Scielo RSS <![CDATA[Historia Crítica]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0121-161720040002&lang=pt vol. num. 28 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<B><I>PRESENTATION OF THE DOSSIER ON THE HISTORY OF THE MEANS OF SOCIAL COMMUNICATIONS AND JOURNALISM IN COLOMBIA</I></B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172004000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo presenta el dossier especial sobre la historia de los medios de comunicación y del periodismo en Colombia de la presente edición de la Revista Historia Crítica a propósito de los cincuenta años de la inauguración de la televisión en Colombia, cumplidos el 13 de junio del 2004. Sabiendo que en nuestro país la investigación histórica sobre el medio televisivo es actualmente muy precaria, y que tal vez apenas comienza a realizarse, estimulada por la celebración de su medio siglo de existencia, con el dossier se busca contribuir a la construcción de un campo más amplio de investigación de la historia de la comunicación social y del periodismo en Colombia. De igual manera, resaltar que los estudios de la comunicación no se reducen solamente a los medios, sino que van mucho más allá de estos, a la consideración de una serie de procesos que afectan y condicionan la comunicación, relacionados con desarrollos históricos de la cultura y de la educación. Centrado en el análisis de los contenidos de cada uno de los trabajos incluidos, la presentación, se convierte en el espacio propicio para resaltar los asuntos y problemas que involucraría una historia social de la comunicación y del periodismo, llamar la atención sobre ciertos ejes centrales de la reflexión y algunos posibles temas de estudio en la historia de los medios de comunicación social y del periodismo, y la necesidad de la confluencia entre investigación histórica y comunicación social cuyo resultado es la ampliación y el enriquecimiento a partir del uso de un conjunto de fuentes documentales escritas, orales, iconográficas, audiovisuales, digitales, necesarias para dar cuenta de la historia de la representación de la política y de la representación cultural de la sociedad.<hr/>The arricie presents the special dossier on the history of Communications media and journalism in Colombia in relation to the fiftieth anniversary of the inauguration of televisión in Colombia on June 13th, 2004. Knowing that historie research on the médium of televisión in our country is presently ver}' precarious although stimulated by the celebration of its first half century of existence, the dossier seeks to contribute to constructing a broader field of research on the history of social Communications and journalism in Colombia. Likewise, to emphasize that communication studies are not limited to the media, but extend far beyond them, to the consideration of a series of processes relating to historie developments of culture and education that affect and condition Communications. Based on analysis of the contents of each of the works included here, the presentation becomes a propitious place to point out the issues and problems that a social history of Communications and journalism would involve, to cali attention to certain central points for reflection and some possible topics for studying the history of social Communications media and journalism, and the need for convergence of historie research and social communication, resulting in expansión and enrichment through the use of a combínation written documentary sources, along with oral, iconographic, audiovisual and digital sources needed to explain the history of the representation of politics and of the cultural representation of society. <![CDATA[<B><I>FROM CINEMATOGRAPHY TO EDUCATIONAL TELEVISION</I></B>: <B><I>STATE USE OF COMMUNICATIONS TECHNOLOGIES IN COLOMBIA (1935-1957)</I></B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172004000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En la escasa literatura sobre la historia de la televisión en Colombia, es común encontrar la idea de que la televisión educativa y cultural fue un invento del General Rojas Pinilla, que respondía a los intereses populistas de su gobierno. Sin embargo, el interés de este artículo es mostrar como este carácter respondía más bien a la manera en que el Estado colombiano venía utilizando los &ldquo;nuevos&rdquo; medios masivos de comunicación desde mediados de la década de los años treinta del siglo XX. Teniendo como horizonte la primera fase del proceso de masificación en América Latina y desde una historia que tendrá como marco las relaciones entre comunicación y cultura, nos detendremos en las relaciones entre la experiencia del uso del cine en las campañas educativas estatales desde 1935, y la de los primeros años de la televisión en Colombia (1954-1957) bajo el gobierno de Gustavo Rojas Pinilla. Dicha relación se articulará en torno al uso del lenguaje audiovisual como herramienta educativa en las campañas estatales que recorrieron el periodo, y que en últimas dieron forma a una tradición estatal de uso de los nuevos medios.