Scielo RSS <![CDATA[Estudios de Filosofía]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0121-362820070002&lang=es vol. num. 36 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282007000200001&lng=es&nrm=iso&tlng=es</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<B>LA VEROSIMILITUD Y EL ESTATUS EPISTÉMICO DE LAS TEORIAS CIENTÍFICAS</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282007000200002&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este artículo examino el problema del estatus epistémico de las teorías científicas, a la luz de la epistemología de Popper. A partir del planteamiento controversial "ninguna teoría científica es verdadera" (A) que resulta un buen candidato para expresar de manera sintética una de las implicaciones fundamentales de la teoría popperiana de la verosimilitud, analizo algunas críticas a la concepción falibilista de la ciencia y sugiero formas de desarrollar apropiadamente el sentido de (A), junto con el de otros planteamientos de la misma familia. Argumentaré que sólo mediante estos planteamientos podemos comprender de manera adecuada la empresa de la ciencia, y que ellos no representan el colapso de la epistemología. Por otra parte, mostraré cómo construir estos planteamientos de tal suerte que salgan airosos ante las críticas más comunes. Así mismo, examinaré el sentido de la locución "conocimiento científico" con el fin de mostrar que no es aconsejable interpretarla según el sentido tradicional de la palabra "conocimiento". Ofreceré razones para concluir que si el enunciado (A) y sus parientes se matizan correctamente, estaremos en una posición mejor para conseguir una representación funcional de la empresa de la ciencia.<hr/>In this paper, I examine the problem of the epistemic status of scientific theories from the point of view of Poppers epistemology. Starting with the controversial statement "no scientific theory is true", (A) which is a good candidate to express in a synthetic way certain fundamental implications of Poppers theory of verisimilitude, I analyze some criticisms against the fallibbilist view of science and suggest ways of adequately developing the meaning of (A), together with the meaning of other statements from the same family. I shall argue that only by means of these statements can we develop a good understanding of the scientific enterprise, and that they do not represent the collapse of epistemology. In addition, I shall show how to give a construal of these statements in such a way that they remain immune to the commonest criticisms. Furthermore, I shall examine the sense of the locution "scientific knowledge" with the purpose of showing that it is not advisable to interpret it according to the traditional sense of the word "knowledge". I shall conclude that if we give a nuanced construal of (A) and its relatives, we will be in a better position to obtain a functional representation of the business of science. <![CDATA[<B>EL ÚNICO MODO DE APRENDER</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282007000200003&lng=es&nrm=iso&tlng=es A menudo se sostiene que, si bien Hume estaba en lo cierto en cuanto a la invalidez lógica de la inducción, no obstante sí aprendemos por inducción. En la lógica, nuestras teorías pueden ser hipótesis o conjeturas, pero psicológicamente son generalizaciones sugeridas por nuestra experiencia, e incluso están basadas en ella. Hume mismo así lo creyó. En contra de este punto de vista del sentido común sobre cómo aprendemos, Karl Popper sostuvo que la inducción carece de solvencia tanto psicológica como lógicamente. Nuestro conocimiento no se funda en la experiencia. Consiste en las conjeturas sin fundamento para cuya refutación recurrimos a la experiencia. El desarrollo del conocimiento no es un proceso de instrucción por el medio biológico, sino un proceso darwiniano de "variación ciega y retención selectiva". En efecto, este tema se puede discutir empíricamente -aunque yo no lo hago-. En este artículo quisiera examinar algunos argumentos lógicos de Popper contra la posibilidad de la inducción como forma de aprender y a favor de la conclusión según la cual el método de ensayo y error es ineludible. Examinaré especialmente su afirmación de que hay un parentesco íntimo entre el darwinismo, tanto el orgánico como el filosófico, y lo que se llama "la lógica situacional". Mi propósito es defender que aunque son en gran medida indeterministas, los factores evolutivos tienen un papel más importante en los crecimientos intelectual y cultural del que está de moda reconocerles. La evolución no es exclusivamente una cuestión de supervivencia y reproducción.