Scielo RSS <![CDATA[Historia Crítica]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0121-161720070002&lang=pt vol. num. 34 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172007000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[The Works of Jorge Tadeo Lozano: Notes on Enlightened Science and the Beginnings of Independence]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172007000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo estudia los trabajos científicos de Jorge Tadeo Lozano entre 1800 y 1816 como ventana para explorar algunos elementos de la conformación de una identidad criolla en los inicios del proceso de Independencia. La fuente principal para la reconstrucción de la práctica científica de Lozano es la Fauna cundinamarquesa. El análisis de la práctica científica de Lozano, en especial sus trabajos sobre zoología, representa un lugar para examinar algunos aspectos del proceso de Independencia, buscando evidenciar relaciones entre la construcción de conocimiento en las condiciones específicas de la periferia y el reconocimiento de una naciente identidad americana, base fundamental para comprender el posterior proceso de construcción de una identidad nacional.<hr/>This article examines the scientific studies of Jorge Tadeo Lozano between 1800 and 1816 as a window through which to explore some elements in the formation of a creole identity at the start of the Independence movement. The principal source to reconstruct Lozano's scientific practice is his Fauna cundinamarquesa. The analysis of Lozano's scientific practice, especially his work on zoology, is a way to examine some aspects of the Independence movement by demonstrating the relations between the construction of knowledge in the specific conditions of the periphery and the recognition of a nascent Creole identity, which are fundamental to be able to understand the later process of constructing a national identity. <![CDATA[Conflicts between State and Local Elites over Colombian Education, 1820s-1830s]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172007000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo estudia la conflictiva relación entre el Estado colombiano y las elites locales mientras negociaban la implementación del sistema nacional de escuelas públicas en las décadas de 1820 y 1830. El gobierno central buscaba crear una nueva república de ciudadanos (o de ciudadanos en formación), pero enfrentó la resistencia de las elites locales al tratar de imponer la centralización del método pedagógico (específicamente el sistema de enseñanza mutua), la recaudación de impuestos y el plan de estudios. En los casos de Nemocón y Zipaquirá, los líderes indígenas protestaron porque el Estado planeaba privatizar y vender los resguardos para reunir dinero para las escuelas primarias públicas en las que probablemente no se matricularían sus hijos. En el caso de Mompox, las élites locales propusieron una asociación caritativa privada para apoyar el desarrollo de las escuelas primarias y, además, una extensión de la educación "católica y cívica" para huérfanos, obreros y presos. Tales quejas y propuestas surgieron de las percepciones del Estado acerca de las necesidades más imperiosas y el mayor empleo de los fondos comunitarios. El gobierno central estuvo en desacuerdo y limitó severamente la capacidad de los líderes locales de disponer de las cajas municipales más allá de las prescripciones del Estado.<hr/>This article examines the conflictive relationship between the Colombian state and local elites as they negotiated the nationwide implementation of primary schools in the 1820s. The central government wanted to create a new republic of citizens (or citizens to be), but it faced the resistance of local elites as it asserted the centralization of teaching methods (specifically monitorialism), tax collection, and curriculum. In the cases of Nemocón and Zipaquirá, indigenous leaders protested the state's disposal of resguardo lands to benefit schools that their children would not attend. In the case of Mompox, local elites proposed a private charitable association to support the development of schools and, further, the extension of "Catholic and civic" education to orphans, workers, and prisoners. Such complaints and proposals stemmed from local perceptions of the most pressing need and most advantageous employment of community funds. The central government disagreed and limited severely the ability of local leaders to direct community treasuries beyond the prescriptions of the state. <![CDATA[The School Teacher or the Ideal Liberal Citizen in the Education Reform of 1870]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172007000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo aporta un examen de la dimensión que la reforma escolar liberal de 1870 le otorgó al maestro de escuela. Para el liberalismo radical, el maestro de escuela se convirtió en el modelo de ciudadano y de intelectual laico en oposición a la tradicional influencia del sacerdote católico. Esta convicción de la élite del Radicalismo partía de una redefinición de sus relaciones con el artesanado, luego de la traumática experiencia asociativa de mediados de siglo. Con base en la prensa oficial instruccionista de la época, tratamos de demostrar que la dirigencia liberal que orientó la reforma educativa intentó promover un ideal de ciudadano representado en la figura del maestro de escuela, surgida del incipiente sistema nacional de escuelas normales.