANUEL KANT</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172004000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Hay eventos que pueden cuestionar la concepción de realidad vigente, en la medida en que resulta imposible asimilarlos con base en el sistema de valores y categorías de pensamiento que normalmente se utilizan. La caída de Roma en el año 410, el descubrimiento y la conquista de América, así como la Revolución francesa serían acontecimientos de este tipo. Parte del intento de lograr hacerlos razonables consistió en formular replanteamientos en la manera de concebir la historia en general. En este ensayo se aborda el tema, con el ánimo de mostrar en qué sentido los eventos mencionados condicionaron las propuestas filosóficas sobre la concepción de la historia en Agustín de Hipona, Bartolomé de Las Casas e Immanuel Kant. Sugiere, además, que la explicación de las concepciones de la historia implica ir sobre el estudio de las concepciones de mundo respectivas, en las que se fundamentan.<hr/>There are events that can question the concept of valid reality to the extent to which it becomes impossible to assimilate them based on the valué system and categories of thought that are normally used. The fall of Rome in the year 410, the discovery and conquest of America, as well as the French Revolution would be events of mis type. Part of the effort to make them reasonable has consisted of formulating new ways of conceiving of history in general. The essay deals with mis topic in order to show the way in which said events have conditioned philosophical proposals regarding the concept of history in the work of Agustín de Hipona, Bartolomé de Las Casas, and Immanuel Kant. Furthermore, it suggests that the explanation of different concepts of history implies going over the study of the respective world concepts on which they are grounded. <![CDATA[<b>HISTORY AND ARCHAEOLOGY</b><b>, </b><b>ENCOUNTERS AND DISENCOUNTERS</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172004000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este trabajo examina la relación entre la arqueología y la historia, entendidas como disciplinas. Describe el proceso mediante el cual ambas disciplinas se distanciaron y encontraron nichos de acción separados en el contexto americano y colombiano en particular. Analiza las relaciones entre las dos disciplinas a futuro, proponiendo escenarios de acción y la necesaria relación que se vislumbra a futuro entre dos disciplinas que, tradicionalmente, se han dado la espalda.<hr/>This arricie examines the relation between archaeology and history, understood as disciplines. It explores the process by means of which these disciplines have become distanced and found sepárate niches of action in the American context and in the Colombian context in particular. It analyzes the future relations between the two disciplines, proposing action scenarios and the necessary relation foreseen for the future between these two disciplines which have traditionally turned their backs on each other. <![CDATA[<b>THE HISTORIAN AND THE NOVEL</b>: <b>FROM MIMETIC COMPLICITY TO TEXTUAL MEDIATION</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172004000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo sugiere la necesidad de cambiar el enfoque tradicional del historiador hacia la literatura, según el cual ésta es una proveedora de <conocimiento e información útil&gt;. Este enfoque se centra en la concepción de la obra literaria-la novela en particular- como fiel representación de la realidad. Sin embargo, desde mediados del siglo XIX empieza a percibirse una crítica a esta capacidad mimética de la novela. A través de un recorrido por los puntos de vista de varios autores-ya clásicos-del siglo XIX, el artículo presenta las fisuras que paulatinamente revelan cuestionamientos a la capacidad mimética de la novela. El artículo presenta desarrollos posteriores en la teoría literaria que acompañaron el rompimiento con el realismo, propio de la narrativa modernista, para mostrar que a partir de la vanguardia la novela exige un lector diferente, capaz de percibir e interrogar aquellos procesos y problemas textuales aún no resueltos que la novela pone en evidencia y que exigen al historiador una apertura hacia nuevas formas de lectura.<hr/>The article suggests the need for a shift in the historian's traditional outlook on literature, according to which the latter is a provider of <useful knowledge and information.