<hr/>It is often held that, although Hume was right about the logical invalidity of induction, nonetheless we do learn by induction. Logically speaking our theories may be hypotheses, or conjectures, but psychologically they are generalizations that are suggested by, and even grounded in, our experience. Hume himself believed this. In opposition to this commonsense view of how we learn, Karl Popper maintained that induction is as psychologically bankrupt as it is logically bankrupt. Our knowledge is not based on experience. It consists of unsubstantiated conjectures, which experience may be called upon to refute. The growth of knowledge is not a process of instruction by the environment, but a Darwinian process of ‘blind variation and selective retention’. This topic can of course be treated empirically - though not by me. In this lecture I wish to examine some of Popper’s logical arguments against the possibility of induction as the way we learn, and to the conclusion that the method of trial and error is unavoidable. I shall, in particular, look at his claim that there is close kinship between Darwinism, both organic and philosophical, and what is called ‘situational logic’. It is my purpose to defend the view that, although highly indeterministic, evolutionary factors play a greater role in intellectual and cultural growth than it is now fashionable to admit. Evolution is not exclusively a matter of survival and reproduction. <![CDATA[<B>MÁS ALLÁ DE LA ESENCIA</B>: <B>REDUCCIÓN E HISTORIA, FILOSOFÍA Y POLÍTICA EN MERLEAU-PONTY</B>?]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282007000200004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Comentando una carta de Husserl a Lévy Brühl, Merleau-Ponty subraya que la eidética de la historia no nos dispensa de la investigación histórica. Esta concepción siempre ha estado presente en su obra, y se ha ido modelando de diferentes maneras y componiendo combinaciones variadas según va desarrollando su fenomenología, su filosofía de la historia, y su ontología. En cada uno de esos estadios presenta, respectivamente, una concepción situacionista, una concepción estructuralista, y una concepción sensible de la esencia. Sin embargo, la desmesura de lo vivido respecto de lo pensado no debe interpretarse como una derrota del pensamiento sino como creación.<hr/>While discussing a letter from Husserl to Lévy Brühl, Merleau-Ponty states that the eidetic of history does not deliver us from historical investigation. This conception has always been present in his work, and it has been modeled in different ways and composing combinations along his phenomenology, his philosophy of history, and his ontology. In each one of those stages he displays, respectively, a situationist, a structuralist, and a sensible conception of the essence. However, the exceedence of the lived respect to the thought things does not have to be interpreted as a defeat of the thought but as creation. <![CDATA[<B>LA ÉTICA FENOMENOLÓGICA DE EDMUND HUSSERL COMO ÉTICA DE LA "RENOVACIÓN" Y ÉTICA PERSONAL</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282007000200005&lng=es&nrm=iso&tlng=es La publicación relativamente reciente de los artículos de la revista japonesa Kaizo, titulados "Renovación del hombre y de la cultura" (1923-1924) y de las lecciones de ética impartidas por Husserl en los años de 1920 y 1924 permite acceder al nuevo rumbo que siguieron sus reflexiones éticas. Asimismo, estos textos permiten comprender la posición crítica de Husserl respecto de su primera versión de su ética, la cual se caracterizaba por ser una doctrina universal de los valores basada en una axiología formal. A partir de los años veinte Husserl presenta una concepción novedosa de su ética, cuya principal base es la resolución del sujeto radical y volitiva por una vida consagrada a la responsabilidad y al amor. Este trabajo presenta cómo fue posible dicho tránsito y los rasgos generales de esta versión de la ética que se puede denominar también "personalista".