<hr/>This article examines the position that the Liberal school reform of 1870 bestowed upon the school teacher. For radical Liberalism, the school teacher became the model citizen and lay intellect with which it could oppose the traditional influence of the Catholic priest. This conviction of the radical Liberal elite stemmed from a redefinition of its relationship with the artisans following their traumatic mid-century political association. Based on the official press regarding education from this period, we try to demonstrate that the Liberal leadership who directed the education reform attempted to promote an ideal type of citizen in the figure of the school teacher who was emerging from the incipient national system of normal schools. <![CDATA[Indian <i>Resguardos</i>, Cattle Ranching and Social Conflict in Old Bolívar, 1850-1875]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172007000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El discurso liberal justificó las arremetidas de la economía ganadera en expansión contra los resguardos indígenas del Bolívar Grande, considerados como formas sociales y económicas arcaicas y en contravía con la "civilización". Lo anterior se debió a que este discurso demandaba la igualdad formal de todos los hombres frente a la ley gracias al derecho de ciudadanía, la individualización de la propiedad y la generalización de la economía de mercado. En su defensa, los indígenas y sus aliados acudieron a una simbiosis entre las viejas ideas del pacto social de origen colonial, que exigía protección a los débiles de parte de las autoridades y de los poderosos, y novedosas argumentaciones de índole histórica, moral, jurídica y social. Aunque combinaron las representaciones ante las autoridades y demandas judiciales con las acciones directas y los enfrentamientos armados, el desenlace del conflicto fue desfavorable a los indígenas, al desarticularse sus comunidades gracias a la expropiación de sus tierras.<hr/>Liberal discourse justified the attacks of the expanding ranching economy against communal Indian lands (resguardos) of Old Bolívar, which were considered archaic social and economic institutions that stood in the way of civilization. This justification was rooted in a discourse that demanded the formal equality of all men before the law as citizens, the privatization of property, and the spread of the market economy. To defend themselves, the Indians and their allies relied on a symbiosis between the old ideas of a social pact originating in the colonial period, which required authorities to protect to the weak from the strong, and new historic, moral, legal and social arguments. Although they combined petitioning (representaciones) authorities and law suits with direct action and armed confrontations, the outcome of the conflict was unfavorable for the Indians: with the expropriation of their land, their communities began to break apart. <![CDATA['Liberalismo tropical': The Career of a European Economic Doctrine in Latin America, 1780-1885]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172007000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo tiene como objeto hacer seguimiento al proceso por el cual la doctrina noroesteuropea de liberalismo económico consiguió ser dominante en la América Latina decimonónica. Pone énfasis en los canales de trasmisión, los grupos de interés domésticos y extranjeros, las instituciones, la sociedad civil, las estructuras y coyunturas económicas y las culturas políticas para explicar la diseminación del liberalismo económico en distintos países de la región entre los años 1770 y 1890. La doctrina era dominante en América Latina durante una época más corta de lo que se piensa comunmente, o sea solamente entre 1850 y 1890. Pasó por múltiples cambios y ajustes en cada uno de los países de la región. Después de 1890, la promoción de crecimiento hacia afuera iba de la mano con un alejamiento gradual de políticas de liberalismo económico.<hr/>The article traces the processes through which the northwest European doctrine of economic liberalism achieved dominance in nineteenth century Latin America. It focuses on transmission channels, domestic and foreign interest groups, institutions, civil society, economic structures and conjunctures, and political cultures to account for the spread on economic liberalism in various countries of the region between the 1770s and 1890. The doctrine was dominant in Latin America for a shorter time than commonly thought, only between ca. 1850 and 1890, and underwent multiple changes and adjustments in each of the region's countries. After 1890, promotion of externally lead growth went hand in hand with a gradual turning away from economic liberalism. <![CDATA[Internet Resources for Nineteenth-Century Latin American History]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172007000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El ensayo describe y analiza una serie de "recursos web" referidos a la historia latinoamericana del siglo XIX, divididos por tipología. Su objetivo es ilustrar algunas posibles formas de utilizar la Red para quienes investigan, enseñan y estudian la historia decimonónica latinoamericana en América Latina. A la vez, el texto espera estimular el debate acerca de los desafíos -epistemológicos y operativos- que Internet y los hypermedia ponen al oficio del historiador y a la forma tradicional de construcción y difusión del relato histórico.<hr/>This essay describes and analyzes a series of Internet resources that refer to nineteenth-century Latin American history, and organizes them by kind. The purpose is to demonstrate various possible ways that people who research, teach and study nineteenth-century Latin America can make use of the Internet. An additional goal is to stimulate discussion on the challenges -epistemological and practical- that the Internet and hypermedia present to the historian and the traditional ways of constructing and publishing historical narratives. <![CDATA[On <i>malas</i><i> entradas </i>and Strategies of <i>buen</i><i> pasaje</i>: the Illegal Slave Trade in the Caribbean Region of New Granada, 1550-1690]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172007000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El contrabando fue un componente importante en el sistema de monopolio económico que sostuvo España con las Indias durante los siglos XVI y XVII. En este comercio ilegal, el tráfico de seres humanos siguió el mismo patrón que el de las mercancías. Fueron dos las expresiones principales de contrabando de esclavos que tuvieron lugar en el Caribe neogranadino. Primero, el contrabando de cautivos efectuado por piratas, corsarios y extranjeros. Segundo, el fraude fiscal que ejercieron los comerciantes portugueses trayendo más esclavos de los permitidos en los contratos. Este tipo de comercio ilegal fue favorecido por la complacencia de las autoridades provinciales y los oficiales reales que sacaban pingües beneficios gracias a los sobornos.