&gt; This point of view is based on the conception of the literary work-the novel, in particular- as a faithful representación of reality. Nevertheless, a critique of this mimetic ability of the novel is perceived as early as the mid-nineteenth century. The article explores how several canonical nineteenth-century authors began to question the mimetic capacity of the novel. It also discusses later developments in literary theory concomitant with Modernism's break with realism. Beginning with the Avant-garde, the novel demanded a different kind of reader, one able to perceive and interrógate those unresolved textual processes and problems that the novel itself evidences and therefore demand from the historian an opening to new forms of reading. <![CDATA[<b>HISTORY AND INTERNATIONAL RELATIONS</b>: <b>FROM INTER-NATIONAL HISTORY TO GLOBAL HISTORY</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172004000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En la exploración de los nexos entre las relaciones internacionales y la historia encontramos un vínculo que contribuye a la redefinición misma de la disciplina. En efecto, las relaciones internacionales en tanto discurso racional sobre un aspecto de lo social se constituye en sí misma en un objeto histórico. El objetivo del artículo consiste en ubicar las RI en su periplo histórico con el fin de identificar la conformación de tres modelos distintos de sistema internacional a lo largo de los tres últimos siglos. Este recorrido nos conduce de una historia entre naciones a una historia mundial y, finalmente, a una historia global cuya caracterización nos permite trazar algunas coordenadas en el escenario internacional de principios del siglo XXI y mostrar los elementos que hacen que en este contexto global lo internacional pierda su especificidad y nos plantee el desafío de reformular nuestra comprensión del mundo de hoy.<hr/>In exploring the connections between international relations and history, we find a link that contributes to the redefinition of the discipline itself. In fact, international relations as a rational discourse on one aspect of the social sphere constitutes a historical object in itself. The aim of the article is to sitúate IR on its historical voyage in order to identify the development of three different international-system models throughout the course of the past three centuries. This overview leads us from a history between nations to a world history and, finally, to a global history, the nature of which allows us to outline certain coordinates in the international scenario at the dawn of the 21st century and indicate the elements that make the international idea lose its specificity and confronts us with the challenge of reformulating our own understanding of today's world. <![CDATA[<b>HISTORY AND GEOGRAPHY, TIME AND SPACE</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172004000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo analiza la manera como la geografía y la historia se han relacionado en la práctica. Para el efecto, se utilizará como materia prima la experiencia vivida por la autora <en terreno&gt;, en diferentes escenarios académicos, y de la cual no sólo fue observadora, sino también participante. La situación presenta sus ventajas y también sus desventajas. Se trata de una experiencia de primera mano pero, a un tiempo, no se programó como una actividad investigativa. Simplemente se vivió. La información, entonces, no se recolectó en forma sistemática, ni en función a un tema y un problema de investigación relativamente definidos. El ejercicio que se hace es casi que el opuesto: se intenta recapitular sobre la experiencia vivida con el fin de sistematizarla, al menos en parte, y utilizarla para discutir un tema y un problema específico.<hr/>This article analyzes the way in which geography and history have been related in practice. The article uses the author's field experience, in which she was not only an observer but a participant as well, of its raw material in different academic scenarios. Said situation presents both advantages and disadvantages. It is a question of first-hand experience but one that has not been programmed as a research activity; it was instead simply a life experience. Therefore, the information was not collected systematically, nor in relation to a relatively defined topic or specific research problem. The exercise involved almost the opposite type: it attempts to recapitulate data about a concrete life experience in order to systematize it, at least partially, and to use it to discuss a specific topic and problem. <![CDATA[<b>HISTORY AND ETHICS</b>: <b>CLUES FOR AN HERMEUNTICS OF ALTERITY</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172004000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este ensayo parte del supuesto que toda ciencia interpretativa resulta de una operación social y, por lo tanto, responde a determinaciones de lugar y de procedimiento. En consecuencia , es imposible separar los resultados de esa operación intelectual de la dimensión social que la hace posible. A partir de esta breve reflexión, me interesa llamar la atención sobre los a menudo olvidados lazos que existen entre el saber y el poder a través de un diálogo entre representantes de tres tradiciones que, abierta o veladamente, comentan y toman posiciones éticas sobre el ejercicio interpretativo: la hermenéutica contemporánea, la filosofía de la liberación en América Latina y la teoría poscolonial. El objetivo último del ensayo corresponde a la urgente necesidad de continuar los esfuerzos dirigidos a pensar una historia situacional, crítica y conscientemente participativa.