<hr/>The relatively recent publication of the press articles in the Japanese magazine Kaizo, entitled "Renovation of man and culture" (1923-1924) and the ethical classes given by Husserl in the years 1920 and 1924 enable us to approach to the new course that his ethical reflections took. Likewise, these texts allow us to understand the critical position of Husserl to his first version of his Ethics, which was characterized by being a universal doctrine of values based on a formal Axiology. Since the twenties Husserl presents a novel conception of his Ethics, and its main foundation is the resolution of the radical subject and volitive by means of a life devoted to responsibility and love. This work shows how such a change was possible and the general traits of this version of Ethics that can also be termed "personalistic". <![CDATA[<B>MEDITACIONES SOBRE LO SUPERFLUO</B>: <B>El largo camino del cuadro a la pantalla televi</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282007000200006&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este ensayo se plantea las relaciones entre dos regímenes de visibilidad: pintura y televisión, que parecen constitutivos de la tradición cultural en Occidente. El propósito es analizar esa relación siguiendo tres estrategias: la primera, traza la genealogía que va del cuadro como modo privilegiado de representación visual a la pantalla como medio privilegiado de simulación; la segunda, rastrea los diferendos y las hibridaciones entre arte y televisión, contrastando el "déficit de realidad" que caracteriza al arte en relación con el exceso de copias, reproducciones y simulaciones de "lo real" que caracteriza la televisión; por último, se sugieren formas de resistencia a las políticas de producción masiva de imágenes televisivas en el mundo actual.<hr/>This essay deals with the relations of two regimes of visibility: painting and TV, which seem to be constituent of the cultural tradition of the West. The purpose is to analyze this relationship, following three strategies: the first outlines the genealogy that goes from the painting as a privileged mode of visual representation to the screen as a privileged way to simulate; the second traces the differences and the hibridations between Art and TV, contrasting the "reality shortage" which characterizes Art in relation to the excess of copies, reproductions and simulations of "The Real" that is characteristic of TV, lastly, forms of resistance to the Politics of Massive Production of TV images in the actual world are offered. <![CDATA[<B>UN PASO AL INTERIOR DE LA ESTÉTICA</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282007000200007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Desde sus inicios en Platón, la teoría estética ha estado obsesionada con la dicotomía entre ser y aparecer (Sein und Schein). De acuerdo con esta dicotomía, la conciencia estética representa un acceso especial a la realidad o una salida fuera de ella. De una u otra forma, la percepción estética se concibe como una fuga ante el presente fenoménico de la existencia humana. El presente ensayo recomienda rechazar esa desastrosa consecuencia. Resulta mucho más plausible comprender la conciencia estética como una forma excepcional de atender a lo presente. Atender a la presencialidad de algo presente -a su aparecer (Erscheinen)- es, según se argumentará, un impulso fundamental de toda percepción estética.<hr/>Since the days of Plato, aesthetic theory has been often obsessed by an alternative between being and semblance (Sein und Schein). According to this fixation, aesthetic consciousness paves the way either to some higher reality or out of the reaches of reality as such. Either way, aesthetic perception is conceived of as flight from the phenomenal presence of human life. This article recommends that this disastrous consequence should not be accepted. For it is far more plausible to comprehend aesthetic consciousness ought as an excellent form of intuiting presence. This turn to the presence of something present -to its appearing (Erscheinen)-, it is argued, is a basic propelling force of all aesthetic perception. <![CDATA[<B>ARTHUR C. DANTO</B>: <B>ENTRE FILOSOFÍA ANALÍTICA Y FILOSOFÍA SUBSTANTIVA DE LA HISTORIA?</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282007000200008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Danto’s Analytical Philosophy of History tries to solve the problem of the logical limit of History based on the elaboration of the narrative sentence. The said solution implies the rejection of any type of Substantive Philosophy of History because of its theoretical compromise with Narrative Realism and the transgression of the limits of historical language. Nonetheless, with his Philosophy of Art he has guaranteed the validity of Substantive Philosophy of History, so he can understand the narrative sentence from the point of view of Narrative Realism based on the difference between History and story. <![CDATA[<B>LA "MUERTE DE DIOS" Y LA CONSTITUCIÓN ONTO-TEOLÓGICA DE LA METAFÍSICA</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282007000200009&lng=es&nrm=iso&tlng=es La