Scielo RSS <![CDATA[Investigación y Desarrollo]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0121-326120160002&lang=en vol. 24 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<b>Following Orlando Fals Borda's Steps</b>: <b>Religión, Music, Life Worlds and Carnival</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-32612016000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En un tono narrativo, el autor, quien es un veterano sociólogo perteneciente a la segunda generación, sigue su propia trayectoria en la rememoración del fundador de la sociología colombiana, desde cuando era aún un infante y cuando Orlando regresara de los Estados Unidos como un Bachelor of Arts. Músico según era, Orlando compuso entonces una canción por la paz de Colombia, un deseo común en especial para todos los científicos sociales que apenas se vislumbra como horizonte probable a cerca de ocho años luego de la muerte del fundador de la sociología. Tras la semblanza del gran maestro, centrada en el arquetipo del chivo expiatorio, el autor presenta más de siete nuevos argumentos para demostrar la relevancia universal de la obra del pionero: una inédita valoración de la Wertbeziehung u orientación valorativa de Orlando como miembro de la rama calvinista del protestantismo, empero, en su caso volcado a encontrar índices de salvación ya no en oro o poder, como sostenía Weber, sino en el pueblo, casi como si se tratara de una paráfrasis del lema del filósofo Espinoza: Deus, sive populus (Dios, esto es el pueblo); el carnaval como una inspiración epistemológica; talento musical y escucha profunda a las voces del pueblo; talento inusual para el análisis dentro de una teoría integrada; sólida preferencia por los mundos de la vida; épica de no violencia y de disidanza (disidencia con danza); una inusual sensibilidad por la equidad y el equilibrio de género, cuya génesis es explicada por la formación vital en la familia de Orlando.<hr/>Abstract In a narrative mood, the author, a sénior sociologist of the secondgeneration, follows his proper path in the remembrance of the founder of the colombian sociology, Orlando Fals Borda, a path which has been imprinted by the long sequence of violences since the 9th of april of 1948, when he was a child and when Orlando returned as a young bachellor of arts to the country. Also musician, Orlando composed then a song for the peace of Colombia, a common desire specially for all the social scientists only now approching in a new horizon, at eigth years of the foundefdeath. After that recollection of the figure of the great master, centered in the archetype of the scapegoat, the author present more than seven new arguments to demostrate the universal relevance of the work of the pioneer: a new aproach to the concept of senti-pensamiento; a inedit valuation of his Wertbezieung (reference to values) as a member of the calvinistic branch of protestantism, nothwithstanding turning to the signs of the people as Índices of predestination, almos fast in the mood of a paraphrasis of a motto of Espinoza: Deus, sive populus, God, that means the people; carnival as a epistemologhical inspiration; musical talent and deep listening to people's voices; a gift for analysis in a synthetic and integrated theory; sound preference for the worlds of life; an ephic of non-violence and disidanza; an inusual sensitivity to gender equity and gender balance, whose genesis is here explained in the vital formation in his family. <![CDATA[<b>Moral and political emotions in the paradigm of evil</b>: <b>The (no) place of childhood</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-32612016000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En el campo de la filosofía, algunos teóricos han mostrado la importancia que tienen las emociones en la promoción de acciones orientadas al bien común. En oposición a estos presupuestos, encontramos el paradigma del mal, del cual se derivan reflexiones teóricas acerca del lugar de las emociones como activadoras de la crueldad. Se destaca el valor otorgado a la infancia en el aprendizaje de las emociones, pero también la afectación de hechos atroces en su sensibilidad (su no lugar) Este artículo busca hacer una revisión de diferentes tesis comprensivas acerca de las emociones, su cultivo desde la infancia y su efecto en contextos atroces (paradigma del mal).<hr/>Abstract In the field of moral and política! philosophy, in particular, in the liberal political tradition, some theorists have shown the importance of emotions in the promotion of actions oriented towards the common good. In opposition to these presuppositions, there is the paradigm of evil, which reflects on the place of emotions as the activators of cruelty in the midst of barbaric contexts -fear, guilt, disgust-. It should be noted that theses domains have given a significant value to the role of childhood in the learning of civic emotions, even if they have also underlined the harm caused to moral and political sensibility by atrocious events -the (no) place of childhood-. Taking this literature into account, the present article aims to review the different comprehensive thesis about emotions in the moral and the political life, their cultivation since childhood, and their impact on contexts affected by horrorism and atrocity (paradigm of evil). <![CDATA[<b>The power of managerialism in the organization of the local craft</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-32612016000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This paper aims to discuss the influence of managerialism in the organization of local craft in the context of the Brazilian neoliberal reformations of the 1980s -1990s. By examining documents which contain the directives of these policies, we face a discourse that imposes the formation of an "enterprising mentality", mainly through the attaining of short-term training courses. Therefore, we reflect if the enterprization of craftwork can really be synonymous with development, i.e. if giving a new meaning to the craftsperson under the epithet of entrepreneurs, and imposing changes on their work philosophy, is something welcome and desirable. The originality of this work consists in its highlighting that policies of this nature tend to massify the production, the consumption and the taste for cultural goods, and moreover to cause an uncritical acceptance of what we call subordinate entrepreneurship.