Scielo RSS <![CDATA[Investigación y Desarrollo]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0121-326120090001&lang=en vol. 17 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<B>THE ADULT-CHILD RELATION AND THE FAMILY DYNAMICS IN A RESEARCH ABOUT RECEPTION AND APPROPRIATION OF MASS MEDIA MESSAGES</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-32612009000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo presenta resultados de una investigación cuyo objetivo general propone indagar los procesos de recepción y apropiación, por parte de los niños, de características de la representación infancia que circula en el espacio sociocultural en la actualidad. Se entrevistó a 32 niños/as de 8 a 12 años, de diferentes medios socioeconómicos-culturales. Se expone parte del análisis de contenido de las narraciones producidas por los niños en entrevistas individuales semidirigidas y del intercambio grupal posterior a la proyección de dos episodios de series televisivas. Se identifican rasgos de sus concepciones de la relación adulto-niño y de las dinámicas familiares en las narraciones de los niños/as entrevistados. Se sintetizan algunas de las líneas de interpretación de las narraciones y se plantean interrogantes referidos a la dinámica familiar, el lugar de los niños/as y la relación entre adultos y niños en nuestra cultura.<hr/>Thispaper shows the outcomes of a research which main aim is to investigate the children's reception and appropriation processes of the characteristics of the subjectivity childhood representation within nowadays socio-cultural environment. Interviews to 32 boys and girls from different sociocultural and economy levels, aged 8 to 12 years old were held. After viewing two films the children were asked to produce narratives in individual semi-directed interviews and grupal discussion, which were analysed on the basis of Content Analysis. Partial results of such analysis are presented. Aspects of their conceptions concerning the adults-children relationship and the family dynamics are identified. Certain interpretations of the narratives referred to family dynamics, children positions and adults-children relationship within our culture are outlined and interrogated. <![CDATA[<B>INTEGRAL ATTENTION MODEL FOR WOMEN, GIRLS AND BOYS VICTIMS OF INTRA-FAMILY VIOLENCE DEVELOPED IN ATTENTION CENTRES OF BARRANQUILLA (COLOMBIA)</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-32612009000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Ante la alarmante situación de violencia intrafamiliar que se vive no sólo en Colombia sino también en Barranquilla, resulta importante realizar una investigación que contribuya a la evaluación de programas dirigidos a la atención de este flagelo, con el fin de medir los beneficios de nuevos modelos que aporten al tratamiento de dicha problemática. Lo que se pretendió en esta investigación fue analizar los resultados del proyecto "Atención y prevención integral a mujeres y niñas y niños víctimas de Violencia Intrafamiliar en la zona de influencia de la Casa de Justicia barrio La Paz de Barranquilla (Colombia), período 2003", en su Proceso de Atención respectivo, de tal manera que permitiera medir el funcionamiento, la sostenibilidad y los efectos del mismo en las instituciones y personas beneficiarías. Dicho proyecto permitió conocer mucho más a fondo las características del problema de violencia intrafamiliar en una población de la ciudad, así como tomar medidas en los procesos de Atención y Prevención que realizan los entes institucionales y de apoyo para la disminución y erradicación de esta problemática en la zona.<hr/>Faced with the alarming situation of violence that prevails not only in Colombia but also in Barranquilla, it is important to conduct an investigation that will contribute to the evaluation of programmes directed to the attention of this scourge, in order to measure the benefits of new models contribute to addressing this problem. What was intended in this research was to analyze the results of Project: Comprehensive Care and Prevention, Women and Child Victims of Domestic Violence in the area of influence of the House of Justice La Paz neighborhood of Barranquilla (Colombia)period2003, in its Process Attention concerned, so it possible to measure the performance, sustainability and impact of the same institutions and beneficiaries. Thisproject revealed much more depth characteristics of the problem of domestic violence in apopulation of the city as well as take steps in the process of Care and Prevention performing makers and institutional support for the reduction and eradication of this problem in the area. <![CDATA[<B>POLITICAL PARTIES, MOVEMENTS AND FACTIONS IN MAJOR'S POPULAR ELECTIONS IN BARRANQUILLA (COLOMBIA), 1988 - 2007</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-32612009000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Observando