Scielo RSS <![CDATA[Historia Crítica]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0121-161720090004&lang=pt vol. num. 39 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172009000400001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>SCIENCE, EMPIRE, MODERNITY, AND EUROCENTRISM</b>: <b>THE ATLANTIC WORLD OF THE SIXTEENTH CENTURY AND THE COMPREHENSION OF THE NEW WORLD</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172009000400002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este texto se discuten problemas centrales de la historia de la ciencia ibérica del siglo XVI tales como: el papel de la ciencia española del siglo XVI en la construcción de la ciencia moderna, el encuentro entre la ciencia occidental y otras formas de conocimiento, las relaciones entre ciencia e imperio y la construcción de un orden mundial eurocéntrico. Como conclusión el autor propone que la idea de "comprensión" entendida tanto como una forma de apropiación y como un proceso de autoconstrucción, puede ayudar a explicar el carácter político de la ciencia y su papel en la conquista ibérica del Nuevo Mundo.<hr/>This article discusses a number of key issues in the history of sixteenth-century Iberian science: the role of sixteenth-century Spanish science in the construction of modern science; the encounter of Western science with other forms of knowledge; the relationship between science and empire; and the construction of a Eurocentric world order. The author concludes by suggesting that the idea of "comprehension" -as both a form of appropriation and a process of self-construction- can help explain the political character of science and its role in the Iberian conquest of the New World. <![CDATA[<b>ASTRAPOTHERIUM AND SABER-TOOTHED CATS</b>: <b>POWER RELATIONS IN THE PALEONTOLOGICAL STUDY OF SOUTH AMERICAN MAMMALS</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172009000400003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A finales del siglo XIX Florentino Ameghino, un reconocido naturalista en la historia argentina, desató una controversia científica internacional al declarar que la Patagonia era el centro de origen de todos los mamíferos. El artículo estudia la historia de las teorías de Ameghino y el afán de diversos paleontólogos estadounidenses por oponerse a dichas teorías. Esta historia permite entender mejor el papel que jugó la ciencia en la poderosa expansión de los Estados Unidos sobre América Latina en el paso del siglo XIX al XX, así como la influencia del contexto económico y político de Argentina en el desarrollo de las ideas y la carrera científica de Ameghino.<hr/>At the end of the nineteenth century, Florentino Ameghino, a well-known naturalist in Argentinean history, started an international scientific controversy by declaring that Patagonia was the center of origin of all mammals. This article studies the history of Ameghino's theories and the urgency with which various U.S. paleontologists opposed them. This story allows us to better understand the role that science played in the powerful expansion of the United States in Latin America over the nineteenth and twentieth centuries. It also illuminates the influence that Argentina's economic and political context had on the development of Ameghino's ideas and his scientific career. <![CDATA[<b>BETWEEN PERSONAL INTEREST AND THE COLONIAL ESTABLISHMENT</b>: <b>CONFRONTATION AND CONFICT IN THE NEW KINGDOM OF GRANADA BETWEEN 1538 AND 1570</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172009000400004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo examina los años anteriores al proceso de implantación del modelo metropolitano que comenzó a configurarse en el Nuevo Reino de Granada en los últimos años de la década de 1560. Por una parte el texto quiere responder a la pregunta acerca de cómo se sostuvo hasta esta década el poder de los agentes locales sin romper con la institucionalidad colonial; y por otra parte, procura examinar las repercusiones de los conflictos del período en lo que respecta al trabajo y al tributo indígena. Finalmente el texto se acerca a los efectos de la reorganización de la Audiencia en los años 60 del siglo XVI.