Scielo RSS <![CDATA[Historia Crítica]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0121-161720080002&lang=pt vol. num. 36 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172008000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<B><I>La justicia y el orden social en Hispanoamérica, siglos XVIII y XIX</B></I>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172008000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<B>The Establishment of Ecclesiastic Judges in the <I>Doctrinas de Indios</B></I>: <B>the Archbishoprics of Mexico in the frst half of the Eighteenth Century</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172008000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente artículo tiene como objeto central puntualizar el origen y el devenir histórico de los jueces eclesiásticos locales en el arzobispado de México; su implantación debe ubicarse como parte del proceso de consolidación de la autoridad episcopal, que llegó a su etapa culminante durante la primera mitad del siglo XVIII y precedió a la secularización de doctrinas iniciada en 1749. La figura del juez eclesiástico local fue relativamente tardía en el mundo parroquial, pues si bien desde el siglo XVI se incoaron los poderes locales (alcalde mayor, cura, cacique y cabildos indígenas), no sería sino hasta la segunda mitad del siglo XVII cuando comenzaron a aparecer como un espacio de poder local más, y hasta la primera mitad del siglo XVIII cuando lograron consolidarse plenamente. Los jueces jugaron un papel central para subordinar a las doctrinas a la autoridad arzobispal. Cuando Fernando VI ordenó en 1749 el traspaso de doctrinas en México al secular, las autoridades virreinales y los arzobispos se enfrentaron a un clero regular muy disminuido, acostumbrado ya a regular sus acciones con base en la normativa diocesana y ante la vigilancia de los jueces eclesiásticos.<hr/>The central aim of this article is to determine the origin and the history of the local ecclesiastic judges in the archbishoprics of Mexico. The rise of this institution should be understood as part of the process of consolidation of episcopal authority, which reached its apex during the frst half of the eighteenth century and preceded the secularization of doctrinas that began in 1749. The institution of the local ecclesiastic judge was a relatively late one in the parish world. While local political offices (mayors, priests, Indian chiefs and councils) began to arise in the sixteenth century, space did not start to open for another local office until the second half of the seventeenth century, and it was not until the frst half of the eighteenth century that it was fully consolidated. Judges played a central role in the subordination of Church teachings to the authority of the archbishop. When Ferdinand VI ordered the secularization of the doctrinas in Mexico in 1749, viceroyal authorities and the archbishops found the lay clergy greatly diminished and already accustomed to regulating its actions based on diocesan norms and subject to the vigilance of ecclesiastic judges. <![CDATA[<B>Towns, Mayors, and Municipalities</B>: <B>Local Justice in the Hispanic World between the <I>Ancien Régime </I>and Liberalism</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172008000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El propósito central del artículo es explicar el papel determinante que los municipios jugaron en el mundo hispanoamericano a lo largo del siglo XIX. Aunque en estos últimos años la historiografía ha insistido, con razón, en la importancia del primer régimen liberal español, sin el análisis de unas claves frmemente arraigadas en las creencias y el discurso que estructuraban el orden político de antiguo régimen, no es posible entender el protagonismo de los municipios en la época de la independencia. Estos valores remiten a una cultura jurídica, común a todo el mundo hispánico, en la que la transición de un modelo jurisprudencial de administración de la justicia en uno sometido a la ley será muy larga y compleja.<hr/>The main goal of this article is to explain the central role that municipalities played in the Hispano-American world throughout the nineteenth century. Although in recent years the importance of the frst Spanish liberal regime has rightly been stressed in the historiography, it is not possible to understand the important part played by municipalities in the era of Independence without analyzing some clues frmly rooted in the beliefs and discourse that structured the political order of the ancien régime. These values stem from a legal culture, common to the whole Hispanic world, in which the transition from a jurisprudential model of the administration of justice to a one based on the rule of law would be very long and complex. <![CDATA[<B>The Rhetoric of Fear in the Bogotá Press of 1834</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172008000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El discurso que se analizará, prensa bogotana de la década de 1830, tuvo como finalidad proyectar públicamente la configuración del caos para sustentar una nueva versión del orden sociopolítico. El artículo enfatiza la elaboración y el empleo de un aparato retórico del miedo que antecedió y preparó la promulgación de un nuevo ideario jurídico de corte liberal burgués. A la vez ilustra cómo, desde el discurso, la élite bogotana concibió la identidad de los sectores populares de la ciudad, al tiempo que ratificaba su propia identidad de grupo dominante. De tal manera, el campo de investigación en el que se enmarca este artículo es la historia social del mundo jurídico, mundo que en la realidad neogranadina de la primera mitad del siglo XIX transitó por los momentos iniciales de una modernidad refejada en el plano discursivo.