las ocho elecciones populares de alcalde que se han realizado en Barranquilla (Colombia) entre 1988 y 2007 y a partir del análisis de sus resultados electorales, conformación de las alianzas y de entrevistas a líderes políticos, se encontró que la política en la ciudad responde a dinámicas personalistas faccionales coyunturales y desideologizadas, que sin embargo han generado una forma propia de estabilidad en el sistema. Los partidos presentan alto grado de desinstitucionalización, el sistema electoral muestra síntomas preocupantes de deslegitimación y el sistema de partidos es precario. Los grupos políticos muestran una gran facilidad de adaptación a las reglas de juego, y por esa razón no ha sido significativo el impacto de las reformas políticas sobre su comportamiento. La aplicación de la teoría tradicional se dificulta porque está pensada para otros contextos poco equiparables con las particularidades de la política local.<hr/>Since 1988 there have been eight mayoral elections in Colombia. In Barranquilla, the introduction of popular elections for mayor has proved to follow apattern of dynamic alliance formations centered around strongpersonal and factional presence and weakpoliticalparties and movements. However, this arrangement has produced its own kind of stability. This paper examines the eight popular mayoral elections in Barranquilla, assesses the degree of party institutionalization, inter party completion and alliance formation between different party factions. It argues that Political groups show a great adapting capability to new rules and that is why political reforms have not had an important impact on their behavior. We conclude that applying traditional political party theory presents difficulties in explaining patterns of party affiliation and alliance formation. <![CDATA[<B>FAMILY INFLUENCE IN THE EDUCATIVE PROCESS OF MINORS IN THE COSTA AZUL NEIGHBOURHOOD OF SINCELEJO (COLOMBIA)</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-32612009000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en La familia es la primera institución educativa, su dinámica media el aprendizaje y desarrollo de sus miembros. El objetivo de esta investigación es analizar la influencia de la familia en la educación de los menores del barrio Costa Azul de Sincelejo (Colombia). Se tuvieron en cuenta las características socioeconómicas, culturales y educativas del entorno familiar y la identificación de prácticas, visiones, significados y expectativas con respecto a la educación de sus hijos. El abordaje fue cualitativo, de corte etnográfico, e incluyó técnicas cuantitativas y cualitativas. Los resultados revelaron que los padres atribuyen importancia a la educación desde sus visiones, expectativas y significados, pero carecen de condiciones necesarias para impulsar el proceso; sus prácticas educativas, recursos, hábitos, tiempo, responsabilidades son limitados, lo cual es un obstáculo para el éxito en el aprendizaje de los hijos.<hr/>The Family is the first educational institution, its dynamic mediation the learning and development of its members, the objective of this investigation is analyze the influence of the family in the education of children schooled in Costa Azul community of Sincelejo city (Colombia). For the study took into account the social, economic, cultural and educational environment of family and the identification of the visions, meanings, and expectations respect their children's education. To approach used to court ethnographic qualitative method, combining qualitative and quantitative techniques. The results show that parents attach importance to their children education from their visions, expectations and meanings, but lacked of necessary conditions to advance the process; their educationalpractices, resources, habits, time, responsibilities are limited, becoming an obstacle to successfully develop the learning of children. <![CDATA[<B>LEARNING NEEDS FOR THE SEXUALITY OF YOUNG PEOPLE BETWEEN 10 TO 19 YEARS OF AGE IN THE COLOMBIAN CARIBBEAN</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-32612009000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este trabajo se identifican el tipo de necesidades de aprendizaje para la sexualidad de los adolescentes entre 10 y 19 años del municipio de Tierralta, Córdoba (Colombia), y se analizan los conocimientos, actitudes y prácticas que tienen los sujetos de estudio y aspiran tener. La investigación es de tipo etnográfica, y se inscribe en el estudio de casos. La muestra estuvo conformada por 69 adolescentes escolarizados del casco urbano del municipio de Tierralta. Los datos se recolectaron mediante grupos focales, talleres, entrevistas, observación participante y juego de roles. Las necesidades de aprendizaje para la formación sexual de los jóvenes están encaminadas en el deseo que tienen de conocer acerca del noviazgo, el amor, manifestaciones de afecto, lo que siente una persona con VIH y lo que se experimenta cuando se está en embarazo. Además, se puede aseverar que la visión patriarcal y el contexto sociocultural marcan los imaginarios sexuales de la población joven.