Scielo RSS <![CDATA[Historia Crítica]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0121-161720090003&lang=pt vol. num. 39 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172009000300001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172009000300002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172009000300003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>THE BICYCLE, STREET TRAFFC, AND PUBLIC SPACE IN FASCIST ITALY</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172009000300004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La bicicleta es prácticamente la misma desde fines de 1800, mientras alrededor de ella cambiaron modas, costumbres, tecnologías, ideologías, cultura material, sistemas políticos y económicos. La bicicleta estuvo presente en muchos aspectos de la vida italiana por varios decenios (trabajo, deporte, política, tiempo libre) y su valor social se modificó con el paso del tiempo. Este trabajo analiza la bicicleta durante la dictadura fascista: la transformación de su valor social y la relación con el espacio público; evidencia valores, estrategias de poder, jerarquías, tensiones y contradicciones de la sociedad y del régimen; y propone una llave de lectura útil para otros contextos y épocas.<hr/>While the bicycle has not changed much since the end of the nineteenth century, the world around it -fashion, customs, technology, ideology, material culture, political and economic systems- has changed. The bicycle was a part of many aspects of Italian life (work, sports, politics, leisure) for various decades and its social meaning changed over the years. This article analyzes the bicycle during the fascist dictatorship: the transformation of its social meaning and its relationship with public space. It highlights the values, strategies of power, hierarchies, tensions, and contradictions of the society and the regime, proposing a way to read them that is useful for understanding other contexts and eras. <![CDATA[<b>OBJECTS AND CULTURE</b>: <b>RITUALS, FLOWS, AND CREATIONS IN THE NEW KINGDOM OF GRANADA</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172009000300005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo estudia la circulación, apropiación, usos comerciales y simbólicos de los objetos en la sociedad colonial, y aporta elementos para entender la circulación de objetos y mercancías por los espacios del Nuevo Reino. Se trata de precisar las funciones que cumplían los objetos en la vida doméstica y tejer las comunicaciones que se establecían, a partir de la circulación de tales objetos, entre ciudades, villas, pueblos y sitios, y los centros de poder en Antioquia y el Virreinato durante el siglo XVIII. Al ir tras la historicidad de los objetos, de sus huellas y elaboraciones, podemos comprender mejor las dimensiones de sus rutas, circuitos y nodos como parte sustancial de la cultura y la relación de interdependencia con otras sociedades.<hr/>This article studies the circulation, appropriation, and commercial and symbolic uses of objects in colonial society, suggesting ways to understand the circulation of objects and commodities through the spaces of the New Kingdom of Granada. It tries to specify the functions played by objects in domestic life and, based on their circulation, to weave together the communications they established between cities, towns, and settlements and the centers of power in Antioquia and the Viceroyalty during the eighteenth century. By going behind the historicity of the objects, the marks they made and their creation, we can better understand the dimensions of their routes, circuits, and nodes as a substantial part of the culture and the relations of interdependence with other societies. <![CDATA[<b>FICTITIOUS ENTHUSIASM</b>: <b>THE DRUG MARKET IN THE TRANSITION TO PROHIBITION IN CHILE, 1920-1960</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172009000300006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente artículo busca analizar la circulación de sustancias como la cocaína, la morfina, el opio y la cannabis sativa en Chile entre 1920 y 1960, destacando tanto la constitución de circuitos y organizaciones destinadas a la producción, internación y tráfico de dichas sustancias sometidas a regulación médica y legal, como la implementación de normativas e instituciones destinadas a dicha regulación. Así, se analiza el papel jugado por médicos y farmacéuticos en la constitución de un mercado ilícito de drogas y el surgimiento de traficantes especializados y organismos policiales dedicados a su persecución, todo ello en los marcos de un sistema normativo que toleró la prescripción regulada de estas sustancias, y que al mismo tiempo fue testigo de su permanente vulneración.<hr/>This article analyzes the circulation of substances like cocaine, morphine, opium, and marijuana (cannabis sativa) in Chile between 1920 and 1960. It underscores the development of circuits and organizations involved in the production, importation, and traffic of legally-and medically-regulated substances as well as the implementation of laws and institutions charged with regulating them. In this way, the article analyzes the role played by doctors and pharmacists in the constitution of an illegal market for drugs and the emergence of specialized traffickers and police organizations dedicated to persecuting them. All this occurred in the context of a legal system that tolerated the regulated prescription of these substances and that, at the same time, witnessed the continual violation of these norms. <![CDATA[<b>DOMESTICATING THE TV</b>: <b>THE USES OF THE TELEVISION IN EVERYDAY LIFE IN MAR DEL PLATA (ARGENTINA), 1960-1970</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172009000300007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente texto se centra en el televisor como objeto de la vida cotidiana y en el lugar que ocupa en el espacio doméstico. Si la historiografía argentina se ha centrado hasta el presente en lo ocurrido en la ciudad de Buenos Aires, este artículo se propone como una contribución a la historia de otras experiencias de la llegada de la "tele" a los hogares. Reconstruimos experiencias de los momentos iniciales de la televisión en Mar del Plata con la intención de recuperar la historicidad de la asociación entre televisor y domesticidad.