<hr/>Contraband was an important component of the system of economic monopolies that Spain maintained with the Indies during the sixteenth and seventeenth centuries. In this illegal trade, the traffic of human beings followed the same pattern as that of merchandise. The illegal slave trade in the Caribbean region of New Granada had two main characteristics. First, the illegal trade of captives carried out by pirates, corsairs and foreigners. Second, the fiscal fraud conducted by Portugese merchants who brought more slaves than permitted by their contracts. This type of illegal trade benefited from the complacency of provincial authorities and royal officials who profited enormously from the bribes. <![CDATA[The History of the Present and World Modernity]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172007000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo muestra las razones que llevaron a la disciplina de la historia en los siglos XIX y XX a interesarse en el estudio del pasado sobre todo en razón de las demandas que planteaba el tipo de modernidad entonces prevaleciente, la cual se articulaba en torno a la idea de nación. En nuestro presente histórico el mundo ha ingresado en una nueva constelación moderna, la modernidadmundo, la cual tiene entre sus particularidades el hecho de redimensionar la condición presente. Esta radical transformación debe inducir a profundos cambios en el entendimiento de la historia como campo del conocimiento, sobre todo por la importancia que se le asigna al presente.<hr/>This article discusses the reasons that led the discipline of history to take an interest in the study of the past in the nineteenth and twentieth centuries, especially due to the demands made by the then prevailing type of modernity, which was articulated around the idea of the nation. In our historic present, the world has entered a new modern constellation, world modernity, a particularity of which is an increased importance of our contemporary period. This radical transformation should give rise to profound changes in the understanding of history as a field of knowledge, and especially the importance it ascribes in the present. <![CDATA['By Metes and Bounds': Cartography and the Production of Colonial Space in the Province of Santa Marta (Eighteenth Century)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172007000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo analiza tres mapas adjuntos a un litigio entre dos individuos que solicitaban la merced de unas tierras en la Provincia de Santa Marta, a fines del siglo XVIII. Las mercedes de tierra eran parte de una serie de medidas de reordenamiento espacial que buscaban reforzar el dominio colonial sobre los territorios recientemente expropiados a los indígenas Chimila. Las mediciones y el amojonamiento eran los parámetros a partir de los cuales los mapas producían un espacio geométrico y definido por la propiedad privada. Pero a pesar de este orden compartido, en ellos se perciben unas diferencias que revelan la manera en que los individuos ajustaban las representaciones cartográficas a sus intereses en el litigio. A partir de la enigmática figura del 'monte', el artículo se aproxima a los límites de la cartografía colonial. Mientras las 'mediciones' y el 'amojonamiento' significaban el orden del territorio, el 'monte' implicaba su desorden.<hr/>This article analyzes three maps included in a lawsuit between two people who solicited a land grant (merced) in the Province of Santa Marta at the end of the eighteenth century. The land grants were part of a series of measures that sought to reorder the territory recently expropriated from the Chimila Indians in order to reinforce colonial control over it. The manner in which the maps produced geometric space, defined by private property, was by the system of metes and bounds. But despite this shared order, differences between the maps reveal how people used them to suit to their legal interests. Based on the enigmatic figure of the 'forest', the article explores the limits of colonial cartography. While 'metes and bounds' signified territorial order, the 'forest' implied disorder. <![CDATA[Censura en la universidad medieval]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172007000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo analiza tres mapas adjuntos a un litigio entre dos individuos que solicitaban la merced de unas tierras en la Provincia de Santa Marta, a fines del siglo XVIII. Las mercedes de tierra eran parte de una serie de medidas de reordenamiento espacial que buscaban reforzar el dominio colonial sobre los territorios recientemente expropiados a los indígenas Chimila. Las mediciones y el amojonamiento eran los parámetros a partir de los cuales los mapas producían un espacio geométrico y definido por la propiedad privada. Pero a pesar de este orden compartido, en ellos se perciben unas diferencias que revelan la manera en que los individuos ajustaban las representaciones cartográficas a sus intereses en el litigio. A partir de la enigmática figura del 'monte', el artículo se aproxima a los límites de la cartografía colonial. Mientras las 'mediciones' y el 'amojonamiento' significaban el orden del territorio, el 'monte' implicaba su desorden.<hr/>This article analyzes three maps included in a lawsuit between two people who solicited a land grant (merced) in the Province of Santa Marta at the end of the eighteenth century. The land grants were part of a series of measures that sought to reorder the territory recently expropriated from the Chimila Indians in order to reinforce colonial control over it. The manner in which the maps produced geometric space, defined by private property, was by the system of metes and bounds. But despite this shared order, differences between the maps reveal how people used them to suit to their legal interests. Based on the enigmatic figure of the 'forest', the article explores the limits of colonial cartography. While 'metes and bounds' signified territorial order, the 'forest' implied disorder. <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172007000200012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172007000200013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> </channel> </rss> <!--transformed by PHP 01:04:37 26-04-2024-->