<hr/>This article examines the years prior to the establishment the metropolitan model, a process that started to take shape in the New Kingdom of Granada at the end of the 1560s. It explains how local agents maintained their power through this decade without breaking with colonial institutionality. It also examines the repercussions of conflicts over labor and Indian tribute during this period. The article ends by exploring the effects of the reorganization of the Audiencia during the 1560s. <![CDATA[<b>CULTURE AND WAR</b>: <b>THE SINDAGUA OF LAKE <i>PIUSBÍ </i>(THUNDER) AT THE BEGINNING OF THE SEVENTEENTH CENTURY</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172009000400005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En las primeras décadas del siglo XVII se llevó a cabo una guerra de exterminio contra los indígenas Sindaguas. De esas acciones militares se conservaron algunos documentos elaborados entre 1634 y 1635, que aunque escasos y parcos en información, constituyen una de las pocas fuentes actualmente disponibles para formarse una idea sobre ese grupo. Este artículo analiza esa documentación para tratar de entender las prácticas culturales de los Sindagua sobre la base de que lo que llamamos cultura, entendida ésta en términos de Geertz como la estructura de significados a través de la cual se interpretan los fenómenos de la vida cotidiana, presenta cierta organicidad. Esto último implicaría que las prácticas guerreras con que opera una colectividad se estructuran en consonancia con el conjunto de sus prácticas culturales y, en esa medida, proporcionan información sobre aspectos que no se restringen a la guerra. Se trata de una propuesta metodológica que busca ampliar el rango de utilización de documentación disponible en los archivos.<hr/>In the first decades of the seventeenth century, a war to exterminate the Sindagua indigenous group was carried out. A few documents from this military campaign survive. Although limited in number and short on information, these documents, written in 1634 and 1635, are one of the few available sources through which we can develop a sense of this group. This article analyzes these documents to try and understand the cultural practices of the Sindagua. The analysis rests on the idea that culture -understood (in Geertzian terms) as the structure of meanings through which the phenomena of daily life are interpreted- is somewhat organic. This implies that the practices of warfare within a particular group of people exhibit an underlying structure that is congruous with its other cultural practices. Thus, practices related to warfare can shed light on cultural elements beyond war. In this manner, the article offers a methodology that expands the utility of existing archival documents. <![CDATA[<b>PURGATORIOS Y JUICIOS FINALES</b>: <b>LAS DEVOCIONES Y LA MÍSTICA DEL CORAZÓN EN EL REINO DE NUEVA GRANADA</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172009000400006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Los purgatorios tradicionalmente se han asociado con una cultura del temor. En el Nuevo Reino de Granada existió una escasa producción de pinturas sobre este tema, pero con una compleja elaboración teológica que pretendía mostrarlos como una representación del cuerpo social. Una de las características de estos purgatorios, y de otras postrimerías como los Juicios finales, fue su relación con la Mística del Corazón, uno de los temas devocionales de mayor proliferación colonial. Los escritos místicos de las monjas, la literatura edificante, los sermones y la poesía trataron la espiritualidad centrada en la contemplación del corazón, así como los elementos que se le derivaban, como la relación con la sangre. A partir de éstos se puede determinar aspectos particulares de las devociones coloniales. El artículo pretende recoger la interacción entre las imágenes escritas y las visuales, para establecer aspectos que eran centrales a esta cultura colonial.<hr/>Purgatories have traditionally been associated with a culture of fear. While there was not much painting on this subject in the New Kingdom of Granada, what did exist exhibited a complex theology that tried to show purgatories as a representation of the social body. One of the characteristics of these purgatories, and of other elements of the Four Last Things, like the Last Judgement, were their relationship with the Mystique of the Heart, one of the most widely-spread devotional themes during the colonial period. The mystical writing of nuns, edifying literature, sermons, and poetry dealt with a spirituality centered in the contemplation of the heart and elements stemming from it, such as blood. From these we can identify traits specifc to colonial-era devotions. This article focuses on the interaction between written and visual images to identify characteristics central to these colonial cultural practices. <![CDATA[<b>...AND THEY ALL ROBBED THEIR FELLOW CITIZENS</b>: <b>THE CRIME OF CONTRABAND IN NINETEENTH CENTURY COLOMBIA</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172009000400007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo examina cómo fue considerado y sancionado el contrabando en Colombia entre 1821 y 1886. Para ello, establece primero la manera como fue calificado por las autoridades, para luego revisar las penas a las que fueron sometidos sus actores y contrastarlas con la evolución que conoció el derecho en el mismo periodo. Finalmente se abordan los castigos efectivamente aplicados en aras de evaluar si lo planteado en la legislación se hizo realidad. Este recorrido busca establecer la percepción de las autoridades sobre este delito, la coherencia de ésta con su penalización, la relación de este tratamiento legal con el resto de castigos existentes y la aplicación de estas sanciones, para así determinar cómo era visto el contrabando.