<hr/>This article analyzes the discourse of the press in Bogotá during the 1830s. The aim of this discourse was to publicly project the contours of chaos in order to back a new version of the socio-political order. The article focuses on the development and use of the rhetorical apparatus of fear that anteceded and paved the way for the promulgation of a new, bourgeois-liberal inspired legal ideology. It also demonstrates, from this discourse, how the Bogotá elite understood the identity of the city’s popular sectors at the same time that it ratifed its own identity as the dominant group. The literature that frames this study is the social history of the legal world. In the context of New Granada in the frst half of the nineteenth century, this was a world that experienced the initial moments of modernity refected on a discursive plane. <![CDATA[<B>Ideas about the Law and the Nation in the Construction and Consolidation of the Chilean Republic, 1810-1860</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172008000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El periodo comprendido entre 1810 y 1860 representa, a nuestro entender, una coyuntura de transición significativa hacia modernas formas republicanas y penales, la que aún conservaba del pasado colonial una percepción despectiva y estigmatizadora de los sectores populares. Los prejuicios ya existentes constituyeron, desde nuestro punto de vista, un antecedente directo de todas las críticas, recelos y temores hacia los pobres y su pobreza, aspectos criminalizados de hecho, y que encontraron un soporte más "científico" a partir de la difusión de la criminología positivista desde la década de 1880. Los artículos de prensa, así como otros escritos contemporáneos y referencias bibliográficas actuales permiten esbozar un panorama que retrata cómo en la configuración de un orden político-social, que definió medidas y decisiones hacia las clases bajas, tomaron lugar ideas que entrelazaban tanto nociones republicanas como coloniales al igual que racionalizaciones y subjetividades.<hr/>The period from 1810 to 1860 represents a period of significant transition toward modern republican and penal forms that still maintained a pejorative and stigmatizing perception of popular groups from the colonial past. In our view, these existing prejudices were a direct antecedent of all the critiques, distrust, and fear of the poor and their poverty (which were in fact criminalized) that found greater "scientific" support in the diffusion of positivist criminology starting in the 1880s. Articles in the press and other writings from this period, as well as current bibliographic references, make it possible to sketch an outline of how, in the shaping of a socio-political order that established measures and made decisions regarding the lower classes, ideas took hold that interwove both republican and colonial notions, rationalizations, and subjectivities. <![CDATA[<B>Justice in a Frontier Society</B>: <B>Family Conficts in <I>Juzgados de Paz </I>in south-central Buenos Aires Province at the turn of the Twentieth Century</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172008000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En el contexto de la modernización económica y social y la consolidación política a la que asistió Argentina a fines del siglo XIX y principios del XX, se desarrolló una amplia gama de discursos y prácticas orientadas al control social en un marco en el que el arribo masivo de inmigrantes y la mayor presencia de las mujeres en la esfera pública parecía poner en peligro el orden social. El objetivo de este trabajo es analizar cómo esa discursiva del control infuyó en la cotidianeidad de los actores sociales, observando sus prácticas familiares a través de las presentaciones que hacían (y en particular las de las mujeres de los sectores populares) ante la Justicia de Paz para denunciar el maltrato ejercido sobre ellas. De esta manera se busca aportar algunos datos de interés en cuestiones como el control social y sus límites. Igualmente, se tiene como objetivo atender al universo de las prácticas más allá de los discursos, en un contexto escasamente estudiado en estas cuestiones, tal como sucede en el caso de la región del centro y sur de la Provincia de Buenos Aires a fines del siglo XIX y principios del XX.