<hr/>Resumen Este trabajo tiene como objetivo analizar la influencia del gerencialismo en la organization de la artesania local, en el contexto de las reformas neoliberales de los anos 1980-1990 en Brasil. Mediante el examen de los documentos que contiene las directivas de estas politicas, nos enfrentamos a un discurso que impone la formation de una "mentalidad emprendedora", principalmente a traves de la consecution de cursos de formation de corta duration. Por tanto, se reflexiona si la empresarizacion de la artesania puede ser realmente sinonimo de desarrollo, es decir, si se da un nuevo significado a los artesanos bajo el epiteto de los empresarios, y la imposition de cambios en su filosofia de trabajo, es algo bienvenido y deseable. La originalidad de este trabajo esta en poner de relieve que las politicas de esta naturaleza tienden a masificar la production, el consumo y el gusto por los bienes culturales y, por otra parte, para causar una aceptacion acritica de lo que denominamos emprendimiento subalterno. <![CDATA[<b>Adoption and use of social media by youngsters from the Colombian Caribbean Coast</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-32612016000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El estudio identifica el grado de adopción de los medios sociales por parte de los jóvenes de la Costa Caribe de Colombia, los medios a los que acceden con mayor frecuencia, así como los usos principales que hacen de ellos. Mediante un análisis cuantitativo de tipo correlacional, se analizaron las respuestas de 502 jóvenes entre los 16 a 28 años pertenecientes al Servicio Nacional de Aprendizaje en la Costa Caribe. Los resultados mostraron que el grado de adopción de los principales medios sociales es de 68 %, donde los usados con mayor frecuencia son Facebook (69.4 %), Google+ (57.6 %), Instagram (45.6 %) y Twitter (42.6 %). Los datos también revelan que el uso principal que los usuarios hacen de los medios sociales es obtener información de noticias, seguido de conectarse con amigos, conectarse con familiares y encontrar música y videos. De acuerdo con la revisión de literatura, el estudio es el primero realizado en Colombia con una data obtenida de jóvenes de estratos 1 y 2 que tienen acceso frecuente a internet, lo cual contribuye a conocer la importancia que tienen los medios sociales para este grupo y a identificar las utilidades comunicacionales e informativas que brinda cada medio. Asimismo, se discuten las implicaciones prácticas del estudio.<hr/>Abstract This paper describes the rate of adoption, frequency and uses of Social Media by young people in the Caribbean Region of Colombia. We report a cross-sectional survey of502 youngsters (16 to 28 years) enrolled to the National Learning Service or Servicio Nacional de Aprendizaje (SENA). Findings show that the average adoption rate of Social Media was 68 %, being the most frequently used Facebook (69.4 %), Google+ (57.6 %), Instagram (45.6 %) and Twitter (42.6 %). Data revealed that the main uses of Social Media by young Colombians were to read news stories, followed by connecting with friends and relatives, and finding music and videos. This is the first study in Colombia with youngsters belonging to low-income families but with frequent access to Internet, which contributes to understand the importance of Social Media in this vulnerable group. Our findings might also help to identify useful possibilities of new media for young people. Finally, we discuss practical implications of the results. <![CDATA[<b>Causes and effects of educational mismatch in the labor market Ecuador 2007-2012</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-32612016000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Se estudian las causas y los efectos del desajuste educativo en el mercado laboral ecuatoriano según los microdatos de la encuesta de empleo desde 2007 a 2012 que implementa un modelo de elección discreta y de capital humano. El artículo es el primer estudio sobre la exploración de este fenómeno en el mercado laboral ecuatoriano, que además hace un análisis temporal del fenómeno, para comprobar su naturaleza estrucutural. El desajuste educativo en el mercado laboral ecuatoriano abarca 35 % de la masa laboral donde la sobreeducación es mayoritaria con 22 % y la infraeducación con 13 %. Existe un rendimiento positivo para los años de sobreeducación y una penalización sobre los salarios en el caso de la infraeducación, además se evidencia que el desajuste disminuye a medida que aumenta el tamaño de la empresa y la experiencia del individuo. Estas conclusiones mostrarían que las iniciativas de los observatorios laborales para egresados son un primer paso para conocer las necesidades de las empresas y las competencias que desarrollan los egresados.