<hr/>This article examines how contraband was perceived and punished in Colombia between 1821 and 1886. To do so, it frst establishes how authorities viewed contraband and then reviews how violators were sanctioned, comparing these punishments with the evolution of the legal system over the same period. Finally, the article addresses the actually-applied punishments in order to evaluate whether the letter of the law was followed. By discerning how authorities viewed this crime, the coherence between these views and its penalization, the relationship between this sanction and other existing punishments and their application, the article attempts to determine how contraband was perceived. <![CDATA[<b>PASTURE, PROFT, AND POWER</b>: <b>AN ENVIRONMENTAL HISTORY OF CATTLE RANCHING IN COLOMBIA, 1850-1950</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172009000400008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo examina la expansión de la ganadería entre 1850 y 1950 en los bosques de tierra caliente en Colombia. También explora el papel de la introducción de pastos africanos en el desarrollo de potreros, con énfasis en el mejoramiento de la productividad. Finalmente, el artículo sugiere que prestar mayor atención a los costos y a la mano de obra en la formación de potreros podría llevar a reexaminar algunos estereotipos comunes con respecto a la ganadería (por ejemplo, que el ganado era principalmente un medio para controlar el territorio). Esto, a su vez, debe ayudarnos a entender mejor la naturaleza del poder de los terratenientes y las dinámicas del cambio agrario en Colombia.<hr/>This article examines the expansion of cattle ranching into lowland forests of Colombia between 1850 and 1950. It also explores the role of introduced African grasses in the process of pasture development, with particular emphasis on productivity gains. And it suggests that paying greater attention to the costs and labor of pasture formation can push us to reexamine a number of common stereotypes about ranching (for example, that cattle were primarily a means to control territory). This, in turn, should help us better understand the nature of landed power and the dynamics of agrarian change in Colombia. <![CDATA[<b>THE CHOCÓ PACIFICO MINING COMPANY AND THE PLATINUM BOOM IN COLOMBIA, 1897-1930</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172009000400009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Entre 1916 y 1926 Colombia fue el principal exportador de platino del mundo, al tiempo que los precios del metal estaban excepcionalmente altos. La mayoría de ese platino fue explotado por la Compañía Minera Chocó Pacífico en el río Condoto. Sin embargo, el país no recibió regalías por la extracción de ese metal. Este artículo recuenta esta historia y analiza lo que ella devela sobre el proceso de formación del Estado colombiano.<hr/>Between 1916 and 1926, when platinum prices were exceptionally high, Colombia was the largest supplier of this metal in the world market. Most of this platinum was mined by the Chocó Pacífico Mining Company in the Condoto River. The government did not receive any royalties from the company, however. This article reconstructs this history and analyzes its implications for the process of state formation in Colombia. <![CDATA[<b>MUCH ACTION AND A DISTANT SOLUTION</b>: <b>GOVERNMENTAL MECHANISMS OF SOCIAL PROTECTION IN BOGOTÁ, 1930-1945</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172009000400010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este escrito tiene como fin explicar la paradoja que se observa en Bogotá durante la República Liberal, en la que existe crecimiento económico y un conjunto significativo de entidades de atención a la población pobre y sin embargo la pobreza pervive. Tras un examen de los derroteros de la política nacional y de las actuaciones del gobierno de la ciudad, en materia de protección social, se concluye que el nivel central no genera la regulación pertinente sobre el mundo laboral y el local desarrolla medidas paliativas que resultan fragmentarias y meritocráticas, distantes del universalismo requerido para superar la pobreza.