<hr/>This essay is based on the assumption that all interpretative science results from a social operation and thus responds to determinations of place and origin. Consequently, it is impossible to sepárate the results of this intellectual operation from the social dimensión that makes it possible. On the basis of this brief reflection, I wish to cali attention to the frequently forgotten links that exist between knowledge and power through a dialogue among representatives of the three traditions which, openly or otherwise, comment upon and take ethical positions regarding the practice of interpretation: contemporary hermeneutics, the philosophy of liberation in Latin America, and postcolonial theory. The ultímate objective of this essay corresponds to the urgent need to continué efforts to think in terms of a situational, critical, and consciously participatory type of history. <![CDATA[<b>THE BIOGRAPHICAL RESOURCE</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172004000100012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La biografía ha sido un género de escritura aceptado con renuencia por la historiografía del siglo XX; es un género híbrido que oscila entre las ciencias sociales y la literatura. En Colombia, poco se ha reflexionado sobre nuestra tradición biográfica, por esa razón este ensayo expone algunos de los problemas esenciales que plantea la biografía, entre ellos el del papel del individuo en la historia. Al final, el autor considera que la <biografía histórica&gt; es la posible solución a la relación del individuo con el contexto normativo que lo determina y a la relación entre las exigencias estilísticas del relato biográfico y los rigores de la investigación en ciencias sociales.<hr/>Biography is a genre of writing that has been accepted with reluctance by 20th century historiographers; it is a hybrid genre that oscillates between the social sciences and literature. In Colombia, there has been little reflection upon our biographical tradition, for which reason this essay presents some of the essential problems posed by biography: among them, the Individual's role in history. Finally, the author considers historical biography to be a possible solution to the individual's relation to the normative context that determines it and to the relationship between the stylistic demands of biographical narrative and the requirements of research in the social sciences. <![CDATA[<b>FERNAND BRAUDEL, HISTORIAN OF EVENTS</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172004000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Braudel y sus reflexiones sobre las diferentes temporalidades, Braudel y sus fuertes críticas al acontecimiento. El artículo rastrea el surgimiento del acontecimiento en la reflexión braudeliana y analiza los problemas epistemológicos que éste plantea para el historiador. Pero esas críticas no llevan a Braudel a eliminar los acontecimientos -aunque estuvo tentado de hacerlo en varias ocasiones-, sino a construirlos y organizarlos de manera diferente.<hr/>Braudel and his reflections on different temporalities: Braudel and his strong criticism of events. The article traces the rise of events in Braudelian reflection and analyzes the epistemological problems that said position poses for historians. Nonetheless, the different criticisms did not lead Braudel to elimínate events - although he was tempted to do so on various occasions-, but rather to construct them and to organize them in a different way. <![CDATA[<b>SIMÓN BOLÍVAR IN AMERICAN HISTORICAL LITERATURE</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172004000100014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Aun cuando la independencia sudamericana no es actualmente un tema que llama mucho la atención de los historiadores norteamericanos, los que se especializan en América Latina han tratado forzosamente la vida y obra de Simón Bolívar. El es de lejos la figura latinoamericana más mencionada en los textos de enseñanza universitaria, y la imagen que de él se presenta es generalmente positiva. Sin embargo, son escasos los aportes originales hechos por investigadores de Estados Unidos a la historiografía bolivariana. Las biografías del Libertador por autores norteamericanos han sido casi todas obras de divulgación o hasta para lectores juveniles. Otros escritos sobre el período, inclusive biografías de sus rivales y colaboradores, han compensado sólo en alguna pequeña parte esta deficiencia.