<hr/>In the context of the socio-economic modernization and the political consolidation that Argentina experienced at the end of the nineteenth century and the beginning of the twentieth century, a wide range of discourses and practices of social control developed in reaction to the threat that the massive arrival of immigrants and the greater presence of women in the public sphere appeared to pose to the social order. This article seeks to analyze how these discourses of control infuenced the daily lives of social actors, observing their familial practices through the statements they made (particularly those by lower class women) before the Justicia de Paz to denounce ill-treatment. In this way, the article tries to provide some interesting data regarding social control and its limits from the central and southern parts of Buenos Aires province at the turn of the twentieth century (a the scarcely-studied context for such issues), and how to address the world of practices beyond the discourse. <![CDATA[<B>Chilean Executioners at the End of the Colonial Period</B>: <B>between Change, Custom, and Infamy</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172008000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Esta investigación se concentra en una parte desconocida del funcionamiento de la justicia colonial, tanto para la historiografía del derecho como para la historia social. El punto de partida es cuestionar la imagen del verdugo que ha perdurado en el tiempo y analizarla como una construcción política desplegada por un grupo social determinado. En el trabajo se revisan los cambios que se dieron a la luz de las reformas borbónicas, en torno al ejecutor a fines del siglo XVIII en el entonces reino de Chile. También se analizan las modificaciones que en el aspecto material debió enfrentar, específicamente en el ámbito salarial. El objetivo específico es demostrar que la infamia vinculada al cargo puede matizarse y debe entenderse como parte de las argumentaciones de las autoridades coloniales, reforzadas por escritores e historiadores del siglo XIX.<hr/>This study focuses on an unknown part of the operation of colonial justice for both the historiography of the law and social history. It starts by questioning the image of the executioner that has persisted over time and analyzing it as a political construction deployed by a specific social group. The article examines the changes to the position of the executioner under the Bourbon reforms at the end of the eighteenth century in what was then the Kingdom of Chile. It also analyzes the material changes that the executioner faced, particularly regarding wages. The goal of the article is to demonstrate that the infamy tied to the post, which emerged from the arguments of colonial authorities and reinforced by nineteenth-century writers and historians, needs to be understood with greater nuance. <![CDATA[<B>The Birth of the <I>Cannibal</B></I>: <B>a Conceptual Debate</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172008000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo propone un debate teórico alrededor de los orígenes del canibalismo a partir de los escritos de Cristóbal Colón. La construcción del caníbal será de vital importancia para entender los argumentos que vendrán a justificar no sólo la conquista del Caribe, sino también a legitimar la estigmatización a grupos amerindios acusados de consumir carne humana.<hr/>This article offers a theoretical debate regarding the origins of cannibalism based on the writings of Christopher Columbus. The manner in which the cannibal was constructed is of vital importance to understand the arguments later used to justify not only the conquest of the Caribbean but also to legitimize the stigmatization of Amerindian groups accused of consuming human fesh. <![CDATA[<B>Convening the first Council of New Granada (1868)</B>: <B>an Effort by the Church Hierarchy to reestablish Ecclesiastic Discipline</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172008000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Luego de la Independencia de la Nueva Granada las relaciones entre la Iglesia y el Estado tomaron un nuevo rumbo. En junio de 1853, el gobierno liberal presidido por José María Obando decretó la separación de Iglesia y Estado. Para contrarrestar los efectos de esta ley, considerada como un ataque frontal contra la Iglesia, el arzobispo Antonio Herrán convocó a los obispos del país a un concilio provincial en enero de 1868. En este artículo, se aborda la historia de la convocación de dicho concilio. En particular se analiza el discurso contenido en la convocatoria para tratar de comprender cómo fue utilizado este mecanismo en la búsqueda de una solución a una de las peores crisis vividas por la Iglesia neogranadina. El análisis muestra que la jerarquía católica buscó no solamente el restablecimiento de la disciplina eclesiástica, sino que, además, se sirvió del Concilio para desarticular e invalidar el discurso de los liberales radicales, el que fundamentó a la ley que separó a la Iglesia del Estado.<hr/>Following the Independence of New Granada, relations between the Church and State took a new direction. In June 1853, José María Obando’s Liberal government decreed the separation of Church and State. To counteract the effects of this law, considered to be a direct attack against the Church, Archbishop Antonio Herrán convened the country’s bishops to a provincial council in January 1868. This article addresses the convocation of that council. In particular, it analyzes the discourse of the convocation to try to understand how this mechanism was used to find a solution to one of the worst crises experienced by the Church in New Granada. The analysis shows that the Catholic hierarchy sought not only to reestablish ecclesiastic discipline, but also used the council to dismantle and refute the radical Liberals’ discourse on which the law that separated Church and State was based. <![CDATA[<B>History, Literature, and