interpretación heideggeriana de la "muerte de Dios" en Nietzsche entraña la esencial significación de un movimiento según el cual la metafísica llega a ser superada. Dicho movimiento se constata en las más influyentes de las filosofías modernas, sobre todo, en las filosofías de Kant y de Hegel. En palabras de Heidegger, después de Nietzsche "a la filosofía sólo le queda pervertirse y desnaturalizarse, de modo que ya no se divisan otras posibilidades para ella". Esta superación compromete el conjunto de la historia acontecida del ser y permite descubrir en el seno de la misma metafísica su constitución onto-teológica. El texto examina la "muerte de Dios" a la luz del postulado de la onto-teología en cuanto esencia de la metafísica, y las consecuencias que de ello se derivan para el pensamiento de Dios en la filosofía contemporánea.<hr/>Heideggerian interpretation of the "Death of God" in Nietzsche entails the essential importance of a movement according to which Metaphysics is overcome. The said movement is verified in the most influential of modern Philosophies, mostly in the Philosophies of Kant and Hegel. In Heidegger’s words, after Nietzsche "the only road for Philosophy is its perversion and denaturalization, so we have no other alternatives in view for her". This overcoming jeopardizes the whole of the History of Being that has taken place and enables the discovery, at the heart of the same Metaphysics, of its Onto-Theological constitution. This paper examines the "Death of God" in the light of the postulate of Onto-Theology as Essence of Metaphysics, and the consecuences therefrom derived for the thought of God in Contemporary Philosophy. <![CDATA[<B>TRAGEDIA COMO LIBERTAD Y TEODICEA</B>: <B>ACERCA DE UNA RELACIÓN ENTRE SCHILLER Y HEGEL</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282007000200010&lng=es&nrm=iso&tlng=es Se mostrará cómo el pensamiento sobre lo trágico como género literario pero, más allá de ello, como metáfora de las dualidades características de la modernidad, jugó un papel fundamental en la configuración y el desarrollo del pensamiento de ambos autores. Tanto para Schiller, como para el joven Hegel, la tragedia se convirtió en el marco teórico y el espacio de referencia de una propuesta que, en el primer caso, intenta recuperar la posibilidad de la libertad del hombre en el mundo y, en el segundo, interpretar el movimiento del pensamiento en la realidad. A lo largo del texto se destacarán tanto las similitudes como las diferencias entre ambos autores a partir de la manera como cada uno comprendió y asimiló lo trágico a su propia reflexión.<hr/>This work will show how thought on the tragic as a literary genre but, farther from it, as a metaphor for the characteristic dualities of Modernity, played a fundamental role in the configuration and the development of the thought of both authors. Both for Schiller and for the young Hegel, Tragedy became the theoretical frame and the referential space of a proposal that, in the first case tries to recuperate the possibility of Liberty for Man in the World and, in the second case, interprets the movement of Thought in Reality. Along the text both the similarities they share and the differences between the two authors will be emphasized, starting from the way in which each of them understood and assimilated the tragic to his own reflection. <![CDATA[<B>EL RECONOCIMIENTO</B>: <B>UNA NUEVA PASIÓN DEMOCRÁTICA</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282007000200011&lng=es&nrm=iso&tlng=es La espera por una democracia cultural capaz de enfrentar el desafío intercultural de la convivencia entre las culturas, la mediatización de los conocimientos y migraciones en el marco de la globalización, es un factor de esperanza para una nueva moralización de la democracia. Sin embargo, estamos todavía en los inicios de la historia del reconocimiento, en la etapa donde todavía nos hacemos la siguiente pregunta: ¿las representaciones del reconocimiento que están imponiéndose contribuyen a fragilizar las democracias o más bien a reforzarlas? Mi reflexión procederá a la crítica de la perspectiva relativista y luego de la perspectiva victimaria del reconocimiento, para destacar la fuerza moral pura del imperativo de intersubjetividad, a salvo de cualquier recuperación ideológica. Así se abrirá la condición de posibilidad cultural de un universalismo relacional: Al comienzo era la relación.