<hr/>This article seeks to explain the paradox, in Bogotá during the Liberal Republic, in which there was both economic growth and a significant group of entities attending to the poor and yet the persistence of poverty. After examining the social-protection measures at both the national and city level, the article concludes that the central state did not adequately regulate the labor market and the city developed scattered and meritocratic-based paliative measures that were far from the universal policies needed to overcome poverty. <![CDATA[<b>CHRISTIAN DEMOCRACY IN COLOMBIA (1959-1960)</b>: <b>SOME PRELIMINARY OBSERVATIONS</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172009000400011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En Colombia, los intentos por crear un partido demócrata cristiano se dieron a finales de los años cincuenta, en momentos en que algunos sectores, preocupados por el clima de violencia que desgarraba al país y por la escandalosa situación social en que vivían muchos colombianos, dirigieron sus críticas a los partidos conservador y liberal. Estas mismas preocupaciones estuvieron presentes en el campo católico y motivaron una serie de iniciativas que buscaron darle una solución "cristiana" a tan graves problemas, recurriendo a estrategias de diversa índole. La Democracia Cristiana fue una de las opciones que se manifestaron en el seno del catolicismo. El texto estudia el origen de la DC y las diversas estrategias que adoptaron sus líderes para organizar su movimiento y para alcanzar los objetivos trazados.<hr/>In Colombia, the attempt to create a Christian Democratic party occurred at the end of the 1950s. At this moment, various groups, worried about the violence that ravaged the country and the scandalous social conditions in which many Colombians lived, directed their criticisms toward the Conservative and Liberal parties. These same concerns were present in the Catholic camp and motivated a series of initiatives seeking to offer a "Christian" solution to serious problems of this kind. Of the variety of strategies to which these efforts gave rise, Christian Democracy was one of the options to emerge from the bosom of Catholicism. This article examines the origins of Christian Democracy and the varied strategies its leaders adopted to organize their movement and achieve the outlined objectives. <![CDATA[<b>INSTITUTIONAL RACISM, VIOLENCE, AND POLITICAL CULTURES</b>: <b>COLONIAL LEGACIES AND THE POLITICS OF DIFFERENCE IN COLOMBIA</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172009000400012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo se inscribe dentro de la línea de reflexión que propuse en otro titulado "Memorias en conflicto y paz en Colombia. La discriminación hacia lo(s) negro(s)", en el cual planteé un estudio sobre el racismo y la discriminación hacia los descendientes de la gente africana en Colombia, no sólo como una práctica cotidiana, sino ante todo como un problema de larga duración que también atañe a la cultura institucional estatal. Cultura institucional que, desde la perspectiva histórica, tendría sus raíces en los legados coloniales de la administración imperial y en su actualización durante la vida republicana. Se sugiere la hipótesis de la vigencia de legados de las políticas de la diferencia imperial y colonial en el Estado colombiano de hoy y se plantean varios interrogantes respecto al compromiso de los intelectuales historiadores y geógrafos en relación con las políticas públicas.<hr/>This article is part of a line of thought that I proposed in another article "Memories in confict and peace in Colombia: discrimination towards blackness and black people", in which I planted the seeds for a study about racism and discrimination towards the descendents of African people in Colombia not only as an everyday practice but especially as a long-standing problem tied to the institutional culture of the state. From an historical perspective, this institutional culture has its roots in the colonial legacy of imperial administration and its transformations during the Republican period. I suggest that the politics of imperial and colonial difference are still felt in the contemporary Colombian state. I also raise various questions about the commitment of intellectuals, historians, and geographers with regard to public policies. <![CDATA[<b>THE NOTION OF AMERICAN HISTORICISM AND THE STUDY OF AMERICAN WRITTEN CULTURES</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172009000400013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Presento la noción de historicismo americano como útil para el estudio de la cultura escrita en las cuatro principales tradiciones escritas americanas: la hispanoamericana, la brasilera, la haitiana y la norteamericana. Llamo la atención hacia la riqueza escrita sobre las repúblicas americanas. La historia fue el género preponderante en las bibliotecas republicanas y el logro máximo de representación escrita en las primeras décadas de existencia independiente. Argumento a favor de la colección de estas obras y de su consideración en la historia de la cultura escrita americana. Esta colección de historias republicanas aún no ha sido estudiada en lo que tiene de común: la necesidad compartida en todo el continente de narrar, describir, comentar y legitimar las nuevas repúblicas americanas. Únicamente el estudio crítico de las bibliotecas republicanas hará posible que nos apropiemos de las ricas tradiciones escritas americanas. Y sólo entonces habremos llegado a ese estado de una cultura escrita en que ella tiene la seguridad suficiente para citarse a sí misma.