<hr/>This article focuses on the television as an object of everyday life and the place it occupies in the domestic sphere. While Argentinean historiography has so far focused on what happened in Buenos Aires, this article contributes to the history of other experiences regarding the arrival of the TV inside the home. It reconstructs the experience of those initial moments of the television in Mar del Plata in order to recuperate the historicity of the association between the television and domesticity. <![CDATA[<b>PERUS AMAZONIA ATTRIBUTE</b>: <b>THE CONSTRUTION OF SOVEREIGGNT, 1930-1942</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172009000300008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Partiendo de la premisa que las fronteras se construyen y no están dadas por la historia, el autor describe el proceso que, posterior a la Guerra del Pacífico (1879), volcó a los actores civiles y gubernamentales peruanos en la reivindicación de un espacio propio en el Amazonas, disputando territorios con Bolivia, Brasil, Colombia y Ecuador sucesivamente, proceso que en un balance final aparece como exitoso. Para el autor este es un proceso complejo que además evidencia cómo Perú posterga la tesis del utis possidetis iuris, que dijo en algún momento defender, por la tesis del fait accompli más funcional a la ocupación de hecho del espacio litigado.<hr/>Starting from the premise that borders are constructed rather than historically given, this article describes the process that, following the War of the Pacific (1879), turned civil and governmental actors in Peru to claim their own space in the Amazon, successively disputing territories with Bolivia, Brazil, Colombia, and Ecuador and which, in the final analysis, appears to have been successful. This was a complex process that, in addition to demonstrating how Peru discarded the thesis of utis possidetis iuris, which it once supported, for the thesis of fait accompli, more appropriate for the de facto occupation of disputed space. <![CDATA[<b>THE SEIZURE OF SCHOOLS DURING THE LIBERAL REPUBLIC, 1936-1942</b>: <b>PART OF THE DISCURSIVE STRUCTURE OF <i>LA VIOLENCIA</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172009000300009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Después de 1935, cuando la abstención electoral conservadora favoreció un gobierno completamente liberal, el sueño de una instrucción pública laica se afirmó entre los liberales colombianos. Los mandatarios liberales de varios municipios decidieron terminar los contratos que tenían con el clero para enseñar en edificios estatales; las "tomas" de esos colegios se convirtieron en teatro político, con acusaciones mutuas de conspiraciones armadas, inspirados por la Guerra Civil Española. Esos hechos serían una parte importante de la estructura discursiva de los protagonistas de La Violencia de los años cuarenta y cincuenta para justificar las masacres de los miembros del partido opuesto.<hr/>After the 1935 elections, in which Conservative electoral abstention resulted in a completely Liberal government, the dream of secular public education animated Colombian Liberals. In various municipalities, Liberal leaders ended contracts with the Catholic clergy to operate schools in public buildings; the seizures of these schools became acts of political theater, with mutual accusations between the parties of armed plots inspired by the Spanish Civil War. These seizures would become part of the discursive structure of the protagonists of La Violencia in the 1940s and 1950s, justifying for them the massacres of members of the opposite party. <![CDATA[<b>VIOLENCE AND REPRESSION IN THE TWILIGHT OF THE SOMOZA REGIME</b>: <b>JAILHOUSE CONDITIONS FOR POLITICAL PRISONERS</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172009000300010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo pretende demostrar el reflejo del sistema autoritario de los Somoza de Nicaragua en la politización de la justicia, en la arbitrariedad de las detenciones y en el incumplimiento de su propia legislación. A través del aparato represor del régimen, la Guardia Nacional, se cometieron todo tipo de abusos, se practicó de forma habitual la tortura en los interrogatorios y se entabló una lucha frontal contra la oposición. Los prisioneros políticos del Frente Sandinista de Liberación Nacional (FSLN) lograron difundir sus condiciones carcelarias a través de cartas sacadas clandestinamente de la cárcel, para informar al pueblo de Nicaragua.<hr/>This article demonstrates how the authoritarian system of the Somoza regime of Nicaragua was refected in the politicization of the justice system, the arbitrary detentions, and the failure to comply with existing legislation. Through the regime's repressive apparatus, the National Guard, all kinds of abuses were committed, including the habitual practice of torture during interrogations and an all-out assault on the opposition. Through letters secretly smuggled out of jail, political prisoners of the Sandinista National Liberation Front (Frente Sandinista de Liberación Nacional or FSLN) managed to inform the Nicaraguan people of the conditions to which they were subject inside prison. <![CDATA[<b>THE CONTRIBUTIONS OF BRIAN HARLEY TO THE NEW HISTORY OF CARTOGRAPHY,AND THE CURRENT STATE OF AFFAIRSIN COLOMBIA, LATIN AMERICA, AND THE WORLD</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172009000300011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La historia de la cartografía ha conocido una revolución en términos de expectativas disciplinares y resultados académicos. Una de sus figuras principales, Brian Harley, exploró las relaciones entre cartografía, conocimiento y poder, estimulando el análisis sobre el papel de los mapas y de la racionalidad cartográfica en términos culturales, sociales y políticos. Este artículo sintetiza sus aportes y presenta un panorama general sobre el campo de investigación en historia de la cartografía a nivel internacional y a nivel de Colombia y América Latina.<hr/>The history of cartography has undergone a revolution in terms of disciplinary expectations and academic production. One of the principal figures behind this shift, Brian Harley, explored the relationship between cartography, knowledge, and power, stimulating the analysis of the role of maps and cartographic rationality in culture, social, and political terms. This article summarizes his contributions and provides an overview on the state of the history of cartography internationally and in Colombia and Latin America. <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172009000300012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172009000300013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172009000300014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> </channel> </rss> <!--transformed by PHP 10:11:48 21-11-2019-->