Narration</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172008000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La filosofía de la historia arribó en la segunda mitad del siglo XX al reconocimiento del carácter irreductiblemente narrativo de la historia. Esto subrayó las diferencias de la historia con la ciencia y puso en primer plano sus afinidades con la literatura. En este artículo se propone un criterio para distinguir historia y literatura sin desmedro del carácter narrativo de la primera y reconociendo que ambas están hondamente ancladas en las estructuras de la conciencia del tiempo. El desarrollo del texto tiene tres partes. En la primera, se reconstruye la argumentación de Danto en favor de la narratividad de la historia; en la segunda, se critica la posición de White en torno al problema de las fronteras entre historia y literatura; en la parte final, con ayuda de Gadamer y Koselleck, se muestra cómo la reconstrucción de hechos históricos y la exploración literaria de la condición humana son dos modalidades de una tarea más amplia relacionada con el estudio de las estructuras de la temporalidad.<hr/>In the second half of the twentieth century, the philosophy of history came to recognize the irreducibly narrative character of history. This underlined the differences between history and science and highlighted its affinities with literature. This article suggests some criteria by which history can be distinguished from literature without undermining the narrative character of the former and recognizing that both are deeply anchored in the structures of the consciousness of time. The text has three parts. The frst reconstructs Danto’s argument in favor of the narrative character of history. The second critiques White’s position regarding the problematic border between history and literature. With the assistance of Gadamer and Koselleck, the final section shows how the reconstruction of historical facts and the literary exploration of the human condition are two modalities of a wider task related to the study of the structures of temporality. <![CDATA[<B><I>La constitución jurisdiccional</B></I>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172008000200012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La filosofía de la historia arribó en la segunda mitad del siglo XX al reconocimiento del carácter irreductiblemente narrativo de la historia. Esto subrayó las diferencias de la historia con la ciencia y puso en primer plano sus afinidades con la literatura. En este artículo se propone un criterio para distinguir historia y literatura sin desmedro del carácter narrativo de la primera y reconociendo que ambas están hondamente ancladas en las estructuras de la conciencia del tiempo. El desarrollo del texto tiene tres partes. En la primera, se reconstruye la argumentación de Danto en favor de la narratividad de la historia; en la segunda, se critica la posición de White en torno al problema de las fronteras entre historia y literatura; en la parte final, con ayuda de Gadamer y Koselleck, se muestra cómo la reconstrucción de hechos históricos y la exploración literaria de la condición humana son dos modalidades de una tarea más amplia relacionada con el estudio de las estructuras de la temporalidad.<hr/>In the second half of the twentieth century, the philosophy of history came to recognize the irreducibly narrative character of history. This underlined the differences between history and science and highlighted its affinities with literature. This article suggests some criteria by which history can be distinguished from literature without undermining the narrative character of the former and recognizing that both are deeply anchored in the structures of the consciousness of time. The text has three parts. The frst reconstructs Danto’s argument in favor of the narrative character of history. The second critiques White’s position regarding the problematic border between history and literature. With the assistance of Gadamer and Koselleck, the final section shows how the reconstruction of historical facts and the literary exploration of the human condition are two modalities of a wider task related to the study of the structures of temporality. <![CDATA[<B><I>La huella del fuego</B></I>: <B><I>Historia de los bosques nativos. Poblamiento y cambios en el paisaje del sur de Chile</B></I>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172008000200013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La filosofía de la historia arribó en la segunda mitad del siglo XX al reconocimiento del carácter irreductiblemente narrativo de la historia. Esto subrayó las diferencias de la historia con la ciencia y puso en primer plano sus afinidades con la literatura. En este artículo se propone un criterio para distinguir historia y literatura sin desmedro del carácter narrativo de la primera y reconociendo que ambas están hondamente ancladas en las estructuras de la conciencia del tiempo. El desarrollo del texto tiene tres partes. En la primera, se reconstruye la argumentación de Danto en favor de la narratividad de la historia; en la segunda, se critica la posición de White en torno al problema de las fronteras entre historia y literatura; en la parte final, con ayuda de Gadamer y Koselleck, se muestra cómo la reconstrucción de hechos históricos y la exploración literaria de la condición humana son dos modalidades de una tarea más amplia relacionada con el estudio de las estructuras de la temporalidad.