<hr/>In the scarce literature available on the history of televisión in Colombia, one often encounters the idea that educational and cultural televisión was invented by General Rojas Pinilla to advance the populist interests of his government. Nonetheless, the aim of this article is to show how it was more in line with the way in which the Colombian State had been using the "new" mass Communications media since the mid-1930s. Taking the first phase of the massification process in Latín America as our horizon, and a viewpoint of history that assumes the relations between communication and culture as its framework, we will explore the relations between the experience of the use of cinema in state educational campaigns . since 1935 and that of the early years of televisión in Colombia (1954-1957) under the government of Gustavo Rojas Pinilla. Said felation will be articulated around the use of audiovisual language as an educational tool in the state-run campaigns conducted throughout the period, which ultimately shaped a tradition of state use of the new media. <![CDATA[<B><I>CELEBRATION OF POWER AND OFFICIAL INFORMATION</I></B>: <B><I>INFORMATIVE AND COMMERCIAL CINEMATOGRAPHIC PRODUCTION OF THE ACEVEDOS (1940-1960)</I></B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172004000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo revisa las imágenes de los noticieros cinematográficos de los Hermanos Acevedo en el período 1940-1960, su recreación de la naciente experiencia moderna en sus formas industriales, las nuevas modalidades de la vida urbana, las ofertas de consumo como sutil forma de incorporación a la vida moderna pero también a la Nación, las imágenes de las elites políticas, económicas, sociales, religiosas y culturales, de sus espacios y formas de sociabilidad, así como los registros audiovisuales de las clases populares, más masivos y menos explorados en la subjetividad de sus participantes.<hr/>This article reviews the images of the cinematographic news programs of the Acevedo brothers between 1940 and 1960, their recreation of the nascent modern experience in its industrial forms, the new modalities of urban life, the offer of consumer goods as a subtle form of incorporation into modern life and also into the Nation, the images of the political, economic, social, religious and cultural élites, and of their spheres and forms of sociability, as well as the audiovisual registers of the popular classes, which are more massive and have been less explored in terms of the subjectivity of the participants. <![CDATA[<B><I>CATHOLIC CENSORSHIP OF CINEMA IN MEDELLIN</I></B>: <B><I>1936-1955 A CHURCH PERSPECTIVE ON THE COMMUNICATIONS MEDIA</I></B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172004000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En 1936 la Jerarquía Eclesiástica inició una campaña organizada de moralización al cine que se desplegó en todos los países católicos. Se buscó iniciar la vigilancia al cine para contrarrestar los peligros morales que el séptimo arte ocasionaba a los fieles. En Medellín (Colombia) esta campaña fue fortalecida por el gran poder y legitimidad con que contaba la Iglesia Católica en ese momento. Con la difusión de propaganda moral, la creación de la Legión de la Decencia y el Secretariado de Cine y Moralidad, la clasificación de películas y la organización de salas de cine y del cine foro católico se estructuró esta censura en Medellín entre 1936 y 1955.<hr/>In 1936 the hierarchy of the Catholic church initiated an organized cinema-moralization campaign that extended to all Catholic countries in order to counteract the moral dangers that the seventh art posed for the faithful. In Medellin (Colombia), this campaign was strengthened by the great power and legitimacy of the Catholic church enjoyed at that time. The censorship was structured between 1936 and 1955 in Medellin through the diffusion of moral propaganda, the creation of the Legión of Decency, and the Cinema and Morality Secretariate, the classification of films and the organization of movie theaters and a Catholic movie forum. <![CDATA[<B><I>FIFTY YEARS OF TELEVISION IN COLOMBIA</I></B>: <B><I>AN ERA THAT IS ENDING. AN HISTORIOGRAPHIC OVERVIEW</I></B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172004000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo tiene como objetivo presentar un balance historiográfico sobre la televisión colombiana, en el cual incluimos el análisis de textos tanto de carácter científico elaborado por expertos en la materia, como documentos productos de recuperación de la memoria individual, de autobiografías y de ensayos sobre el tema; y de autores provenientes de diversas disciplinas como filósofos, psicólogos, comunicadores, historiadores, actores, etc. Nuestro interés no es caer en el celebracionismo basado en la idea de &ldquo;todo pasado fue mejor&rdquo; o en la justificación de un presente. Pero si pensamos que cincuenta años de la creación de la televisión en Colombia, es momento propicio para recuperar la producción sobre la televisión, detectar tendencias de análisis, vacíos temáticos, y propuestas novedosas y valiosas para el estudio de la televisión en Colombia.<hr/>This arricie aims to present an historiographic overview of Colombian televisión, in which we include the analysis of texts of a scientific nature elaborated by experts on the subject, as well as documents produced through the recovery of individual memory, of autobiographies and of essays on the topic; and of authors from diverse disciplines, including philosophers, psychologists, communicators, historians, actors, etc. We are concerned with avoiding the pitfall of "celebrationism" thinking that "the past was always better", or that of justifying the present. But if we think that the fiftieth anniversary of the creation of televisión in Colombia is a propitious moment for recovering our production about televisión, detecting analytical trends, thematic gaps, and valuable innovative proposals for the study of televisión en Colombia. <![CDATA[<B><I>TELEVISION LEGISLATION IN COLOMBIA</I></B>: <B><I>BETWEEN THE STATE ANDTBE MARKET</I></B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172004000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo presenta al Estado y al mercado como los dos