<hr/>In this paper identifies the type of learning needs for adolescent sexuality between 10 and 19years of the Municipality of Tierralta, Cordoba, Colombia, analyzing the knowledge, attitudes and practices that are the subject of study and aspire to have. The ethnographic study is under the case-study method, the sample was comprised of 69 secondary school pupils from the urban area of the municipality of Tierralta, the data were collected through focus groups, workshops, interviews, participant observation and role playing. Learning needs for the training of young people are sexually aimed at having the desire to know about dating, love, expressions of affection, which feels a person with HIV and what is experienced when you are pregnant. You can also assert that the patriarchal vision and the socio-cultural mark the imaginary sex of the youth population. <![CDATA[<B>FORMATION PROGRAM FOR INCREASING RISK CULTURE</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-32612009000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo de este estudio fue diseñar un Programa de Formación para incrementar la Cultura de Riesgo en el personal del edificio administrativo de la alcaldía del municipio Miranda (Venezuela), por lo que se ejecutó una investigación descriptiva con una muestra constituida por 62 personas adscritas al dicho edificio y 10 especialistas del Comité de Atención de Desastres y Emergencias Públicas del municipio, quienes fueron encuestados con los cuestionarios denominados "Programa de Formación" y "Cultura de Riesgo". Se procesaron los datos con el programa estadístico SPSS. Se determinó que existe un bajo nivel de Cultura de Riesgo en el personal del edificio administrativo de la alcaldía del municipio Miranda. Entre las conclusiones más relevantes se puede indicar que las personas no están preparadas para actuar correctamente ante cualquier eventualidad de riesgo, por lo cual se recomienda aplicar el programa diseñado.<hr/>The objective of this study, was to design aprogram of formation to increase the culture of risk to the personnel of the administrative building of the Governorship of the Municipality Miranda (Vme%uela), for what a descriptive investigation was executed with a sample constituted by 62 people attributed to the administrative building of the Governorship of the Municipality and 10 Specialists of the Committee of Attention of Disasters and Public Emergencies of the Municipality, being interviewed with the denominated questionnaires: Program of Formation and Culture of Risk. The data were processed with the statisticalprogram SPSS. Being determined that a low level of Culture of Risk exists in the personnel of the administrative building of the Governorship of the Municipality Miranda. Among the most outstanding conclusions you can indicate thatpeople are notprepared to act correctly in the face of any eventuality of risk, reason why it is recommended to apply the designed program. <![CDATA[<B>HUMAN DEVELOPMENT, KNOWLEDGE SOCIETIES AND INSTITUTIONAL ADJUSTMENT</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-32612009000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este ensayo ilustra cómo las "sociedades del conocimiento" están evolucionando ahora, y ofrecen nuevas oportunidades para el desarrollo humano que constituyen básicamente sólo posibilidades. Pero nada sucederá automáticamente como resultado de los mecanismos de mercado y la difusión normal de nuevas tecnologías. El mejoramiento del bien-estar humano de la población en los países en desarrollo demandará fuertes ajustes institucionales que deberán volver a dirigir nuestros esfuerzos hacia proyectos políticos más incluyentes, democráticos y menos inequitativos. Este propósito requiere mucho apalancamiento de la agencia individual y colectiva y de los gobiernos, y acciones reales en el mundo material, para volver una realidad estas posibilidades que surgen de las sociedades del conocimiento.