<hr/>I introduce the notion of American historicism as a tool to study written culture in the four principal American traditions of letters: Hispanic American, Brazilian, Haitian, and North American. I call attention to the rich collection of writing on the American republics. History was the predominant genre in republican libraries and the apogee of written representation in the first century following independence. I discuss the need to carry out research-oriented collections of American histories and argue for their critical study today. These republican histories still have not been studied in terms of their communalities: the shared need throughout the continent to narrate, describe, comment, and legitimate the new American republics. Only by critically studying republican libraries will we be able to appropriate the rich traditions of American writing. And only then will we have achieved a state of culture that has enough confidence to cite itself. <![CDATA[<b>ON PLURALITY AND THE SPREAD OF RELATIONS BETWEEN COUNTRIES</b>: <b>SOME BASIC REFLECTIONS</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172009000400014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Después de hacer una breve síntesis de cierta historiografía sobre el problema de las relaciones entre los países, el autor quiere mostrar, vinculando a las diversas escuelas y con algunas reflexiones, que dichas relaciones son plurales y extensas. Por ello, para llamarlas propone el término de redes.<hr/>After a brief synthesis of a select historiography on the problem of the relations between countries, the author shows, by linking various schools and with his own reflections, that these relations are plural and wide, and proposes the term "networks" to discuss them. <![CDATA[<b>THE ANACHRONISM IN HISTORY AND THE SOCIAL SCIENCES</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172009000400015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente texto realiza una presentación somera de un tema tratado de manera repetida por los historiadores: el anacronismo, designado por Lucien Febvre como el "pecado de los pecados" del historiador. Esta reflexión muestra la actualidad de este tema y concluye en la necesidad de una permanente actitud vigilante respecto de este obstáculo del conocimiento histórico, que es capaz de adoptar las más sorprendentes formas.<hr/>This article briefy examines a subject repeatedly addressed by historians: the anachronism. Called the historian's "sin of sins" by Lucien Febvre, the article shows the current relevance of this issue and underscores the need to be continuously vigilant with respect to this obstacle to historical understanding, particularly since it is capable of assuming the most surprising forms. <![CDATA[<b>GLOBAL HISTORY AND ITS USEFULNESS IN THE STUDY OF THE PAST AND THE PRESENT</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172009000400016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo analiza los factores que hicieron posible el surgimiento de la historia global, precisa sus contornos y esboza los enfoques que incluye, tales como la historia comparada, la transnacional y la croisée. Asimismo, detalla los principales obstáculos que debe enfrentar y los desafíos que le plantea a la historia a secas. Con base en las disquisiciones que ofrece esta perspectiva histórica, el autor brinda algunas claves para hacer de la historia global un enfoque para el estudio del presente histórico contemporáneo.<hr/>This article analyzes the factors behind the rise of global history, identifes its contours, and sketches its areas of focus, including such felds as comparative, transnational and croisée history. It also details the main obstacles that it should confront and the challenges it offers to history tout court. Based on the disquisitions that this historical perspective offers, the author provides some clues of how to make global history a focus for the study of the contemporary historical present. <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172009000400017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172009000400018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172009000400019&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172009000400020&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172009000400021&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172009000400022&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172009000400023&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> </channel> </rss> <!--transformed by PHP 04:04:02 23-04-2024-->