<hr/>In the second half of the twentieth century, the philosophy of history came to recognize the irreducibly narrative character of history. This underlined the differences between history and science and highlighted its affinities with literature. This article suggests some criteria by which history can be distinguished from literature without undermining the narrative character of the former and recognizing that both are deeply anchored in the structures of the consciousness of time. The text has three parts. The frst reconstructs Danto’s argument in favor of the narrative character of history. The second critiques White’s position regarding the problematic border between history and literature. With the assistance of Gadamer and Koselleck, the final section shows how the reconstruction of historical facts and the literary exploration of the human condition are two modalities of a wider task related to the study of the structures of temporality. <![CDATA[<B><I>El porvenir del pasado</B></I>: <B><I>Gilberto Alzate Avendaño, sensibilidad leoparda y democracia. La derecha colombiana de los años treinta</B></I>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172008000200014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La filosofía de la historia arribó en la segunda mitad del siglo XX al reconocimiento del carácter irreductiblemente narrativo de la historia. Esto subrayó las diferencias de la historia con la ciencia y puso en primer plano sus afinidades con la literatura. En este artículo se propone un criterio para distinguir historia y literatura sin desmedro del carácter narrativo de la primera y reconociendo que ambas están hondamente ancladas en las estructuras de la conciencia del tiempo. El desarrollo del texto tiene tres partes. En la primera, se reconstruye la argumentación de Danto en favor de la narratividad de la historia; en la segunda, se critica la posición de White en torno al problema de las fronteras entre historia y literatura; en la parte final, con ayuda de Gadamer y Koselleck, se muestra cómo la reconstrucción de hechos históricos y la exploración literaria de la condición humana son dos modalidades de una tarea más amplia relacionada con el estudio de las estructuras de la temporalidad.<hr/>In the second half of the twentieth century, the philosophy of history came to recognize the irreducibly narrative character of history. This underlined the differences between history and science and highlighted its affinities with literature. This article suggests some criteria by which history can be distinguished from literature without undermining the narrative character of the former and recognizing that both are deeply anchored in the structures of the consciousness of time. The text has three parts. The frst reconstructs Danto’s argument in favor of the narrative character of history. The second critiques White’s position regarding the problematic border between history and literature. With the assistance of Gadamer and Koselleck, the final section shows how the reconstruction of historical facts and the literary exploration of the human condition are two modalities of a wider task related to the study of the structures of temporality. <![CDATA[<B><I>Afro-Latinoamérica, 1800-2000</B></I>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172008000200015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La filosofía de la historia arribó en la segunda mitad del siglo XX al reconocimiento del carácter irreductiblemente narrativo de la historia. Esto subrayó las diferencias de la historia con la ciencia y puso en primer plano sus afinidades con la literatura. En este artículo se propone un criterio para distinguir historia y literatura sin desmedro del carácter narrativo de la primera y reconociendo que ambas están hondamente ancladas en las estructuras de la conciencia del tiempo. El desarrollo del texto tiene tres partes. En la primera, se reconstruye la argumentación de Danto en favor de la narratividad de la historia; en la segunda, se critica la posición de White en torno al problema de las fronteras entre historia y literatura; en la parte final, con ayuda de Gadamer y Koselleck, se muestra cómo la reconstrucción de hechos históricos y la exploración literaria de la condición humana son dos modalidades de una tarea más amplia relacionada con el estudio de las estructuras de la temporalidad.<hr/>In the second half of the twentieth century, the philosophy of history came to recognize the irreducibly narrative character of history. This underlined the differences between history and science and highlighted its affinities with literature. This article suggests some criteria by which history can be distinguished from literature without undermining the narrative character of the former and recognizing that both are deeply anchored in the structures of the consciousness of time. The text has three parts. The frst reconstructs Danto’s argument in favor of the narrative character of history. The second critiques White’s position regarding the problematic border between history and literature. With the assistance of Gadamer and Koselleck, the final section shows how the reconstruction of historical facts and the literary exploration of the human condition are two modalities of a wider task related to the study of the structures of temporality.