<hr/>Thispaper illustrates how 'knowledge' societies are developing now, offering new opportunities in human development that are basically possibilities. But nothing will happen automatically as an outcome from market mechanisms and normal diffusion of new technologies. Improvement of the in population well-being the developing world will demand deep institutional adjustments that should redirect our efforts toward political projects more inclusive, democratic and less unequal. This purpose will require high leverage from individual, collective agencies and governments, and true actions on the real world in order to materialize these possibilities comingfrom knowledge societies. <![CDATA[<B>HUMAN DEVELOPMENT IN SANTA CRUZ (BOLIVIA): TERRITORIAL INEQUITIES AND THE NEGATIVE EFFECT OF THE ECONOMIC COMPONENT</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-32612009000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en El análisis del Índice de Desarrollo Humano de los municipios del departamento de Santa Cruz permite destacar como característica central del proceso de desarrollo humano del departamento cruceño en los últimos veinticinco años su profunda vinculación a los progresos realizados por el conjunto de Bolivia y a los factores económicos que condicionaron esta evolución. En este sentido, el departamento reprodujo y amplificó no sólo el ciclo económico del país, sino también el perfil de desarrollo humano de Bolivia: el valor de su Índice de Desarrollo Humano muestra un fuerte desfase entre un indicador económico débil e indicadores sociales básicos &mdash; en las áreas de educación y salud &mdash; con valores más elevados. Los valores del IDH, los desequilibrios entre sus distintos componentes (entradas económicas, indicadores de educación y esperanza de vida al nacer), así como las correlaciones negativas rescontradas entre indicadores de pobreza y grado de urbanización municipal, ponen en evidencia importantes asimetrías internas en el departamento y permiten avanzar algunas conclusiones respecto a la sostenibilidad del proceso de desarrollo departamental cruceño.<hr/>The analysis of the Human Development Index of the municipalities of the Department of Santa Cruzpermits us to make a connection between the developmental evolution of this department and the one of the rest of Bolivia, as well as with the economic factors conditioning Bolivia's development trends. In this sense, the department reproduced and amplified not only the economic cycle of the country, but also its patterns of human development: the HDI shows that there is a strong gap between a weak economic indicator and high scores in basic indicators of education and health. The HDI scores, the imbalances between its different components (i.e. economic variables, education indicators and life expectancy at birth), and the negative correlations between poverty indicators and the degree of municipal urbanization, demonstrate the existence of important internal asymmetries in the department. They also permit us to generate some insights with regard to the sustainability of the development process in this department. <![CDATA[<B>FORMATIVE LEADERSHIP AND SUSTAINABLE DEVELOPMENT OF THE QUALITY OF EDUCATION</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-32612009000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo contiene los resultado de una investigación cualitativa acerca de los procesos institucionales que contribuyen a la promoción del liderazgo formativo que conduzca a un cambio sostenible de la calidad de la educación en las organizaciones escolares en el marco de su contexto sociocultural. La selección de este caso se realiza atendiendo la capacidad de innovación, adaptación y los procesos de desarrollo de la calidad de la educación y liderazgo sostenida por la institución seleccionada durante un largo período, reconocida por la comunidad y el gobierno distrital de Santa Marta, departamental del Magdalena y nacional de Colombia.<hr/>This it is a project of qualitative investigation of the institutional process that contributes to the promotion of a formative leadership that cultural partner within the framework leads to a sustainable change of the quality of the education in the scholastic organizations of his context. The selection of this case is made taking care of the capacity of innovation, adaptation and the processes of development of the quality of the education and leadership maintained by the institution selected during a long period, recognized by the community and the distrait government of Santa Marta departmental of the Magdalena and national of Colombia. <![CDATA[<B>RESEARCH IN SOCIAL SCIENCES: PRACTICAL SUGGESTIONS FOR THE PROCESS</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-32612009000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo es el resultado de una revisión bibliográfica sobre el uso del método científico cuando la realidad estudiada es un fenómeno social. Se trata de un análisis sobre los diferentes aspectos involucrados en los momentos de la investigación social y, en forma de sugerencias prácticas, sobre la manera de encarar cada una de las actividades que sobrevienen en la formulación y puesta en marcha de la investigación.<hr/>This article is the result of a literature review about the use of the scientific method when the studied case is a socialphenomenon. It deals with the analysis of the different aspects involved in the moments of social research and, in the form of practical suggestions, on how to address each of the activities that occur in the formulation and implementation of research.