<hr/>Although historians in the United States have not in recent years paid much attention to the independence of South America, those specializing in Latin America history have inevitably written on the life and works of Simón Bolívar. However, their original research contributions to Bolivarian historiography have been few. The biographies of Bolívar by United States authors have been mainly popularizations or even works for juvenile readers. Other writings on the period, including studies of his rivals and collaborators, have only in small measure made up for the lack. <![CDATA[<b>INDIAN VILLAGES LINKED TO SEGREGATION POLICIES IN THE KINGDOM OF NUEVA GRANADA</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172004000100015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Uno de los puntos de partida de la política social de la Corona española en América y específicamente en el Nuevo Reino de Granada fue el dualismo o división entre la comunidad o república de los españoles y la República de Indios. La denominación de lo <humano&gt; pasaba por el <vivir congregado&gt; a <son de campana&gt; o <en policía&gt; en <república&gt;. Lo que se concretaba en dos dimensiones interrelacionadas: por un lado, en el diseño de una determinada configuración espacial urbana jerarquizada. Por otro lado, en la promoción de un tipo de sujeto que respondía a estas condiciones de <convivencia&gt;, y la condena de los que no se inscribían en esta forma <ordenada&gt; de vivir. De este modo, las políticas de reducción en los pueblos de indios, en principio diferenciados de la ciudad que era concebida como el espacio de la <civilización&gt; los <blancos&gt; y <otras gentes&gt;, se reforzaban de forma lógica con mecanismos como las políticas de separación residencial. Sin embargo, esta visión ideal de orden socio- espacial se enfrentaría en la práctica, por una parte, a la necesidad de los españoles de la cercanía de los indígenas por diversos motivos, especialmente de orden económico y, por otra parte, a las <perturbaciones&gt; generadas por las dinámicas del mestizaje.<hr/>One of the basic points of the social policy of the Spanish Crown in America and specifically in the Kingdom of Nueva Granada was the dualism or división between the community or Republic of the Spaniards and the Republic of the Indians. The term <human&gt; changed from meaning <living collectively&gt; to <toll of the bell&gt; or <in pólice&gt; in <republic&gt;. This was made concrete in two inter-related dimensions: on the one hand, in the design of a certain type of stratified urban spatial configuration and, on the other hand, in the promotion of a type of subject who would respond to said conditions of <coexistence&gt;, and the condemnation of those who did not enroll in the <well-ordered&gt; way of life. Thus, the policies aimed at reducing the indian population, originally differentiated from the urban population, which was considered to be the space of <civilization&gt;, <whites&gt;, and <other people&gt;, were logically reinforced through mechanisms such as residential segregation policies. Nevertheless, this ideal visión of socio- spatial order would confront in practice, on the one hand, the Spaniards' need to have the indians cióse at hand for various reasons, especially of an economic nature and, on the other hand, the danger of disturbances resulting from crossbreeding between the white and indian races. <![CDATA[<b>JÁUREGUI, Sandra, ORTIZ, Luis Carlos, VEGA, Renán, El Panamá colombiano en la repartición imperialista (1848-1903). Reconstrucción histórica a partir de las fuentes diplomáticas de Francia, Bogotá, Ediciones Pensamiento Crítico, Alejandría Libros, 2003, 304 pp</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172004000100016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Uno de los puntos de partida de la política social de la Corona española en América y específicamente en el Nuevo Reino de Granada fue el dualismo o división entre la comunidad o república de los españoles y la República de Indios. La denominación de lo <humano&gt; pasaba por el <vivir congregado&gt; a <son de campana&gt; o <en policía&gt; en <república&gt;. Lo que se concretaba en dos dimensiones interrelacionadas: por un lado, en el diseño de una determinada configuración espacial urbana jerarquizada. Por otro lado, en la promoción de un tipo de sujeto que respondía a estas condiciones de <convivencia&gt;, y la condena de los que no se inscribían en esta forma <ordenada&gt; de vivir. De este modo, las políticas de reducción en los pueblos de indios, en principio diferenciados de la ciudad que era concebida como el espacio de la <civilización&gt; los <blancos&gt; y <otras gentes&gt;, se reforzaban de forma lógica con mecanismos como las políticas de separación residencial. Sin embargo, esta visión ideal de orden socio- espacial se enfrentaría en la práctica, por una parte, a la necesidad de los españoles de la cercanía de los indígenas por diversos motivos, especialmente de orden económico y, por otra parte, a las <perturbaciones&gt; generadas por las dinámicas del mestizaje.