polos del péndulo sobre el que se ha movido la televisión en Colombia durante los cincuenta años de funcionamiento. La legislación ha acompañado este proceso de tránsito de un polo a otro. De un Estado gestor y protector, participante en los procesos económicos, sociales y políticos, catalizador de intereses de los sectores sociales, se ha pasado gradualmente a un Estado facilitador e integrador de la iniciativa privada. Resulta evidente el desprendimiento de parte del Estado de compromisos con la dirección de empresas y libre de responsabilidades en materias económicas y sociales en un escenario en el cual la desregulación y la autonomía del mercado se erigen como los criterios de funcionamiento de la televisión. Esta dinámica ha resultado favorable para las empresas privadas y ha puesto en riesgo a las televisiones que se han mantenido dentro del sistema &ldquo;mixto&rdquo; y, sobre todo a la televisión educativa y cultural.<hr/>This article presents the State and the market as the two poles of the pendulum along which televisión has oscillated during the fifty years in which it has functioned here in Colombia. The nation's legislation has accompanied this transitional process from one pole to another. The State which was once a promoter, protector, participant in economic, social and political processes, and catalyst of social interests, has gradually become a basically a facilitator and integrator of prívate initiatives. The State has evidently abandoned its previous commitments ín directing enterprises and now assumes itself to be free of responsibilities in economic and social matters in a new scenario in which deregulation and market autonomy have been erected as the functioning criteria for televisión. This has proved favorable for prívate firms, but it has placed "mixed" televisión channels, especially those dedicated to educational and cultural televisión, at risk. <![CDATA[<B><I>NATIONAL INTEGRATION AND CULTURALPLURALISM IN THE RADIO AND TELEVISION OF SAN ANDRÉS ISLAND</I></B>: <B><I>THE HISTORICAL CONFIGURATION OF AJOURNALISTICFIELD</I></B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172004000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente artículo recrea los principales hitos de la historia de la radio, la televisión y la conformación del campo del periodismo en San Andrés Isla (Colombia). Se elabora un recorrido por las principales emisoras radiales y canales de televisión que ha tenido la isla y se examina el papel que han jugado estos medios masivos de comunicación en la integración nacional y en la promoción de la pluralidad cultural.<hr/>This article recreates the principal landmarks in the history of radio, televisión, and development of the field of journalism on San Andrés Island (Colombia). It presents a study of the main radio stations and televisión channels the island has had and examines the role these mass Communications media have played in national integration and in the promotion of cultural pluralista. <![CDATA[<B><I>FOR GOOD ORDER</I></B>: <B><I>DAILY UFE IN COLONIAL CARTAGENA AND MOMPOX</I></B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172004000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Durante la época colonial hispana la vida en ciudad o en policía hacia referencia a la necesidad de control publico y privado por parte de las autoridades en los territorios indianos. La cuestión era convivir a son de campana, congregados en orden y alrededor o cerca de una iglesia. Igualmente el vecindario ejercía control no solo sobre sus semejantes, sino también sobre las autoridades, en defensa de la moral, la justicia y el bien común. El Fondo policía del archive General de la Nación ilustra al respecto con casos específicos, ya sea de violación o acatamiento de las normas y facilita la comprensión de las razones por las cuales las autoridades se afanaban por llevar a buenos términos una vida en ciudad. el buen orden era un asunto de todos los días, de la vida cotidiana, y su campo de su acción era bastante amplio.<hr/>During the Hispanic colonial period, Ufe in the city or in the pólice referred to the need for public and prívate control on the part of authorities in the lndian territories. It was a question of living together to the sound of the bell, congregated in an orderly manner, around or cióse to a church. Likewise, the neighborhood not only exerted control over the neighbors, but over the authorities as well, in the defense of morality, justice, and the common good. The Pólice Fund of the General Archive of the Nation illustrates this point with respect to specific cases, either of violation or of fulfillment of the norms, and facilitates comprehension of the reasons for which the authorities were anxious to live out their lives on good terms in the city. Good order was an everyday issuer, a question of daily ufe with a very broad field of action. <![CDATA[<B><I>COLOMBIAN FOREIGN POLICY IN RELATION TO THE FORMATION OF NEW STATES IN CENTRAL EASTERN EUROPE</I></B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172004000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Han pasado un poco más de diez años desde cuando se produjeron los procesos de desintegración de los antiguos Estados federados de Europa Centro-Oriental (Unión Soviética, diciembre de 1991; Yugoslavia, junio 1991 - abril de 1992; y Checoslovaquia, diciembre de 1992). Estos procesos han tenido implicaciones no sólo para Europa y el Occidente, sino también para países como Colombia. De hecho, todo país ha tenido que fijar una posición respecto a los sucesos políticos ocurridos en la región, y en particular determinar su relacionamiento con los nuevos Estados surgidos. Y en efecto, durante este periodo Colombia ha venido reconociendo y estableciendo relaciones diplomáticas con esos nuevos Estados. La gestión diplomática silenciosa, realizada durante estos años, ha sido poco difundida por los medios de comunicación y centros académicos, a pesar de que constituye una de las labores más importantes adelantadas por la Cancillería en relación con Europa Centro-Oriental. Durante este periodo, Colombia reconoció y/o estableció relaciones diplomáticas con un total de 22 nuevos Estados surgidos en la región, el presente texto desarrolla una reflexión sobre cómo se ha adelantado esta gestión, e indaga sobre cuál ha sido la política del país en relación con esos nuevos Estados.