<hr/>Abstract This paper studies the causes and effects of educational mismatch in the Ecuadorian labor market according to the microdata of the employment survey from 2007 to 2012 that implements a discrete choice model and human capital. The article is the first study on the exploration of this phenomenon in the Ecuadorian labor market, which also makes a temporal analysis of the phenomenon, to verify its structural nature. The educational maladjustment in the Ecuadorian labor market covers 35% of the labor mass where over-education is the majority with 22% and under-education with 13%. There is a positive return for years of over-education and a penalty on wages in the case of under-education. The results show that the mismatch decreases as the size of the company and the individual's experience increases. These conclusions would show that the initiatives of the labor observatories for graduates are a first step to know the needs of the companies and the competences that develop the graduates. <![CDATA[<b>Study of educational quality factors in different educational institutions in the municipality of Cucuta</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-32612016000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El objetivo de esta investigación es analizar los factores de calidad educativa en algunas escuelas de Cúcuta. Se trata de un estudio cualitativo de tipo descriptivo no experimental transeccional en el que participaron docentes y directivos docentes de 29 instituciones educativas públicas. Para la recolección de la información, se diseñó una matriz de evaluación de la calidad educativa según la literatura dispuesta y la selección de variables implementadas en otros modelos específicos de evaluación de la calidad educativa. Además, se realizaron jornadas pedagógicas con 10 instituciones educativas en las que participaron directivos docentes y docentes, y el registro de las contribuciones de los docentes permitió complementar la información contenida en el instrumento diligenciado. Los hallazgos demuestran que las instituciones educativas evaluadas se han focalizado en aspectos administrativos y técnicos y en la formulación de documentos e informes, pero han dejado a un lado temas importantes, como la praxis y reflexión pedagógica, la escritura y la lectura, la formación ciudadana, el currículo, el proceso de enseñanza-aprendizaje y las prácticas innovadoras y científicas. En consecuencia, se invita a replantear la visión de calidad en la educación para que se supere la visión que reduce la escuela a informes y documentos, trasladándose a la práctica pedagógica y lo que ello implica.<hr/>Abstract The objective of this research is to analyze educational quality factors in some schools in the municipality of Cúcuta. It is a qualitative study of descriptive-non-experimental-transectional type in which it participates in teachers and teaching directors of 29 public educational institutions. For the collection of information, a matrix of evaluation of the educational quality was designed based on the available literature and the selection of variables implemented in other specific models of evaluation of the educational quality. In addition, pedagogical sessions were held with ten educational institutions in which they participated in manager-teachers and teachers, and the registration of teachers' contributions allowed supplementing the information contained in the completed instrument. The findings show that the educational institutions evaluated have focused on administrative and technical aspects and the formulation of documents and reports, but also important themes such as praxis and pedagogical reflection, writing and reading, citizenship training, curriculum, teaching-learning process and innovative and scientific practices. Consequently, it is invited to rethink the visión of quality in education so as to overeóme the vision that reduces the school to reports and documents, moving it to pedagogical practice and what it implies. <![CDATA[<b>Factors shaping engineering PhD students' career preferences for academia y industry</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-32612016000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La investigación ha demostrado que las decisiones laborales de los estudiantes de Doctorado en Ingeniería están influenciadas por sus preferencias de empleo por la academia o la industria. Los estudios han encontrado que estas preferencias están configuradas por factores como la edad, el género, la presencia de hijos y el nivel educativo de los padres. Sin embargo, una aproximación que considere simultáneamente varios factores no ha sido empleada para investigar la formación de dichas preferencias. Este artículo analiza los factores que tienen relación con la configuración de las preferencias de empleo de 63 estudiantes de doctorado matriculados en una universidad en Colombia. La edad, la presencia de hijos y el grado de escolaridad de la madre tienen relación con las preferencias por la academia. En cambio, no tener experiencia laboral antes de ingresar al programa de doctorado estructura las preferencias por la industria.