<hr/>One of the basic points of the social policy of the Spanish Crown in America and specifically in the Kingdom of Nueva Granada was the dualism or división between the community or Republic of the Spaniards and the Republic of the Indians. The term <human&gt; changed from meaning <living collectively&gt; to <toll of the bell&gt; or <in pólice&gt; in <republic&gt;. This was made concrete in two inter-related dimensions: on the one hand, in the design of a certain type of stratified urban spatial configuration and, on the other hand, in the promotion of a type of subject who would respond to said conditions of <coexistence&gt;, and the condemnation of those who did not enroll in the <well-ordered&gt; way of life. Thus, the policies aimed at reducing the indian population, originally differentiated from the urban population, which was considered to be the space of <civilization&gt;, <whites&gt;, and <other people&gt;, were logically reinforced through mechanisms such as residential segregation policies. Nevertheless, this ideal visión of socio- spatial order would confront in practice, on the one hand, the Spaniards' need to have the indians cióse at hand for various reasons, especially of an economic nature and, on the other hand, the danger of disturbances resulting from crossbreeding between the white and indian races. <![CDATA[<b>SERULNIKOV, Sergio, Subverting Colonial Authority. Challenges to Spanish Rule in Eighteenth-Century Southern Andes, Duke University Press, 2003, 287 pp</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172004000100017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Uno de los puntos de partida de la política social de la Corona española en América y específicamente en el Nuevo Reino de Granada fue el dualismo o división entre la comunidad o república de los españoles y la República de Indios. La denominación de lo <humano&gt; pasaba por el <vivir congregado&gt; a <son de campana&gt; o <en policía&gt; en <república&gt;. Lo que se concretaba en dos dimensiones interrelacionadas: por un lado, en el diseño de una determinada configuración espacial urbana jerarquizada. Por otro lado, en la promoción de un tipo de sujeto que respondía a estas condiciones de <convivencia&gt;, y la condena de los que no se inscribían en esta forma <ordenada&gt; de vivir. De este modo, las políticas de reducción en los pueblos de indios, en principio diferenciados de la ciudad que era concebida como el espacio de la <civilización&gt; los <blancos&gt; y <otras gentes&gt;, se reforzaban de forma lógica con mecanismos como las políticas de separación residencial. Sin embargo, esta visión ideal de orden socio- espacial se enfrentaría en la práctica, por una parte, a la necesidad de los españoles de la cercanía de los indígenas por diversos motivos, especialmente de orden económico y, por otra parte, a las <perturbaciones&gt; generadas por las dinámicas del mestizaje.<hr/>One of the basic points of the social policy of the Spanish Crown in America and specifically in the Kingdom of Nueva Granada was the dualism or división between the community or Republic of the Spaniards and the Republic of the Indians. The term <human&gt; changed from meaning <living collectively&gt; to <toll of the bell&gt; or <in pólice&gt; in <republic&gt;. This was made concrete in two inter-related dimensions: on the one hand, in the design of a certain type of stratified urban spatial configuration and, on the other hand, in the promotion of a type of subject who would respond to said conditions of <coexistence&gt;, and the condemnation of those who did not enroll in the <well-ordered&gt; way of life. Thus, the policies aimed at reducing the indian population, originally differentiated from the urban population, which was considered to be the space of <civilization&gt;, <whites&gt;, and <other people&gt;, were logically reinforced through mechanisms such as residential segregation policies. Nevertheless, this ideal visión of socio- spatial order would confront in practice, on the one hand, the Spaniards' need to have the indians cióse at hand for various reasons, especially of an economic nature and, on the other hand, the danger of disturbances resulting from crossbreeding between the white and indian races.