<hr/>The expectancy for a Cultural Democracy that is able to face the intercultural challenge of the coexistence of cultures, the mediatization of knowledges and the migrations in the frame of globalization, is a factor of hope for a new moralization of Democracy. Nonetheless, we are still in the beginnings of the History of Recognition, at the stage where we ask still the following question: Do the representations of Recognition that are imposing themselves contribute to make democracies more fragile or do they rather contribute to strengthen democracies? My reflection will proceed to criticize the Relativistic Perspective and, then, that of the Victimary Perspective of Recognition, to emphasize the pure moral force of the imperative of inter-subjectivity, safe from any ideological recuperation. Thus the condition of cultural possibility of a relational universalism will be opened: In the beginning was relation. <![CDATA[<B>PORNOGRAFÍA Y EROTISMO</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282007000200012&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este ensayo nace de una intuición de Baudrillard según la cual en la actualidad asistimos a un régimen de la imagen que impone una cierta manera en la que se relaciona la sexualidad con la imagen del cuerpo. En el plano de la imagen, se pone al cuerpo en exhibición y, al tiempo, una particular pretensión de señalar al sexo. Lejos de circunscribirse a una experiencia íntima del deseo, la imagen anuncia que el sexo ha quedado detenido en una relación simbólica que se caracteriza por la promesa del fetiche, por la posibilidad de la excitación y por la compulsión de ver; lo demás, dirá Baudrillard, es literatura. Pues bien, en este ensayo nos interesa tanto lo uno como lo otro. A través del concepto de erotismo tratamos de captar aquello que hace de la sexualidad una experiencia radicalmente interior; por medio del concepto de pornografía nos ocupamos de la relación entre el cuerpo, la imagen y el sexo. La primera parte está dedicada al concepto de pornografía como obscenidad a partir del análisis de Baudrillard en la Seducción y en El intercambio simbólico y la muerte. En la segunda, se trata de mostrar que el concepto de erotismo puede ser entendido como experiencia interior y conciencia de la "apuesta de sí". La tercera parte, trata de poner en juego ambos conceptos a través del ejercicio literario de Miller y Jelinek con el fin de establecer el marco general del problema de la delimitación entre la imagen "porno" y el erotismo como experiencia interior. La parte final está dedicada a exponer algunas preguntas que nacen de la contraposición de los conceptos de erotismo y pornografía.<hr/>This essay is born out of an intuition of Baudrillard according to which, in actuality, we attend a regime of image that imposes a certain way in which sexuality is related to the image of the body. In the plane of the image, the body is exhibited and, at the same time, a particular pretension to point to sex. Far from limiting itself to an intimate experience of desire, the image announces that sex has been detained in a symbolic relation that is characterized by the promise of the fetish, by the possibility of arousal and the compulsion to observe, the rest, as Baudrillard says, is literature. Well, in this essay both things are of equal interest to us. Through the concept of Erotism we try to perceive that which makes sexuality a radically internal experience; by means of the concept of Pornography we deal with the relation between the body, the image and sex. The first part dwells on the concept of Pornography as obscenity starting from the analysis done by Baudrillard in Seduction and in The Symbolic Exchange and Death. In the second part, we will try to show that the concept of Erotism can be understood as an interior experience and a conscience of the "betting on oneself". The third part tries to put into play both concepts through the literary exercise of Miller and Jelinek with the goal of establishing the general frame of the problem of the delimitation between the Porno Image and Erotism as an interior experience. The final part is devoted to exposing some questions that arise of the contraposition from the concepts of Erotism and Pornography. <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282007000200013&lng=es&nrm=iso&tlng=es</link> <description/> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282007000200014&lng=es&nrm=iso&tlng=es</link> <description/> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282007000200015&lng=es&nrm=iso&tlng=es</link> <description/> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-36282007000200016&lng=es&nrm=iso&tlng=es</link> <description/> </item> </channel> </rss> <!--transformed by PHP 01:05:51 09-05-2024-->