<hr/>A litde more than ten years have passed since the processes of disintegration of the former federated states of Central Eastern Europe (Soviet Union, December 1991; Yugoslavia, June 1991-Abril 1992; Czechoslovakia, December 1992). These processes have not only had implications for Europe and the West, but for countries like Colombia as well. Indeed, every country has had to assume a position with respect to the political events that have occurred in the región, and particularly to determine its relationingwkh the new States. In fact, during this period, Colombia has been recognizing and establishing diplomatic relations with these new States. The quiet diplomatic work carried out during these years has barely been diffused either by the Communications media or by academic centers, despite the fact that this constitutes one of the most important tasks carried out by the Cancillería (Foreign Relations Office) in relation to Central Eastern Europe. During this period, Colombia has recognized and/or established diplomatic relations with a total of 22 new nations that have emerged in the región. This text ps a reflects upon how me process has been carried out and explores the nation's policy in relation to these new nations. <![CDATA[<B><I>HISTORY AND INTELLECTUAL FASHIONS</I></B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172004000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Partiendo de las críticas que el historiador Carlo M. Cipolla hace a ciertas tendencias historiográficas en el sugestivo texto Allegro ma non troppo, el artículo expone puntos de vista alrededor de las nuevas formas de hacer historia, fundamentadas en el giro lingüístico, el giro crítico y la influencia posmoderna, que colocan en tela de juicio el papel del historiador como reconstructor de la realidad.<hr/>Based on historian Cario M. Cippola's criticism of certain historiographic trends in the suggestive text Allegro ma non troppo, this article presents viewpoints about new ways of interpreting history based on the linguistic turn, the critical turn, and the postmodern influence, all of which put the historian on trial as a reconstructor of reality. <![CDATA[<B>REGIO GIGANTUM</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172004000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El trabajo analiza la evolución de un imaginario. Al auscultar al &ldquo;gigante&rdquo; como figura potente de los imaginarios de Occidente, encontramos en la genealogía de los Patagones -habitantes de la Tierra del Fuego reconocidos tras la Conquista como gigantes por varios viajeros- una continuidad interesante que se mueve de la Antigüedad a la Edad Media y de ahí a la Conquista. Más concretamente, en nuestro eje de indagación -la coyuntura del primer viaje alrededor del mundo de Pigafetta- la imagen del &ldquo;gigante&rdquo; se cristaliza como recurso: los gigantes de Pigafetta son una herramienta de apropiación de lo desconocido. Así, en el movimiento histórico que traslada los imaginarios occidentales al Nuevo Mundo podemos descifrar un juego de identificación que busca un fin específico: la reducción del Otro al Mismo. Ocurre entonces, en la cadena de imágenes que encadena a Europa con América, que estos seres gigantescos del Mundo Antiguo ceden su puesto a los &ldquo;salvajes&rdquo; del Nuevo horizonte: recordando a los primeros, los Patagones prefiguran a los segundos. ¿Pero qué podemos inferir sobre la naturaleza y evolución de los imaginarios a partir de este episodio particular?<hr/>This article analyzes the evolution of a field of imagination. In exploring the image of the "giant" as the powerful figure in the imaginative scenarios of the West, we find an interesting continuity in the genealogy of the Patagonians (inhabitants of Tierra del Fuego who are identified as "giants" by various travelers following the Conquest), and one that moves from the Ancient World of the Middle East to the Middle Ages in Europe, and from there to the Conquest in America. More concretely, along our line of questioning - the conjuncture of the first voyage around the world of Pigafetta - the image of the "giant" is crystallized as a resource: the giants of Pigafetta are a tool for appropriating the unknown. Thus, in the historie movement that translates the imaginative spheres of the West to the New World, we can decipher an identification game that seeks a specific goal: the reduction of the Other to the Self. Thus it occurs that, in the chain of images linking Europe to America, those gigantic beings of the Ancient World give way to the "Savages" of the New World horizon: the Patagonians, reminding the West of the former, prefigure the latter. <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172004000200012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172004000200013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172004000200014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> </channel> </rss> <!--transformed by PHP 03:04:53 24-04-2024-->