<hr/>Abstract Research has demonstrated that job decisions made by engineering PhD students are influenced by their career preferences for academia or industry. Studies have found that career preferences are shaped by a set offactors including age, gender, the presence of children, y parents' educational attainment. However, an all-embracing approach has not been used to investigate the shaping of students' career preferences. This article analyzes the factors that have a relation with the shaping of 63 PhD students' career preferences enrolled in a Colombian university. An analysis of the relationship between an array of factors y students' career preferences is made. Age, the presence of children, and mothefs educational attainment have a relation with the shaping of students' career preferences for academia. Conversely, not having job experience before enrolling in the PhD program shapes students' interest in non-academic job positions. <![CDATA[<b>Human developmental state</b>: <b>Challenges for a multidimensional approach</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-32612016000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Durante más de un siglo el concepto de Estado desarrollista se ha enfocado desde la perspectiva unidimensional del desarrollo económico. Sin embargo, la progresiva evolución de la teoría del desarrollo hacia enfoques multidimensionales ha propiciado su incipiente reconcep-tualización como Estado desarrollista humano. Este trabajo plantea, mediante la revisión de la literatura reciente, algunos de los retos conceptuales, teóricos y metodológicos que surgen en este proceso de integrar la multidimensionalidad en el Estado desarrollista. Entre estos, destacan: 1. la elección de enfoque conceptual ante la heterogeneidad multidimensional, 2. la construcción de marcos teóricos y analíticos comunes en un contexto multidisciplinar, 3. la tensión entre enfoques metodológicos deductivo-normativos e inductivo-descriptivos y 4. la necesidad de desarrollar métodos e indicadores cuantitativos para ampliar el análisis comparado. En conclusión, se plantea una serie de retos de distinto orden que exigirán progresos en distintas disciplinas hasta alcanzar un cuerpo teórico y analítico sólido que permita hablar de una conceptualización unificada y consolidada del Estado desarrollista humano. Este trabajo trata de dar un paso en este sentido mediante una propuesta de sistematización conceptual y operacionalización analítica.<hr/>Abstract For more than one century Developmental State has been conceptualized from the unidimensional approach of economic development. However, development theory evolution towards multidimensional approaches has led to its conceptualization as Human Developmental State. This paper poses the main conceptual, theoretical and methodological challenges for this approach. These are: i) choosing the conceptual approach within the multidimensional heterogeneity, ii) constructing common theoretical and analytical frameworks in a multidisciplinary context, iii) resolving the tension between inductive-normative and deductive-descriptive methodological approaches and developing methods and quantitative indicators for international comparisons. In conclusion, a series of challenges of different order are presented and will demandprogress in different disciplines until reaching a solid theoretical and analytical body that allows to speak of a unified and consolidated conceptualization of the human developmental state. This paper tries to take a step in this direction through a proposal of conceptual systematization and analytical operationalization. <![CDATA[<b>Different approaches for the study of neighborhoods in social sciences</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-32612016000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo tiene el objetivo de hacer una revisión de los estudios que desde las ciencias sociales, especialmente la antropología urbana, han trabajado sobre los barrios y vecindarios y, por ende, sobre la ciudad. Para ello, se desarrolla una breve reseña de los primeros estudios que se realizaron sobre los vecindarios en la Escuela de Chicago y en la Escuela de Mánchester. En la segunda parte, se muestran las diferentes aproximaciones sobre los barrios desde la década de 1990, miradas que, en el escenario teórico, reproducen supuestos de "lugar" anteriores al giro espacial y herederos de la Escuela de Chicago. Para finalizar, se concluye sobre los límites de los estudios barriales, entre los que se destacan pensar y reconceptualizar los barrios y desligarse de fronteras geométricas definidas y de la visión de comunidad. Por tanto, el presente artículo apuesta por la reflexión en torno a las nuevas concepciones del lugar que se dan después del giro espacial, unas concepciones más dinámicas y relacionales, en las que los barrios se configuran a partir de trayectorias, influencias, intercambios, prácticas e historias de sus residentes. Así, el barrio se entiende de una forma interconectada, articulado con los múltiples lugares que conforman la ciudad, y no como una entidad aislada o un telón de fondo sobre el que se produce lo social.<hr/>Abstract This article aims to review the made by social sciences and urban anthropology about neighborhoods, and thus the city. For this porpuse a brief overview of the initial work of the Chicago School and the University of Machester about neighborhoods is developed. In the second part, the different approaches since the 90's about neighborhoods are shown. Views that in a theoretical scenario reproduced assumptions of "place" before the spatial turn and the heirs of the School of Chicago. Finally, the challenges that neighborhood studies face are discussed. Among the challenges is the need to think and reconceptualized the neighborhood, separating them from geometric boundaries and the community vision. Therefore, this article focuses on reflection of the new conceptions of the place given after the spatial turn, more dynamic and relational conceptions, in which the neighborhoods are configured out of its inhabitant's trajectories, influences, interchanges, practices and histories (Massey, 2004). Thus, the neighborhood is understood interconnected, articulated with the multiple places that make up the city, and not as an isolated entity or a backdrop on which the social is produced